Харківський окружний адміністративний суд
61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код 34390710
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 червня 2018 р. Справа № 820/3708/18
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шевченко О.В., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Харківського національного університету імені ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Харківського окружного адміністративного суду звернувся позивач, ОСОБА_1, з адміністративним позовом до Харківського національного університету імені ОСОБА_2, в якому просить суд:
- визнати протиправними дії Харківського національного університету імені ОСОБА_2 щодо відмови надати відкриту за режимом доступу публічну інформацію, яка має публічний інтерес, а саме: копії декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за період з 2011 - 2016 років суб’єктів декларування, які у вказаний період часу обіймали посади ректора, проректора, декана, директора інституту, вченого секретаря ХНУІ імені ОСОБА_2;
- зобов’язати Харківський національний університет імені ОСОБА_2 надати позивачу протягом 5 робочих днів з дня набрання чинності постанови суду, відкриту публічну інформацію, а саме: копії декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за період з 2011-2016 років суб’єктів декларування, які у вказаний період часу обіймали посади ректора, проректора, декана, директора інституту, вченого секретаря ХНУ імені ОСОБА_2, крім відомостей, зазначених в абзаці другому частини другої статті 12 Закону України «Про засади та запобігання та протидії корупції», а саме: щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, а також реєстрації місця проживання, дати народження декларанта, місцезнаходження об'єктів, які наводяться в декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру.
В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що 07 листопада 2017 року позивачем було надіслано до ХНУ імені ОСОБА_2 запит про доступ до публічної інформації, в якому просив надати копії декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за період з 2011-2016 років суб’єктів декларування, які у вказаний період часу обіймали посади ректора, проректора, декана, директора інституту, вченого секретаря ХНУ імені ОСОБА_2. Проте, 13.12.2017 року позивач отримав лист Харківського національного університету імені ОСОБА_2 від 09.12.2017 року, яким було відмовлено у наданні позивачу запитуваної інформації (декларацій), оскільки в запитуваних деклараціях про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру вказаних у запиті працівників університету міститься інформація з обмеженим доступом відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 47 Закону України “Про запобігання корупції”.
Вважаючи відмову відповідача у наданні запитуваної публічної інформації (копії декларацій) протиправною, та такою, що суперечить вимогам чинного законодавства України і порушує право на отримання інформації, позивач звернувся до суду. Позивач просив суд задовольнити вимоги адміністративного позову у повному обсязі.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 21.05.2018 року відкрито спрощене провадження по даній справі в порядку, передбаченому ст. 263 КАС України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія вказаної ухвали була надіслана та вручена відповідачу, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.
05.06.2018 року (Вх. №01-26/27090/18) від представника відповідача до канцелярії суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому він заперечував проти задоволення позову з підстав та мотивів, викладених у відзиві зазначивши, що ОСОБА_1 під час подання запиту про доступ до публічної інформації вимагав в університету копії декларацій вказаних осіб, без виключення з них будь-якої інформації. Листом від 14.11.2017 року № 0112-14/021 університет повідомив ОСОБА_1 про звернення до вказаних в запиті від 07.11.2017 року суб'єктів декларування про надання ними згоди на надання позивачу копій їх декларацій за відповідний період. Проте, ними було відмовлено.
Таким чином, на думку Харківського національного університету імені ОСОБА_2, листом від 09.12.2017 року ОСОБА_1 було на законних підставах відмолено у наданні вказаної в запиті від 07.11.2017 року інформації (копії декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за період з 2011 - 2016 років суб’єктів декларування, які у вказаний період часу обіймали посади ректора, проректора, декана, директора інституту, вченого секретаря ХНУ імені ОСОБА_2) з двох причин:
1) перелічені у його запиті категорії працівників, які є суб’єктами декларування, письмово відмовили у наданні згоди на відкриття конвертів з їх деклараціями про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за період 2011-2016 роки та надання інформації з обмеженим доступом.
В разі у разі надання вказаної в запиті інформації (декларацій) без згоди таких суб’єктів, університетом було б порушено положення Законів України: «Про доступ до публічної інформації», «Про запобігання корупції» та «Про захист персональних даних»;
2) в копіях запитуваних ОСОБА_1 деклараціях з 2011 - 2016 років працівників ХНУ імені ОСОБА_2 міститься інформація, яка відповідно до абз.4 ч.1 ст. 47 Закону України «Про запобігання корупції» є інформацією з обмеженим доступом та не підлягає відображенню у відкритому доступі, а саме: у деклараціях містяться відомості щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, місця проживання, дати народження фізичних осіб, щодо яких зазначається інформація в декларації, місцезнаходження об’єктів.
Просив суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до пункту 2 частини 1 ст. 263 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Оцінивши повідомлені позивачем обставини, дослідивши матеріали адміністративної справи, суд прийшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 07.11.2017 року ОСОБА_1 було надіслано до Харківського національного університету імені ОСОБА_2 запит про доступ до публічної інформації (Вих. № ОВ-31), в якому посилаючись на ст. 34 Конституції України та ст. ст. 5, 6, 13 Закону України "Про доступ до публічної інформації" просив надати йому копії декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за період з 2011-2016 років суб’єктів декларування, які у вказаний період часу обіймали посади ректора, проректора, декана, директора інституту, вченого секретаря ХНУ імені ОСОБА_2 (а.с. 11).
У зв’язку тим, що в копіях декларацій міститься інформація, яка відповідно до абз.4 ч.1 ст. 47 Закону України «Про запобігання корупції» є інформацією з обмеженим доступом та не підлягає відображенню у відкритому доступі, а саме зазначені у декларації відомості щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, місця проживання, дати народження фізичних осіб, щодо яких зазначається інформація в декларації, місцезнаходження об’єктів, які наводяться в декларації (крім області, району, населеного пункту, де знаходиться об’єкт), заступник начальника відділу кадрів університету звернувся до суб’єктів декларування, щодо яких запитувались декларації, з питання надання ними згоди на надання позивачу їх копій, про що листом від 14.11.2017 року № 0112-14/021 ХНУ імені ОСОБА_2 було повідомлено ОСОБА_1
Копія вказаного листа міститься в матеріалах справи.
Проте, всі перелічені у запиті позивача 07.11.2017 року категорії працівників письмово відмовили заступнику начальнику відділу кадрів університету - уповноваженій особі з питань запобігання та виявлення корупції Харківського національного університету імені ОСОБА_2 ОСОБА_3 у наданні згоди на відкриття конвертів з їх деклараціями про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за період з 2011-2016 років, що підтверджується їх особистими підписами в графі "відмовляю в наданні згоди на відкриття конвертів з деклараціями" документу про відмову, копія якого міститься в матеріалах справи.
У зв'язку з чим, листом від 09.12.2017 року № 0112-14/023 ХНУ імені ОСОБА_2 було відмовлено ОСОБА_1 у задоволенні його запиту від 07.11.2017 року та наданні запитуваної ним інформації (декларацій відповідних працівників університету за період 2011 - 2016 роки) на підставі п.2 ч.1 ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (а.с. 12 - 13). Копію вказаного листа було надіслано позивачу та ним отримано 13.12.2017 року.
По суті спірних правовідносин, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації та інформації, що становить суспільний інтерес регулюється Законом України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 № 2939-VI (далі - Закон № 2939-VI).
Відповідно до положень ст. 1 Закону № 2939-VI, публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Згідно положень п.2 ч.1 ст. 5 вказаного Закону № 2939-VI, доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію.
Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту (ч.2 ст. 19 вказаного Закону № 2939-VI).
Згідно з ч.1 ст. 22 Закону № 2939-VІ, розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов'язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов'язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п'ятою статті 19 цього Закону.
Таким чином, Законом № 2939-VІ передбачені вичерпні випадки відмови розпорядником інформації в задоволенні публічного запиту.
Суд зазначає, що у листі ХНУ ім. В.Н. Каразіна від 09.12.2017 року про відмову у наданні позивачу інформації (декларацій) зазначено, що запитувані ним копії декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за період 2011 - 2016 роки вказаних у запиті працівників університету містять інформацію з обмеженим доступом відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 47 Закону України “Про запобігання корупції”, що унеможливлює їх надання за запитом.
Суд не погоджується з такими твердженнями відповідача, та з цього приводу зазначає наступне.
Стаття 5 Закону № 2939-VI містить перелік публічної інформації з обмеженим доступом, до якої належить: 1) конфіденційна інформація; 2) таємна інформація; 3) службова інформація (ч.1 вказаної статті).
Згідно ст. 2 Закону України "Про захист персональних даних" від 01 червня 2010 року №2297-VI (далі - Закон № 2297-VI), персональні дані - відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.
Згідно ч.1 - 3 ст. 5 вказаного Закону, об'єктами захисту є персональні дані. Персональні дані можуть бути віднесені до конфіденційної інформації про особу законом або відповідною особою. Не є конфіденційною інформацією персональні дані, що стосуються здійснення особою, яка займає посаду, пов'язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень. Персональні дані, зазначені у декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру, оформленій за формою і в порядку, встановленими Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції", не належать до інформації з обмеженим доступом, крім відомостей, визначених Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції".
Положеннями абз. 4 ч. 1 ст. 47 Закону України "Про запобігання корупції" від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII (далі - Закон № 1700-VII) передбачено, що зазначені у декларації відомості щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, місця проживання, дати народження фізичних осіб, щодо яких зазначається інформація в декларації, місцезнаходження об'єктів, які наводяться в декларації (крім області, району, населеного пункту, де знаходиться об'єкт), є інформацією з обмеженим доступом та не підлягають відображенню у відкритому доступі.
Відповідно до ч.6 ст. 5 Закону № 2939-VI, не належать до інформації з обмеженим доступом відомості, зазначені у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, поданій відповідно до Закону України "Про запобігання корупції", крім відомостей, зазначених в абзаці четвертому частини першої статті 47 вказаного Закону.
Так само в абзаці 3 пункту 5.9 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України "Про практику застосування адміністративними судами законодавства про доступ до публічної інформації" № 10 від 29.09.2016 року зазначено, що не є конфіденційною інформація з декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, крім відомостей, зазначених в абзаці четвертому частини першої статті 47 вказаного Закону України "Про запобігання корупції".
Таким чином, слід зробити висновок, що зазначену інформацію у деклараціях, слід відносити до інформації з обмеженим доступом та яка не підлягає відображенню у відкритому доступі лише щодо відомостей про: реєстраційний номер облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, місце проживання, дату народження фізичних осіб, щодо яких зазначається інформація в декларації, місцезнаходження об'єктів, які наводяться в декларації (крім області, району, населеного пункту, де знаходиться об'єкт).
Що стосується іншої інформації, зазначеної у вказаних документах (в даному випадку, деклараціях про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за період 2011 - 2016 роки, вказаних у запиті працівників ХНУ ім. В.Н. Каразіна), то відповідно до Закону України "Про запобігання корупції" вона не є конфіденційною та не відноситься до інформації з обмеженим доступом.
Вказане узгоджується з позицією Верховного Суду, викладену в постанові від 18 квітня 2018 року по справі № 817/2717/15 (адміністративне провадження № К/9901/10884/18).
Вищевказані обставини є підставою для визнання протиправною відмови ХНУ ім. В.Н. Каразіна у наданні ОСОБА_1 запитуваної ним інформації 07.11.2017 року, а саме: декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за період з 2011-2016 років суб’єктів декларування, які у вказаний період часу обіймали посади ректора, проректора, декана, директора інституту, вченого секретаря ХНУ імені ОСОБА_2 та такою, що порушує права позивача на отримання публічної інформації.
Згідно положень ч.2 ст. 34 Конституції України, кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Згідно Рішення Конституційного Суду України від 20.01.2012 № 2-рп/2012 у справі за конституційним поданням Жашківської районної ради Черкаської області щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України в аспекті конституційного подання положення частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України слід розуміти так:
- інформацією про особисте та сімейне життя особи є будь-які відомості та/або дані про відносини немайнового та майнового характеру, обставини, події, стосунки тощо, пов'язані з особою та членами її сім'ї, за винятком передбаченої законами інформації, що стосується здійснення особою, яка займає посаду, пов'язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень. Така інформація про особу є конфіденційною;
- збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди державою, органами місцевого самоврядування, юридичними або фізичними особами є втручанням в її особисте та сімейне життя. Таке втручання допускається винятково у випадках, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Крім того, відповідно до ч.7 ст. 5 вказаного вище Закону № 2939-VI, обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений.
Суд зауважує, що відмовляючи у наданні позивачу запитуваної ними інформації за запитом посадові особи ХНУ імені ОСОБА_2 не були позбавлені можливості надати позивачу копії декларацій з інформацією, доступ до якої необмежений, при цьому виключивши інформацію з обмеженим доступом в деклараціях суб'єктів декларування в силу положень Закону України "Про запобігання корупції", навіть якщо запитувач інформації (позивач) про це не вказав у своєму запиті.
Таким чином, вказане вище спростовує твердження представника відповідача в цій частині.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що інформація про задекларовані ректором, проректором, деканом, директором інституту та вченим секретарем ХНУ імені ОСОБА_2 доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру з 2011 - 2016 роки становить суспільний інтерес та підлягає наданню за запитом. В свою чергу, відповідач, до якого такі декларації були подані зазначеними суб'єктами декларування, є розпорядником публічної інформації.
Відповідно до ч.1 ст. 5 Закону України "Про інформацію" від 02 жовтня 1992 року № 2657-XII (далі - Закон № 2657-XII), кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Згідно положень ч.1, 2 ст. 7 Закону № 2657-XII, право на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб'єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації. Ніхто не може обмежувати права особи у виборі форм і джерел одержання інформації, за винятком випадків, передбачених законом. Суб'єкт інформаційних відносин може вимагати усунення будь-яких порушень його права на інформацію.
В прохальній частині позову ОСОБА_1 просить суд зобов’язати Харківський національний університет імені ОСОБА_2 надати йому запитувану інформацію згідно запиту протягом 5 робочих днів з дня набрання чинності рішення суду.
З цього приводу суд зазначає наступне.
Положеннями частин 1 та 4 ст. 20 Закону № 2939-VI передбачено, що розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту. У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання запиту.
З положень вказаної статті слідує, що за загальним правилом відповідь на запит на щодо отримання певної інформації надається розпорядником інформації не пізніше п'яти робочих днів з дня отримання відповідного запиту.
Проте, в окремих випадках (наприклад, якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації) розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів та письмово повідомити про це запитувача такої інформації.
Тобто, розпорядник інформації не обмежується строком в п'ять днів при наданні запитувачу відповіді на його запит та запитуваної ним інформації та може його продовжити до двадцяти робочих днів.
Таким чином, суд вважає за необхідне задовольнити позов в цій частині шляхом зобов’язання Харківського національного університету імені ОСОБА_2 надати ОСОБА_1 у строк, визначений статтею 20 Законом України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 року № 2939-VI, відкриту публічну інформацію, а саме: копії декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за період з 2011-2016 років суб’єктів декларування, які у вказаний період часу обіймали посади ректора, проректора, декана, директора інституту, вченого секретаря ХНУ імені ОСОБА_2, крім відомостей, зазначених в абзаці 4 частини 1 статті 47 Закону України "Про запобігання корупції" від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII, а саме: щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, місця проживання, дати народження фізичних осіб, щодо яких зазначається інформація в декларації, місцезнаходження об'єктів, які наводяться в декларації.
Таким чином, позовні вимоги є частково обґрунтованими та підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст. 2, 6-10, 13, 14, 77, 139, 205, 242-246, 250, 255, 257-263, 293, 295, п.п.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1, адреса: 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, буд. 44-Б, оф. 301) до Харківського національного університету імені ОСОБА_2 (код ЄДРПОУ 02071205, адреса: 61022, м. Харків, м-н Свободи, буд. 4) про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Харківського національного університету імені ОСОБА_2 щодо відмови надати ОСОБА_1 відкриту за режимом доступу публічну інформацію, яка має публічний інтерес, а саме: копії декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за період з 2011 - 2016 років суб’єктів декларування, які у вказаний період часу обіймали посади ректора, проректора, декана, директора інституту, вченого секретаря ХНУІ імені ОСОБА_2 за його запитом від 07.11.2017 року.
Зобов’язати Харківський національний університет імені ОСОБА_2 надати ОСОБА_1 у строк, визначений статтею 20 Законом України "Про доступ до публічної інформації" від 13.01.2011 року № 2939-VI, відкриту публічну інформацію, а саме: копії декларацій про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за період з 2011-2016 років суб’єктів декларування, які у вказаний період часу обіймали посади ректора, проректора, декана, директора інституту, вченого секретаря ХНУ імені ОСОБА_2, крім відомостей, зазначених в абзаці 4 частини 1 статті 47 Закону України "Про запобігання корупції" від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII, а саме: щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта громадянина України, місця проживання, дати народження фізичних осіб, щодо яких зазначається інформація в декларації, місцезнаходження об'єктів, які наводяться в декларації.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) судові витрати в розмірі 704 (сімсот чотири) грн. 80 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Харківського національного університету імені ОСОБА_2 (код ЄДРПОУ 02071205).
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно - телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя О.В.Шевченко