Пров. №2-а/766/2011/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18.10.2017
Херсонський міський суд Херсонської області у складі:
головуючий суддя – Гаврилов Д.В.,
секретар – Кована В.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Херсонського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області про зобов'язання вчинити дії,
в с т а н о в и в:
Позивач звернувся з позовом до Херсонського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області в якому просив зобов'язати відповідача призначити йому пенсію державного службовця відповідно до норм статті 37 Закону №3723-ХІІ та з урахуванням премії за квітень 2017 року у розмірі 20 відсотків від посадового окладу з дня його звернення до Херсонського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області за її призначенням.
Позовні вимоги мотивовано тим, що Херсонським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Херсонської області було відмовлено позивачу в призначенні та виплаті пенсії державного службовця з посиланням на відсутність спеціального стажу роботи у 20 років та відмовлено у перерахунку пенсії, з врахуванням розміру премії за квітень 2017 року. Вказані відмови на думку позивача суперечить вимогам чинного законодавства та порушують його права.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити з підстав, зазначених у позові.
Представник відповідача позовні вимоги не визнав, проти їх задоволення заперечував, надав суду свої письмові заперечення проти позову.
Заслухавши учасників процесу, з'ясувавши обставини справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з урахуванням наступного.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 03.06.2011 року перебуває на обліку в Херсонському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Херсонської області та отримує пенсію за віком відповідно до ЗУ "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
15.05.2017 року позивач звернувся до Херсонського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області із заявою про переведення на пенсію державного службовця та 14.07.2017 року з заявою про перерахунок пенсії.
25.05.2017 року протоколом №21 Херсонським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Херсонської області позивачу відмовлено у переведенні на пенсію за віком як державному службовцю у зв'язку з відсутністю необхідного спеціального стажу роботи (20 років).
20.07.2017 року протоколом №33 Херсонським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Херсонської області позивачу відмовлено в проведенні перерахунку пенсії з посиланням на відсутність законодавчих підстав.
Загальні засади діяльності, а також статус державних службовців, які працюють в державних органах та їх апараті, визначає ЗУ "Про державну службу" №3723-ХІІ, згідно зі ст. 1
якого зазначено, що державна служба в Україні - це професійна діяльність осіб, які займають посади в державних органах та їх апараті щодо практичного виконання завдань і функцій держави та одержують заробітну плату за рахунок державних коштів. Ці особи є державними службовцями і мають відповідні службові повноваження.
У відповідності до ч. 2 ст. 9 ЗУ "Про державну службу" регулювання правового становища державних службовців, що працюють в апараті органів прокуратури, судів, дипломатичної служби, митного контролю, служби безпеки, внутрішніх справ та інших, здійснюється відповідно до цього Закону, якщо інше не передбачено законами України. Із наведеної норми вбачається, що правове становище державних службовців, які працюють в апараті інших органів може регулюватися іншими спеціальними законами. При цьому Закон №3723-ХІІ застосовується до таких службовців в частині, яка не врегульована спеціальним законом.
Згідно зі ст. 10 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" №1058-15 закріплено право особи, яка має право на довічну пенсію, на призначення одного з видів довічної пенсії за її вибором.
Відповідно до ч. 2 ст.1 ЗУ "Про державну службу" державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов'язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
Проходячи військову службу у органах служби безпеки України та працюючи у податковій позивач отримував заробітну плату із державного бюджету та виконував функції та завдання цих державних органів. На роботі у податковій службі за наслідками атестації позивачу було присвоєно спеціальне звання з присвоєнням рангу спочатку відповідно до норм ст. 15 ЗУ "Про податкову службу України", а потім згідно ст. 343 ПК України. На момент звільнення позивач мав спеціальне звання радник податкової та митної справи II рангу, що згідно Постанови КМУ від 20 квітня 2016р за № 306 (додаток 6) співвідноситься із 5 рангом державного службовця. На виконання ст.17 ЗУ "Про державну службу" від 16.12.1993 року за №3723 24.09.2007 року позивач прийняв присягу державного службовця, що підтверджено відповідним записом в трудовій книжці позивача.
Згідно ст. 37 ЗУ "Про державну службу" від 16.12.1993 року за №3723, на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого ст. 26 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої ст. 28 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Період роботи посадових осіб в органах державної податкової та митної служб на посадах, на яких відповідно до закону присвоювалися спеціальні та/або персональні звання, зараховується до стажу державної служби, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.
Відповідно до ст. 62 ЗУ "Про пенсійне забезпечення" основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. За записами у трудовій книжці визначається як загальний стаж роботи, так і стаж роботи, який дає право на відповідну пенсію.
Факт перебування позивача на державній службі під час військової служби в органах служби безпеки України також вбачається із наступних норм права. Згідно ст. 1 ЗУ "Про службу безпеки України" Служба безпеки України - державний правоохоронний орган спеціального призначення, який забезпечує державну безпеку України. Умови і порядок виконання своїх обов'язків співробітниками військовослужбовцями Служби безпеки України визначаються укладеним договором (контрактом). На них, а також на військовослужбовців строкової служби поширюється порядок проходження військової служби у Збройних Силах України, визначений законодавством. Військовослужбовці Служби безпеки України приймають Військову присягу на вірність народу України. - ст. 20 ЗУ "Про службу безпеки України". Основні засади державної
політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей регулює ЗУ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
Згідно ст. 8 ЗУ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.
Факт перебування позивача на державній службі під час роботи у податковій службі також вбачається із наступних норм права. Згідно ст. 15 ЗУ "Про державну податкову службу", що діяв на час роботи позивача у період 2007-2011 років у податковій визначено, що - посадовою особою органу державної податкової служби може бути особа, яка має освіту за фахом та відповідає кваліфікаційним вимогам, установленим центральним органом державної податкової служби. У разі прийняття на роботу посадовій особі може бути встановлено випробувальний термін від шести місяців до одного року. На роботу до органів державної податкової служби, крім податкової міліції, не може бути прийнята особа, яка має не погашену або не зняту судимість за вчинення злочину, крім реабілітованої, або на яку протягом останнього року накладалося адміністративне стягнення за вчинення корупційного правопорушення. Посадові особи органів державної податкової служби здійснюють організаційно-розпорядчі та консультативно-дорадчі функції, визначені законодавством України. Правовий статус посадових осіб органів державної податкової служби, їх права та обов'язки визначаються Конституцією України, цим Законом, а в частині, що не регулюється ним - Законом України "Про державну службу". Посадові особи органів державної податкової служби не мають права займатися підприємницькою діяльністю, а також працювати за сумісництвом на підприємствах, в установах і організаціях (крім наукової та викладацької діяльності). Посадові особи органів державної податкової служби підлягають атестації. Порядок атестації визначається центральним органом державної податкової служби. Посадовим особам органів державної податкової служби присвоюються спеціальні звання: головний державний радник податкової служби, державний радник податкової служби І рангу, державний радник податкової служби II рангу, державний радник податкової служби III рангу, радник податкової служби І рангу, радник податкової служби II рангу, радник податкової служби III рангу, інспектор податкової служби І рангу, інспектор податкової служби II рангу,інспектор податкової служби III рангу.
Також згідно норм Податкового кодексу України визначено правовий статус посадових осіб податкових (фіскальних) органів, а також порядок їх пенсійного забезпечення, який почав діяти у період роботи позивача у податковій службі. Відповідно до ст. ст. 342, 344 Податкового кодексу України посадовою особою контролюючого органу може бути особа, яка має освіту за фахом та відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, якщо інше не передбачено законом, та на яку покладено виконання завдань, зазначених у цьому Кодексі та Митному кодексі України. При прийнятті на роботу посадовій особі може бути встановлено випробувальний термін відповідно до ЗУ "Про державну службу". На роботу до контролюючих органів не можуть бути прийняті особи, стосовно яких встановлено обмеження законами України "Про державну службу" та "Про засади запобігання і протидії корупції". Посадові особи контролюючих органів є державними службовцями. Посадові особи, які вперше зараховуються на службу до контролюючих органів і раніше не перебували на державній службі, складають присягу державного службовця відповідно до ЗУ "Про державну службу". Правовий статус посадових осіб контролюючих органів, їх права та обов'язки визначаються Конституцією України, цим Кодексом та Митним кодексом України, а в частині, що не регулюється ними, ЗУ "Про державну службу" та іншими законами. Посадовим особам і працівникам контролюючих органів видається службове посвідчення, зразок якого затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.Покладення на посадових осіб контролюючих органів обов'язків, не передбачених законом, забороняється. Пенсійне забезпечення посадових осіб контролюючих органів, крім діючих у них підрозділів податкової міліції, здійснюється в порядку та на умовах, передбачених ЗУ "Про державну службу". При цьому період роботи зазначених осіб (у тому числі тих, яким присвоєні спеціальні звання) у контролюючих органах зараховується до стажу державної служби та стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, що дає право на призначення пенсії
відповідно до ЗУ "Про державну службу" незалежно від місця роботи на час досягнення віку, передбаченого зазначеним Законом. Посадовим особам контролюючих органів у період роботи в цих органах пенсії, призначені відповідно до законодавства, не виплачуються.
Як нормами ЗУ "Про державну податкову службу" так і Податковим кодексом України установлені умови яким має відповідати особа, щоб працювати у податковій службі, як державний службовець, а також умови за яких особа не може бути службовцем податкових органів, які кореспондуються із нормами ст. 19, 20 ЗУ "Про державну службу".
Отже, вище вказані норми у своїй сукупності вказують на перебування позивача на державній службі у період роботи у податкових органах у спеціальному звані та у період проходження військової служби у органах служби безпеки України, що в свою чергу підтверджує наявність у ОСОБА_1 спеціального стажу 20 років, що дає йому право на отримання пенсії державного службовця у відповідності до ст. 37 ЗУ "Про державну службу".
Відповідно до ч. 1 ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставах яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Частинами 1, 2 ст. 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем не доведено правомірності прийнятих ним рішень, щодо відмови позивачу в призначенні та виплаті пенсії державного службовця та у перерахунку пенсії.
Враховуючи зазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені витрати з Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст. 37, 37-1 ЗУ "Про державну службу", ст.ст. 6, 11, 17, 18, 70, 71, 94,158-163, 167 КАС України, суд
п о с т а н о в и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Зобов'язати Херсонське об'єднане управління Пенсійного фонду України Херсонської області призначити ОСОБА_1 пенсію державного службовця відповідно до норм статті 37 Закону №3723-ХІІ та з урахуванням премії за квітень 2017 року у розмірі 20 відсотків від посадового окладу з дня його звернення до Херсонського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Херсонської області за її призначенням, тобто 15.05.2017 року.
Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір в сумі 640 грн.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом десяти днів з дня отримання копії даної постанови.
Суддя
ОСОБА_2