ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2018 р. м. ХарківСправа № 589/4791/16-а
Харківський апеляційний адміністративний суд
у складі колегії:
головуючого судді: Лях О.П.
суддів: Старосуда М.І. , Яковенка М.М.
при секретарі судового засідання Жданюк А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Шосткинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Сумській області на постанову Шосткинського міськрайонного суду Сумської області від 30.10.2017р. (головуючий суддя І інстанції Євдокімова О.П., м.Шостка Сумської області, повний текст складено 30.10.2017 року) по справі № 589/4791/16-а за позовом ОСОБА_1 до Шосткинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Сумській області про визнання дій неправомірними та зобовязання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
30.11.2016 року позивач, ОСОБА_1, звернувся до Шосткинського міськрайонного суду Сумської області з адміністративним позовом до Шосткинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Сумській області, в якому просив суд:
- визнати неправомірним та скасувати рішення Шосткинського обєднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області від 30.11.2016 року № 54/С-1 щодо відмови в перерахунку пенсії державного службовця;
- зобов'язати Шосткинське обєднане управління Пенсійного фонду України Сумської області, здійснити перерахунок та виплату її пенсії, призначеної до ст.37 Закону України «Про державну службу» в редакції, чинній на день призначення пенсії та постанови КМУ від 31.05.2000 року № 865 в редакції, чинній на дату призначення пенсії, з 01.12.2015 року та з 01.05.2016 року (з місяця підвищення розміру заробітної плати) без встановлення будь-якого строку та обмеження у часі у звязку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям згідно постанов КМУ від 09.12.2015 року № 1013 та від 06.04.2016 №292 (із змінами) у розмірі 90% заробітної плати державного службовця відповідної посади (начальник відділу ПОІС) та рангу за останнім місцем роботи на державній службі з урахуванням посадового окладу, премій, доплати за ранг, надбавки за вислугу років на державній службі, матеріальних допомоги на оздоровлення та соціально-побутові потреби, індексації та виплати згідно постанови від 24.02.2003 року № 212. Та поновити виплату індексації пенсії з дати її припинення, а саме з 01.11.2014 року ;
- стягнути з відповідача на її користь понесені витрати по сплаті судового збору (а.с.2-5).
Постановою Шосткинського міськрайонного суду Сумської області від 30.10.2017 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково (а.с.58-64).
Визнано незаконними дії Шосткинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Сумської області по припиненню індексації пенсії ОСОБА_1та зміни базового місяця для проведення індексації.
Зобовязано Шосткинське об'єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області здійснювати виплату сум індексації пенсії ОСОБА_1 з раніше визначеного базового місяця для проведення індексації, відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року №1078.
В задоволенні іншої частини позову відмовлено.
Стягнуто Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Шосткинського об'єднаного управління пенсійного фонду України в Сумській області на користь ОСОБА_1 судові витрати у справі в сумі 275,60 грн.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Шосткинське об'єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області звернулось з апеляційною скаргою, пославшись на незаконність та необґрунтованість постанови суду першої інстанції, прийняту з порушенням норм матеріального та процесуального права, в звязку з чим просить постанову скасувати та прийняти нову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі (а.с.67).
Від позивача на апеляційну скаргу відповідача відзив не надходив.
Відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Заслухавши доповідь судді-доповідача стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом апеляційної інстанції, дослідивши матеріали справи, перевіривши і обговоривши доводи апеляційної скарги, правильність правової оцінки обставин справи та застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення з огляду на наступне.
Відповідно до приписів ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Як свідчать матеріали справи, з 17.11.2009 року ОСОБА_1 отримує пенсію за віком, призначену на підставі Закону України Про державну службу., перебуває на обліку в Шосткинському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Сумської області.
З 01 листопада 2014 року ОСОБА_1 припинено виплату індексацію пенсії, яку вона отримувала до цього часу з раніше визначеного базового місяця для проведення індексації, відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку проведення індексації грошових доходів населення», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року №1078.
23.11. 2016 року позивач звернулася до відповідача з заявою про здійснення перерахунку пенсії з 01.12.2015 року та з 01.05.2016 року (з місяця підвищення розміру заробітної плати) без встановлення будь-якого строку та обмеження у часі у звязку з підвищенням розміру заробітної плати працюючим державним службовцям згідно постанов КМУ від 09.12.2015 року № 1013 та від 06.04.2016 №292, відповідно до ст. 37-1 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 року № 3723-ХІІ, та поновити виплату індексації пенсії з дати її припинення, а саме з 01.11.2014 року
Листом від 30.11.2016 року № 54/С-1 Шосткинське об'єднане управління Пенсійного фонду України Сумської області відмовило позивачу в перерахунку пенсії з посиланням на те, що постановою Кабінету Міністрів України № 1013 від 09.12.2015 року затверджено зміни, що були внесені, зокрема, до постанови Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 року № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії", а саме, пункт 4 (щодо проведення перерахунків пенсій непрацюючим державним службовцям) виключено.
Щодо поновлення виплати індексації пенсії, відповідач зазначив про відсутність підстав для її поновлення, оскільки згідно пункту 5 Постанови КМ України від 17.07.2003 року № 1078 «Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення» у разі підвищення мінімальної пенсії, що здійснюється відповідно до законодавства про загальнообовязкове державне соціальне страхування, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Так як розмір пенсії позивача після перерахунку відповідно до рішення суду збільшився, то переглянуто базовий місяць індексації, яким став листопад 2014 року(а.с. 11).
Виплату індексації до пенсії відповідачем не відновлено.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що виконання відповідачем судового рішення про перерахунок неправильно призначеного розміру пенсії не є підвищенням розміру пенсії відповідача у розумінні п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення, а місяць перерахунку пенсії позивача згідно судових рішень не може бути підставою для зміни базового місяця для проведення індексації пенсії.
Колегія суддів погоджується із таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
В силу ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 2 Закону України Про індексацію грошових доходів населення індексації підлягають грошові доходи громадян одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, пенсії.
У відповідності до Закону України Про індексацію грошових доходів населення, базовим місяцем для індексації пенсії є місяць призначення (перерахунку) пенсії, а також в разі підвищення пенсії в розмірі, який би перевищував суму індексації за умови її проведення відповідно до Закону.
Статтею 4 Закону України Про індексацію грошових доходів населення індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться з наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації зазначений у частині першій цієї статті. Підвищення грошових доходів населення у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
Згідно зі статті 6 Закону України Про індексацію грошових доходів населення у разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.
З метою реалізації вказаного Закону, Кабінетом Міністрів України постановою від 17.03.2003 № 1078 затверджений Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення (далі - Порядок).
Відповідно до п. 1-1 Порядку підвищення грошових доходів громадян у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін. Індекс споживчих цін обчислюється Держкомстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях. Приклад обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації наведено у додатку № 1.
При цьому, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації пенсій особам, які набули право на її призначення, здійснюється починаючи з місяця, в якому їх призначено (п.10-1 Порядку).
Відповідно до п. 2 Порядку, індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, у тому числі пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат, крім тих, які зазначені у пункті 3 цього Порядку).
Відповідно до п.4 Порядку, індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. Пенсії індексуються у межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність. Частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.
Сума індексації грошових доходів громадян визначається як результат множення грошового доходу, що підлягає індексації, на величину приросту індексу споживчих цін, поділений на 100 відсотків. Приклад обчислення суми індексації грошових доходів громадян наведений у додатку № 2 Порядку.
Відповідно до пункту 5 Порядку у разі підвищення розмірів пенсії, а також при зростанні грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбувається таке підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для проведення індексації. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не проводиться.
Таким чином, колегія суддів зазначає, що виходячи зі змісту наведеної норми для проведення подальшої індексації з наступного за базовим місяцем здійснюється нове обчислення індексу споживчих цін наростаючим підсумком до перевищення порогу індексації. При цьому сума підвищення доходу має перевищувати суму індексації, що має нараховуватись у місяці зростання доходу.
Пунктом 5 зазначеного Порядку регулюються правовідносини у разі підвищення мінімальної заробітної плати, пенсії.
Враховуючи викладене, виконання відповідачем судового рішення про перерахунок неправильно призначеного розміру пенсії не є підвищенням розміру пенсії відповідача у розумінні п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення, а місяць перерахунку пенсії позивача згідно судових рішень не може бути підставою для зміни базового місяця для проведення індексації пенсії.
Відповідно до п. 10.1 Порядку, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації пенсій особам, які набули право на її призначення, щомісячного довічного грошового утримання, що виплачуються замість пенсії, здійснюється починаючи з місяця, в якому їх призначено. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації матеріального забезпечення безробітних здійснюється з місяця, в якому розпочата така виплата.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що виконання відповідачем судового рішення про перерахунок невірно обчисленого розміру пенсії не є підвищенням розміру пенсії позивача у розумінні пункту 5 Порядку, а тому перерахунок здійснений згідно судового рішення не може бути підставою для вчинених відповідачем дій щодо припинення виплати індексації.
Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно із ч.ч.1-4 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Колегія суддів, переглянувши у межах апеляційної скарги рішення суду першої інстанції, вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, ретельно дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права.
Відповідно до ч.1 ст.316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги з наведених підстав висновків суду не спростовують.
Враховуючи вищевказане та керуючись ст.ст.2, 229, 241, 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327-329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Шосткинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України у Сумській області залишити без задоволення.
Постанову Шосткинського міськрайонного суду Сумської області від 30.10.2017р. по справі № 589/4791/16-а залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови складено та проголошено у судовому засіданні 06 березня 2018 року.
Головуючий суддя (підпис)ОСОБА_2Судді(підпис) (підпис) ОСОБА_3 ОСОБА_4