П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 824/314/18-а
Головуючий у 1-й інстанції: Брезіна Т.М.
Суддя-доповідач: Мельник-Томенко Ж. М.
17 квітня 2018 року
м . Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мельник-Томенко Ж. М.
суддів: Сторчака В. Ю. Ватаманюка Р.В.
за участю:
секретаря судового засідання: Бондаренко С.А.,
представників позивачів - ОСОБА_2, ОСОБА_3
третьої особи - ОСОБА_4
представників третіх осіб - ОСОБА_5, ОСОБА_6
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_7 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2018 року (головуючий суддя: Брезіна Т.М.) у справі №824/314/18-а за адміністративними позовами ОСОБА_7 та Заставнівської районної політичної організації "Об'єднання "Самопоміч" до Заставнівської міської виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Заставнівська районна організація "Радикальна партія Олега Ляшка" в Чернівецькій області, Заставнівська районна політична організація "Українського об'єднання патріотів Укроп", Заставнівська районна політична організація "Аграрна партія України", Заставнівська районна політична організація "Народний фронт", Заставнівська районна політична організація "Громадянська позиція", Заставнівська районна політична організація ВО "Батьківщина", Заставнівська районна політична організація "Патріот", Заставнівська районна політична організація "Блок Петра Порошенка "Солідарність", Заставнівська районна політична організація ВО "Свобода", Заставнівська районна політична організація "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість", Заставнівська районна політична організація Народного Руху України, ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 про визнання протиправним і скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В :
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 10.04.2018 року об'єднано в одне провадження спрауи №824/314/18-а за позовом ОСОБА_7 до Заставнівської міської виборчої комісії про визнання протиправним і скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії із справою №824/315/18-а за позовом Заставнівської районної організації політичної партії "Об'єднання Самопоміч" до Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського Чернівецької області рішення та зобов'язання вчинити певні дії. Справам присвоєно єдиний реєстраційний номер № 824/314/17-а.
Зокрема, в межах вищевказаного об'єднаного провадження, з урахуванням задоволення Чернівецьким окружним адміністративним судом клопотання позивачів про залишення позову без розгляду в частині позовних вимог, на розгляд судовій інстанції було висунуто наступні вимоги :
- визнання протиправною та скасування постанови №2 від 05.04.2018 року Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області, в частині реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчого списку, висунутого Заставнівською районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість", а також в частині реєстрації кандидатами у депутати ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15;
- зобов'язання Заставнівську міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати включених до виборчого списку, висунутих Заставнівською районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість", а також ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивачі посилались на факт порушення Заставнівською міською виборчою комісією Заставнівського району Чернівецької області порядку реєстрації кандидатів у депутати, які відбудуться 29.04.2018 року. В даному випадку позивачі доводять, що відповідачем зареєстровано кандидатів у депутати, включених до виборчого списку Заставнівською районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість", з порушенням встановленого порядку висування кандидата, оскільки не враховано ту обставину, що вказаним політичним осередком не дотримано вимог ч. 5 ст. 37 Закону України "Про місцеві вибори", якою передбачено, що про дату, час і місце проведення зборів (конференції) з метою висування кандидатів місцева організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів (конференції). В даному випадку, позивачі вважають, що на підставі п.1 ч.1 ст. 46 Закону України "Про місцеві вибори" відповідач мав прийняти рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчого списку Політичною партією "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість".
Також позивач - ОСОБА_7, зазначив про порушення виборчою комісією вимог ч. 2 ст. 36 Закону України "Про місцеві вибори", оскільки зареєстровані оскаржуваним в межах даної справи рішенням міської виборчої комісії кандидати у депутати ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_15, ОСОБА_4, ОСОБА_13 та ОСОБА_14, включені до списків одних політичних партій, будучи при цьому керівниками інших політичних партій.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2018 року відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач - ОСОБА_7, 14 квітня 2018 року, звернувся до суду апеляційної інстанції з апеляційною скаргою, в якій просив скасувати рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2018 року та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
В обґрунтування апеляційної скарги, позивач посилається на необгрунтованість та безпідставність висновків суду першої інстанції через відмову у застосуванні до спірних правовідносин норм ч. 2 ст. 36 та п. 1 ч. 1 ст. 46 Закону України "Про місцеві вибори".
До початку судового засіданні від третіх осіб, які на заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_14 та ОСОБА_15 надійшли письмові пояснення зі змісту яких вбачається, що останні заперечують проти задоволення вимог апеляційної скарги позивачів, з підстав їх необгрунтованості.
Відзивів на апеляційну скаргу від інших учасників справи не надійшло.
Представники позивачів в судовому засіданні підтримали вимоги апеляційної скарги з підстав наведених у ній.
Представники третіх осіб, які з'явились в судове засідання заперечували проти задоволення вимог апеляційної скарги та просили залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Відповідач та інші учасники справи свою позицію відносно апеляційної не повідомили, в судове засідання не з'явились, хоча були належним чином повідомленні про дату, час та місце розгляду справи.
Відповідно до ч. 3 ст. 268 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
Переглядаючи оскаржуване рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги та перевіряючи правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду першої інстанції з наступних підстав.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 05.04.2018 року Заставнівська міська виборча комісія прийняла рішення №2, яким зареєструвала кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з перших виборів депутатів Заставнівської міської ради Заставнівського району Чернівецької області на підставі подання політичних партій: Заставнівської районної організації Радикальної партії "Олега Ляшка" в Чернівецькій області, Заставнівської районної політичної організації "Українського об'єднання патріотів Укроп", Заставнівської районної політичної організації "Аграрна партія України", Заставнівської районної політичної організації "Народний фронт", Заставнівської районної політичної організації "Громадянська позиція", Заставнівської районної політичної організації ВО "Батьківщина", Заставнівської районної політичної організації "Патріот", Заставнівської районної політичної організації "Блок Петра Порошенка "Солідарність", Заставнівської районної політичної організації ВО "Свобода", Заставнівської районної політичної організації "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість", Заставнівської районної політичної організації "Об'єднання "Самопоміч", Заставнівської районної політичної організації Народного Руху України. (том 1 а.с. 13-87).
Позивачі, вважаючи, що вказане рішення відповідача є протиправним, оскільки прийняте з порушенням вимог п. 1 ч. 1 ст. 46 Закону України "Про місцеві вибори", звернулись з даним адміністративним позовом до суду.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивачами не доведено підставність скасування постанови №2 від 05.04.2018 року Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області в частині реєстрації кандидатами у депутати ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15. Також, в обгрунтування власних висновків суд першої інстанції зазначив, що рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати можливе власне на стадії їх реєстрації, а не після неї і відтак позовні вимоги в частині зобов'язання Заставнівську міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати не підлягають задоволенню.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції та даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, зважає на наступне.
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, Законом України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року №595-VIII (далі - Закон №595) та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Статтею 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Згідно зі ст. 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення.
Відповідно до ст.11 Закону №595-VIII виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів, визначеними у ст.12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.
В силу положень ч. 1 ст.12 Закону №595-VIII суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: виборець; Центральна виборча комісія; виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до норм ст. 20 Закону №595 визначено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.
Територіальні виборчі комісії зобов'язані діяти відповідно до Конституції України та законів України (частина третя статті 19 Закону).
Визначаючись щодо підставності тверджень позивачів про порушення відповідачем вимог п. 1 ч. 1 ст. 46 Закону України "Про місцеві вибори" щодо відмови у реєстрації кандидатів у депутати в разі порушення встановленого цим нормативним актом порядку висування кандидатів, зокрема ч. 5 ст. 37 Закону України "Про місцеві вибори", судова колегія зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 та ч. 5 ст. 37 Закону №595 висування кандидатів місцевою організацією партії проводиться на зборах (конференціях) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом партії.
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) з метою висування кандидатів місцева організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів (конференції). На таких зборах (конференції) мають право бути присутніми члени відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 38 Закону №595 відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів, зокрема, заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах.
Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости визначений ст. 46 Закону №595.
Так, згідно п. 1 ч. 1, ч.2 ст. 46 Закону №595 територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним. Рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови.
Обгрунтовуючи власні доводи в підтвердження факту порушення порядку висування кандидата, позивачі зазначають, що Політична партія "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість" не повідомила за день до проведення зборів (конференції) про висування кандидатів територіальну виборчу комісію, що є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
Тобто в даному випадку позивачі стверджують про наявність факту порушення вказаним політичним осередком вимог Закону України "Про місцеві вибори", що є підставою для прийняття відповідачем рішення про відмову в реєстрації кандидатів, з чим на разі погоджується і судова колегія.
Зокрема, як встановлено з матеріалів справи, повідомлення про проведення 04.04.2018 року конференції з метою висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради на місцевих виборах Політичної партії "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість" зареєстроване в журналі вхідної документації Заставнівської міської виборчої комісії саме 04.04.2018 року.
Вказане повідомлення підписано ОСОБА_18 та скріплено печаткою Колективного підприємства "Агросвіт", а текст повідомлення містить посилання на факт проведення місцевих виборів, що матимуть місце 29 грудня 2018 року.
Будь-яких інших доказів повідомлення Заставнівською районною партійною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість" відповідача про факт проведення конференції з метою висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради на місцевих виборах, що мали місце до 04.04.2018 року матеріали справи не містять.
В даному випадку, судова колегія зважає також на наявний в матеріалах справи Акт від 04.04.2018 року, складений за підписами п'яти членів Заставнівської міської виборчої комісії, в якому зафіксоване порушення Заставнівською районною партійною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість" ч. 5 ст. 37 Закону України "Про місцеві вибори" ( том 1 а.с. 90).
Окрім того, матеріали справи містять окрему думку члена Заставнівської міської виборчої комісії ОСОБА_19 від 06.04.2018 року зі змісту якого вбачається, що останній під час розгляду на засіданні 05.04.2018 відповідачем питання про реєстрацію кандидатів у депутати, включених до виборчого списку, висунутого Заставнівською районною організацією Політичної партії "Громадсько - політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість" повторно наголошував на необхідності дотримання вимог Закону України "Про місцеві вибори" (том 1 а.с. 91).
Як зазначено вище, відповідно до ч. 5 ст. 37 Закону №595 висування кандидатів місцевою організацією партії проводиться на зборах (конференціях) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом партії.
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) з метою висування кандидатів місцева організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів (конференції). На таких зборах (конференції) мають право бути присутніми члени відповідної територіальної виборчої комісії.
В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник Заставнівської районноїх організацієї Політичної партії "Громадсько - політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість" наполягав, що є доведеним факт повідомлення відповідача про проведення конференції з метою висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Заставнівської міської ради на місцевих виборах, який мав місце до 04.04.2018 року, та зазначив також неможливість надання доказів повідомлення засоби масової інформації про намір провести вказаний вище захід, через їх відсутність.
В ракурсі досліджуваного питання судова колегія вважає, що судом першої інстанції обгрунтовано не прийнято до уваги інформацію, яка міститься в Акті, складеному представниками політичної партії "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість" про відсутність виборчої комісії 03.03.2018 року з 17:20 год. по 18:00 год., як такої, що в повній мірі спростовується витягом із журналу Заставнівської міської виборчої комісії про реєстрацію кандидатів в депутати від політичних партій перших виборів 29.04.2018 року, з якого вбачається, що останній запис в журналі реєстрації відомостей від політичних партій 03.04.2018 року проведено о 18:50 год. (том 2 а.с. 141-145).
Викладені обставини у своїй сукупності свідчать про наявність суттєвого порушення порядку висування кандидатів та є по суті підставою для прийняття рішення виборчою комісією про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, висунутих від місцевої організації політичної партії на таких зборах. Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини щодо порушення процедури висування кандидатів в депутати, однак зробив необгрунтований висновок про відстутність підстав для відмови в реєстрації.
Також судовою колегією надано оцінку висновкам суду першої інстанції здійснених в рамках вирішення питання про визнання протиправною та скасування постанови №2 від 05.04.2018 року Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області в частині реєстрації кандидатами у депутати ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14 та ОСОБА_15.
В даному випадку, судова колегія звертає увагу на наступне.
Згідно положень ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об'єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій.
Згідно з ст. 11 Закону №595 визначено, що основними засадами здійснення виборчого процесу є дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 3-8 цього Закону, а також законність та заборона незаконного втручання будь-кого в цей процес.
У відповідності до положень ч. 2 ст. 36 Закону №595 місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Як встановлено з матеріалів справи, у відповідності до поданого рішення про висування кандидатів та виборчого списку, затвердженого Заставнівською районною організацією "Радикальна партія Олега Ляшка" в Чернівецькій області, до складу висуванців від партії включено ОСОБА_4 та ОСОБА_11. Згідно поданого рішення про висування кандидатів та виборчого списку, затвердженого Заставнівською районною політичною організацією "Блок Петра Порошенка "Солідарність" до складу висуванців від партії включено ОСОБА_20 та ОСОБА_16. Згідно поданого рішення про висування кандидатів та виборчого списку, затвердженого Заставнівською районною політичною організацією "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість" до складу висуванців від партії включено ОСОБА_13. Згідно поданого рішення про висування кандидатів та виборчого списку, затвердженого Заставнівською політичною партією Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" до складу висуванців від партії включено ОСОБА_14 та ОСОБА_15.
Разом з тим, як вбачається з листа Головного територіального управління юстиції у чернівецькій області від 03.04.2018 року №03.2-09/37 всі шість вказаних кандидатів є керівниками місцевих організацій інших політичних партій, зокрема:
ОСОБА_4 є керівником Заставнівської районної організації політичної партії "Наша Україна", ОСОБА_11 є керівником Заставнівської районної організації "Жінки за майбутнє", ОСОБА_12 є керівником Заставнівської міської організації політичної партії "Наша Україна", ОСОБА_13 є керівником Заставнівської міської організації політичної партії "УДАР" (Демократичний Альянс за реформи) Віталія Кличка, ОСОБА_14 є керівником Заставнівської міської організації Української соціаль-демократичної партії, ОСОБА_15 є керівником Заставнівської районної організації Партії Наталі Корольової "України Вперед".
Крім того, в ході розгляду даної справи, судовою колегією встановлено, що судом першої інстанції було витребувано від Головного територіальним управлінням юстиції у Чернівецькій області інформацію від 11.04.2018 року відносно керівників наступних місцевих організацій політичних партій: Заставнівської районної організації політичної партії "Наша Україна", Заставнівської районної організації "Жінки за майбутнє" Всеукраїнського політичного об'єднання, Заставнівської міської організації політичної партії "Наша Україна", Заставнівської районної політичної організації "УДАР" (Демократичний Альянс за реформи) Віталія Кличка, Заставнівської міської організації політичної партії "УДАР" (Демократичний Альянс за реформи) Віталія Кличка, Заставнівського міського осередку Української Соціал-Демократичної партії, Заставнівської районної організації партії Наталії Королевської "Україна Вперед!" (а.с. 236).
В даному випадку, судовою колегією встановлено, що інформація надана управлінням юстиції є актуальною, змін до неї не вносилось, вищевказані політичні партії та їх місцеві осередки не є припиненими і в стані припинення не перебувають.
Також судова колегія оцінюючи залучені до матеріалів справи судом першої інстанції довідки Заставнівської районної партійної організації ВО "Батьківщина" від 11.04.2018 р. видана ОСОБА_14 в тому, що вона дійсно є членом Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" з 2007 року та видана ОСОБА_15 в тому, що він дійсно з 2013 року є членом Заставнівської районної партійної організації ВО "Батьківщина"; довідка Заставнівської районної партійної організації "Блок Петра Порошенка "Солідарність" від 12.04.2018 р., видана ОСОБА_12 в тому, що з 23.09.2015 р. він є членом партії "Блок Петра Порошенка "Солідарність"; заява ОСОБА_25 про те, що у 2011 р., займаючи посаду голови Чернівецької обласної організації партії "Наша Україна" отримав від ОСОБА_4 заяву про вихід із партії. (том. 2 а.с. 21,22, 183, 179-235), вважає, що вони не можуть слугувати доказами на спростування інформації Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області про членство третіх осіб по справі в інших політичних інших партіях, оскільки є свідченням їхньої теперішньої політичної приналежності.
Окрім того, судова колегія критично ставиться до посилань представника третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Заставнівської районної організації "Радикальна партія Олега Ляшка" в Чернівецькій області, на той факт, що положеннями статуту політичного осередку, представником якого на разі він є, передбачена можливість припинення членства в партії шляхом набуття членства в іншій партії, оскільки останні не спростовують вимог закону про необхідність подання відповідної заяви щодо припинення членства в партії.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог в цій частині, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що вищевказані особи не ведуть активної політичної діяльності в межах тих місцевих організацій політичних партій, керівниками яких вони обліковуються, та є членами інших політичних партій. Разом із тим в рішенні суду не наведено жодних аргументів з приводу того, що відсутність активної політичної діяльності чи перебування в інших партіях тягне за собою припинення членства таких осіб в партіях, керівниками яких вони обліковуються.
Вказані обставини встановлені виключно на підставі пояснень третіх осіб, та довідок виданих ВО "Батьківщина" про те, що Дупешко - ОСОБА_26, ОСОБА_15 є членами ВО "Батьківщина", довідки ПІТ "БПП "Солідарність" про те, що ОСОБА_12 є членом ПП "БП1І "Солідарність". Також судом прийнято до уваги довідку, видану ОСОБА_4 про те, що він вийшов із членів Політичної партії "Наша Україна".
Разом із тим, при встановленні вказаних обставин судом першої інстанції, на переконання судової колегії, було допущено порушення норм матеріального права, внаслідок чого суд безпідставно дійшов висновку про доведеність обставини припинення вказаними особами членства в партіях, керівниками, яких вони обліковуються на даний час.
У відповідності до ч. 2 ст. 36 Закону України "Про місцеві вибори", місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
У відповідності до ст. 6 Закону України "Про політичні партії в Україні", громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.
Дія частини шостої цієї статті не поширюється на членів політичних партій, обраних на посади керівника та заступника керівника політичної партії. Членство в політичній партії зазначених керівників припиняється з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника.
Як вбачається із вищевказаних норм, участь (членство) в політичній партії, є не обов'язком, а правом громадянина України. Це право, як щодо вступу до партії так і щодо виходу за неї реалізується громадянином України самостійно та на власний розсуд шляхом подання заяви про вступ до партії чи про вихід за неї.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду 11.04.2018 року було витребувано у третіх осіб докази припинення їх членства у вищевказаних політичних партіях.
У відповідності до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
У відповідності до ч. 1 ст. 74 КАС України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Таким чином, з урахуванням вимог ст.ст. 1,6 Закону України "Про політичні партії в Україні", для реалізації права особи (крім керівника та заступника керівника) на вихід із партії, необхідним і достатнім є подання такою особою заяви про вихід із партії до статутного органу партії.
З огляду на наведене вище, допустимими доказами припинення громадянином України членства в партії є заява такого громадянина із доказами її отримання статутним органом партії або, принаймні, направлення до такого статутного органу партії.
Допустимим доказом припинення членства в партії громадянином, який обіймає посаду керівника чи заступника керівника, є протокол статутного органу партії про переобрання такої особи.
Натомість, як вбачається із матеріалів справи, суд зробив висновок про припинення членства третіх осіб в партіях, в яких вони обіймають посаду керівників, на підставі їх пояснень та довідок інших партій, про те, що вони є їх членами.
Таким чином, судова колегія вважає, що пояснення осіб не є допустимими доказами факту припинення членства в партії, оскільки письмовими доказами по справі (відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, а також з Єдиного реєстру громадських формувань (щодо неюридичних осіб) підтверджено обіймання такими особами посад керівників місцевих організацій відповідних політичних партій станом на 03.04.2018р. та 11.04.2018р.).
Заперечення на позовну заяву та апеляційну скаргу третіх осіб щодо того, що ст. 47 Закону №595 визначено вичерпний перелік підстав скасування рішення про реєстрацію кандидата, суд апеляційної інстанції відхиляє, виходячи з наступного.
Так, дійсно, ст. 47 Закону №595 визначає згідно яких порушень закону комісія може прийняти рішення про скасування реєстрації особи як кандидата в депутати.
Однак, предметом розгляду даної справи є правомірність рішення відповідача, прийнятого на стадії вирішення питання під час реєстрації кандидата в депутати, як то передбачено ст. 46 Закону №595, а тому обраний спосіб захисту відповідає повноваженням суду, передбаченим КАС України.
Відтак судова колегія вважає, що позовні вимоги позивачів в частині зобов'язання Заставнівську міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати є обгрунтованими, підтвердженими належними доказами та підлягають задоволенню, оскільки учасниками справи та наявними матеріалами справи не спростовані.
Згідно з ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Виходячи з вищевикладеного, суд апеляційної інстанції погоджується з доводами позивачів щодо неправильного застосування судом першої інстанції принципу верховенства права і вважає, що їх порушені права підлягають захисту, а позов задоволенню.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У зв'язку з чим судам необхідно враховувати , що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, при цьому суд першої інстанції допустив неправельне тлумачення закону, що відповідно до ч. 1 ст.317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та ухвалення нового.
Суд апеляційної інстанції встановивши, що судом першої інстанції допущено порушення норм матеріального права, приходить до висновку про задоволення апеляційної скарги, скасування постанови Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2018 року та ухвалення нової про задоволення позову.
Крім того, згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Ухвалою про відкриття апеляційного провадження у справі від 16 квітня 2018 року відстрочено заявнику апеляційної скарги сплату судового збору до закінчення перегляду справи судом апеляційної інстанції.
У зв'язку з чим відповідно до ст. ст. 133, 139 КАС України судові витрати зі сплати судового збору підлягають стягненню з відповідача:
в розмірі 1409,60 грн. на користь позивача - ОСОБА_7 за подання позовної заяви;
в розмірі 2114,4 грн. - на рахунок спеціального фонду Державного бюджету України за подання апеляційної скарги.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу ОСОБА_7 задовольнити повністю.
Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2018 року у справі за адміністративними позовами ОСОБА_7 та Заставнівської районної політичної організації "Об'єднання "Самопоміч" до Заставнівської міської виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Заставнівська районна організація "Радикальна партія Олега Ляшка" в Чернівецькій області, Заставнівська районна політична організація "Українського об'єднання патріотів Укроп", Заставнівська районна політична організація "Аграрна партія України", Заставнівська районна політична організація "Народний фронт", Заставнівська районна політична організація "Громадянська позиція", Заставнівська районна політична організація ВО "Батьківщина", Заставнівська районна політична організація "Патріот", Заставнівська районна політична організація "Блок Петра Порошенка "Солідарність", Заставнівська районна політична організація ВО "Свобода", Заставнівська районна політична організація "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість", Заставнівська районна політична організація Народного Руху України, ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 про визнання протиправним і скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії скасувати.
Ухвалити нову постанову.
Адміністративні позови ОСОБА_7 та Заставнівської районної політичної організації "Об'єднання "Самопоміч" до Заставнівської міської виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Заставнівська районна організація "Радикальна партія Олега Ляшка" в Чернівецькій області, Заставнівська районна політична організація "Українського об'єднання патріотів Укроп", Заставнівська районна політична організація "Аграрна партія України", Заставнівська районна політична організація "Народний фронт", Заставнівська районна політична організація "Громадянська позиція", Заставнівська районна політична організація ВО "Батьківщина", Заставнівська районна політична організація "Патріот", Заставнівська районна політична організація "Блок Петра Порошенка "Солідарність", Заставнівська районна політична організація ВО "Свобода", Заставнівська районна політична організація "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість", Заставнівська районна політична організація Народного Руху України, ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16 задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову №2 від 05.04.2018 року Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області, в частині реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчого списку, висунутого Заставнівською районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість", а також в частині реєстрації кандидатами у депутати ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15.
Зобов'язати Заставнівську міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати включених до виборчого списку, висунутих Заставнівською районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний Рух Валентина Наливайченка "Справедливість", а також ОСОБА_4, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15.
Стягнути на користь ОСОБА_7 (АДРЕСА_1, ідентифікаційний код НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області (59400, Чернівецька область, м. Заставна, вул. Гагаріна, 9, ідентифікаційний код 34178134) суму понесених ним витрат на сплату судового збору за подання позовної заяви у розмірі 1409,6 грн.
Стягнути на рахунок спеціального фонду Державного бюджету України з бюджетних асигнувань Заставнівської міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області (59400, Чернівецька область, м. Заставна, вул. Гагаріна, 9, ідентифікаційний код 34178134) суму несплаченого судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі 2114,4 грн.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржена відповідно до ч. 3 ст. 272 КАС України
Постанова суду складена в повному обсязі 17 квітня 2018 року.
Головуючий
Мельник-Томенко Ж. М.
Судді
Сторчак В. Ю. Ватаманюк Р.В.