КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 квітня 2018 року № 810/615/18
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панченко Н.Д., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області про визнання неправомірними дії та зобов'язати вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 (07443, АДРЕСА_1) з позовом до Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області (07400, м. Бровари, бульвар Незалежності, 11), у якому просить суд:
- визнати протиправними дії Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області щодо відмови в зарахуванні до стажу роботи ОСОБА_1 періоду роботи з 23.05.1989 по 31.12.2003 на посаді санітарки палатної (молодшої медичної сестри) психоневрологічного відділення Київського пансіонату ветеранів праці у подвійному розмірі;
- зобов'язати Броварське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області зарахувати до стажу роботи ОСОБА_1 період роботи з 23.05.1989 по 31.12.2003 на посаді санітарки палатної (молодшої медичної сестри) психоневрологічного відділення Київського пансіонату ветеранів праці у подвійному розмірі та провести у зв'язку з цим перерахунок пенсії з 29.05.2017.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що психоневрологічне відділення Київського пансіонату ветеранів праці у розумінні вимог Законів України «Про пенсійне забезпечення» та «Про психіатричну допомогу» є психіатричним закладом охорони здоров'я, а тому стаж роботи у зазначеному відділенні повинен зараховуватись до трудового стажу у подвійному розмірі (рік за два).
Відповідач проти позову заперечив, у відзиві на позовну заяву зазначив, що згідно Переліку закладів охорони здоров'я, що затверджений наказом Міністерства охорони здоров'я України від 28.10.2002 № 385, пансіонати не є закладами охорони здоров'я. Відтак, пільги по обчисленню стажу за роботу в деяких медичних закладах, що передбачені статтею 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення», на стаж роботи позивача у психоневрологічному відділенні Київського пансіонату ветеранів праці не поширюються.
У судове засідання, призначене на 12.03.2018, учасники справи не з'явились, хоча про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Від представника позивача 12.03.2018 через канцелярію суду надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Відповідач про причини неявки суд не повідомив, клопотань про відкладення розгляду справи до суду не надходило.
Частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи, що матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, відсутність потреби у заслуховуванні свідків чи експерта, суд ухвалив розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
29 листопада 2017 року ОСОБА_1 звернулась до Броварського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Київської області із заявою, у якій просила здійснити перерахунок стажу, що дає право на призначення пенсії, зарахувавши до нього у подвійному розмірі стаж роботи у період з 23.05.1989 по 31.12.2003 на посаді санітарки палатної (молодшої медичної сестри) Київського пансіонату ветеранів праці.
Листом від 12.12.2018 №12911/03 Броварське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області повідомило позивача, що передбачені статтею 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» пільги по обчисленню стажу за роботу в деяких медичних закладах, на стаж роботи позивача у психоневрологічному відділенні Київського пансіонату ветеранів праці не поширюються.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду.
Відповідно до частини четвертої статті 24 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV, який набрав чинності з 01.01.2004, періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Статтею 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 № 1788-XII встановлено, що робота в лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров'я, у закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров'я, у патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров'я, а також у психіатричних закладах охорони здоров'я зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про психіатричну допомогу», психіатричний заклад - це психоневрологічний, наркологічний чи інший спеціалізований заклад, центр, відділення тощо всіх форм власності, діяльність яких пов'язана з наданням психіатричної допомоги.
У свою чергу психіатричною допомогою у розумінні статті 1 вказаного закону є комплекс спеціальних заходів, спрямованих на обстеження стану психічного здоров'я осіб на підставах та в порядку, передбачених цим Законом та іншими законами, профілактику, діагностику психічних розладів, лікування, нагляд, догляд та медико-соціальну реабілітацію осіб, які страждають на психічні розлади.
Таким чином, до психіатричних закладів відносяться будь-які заклади охорони здоров'я чи їх підрозділи, незалежно від форми власності, що надають психіатричну допомогу, яка полягає у лікуванні, нагляді, догляді та медико-соціальній реабілітації осіб, які страждають на психічні розлади.
Як вбачається з трудової книжки ОСОБА_1, у період з 24.05.1988 по 01.08.2003 остання працювала на посаді санітарки палатної (молодшої медичної сестри) психоневрологічного відділення Київського пансіонату ветеранів праці.
Відповідно до пункту 1.1 положення про Київський пансіонат ветеранів праці, що затверджений розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 12.11.2013 №2060 (далі - Положення) Київський пансіонат ветеранів праці є стаціонарною соціально-медичною установою загального типу для постійного проживання громадян похилого віку, ветеранів війни та праці, інвалідів, які потребують стороннього догляду, побутового і медичного обслуговування, з утвореними у разі потреби відділенням тимчасового перебування та відділенням хоспісної допомоги, що входять як структурні підрозділи до складу Пансіонату.
Згідно з пунктом 2.1 Положення, основним завданням Пансіонату є забезпечення належних умов для проживання, соціально-побутового обслуговування, надання медичної допомоги громадянам похилого віку, ветеранам війни та інвалідам, які потребують стороннього догляду і допомоги.
Відповідно до пункту 3.1 Положення, до Пансіонату приймаються на державне утримання особи похилого віку, які досягли пенсійного віку, ветерани війни та інваліди першої і другої групи, старші 18 років, які за станом здоров'я потребують стороннього догляду, побутового обслуговування, медичної допомоги, яким згідно з медичним висновком не протипоказане перебування у Пансіонаті, які не мають працездатних родичів, зобов'язаних їх утримувати за законом, та згідно із законодавством України мають статус ветеранів праці.
Таким чином, зміст положення про Київський пансіонат ветеранів праці дає підстави для висновку, що основним завданням вказаного закладу є забезпечення належних умов проживання осіб, які потребують стороннього догляду і допомоги.
Водночас діяльності, пов'язаної з лікуванням, наглядом, доглядом та медико-соціальною реабілітацією осіб, які страждають на психічні розлади, відповідно до свого положення, Київський пансіонат ветеранів праці не здійснює.
Беручи до уваги, що Київський пансіонат ветеранів праці не здійснює діяльності, пов'язаної з наданням психіатричної допомоги особам, які страждають на психічні розлади, підстави для зарахування до стажу роботи у подвійному розмірі стажу роботи позивача у період з 23.05.1989 по 31.12.2003 на посаді санітарки палатної (молодшої медичної сестри) Київського пансіонату ветеранів праці відсутні.
Суд також виходить з того, що зі змісту статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до стажу роботи у подвійному розмірі зараховується період не у будь-яких психіатричних закладах, а лише у тих, що відповідно до чинного законодавства мають статус закладу охорони здоров'я.
Перелік закладів охорони здоров'я затверджений наказом Міністерства охорони здоров'я України від 28.10.2002 №385, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12.11.2002 за №892/7180.
У розумінні зазначеного переліку до психіатричних закладів охорони здоров'я відносяться: дитяча психіатрична лікарня, психоневрологічна лікарня, психіатрична лікарня, психоневрологічний диспансер.
Беручи до уваги, що Київський пансіонат ветеранів праці у розумінні чинного законодавства не є психіатричним закладом охорони здоров'я та відповідно до свого положення не здійснює діяльності, пов'язаної з наданням психіатричної допомоги (лікування, нагляд, догляд та медико-соціальна реабілітація осіб, які страждають на психічні розлади), суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для застосування передбачених статтею 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» пільг по обчисленню стажу.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що Броварське об'єднане управління Пенсійного фонду України Київської області правомірно відмовило позивачу у зарахуванні до стажу роботи у подвійному розмірі стажу роботи у період з 23.05.1989 по 31.12.2003 на посаді санітарки палатної (молодшої медичної сестри) Київського пансіонату ветеранів праці.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.
Дата складення повного рішення суду - 12.04.2018.
Суддя Панченко Н.Д.