ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
15 травня 2018 року № 826/11708/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Келеберди В.І. розглянув у спрощеному провадженні справу за позовом ПАТ «Укргазвидобування» до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним дій, визнання протиправним та скасування припису
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
ПАТ «Укргазвидобування» звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Сумській області про визнання протиправним дій по проведенню перевірки, результати якої оформлені актами від 15.08.2017 та щодо оформлення протоколу про адміністративне правопорушення №594-ДК/0/72П/07/01/-17 від 15.08.2017, визнання протиправним та скасування припису від 15.08.2017 №594-ДК/205Пр/03/01/-01.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що перевірку проведено з порушенням ст. 4, 5, 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» що свідчить про протиправність оскаржуваних припису та протоколу про адміністративне правопорушення.
Ухвалою від 20.09.2017 відкрито провадження та справу призначено до вирішення в судовому засіданні.
15.12.2017 року набрала чинності нова редакція Кодексу адміністративного судочинства України, суд зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до ч. 1, 2, 4 ст 257 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
За правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи у спорах:
1) щодо оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, визначених цим Кодексом;
2) щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб'єкта владних повноважень, якщо позивачем також заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, у сумі, що перевищує п'ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
3) про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності;
4) щодо оскарження рішення суб'єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п'ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Оскільки справа №826/11708/17 не підпадає під дію ч. 4 ст. 257 Кодексу адміністративного судочинства в судовому засіданні ухвалено про вирішення справи у спрощеному провадженні.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд м. Києва,
ВСТАНОВИВ :
Головним управлінням Держгеокадастру у Сумській області проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства Полтавським відділенням бурових робіт філії БУ «Укрбургаз» ПАТ «Укргазвидобування» на території Камянської сільської ради, за результатом якої складено акт обстеження земельної ділянки від 15.08.2017 №594-ДК/108О/10/01/-17 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 15.08.2017 №594-ДК/533АП/09/01/-17.
Зі змісту зазначених вище актів вбачається, що перевіркою встановлено, що на території Камянської сільської ради Полтавське відділення бурових робіт філії БУ «Укрбургаз» ПАТ «Укргазвидобування» проводить розвідувальні роботи по пошуку вуглеводнів. Розвідувальні роботи проводяться на землях сільськогосподарського призначення (рілля) наданих для товарного сільськогосподарського виробництва паях громадян ОСОБА_1 кадастровий номер НОМЕР_1; ОСОБА_2 кадастровий номер НОМЕР_2; ОСОБА_3 кадастровий номер НОМЕР_3. На період перевірки встановлено, що Полтавське відділення бурових робіт філії БУ «Укрбургаз» ПАТ «Укргазвидобування» провело зняття поверхневого шару ґрунту на земельній ділянці, де проводяться бурові роботи на свердловині №2 Західно Новотроїцького ГКР Полтавського ВБР. Проект рекультивації даних земель відсутній. Дозвіл на зняття поверхневого шару ґрунту відсутній. Для замірів порушених земель залучався ТОВ «Лебединський районний землевпорядний центр». Площа порушених земель, згідно замірів, становить 2,6035 га. Даними діями порушено вимоги ст. 168 Земельного кодексу України.
У зв'язку з виявленими порушеннями, про які зазначено вище, відповідачем складено протокол про адміністративне правопорушення від 15.08.2017 №594-ДК/0172П/07/01/-17 та припис від 15.08.2017 №594-ДК/205Пр/03/01/-17, яким позивача зобов'язано провести рекультивацію порушених земель після зняття поверхневого шару ґрунту під свердловиною №2 Західно Новотроїцкого ГРК Полтавсього ВБР.
Відповідно до ст. 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Статтею 188 Земельного кодексу України визначено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» (далі - Закон) державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом, зокрема: проведення перевірок.
Згідно ст. 10 Закону державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Як зазначено вище, за результатом перевірки земельної ділянки, на якій проводить роботи позивач, відповідачем складено акти обстеження земельної ділянки та перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки, протокол про адміністративне правопорушення та припис, тобто відповідач діяв відповідно до названих норм Закону та Земельного кодексу України.
Оскільки в даному випадку мала місце перевірка земельної ділянки в порядку Закону, отже доводи позивача про порушення відповідачем ст. 4, 5, 6, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», яким визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є безпідставним, оскільки спеціальним законом у спірних правовідносинах є Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель.
Інструкцію з оформлення державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель матеріалів про адміністративні правопорушення затверджено наказом Міністерства агарної політики та продовольства України від 19.01.2017 №6, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 лютого 2017 р. за № 173/30041, відповідно до п. 1 якої у разі виявлення порушення законодавства у сфері використання та охорони земель, за яке Кодексом України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) передбачена адміністративна відповідальність, державний інспектор складає протокол про адміністративне правопорушення (далі - протокол) (додаток 1).
З матеріалів справи вбачається, що протокол про адміністративне правопорушення від 15.08.2017 №594-ДК/0172П/07/01/-17 оформлено відповідно до норм Додатку №1 Інструкції.
Судом встановлено, що перевірку проведено на підставі ухвали Лебединського районного суду Сумської області від 18.05.2017 по справі №580/75/17 , якою зобов'язано провести перевірку щодо дотримання вимог земельного законодавства філії ГПУ «Полатвагазвидобування» ПАТ «Укргазвидобування»,тобто за наявності достатніх підстав.
Як зазначено вище, перевіркою встановлено порушення позивачем ст. 168 Земельного кодексу України, якою встановлено наступне: Ґрунти земельних ділянок є об'єктом особливої охорони.
Власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, крім випадків:
а) проведення робіт із буріння та облаштування нафтових і газових свердловин, будівництва, технічного обслуговування, ремонту і реконструкції нафтових і газових свердловин та пов'язаних з їх обслуговуванням об'єктів трубопровідного транспорту, виробничих споруд, під'їзних доріг, ліній електропередачі та зв'язку, підземних кабельних мереж енергозабезпечення;
б) проведення робіт, пов'язаних з ліквідацією та запобіганням аварійним ситуаціям на нафтових і газових свердловинах та пов'язаних з їх експлуатацією об'єктах трубопровідного транспорту, виробничих спорудах, під'їзних дорогах, лініях електропередачі та зв'язку, підземних кабельних мережах енергозабезпечення.
У випадках, визначених підпунктами "а" і "б" цієї частини, зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок здійснюються виключно на підставі робочого проекту землеустрою.
При здійсненні діяльності, пов'язаної з порушенням поверхневого шару ґрунту, власники земельних ділянок та землекористувачі повинні здійснювати зняття, складування, зберігання поверхневого шару ґрунту та нанесення його на ділянку, з якої він був знятий (рекультивація), або на іншу земельну ділянку для підвищення її продуктивності та інших якостей.
З акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом - земельної ділянки від 15.08.2017 №594-ДК/533АП/09/01/-17 вбачається, що на період перевірки встановлено, що Полтавське відділення бурових робіт філії БУ «Укрбургаз» ПАТ «Укргазвидобування» провело зняття поверхневого шару ґрунту на земельній ділянці, де проводяться бурові роботи на свердловині №2 Західно Новотроїцького ГКР Полтавського ВБР. Проект рекультивації даних земель відсутній. Дозвіл на зняття поверхневого шару ґрунту відсутній.
Факт порушення ст. 168 Земельного кодексу України позивачем не заперечується.
З огляду на викладене, при прийнятті оскаржуваного припису відповідач діяв відповідно до норм Закону та Земельного кодексу України.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновків про відмову в задоволенні позовних вимог.
Керуючись положеннями статей 2, 7, 9, 11, 44, 72-78, 79, 194, 241-246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
Відмовити в задоволенні позовних вимог.
Відповідно до ч. 1 ст. 293 КАС України, учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов'язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч. 1 ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 255 КАС України, рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя В.І. Келеберда