МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 липня 2019 р.
№ 400/350/19
м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Устинова І.А., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом:
ОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ОСОБА_2 , АДРЕСА_2
до відповідача:
Відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, вул. Янтарна, 72, м. Миколаїв, 54050 Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, пр. Миру, 34, м. Миколаїв, 54034
про:
визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 звернулись до суду з позовом до Відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (далі - відповідач) з позовом про (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог):
- визнання протиправною бездіяльність начальника відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області щодо ненадання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями стосовно земельної ділянки 17,1 умовних кадастрових га ріллі, з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що розташована в межах території Прибузької сільської ради Вітовського району Миколаївської області;
- зобов`язання відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області надати ОСОБА_1 довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями стосовно земельної ділянки 8,55 умовних кадастрових га ріллі, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що розташована в межах території Прибузької сільської ради Вітовського району Миколаївської області, зазначеної в Розпорядженні Жовтневої ( Вітовської ) районної державної адміністрації Миколаївської області від 03.11.2006р. № 501-р «Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою головам і членам фермерських господарств»;
- зобов`язання відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області надати ОСОБА_2 довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями стосовно земельної ділянки 8,55 умовних кадастрових га ріллі, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що розташована в межах території Прибузької сільської ради Вітовського району Миколаївської області, зазначеної в Розпорядженні Жовтневої (Вітовської) районної державної адміністрації Миколаївської області від 03.11.2006р. № 501-р «Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою головам і членам фермерських господарств».
Ухвалою суду від 20.05.2019 року до справи долучено в якості співвідповідача Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області (далі - співвідповідач).
Позивачі в обгрунтування позовних вимог зазначили, що в процесі розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки їм у власність необхідно було на вимогу Державного підприємства "Миколаївський науково-дослідний інститут та проектний інститут землеустрою" отримати довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, позивачі звертались двічі до відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області з заявою про надання такої довідки. Відділ у Вітовському районі відмовив в наданні такої довідки, про що виклав в листах від 13.11.2018р. та від 18.12.2018р., хоча документи, які вимагав відповідач позивачі надали до відділу. Ненадання відповідної довідки позивачі вважають порушенням їх прав, тому звернулись до суду з відповідним позовом.
Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області заперечує проти позовних вимог, про що викладено у відзиві на позовну заяву. У відзиві співідповідач зазначив, що звертаючись до відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області з заявами про надання відповідної довідки, відділ відмовив у зв`язку з відсутістю розпорядчого документу, що підтверджує факт надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою. Як вказує Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області у відзиві, розпорядження Жовтневої РДА Миколаївської області від 16.03.2006 року № 501-р "Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою головам і членам фермерського господарства" в частині надання позивачам дозволу на виготовлення проектів із землеустрою щодо відведення їм у власність земелтних ділянок в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства по 8055 умовних га кожному, втратило чиність 14.10.2010 року на підставі Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" (набрав чинності, як зазначає співвідповідач у відзиві, 14.10.2008р.), тому підстав для видачі їм відповідної довідки не має.
Суд розглянув справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у справі доказів.
Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.
Розпорядженням Жовтневої (Вітовської) районної державної адміністрації Миколаївської області від 03.11.2006р. № 501-р «Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою головам і членам фермерських господарств» громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі їм у власність земельних ділянок в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства по 8,55 умовних кадастрових га кожному (додаток №2 розпорядження № 501-р від 03.11.2006р.).
Керуючись зазначеним вище розпорядженням, 29.08.2018р. позивачі звернулися до Державного підприємства «Миколаївський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» та уклали договір № 21270, 21271 від 29.08.2018р. на розробку земельно- кадастрових робіт та надання послуг, відповідно до якого інститут зобов`язується виконати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність позивачам для ведення фермерського господарства орієнтовною площею 8,55 умовних кадастрових га із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Виходячи з матеріалів справи, судом встановлено, що в розпорядженні Жовтневої (Вітовської) районної державної адміністрації Миколаївської області від 03.11.2006р. № 501-р не зазначено строк дії дозволу, а також те, що на час розгляду справи вказане розпорядження не оскаржене та не скасоване, на підставі чого Державне підприємство «Миколаївський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» прийняло його до виконання, але до наданих документів запросило надати довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями відповідно до вимог ст.50 Закону України «Про землеустрій», де зазначено, що довідка є обов`язковою складовою проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Для отримання довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями позивачі звернулись до відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській обласц через Центр надання адміністративних послуг при Вітовський рай держадміністрації Миколаївської області.
Листами Відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області від 13.11.2018 р. № 607/169-18, від 18.12.2018р. № 748/169-18 позивачам відмовлено щодо видачі довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями у зв`язку з тим, що відсутній розпорядчий документ, який би підтверджував факт надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою.
Позивачами було надано необхідні документи із доданням розпорядженням Жовтневої (Вітовської) районної державної адміністрації Миколаївської області від 03.11.2006р. № 501-р «Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою головам і членам фермерських господарств» громадянам ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , але листом від 28.01.2019р. за № 72/169-19 черговий раз відмовлено у видачі довідки.
З огляду на зазначене вище позивачі вважають, що неодноразова відмова у видачі довідки та неодержання довідки порушує їх права, тому вони змушені звернутися до суду з даним позовом.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про настпуне.
Земельні відносини в Україні, відповідно до статті 3 Земельного кодексу України регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).
Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва; б) сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства; г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об`єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства; ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції - для розміщення власної інфраструктури.
Земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва використовуються відповідно до розроблених та затверджених в установленому порядку проектів землеустрою, що забезпечують еколого- економічне обгрунтування сівозміни та впорядкування угідь і передбачають заходи з охорони земель.
Статтею 122 ЗК України визначені повноваження органів виконавчої влади щодо передачі у власність або користування земельних ділянок за межами та в межах населеного пункту, а саме: сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, районні ради передають земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власності територіальних громад для всіх потреб.
Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (далі - Довідка) є документом, що включається до складу проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (користування) під час розробки останнього землевпорядною організацією. Довідка - це певна частина вихідних даних для розробки проекту відведення земельної ділянки.
Інформацією, що міститься у довідці визначається до складу яких угідь має відноситись певна земельна ділянка. Вказаний в довідці склад угідь повинен співпадати зі змістом дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки. Місцеве управління Держгеокадастру контролює це питання в ході погодження проекту відведення земельної ділянки.
Для отримання довідки форми до місцевого управління Держгеокадастру подаються: заява встановленої форми; копія паспорту та коду, якщо заяву подає фізична особа; картографічні матеріали в масштабі 1:5000 чи 1:10000; копія рішення (наказу, розпорядження) про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки.
Місцеве управління Держгеокадастру зобов`язане протягом десяти днів, після отримання повного пакету документів, видати замовнику довідку у формі 6-зем, строк дії якої обмежується спливом поточного року.
Відповідно до наказу Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 23 жовтня 2017 року № 216 "Про затвердження типових Інформаційних та Технологічних карток адміністративних послуг, які надаються територіальними органами Держгеокадастру" було змінено наказ від 22.04.2015 р. № 47, яким передбачалось надання довідки у формі 6-зем.
У новому наказі така форма адміністративної послуги не передбачена.
У ст.50 Закону України « Про землеустрій» форма довідки також не визначена.
Водночас, згідно ст. З Закону України "Про доступ до публічної інформації" від 13 січня 2011 року № 2939-VI право на доступ до публічної інформації гарантується: 1) обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом; 2) визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів або посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє; 3) максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації; 4) доступом до засідань колегіальних суб`єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством; 5)здійсненням парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації; 6) юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.
Відповідно до ч.2 ст.19 Закону України № 2939-VI запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
Конституцією України закріплено, що кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону (частина друга статті 13), держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки; усі суб`єкти права власності рівні перед законом (частина,четверта статті 13).
Виходячи з вищевкладеного, суд вважає, що позивачі діяли згідно вимог чинного законодавства, дотримувались процедури розробки проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки їм у власність.
Відповідач в свою чергу відмовляючи в наданні позивачам довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, діяли всупереч вимогам діючого законодавства, посилаючись на норми, що спростовують дії суб`єкта владних повноважень.
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Судовий збір розподіляється відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 9, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) , ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) до Відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (вул. Янтарна, 72, м. Миколаїв, 54054 ) , Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (пр. Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, код ЄДРПОУ 39825404 ) задовольнити.
2. Визнати протиправною бездіяльність начальника відділу у Вітовському районі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області щодо ненадання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 довідки з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями стосовно земельної ділянки 17,1 умовних кадастрових га ріллі, з цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що розташована в межах території Прибузької сільської ради Вітовського району Миколаївської області.
3. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області (код ЄДРПОУ 39825404) надати ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями стосовно земельної ділянки 8,55 умовних кадастрових га ріллі, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що розташована в межах території Прибузької сільської ради Вітовського району Миколаївської області, зазначеної в Розпорядженні Жовтневої ( Вітовської ) районної державної адміністрації Миколаївської області від 03.11.2006р. № 501-р «Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою головам і членам фермерських господарств»;
4. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області (код ЄДРПОУ 39825404) надати ОСОБА_2 (ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями стосовно земельної ділянки 8,55 умовних кадастрових га ріллі, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, що розташована в межах території Прибузької сільської ради Вітовського району Миколаївської області, зазначеної в Розпорядженні Жовтневої (Вітовської) районної державної адміністрації Миколаївської області від 03.11.2006р. № 501-р «Про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою, технічної документації із землеустрою головам і членам фермерських господарств».
5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (пр-т Миру, 34, м.Миколаїв, 54034, код ЄДРПОУ 39825404) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 384,20грн., сплачений квитанцією від 06.02.2019р. за 3 0.0.1260198500.1.
6. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (пр-т Миру, 34, м.Миколаїв, 54034, код ЄДРПОУ 39825404) на користь ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 ) судовий збір в розмірі 384,20грн., сплачений квитанцією від 06.02.2019р. за № 0.0.1260197718.1.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Миколаївський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя І. А. Устинов