ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14.12.2017
Справа №910/21590/17
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд»
до Київської міської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача
Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради
(Київської міської державної адміністрації)
про внесення змін до договору № 892 від 08.12.2015
Суддя Сівакова В.В.
Представники сторін:
від позивача Філатова О.Б., довіреність № 15-08/2 від 15.08.2017
від відповідача Перепелицін К.М., довіреність № 225-КМГ-4187 від 30.11.2017
від третьої особи Рогожинська І.В., довіреність № 05703-18900 від 25.10.2017
СУТЬ СПОРУ:
На розгляд Господарського суду міста Києва передані вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд» до Київської міської ради про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд», що посвідчений Щербаковим В.З., приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу 08.12.2005 за реєстровим № 892 та зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 26.01.2006 за № 91-6-00528 зі змінами внесеними Угодою про поновлення та про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 19.04.2012, укладеної між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд», посвідченої Кравченко Н.П., приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу 19.04.2012, зареєстрованої в реєстрі за № 279 та зареєстрованої Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 26.04.2012 за № 91-6-00958, а саме підпункт 4.2. договору викласти в наступній редакції:
«Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 4 (чотирьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки.
У разі передачі в оренду будівлі, що розташована на земельній ділянці, розмір річної орендної плати встановлюється у розмірі 4,8 (чотири цілих і вісім десятих) відсотків від нормативної грошової оцінки.
Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням цільового призначення піа коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.».
Позовні вимоги мотивовані тим, що згідно угоди про поновлення та про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки визначено, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлена у розмірі 11,25 % від нормативної грошової оцінки. Рішенням Київської міської ради № 554/1558 від 12.12.2016 «Про бюджет міста Києва на 2017 рік» (додаток 10) розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва (у відсотках від нормативної грошової оцінки) для діяльності, пов'язаної наданням в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна становить 4%. Рішення міської ради є обов'язковими до виконання на відповідній території в силу норм ст. 144 Конституції України і ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». На орендованій земельній ділянці позивач здійснює лише діяльність з надання в оренду приміщень власної будівлі, яка і розташована на даній земельній ділянці. Крім того, позивач займається виключно здаванням в оренду власного та орендованого майна, від чого і отримує прибуток. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, вона підлягає приведенню у відповідність до встановлених ставок орендної плати. На виконання умов п. 11.1 договору та ст. 651 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України позивач 10.11.2017 листом № 09-11/2 від 09.11.2017 звернувся до відповідача з пропозицією внести зміни до договору в частині розміру орендної плати, разом з примірниками угоди про внесення змін до договору. Станом на день звернення до суду відповідач відповіді не надав.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 04.12.2017 порушено провадження у справі № 910/21590/17; залучено до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації); призначено справу до розгляду на 14.12.2017.
Позивачем 12.12.2017 до відділу діловодства суду подано документи по справі.
Позивач в судовому засіданні 14.12.2017 позовні вимоги підтримав повністю.
Відповідач письмовий відзив на позовну заяву не подав. Представник відповідача в судовому засіданні 14.12.2017 проти задоволення позовних вимог заперечував повністю.
Третя особа у поданих в судовому засіданні 14.12.2017 проти задоволення позовних вимог заперечує посилаючись на те, що розмір орендної плати за земельну ділянку на просп.. Перемоги, 5а встановлено відповідно до вимог ст.ст. 276, 288 Податкового кодексу України в редакції, яка діяла на момент укладення угоди про поновлення та про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки № 91-6-00957 від 26.04.2012 (коефіцієнт для земельних ділянок загальнодержавного призначення - 3,75). Таким чином, 11,25% нормативної грошової оцінки - це трикратний розмір земельного податку для даної земельної ділянки, що був встановлений законодавством на момент складання розрахунку. Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі», зміни до договору оренди земельної ділянки вносяться за згодою сторін. Згодою Київської міської ради на зміни до договору є рішення, прийняте в установленому законом порядку. Київською міською радою рішення щодо внесення змін до договору не приймалось. Крім того, за дорученням заступника міського голови - секретаря Київської міської ради № 08/19299 від 10.11.2017 Департаментом земельних ресурсів на лист про пропозицію щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки, Товариству з обмеженою відповідальністю надано відповідь № 05707-22761 від 14.12.2017. З огляду на викладене просить в позові відмовити повністю.
В судовому засіданні 14.12.2017, відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників позивача, відповідача і третьої особи, Господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
08.12.2005 між Київською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд» (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір), відповідно до п. 1.1 якого орендодавець на підставі рішення Київської міської ради № 159/2735 від 17.03.2005 за актом приймання-передачі передає, а орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку (об'єкт оренди або земельна ділянка), визначену цим договором.
Згідно з п. 2.1 договору об'єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками:
місце розташування - просп. Перемоги, 5-а у Шевченківському районі м. Києва;
розмір - 707 кв. м.;
цільове призначення - для експлуатації та обслуговування адміністративного будинку;
кадастровий номер - 8000000000:88:168:0001.
Даний договір посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Щербаковим В.З. 08.12.2005 та зареєстровано в реєстрі за № 892. Також договір зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про що зроблено запис від 26.01.2006 за № 91-6-00528 у книзі записів державної реєстрації договорів.
Відповідно до п. 6.1 договору передача земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі об'єкта оренди в день державної реєстрації цього договору.
Згідно акту приймання-передачі земельної ділянки від 26.01.2006 орендодавець передав, а орендар прийняв в оренду земельну ділянку площею 707 кв. м. за адресою: м. Київ, просп. Перемоги, 5-а, кадастровий номер 8000000000:88:168:0001.
Відповідно до п. 3.1 договору він укладений на 2 (два) роки.
Рішенням Київської міської ради № 811/7047 від 01.12.2011 «Про поновлення Товариству з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд» договорів оренди земельних ділянок на просп. Перемоги, 5-а у Шевченківському районі м. Києва від 26.01.2006 № 91-6-00528 та від 15.05.2008 № 91-6-00778» зокрема поновлено Товариству з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд» договір оренди земельної ділянки площею 0,0707 га для експлуатації та обслуговування адміністративного будинку № 91-6-00528 від 26.01.2006, укладений на підставі рішення Київської міської ради від 17.03.2005 № 159/2735 «Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд» земельної ділянки для експлуатації та обслуговування адміністративного будинку на просп. Перемоги, 5-а у Шевченківському районі м. Києва» - на 15 років. Встановлено, що розмір річної орендної плати, визначеної в договорі оренди земельної ділянки № 91-6-00528 від 26.01.2006 підлягає приведенню у відповідність до норм законодавства.
19.04.2011 між Київською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд» (орендар) укладено угоду про поновлення та про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки (далі - угода), відповідно до якої п. 4.2 договору викладено в редакції: «Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 11,25 відсотків від її нормативної грошової оцінки. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.»
Рішенням Київської міської ради від 12.12.2016 № 554/1558 «Про бюджет міста Києва на 2017 рік» (п. 23) визначено установити розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва згідно з додатком 10 до цього рішення. Установити, що річна орендна плата за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва, на яких здійснюються різні види економічної діяльності, у тому числі передача будівель, споруд чи приміщень в оренду, встановлюється пропорційно до видів діяльності та розмірів орендної плати.
Згідно додатку 10 до рішення Київської міської ради № 554/1558 від 12.12.2016 розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва (у відсотках від нормативної грошової оцінки) для діяльності, пов'язаної наданням в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна встановлено в розмірі 4%.
Спір виник внаслідок того, що оскільки рішення ради є обов'язковими для виконання на відповідній території є підстави для внесення змін до умов договору, у зв'язку з чим позивач звернувся до відповідача з пропозицією внести зміни до договору в частині розміру орендної плати, проте відповідач відповіді не надав.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що вимоги позивача не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Згідно з ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України Київській міській раді надано широкі повноваження у галузі земельних відносин.
Згідно з пунктом 34 частини 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» вирішення відповідно до Закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад, а за пунктом 2 ст. 22 Закону України «Про столицю України - місто-герой Київ» Київська міська рада має право визначати особливості землекористування.
Відповідно до ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Київська міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Згідно з частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до змісту цієї норми закону право власності або право користування земельною ділянкою із земель державної або комунальної власності виникає лише за наявності рішення зазначених органів і тільки в межах, вказаних в цих рішеннях.
Тобто, такі повноваження на території м. Києва є виключною компетенцією Київської міської ради.
Стаття 1 Закону України «Про оренду землі» визначає, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Загальний порядок укладення, зміни і розірвання цивільно-правових договорів врегульовано Главою 53 Цивільного кодексу України. Порядок укладення, зміни і розірвання господарських договорів встановлено Главою 20 Господарського кодексу України
Згідно ч. 7 ст. 179 Господарського кодексу України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до ст. 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.
Згідно ст. 627 Цивільного кодексу України встановлено, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Відповідно ч. 1 до ст. 638 Цивільного кодексу України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Отже, істотними вважаються насамперед ті умови договору, які названі такими за законом.
Стаття 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди землі визначає орендну плату із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін, тобто є вільною, за винятком випадків, визначених законом, у яких ціни (тарифи, ставки тощо) встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 2 зазначеної статті зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
В силу приписів ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України, ст. 651 Цивільного кодексу України зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Відповідно до п. 4.3 договору розмір орендної плати може змінюватись за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою та внесення змін до цього договору.
Згідно з п. 4.7 договору, в редакції угоди, розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, зміни мінімального розміру орендної плати, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, та у інших випадках, передбачених законом, за згодою сторін, але не частіше, ніж один раз у рік. Після прийняття відповідного рішення Київської міської ради орендар зобов'язаний сплачувати орендну плату відповідно до нової орендної ставки.
Як свідчать матеріали справи 10.11.2017 позивач подав відповідачу лист № 09-11/2 від 09.11.2017 з пропозицією внести зміни до договору в частині розміру орендної плати при цьому надавши два примірника відповідної угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Листом № 05707-22761 від 14.12.2017 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомив позивача, що згідно п. 4.3. договору розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київської міської ради, внесення змін до цього договору.
Виходячи зі змісту статті 93 Земельного кодексу України, статей 762, 792 Цивільного кодексу України, статей 13 та 21 Закону України «Про оренду землі», правовідносини щодо оренди земельної ділянки передбачають передачу орендарю земельної ділянки у володіння та користування на певний строк для її використання відповідно до умов договору та положень земельного законодавства; в силу статей 177, 181, 373, 374 Цивільного кодексу України земельна ділянка (як індивідуалізований об'єкт, що має ознаки у вигляді кадастрового номеру, площі, меж) є об'єктом права власності територіальної громади, а правомочності щодо володіння та користування орендованою земельною ділянкою, як і правомочність розпорядження, є складовими права власності територіальної громади щодо земельної ділянки.
Відповідно до частини 2 статті 2 Цивільного кодексу України територіальні громади є учасниками цивільних відносин, діючи у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин, набуваючи та здійснюючи цивільні права та обов'язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції, встановленої законом (статті 169 та 172 Цивільного кодексу України).
Цивільні права та обов'язки виникають (змінюються та припиняються) із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, зокрема, із договорів та інших правочинів, що являють собою дії, спрямовані на набуття, зміну або припинення цивільних прав або обов'язків; цивільні права та обов'язки можуть виникати (змінюватися, припинятися) безпосередньо з актів органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених актами цивільного законодавства.
Матеріали справи свідчать про те, що Київською міською радою рішення щодо внесення змін до договору не приймалося.
Крім того, додаток 10 до рішення Київської міської ради № 554/1558 від 12.12.2016 «Про бюджет міста Києва на 2017 рік» не містить зобов'язання переглядати орендні ставки у договорах оренди землі, укладених до набрання чинності цим рішенням.
За таких обставин, враховуючи, що рішення Київської міської ради про внесення змін до договору оренди земельної ділянки у частині приведення розміру річної орендної плати не приймалось, а тому достатніх підстав для внесення змін до договору в частині визначення розміру орендної плати позивачем не наведено, з огляду на що позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Судом встановлено, що на відповідача рішенням Київської міської ради № 554/1558 від 12.12.2016 обов'язок щодо забезпечення оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельної ділянки покладено не було.
Частиною 1 статті 15 Цивільного кодексу України визначено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Стаття 16 Цивільного кодексу України встановлює, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ст. 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.
Обов'язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.
Це стосується позивача, який мав довести наявність тих обставин, на підставі яких він звернувся до господарського суду з позовними вимогами про внесення змін до договору.
З урахуванням викладеного суд приходить до висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд» є необґрунтованими нормативно та документально не підтвердженими, а отже такими, що задоволенню не підлягають повністю.
Витрати по сплаті судового збору, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 49, 82-85 ГПК України,-
В И Р І Ш И В:
В позові відмовити повністю.
Повне рішення складено 21.12.2017.
Суддя
В.В.Сівакова