КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 травня 2018 року № 810/805/18
Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Терлецької О.О.,
при секретарі судового засідання Кравченко Р.О.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватно-орендної агрофірми "Україна" до Головного управління ДФС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась Приватно-орендна агрофірма "Україна" з позовом до Головного управління ДФС у Київській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень форми "С" від 21.11.2017 №0042281406 та №0042311406 (далі - оскаржувані рішення).
В обґрунтування позовних вимог, представник позивача зазначив, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення порушують права і законні інтереси позивача, оскільки вони покладають на нього фінансові санкції з підстав, що не передбачені законами України, до того ж за правопорушення, які позивач не вчиняв. У зв'язку з чим представник позивача вважає, що оскаржувані рішення відповідач прийняв як суб’єкт владних повноважень з порушенням вимог, встановлених у частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому їх необхідно скасувати.
Заперечуючи проти позову, представник відповідача зазначив, що ГУ ДФС у Київській області прийняв податкові повідомлення-рішення від 21.11.2017 №00442281406, №0042311406, яким до ПОА «Україна» застосовано штрафні санкції на загальну суму 232 540,60 грн., діяв в межах повноважень та з дотриманням вимог чинного законодавства, а тому - відсутні підстави для скасування зазначених рішень.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Працівниками ГУ ДФС у Київській області 10.11.2017 згідно направлень від 10.11.2017 №5934 та №5935, та у відповідності до наказу ГУ ДФС у Київській області від 30.10.2017 № 1960 «Про проведення фактичних перевірок» проведено фактичну перевірку підприємства ПОА «Україна» за адресою: Київська область, Переяслав-Хмельницький район, с. Велика Каратуль, вул. Перемоги, 2-а.
Перевіркою встановлені порушення пунктів 1, 2 статті 3 Закону України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» із змінами та доповненнями (далі - Закон №265/95-ВР) у частині не проведення розрахункових операцій (отримано готівкових коштів на загальну суму 3445 грн. за послуги млину, послуги МТП згідно з прибутковими касовими ордерами №200, №201, №204 від 30.09.2016 через зареєстрований, опломбований у встановленому порядку та переведений у фіскальний режим роботи реєстратор розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій.
Також перевіркою встановлені порушення пункту 2.6 Положення про ведення касовий операцій у національній валюті в Україні (затверджено постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 року за № 40/10320) із змінами та доповненнями (далі - Положення № 637), у частині не оприбуткування у касовій книзі у день надходження готівкових коштів па загальну суму 46507,92 грн., а саме:
11507,92 грн. - сума готівки, отриманої з банку по грошовому чеку №ЯЯ 2771753 від 26.05.2017, оприбуткована у касовій книзі 30.05.2017 на підставі ПКО №103 від 30.05.2017;
10000 грн. - сума готівки, отримана згідно з ПКО №192 від 28.10.2017, оприбуткована у касовій книзі 30.10.2017;
10000 грн. - сума готівки отримана згідно з ПКО №193 від 29.10.2017, оприбуткована у касовій книзі 30.10.2017;
10000 грн. - сума готівки, отримана згідно з ПКО №197 від тОІ. 11.2017, у касовій книзі не оприбуткована;
5000 грн. - сума готівки, отримана згідно з ПКО №198 від 09.11.2017, у касовій книзі не оприбуткована.
За результатами проведення фактичної перевірки складено акт перевірки від 10.11.2017 №2815/1000/14/03756327 (далі - ОСОБА_3 перевірки). Перевірка проведена в присутності головного бухгалтера ПОА «Україна» ОСОБА_4, яка підписала акт перевірки без зауважень.
На підставі висновків, викладених в ОСОБА_3 перевірки ГУ ДФС у Київській області винесено податкові повідомлення-рішення № НОМЕР_1, № НОМЕР_2 від 21.11.2017, яким до ПОА «Україна» застосовано штрафні санкції на загальну суму 232540,60 грн., а саме: 1 грн. - за встановлення вперше протягом року факту не проведення розрахункових операцій; 232539,60 грн. (46507,92 грн. х 5) - за не оприбуткування готівкових коштів у касовій книзі.
Позивач, не погоджуючись із оскаржуваними рішеннями відповідача та вважаючи їх протиправними, звернувся до суду із даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд вважає за необхідне звернути увагу на наступні обставини справи та норми законодавства.
Згідно пп.75.1.3 п.1, ст.75 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об'єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності документа, що підтверджує державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відповідно до закону, ліцензій, патентів, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами). Фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Відповідно до п. 7.8. Положення №637 під час перевірок з’ясовується наявність у підприємства касової книги, а також відповідність її оформлення вимогам законодавства України. Крім того, перевіряється правильність ведення касової книги, оформлення в ній касових операцій із приймання та видачі готівкових коштів (у тому числі за строками), відповідність зазначених у ній сум прийнятої до каси або виданої з неї готівки даним прибуткових і видаткових касових ордерів, якість і своєчасність записів касира згідно із зазначеними в касовій книзі касовими документами, наявність підпису бухгалтера, який перевірив записи в касовій книзі за кількістю отриманих ним касових ордерів, правильність підрахунку в касовій книзі фактичних залишків готівки в касі на кінець дня тощо.
Відповідно до пунктів 1, 2 статті 3 Закону №265/95-ВР суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок, видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахункових документ встановленої форми на повну суму проведеної операції.
Згідно з пунктом 1 статті 17 Закону№265/95-ВР до суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у розмірі 1 гривня у разі встановлення протягом календарного року в ході перевірки факту не проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи, яке вчинене вперше.
Згідно з статтею 56 Закону України «Про Національний банк країни» Національний банк видає нормативно-правові акти з питань, віднесених до його повноважень, які є обов’язковими для органів державної влади і органів місцевого самоврядування, банків, підприємств, організацій та установ незалежно від форм власності, а також для фізичних осіб.
Відповідно до пункту 1.2 Положення № 637 оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій.
Відповідно до пункту 2.6 Положення №637 уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.
Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням реєстратора розрахункових операцій або використанням розрахункової книжки оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
В ОСОБА_3 перевірки встановлено факт не оприбуткування (неповного, несвоєчасного) готівкових коштів в касовій книзі підприємства на підставі прибуткових касових ордерів на загальну суму 46 507,92 грн., а саме: готівкові кошти за молоко, прийняті від ТОВ «Мілк-Хаб» на підставі прибуткових касових ордерів №193 від 29.10.2017 на суму 10000,00 грн. і №192 від 28.10.2017 на суму 10000,00 грн., всього у сумі 20 000,00 грн., які були не своєчасно оприбутковані до касової книги підприємства, а саме 30.10.2017.
Також, в ОСОБА_3 перевірки вказано, що готівкові кошти за молоко, отримані позивачем від ТОВ «Мілк-Хаб» на підставі прибуткового касового ордеру №197 від 01.11.2017 в сумі 10000,00 грн., та готівкові кошти в сумі 5000,00 грн. зняті з розрахункового рахунку позивача на підставі прибуткового касового ордеру №198 від 09.11.2017, - не оприбутковані до касової книги підприємства.
Відповідач також вказав в ОСОБА_3 перевірки, що згідно із банківської виписки по розрахунковому рахунку Позивача та на підставі грошового чеку від 26.05.2017 позивачем знято готівкові кошти для виплати лікарняних працівникам у сумі 11 507,92 грн., які були не своєчасно оприбутковані до касової книги підприємства на підставі прибуткового касового ордеру №109 від 30.05.2017, а саме: 30.05.2017.
Разом з тим, висновки відповідача про не оприбуткування позивачем готівки в сумі 20000,00 грн. є помилковими з огляду на таке.
Так, бухгалтерія та касир позивача у вихідні та святкові дні не працюють, у той час як структурний підрозділ підприємства ОСОБА_5 продовжує працювати з огляду на безперервність виробничого процесу с/г діяльності. Ці обставини підтверджуються наказом «Про структурний підрозділ «Ферма» ПОА «Україна»» №6-с від 15.08.2016, Положенням про структурний підрозділ ОСОБА_5, затверджений 15.08.2016, яким визначено щоденний графік роботи структурного підрозділу.
28.10.2017 (субота) і 29.10.2017 (неділя) структурний підрозділ позивача ОСОБА_5 реалізував молоко власного виробництва за готівку на користь ТОВ «Мілк-Хаб» по 10 000 грн. за кожен день в сумі 20 000 грн., про що були складені прибуткові касові ордери №192 і №193 та внесено запис до Касової книги позивача 30.10.2017 (понеділок). Прийняття коштів від покупця відбувалось у позаробочий час бухгалтерії позивача (як юридичної особи).
Порядок ведення касової книги врегульований Розділом 4 Положення № 637, чинним на час виникнення правовідносин.
Відповідно до п. 4.2 Положення № 637 кожне підприємство (юридична особа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів).
Пунктами 3.3-3.4 Положення № 637 встановлено, що приймання і видача готівки у касу підприємства із видачею прибуткових і видаткових касових ордерів може здійснювати головний бухгалтер або уповноважена керівником особа.
Згідно із п. 4.3 Положення № 637 записи в касовій книзі проводяться касиром за операціями одержання або видачі готівки за кожним касовим ордером і видатковою відомістю в день її надходження або видачі. Якщо бухгалтерія та касир підприємства (юридичної особи) не працюють у вихідні та святкові дні, а його відокремлений підрозділ, який використовує під час розрахунків РРО (РК), у ці дні працює, але не веде касової книги, то записи в касовій книзі юридичної особи здійснюються наступного робочого дня підприємства - юридичної особи.
Відповідно до положень п. 1 ст. 9 Закону №265/95-ВР встановлено, що реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються при здійсненні торгівлі продукцією власного виробництва (крім технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту) підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності.
За таких умов, позивач має право не використовувати РРО та РК у своїй діяльності під час продажу молока (продукції власного виробництва). На ОСОБА_5 немає каси, бухгалтера, а бухгалтерський облік здійснюється централізовано бухгалтерією підприємства позивача.
Тому, внесення позивачем запису 30.10.2017 (понеділок) до касової книги про отримання підприємством готівкових грошових коштів у сумі 20 000 грн. (по 10000 грн. 28.10.2017 (субота) і 29.10.2017 (неділя) відповідає цитованому вище п. 4.3 Положення № 637.
Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів (п. 2.6 Положення № 637).
Позивач оформив прибуткові касові ордери та здійснив облік готівки 30.10.2017 на всю суму її надходжень у вихідні дні (28.10.2017 - 29.10.2017) у касовій книзі позивача відповідно до Положення № 637, а тому позивачем оприбутковано готівку без будь-яких порушень.
Таким чином, податкове повідомлення-рішення від 21.11.2017 №0042281406 Форма «С» є незаконним, оскільки підставою для його складення відповідач вказав порушення позивачем положень законодавства, яких позивач не допускав. Зазначені обставини є підставою для скасування такого рішення.
Згідно із податковим повідомленням-рішенням №0042311406 позивача було притягнуто до відповідальності за порушення п. 1, 2 ст. 3 Закону №265/95-ВР, а саме: за здійснення розрахункових операцій в готівковій формі при наданні послуг не через реєстратори розрахункових операцій та без видачі особі, яка отримує послугу, розрахункового документу встановленої форми на повну суму проведеної операції, за що згідно із абз. 1 ч. 1 ст. 17 цього ж Закону встановлено відповідальність у розмірі 1 грн. за порушення, вчинене вперше.
ОСОБА_3 перевірки від 10.11.2017 вбачається, що позивач не застосував РРО під час надання послуг за готівку в сумі 3445,00 грн., а саме: 30.09.2016 здійснено оплату в касу підприємства за послуги млина на біле борошно, послуги млина на дерть та послуги машинно-тракторного парку (МТП) згідно прибуткових касових ордерів №200, №201, №204 на загальну суму 3445,00 грн.
Разом з тим, суд вважає, що позивач не допускав порушення порядку здійснення розрахункових операцій із застосуванням РРО з огляду на наступне.
Так, відповідно до положень ст. 10 Закону №265/95-ВР перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Розрахункові книжки не застосовуються у випадках здійснення підприємницької діяльності, визначених статтею 9 цього Закону.
Постановою КМУ від 23 серпня 2000 р. N 1336 «Про забезпечення реалізації статті 10 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"» визначено Перелік окремих форм та умов проведення діяльності, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування РРО.
У п. 11 зазначеного Переліку, затвердженого названою Постановою КМУ, передбачено такий вид діяльності, як: надання побутових послуг на території села.
Вичерпного переліку побутових послуг, що можуть надаватись на території села, Закон України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", Податковий кодекс України, Постанова КМУ від 23 серпня 2000 р. N 1336 чи Перелік не містять. У той же час. відповідно до п. 291.7 ст. 291 Податкового кодексу України, до побутових послуг населенню (які позивач приймає до уваги у якості орієнтиру при визначенні переліку послуг, які слід вважати побутовими), відносяться послуги, пов'язані з сільським та лісовим господарством (пп. 38 п. 291.7 ПК України).
Позивач є сільськогосподарським виробником і знаходиться у с. Велика Каратуль, що підтверджується, зокрема: Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та Довідкою платника єдиного податку 4 групи, які містяться у матеріалах справи.
В ОСОБА_3 перевірки від 10.11.2017 встановлено надання позивачем на території села ОСОБА_6 послуг млина та МТП (машинно-тракторного парку - орання, дискування. сівба, збір врожаю і т.п.). Тобто, Позивачем були надані побутові послуги на території села і отримані за ці послуги готівкові кошти були оприбутковані у цей же день підприємством у Касовій книзі.
При цьому, для надання побутових послуг у селі жодних лімітів по їх сукупній вартості за рік вказаною вище Постановою КМУ від 23 серпня 2000 р. N 1336 не встановлено (див. п. 2 Постанови КМУ від 23 серпня 2000 р. N 1336 у редакції, чинній на дату виникнення правовідносин).
Відтак, у відповідача були відсутні підстави для накладення на позивача штрафу у сумі 1 грн. згідно із п. 1, п. 2 ст. З, абз. 2 ч. 1 ст. 17 закону №265/95-ВР.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позивач правомірно надавав побутові послуги в селі за готівку без застосування РРО, а тому вважає, що податкове повідомлення-рішення від 21.11.2017 №0042311406 Форма «С» є незаконним і підлягає скасуванню.
Згідно із частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 3 488,11 грн., підлягають присудженню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Київській області.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Київській області форми "С" від 21.11.2017 №0042281406 та №0042311406.
Стягнути на користь Приватно-орендної агрофірми "Україна" (код ЄДРПОУ 03756327) сплачений нею судовий збір в розмір 3488 (три тисячі чотириста вісімдесят вісім) грн. 11 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Київській області.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII “Перехідні положення” Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Терлецька О.О.
Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 11 травня 2018 р.