ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
_________________________________________________________________
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"07" серпня 2019 р. Справа №924/328/19
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Устіновій А.П., розглянувши матеріали справи
за позовом Славутської міської ради, м.Славута
до Приватно-орендного підприємства "Горинь", м. Київ
про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2009р., реєстраційний №040976000002 укладеного між Варварівською сільською радою та Приватно-орендним підприємством "Горинь":
1) викласти найменування орендодавця у наступній редакції: "Орендодавець Славутська міська рада, в особі заступника міського голови Калюжнюк Людмили Ростиславівни, яка діє відповідно до рішення Славутської міської ради №17.17-2/2015 від 27.11.2015 року "Про уповноваження заступника міського голови Калюжнюк ОСОБА_1 на вчинення дій щодо проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно, укладання від імені міської ради договорів оренди землі" із змінами та доповненнями від 21.01.2016 року №18.4 - 4/2016 та довіреності №04-31/91 від 21.01.2016 року";
2) викласти пункт 5 у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2019 року становить 2212605,48 грн. (два мільйони двісті дванадцять тисяч шістсот п`ять гривень 48 копійок)";
3) викласти пункт 9 у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендодавцем у формі та розмірі: розмір річної орендної плати з 01.01.2019 року становить 5% від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки та сплачується на наступні банківські реквізити №33211812022005, МФО 899998. Код ЄДРПОУ 38009078. Банк одержувач ГУДКСУ Казначейство України (ЕАП) Призначення платежу 18010600 (орендна плата з юридичних осіб за оренду землі);
4) викласти реквізити орендодавця у наступній редакції: "Орендодавець: Славутська міська рада, Ідентифікаційний код юридичної особи: 34270865 Місце знаходження юридичної особи: вул. Соборності, 7, м.Славута, Хмельницька область"
Представники сторін:
від позивача: Сукова Т.В. за довіреністю від 22.09.2017р., Кравчук І.Ю. за довіреністю від 06.03.2018р.
від відповідача: Розанова О.З. за довіреністю № 4 від 26.04.2019р. за свідоцтвом від 26.10.2018р.
Рішення виноситься 07.08.2019р., оскільки в судовому засіданні 08.07.2019р. та 06.08.2019р. оголошувалась перерва.
У судовому засіданні, згідно ч. 1 ст. 240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суть спору: Позивач звернувся до суду із позовом, у якому просив суд визнати укладеною додаткову угоду до Договору оренди землі від 16.10.2009 року між Варварівською сільською радою та Приватно-орендним підприємством "Горинь" у редакції, запропонованій позивачем.
14.05.2019р. на адресу суду надійшла заява про зміну предмету позову, у якій позивач просив суд внести зміни до договору оренди землі від 16.10.2009р., реєстраційний №040976000002 укладеного між Варварівською сільською радою та Приватно-орендним підприємством "Горинь":
1) викласти найменування орендодавця у наступній редакції: "Орендодавець Славутська міська рада, в особі заступника міського голови Калюжнюк Людмили Ростиславівни, яка діє відповідно до рішення Славутської міської ради №17.17-2/2015 від 27.11.2015 року "Про уповноваження заступника міського голови Калюжнюк ОСОБА_1 на вчинення дій щодо проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно, укладання від імені міської ради договорів оренди землі" із змінами та доповненнями від 21.01.2016 року №18.4 - 4/2016 та довіреності №04-31/91 від 21.01.2016 року";
2) викласти пункт 5 у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2019 року становить 2212605,48 грн. (два мільйони двісті дванадцять тисяч шістсот п`ять гривень 48 копійок)";
3) викласти пункт 9 у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендодавцем у формі та розмірі: розмір річної орендної плати з 01.01.2019 року становить 5% від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки та сплачується на наступні банківські реквізити №33211812022005, МФО 899998. Код ЄДРПОУ 38009078. Банк одержувач ГУДКСУ Казначейство України (ЕАП) Призначення платежу 18010600 (орендна плата з юридичних осіб за оренду землі);
4) викласти реквізити орендодавця у наступній редакції: "Орендодавець: Славутська міська рада, Ідентифікаційний код юридичної особи: 34270865 Місце знаходження юридичної особи: вул. Соборності, 7, м.Славута, Хмельницька область".
За ч. 3 ст. 46 ГПК України до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.
З врахуванням поданої позивачем заяви про зміну предмету позову, беручи до уваги, що те, що представник відповідача не заперечував щодо задоволення вказаної заяви, суд в судовому засіданні 06.06.2019р. прийняв вказану заяву.
Обґрунтовуючи позов, позивач посилається на те, що укладення договору оренди землі комунальної форми власності на основі типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України у даних правовідносинах є обов`язковим, сторони не можуть відступати від його змісту, але мають право конкретизувати його умови, що і було зроблено Славутською міською радою, при виготовленні проекту додаткової угоди до Договору оренди землі від 16.10.2009р., в частині конкретизації обов`язків орендаря, умов внесення змін та розірвання договорів, розміру орендної плати, а також визначення міри відповідальності за порушення умов договору та виправлення технічних помилок щодо кадастрового номеру земельної ділянки, що являється предметом спірного договору.
Позивач наголошує, що договором оренди землі від 16.10.2009р., зокрема пунктом 10 передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Також в пункті 13 Договору зазначено, що розмір орендної плати переглядається один раз у рік у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, а також в інших випадках, передбачених законом. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку №3 від 14.01.2019р., копія якого долучена до матеріалів справи, станом на 01.01.2019р. становить 2 212 605,48 грн. Останні ж зміни щодо нормативної грошової оцінки землі були внесені ще 02 червня 2014р. відповідно до Договору про внесення змін до Договору оренди землі від 16 жовтня 2009р. В договорі передбачено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення (пункт 10). Тому, враховуючи, що відповідно до вказаного вище рішення, розмір річної орендної плати даної земельної ділянки, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з 01.01.2019р. становить 5% від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а також положення пункту 13 Договору, де передбачено перегляд орендної плати у разі підвищення цін, тарифів, то обґрунтованим є внесення змін в даний Договір в частині зміни ставки орендної плати.
Відповідач у відзиві на позов від 13.05.2019р. зазначив, що Славутська сільська рада не вчинила дій, що встановлені договором, та актами цивільного законодавства, а саме не повідомила у місячний строк про перехід права власності на земельну ділянку, окрім того, здійснила реєстрацію права власності тільки 26.03.2019р. у день підписання позову (позовну заяву датовано 26.03.2019р.). Враховуючи положення ст. 125 ЗК України про те, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав, тому Славутською міською радою винесено рішення №17.9-35/2018 від 29.11.2018р. "Про внесення змін до договорів оренди землі, укладених Варварівською сільською радою" яким вирішено замінити орендодавця Варварівську сільську раду на Славутську міську раду передчасно, оскільки на момент винесення рішення про заміну сторони у договорі ця сторона не набула права власності та до вчинення реєстрації такого права не могла бути стороною у договорі - орендодавцем.
Також відповідач зауважив, що рішення Славутської міської ради №17.9-35/2018 від 29.11.2018р. винесено передчасно та з перевищенням повноважень з огляду на те, що на момент прийняття рішень Славутська міська рада не набула права власності на земельну ділянку яка розташована на території Варварівської сільської ради кадастровий номер НОМЕР_1 , площею 4,3729 га. Право власності зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за Славутською міською територіальною громадою в особі Славутської міської ради лише 26.03.2019р. номер запису про право власності 30975568. Рішення від 29.11.2018р. та від 18.12.2018р. прийнято з перевищенням повноважень, оскільки Славутська міська рада не була розпорядником земель на території Варварівської сільської ради Славутського району в силу того, що рішення Славутської міської ради №2-33/2018 від 18.09.2018р. "Про добровільне приєднання до територіальної громади міста обласного значення" набрало чинності лише 04.01.2019р. з моменту його опублікування в офіційному друкованому виданні Відомостях ВРУ №1 від 04.01.2019р.
Щодо набрання чинності рішенням Славутської міської ради №2-33/2018 18.09.2018р. та відповідно прийнятих у зв`язку із ним рішень Славутської міської №17.9-35/2018 від 29.11.2018р. (пункт 3, 3,1 та 3,2 рішення) та №30.6-36/2018 18.12.2018р. (пункт 2 та 2.3 рішення), відповідач, посилаючись на ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", зазначив, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення. Згідно ст.22 Закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації", рішення органів місцевого самоврядування, інші нормативно-правові акти публікуються в офіційних друкованих виданнях. Відомості Верховної Ради України - офіційне друковане видання (нормативний бюлетень) Верховної Ради України, в якому здійснюється офіційне опублікування законів України, постанов Верховної Ради України, інших офіційних актів парламенту, а також змін в адміністративно-територіальному поділі України. Згідно інформації з офіційного сайту Верховної Ради України рішення Славутської міської ради від 18.09.2018р. "Про добровільне приєднання до територіальної громади міста обласного значення" опубліковано у Відомостях Верховної Ради України №1 від 04.01.2019р. Враховуючи вимоги законодавства щодо набрання чинності рішеннями органу місцевого самоврядування що стосується адміністративно територіального устрою, то відповідно повноваження Славутської міської ради поширюються на територію територіальної громади, що приєдналася (на територію Варварівської сільської ради) з 04.01.2019р. Отже рішення Славутської міської ради №17.9-35/2018 від 29.11.2018р. "Про внесення змін до договорів оренди землі, укладених Варварівською сільською радою" (пункт 3, 3.1 та 3.2 рішення) та №30.6-36/2018 від 18.12.2018р. "Про внесення змін до договору оренди землі, про викладення у новій редакції договорів оренди землі, укладених Варварівською сільською радою" (пункт 2 та 2.3 рішення) прийняті за відсутності повноважень розпоряджатись землями комунальної власності на території Варварівської сільської ради.
Позивач у відповіді на відзив від 22.05.2019р. зазначив, що відповідач у своєму відзиві на позов вважає, що право власності у Славутської міської ради на земельну ділянку, щодо якої виник спір виникло з 26.03.2019р., тобто з моменту здійснення державної реєстрації. Вказані твердження вважає безпідставними та помилковими з огляду на положення Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності". У витязі з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, орендованої ПОП "Горинь" земельної ділянки зазначено, що підставою виникнення права комунальної власності є вказаний вище Закон від 06.09.2012р. 18.09.2018р. було прийнято рішення Славутської міської ради №2-33/2018-р "Про добровільне приєднання до територіальної громади". Дане рішення є чинним та обов`язковим до виконання на території Славутської міської об`єднаної територіальної громади з моменту його прийняття. Не відбулося і фактично переходу права власності, оскільки вказана земельна ділянка продовжує перебувати у комунальній власності територіальної громади, яка з 18.09.2018р. стала Славутською об`єднаною територіальною громадою, представником інтересів якої є Славутська міська рада, тому і доводи відповідача, щодо порушення ст. 148-1 ЗК України (щодо обов`язку надіслання повідомлення про зміну власника) є безпідставними.
Щодо перевищення повноважень при винесенні рішень Славутської міської ради №17.9-35/2018 від 29.11.2018р., №30.6-36/2018 від 18.12.2018р., та їх протиправності, на думку позивача дане твердження є необґрунтованим та безпідставним. Окрім цього, як уже зазначалось вище, відносини щодо приєднання, які виникли між Варварівською сільською радою та Славутською міською радою регулюються нормами спеціального законодавства - Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад". На підставі цього закону з 18.09.2018р. Варварівська сільська рада, як орган місцевого самоврядування припинила своє існування, а Славутська міська рада стала її правонаступником. З цього ж моменту повноваження Славутської міської ради, передбачені законодавством, у тому числі щодо розпорядження землями комунальної власності поширюються на територію Варварівської територіальної громади. З огляду на вищевикладене, приймаючи означені вище рішення, Славутська міська рада, діяла відповідно до ч.2.ст 19, ч. 3 ст. 140 Конституції України та ст.ст.25,26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а також з метою реалізації рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік".
Позивач не погодився з доводами відповідача щодо моменту набрання чинності рішення Славутської міської ради від 18.09.2018р. №2-33/2018-р "Про добровільне приєднання до територіальної громади". Окрім цього відповідно до ч.5. ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" лише акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію. Рішення ж №2-33/2018-р від 18.09.2018р. не відноситься до такого виду рішень, оскільки не встановлює певні правила чи норми поведінки на території Славутської об`єднаної територіальної громади, а лише закріплює факт приєднання, однієї територіальної громади до іншої та перелік заходів, передбачених законом для реалізації даної процедури, та набуває чинності з моменту його прийняття, тобто з 18.09.2018р. Оприлюднення такого рішення було здійснено на офіційному сайті Славутської міської ради та її виконавчого комітету https://slavuta-mvk.gov.ua/ - 21 вересня 2018р., про що свідчить викопіювання з сайту Славутської міської ради. Твердження відповідача, про набуття чинності рішення Славутської міської ради від 18.09.2018р. №2-33/2018-р "Про добровільне приєднання до територіальної громади" 04.01.2019р. не відповідає нормам ст.59 ЗУ "Про місцеве самоврядування", а роздруківка з офіційного сайту Верховної ради України не є належним доказом.
У письмових поясненнях від 03.06.2019р. та від 19.07.2019р. відповідач зазначив, що позивач, посилаючись на пункт 13 Договору оренди землі, помилково вважає, що наявність рішення Варварівської сільської ради Славутського району Хмельницької області №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік", яким змінено ставку орендної плати та на 2019 рік встановлено 5% НГО для земель сільськогосподарського призначення, є підставою для перегляду умов Договору щодо розміру орендної плати, оскільки умовами Договору не передбачено такої підстави для зміни розмірів орендної ставки, як прийняття рішення про зміну розмірів орендної ставки сільською радою. В той час, як Верховний Суд вказав, що визначальним для встановлення наявності чи відсутності підстав для внесення змін до спірних договорів оренди на підставі рішення місцевої ради є наявність чи відсутність застереження щодо такої підстави для зміни договорів у тексті самих договорів.
Окрім того, відповідач просить суд звернути увагу на той факт, що відсутність Рішення Славутської міської ради саме про внесення змін до договору оренди від 16.10.2009р., укладеного між Варварівською сільською радою та ПОП "Горинь" у тій редакції, яка є предметом спору у справі свідчить про безпідставність позову, оскільки волевиявлення органу місцевого самоврядування, як орендодавця, в тому числі і на зміну істотних умов договору, повинно бути у формі рішення, як це передбачено ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" та ст. ст. 116, 124 Земельного Кодексу України. Матеріали справи свідчать про те, що Славутською міською радою рішення щодо внесення змін до договору оренди від 16.10.2009р., укладеного між Варварівською сільською радою та ПОП "Горинь" у тій редакції, яка є предметом спору у справі не приймалося. Ті рішення Славутської міської ради, на які посилається позивач, не відносяться до предмету доказування у даній справі, а отже не можуть вважатись таким, що відповідають критеріям належності та допустимості доказів, з огляду на наступне. Рішенням Славутської міської ради №17.9-35/2018 від 29.11.2018р. вирішено внести зміни до Договору оренди землі укладеного між Варварівською сільською радою та приватно-орендним підприємством "Горинь" від 16.10.2019р., однак такого договору між сторонами немає. Щодо рішення Славутської міської ради №30.6-36/2018 від 18.12.2018р., то на виконання даного рішення відповідачу ПОП "Горинь" було направлено проект Додаткової угоди до Договору оренди землі від 16.10.2009р., згідно якого Договір оренди землі викладено у фактично іншій новій редакції (всі істотні умови викладено у новій редакції), тобто це є абсолютно новий договір оренди. В той час, позивачем підставою позову визначено - внесення змін до існуючого договору оренди від 16.10.2009р. у частині найменування орендодавця, його реквізитів, та викладення пунктів 5 і 9 у новій редакції. Всі інші умови Договору оренди від 16.10.2009р. змінити позивач не просить. Отже слід прийти до висновку, що рішення про внесення змін до Договору оренди від 16.10.2009р. укладеного між Варварівською сільською радою та приватно-орендним підприємством "Горинь", у тій редакції, яка визначена позивачем як предмет спору, Славутською міською радою не приймалося, з огляду на що позовні вимоги є взагалі безпідставними. Крім того, рішення Варварівської сільської ради Славутського району Хмельницької області №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік" не містить зобов`язання переглядати орендні ставки у договорах оренди землі, укладених до набрання чинності цим рішенням. Також є спірним питанням сам факт набрання чинності цим рішенням, оскільки, як вбачається із відповіді на адвокатський запит наданої Славутською міською радою, дане рішення було оприлюднено на інформаційному стенді Варварівської сільської ради, однак будь яких доказів на підтвердження цього позивачем не надано (як-то: журналу обліку оприлюднених на інформаційному стенді рішень сільської ради, фото даного стенду, показів свідків (ГПК передбачає письмову заяву свідка) чи інш.). Та враховуючи, що відповідно до ст.57 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права та обов`язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними, а згідно ч.1 і ч.5 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рада в межах своїх повноважень приймає акти у формі рішень. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Відповідач звертає увагу суду на те, що позивачем подано Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №3 від 14.01.2019р. кадастровий номер земельної ділянки: НОМЕР_1 , однак позивачем не надано рішення органу місцевого самоврядування про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, а отже невідомо з якого моменту дана НГО підлягає застосуванню, в тому числі чи може вона бути застосована з 01.01.2019р. при обчисленні розміру орендної плати за землю, в той час як сам Витяг сформовано 14.01.2019р. та стосується земельної ділянки і з кадастровим номером, що не відповідає кадастровому номеру земельної ділянки: НОМЕР_2 - вказаному у Договорі оренди до якого позивач просить внести зміни (однак не просить внести зміни щодо кадастрового номеру земельної ділянки). Таким чином, виходячи з того, що позивачем не доведено, що нормативна грошова оцінка землі щодо земельної ділянки, яка є предметом Договору оренди від 16.10.2009р., підлягає застосуванню саме з 01.01.2019р., а також те, що умовами укладеного між сторонами договору оренди землі не встановлено (не передбачено) такої підстави для зміни розмірів орендної ставки, як прийняття рішення про зміну розмірів орендної ставки сільською радою, відповідач вважає, що мав "законні очікування" на легітимність, добросовісність та "належне урядування" позивача у спірних правовідносинах, зокрема щодо стабільності орендних відносин та захист він безпідставного ініціювання позивачем змін у діючий договір оренди землі.
Також відповідач зауважив, що договір оренди землі від 16.10.2009р. не містить такої підстави для перегляду розміру орендної плати як прийняття рішень органом місцевого самоврядування (орендодавцем) з цих питань, при цьому, згідно з пунктом 288.5 статті 288 ПК мінімальний розмір річної орендної плати встановлено на рівні земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, а саме у розмірі не більше 3% їх нормативної грошової оцінки. Оскільки встановлена умовами Договору оренди землі (в редакції від 02.06.2014) орендна плата за земельну ділянку знаходиться в межах законодавчо встановленого граничного розміру цієї плати (3% НГО), то правові підстави для її перегляду відсутні.
Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позові та письмових поясненнях.
Представник відповідача заперечив щодо задоволення позовних вимог з підстав, зазначених у відзиві на позов та письмових поясненнях.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Рішенням Варварівської сільської ради Славутського району Хмельницької області №1 від 12.10.2009р. вирішено затвердити матеріали проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки площею 4,3729 га під господарськими дворами в АДРЕСА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Надати на умовах оренди земельну ділянку площею 4,3729 га ПОП "Горинь" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 49 років. Встановити орендну плату в розмірі 170 гривень за 1 гектар в рік.
16.10.2009р. між ПОП "Горинь" (орендар) та Варварівською сільською радою (орендодавець) укладено договір оренди землі.
Відповідно до п. п. 1, 2, 3 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськокогосподарського виробництва яка знаходиться в межах населеного пункту с.Варварівка вул АДРЕСА_1 , 42б на території Варварівської сільської ради. Кадастровий номер НОМЕР_2 . В оренду передається земельна ділянка загальною площею 4,3729 га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 16814 грн.
Згідно з п. 8 договору, його укладено на 49 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60-т днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
У відповідності до п. 13 договору розмір орендної плати переглядається один раз у рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
За п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Згідно з п. 37 договору дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи-орендаря. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.
За п. 38 договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
У відповідності до п. 40 договору перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Згідно з п. 43 договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації. Невід`ємними частинами договору є: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та зстановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об`єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом.
02.06.2014р. між ПОП "Горинь" (орендар) та Варварівською сільською радою (орендодавець) укладено договір про внесення змін до договору оренди землі від 16 жовтня 2009 року, за п. 1 якого сторони домовилися викласти наступні пункти Договору оренди землі в новій редакції:
1.1. пункт 1 Договору оренди землі викласти в наступній редакції: "1. Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах населеного пункту села Варварівка на території Варварівської сільської ради. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2 .".
1.2. пункт 5 Договору оренди землі викласти в наступній редакції: "5.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4,3729 га., згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку № 120 від 14.05.2014р., виданого Управлінням Держземагенства у Славутському районі, становить 1232 335 грн. 69 коп. (один мільйон двісті тридцять дві тисячі триста тридцять п`ять гривень 69 копійок).";
1.3. пункт 9 Договору оренди землі викласти в наступній редакції: "9.Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі - у грошовій формі у розмірі 3 % (трьох) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 36970 грн. 07 коп. (тридцять шість тисяч дев`ятсот сімдесят гривень 07 копійок) в рік із щомісячною сплатою однієї дванадцятої цієї суми.";
1.4. пункт 30 Договору оренди землі викласти в наступній редакції: "30.Права орендаря: Орендар має право самостійно господарювати на земельній ділянці з дотриманням умов договору оренди землі; Зводити в установленому порядку виробничі та інші будівлі і споруди; Приступати до використання земельної ділянки після державної реєстрації договору оренди; Орендар має право без додаткового узгодження з Орендодавцем передавати орендовану земельну ділянку або її частину у суборенду без зміни її цільового призначення.";
1.5. пункт 40 Договору оренди землі викласти в наступній редакції: "40. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.".
Також за п. 2 договору від 02.06.2014р. сторони домовилися доповнити Договір оренди землі наступними пунктами:
2.1 пунктом 3 наступного змісту: "3. На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна, а саме нежитлова будівля, приміщення цеху розливу води, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , та нежитлова будівля, приміщення скважини по АДРЕСА_1 .";
2.2. пунктом 4 наступного змісту "4.На земельній ділянці є інженерні споруди.";
2.3. пунктом 44 наступного змісту "44.Право оренди земельної ділянки передачі у заставу та внесення до статутного фонду не підлягає".
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 21.12.2018р. №НВ-6807460042018 земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 має площу 4,3729 га та знаходиться в оренді ПОП "Горинь".
Також в матеріалах справи наявні кадастровий план земельної ділянки з кадастровим номером земельної ділянки НОМЕР_1 (додаток до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 21.12.2018 р. № НВ-6807460042018), опис меж земельної ділянки загальною площею 4,3729 га.
Відповідно до рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік", встановлено нові ставки плати за оренду земельних ділянок на території села Варварівка: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; плата за землю; Єдиний податок; транспортний податок; акцизний податок. Затверджено положення про місцеві податки і збори на території Варварівської сільської ради. Попередні рішення Варварівської сільської ради щодо податків та зборів (у тому числі і щодо ставок орендної плати) визнано такими, що втратили чинність з 01.01.2019р. Рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. набирає чинності з 01.01.2019р.
Також в матеріалах справи наявний додаток 2.2. до рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р., у якому зазначено, що ставка орендної плати на землі сільськогосподарського призначення на 2019 рік становлять 5% від нормативної грошової оцінки.
Згідно рішення Славутської міської ради від 18.09.2018р. №2-33/2018-р "Про добровільне приєднання до територіальної громади", Варварівська сільська територіальна громада Славутського району Хмельницької області приєдналася до Славутської міської територіальної громади Хмельницької області. У матеріали справи додано викопіювання з сайту Славутської міської ради за електронним посиланням https://slavuta-mvk.gov.ua/.
Пунктом 3 рішення Славутської міської ради №17.9-35/2018 від 29.11.2018р. "Про внесення змін до договорів оренди землі, укладених Варварівською сільською радою" вирішено внести зміни до договору оренди землі укладеного між Варварівською сільською радою та приватно-орендним підприємством "Горинь" від 16.10.2019р. зі змінами та доповненнями: 3.1.Замінити орендодавця Варварівська сільська рада на орендодавця Славутська міська рада. 3.2. Пункт 11 цього договору викласти у наступній редакції "Річна орендна плата вноситься відповідно до ст.288 Податкового Кодексу України на розрахунковий рахунок №33211812022005, МФО 899998, КОД ЄДРПОУ 38009078, Банк одержувач ГУДКСУ Казначейство України (ЕАП) Призначення платежу 18010600 (орендна плата з юридичних осіб за оренду землі), протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового звітного місяця.".
Пунктом 2.3 рішення Славутської міської ради №30.6-36/2018 від 18.12.2018р. "Про внесення змін до договору оренди землі, про викладення у новій редакції договорів оренди землі, укладених Варварівською сільською радою" надано згоду на внесення змін до договорів оренди землі, виклавши їх у новій редакції шляхом укладання додаткових угод до них, укладених з Варварівською сільською радою та, в тому числі, приватно-орендним підприємством "Горинь" від 16.10.2009р.
Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 , нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 2212605,48 грн., категорія земель - землі сільськогосподарського призначення. Дата формування витягу - 14.01.2019р. №3. Витяг сформував головний спеціаліст відділу у Славутському районі Міськрайонного управління у Славутському районі та м. Нетішині Головного Управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Лисюк О.М. На витязі містяться дані щодо реєстрації витягу в ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області Міськрайонне управління у Славутському районі та м.Нетішині за номером 55/180-19 від 14.01.2019р.
У листі Славутської міської ради №04-29/244 від 25.01.2019р., адресованому приватно-орендному підприємству "Горинь", зазначено про встановлення нових ставок плати за оренду земельних ділянок на території села Варварівка та додано 3 примірника додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі для підписання. У листі зазначено, що відповідно до рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018 року "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік", встановлено нові ставки плати за оренду земельних ділянок на території села Варварівка. Направлення листа підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення з підписом від 29.01.2019р. та фіскальним чеком відділення поштового зв`язку від 25.01.2019р.
Згідно з інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав від 04.04.2019р. Славутська міська рада 26.03.2019р. зареєструвала право комунальної власності на земельну ділянку, яка розташована на території Варварівської сільської ради кадастровий номер НОМЕР_1 , площею 4,3729 га.
Також в матеріалах справи наявний лист Славутської міської ради (Заступник міського голови) №04-29/491 від 24.04.2019р., адресований Начальнику міськрайонного управління у Славутському районі та м. Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, у якому зазначено, що 26 березня 2019р. Славутською міською радою було здійснено державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером НОМЕР_3 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Просив надати інформацію, на підставі чого до ДЗК був внесений кадастровий номер НОМЕР_3 , який не відповідає кадастровому номеру зазначеному в Договорі. Просив підтвердити ідентичність місця розташування земельної ділянки, площею 4,33729 га, яка перебуває в оренді ПОП "Горинь" за договором оренди землі від 16.10.2009р. кадастровому номеру 68239809000:01:001 НОМЕР_4 0022.
Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Міськрайонне управління у Славутському районі та м. Нетішині у листі №179/120-19 від 06.05.2019р. повідомило Славутську міську раду, що стосовно присвоєння земельній ділянці площею 4,3729га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території с. Варварівка Славутського району (господарський двір), та відповідно до договору оренди № 040976000002 від 28.10.2009р. передана в оренду ПОП Горинь з кадастровим номером НОМЕР_2 , іншого кадастрового номеру відділ у Славутському районі Міськрайонного управління у Славутському районі та м. Нетішин повідомляє про те що, дана земельна ділянка була відсутня в НКС. При внесені вищезгаданої земельної ділянку до Державного земельного кадастру 20.06.2017р., системою автоматично було визначено кадастровий номер НОМЕР_1 . Ділянка з кадастровим номером НОМЕР_2 відповідає земельній ділянці з кадастровим номером НОМЕР_1 .
14.05.2019р. позивачем подано заяву про зміну предмету позову, у якій позивач просив суд внести зміни до договору оренди землі від 16.10.2009р., реєстраційний №040976000002 укладений між Варварівською сільською радою та Приватно-орендним підприємством "Горинь":
1) викласти найменування орендодавця у наступній редакції: "Орендодавець Славутська міська рада, в особі заступника міського голови Калюжнюк Людмили Ростиславівни, яка діє відповідно до рішення Славутської міської ради №17.17-2/2015 від 27.11.2015 року "Про уповноваження заступника міського голови ОСОБА_2 на вчинення дій щодо проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно, укладання від імені міської ради договорів оренди землі" із змінами та доповненнями від 21.01.2016 року №18.4 - 4/2016 та довіреності №04-31/91 від 21.01.2016 року";
2) викласти пункт 5 у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2019 року становить 2212605,48 грн. (два мільйони двісті дванадцять тисяч шістсот п`ять гривень 48 копійок)";
3) викласти пункт 9 у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендодавцем у формі та розмірі: розмір річної орендної плати з 01.01.2019 року становить 5% від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки та сплачується на наступні банківські реквізити №33211812022005, МФО 899998. Код ЄДРПОУ 38009078. Банк одержувач ГУДКСУ Казначейство України (ЕАП) Призначення платежу 18010600 (орендна плата з юридичних осіб за оренду землі);
4) викласти реквізити орендодавця у наступній редакції: "Орендодавець: Славутська міська рада, Ідентифікаційний код юридичної особи: 34270865 Місце знаходження юридичної особи: вул. Соборності, 7, м.Славута, Хмельницька область".
Дослідивши матеріали справи та заслухавши доводи представників сторін, суд дійшов до наступних висновків.
За змістом статті 13 Закону України "Про оренду землі" та статті 288 Податкового кодексу України основною метою укладання договору оренди земельної ділянки є отримання орендодавцем орендної плати у розмірі, не меншому, ніж встановлено законодавством.
Згідно зі статтею 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
За змістом статті 13, частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Відповідно до частин 1, 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з частиною 4 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Як визначено п. 288.5 ст. 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але, в силу пп. 288.5.1, 288.5.2 цієї норми, річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Як убачається зі змісту договору, розмір орендної плати визначено сторонами у межах законодавства (3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки), а зміна такого розміру за відсутності погодження між сторонами може бути окремою підставою для звернення до суду.
Позивач, як на підставу зміни розміру орендної плати, посилається на витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 від 14.01.2019р., за яким її розмір складає 2212605,48 грн., а також на рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік", додатком до якого визначено ставку орендної плати на землі сільськогосподарського призначення на 2019 рік в розмірі 5% від нормативної грошової оцінки.
Щодо рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік", судом враховується таке.
У матеріалах справи наявні рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік" та додаток до нього №2.2, у яких зазначено про встановлення нових ставок плати за оренду земельних ділянок на території села Варварівка, в тому числі, зазначено, що ставка орендної плати на землі сільськогосподарського призначення на 2019 рік становлять 5% від нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Як вже зазначалось, пунктом 34 частини 1 статті 26, статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Як вже зазначалось, підпунктами 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України визначено межі розміру річної суми платежу орендної плати.
Аналіз зазначених норм матеріального права дає підстави для висновку, що визначення розміру орендної плати, визначення певних ставок для земель певної категорії призначення та виду, межі яких встановлені ПК України, є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування, який (розмір) має затверджуватися рішенням уповноваженої ради у встановленому законом порядку.
Враховуючи викладене, суд не приймає доводи відповідача щодо відсутності у органу місцевого самоврядування правових підстав для перегляду орендної плати за відповідним рішенням.
Згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно зі ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин, у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Судом враховується, що за п. 13 договору розмір орендної плати переглядається один раз у рік у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, а також в інших випадках, передбачених законом.
За приписами статті 253 Цивільного кодексу України перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок. При цьому згідно із частиною першою статті 254 цього Кодексу строк, що визначений роками, спливає у відповідні місяць та число останнього року строку.
Суд погоджується з доводами відповідача щодо можливості перегляду умов договору на підставі пункту 13 договору оренди, при цьому, судом береться до уваги, що з огляду на передбачений цивільним законодавством порядок обчислення строку, визначеного роками, вжитий у пункті 13 договору оренди вислів "один раз у рік", як і вислів "щорічно" передбачає річний строк, протягом якого можливе ініціювання зміни розміру орендної плати, який починається з наступного дня після дати реєстрації договору оренди.
Аналогічна правова позиція щодо порядку обчислення строку ініціювання зміни розміру орендної плати наведена у постанові Верховного Суду від 06.02.2019р. по справі №913/302/18.
Як вже зазначалось, на час прийняття рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік" орган місцевого самоврядування мав право визначати певні ставки для земель певної категорії призначення та виду, межі яких встановлені ПК України.
Як визначено ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
За змістом ч.5 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
При цьому, ч.12 вказаної статті визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Так, як визначено ст. 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторний акт - це: прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом. Регуляторним органом є, зокрема, орган місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 5 ст.12 такого Закону, регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Таким чином, рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік" є регуляторним актом, оскільки таке рішення, яке адресовано необмеженому колу осіб, спрямоване на правове регулювання відносин, загальний порядок набрання чинності яких визначеному ч.5 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування", - з моменту оприлюднення, якщо ним не визначено пізніший строк введення в дію.
За статтею 57 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов`язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.
Отже, з врахуванням вищезазначених положень, офіційне оприлюднення, опублікування нормативного акта органу місцевого самоврядування є конституційно встановленою процедурою, необхідною для набрання ним чинності.
Аналогічна правова позиція щодо необхідності оприлюднення акту органу місцевого самоврядування наведена у постанові Верховного Суду від 27.03.2019р. по справі №910/12353/17.
Однак, рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік" не було опубліковано в засобах масової інформації, як це передбачено ч. 5 ст.12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та ч.5 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" у встановленому законодавством строки та порядку.
За твердженням позивача таке рішення було розміщене на інформаційному стенді у приміщенні сільської ради.
Однак, такі доводи позивача не можуть бути взяті судом до уваги, оскільки офіційне опублікування рішень органів місцевого самоврядування на інформаційному стенді у приміщенні сільської ради не є тотожним поняттю офіційного оприлюднення регуляторних актів в розумінні Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", так як за частиною 5 ст. 12 вказаного Закону таке оприлюднення повинно бути здійснене саме через друковані засоби масової інформації і законодавством України не передбачено можливості офіційного оприлюднення актів місцевого самоврядування у такий спосіб.
За загальновизнаним принципом права закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Цей принцип закріплений у частині 1 статті 58 Конституції України, за якою дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
Аналогічна правова позиція щодо часу дії акту органу місцевого самоврядування наведена у постанові Верховного Суду від 27.03.2019р. по справі №910/12353/17.
Оскільки рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік" не було опубліковано, факт набрання чинності ним не було доведено під час розгляду даної справи, встановлена вказаним рішенням ставка орендної плати на землі сільськогосподарського призначення не може бути застосована до договору оренди землі від 16.10.2009р., а тому у суду відсутні підстави задовольняти позов немайнового характеру про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2009р. в контексті сформульованої позивачем вимоги.
Щодо витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 від 14.01.2019р., судом враховується таке.
Частиною 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
За змістом статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до п. 1 розділу ІІІ наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016р. №489 "Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" (Документація з нормативної грошової оцінки) за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9).
Судом враховується, що наявний в матеріалах справи витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_5 001 НОМЕР_4 0022 від 14.01.2019р. повністю відповідає додатку №9 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (пункт 1 розділу ІІІ) (Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки), правомірність визначення нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки у витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.01.2019р. у встановленому порядку не оспорювалася.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами у договорі оренди землі.
Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 08.08.2018р. у справі №916/2956/17).
В свою чергу, судом враховується, що у вищезазначеному витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №3 від 14.01.2019р. зазначена земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 , проте за п. 1.1 договору від 02.06.2014р. про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2009р., пункт 1 Договору оренди землі викладено в наступній редакції: "1. Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах населеного пункту села Варварівка на території Варварівської сільської ради. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2 .".
В контексті викладеного, суд звертає увагу позивача на положення статті 79-1 Земельного Кодексу України, за ч. ч. 1, 3 якої формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Відповідно до ч. 4 статті 79-1 Земельного Кодексу України земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Лист Міськрайонного управління у Славутському районі та м. Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №179/120-19 від 06.05.2019р., у якому зазначається, що ділянка з кадастровим номером НОМЕР_2 відповідає земельній ділянці з кадастровим номером НОМЕР_1 , оцінюється судом критично, оскільки в ньому не зазначається на яких підставах відбулася зміна кадастрового номеру земельної ділянки та чи відбулася така зміна. При цьому, вказаний лист не являється актом органу місцевого самоврядування, або актом органу виконавчої влади (управління Держгеокадастру), яким встановлюються певні юридичні факти.
Таким чином, суд не приймає до уваги посилання позивача на витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, у якої кадастровий номер відмінний від кадастрового номеру, що зазначений у договорі оренди від 16.10.2009р. у редакції від 02.06.2014р.
Щодо доводів відповідача про те, що до вчинення реєстрації права на земельну ділянку не могла бути стороною у договорі – орендодавцем, судом враховується, що на час подання позовної заяви – 05.04.2019р. (відповідно до відтиску штемпеля поштового зв`язку, що міститься на конверті позовної заяви), державна реєстрація за позивачем земельної ділянки відбулася, Славутська сільська рада може бути стороною (орендодавцем) у правовідносинах щодо оренди земельної ділянки, яка є предметом договору від 16.10.2009р., а тому вищенаведені доводи відповідача судом до уваги не беруться.
З приводу набрання чинності і опублікування рішення Славутської міської ради №2-33/2018 18.09.2018р. - судом враховується, що на час розгляду справи в суді вказане рішення опубліковано, набрало чинності, що не заперечується відповідачем.
Доводи відповідача щодо того, що рішення №17.9-35/2018 від 29.11.2018р. "Про внесення змін до договорів оренди землі, укладених Варварівською сільською радою" прийнято передчасно, судом до уваги не приймаються, оскільки прийняття чи не прийняття вказаного рішення не впливає на передбачений договором порядок перегляду умов договору, а також враховуючи те, що вказане рішення не є предметом позову.
По тій же причині не приймаються судом до уваги й доводи щодо того, що рішення від 29.11.2018р. та від 18.12.2018р. прийняті з перевищенням повноважень, так як вказані рішення відповідачем не оскаржувались, не є предметом спору в даній справі й на час розгляду справи в суді не впливають на передбачений договором порядок перегляду умов договору.
З огляду на вищезазначене не беруться до уваги й доводи щодо того, що рішенням від 29.11.2018р. внесено зміни до договору оренди землі укладеного між Варварівською сільською радою та приватно-орендним підприємством "Горинь" від 16.10.2019р., а не від 16.10.2009р.
Судом береться до уваги, що за п. 1.5 договору від 02.06.2014р. про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2009р., пункт 40 договору оренди землі викладено в наступній редакції: "40. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.".
Таким чином, суд приходить до висновку, що саме по собі приєднання Варварівської сільської територіальної громади до Славутської міської територіальної громади Хмельницької області, яке відбулося за рішенням Славутської міської ради від 18.09.2018р. №2-33/2018-р, не є самостійною підставою для зміни умов договору.
Щодо доводів відповідача про те, що позивачем йому направлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 16.10.2009р., за яким договір оренди землі викладено у новій редакції, а також щодо того, що позивач не звертався до відповідача з вимогою про внесення змін до договору оренди в редакції, що є предметом даного спору, судом враховується правовий висновок, викладений в постанові від 12 лютого 2019 року у справі № 914/2649/17, прийнятій Великою Палатою Верховного Суду:
"8.13. Правила, передбачені частинами другою-четвертою статті 188 ГК України, є матеріально-правовими, а не процесуальними. Процедура, передбачена ними, не відноситься до випадків обов`язкового досудового врегулювання спору в розумінні частини третьої статті 124 Конституції України та не спричиняє наслідків у вигляді повернення позовної заяви відповідно до приписів пункту 6 частини п`ятої статті 174 ГПК України.
8.14. Частинами другою та третьою статті 188 ГК України встановлений порядок проведення сторонами договору переговорів щодо добровільної зміни чи розірвання договору. Частиною четвертою цієї статті визначено, заінтересована сторона може звернутися до суду, якщо виник спір.
8.15. Те, що сторона спору не скористалася процедурою його позасудового врегулювання, не позбавляє її права реалізувати своє суб`єктивне право на зміну чи припинення договору та вирішити існуючий конфлікт у суді в силу прямої вказівки, що міститься у частині другій статті 651 ЦК України.
8.16. Підставами для виникнення юридичного спору про внесення змін у договір чи про його розірвання, який підлягає вирішенню судом є обставини, наведені у частині другій статті 651 ЦК України, і ці обставини виникають в силу прямо наведених у цій нормі фактів та подій, що зумовлюють правову невизначеність у суб`єктивних правах чи інтересах. Такі підстави та умови виникнення юридичного спору у правовідносинах є однаковими незалежно від їх суб`єктного складу (за участі фізичних чи юридичних осіб) та змісту правовідносин (цивільні чи господарські).
8.17. Право особи на звернення до суду для внесення змін у договір (чи його розірвання) у передбаченому законом випадку відповідає статті 16 ЦК України, способам, передбаченим нею (зміна чи припинення правовідношення) та не може ставитися в залежність від поінформованості про позицію іншої сторони чи волевиявлення іншої сторони.".
Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач мав право звернутися до суду з вимогою про внесення змін до договору оренди землі.
У рішенні Європейського Суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України" №4241/03 від 28.10.2010 року Суд зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Також у рішенні від 18.07.2006 р. у справі "Проніна проти України" Суд вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.
В свою чергу, статтею 2 ГПК України унормовано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до ч. 1. ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно з ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.
Це стосується позивача, який мав довести наявність усіх тих обставин, на підставі яких він звернувся до господарського суду з позовними вимогами.
З урахуванням вищевикладеного, в тому числі, встановлених судом обставин відсутності доказів опублікування рішення Варварівської сільської ради №1 від 11.06.2018р. та невідповідності витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 від 14.01.2019р. кадастровому номеру, вказаному в договорі оренди, які є за доводами позивача підставою для перегляду умов договору, суд приходить до висновку про відмову в позові.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по оплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
У позові відмовити.
Повний текст складено 15.08.2019р.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення стр. подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).
Суддя В .В. Димбовський
Віддрук . 3 прим.:
1 - в справу,
2 - позивачу (30000, м. Славута, вул. Соборності, 7, Хмельницька область),
3 - відповідачу (30016, с.Варварівка, Славутський район Хмельницька область).
Всім рек. з повід.