П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 серпня 2019 року
м. Київ
Справа № 9901/465/19
Провадження № 11-873ав19
Велика Палата Верховного Суду у складі:
головуючого Князєва В. С.,
судді-доповідача Золотнікова О. С.,
суддів Анцупової Т. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Власова Ю. Л., Гриціва М. І., Гудими Д. А., Данішевської В. І., Єленіної Ж. М., Кібенко О. Р., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Пророка В. В., Рогач Л. І., Ситнік О. М., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю.,
за участю секретаря судового засідання Сороки Л. П.,
учасники справи:
представники позивача - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,
представник відповідача - Ющенко О. О.,
представники третьої особи - ОСОБА_5, ОСОБА_6,
розглянула в судовому засіданні апеляційну скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23 серпня 2019 року (судді Радишевська О. Р., Кашпур О. В., Шишов О. О.) у справі № 9901/465/19 за позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 до Центральної виборчої комісії (далі - ЦВК), третя особа - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_4 , про визнання протиправним і скасування протоколу, визнання протиправнимидій, зобов`язання вчинити дії та
ВСТАНОВИЛА:
Зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. 21 серпня 2019 року ОСОБА_3 звернувся до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції з позовом до ЦВК, у якому просив:
- визнати протиправним і скасувати протокол ЦВК про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 від 16 серпня 2019 року;
- визнати протиправними дії ЦВК щодо встановлення 16 серпня 2019 року результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210;
- зобов`язати ЦВК продовжити дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на підставі протоколу окружної виборчої комісії (далі - ОВК) про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 від 16 серпня 2019 року.
2. Позов мотивовано тим, що ЦВК, узявши на себе функції щодо встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210, вийшла за межі своїх повноважень і прийняла рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним без попереднього складання протоколу про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці.
Короткий зміст рішення суду попередньої інстанції
3. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду постановою від 23 серпня 2019 року відмовив у задоволенні позову.
4. Ухвалюючи таке рішення, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду керувався тим, що: складений ЦВК протокол від 16 серпня 2019 року про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 за формою та змістом відповідає вимогам Закону України від 17 листопада 2011 року № 4061-VI «Про вибори народних депутатів України» (далі - Закон № 4061-VI), а вказані в ньому цифри кількості голосів виборців, поданих за кожного кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі, та інші показники, що підлягають встановленню під час визначення результатів виборів, відповідають показникам протоколу ЦВК від 16 серпня 2019 року про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210; визнаючи в постанові від 16 серпня 2019 року № 1880 недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210, ЦВК виконувала зобов`язання, покладені на ОВК одномандатного виборчого округу № 210 рішенням суду у справі № 620/2335/19; визнання недійсним голосування на виборчій дільниці унеможливлює врахування виборчих бюлетенів з відповідної дільниці під час підрахунку голосів; повноваження ЦВК під час здійснення функцій ОВК не обмежуються лише встановленням підсумків голосування.
5. З огляду на викладене суд першої інстанції дійшов висновку про відповідність дій ЦВК щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 вимогам Закону № 4061-VI, у зв`язку із чим відмовив у задоволенні адміністративного позову.
Короткий зміст та обґрунтування вимог апеляційної скарги
4. Не погодившись із постановленим у справі судовим рішенням, ОСОБА_3 подав апеляційну скаргу, у якій зазначив, що ухвалене судом рішення є необґрунтованим, невмотивованим, при його прийнятті судом неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, а висновки суду свідчать про неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права.
5. На думку скаржника, ЦВК зобов`язана була встановити підсумки голосування за результатами виборів лише за наявності протоколу про повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці № 740243, складеного відповідно до вимог частин другої та третьої статті 92 Закону № 4061-VI за наслідком прийняття рішення про визнання голосування на цій дільниці недійсним.
6. ЦВК не врахувала необхідності визнання недійсним і голосування на виборчій дільниці № 740311, а тому невідображення у протоколі ЦВК про результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 від 16 серпня 2019 року відомостей про недійсність голосування на обох виборчих дільницях № 740243 та № 740311 призвело до спотворення результатів виборів у цьому окрузі.
7. Крім того, під час судового розгляду суд не повідомив, чи були ЦВК надані документи, які суд витребовував ухвалою від 22 серпня 2019 року, та не проводив дослідження таких доказів, що свідчить про неповноту розгляду справи.
8. На підставі викладеного скаржник просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги ОСОБА_3 у повному обсязі.
Позиція учасників справи щодо апеляційної скарги
9. 27 серпня 2019 року представники ЦВК та третьої особи подали відзиви на апеляційну скаргу, в яких зазначили, що подана апеляційна скарга є необґрунтованою, а її вимоги безпідставними. На думку представників відповідача та третьої особи, рішення суду першої інстанції є законним, обґрунтованим і таким, що ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, при повному та правильному встановлені всіх обставин справи. При цьому доводи апеляційної скарги зводяться до незгоди з діями ЦВК щодо встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210, які складають суть етапу виборчого процесу, що передує етапу встановлення результатів виборів депутатів, а тому не пов`язані з предметом розгляду цієї справи.
10. У зв`язку з викладеним представники ЦВК та третьої особи просять залишити оскаржуване судове рішення без змін.
11. У судовому засіданні представники позивача підтримали апеляційну скаргу ОСОБА_3 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23 серпня 2019 року та просили її задовольнити з наведених у ній мотивів.
12. Представники відповідача та третьої особи заперечили проти задоволення цієї апеляційної скарги й просили залишити рішення суду першої інстанції без змін.
Рух апеляційної скарги
13. Велика Палата Верховного Суду ухвалою від 26 серпня 2019 року відкрила провадження за апеляційною скаргою кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23 серпня 2019 року та призначила справу до розгляду в судовому засіданні.
Установлені судом попередньої інстанції обставини справи
14. Указом Президента України від 21 травня 2019 року № 303/2019 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» достроково припинено повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.
15. Постановою ЦВК від 31 травня 2019 року № 919 «Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року» утворено ОВК з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, зокрема ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210.
16. Постановою ЦВК від 20 червня 2019 року № 1096 ОСОБА_3 зареєстровано кандидатом у народні депутати України (безпартійний, самовисуванець) в одномандатному виборчому окрузі № 210.
17. 21 липня 2019 року відбулося голосування на позачергових виборах народних депутатів України.
18. 25 липня 2019 року ОВК одномандатного виборчого округу № 210 прийняла рішення про підсумки голосування в зазначеному виборчому окрузі у формі протоколу.
19. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 03 серпня 2019 року у справі № 620/2229/19 з урахуванням ухвали цього суду від 05 серпня 2019 року про виправлення описки визнав протиправними дії ОВК одномандатного виборчого округу № 210 щодо складання протоколу підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 та зобов`язав її прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на тридцяти трьох виборчих дільницях.
20. На виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року ОВК здійснила повторний підрахунок голосів виборців та 06 серпня 2019 року склала протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 з позначкою «Уточнений» та протокол ОВК про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 з позначкою «Уточнений».
21. Чернігівський окружний адміністративний суд рішенням від 10 серпня 2019 року у справі № 620/2335/19, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року, визнав протиправними дії ОВК одномандатного виборчого округу № 210 щодо складання протоколу від 06 серпня 2019 року з позначкою «Уточнений» про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 і зобов`язав ОВК цього одномандатного виборчого округу визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210.
22. Протокольним рішенням ЦВК від 15 серпня 2019 року ОВК одномандатного виборчого округу № 210 зобов`язано розглянути питання про внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців у цьому окрузі з урахуванням рішення суду в справі № 620/2335/19, скласти протокол з позначкою «Уточнений» і транспортувати його до ЦВК не пізніше 16 серпня 2019 року.
23. Постановою ЦВК від 16 серпня 2019 року № 1877 «Про окремі питання діяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року»:
- установлено грубе порушення ОВК № 210 Конституції України та законів України, що полягає у бездіяльності стосовно виконання нею визначеного Законом № 4061-VI та рішенням ЦВК від 15 серпня 2019 року обов`язку встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 з урахуванням рішення суду в справі № 620/2335/19;
- достроково припинено повноваження всього складу ОВК одномандатного виборчого округу № 210 у зв`язку з грубим порушенням нею Конституції України, Закону № 4061-VI та інших законів України;
- визначено, що повноваження ОВК одномандатного виборчого округу № 210 стосовно встановлення підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року здійснює ЦВК.
24. Постановою ЦВК від 16 серпня 2019 року № 1880 «Про виконання судового рішення» вирішено:
- визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року;
- скласти протокол ЦВК про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, урахувавши в протоколі ЦВК, зокрема, відомості, зазначені в пунктах 1-8 протоколу ОВК одномандатного виборчого округу № 210 про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці, складеного ОВК 06 серпня 2019 року, відобразивши в решті пунктів протоколу ЦВК щодо цієї виборчої дільниці відомості з урахуванням визнання голосування на ній недійсним.
25. 16 серпня 2019 року ЦВК склала протокол про встановлення результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210, відповідно до якого визнала ОСОБА_4 обраним народним депутатом України.
26. Вважаючи дії ЦВК щодо встановлення підсумків голосування й результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210 протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
27. Обставини справи її учасники під сумнів не ставлять.
ПОЗИЦІЯ ВЕЛИКОЇ ПАЛАТИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування, оцінка висновків суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи
28. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
29. Згідно із частиною другою статті 77 Конституції України позачергові вибори до Верховної Ради України призначаються Президентом України і проводяться в період шістдесяти днів з дня опублікування рішення про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України.
30. Частиною першою статті 18 Закону № 4061-VI визначено, що вибори депутатів проводяться у загальнодержавному окрузі, який включає в себе всю територію України і закордонний виборчий округ, та у 225 одномандатних округах, що утворюються ЦВК та існують на постійній основі.
31. На підставі частини першої статті 19 Закону № 4061-VI підготовка організації і проведення голосування та підрахунок голосів виборців здійснюється на виборчих дільницях, що утворюються ЦВК або ОВК відповідно до цього Закону та існують на постійній чи тимчасовій основі.
32. У частині першій статті 25 Закону № 4061-VI передбачено, що виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів депутатів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про вибори депутатів.
33. Статус ЦВК визначається Конституцією України, Законом України від 30 червня 2004 року № 1932-IV «Про Центральну виборчу комісію» (далі - Закон № 1932-IV), Законом № 4061-VI та іншими законами України. ЦВК очолює систему виборчих комісій, які організовують підготовку і проведення виборів депутатів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних та дільничних виборчих комісій, передбачених цим Законом (частина друга статті 25 Закону № 4061-VI).
34. Частиною першою статті 12 Закону № 1932-IV встановлено, що за результатами розгляду та обговорення на засіданні ЦВК питання порядку денного Комісія ухвалює рішення у формі постанови.
35. Матеріалами справи встановлено, що Указом Президента України від 21 травня 2019 року № 303/2019 «Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів» достроково припинено повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21 липня 2019 року.
36. Постановою ЦВК від 31 травня 2019 року № 919 «Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року» утворено ОВК з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, зокрема ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210.
37. Відповідно до пунктів 16 та 17 частини другої статті 31 Закону № 4061-VI ОВК встановлює підсумки голосування в загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, складає протоколи про підсумки голосування, передає протоколи та іншу виборчу документацію, передбачену цим Законом, ЦВК, а також визнає голосування на виборчій дільниці недійсним у випадках, передбачених цим Законом.
38. Згідно із частиною першою статті 96 Закону № 4061-VI ОВК після прийняття і розгляду протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі, у тому числі з поміткою «Уточнений», на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі та повідомлень про зміст таких протоколів дільничних виборчих комісій, переданих за допомогою технічних засобів зв`язку зі спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України, а у разі повторного підрахунку голосів виборців - також протоколу ОВК про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці в одномандатному окрузі, зокрема, встановлює загальну кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі та кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в одномандатному окрузі.
39. Частиною другою цієї статті визначено, що відомості про підсумки голосування в одномандатному окрузі цифрами і прописом заносяться до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі, форму якого встановлено ЦВК. Відомості, зазначені у пунктах 3-16 частини першої цієї статті, вносяться до протоколу цифрами по кожній виборчій дільниці, що входить до складу одномандатного округу, а також сумарно цифрами і прописом по одномандатному округу.
40. Матеріалами справи встановлено, що 21 липня 2019 року відбулося голосування на позачергових виборах народних депутатів України.
41. 25 липня 2019 року ОВК одномандатного виборчого округу № 210 прийняла рішення про підсумки голосування в зазначеному виборчому окрузі у формі протоколу.
42. Разом з цим Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 03 серпня 2019 року у справі № 620/2229/19, з урахуванням ухвали цього суду від 05 серпня 2019 року про виправлення описки, визнав протиправними дії ОВК одномандатного виборчого округу № 210 щодо складання протоколу підсумків голосування в цьому одномандатному виборчому окрузі та зобов`язав її прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на тридцяти трьох виборчих дільницях.
43. На виконання вказаної постанови Шостого апеляційного адміністративного суду, ОВК здійснила повторний підрахунок голосів виборців та 06 серпня 2019 року склала протокол про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 з позначкою «Уточнений» та протокол про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 з позначкою «Уточнений».
44. Проте Чернігівський окружний адміністративний суд рішенням від 10 серпня 2019 року у справі № 620/2335/19, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2019 року, визнав протиправними дії ОВК одномандатного виборчого округу № 210 щодо складання протоколу від 06 серпня 2019 року з позначкою «Уточнений» про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 і зобов`язав ОВК одномандатного виборчого округу № 210 визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 цього одномандатного виборчого округу.
45. Крім того, ЦВК протокольним рішенням від 15 серпня 2019 року зобов`язала ОВК одномандатного виборчого округу № 210 розглянути питання про внесення змін до встановлених підсумків голосування виборців у цьому окрузі з урахуванням рішення суду у справі № 620/2335/19, скласти протокол з позначкою «Уточнений» і транспортувати його до ЦВК не пізніше 12 години 16 серпня 2019 року.
46. З матеріалів справи вбачається, що станом на 12 годину 16 серпня 2019 року ОВК не виконала протокольне рішення ЦВК та рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року, яким зобов`язано ОВК одномандатного виборчого округу № 210 визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210.
47. На підставі частини першої статті 37 Закону № 4061-VI повноваження усього складу окружної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені виборчою комісією, яка її утворила, за власною ініціативою або на підставі рішення суду в разі систематичного порушення чи одноразового грубого порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України.
48. Пунктами 21 та 22 частини другої статті 30 Закону № 4061-VI визначено, що ЦВК здійснює повноваження відповідної ОВК у разі ненадходження протоколу від ОВК про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу ОВК про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом, а також у разі бездіяльності ОВК, та здійснює інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.
49. Частиною п`ятою статті 97 Закону № 4061-VI передбачено, що у разі ненадходження до ЦВК протоколу ОВК про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу ОВК про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом, ЦВК здійснює повноваження відповідної ОВК щодо встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або в одномандатному окрузі.
50. Таким чином, до повноважень ЦВК входить дострокове припинення повноважень всього складу ОВК та здійснення її повноважень у разі ненадходження протоколу від ОВК про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або протоколу ОВК про підсумки голосування в одномандатному окрузі у строки, визначені цим Законом, а також у разі бездіяльності ОВК, та інші повноваження, передбачені цим та іншими законами України.
51. Як правильно встановив суд першої інстанції, постановою ЦВК від 16 серпня 2019 року № 1877 «Про окремі питання діяльності окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року»:
- установлено грубе порушення ОВК № 210 Конституції України та законів України, що полягає у бездіяльності стосовно виконання нею визначеного Законом № 4061-VI та рішенням ЦВК від 15 серпня 2019 року обов`язку встановити підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 з урахуванням рішення суду в справі № 620/2335/19;
- достроково припинено повноваження всього складу ОВК одномандатного виборчого округу № 210 у зв`язку з грубим порушенням нею Конституції України, Закону № 4061-VI та інших законів України;
- визначено, що повноваження ОВК одномандатного виборчого округу № 210 стосовно встановлення підсумків голосування в цьому одномандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року здійснює ЦВК.
52. Отже, після дострокового припинення повноважень усього складу ОВК підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 мала встановити ЦВК, виконавши при цьому рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року, яким зобов`язано ОВК одномандатного виборчого округу № 210 визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 цього одномандатного виборчого округу.
53. Відповідно до частини першої статті 92 Закону № 4061-VI дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин:
- виявлення фактів незаконного голосування (опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частиною дев`ятою статті 85 цього Закону; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на цій виборчій дільниці або включені до нього безпідставно; голосування виборцями, яким на підставі частини третьої статті 7 Закону України «Про Державний реєстр виборців» тимчасово змінено місце голосування (без зміни виборчої адреси) на іншу виборчу дільницю поза межами одномандатного округу, до якого вони відносяться на підставі відомостей Державного реєстру виборців про їх виборчу адресу, що внесені до списку виборців на відповідній виборчій дільниці та безпідставно отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі; голосування виборцем більше ніж один раз) у кількості, що перевищує п`ять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;
- знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок), що унеможливлює встановлення змісту виборчих бюлетенів, якщо кількість цих бюлетенів перевищує двадцять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці;
- виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному або одномандатному окрузі у кількості, що перевищує більш як на п`ять відсотків кількість виборців, які отримали відповідні виборчі бюлетені на виборчій дільниці.
54. Згідно із частиною другою цієї статті у разі виявлення обставин, зазначених у частині першій цієї статті, у кожному випадку дільнична виборча комісія складає акт за формою та у порядку, передбаченими частиною восьмою статті 35 цього Закону. Такий акт (акти) є підставою для розгляду дільничною виборчою комісією питання про визнання голосування недійсним: на виборчій дільниці - у випадках, передбачених пунктами 1, 2 частини першої цієї статті; по загальнодержавному або по одномандатному виборчому округу - у випадку, передбаченому пунктом 3 частини першої цієї статті.
55. При цьому пунктом 17 частини другої статті 31 Закону № 4061-VI визначено повноваження ОВК визнати недійсним голосування на виборчій дільниці у випадках, передбачених цим Законом.
56. Як убачається з рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 10 серпня 2019 року в справі № 620/2335/19, судом було встановлено 10 фактів незаконного голосування (опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на цій виборчій дільниці або включені до нього безпідставно), що становить більше 5 % кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на звичайній виборчій дільниці № 740243 (а. с. 27).
57. Матеріалами справи встановлено, що, здійснюючи повноваження ОВК одномандатного виборчого округу № 210 стосовно встановлення підсумків голосування в цьому одномандатному виборчому окрузі на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, ЦВК 16 серпня 2019 року прийняла постанову № 1880 «Про виконання судового рішення», якою вирішила:
- визнати недійсним голосування на виборчій дільниці № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року;
- скласти протокол ЦВК про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, урахувавши в протоколі ЦВК, зокрема, відомості, зазначені в пунктах 1-8 протоколу ОВК одномандатного виборчого округу № 210 про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці, складений ОВК 06 серпня 2019 року, відобразивши в решті пунктів протоколу ЦВК щодо цієї виборчої дільниці відомості з урахуванням визнання голосування на ній недійсним.
58. Відповідно до частини першої статті 99 Закону № 4061-VI ЦВК на своєму засіданні на підставі протоколів окружних виборчих комісій про підсумки голосування в одномандатних округах, у тому числі з поміткою «Уточнений», не пізніш як на п`ятнадцятий день з дня голосування встановлює результати виборів депутатів у відповідних одномандатних округах, про що складає протоколи. До протоколу ЦВК про результати виборів депутатів у одномандатному виборчому окрузі заносяться прописом та цифрами, зокрема, відомості про кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата у депутати в одномандатному окрузі.
59. Обраним вважається кандидат у депутати, який одержав більшу відносно інших кандидатів, які балотувалися у цьому одномандатному окрузі, кількість голосів виборців, які взяли участь у голосуванні у відповідному одномандатному окрузі (частина друга статті 99 Закону № 4061-VI).
60. 16 серпня 2019 року ЦВК склала протокол про встановлення результатів виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210, відповідного до якого визнала ОСОБА_4 обраним народним депутатом України.
61. Ураховуючи викладене, Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що, встановивши 16 серпня 2019 року результати виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 та склавши протокол від 16 серпня 2019 рокупро результати цих виборів, ЦВКдіяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законом № 4061-VI.
62. Отже, правильними є висновки суду першої інстанцій про відповідність дій ЦВК щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 вимогам Закону № 4061-VI.
63. Крім того, суд першої інстанції обґрунтовано зазначив, що оскільки вимоги позивача про зобов`язання ЦВК продовжити дії щодо встановлення результатів виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на підставі протоколу ОВК про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 від 16 серпня 2019 року є похідними від вимог про визнання протиправними дій та визнання протиправним протоколу від 16 серпня 2019 року про результати виборів в одномандатному виборчому окрузі № 210, підстави для їхнього задоволення також відсутні.
64. Велика Палата Верховного Суду звертає увагу на те, що відповідно до частини третьої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) рішення, дії або бездіяльність ЦВК щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму оскаржуються до Верховного Суду. Усі інші рішення, дії або бездіяльність ЦВК, члена цієї комісії, прийняті у межах виборчого процесу, оскаржуються до апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ.
65. Як установлено судом апеляційної інстанції, в провадженні Шостого апеляційного адміністративного суду перебуває справа № 855/372/19 за позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 до ЦВК про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування постанов і протоколу, у якій, серед інших, ОСОБА_3 заявлено вимоги про визнання протиправними дій ЦВК щодо складання протоколу від 16 серпня 2019 року про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року, а також визнання протиправним і скасування вказаного протоколу.
66. За таких обставин Велика Палата Верховного Суду не вправі надавати оцінку доводам скаржника щодо незаконності (протиправності), на його думку, дій ЦВК з приводу встановлення результатів голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210, оскільки в силу наведених положеньчастини третьої статті 273 КАС України вирішення цього питання віднесено до компетенції Шостого апеляційного адміністративного суду як суду першої інстанції та Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду апеляційної інстанції при розгляді справи № 855/372/19.
67. При цьому в разі задоволення позовних вимог ОСОБА_3 у справі № 855/372/19 ЦВК буде зобов`язана вчинити визначені судом дії на виконання судового рішення.
Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги
68. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
69. Згідно з положеннями статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
70. Оскільки суд першої інстанції ухвалив судове рішення з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, а наведені в апеляційній скарзі доводи не спростовують викладених у судовому рішенні цього суду висновків, то апеляційна скарга ОСОБА_3 задоволенню не підлягає.
Висновки щодо судових витрат
71. Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
72. Згідно із частиною першою статті 4 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VI «Про судовий збір» (далі - Закон № 3674-VI) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
73. Пунктом 2 частини третьої статті 4 Закону № 3674-VIпередбачено, що за подання до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору становить 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви.
74. Як убачається з позовної заяви, ОСОБА_3 заявив одну основну та дві похідні вимоги немайнового характеру.
75. Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 4 Закону № 3674-VI за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру фізичною особою сплачується 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
76. Статтею 7 Закону України від 23 листопада 2018 року № 2629-VIII «Про Державний бюджет України на 2019 рік» установлено у 2019 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2019 року у розмірі 1921 грн.
77. Таким чином, за подання апеляційної скарги позивач мав сплатити 1152 грн 60 коп. (1921*0,4/100*150).
78. Натомість при поданні апеляційної скарги до Верховного Суду судовий збір позивачем не був сплачений.
79. Велика Палата Верховного Суду відкрила апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_3 на рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23 серпня 2019 року без сплати ним судового збору у встановленому Законом № 3674-VI розмірі, у зв`язку із цим з позивача необхідно стягнути судовий збір за подання апеляційної скарги на рішення суду в розмірі 1152 грн 60 коп.
Керуючись статтями 272, 273, 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, Велика Палата Верховного Суду
ПОСТАНОВИЛА:
1. Апеляційну скаргу кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 залишити без задоволення.
2. Рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 23 серпня 2019 рокузалишити без змін.
3. Стягнути з кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві / м. Київ/22030106; код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО): 899998; рахунок отримувача: 31211256026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 1152 (одна тисяча сто п`ятдесят дві) грн 60 коп.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий В. С. Князєв
Суддя-доповідач О. С. Золотніков
Судді: Т. О. Анцупова О. Р. Кібенко
С. В. Бакуліна Н. П. Лященко
В. В. Британчук О. Б. Прокопенко
Ю. Л. Власов В. В. Пророк
М. І. Гриців Л. І. Рогач
Д. А. Гудима О. М. Ситнік
В. І. Данішевська О. С. Ткачук
Ж. М. Єленіна В. Ю. Уркевич