Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 листопада 2017 р. Справа №805/3324/17-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1
час прийняття постанови: 13 год. 15 хв.
Донецький окружний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді – Бабаш Г.П.,
при секретарі – Кочетові В.К.
за участю
представника позивача – ОСОБА_1 (за довіреністю),
представник відповідача – ОСОБА_2 (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства “Єнакієвський металургійний завод” до Офісу великих платників податків ДФС України про визнання протиправним та скасування наказу від 25.09.2017 року №2095 “Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ “Єнакієвський металургійний завод”, -
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство “Єнакієвський металургійний завод” звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Офісу великих платників податків ДФС України про визнання протиправним та скасування наказу від 25.09.2017 року №2095 “Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ “Єнакієвський металургійний завод”.
Позовні вимоги вмотивовані тим, що 25.09.2017 року відповідачем на підставі пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1, пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78, п. 82.2 ст. 82 Податкового кодексу України видано наказ №2095 “Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ “Єнакієвський металургійний завод” без відсутності правових підстав для його прийняття. Так, позивач зазначає, що на даний час майно ПрАТ “Єнакієвський металургійний завод” перебуває у незаконному володінні та під контролем представників так званої «ДНР», про що 17.03.2017 року позивач повідомив Запорізьке управління офісу великих платників податків ДФС відповідним повідомленням про втрату первинних документів. Позивач звертає увагу на приписи пп. 5, 6 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», якими встановлено заборону на проведення перевірок органами ДФС на період проведення антитерористичної операції. Таким чином, просив скасувати наказ відповідача.
Відповідач позовні вимоги не визнав, надав до суду заперечення проти позову, які вмотивовані тим, що за результатами аналізу податкової інформації щодо ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» встановлено факти, що ймовірно свідчать про порушення платником податкового законодавства, а саме ненарахування останнім податкових зобов’язань з податку на додану вартість на суму втрачених товарів/необоротних активів. 23.08.2017 року відповідачем на адресу позивача направлено лист про надання пояснень та їх документальних підтверджень щодо вартості втрачених оборотних активів станом на 15.03.2017 року, а також причин ненарахування податкових зобов’язань по операціям, що не є господарською діяльністю. Листом від 21.09.2017 року позивач відмовив у наданні пояснень та їх документальних підтверджень, тобто у строк, передбачений п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України, запитувана інформація надана не була. Таким чином, вважає, що спірний наказ прийнято ним обґрунтовано та правомірно.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та надав пояснення, аналогічні викладеним у позові, просив позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у запереченнях, просив відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач – Приватне акціонерне товариство “Єнакієвський металургійний завод” (код ЄДРПОУ 00191193, Донецька обл., м. Маріуполь, проспект Ілліча, б. 54, блок 4) зареєстроване в якості юридичної особи з 16.05.2002 року.
Відповідач, Офіс великих платників податків ДФС України є суб`єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Податковим кодексом України повноваження.
17.03.2017 року ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» звернулось до Запорізького управління Офісу великих платників податків державної фіскальної служби з повідомленням про втрату первинних документів з приводу заволодіння представниками так званої «ДНР» майном ПрАТ “Єнакієвський металургійний завод”.
28.03.2017 року за заявою ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» до ЄРДР внесено відомості про обставини захоплення 15.03.2017 року адміністративної будівлі ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» невідомими особами.
28.03.2017 року Бахмутський відділенням поліції ГУНП в Донецькій області на адресу позивача направив повідомлення про початок досудового розслідування у кримінальному провадженні №12017050150000803.
23.08.2017 року Запорізьке управління Офісу великих платників податків листом за №44848/10/28.10.4706 звернулось до керівника ПрАТ “Єнакієвський металургійний завод” з запитом про надання пояснень та їх документальних підтверджень стосовно причин не нарахування податкових зобов’язань по операціях, що не є господарською діяльністю платника податків в податкових деклараціях з ПДВ за січень-липень 2017 року та надання даних щодо вартості втрачених оборотних активів за даними бухгалтерського та податкового обліку.
У відповідь на вказаний запит ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» листом №1/21-09 від 21.09.2017 відмовило в наданні запитуваної інформації з приводу складення запиту контролюючим органом з порушенням вимог законодавства України, а саме без зазначення конкретного порушення, допущеного підприємством, та інформації, яка належним чином підтверджує ці порушення. Також, позивачем в даному листі вказано на обставини втрати первинної документації підприємства внаслідок незаконного заволодіння виробничих потужностей ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» представниками так званої «ДНР».
Наказом Офісу великих платників податків ДФС України від 25.09.2017 року №2095 на підставі пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1, пп. 78.1.4 п. 78.1 ст. 78, п. 82.2 ст. 82 Податкового кодексу України призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» з питань своєчасності, достовірності та повноти нарахування та сплати до бюджету податку на додану вартість внаслідок вибуття товарів, виробничих запасів та інших оборотних активів за період січень-червень 2017 року.
26.09.2017 року ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» відмовилось від підпису у направленні на проведення документальної позапланової виїзної перевірки та від допуску посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки, про що відповідачем складено відповідні акти.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, він, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Згідно з п.44.1. ст. 44 кодексу (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
У пункті 61.1 статті 61 Податкових) кодексу України визначено, що податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи. Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів відповідно до підпункту 62.1.2 пункту 62.2 статті 62 кодексу.
Відповідно пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження. Такий запит підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу і повинен містити:
1) підстави для надіслання запиту відповідно до цього пункту, із зазначенням інформації, яка це підтверджує;
2) перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати;
3) печатку контролюючого органу.
Письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;
2) для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених цим Кодексом;
3) виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків;
4) щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків:
податкової накладної покупцю або про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів податкової накладної, передбачених пунктом 201.1 статті 201 цього Кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування;
акцизної накладної покупцю або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної;
5) у разі проведення зустрічної звірки;
6) в інших випадках, визначених цим Кодексом.
Запит вважається належним чином врученим, якщо його надіслано у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.
Платники податків та інші суб’єкти інформаційних відносин зобов’язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження (крім проведення зустрічної звірки) протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом).
У разі проведення зустрічної звірки платники податків та інші суб’єкти інформаційних відносин зобов’язані подавати інформацію, визначену в запиті контролюючого органу, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту. Документальне підтвердження цієї інформації на вимогу контролюючого органу може бути надано в електронному або паперовому вигляді на вибір платника податків.
У разі якщо запит складено з порушенням вимог, визначених абзацами першим - п’ятим цього пункту, платник податків звільняється від обов’язку надавати відповідь на такий запит.
Інформація на запит контролюючого органу надається Національним банком України, іншими банками безоплатно у порядку і обсягах, встановлених Законом України "Про банки і банківську діяльність".
Порядок отримання інформації контролюючими органами за їх письмовим запитом визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до приписів п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.
Згідно п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Згідно п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин:
пп. 78.1.1. отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов’язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту;
пп. 78.1.4. виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначено виявлену недостовірність даних та відповідну декларацію протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
Відповідно до приписів п.79.1 ст.79 Податкового кодексу України документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником контролюючого органу рішення про її проведення та за наявності обставин для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом.
З аналізу наведених норм вбачається, що в запиті контролюючого органу обов’язково зазначаються підстави для його надіслання із зазначенням інформації, яка це підтверджує.
Суб'єкт господарювання має право не погодитися з рішенням про призначення перевірки і оспорити його у суді.
Аналогічної правової позиції додержується Вищий адміністративний суд України в своїй Ухвалі від 11.11.2015року за №К/800/26909/15, зокрема, суд зауважив: “За результатами розгляду відповідних позовів платників податків суди мають оцінити правомірність призначення та проведення такої перевірки та, відповідно, прийняти рішення щодо правомірності або протиправності наказу про призначення перевірки, або дій щодо її проведення.”
В направленому на адресу ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» запиті від 23.08.2017 року контролюючий орган в якості підстави його направлення визначив виявлення фактів, що свідчать про допущення порушень норм п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України та недостовірність даних у рядку 9 поданої позивачем податкової декларації з ПДВ за період січень-липень 2017 року внаслідок ненарахування податкових зобов’язань з ПДВ по понесеним витратам від зменшення корисності основних засобів або нематеріальних активів, виробничим запасам.
Проте, суд зазначає, що в даному запиті міститься лише загальне посилання на виявлення фактів порушень з боку ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» норм п. 198.5 ст. 198 Податкового кодексу України та недостовірність даних у податкових деклараціях з ПДВ по понесеним витратам від зменшення корисності основних засобів або нематеріальних активів, виробничим запасам без конкретизації нібито допущених порушень та інформації, яка підтверджує ці порушення.
Окрім цього, суд зауважує, що в якості підстави видання спірного наказу контролюючим органом визначено пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, яке передбачає отримання податкової інформації, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства. Проте в запиті від 23.08.2017 року контролюючий орган не зазначає, яка саме податкова інформація ним отримана, та яким чином вона підтверджує наявність допущення порушень боку ПрАТ «Єнакієвський металургійний завод» податкового законодавства.
Разом з тим, суд критично ставиться до посилань позивача в обґрунтування своїх позовних вимог на приписи пп. 5, 6 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», якими встановлено заборону на проведення перевірок органами ДФС на період проведення антитерористичної операції.
Так, пунктами 5, 6 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 3 листопада 2016 року
№1726-VIII установлено, що на період проведення антитерористичної операції забороняється проведення перевірок органами Державної фіскальної служби України суб’єктів господарювання, що провадять діяльність в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та в населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення.
Також установлено, що заборона на проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання (в тому числі проведення перевірок органами Державної фіскальної служби України) поширюється також на суб’єктів господарювання, які здійснили державну реєстрацію зміни місцезнаходження з території проведення антитерористичної операції на територію, підконтрольну Україні, і які втратили первинну документацію щодо здійснення ними господарської діяльності на території та в період проведення антитерористичної операції.
Проте, у відповідності до п. 38.11 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України у разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків/податковий агент за місцем свого обліку подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення про неможливість вивезення первинних документів, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів).
Дані та показники податкової звітності платника податків/податкового агента за податкові (звітні) періоди, зазначені у повідомленні, не можуть бути піддані сумніву лише на підставі відсутності первинних документів. Подане повідомлення є також підставою для збереження витрат (включаючи витрати у зв’язку з придбанням цінних паперів/корпоративних прав) та/або від’ємного значення об’єкта оподаткування податком на прибуток (включаючи від’ємний фінансовий результат за операціями з цінними паперами/корпоративними правами), та/або податкового кредиту з податку на додану вартість, та/або суми від’ємного значення податку на додану вартість минулих податкових (звітних) періодів без наявності договірних, розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов’язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку.
Після подання до контролюючого органу повідомлення про неможливість вивезення первинних документів до завершення проведення антитерористичної операції запроваджується мораторій на проведення будь-яких перевірок щодо зазначених у повідомленні податкових (звітних) періодів.
Зазначені в цьому підпункті положення застосовуються до платників податків/податкових агентів, які станом на 1 квітня 2017 року здійснили зміну свого місцезнаходження (місця проживання) з тимчасово окупованої території та/або території населених пунктів на лінії зіткнення на іншу територію України та сплачували податки до бюджету в період проведення антитерористичної операції згідно з цим Кодексом.
Платник податків/податковий агент не може застосовувати положення цього підпункту щодо податкових (звітних) періодів після перереєстрації підприємства на іншій території України.
Таким чином, мораторій, передбачений діючим законодавством не може застосовуватись платниками податків щодо податкових (звітних) періодів після перереєстрації підприємства на іншій території України.
Оскільки позивач перереєстрований на підконтрольній українській владі території у 2015 році (як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань), мораторій на проведення органами ДФС перевірок за податкові періоди, що настали після вказаної дати, не розповсюджується.
Таким чином, зважаючи на необґрунтованість підстав видання спірного наказу, суд приходить до висновку про необхідність його скасування.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статі 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статті 72 цього Кодексу.
З урахуванням вищевикладеного, суд приходить до висновку, що відповідач при винесенні спірного наказу на проведення перевірки діяв в порушення вимог чинного законодавства, внаслідок чого позовні вимоги Приватного акціонерного товариства “Єнакієвський металургійний завод” підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб’єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись, ст.ст. 2, 8-11, 17, 69-71, 86, 94, 158-163, 185-186, 254, КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Приватного акціонерного товариства “Єнакієвський металургійний завод” до Офісу великих платників податків ДФС України про визнання протиправним та скасування наказу від 25.09.2017 року №2095 “Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ “Єнакієвський металургійний завод” – задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати наказ Офісу великих платників податків ДФС України від 25.09.2017 року №2095 “Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПрАТ “Єнакієвський металургійний завод”.
Стягнути з Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби (за рахунок бюджетних асигнувань) на користь Приватного акціонерного товариства “Єнакієвський металургійний завод” судові витрати у сумі 1600 (одна тисяча шістсот) грн.
Постанову ухвалено 06 листопада 2017 року.
Повний текст постанови складено 13 листопада 2017 року.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення постанови апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої ст.160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У випадку подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Бабаш Г.П.