ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 березня 2020 року
м. Київ
Справа № 924/328/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Дроботової Т. Б. - головуючого, Пількова К. М., Чумака Ю. Я.,
секретар судового засідання - Грузицька І. В.,
за участю представників:
позивача - не з`явилися
відповідача - не з`явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Славутської міської ради
на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 02.12.2019 (судді: Василишин А. Р., Бучинська Г. Б., Грязнов В. В.) і рішення Господарського суду Хмельницької області від 07.08.2019 (суддя Димбовський В. В.) у справі
за позовом Славутської міської ради,
до Приватно-орендного підприємства "Горинь"
про внесення змін до договору оренди землі,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1. У квітні 2019 року Славутська міська рада звернулася до Господарського суду Хмельницької області з позовом до Приватно-орендного підприємства "Горинь" (далі - ПОП "Горинь" (з урахуванням заяви про зміну предмета позову, прийнятої судом до розгляду) про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2009 (реєстраційний № 040976000002), укладеного між Варварівською сільською радою і ПОП "Горинь" (далі - договір). Зокрема, позивач просив:
- зазначити таке найменування орендодавця: "Орендодавець Славутська міська рада, в особі заступника міського голови Калюжнюк Людмили Ростиславівни, яка діє відповідно до рішення Славутської міської ради № 17.17-2/2015 від 27 листопада 2015 року "Про уповноваження заступника міського голови Калюжнюк Л. Р. на вчинення дій щодо проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно, укладання від імені міської ради договорів оренди землі" із змінами та доповненнями від 21 січня 2016 року № 18.4 - 4/2016 та довіреності № 04-31/91 від 21 січня 2016 року";
- викласти пункт 5 у такій редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 1 січня 2019 року становить 2 212 605,48 грн";
- викласти пункт 9 у такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: розмір річної орендної плати з 1 січня 2019 року становить 5 % від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки та сплачується на такі банківські реквізити № 33211812022005, МФО 899998. Код ЄДРПОУ 38009078. Банк одержувач ГУДКСУ Казначейство України (ЕАП) Призначення платежу 18010600 (орендна плата з юридичних осіб за оренду землі)";
- зазначити такі реквізити орендодавця: "Орендодавець: Славутська міська рада, ідентифікаційний код юридичної особи: 34270865. Місцезнаходження юридичної особи: вул. Соборності, 7, м. Славута, Хмельницька область".
1.2. Позовні вимоги із посиланням на положення статей 179, 181, 184, 188 Господарського кодексу України, статей 632, 651 Цивільного кодексу України, а також умови договору обґрунтовані необхідністю внесення змін до укладеного договору у зв`язку зі зміною орендодавця земельної ділянки та зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки і розміру орендної плати за землю.
1.3. У відзиві на позовну заяву ПОП "Горинь" просило відмовити у її задоволенні, вважаючи неправомірними доводи позивача про наявність підстав для внесення змін до договору оренди землі.
2. Короткий зміст судових рішень у справі
2.1. Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 07.08.2019 у задоволенні позову відмовлено.
Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог про внесення змін до договору оренди землі щодо, зокрема, нормативної грошової оцінки земельної ділянки і розміру орендної плати, зауважив, що кадастровий номер земельної ділянки, наведений у наданому витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, відрізняється від зазначеного у договорі.
Крім того, суд першої інстанції наголосив на недоведенні позивачем, що рішення органу місцевого самоврядування, на яке він послався в обґрунтування своїх вимог, може бути підставою для внесення змін до договору, оскільки таке рішення не було опубліковано, факт набрання ним чинності не був доведений під час розгляду цієї справи, наведена у зазначеному рішенні ставка орендної плати за землі сільськогосподарського призначення не може бути застосована до ділянки, орендованої згідно з договором оренди землі від 16.10.2009.
2.2. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 02.12.2019 частково змінено мотивувальну частину рішення Господарського суду Хмельницької області від 07.08.2019, у решті рішення місцевого суду залишено без змін.
Суд апеляційної інстанції визнав помилковими висновки місцевого суду щодо підстав відмови у задоволенні позову, зазначивши, що оскільки згідно з чинним законодавством нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, при цьому позивач не надав належних і допустимих доказів прийняття уповноваженим органом рішення про проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок), а також прийняття рішення про затвердження нормативної грошової оцінки земель та введення її в дію, позов не може бути задоволено.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись із судовими рішеннями, Славутська міська рада у касаційній скарзі просить рішення Господарського суду Хмельницької області від 07.08.2019 і постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 02.12.2019 скасувати, ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог повністю.
Скаржник акцентує, що суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про чинність рішення Варварівської сільської ради від 11.06.2018 № 1 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік" та ідентичності земельної ділянки, яка є предметом договору і стосовно якої надано витяг і технічної документації про нормативну грошову оцінку землі, проте незаконно відмовив Славутській міській раді у задоволенні апеляційної скарги з підстав, що не відповідають фактичним обставинам справи, умовам укладеного між сторонами договору та нормам матеріального права, зокрема положенням статті 632 Цивільного кодексу України.
Заявник касаційної скарги зазначає, що внесення змін до чинного договору у разі зміни коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі необхідне для дотримання умов, передбачених у статті 21 Закону України "Про оренду землі", статті 96 Земельного кодексу України та статті 288 Податкового кодексу України.
Славутська міська рада наголошує, що внаслідок прийняття рішення Варварівською сільською радою від 11.06.2018 № 1 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік", відповідно до якого відбулося збільшення ставок орендної плати, а також беручи до уваги рішення Славутської міської ради від 18.12.2018 № 30.6-36/2018 "Про внесення змін до договору оренди землі, про викладення у новій редакції договорів оренди землі, укладених Варварівською сільською радою", відбулося підвищення цін і тарифів у сфері оренди земель комунальної власності сіл Варварівка і Голики загалом і підвищення ціни договорів оренди земельних ділянок з цільовим призначенням "для сільськогосподарського виробництва" внаслідок зростання ставки орендної плати з 3 % до 5 %. Підставою для внесення змін до договору у цьому випадку в частині ставки орендної плати є передбачене у пункті 13 договору підвищення цін і тарифів. Отже, Славутська міська рада має законні підстави для перегляду орендної плати у разі недосягнення згоди з орендарем у судовому порядку у зв`язку із підвищенням цін і тарифів.
3.2. У відзиві на касаційну скаргу ПОП "Горинь", заперечуючи проти її задоволення акцентує, що оскільки визначена умовами договору орендна плата за земельну ділянку перебуває у межах законодавчо встановленого граничного розміру цієї плати (3 % від нормативної грошової оцінки), правових підстав для її перегляду немає.
Посилаючись на правову позицію, викладену у постановах Верховного Суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17 і від 21.11.2018 у справі № 911/3627/17, ПОП "Горинь" зазначає про безпідставність вимог про внесення змін до договору, у разі якщо у цьому договорі не передбачено такої підстави для зміни розмірів орендної плати як прийняття рішення про зміну розміру орендної ставки на сесії органу місцевого самоврядування.
4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду
4.1. Ухвалою від 13.01.2020 касаційну скаргу Славутської міської ради прийнято до розгляду колегією суддів у складі: Дроботова Т. Б. - головуючий, Волковицька Н. О., Пільков К. М. Згідно з витягом з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи (касаційної скарги, апеляційної скарги, заяви) між суддями від 24.02.2020, у зв`язку з відпусткою судді Волковицької Н. О. здійснено повторний автоматизованого розподіл судової справи. Визначено склад колегії суддів: Дроботова Т. Б. - головуючий, Пільков К. М., Чумак Ю. Я.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі та запереченнях на неї, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування судом апеляційної інстанції, який змінив мотивувальну частину рішення місцевого суду, норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.
4.2. Як свідчать матеріали справи та установили суди попередніх інстанцій, згідно з рішенням Варварівської сільської ради Славутського району Хмельницької області від 12.10.2009 № 1 затверджено матеріали проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,3729 га під господарськими дворами для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ПОП "Горинь" і надано підприємству на умовах оренди земельну ділянку площею 4,3729 га на 49 років із визначенням орендної плати у сумі 170 грн за 1 гектар на рік (а. с. 23).
16.10.2009 між Варварівською сільською радою (орендодавець) і ПОП "Горинь" (орендар) укладено договір оренди землі, за умовами пунктів 1-3, 8 якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування на 49 років земельну ділянку для ведення товарного сільськокогосподарського виробництва, розташовану в межах населеного пункту с. Варварівки на території Варварівської сільської ради, кадастровий номер 6823980900:01:001:0002, загальною площею 4,3729 га, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 16 814,00 грн.
За змістом до пункту 13 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з пунктом 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
4.3. Суди установили, що 02.06.2014 між Варварівською сільською радою (орендодавець) і ПОП "Горинь" (орендар) укладено договір про внесення змін до договору (а. с. 39), згідно з яким умови договору викладено у новій редакції, а саме:
- пункт 1: "1. Орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в межах населеного пункту села Варварівка на території Варварівської сільської ради; кадастровий номер земельної ділянки 6823980900:01:001:0002";
- пункт 5: "5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 4,3729 га згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку від 14.05.2014 № 120, виданого Управлінням Держземагенства у Славутському районі, становить 1 232 335,69 грн";
- пункт 9: "9. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі - у грошовій формі у розмірі 3 % відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 36 970,07 грн у рік із щомісячною сплатою однієї дванадцятої цієї суми";
- пункт 30: "30. Права орендаря: орендар має право самостійно господарювати на земельній ділянці з дотриманням умов договору оренди землі; зводити в установленому порядку виробничі та інші будівлі і споруди; приступати до використання земельної ділянки після державної реєстрації договору оренди; орендар має право без додаткового узгодження з орендодавцем передавати орендовану земельну ділянку або її частину у суборенду без зміни її цільового призначення";
- пункт 40: "40. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору".
Крім того, договір доповнено пунктами 3, 4 (щодо перебування на земельній ділянці об`єктів нерухомого майна та інженерних споруд), а також пунктом 44 (щодо неможливості передачі земельної ділянки у заставу чи до статутного фонду).
4.4. Суди попередніх інстанцій установили, що 11.06.2018 Варварівською сільською радою прийнято рішення № 1 "Про встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік", згідно з яким визначено нові ставки плати за оренду земельних ділянок на території села Варварівки (а. с. 30).
За змістом додатку 2.2 до рішення Варварівської сільської ради від 11.06.2018 № 1 ставка орендної плати на землі сільськогосподарського призначення на 2019 рік становить 5 % від нормативної грошової оцінки.
4.5. Як свідчать матеріали справи, відповідно до рішення Славутської міської ради від 18.09.2018 № 2-33/2018-р "Про добровільне приєднання до територіальної громади", Варварівська сільська територіальна громада Славутського району Хмельницької області приєдналася до Славутської міської ради (а. с. 21).
Згідно з рішенням Славутської міської ради від 29.11.2018 № 17.9-35/2018 "Про внесення змін до договорів оренди землі, укладених Варварівською сільською радою" вирішено, внести зміни до договору, укладеного з ПОП "Горинь", зокрема зазначити орендодавцем Славутську міську раду, а також навести у пункті 11 договору нові реквізити для сплати орендної плати (а. с. 26).
Відповідно до рішення Славутської міської ради від 18.12.2018 № 30.6-36/2018 "Про внесення змін до договору оренди землі, про викладення у новій редакції договорів оренди землі, укладених Варварівською сільською радою" надано згоду на внесення змін до договорів укладених із Варварівською сільською радою щодо оренди землі, викладення їх у новій редакції шляхом укладання додаткових угод до них, у тому числі з ПОП "Горинь" (а. с. 27).
4.6. Предметом позову у справі, яка розглядається, є вимога Славутської міської ради про внесення змін до договору оренди землі від 16.10.2009, укладеного між Варварівською сільською радою і ПОП "Горинь", зазначення нової назви орендодавця земельної ділянки, його реквізитів, а також нормативної грошової оцінки земельної ділянки і розміру орендної плати за землю, з посиланням на положення статей 179, 181, 184, 188 Господарського кодексу України, статей 632, 651 Цивільного кодексу України, умови договору, зазначено про прийняття Варварівською сільською радою рішення від 11.06.2018 № 1 щодо встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік, а також рішень Славутської міської ради від 29.11.2018 № 17.9-35/2018 і від 18.12.2018 № 30.6-36/2018.
4.7. За змістом частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, передбачених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
4.8. За змістом частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до частини 2 статті 632 цього Кодексу зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
У статті 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Зважаючи на положення статей 632, 651 Цивільного кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі", необхідно дійти висновку, що за загальним правилом зміна умов договору, у тому числі стосовно розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди договір може бути змінено за рішенням суду лише у випадках, установлених умовами договору або в силу закону.
При цьому згідно з пунктом 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
4.9. За змістом пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час звернення прокурора до суду) та статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
Згідно з пунктом 13 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель становить основу для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, визначеної сторонами у договорі оренди землі.
4.10. Водночас за змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Тобто нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - підставою для перегляду розміру орендної плати.
За змістом частини 1 статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 -7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років (стаття 18 Закону України "Про оцінку земель").
У частинах 1, 2 статті 20 цього Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до частин 1, 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно з частиною 4 статті 23 цього Закону рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
У статті 144 Конституції України і статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
4.11. Суд апеляційної інстанції установив, що Славутська міська рада не надала належних та допустимих доказів прийняття Варварівською сільською радою чи її виконавчим органом рішення про проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок), а також рішення уповноваженого органу про затвердження нормативної грошової оцінки земель та введення її в дію.
У зв`язку із недоведеністю позивачем прийняття рішення про проведення оцінки земельної ділянки та затвердження такої оцінки і введення її у дію, суд апеляційної інстанції не взяв до уваги витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.01.2019, виданий головним спеціалістом відділу у Славутському районі та м. Нетішині.
Суд апеляційної інстанції також установив, що у матеріалах справи не має розрахунку розміру орендної плати за орендовану відповідачем земельну ділянку, яка згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку від 14.01.2019 становить 2 212 605,48 грн (а. с. 29).
Крім того, суд апеляційної інстанції акцентував, що у матеріалах справи немає, як і не надав позивач, протоколу засідання комісії з встановлення податків і зборів, а саме розміру орендної плати за земельні ділянки.
4.12. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, посилаючись на правову позицію, викладену, зокрема, у постанові Верховного Суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що оскільки сторони договору не передбачили можливості перегляду і зміни розміру орендної плати у разі прийняття позивачем рішення про встановлення місцевих податків і зборів, відповідне рішення уповноваженого органу (у цьому випадку рішення Варварівської сільської ради від 11.06.2018 № 1 щодо встановлення місцевих податків і зборів на 2019 рік) може бути самостійною підставою для внесення змін до договору оренди, якщо сторони цього договору визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для внесення змін до нього, що відповідає принципу свободи договору, передбаченому згідно зі статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України.
Ураховуючи зміст пункту 13 договору, підставою для перегляду розміру орендної плати, визначеної за умовами цього договору, має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру цієї плати або зміна розміру земельного податку, а не визначення у додатку до рішення органу місцевого самоврядування розміру орендної плати за землю шляхом можливого запровадження нових орендних ставок залежно від видів економічної діяльності землекористувача.
При цьому до переліку повноважень органу місцевого самоврядування (Славутської міської ради) у галузі земельних відносин, визначеного у статті 9 Земельного кодексу України, не належить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження згідно зі статтею 288 Податкового кодексу України належать Верховній Раді України - єдиному органу законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України).
Таку правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17, на яку послався суд апеляційної інстанції в оскаржуваній постанові.
Суд апеляційної інстанції правильно відхилив доводи Славутської міської ради стосовно того, що із прийняттям рішення від 11.06. 2018 № 1 фактично змінився розмір орендної плати для певного виду землекористування, оскільки за змістом статті 288 Податкового кодексу України, граничні (мінімальний та максимальний) розміри орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюються і змінюються виключно на законодавчому рівні, а не рішеннями органів місцевого самоврядування
4.13. Ураховуючи положення законодавства та встановлені судом апеляційної інстанції обставини справи, колегія суддів вважає правильним висновок суду апеляційної інстанції, що зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативної грошової оцінки), оформлена додатком до рішення органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів на відповідний рік, не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору в частині розміру орендної плати, оскільки ці рішення законодавчо не встановлюють граничних (мінімального та максимального) розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, а отже і про відсутність підстав для задоволення позову.
5. Висновки Верховного Суду
5.1. Згідно зі статтею 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
5.2. У частині 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Згідно зі статтею 300 цього Кодексу (у редакції, чинній до 08.02.2020, яка діяла на дату відкриття касаційного провадження у справі), переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
5.3. За змістом пункту 1 частини 1 статті 308 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої інстанції та апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
5.4. Відповідно до частини 1 статті 309 цього Кодексу суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
5.5. З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції колегія суддів вважає, що постанову Північно-західного апеляційного господарського суду і рішення Господарського суду Хмельницької області про відмову у задоволенні позову, прийнято із додержанням норм матеріального і процесуального права, тому підстав для їх скасування немає.
5.6. Доводи, викладені у касаційній скарзі, про порушення і неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права не отримали підтвердження, не спростовують обставин, на які послався суд як на підставу для відмови у позові, ґрунтуються на переоцінці доказів, зібраних у справі, що за змістом статті 300 Господарського процесуального кодексу України не належить до повноважень суду касаційної інстанції, у зв`язку з чим підстав для зміни чи скасування оскаржених у справі рішення і постанови немає.
6. Розподіл судових витрат
6.1. Оскільки у цьому випадку суд касаційної інстанції не змінює та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом касаційної інстанції не здійснюється (частина 14 статті 129 Господарського процесуального кодексу України).
Керуючись статтями 300, 301, пунктом 1 частини 1 статті 308, статтями 309, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В :
1. Касаційну скаргу Славутської міської ради залишити без задоволення.
2. Постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 02.12.2019 і рішення Господарського суду Хмельницької області від 07.08.2019 у справі № 924/328/19 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий Т. Б. Дроботова
Судді К. М. Пільков
Ю .Я . Чумак