ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 квітня 2018 р. м. Чернівці Справа № 824/314/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Брезіної Т.М.,
суддів Боднарюка О.В., Левицького В.К.,
за участю:
секретаря судового засідання - Косменко Х.В.,
представника позивача (ОСОБА_1Й.) - ОСОБА_2,
представника позивача (ОСОБА_3 районна організація Політична партія "Об'єднання "Самопоміч") - ОСОБА_4,
представника відповідача - ОСОБА_5,
представників третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача (ОСОБА_3 районна політична організація "Народний фронт") - ОСОБА_6, ОСОБА_7;
представника третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача (ОСОБА_3 районна політична організація Народного ОСОБА_8 України) - ОСОБА_9,
представника третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача (ОСОБА_3 районна політична організація "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість") - ОСОБА_10,
представника третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача (ОСОБА_3 районна політична організація "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність") - ОСОБА_12,
представника третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача (ОСОБА_3 районна політична організація ВО "Батьківщина") - ОСОБА_13,
представника третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача (ОСОБА_3 районна організація "Радикальна партія ОСОБА_14") - ОСОБА_15,
третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_15,
третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_16,
третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_17,
третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_18,
третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_19,
в судове засідання не з'явились представники третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: ОСОБА_3 районної політичної організації "Аграрна партія України", ОСОБА_3 районної політичної організації ВО "Свобода", ОСОБА_3 районної політичної організації "Українського об'єднання патріотів Укроп", ОСОБА_3 районної політичної організації "Патріот", треті особи: ОСОБА_20, ОСОБА_21.
Розглянувши в судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 та ОСОБА_3 районної політичної організації "Об’єднання "Самопоміч" до ОСОБА_3 міської виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3 районна організація "Радикальна партія ОСОБА_14" в Чернівецькій області, ОСОБА_3 районна політична організація "Українського об'єднання патріотів Укроп", ОСОБА_3 районна політична організація "Аграрна партія України", ОСОБА_3 районна політична організація "Народний фронт", ОСОБА_3 районна політична організація "Громадянська позиція", ОСОБА_3 районна політична організація ВО "Батьківщина", ОСОБА_3 районна політична організація "Патріот", ОСОБА_3 районна політична організація "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність", ОСОБА_3 районна політична організація ВО "Свобода", ОСОБА_3 районна політична організація "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість", ОСОБА_3 районна політична організація Народного ОСОБА_8 України, ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_16 про визнання протиправним і скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
В поданому до суду адміністративному позові, з урахуванням задоволення клопотання позивачів про залишення позову без розгляду в частині позовних вимог, позивачі просять суд винести рішення, яким:
визнати протиправною та скасувати постанову №2 від 05.04.2018 р. ОСОБА_3 міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області, в частині реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчого списку, висунутого ОСОБА_3 районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість", а також в частині реєстрації кандидатами у депутати ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_17, ОСОБА_18;
зобов'язати ОСОБА_3 міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати включених до виборчого списку, висунутих ОСОБА_3 районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість", а також ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_17, ОСОБА_18.
В обґрунтування позовних вимог позивачами зазначено, що ОСОБА_3 міська виборча комісія Заставнівського району Чернівецької області порушила порядок реєстрації кандидатів у депутати, які відбудуться 29.04.2018 року. Відповідачем зареєстровано кандидатів у депутати, включених до виборчого списку ОСОБА_3 районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість", з порушенням встановленого порядку висування кандидата. А саме, відповідачем не враховано ту обставину, що у відповідності до ч. 5 ст. 37 Закону України "Про місцеві вибори" про дату, час і місце проведення зборів (конференції) з метою висування кандидатів місцева організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів (конференції). Однак, Політичною партією "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" не дотримано вказаної вимоги спеціального Закону та повідомлено виборчу комісію у день проведення зборів (конференції) 04.04.2018 року. Позивач вважає, що на підставі п.1 ч.1 ст. 46 Закону України "Про місцеві вибори" відповідач мав прийняти рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчого списку Політичною партією "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість".
Також позивач - ОСОБА_1 зазначив, що зареєстровані оскаржуваним рішенням міської виборчої комісії кандидати у депутати ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_18, ОСОБА_15, ОСОБА_21, ОСОБА_17, включені до списків одних політичних партій, однак одночасно є керівниками зовсім інших політичних партій, що свідчить про порушення виборчою комісією вимог ч. 2 ст. 36 Закону України "Про місцеві вибори".
Відповідач щодо задоволення позову заперечував. В поданому до суду відзиві на позовну заяву вказував, що погоджується з пропущенням строку повідомлення ОСОБА_3 районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" про проведення конференції з метою висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів ОСОБА_3 міської ради. Крім того, відповідач погодився з наявністю формальних порушень під час реєстрації кандидатів у депутати ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_17, ОСОБА_18. Однак, відповідач посилається на те, що провів реєстрацію вказаних кандидатів та кандидатів ОСОБА_3 районної організації Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" з метою забезпечення їх права на участь у виборчому процесі відповідних місцевих виборів. Крім того, представник відповідача зазначив, що у відповідності до вимог чинного законодавства, обов’язок щодо виключення осіб, які припинили членство у партії покладено на політичні партії.
Під час розгляду адміністративного позову судом розглянуто заяви, клопотання учасників справи та вчинено наступні процесуальні дії у справі.
Ухвалою суду від 10.04.2018 р. відкрито провадження у даній справі та вирішено її розгляд проводити за правилами загального позовного провадження.
Під час підготовчого засідання 10.04.2018 р. судом, зокрема, прийнято усну ухвалу із занесенням інформації до протоколу судового засідання про залучення до участі у розгляді даної справи третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_3 районну організацію "Радикальна партія ОСОБА_14" в Чернівецькій області, ОСОБА_3 районну політичну організацію "Українського об'єднання патріотів Укроп", ОСОБА_3 районну політичну організацію "Аграрна партія України", ОСОБА_3 районну політичну організацію "Народний фронт", ОСОБА_3 районну політичну організацію "Громадянська позиція", ОСОБА_3 районну політичну організацію ВО "Батьківщина", ОСОБА_3 районну політичну організацію "Патріот", ОСОБА_3 районну політичну організацію "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність", ОСОБА_3 районну політичну організацію ВО "Свобода", ОСОБА_3 районну політичну організацію "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість", ОСОБА_3 районну політичну організацію "Об’єднання "Самопоміч", ОСОБА_3 районну політичну організацію Народного ОСОБА_8 України.
Ухвалою суду від 10.04.2018 р. об'єднано в одне провадження справи №824/314/18-а за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_3 міської виборчої комісії про визнання протиправним і скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії із справою №824/315/18-а за позовом ОСОБА_3 районної організації політичної партії "Об'єднання Самопоміч" до ОСОБА_3 міської виборчої комісії ОСОБА_3 Чернівецької області рішення та зобов'язання вчинити певні дії. Справам присвоїно єдиний реєстраційний номер № 824/314/17-а.
Крім того, ухвалою суду від 11.02.2018 р. задоволено клопотання представника позивача (ОСОБА_1Й.) та витребувано додаткові докази по справі, а також визнано явку відповідача - керівника ОСОБА_3 міської виборчої комісії ОСОБА_5 в судове засідання обов`язковою.
Ухвалою суду від 12.04.2018 р. задоволено клопотання представників позивачів про залишення позову без розгляду в частині позовних вимог, а саме в частині позовних вимог щодо: (визнання протиправною та скасування постанови №2 від 05.04.2018 р. ОСОБА_3 міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області в частині реєстрації ОСОБА_16 кандидатом на посаду ОСОБА_3 міського голови та кандидатом у депутати, включеного до виборчого списку, висунутого ОСОБА_3 районною організацією Політичної партії "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність"; зобов'язання ОСОБА_3 міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області прийняти рішення про виключення ОСОБА_16 із виборчого списку кандидатів у депутати ОСОБА_3 міської ради Заставнівського району Чернівецької області, висунутого ОСОБА_3 районною організацією Партії "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність" та скасування реєстрації ОСОБА_16 як кандидата на посаду ОСОБА_3 міського голови).
Представники позивачів в судовому засіданні підтримали заявлені позовні вимоги з підстав наведених у позові.
Представник відповідача в судовому засіданні просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: ОСОБА_3 районна політична організація "Народний фронт" та ОСОБА_3 районна політична організація Народного ОСОБА_8 України в судовому засіданні підтримали позовні вимоги ОСОБА_1 та ОСОБА_3 районної політичної організації "Об’єднання "Самопоміч".
Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, які з’явились в судове засідання: ОСОБА_3 районна політична організація "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість", ОСОБА_3 районна політична організація "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність", ОСОБА_3 районна політична організація ВО "Батьківщина", ОСОБА_3 районна організація "Радикальна партія ОСОБА_14", ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, заперечували проти задоволення позовних вимог, підтримуючи позицію відповідача. Крім того, треті особи: ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19 зазначили, що припинили членство у колишніх партіях шляхом написання заяви про вихід з її складу. Написання таких заяв, на переконання третіх осіб, є достатньою підставою для виключення їх зі складу партій. Крім того, ОСОБА_15 зазначив, що ОСОБА_20 була керівником ОСОБА_3 районної організації «Жінки за майбутнє», однак з 2011 року не брала участь у жодних виборах та не здійснювала політичну діяльність у складі вказаної партії.
Інші треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_3 районна політична організація "Українського об'єднання патріотів Укроп", ОСОБА_3 районна політична організація "Аграрна партія України", ОСОБА_3 районна політична організація "Громадянська позиція", ОСОБА_3 районна політична організація "Патріот", ОСОБА_3 районна політична організація ВО "Свобода", ОСОБА_20, ОСОБА_21, свою позицію відносно позову не повідомили, в судове засідання не з’явились, хоча були належним чином повідомленні про дату, час та місце розгляду справи.
Відповідно до ч. 3 ст. 268 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
Судом встановлені такі обставини та відповідні їм правовідносини.
Постановою Центральної виборчої комісії №22 від 16 лютого 2018 року призначено на 29 квітня 2018 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
На підставі подання політичних партій: ОСОБА_3 районної організації Радикальної партії "Олега Ляшка" в Чернівецькій області, ОСОБА_3 районної політичної організації "Українського об'єднання патріотів Укроп", ОСОБА_3 районної політичної організації "Аграрна партія України", ОСОБА_3 районної політичної організації "Народний фронт", ОСОБА_3 районної політичної організації "Громадянська позиція", ОСОБА_3 районної політичної організації ВО "Батьківщина", ОСОБА_3 районної політичної організації "Патріот", ОСОБА_3 районної політичної організації "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність", ОСОБА_3 районної політичної організації ВО "Свобода", ОСОБА_3 районної політичної організації "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість", ОСОБА_3 районної політичної організації "Об’єднання "Самопоміч", ОСОБА_3 районної політичної організації Народного ОСОБА_8 України, 05.04.2018 р. ОСОБА_3 міська виборча комісія прийняла рішення №2, яким зареєструвала кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з перших виборів депутатів ОСОБА_3 міської ради Заставнівського району Чернівецької області. (том 1 а.с. 13-87).
Відповідно до повідомлення Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" від 03.04.2018 р., яке зареєстроване в журналі вхідної документації ОСОБА_3 міської виборчої комісії 04.04.2018 р., повідомлено виборчу комісію про проведення 04.04.2018 р. конференції з метою висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів ОСОБА_3 міської ради на місцевих виборах. (том 1 а.с. 88, 89, том 2 а.с.105 )
До матеріалів справи додано ОСОБА_3 від 04.04.2018 р. членів ОСОБА_3 міської виборчої комісії ОСОБА_22, Боднарюк, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, в якому вказується про порушення ч. 5 ст. 37 Закону України "Про місцеві вибори", а саме надходження 04.04.2018 р. повідомлення від Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" про проведення цього ж дня, 04.04.2018 р., конференції з метою висування кандидатів в депутати ОСОБА_3 міської ради. Крім того, вказано, що повідомлення скріплене печаткою Колективного підприємства «Агросвіт». ( том 1 а.с. 90).
Згідно письмових пояснень члена ОСОБА_3 міської виборчої комісії ОСОБА_26, зазначається про те, що дійсно 03.04.2018 р. його телефонограмою запрошували на конференцію ОСОБА_3 міської організації політичної партії політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість", яка відбулась 04.04.2018 р. о 15:00. (том 2 а.с. 114).
До матеріалів справи додано ОСОБА_3 районної партійної організації Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" від 03.04.2018 р. про виявлення порушень вимог Закону №595, в якому зазначається, що під час виборчого процесу в ОСОБА_3 міській виборчій комісії 03.04.2018 р. в робочий час комісії, а саме з 17:20 год до 18:00 год. не було жодного працівника даної комісії, що унеможливило подачу документів до ОСОБА_3 міської виборчої комісії, зокрема повідомлення про проведення конференції, призначеної на 04.04.2018 року. (том 2 а.с. 45).
До матеріалів справи додано протокол №3 конференції Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" від 04.04.2018 року. (том 2 а.с. 108-112).
Згідно наданих письмових пояснень Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" від 12.04.2018 р. вказується про те, що 03.04.2018 р. було вручено повідомлення про проведення конференції члену ОСОБА_3 міської виборчої комісії ОСОБА_26, крім того, вживались заходи для вручення вказаного повідомлення ОСОБА_3 міській виборчій комісії, однак двері приміщення міської виборчої комісії були зачинені. У зв'язку із вказаним, повідомлення про проведення конференції вручено 04.04.2018 р. о 09:15 год. (том 2 а.с. 101-104).
Відповідно до журналу ОСОБА_3 міської виборчої комісії про реєстрацію кандидатів в депутати від політичних партій перших виборів 29.04.2018 р., вбачається, що останній запис реєстрації кандидатів в депутати від політичних партій 03.04.2018 р. було проведено міською виборчою комісією о 18:50 год. (том 2 а.с. 141-145).
До матеріалів справи додано окрему думку члена ОСОБА_3 міської виборчої комісії ОСОБА_22 від 06.04.2018 р. щодо постанови комісії від 05.04.2018 р. про реєстрацію кандидатів в депутати ОСОБА_3 міської ради з випадками порушень Закону України "Про місцеві вибори". (том 1 а.с. 91).
До матеріалів справи додано лист Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області з відомостями щодо зареєстрованих місцевих організацій політичних партій в межах Заставнівського району Чернівецької області, з врахуванням змін, станом на 02.04.2018 року. (том 1 а.с. 93-102).
Крім того, на вимогу суду Головним територіальним управлінням юстиції у Чернівецькій області надано інформацію від 11.04.2018 р. відносно керівників наступних місцевих організацій політичних партій: ОСОБА_3 районної організації політичної партії “Наша Україна”, ОСОБА_3 районної організації “Жінки за майбутнє” Всеукраїнського політичного об'єднання, ОСОБА_3 міської організації політичної партії “Наша Україна”, ОСОБА_3 районної політичної організації “УДАР” (ОСОБА_27 за реформи) ОСОБА_28, ОСОБА_3 міської організації політичної партії “УДАР” (ОСОБА_27 за реформи) ОСОБА_28, ОСОБА_3 міського осередку Української Соціал-Демократичної партії, ОСОБА_3 районної організації партії ОСОБА_29 “Україна Вперед!”. (а.с. 236).
На вимогу суду до матеріалів справи відповідачем додано: документи, що стали підставою для реєстрації кандидатів у депутати ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_17, ОСОБА_18; інформацію щодо реєстрації кандидата у депутати ОСОБА_20; інформацію та докази щодо повідомлення ОСОБА_3 районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" про проведення конференції з метою висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів ОСОБА_3 міської ради на місцевих виборах. (том 2 а.с. 115-178).
Також до матеріалів справи додані докази на спростування інформації Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області про членство третіх осіб по справі в політичних інших партіях, а саме: довідки ОСОБА_3 районної партійної організації ВО "Батьківщина" від 11.04.2018 р. видана ОСОБА_17 в тому, що вона дійсно є членом Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" з 2007 року та видана ОСОБА_18 в тому, що він дійсно з 2013 року є членом ОСОБА_3 районної партійної організації ВО "Батьківщина"; довідка ОСОБА_3 районної партійної організації "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність" від 12.04.2018 р., видана ОСОБА_19 в тому, що з 23.09.2015 р. він є членом партії "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність"; заява ОСОБА_30 про те, що у 2011 р., займаючи посаду голови Чернівецької обласної організації партії «Наша Україна» отримав від ОСОБА_15 заяву про вихід із партії. (том. 2 а.с. 21,22, 183, 179-235).
До вказаних правовідносин суд застосовує положення законодавства та робить висновки по суті спору.
Відповідно до ч. 1 та ч. 4 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Основні засади, організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначає Закон України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року №595-VIII (далі – Закон №595).
Згідно з ч. 1 ст.12 Закону №595-VIII суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є Суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: виборець; Центральна виборча комісія; виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до норм ст. 20 Закону №595 визначено, що виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.
Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, передбаченому цим Законом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.
Щодо позовних вимог про визнання протиправною та скасування постанови №2 від 05.04.2018 р. ОСОБА_3 міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області в частині реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчого списку, висунутого ОСОБА_3 районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість", суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1, абз. 1 ч. 2 ст. 35 Закону №595 висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости розпочинається за 34 дні до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах через місцеві організації партій у порядку, передбаченому цим Законом.
Відповідно до ч. 1 та ч. 5 ст. 37 Закону №595 висування кандидатів місцевою організацією партії проводиться на зборах (конференціях) цієї організації, які проводяться у порядку, передбаченому статутом партії.
Про дату, час і місце проведення зборів (конференції) з метою висування кандидатів місцева організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів (конференції). На таких зборах (конференції) мають право бути присутніми члени відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 38 Закону №595 відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, за умови отримання таких документів, зокрема, заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах.
Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости визначений ст. 46 Закону №595. Так, згідно п. 1 ч. 1, ч.2 ст. 46 Закону №595 територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним. Рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови.
Позивачі посилались на порушення порядку висування кандидата саме з підстав, того що Політична партія "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" не повідомила за день до проведення зборів (конференції) про висування кандидатів територіальну виборчу комісію і вказане, на думку позивачів, мало стати підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
Судом встановлено, що повідомлення про проведення 04.04.2018 р. конференції з метою висування кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів ОСОБА_3 міської ради на місцевих виборах Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" зареєстроване в журналі вхідної документації ОСОБА_3 міської виборчої комісії 04.04.2018 року.
Водночас, судом встановлено, що 04.04.2018 р. конференція Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" проведена відповідно до вимог чинного законодавства. Зауважень щодо того, що така конференція дійсно була проведена, зауважень щодо порядку висунення кандидатів від партії не виникало, ні у позивачів, ні у відповідача.
Суд не приймає до уваги докази представника третьої особи щодо складеного представниками їх політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" акту про відсутність виборчої комісії 03.03.2018 року з 17:20 год. по 18:00 год., оскільки вказані доводи спростовуються витягом із журналу ОСОБА_3 міської виборчої комісії про реєстрацію кандидатів в депутати від політичних партій перших виборів 29.04.2018 р., з якого вбачається, що останній запис в журналі реєстрації відомостей від політичних партій 03.04.2018 р. проведено о 18:50 год. (том 2 а.с. 141-145).
Крім того, представником політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" вказувалось на те, що 03.04.2018 р. також було вручено повідомлення про проведення конференції членові ОСОБА_3 міської виборчої комісії ОСОБА_26, а у відповідності з ч. 3 ст.41 Закону №595 прийом документів здійснюється головою, заступником голови, секретарем або іншим визначеним комісією членом виборчої комісії.
Разом із тим, член комісії ОСОБА_26 мав повідомити в той же день виборчу комісію про те, що він отримав документи, однак цього зроблено не було.
В судовому засіданні представник Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" та представник ОСОБА_3 міської виборчої комісії не заперечували того, що офіційного повідомлення про проведення конференції з метою висування кандидатів у депутати надійшло до виборчої комісії 04.04.2018 року.
Таким чином, суд вважає, що неповідомлення Політичною партією "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" у визначені законом строки виборчу комісію про проведення вказаної конференції не може вважатись порушенням встановленого Законом №595 порядку висування кандидата і не може стати підставою для виключення з виборчих списків кандидатів у депутати від вказаної політичної партії.
Щодо визнання протиправною та скасування постанови №2 від 05.04.2018 р. ОСОБА_3 міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області в частині реєстрації кандидатами у депутати ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_17, ОСОБА_18, суд звертає увагу на наступне.
Згідно положень ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Політичні партії в Україні сприяють формуванню і вираженню політичної волі громадян, беруть участь у виборах. Членами політичних партій можуть бути лише громадяни України. Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються виключно цією Конституцією і законами України. Ніхто не може бути примушений до вступу в будь-яке об'єднання громадян чи обмежений у правах за належність чи неналежність до політичних партій або громадських організацій.
Суд звертає увагу, що принцип рівності виборчого права, визначений у ст. 4 Закону №595, передбачає, що усі місцеві організації партій - суб'єкти виборчого процесу мають рівні права і можливості брати участь у відповідному виборчому процесі у порядку та в межах, встановлених цим Законом.
Згідно з ст. 11 Закону №595 визначено, що основними засадами здійснення виборчого процесу є дотримання принципів виборчого права, зазначених у статтях 3-8 цього Закону, а також законність та заборона незаконного втручання будь-кого в цей процес.
У відповідності до положень ч. 2 ст. 36 Закону №595 місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
На підставі поданих суду матеріалів встановлено, що згідно поданого рішення про висування кандидатів та виборчого списку, затвердженого ОСОБА_3 районною організацією "Радикальна партія ОСОБА_14" в Чернівецькій області, до складу висуванців від партії включено ОСОБА_15 та ОСОБА_20. Згідно поданого рішення про висування кандидатів та виборчого списку, затвердженого ОСОБА_3 районною політичною організацією "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність" до складу висуванців від партії включено ОСОБА_31 та ОСОБА_16. Згідно поданого рішення про висування кандидатів та виборчого списку, затвердженого ОСОБА_3 районною політичною організацією "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість" до складу висуванців від партії включено ОСОБА_21. Згідно поданого рішення про висування кандидатів та виборчого списку, затвердженого ОСОБА_3 політичною партією Всеукраїнське об'єднання “Батьківщина” до складу висуванців від партії включено ОСОБА_17 та ОСОБА_18.
Однак, позивачі посилаючись на інформацію, надану Головним територіальним управління юстиції у Чернівецькій області від 12.04.2018 р. зазначають, що ОСОБА_15 зареєстрований керівником ОСОБА_3 районної організації політичної партії “Наша Україна”, ОСОБА_20 зареєстрована керівником ОСОБА_3 районної організації “Жінки за майбутнє” Всеукраїнського політичного об'єднання, ОСОБА_19 зареєстрований керівником ОСОБА_3 міської організації політичної партії “Наша Україна”, ОСОБА_16 зареєстрований керівником ОСОБА_3 районної політичної організації “УДАР” (ОСОБА_27 за реформи) ОСОБА_28, ОСОБА_21 зареєстрований керівником ОСОБА_3 міської організації політичної партії “УДАР” (ОСОБА_27 за реформи) ОСОБА_28, ОСОБА_17 зареєстрована керівником ОСОБА_3 міського осередку Української Соціал-Демократичної партії, ОСОБА_18 є керівником ОСОБА_3 районної організації партії ОСОБА_29 “Україна Вперед!”. З огляду на вказане позивачі вважають, що висування вищевказаних кандидатів певною партією, що є членом інших партій, суперечить вимогам ч. 2 ст. 36 Закону №595 і є підставою для відмови у реєстрації кандидата відповідно до п.1 ч.1 ст. 46 Закону №595.
Разом із тим, суд зазначає, що у відповідності до ст. 6 Закону України "Про політичні партії в Україні" громадянин України може перебувати одночасно лише в одній політичній партії. Громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії. Дія частини шостої цієї статті не поширюється на членів політичних партій, обраних на посади керівника та заступника керівника політичної партії. Членство в політичній партії зазначених керівників припиняється з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника.
Судом встановлено, що ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_17 та ОСОБА_18 не проводять політичну діяльність в політичних партіях, визначених у довідці Головного територіального управління юстиції у Чернівецькій області від 12.04.2018 року.
З наданих суду доказів вбачається, що ОСОБА_15, ОСОБА_20 з 2014 року є членами ОСОБА_3 районною організацією "Радикальна партія ОСОБА_14" в Чернівецькій області, з довідки ОСОБА_3 районної партійної організації ВО "Батьківщина" від 11.04.2018 р. виданої ОСОБА_17 вбачається, що вона є членом Всеукраїнського об'єднання "Батьківщина" з 2007 року та видана ОСОБА_18 в тому, що він дійсно з 2013 року є членом ОСОБА_3 районної партійної організації ВО "Батьківщина"; з довідки ОСОБА_3 районної партійної організації "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність" від 12.04.2018 р., виданої ОСОБА_19 в тому, що з 23.09.2015 р. він є членом партії "ОСОБА_11 Порошенка "Солідарність". (том. 2 а.с. 21,22, 183, 179-235).
При цьому, особи ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_15 брали участь у виборах 2015 року від партії кандидатами від яких вони зареєстровані на виборах у депутати, які відбудуться 29.04.2018 року.
З пояснень третьої особи ОСОБА_15 судом встановлено, що він у 2011 році написав заяву про вихід з партії ОСОБА_3 районної організації політичної партії “Наша Україна” на підтвердження повідомленого подав заяву ОСОБА_30 про те, що останній у 2011 р., займаючи посаду голови Чернівецької обласної організації партії “Наша Україна” отримав від ОСОБА_15 заяву про вихід із партії.
Суд звертає увагу, що невнесення відповідних даних до реєстру про припинення членства в політичних партіях ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_17 та ОСОБА_18 не може бути підставою для відмови у реєстрації, оскільки статтею 6 Закону України "Про політичні партії в Україні" визначено вихід з політичної партії з дня подання такої заяви (та не потребує додаткових рішень), а не з моменту винесення відповідних даних до державних реєстрів.
З огляду на зазначене, підстав для задоволення позовних вимог щодо скасування постанови №2 від 05.04.2018 р. ОСОБА_3 міської виборчої комісії Заставнівського району Чернівецької області в частині реєстрації кандидатами у депутати ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_17, ОСОБА_18, не має.
Щодо позовних вимог в частині зобов'язання ОСОБА_3 міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати включених до виборчого списку, висунутого ОСОБА_3 районною організацією Політичної партії "Громадсько-політичний ОСОБА_8 Наливайченка "Справедливість", а також ОСОБА_15, ОСОБА_20, ОСОБА_19, ОСОБА_21, ОСОБА_17, ОСОБА_18, суд зазначає наступне.
Відповідно до вимог ст. 46 Закону №595 визначено перелік імперативних норм для прийняття Територіальною виборчою комісією рішення про відмову в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости.
Згідно з ч. 2 ст. 46 Закону №595 рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови.
Таким чином, суд звертає увагу позивачів, що вказана вимога є похідною від попередньої і з урахуванням того, що підстав для відмови в реєстрації кандидатів в депутати у відповідача не було, то і в цій частині вимог позивачів слід відмовити за безпідставністю.
Відмовляючи в цій частині позовних вимог, суд також враховує, що ст. ст. 2 та 245 КАС України, які містять основні засади адміністративного судочинства та приблизний перелік способів захисту порушеного права, суд не наділений повноваженнями щодо зобов’язання відповідача прийняти рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, яке він зобов’язаний прийняти в силу вимог Закону.
Крім того, суд звертає увагу, що рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати можливе власне на стадії їх реєстрації, а не після неї.
Відтак позовні вимоги в частині зобов'язання ОСОБА_3 міську виборчу комісію Заставнівського району Чернівецької області прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати не підлягають задоволенню.
Згідно з ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно частин першої – третьої статі 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність вказаних вище доказів окремо, а також достатність і взаємний зв'язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що відповідачем прийнято правомірне рішення №2 від 05.04.2018 р. міської виборчої комісії в частині правовідносин, що стали предметом спору, а відтак позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суду протягом двох днів з дня його проголошення.
Головуючий суддя Т.М. Брезіна
Судді О.В. Боднарюк
ОСОБА_32