ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 855/11/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 січня 2019 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Коротких А.Ю.,
суддів: Ганечко О.М.,
Сорочка Є.О.,
при секретарі Григорук В.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві адміністративну справу за позовом Громадської організації "Батьківщина Молода" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови ЦВК № 94 від 22 січня 2019 року в частині та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Громадська організація "Батьківщина Молода" звернулась до суду з позовом про визнання протиправною та скасування постанови Центральної виборчої комісії від 22 січня 2019 року № 94 в частині відмови в наданні Комісією дозволу Громадській організації "Батьківщина Молода" мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року та зобов'язання ЦВК прийняти рішення про надання дозволу Громадській організації "Батьківщина Молода" мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що відповідно до положень Закону України "Про вибори Президента України" та Закону України "Про Центральну виборчу комісію" громадські організації, до статутної діяльності яких належать питання виборчого процесу та спостереження за ним, зареєстровані у встановленому законом порядку, можуть звернутися до ЦВК з клопотанням про дозвіл мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України, а ЦВК, у свою чергу, має прийняти рішення про надання відповідного дозволу або про відмову в наданні. Підставою для відмови у наданні дозволу може бути лише порушення громадською організацією вимог, встановлених частинами першою і другою статті 69 Закону України "Про вибори Президента України".
Втім, на думку позивача, Центральна виборча комісія протиправно відмовила йому у наданні дозволу мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України, оскільки за змістом пункту 10 статті 2.4 Статуту Громадської організації "Батьківщина Молода" для досягнення статутної мети і виконання статутних завдань Організація відповідно до законодавства України бере активну участь у виборчих кампаніях.
26 січня 2019 року на адресу Шостого апеляційного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву від представника Центральної виборчої комісії Краснощока А.І., в якому останній просить відмовити у задоволенні адміністративного позову Громадській організації "Батьківщина Молода" про визнання протиправною та скасування постанови ЦВК № 94 від 22 січня 2019 року в частині та зобов'язання вчинити дії в повному обсязі.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позов у повному обсяці.
Представники відповідача у судовому засіданні заперечували проти позову з тих підстав, що викладено у відзиві та наголошували, що питання спостереження за виборчим процесом не належить до статутної діяльності позивача, що прямо передбачено частиною 2 статті 69 Закону України «Про вибори Президента України».
Заслухавши суддю-доповідача, учасників процесу, які з'явились у судове засідання, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як свідчать обставини справи, 18 січня 2018 року до Центральної виборчої комісії надійшло клопотання Громадської організації "Батьківщина Молода" про надання дозволу мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року, яке було зареєстровано за вхідним №21-37-823.
За результатами розгляду даного клопотання та доданих до нього документів, ЦВК своєю постановою № 94 від 22 січня 2019 року відмовила позивачу у наданні такого дозволу.
Як вбачається з оскаржуваної постанови, підставою для відмови слугувало те, що на порушення ч. 2 ст. 69 Закону України «Про вибори Президента України» до статутної діяльності Громадської організації "Батьківщина Молода" не належить питання спостереження за виборчим процесом.
Відповідно до частини 1 статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.
Частиною 2 статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що комісія очолює систему виборчих комісій та комісій з референдуму, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, всеукраїнського референдуму.
Основні засади, організацію та порядок проведення виборів Президента України визначено Законом України «Про вибори Президента України».
Так, частиною 1 статті 68 Закону України «Про вибори Президента України» визначено, що у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від кандидатів на пост Президента України, від партій, які висунули кандидатів на пост Президента України, від громадських організацій, які зареєстровані у порядку, встановленому законом (далі - офіційний спостерігач від партії, кандидата на пост Президента України, громадської організації). Офіційні спостерігачі від іноземних держав та міжнародних організацій можуть вести спостереження за ходом виборчого процесу.
Відповідно до частини 2 статті 69 Закону України «Про вибори Президента України» громадська організація, до статутної діяльності якої належать питання виборчого процесу та спостереження за ним, зареєстрована у встановленому законом порядку, може звернутися до Центральної виборчої комісії не пізніш як за шістдесят днів до дня виборів з клопотанням про дозвіл мати офіційних спостерігачів під час виборів Президента України.
Згідно з частиною 3 статті 69 Закону України «Про вибори Президента України» Центральна виборча комісія не пізніш як на п'ятий день з дня отримання клопотання приймає рішення про надання дозволу громадській організації мати офіційних спостерігачів або про відмову в наданні такого дозволу, про що повідомляє громадську організацію наступного дня після дня прийняття відповідного рішення. Підставою для відмови може бути лише порушення громадською організацією вимог, встановлених частинами першою і другою цієї статті. Копія рішення про надання дозволу громадській організації мати офіційних спостерігачів або про відмову в наданні такого дозволу видається представнику громадської організації не пізніш як наступного дня після дня прийняття такого рішення. Громадська організація має право оскаржити до суду рішення про відмову в наданні їй дозволу мати офіційних спостерігачів.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем було подано до ЦВК клопотання про надання дозволу Громадській організації "Батьківщина Молода" мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року. До клопотання було долучено копію статуту Громадській організації "Батьківщина Молода" та копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Згідно пункту 10 статті 2.4 Статуту Громадської організації "Батьківщина Молода" для досягнення статутної мети і виконання статутних завдань Організація відповідно до законодавства України бере активну участь у виборчих кампаніях.
На підставі вищезазначеного, колегія суддів зазначає, що ЦВК приймаючи постанову про відмову у наданні дозволу Громадській організації "Батьківщина Молода" мати офіційних спостерігачів під час чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року діяла в межах та на підставі чинного законодавства, оскільки ст. 69 Закону України «Про вибори Президента України» дає чітке тлумачення громадської організації, яка може звернутися з відповідним клопотанням.
Отже, виходячи зі змісту Статуту Громадської організації "Батьківщина Молода", Організація відповідно до законодавства України бере активну участь у виборчих кампаніях, однак статутної діяльності, до якої належать питання виборчого процесу та спостереження за ним, в ньому не міститься.
Відповідно до ч. 3 ст. 69 Закону України «Про вибори Президента України», підставою для відмови може бути лише порушення громадською організацією вимог, встановлених частинами першою та другою цієї статті.
За наведених обставин, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувана постанова Центральної виборчої комісії № 94 від 22 січня 2019 року відповідає вимогам Закону України «Про вибори Президента України», а тому правові підстави для задоволення позову - відсутні.
Керуючись статтями 241, 242, 243, 245, 246, 250, 268, 269, 271, 272, 273, 277, 278 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В :
У задоволенні адміністративного позову Громадської організації "Батьківщина Молода" до Центральної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови ЦВК № 94 від 22 січня 2019 року в частині та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Верховного Суду через Шостий апеляційний адміністративний суд у дводенний строк з дня її проголошення.
Головуючий суддя: Коротких А.Ю.
Судді: Ганечко О.М.
Сорочко Є.О.
Головуючий суддя Коротких Андрій Юрійович
Судді: Сорочко Євген Олександрович
Ганечко Олена Миколаївна