Справа № 761/16986/17
Провадження № 2/761/5243/2017
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 вересня 2017 року Шевченківський районний суд м. Києва у складі:
головуючого судді: Осаулова А.А.
при секретарі: Вольда М.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Києві в приміщенні суду цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Українського центру оцінювання якості освіти, третя особа: Міністерство освіти та науки України про оскарження результатів зовнішнього незалежного оцінювання та зобов»язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
В травні 2017 року ОСОБА_1(далі по тексту - позивач) звернувся до суду із позовом до Українського центру оцінювання якості освіти (далі по тексту - відповідач), третя особа - Міністерство освіти та науки України, відповідно до якого просила зобов'язати відповідача нарахувати позивачу за 28 завдання від 1 до 3 балів, за 22 завдання 1 бал, перерахувати позивачу бали державної підсумкової атестації з історії України з 33 по 37, змінити оцінку з державної підсумкової атестації з історії України з 9 на 10 балів, змінити тестові бали з 59 до 63 та внести зміни в результат зовнішнього незалежного оцінювання з 168 до 172 балів.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у травні позивач склала зовнішнє незалежне оцінювання (далі по тексту - ЗНО), з історії України. В завданнях ЗНО не повинно бути питань, які виходять за межі шкільної програми, проте в завданні № 28 з історії України містились посилання на події, які виходять за рамки шкільної програми, оскільки перелік всіх обов'язкових дат, рекомендованих абітурієнтам для вивчення МОН України закінчується обранням ОСОБА_2 президентом України - 14.06.2014. В той же час в завданні було посилання на нормативно-правовий акт, який був прийнятий після цієї дати - 03.02.2015. Не знаючи дату підписання документу неможливо виконати і завдання № 28 з історії України. Через незнання вказаної дати позивач втратив всі бали за 28 завдання. Некоректним позивач вважає і 22 завдання, оскільки там міститься декілька вірних варіантів відповідей, через що позивач невірно відповів на нього та не отримав 1 бал. У зв'язку з вище викладеним, позивач отримала 33 бала, а не 37. З врахуванням наведеного, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.
В судовому засіданні представники позивача позовні вимогипідтримали в повному обсязі, просили їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовних вимог, оскільки вони є безпідставними та необґрунтованими. Пояснила, що жодних неоднозначностей в завданнях № 22 та № 28 не було. Щодо завдання № 22, то абітурієнт мав продемонструвати вміння працювати з історичним документом - аналізувати зміст фрагмента. Психометричні характеристики завдання як інструменту вимірювання є прийнятими, а його виконання не викликало значних утруднень ані в учасників з низьким рівнем підготовки, ані в учасників з високим рівнем підготовки. Щодо завдання № 28, то представник відповідача зазначив, що виконуючи вказане завдання, абітурієнти мали продемонструвати розуміння історичного процесу, вміння аналізувати знайоме чи незнайоме джерело, яке стосується тем, зазначених в Програмі ЗНО, визначити хронологічну послідовність політичних подій на основі розуміння змісту державотворення. Позивач у завданні № 22 позначила відповідь «Б», в той час коли вірною була відповідь «А», у завданні № 28 обрала відповідь «ГБВА», в той час коли вірна відповідь була «ВАГБ», таким чином отримала певний результат, а саме втратила бали.
Представник третьої особи про час і місце судового розгляду повідомлявся належним чином, але у судове засідання не з'явився.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні у справі докази, судом встановлено наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Судом встановлено, що за результатами Зовнішнього незалежного оцінювання 2016 року (далі по тексту - ЗНО), позивач отримав 168.0 балів з історії України, що підтверджується відповідною Інформаційною карткою до сертифіката ЗНО № 0090471.
Як вбачається з матеріалів справи і це не заперечується сторонами, завдання № 22 з історії України звучить наступним чином: «Не зміна облич при владі, а зміна системи, і найголовніше - пошук інструментарію для зміни цієї системи» на думку письменниці та публіциста ОСОБА_3 стало гаслом: А «революції згори» Б «Революції гідності» В «культурної революції» Г «Помаранчевої революції».
Завдання № 28 з історії України звучить наступним чином: Установіть послідовність ухвалення документів, уривки з яких процитовано:
А «Підтверджуючи відданість України ідеалам та принципам, які є спільним надбанням європейських народів… Верховна Рада України постановляє: Приєднатися від імені України до статуту Ради Європи…».
Б «Верховна Рада України постановляє: 1. Ввести в дію Закон України «Про Збройні Сили України» з моменту його прийняття. 2. Доручити Кабінету Міністрів України розробити пропозиції щодо загальної структури Збройних Сил України…»
В «На виконання Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» постановляю: «Утворити: … Артемівську районну військово-цивільну адміністрацію.., Костянтинівську районну військово-цивільну адміністрацію.., Ясинуватську районну військово-цивільну адміністрацію Донецької області…»
Г «Верховна Рада України постановляє: … Прийняти конституцію України… Визнати такою, що втратила чинність, Конституцію (Основний закон) України від 20 квітня 1978 року з наступними змінами і доповненнями… »
Вказані питання, на думку позивача, є неоднозначними та некоректними, не були включені до шкільної програми, вимагають знання додаткових відомостей та дат для їх вирішення, а відтак не повинні були бути включені і до Програми ЗНО з історії України. Крім того, відповідачем, під час розроблення та затвердження тестів, а саме сертифікаційного завдання № 22 та № 28 з історії України, порушив п. 30 Порядку проведення ЗНО та моніторингу якості освіти та включив у Програму ЗНО питання, що виходять за межі навчальних програм загальної середньої освіти.
З огляду на наведене, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Частиною другою зазначеної статті визначено способи захисту цивільних прав та інтересів та передбачено, що суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Механізм проведення зовнішнього незалежного оцінювання (оцінювання результатів навчання, здобутих на певному освітньому рівні) та моніторингу якості освіти визначений Порядком проведення зовнішнього незалежного оцінювання та моніторингу якості освіти, затвердженим Постановою КМ України від 25.08.2004 № 1095 в редакції від 08.07.2015 (далі по тексту - Порядок від 25.08.2004 № 1095).
Відповідно до п. 2 вказаного Порядку від 25.08.2004 № 1095, ЗНО проводиться з метою забезпечення права осіб на рівний доступ до освіти.
Згідно п. 6, 7 вказаного Порядку, учасник зовнішнього оцінювання (особа, яка є випускником навчального закладу системи загальної середньої освіти або має певний освітній рівень і зареєструвалася для проходження зовнішнього незалежного оцінювання в установленому порядку), зокрема, має право на доступ до інформації про програми зовнішнього незалежного оцінювання, форми завдань сертифікаційних робіт зовнішнього незалежного оцінювання, виконання сертифікаційних робіт зовнішнього незалежного оцінювання, розроблених згідно з програмами зовнішнього незалежного оцінювання, затверджених в установленому порядку;оскарження процедури проведення та результатів зовнішнього незалежного оцінювання (апеляцію).
Відповідно до пп. 1 п. 4 Положення про Український центр оцінювання якості освіти, затвердженого Постановою КМУ від 31.12.2005 N 1312 (далі по тексту - Положення від 31.12.2005 N 1312), одним із основних завдань Центру, зокрема, є організаційно-технологічна підготовка здійснення зовнішнього незалежного оцінювання та проведення моніторингу якості освіти, що передбачає в тому числі розроблення єдиних програмних вимог, організацію розроблення та стандартизацію тестових завдань, створення бази даних, розроблення завдань для зовнішнього незалежного оцінювання.
Пунктом 30 Порядку25.08.2004 № 1095 визначено, що завдання сертифікаційної роботи зовнішнього незалежного оцінювання розробляються відповідно до програм зовнішнього незалежного оцінювання.Завдання для проведення зовнішнього незалежного оцінювання (банк завдань) розробляються педагогічними, науковими, науково-педагогічними працівниками.
Програми зовнішнього незалежного оцінювання затверджуються МОН одночасно із затвердженням строків проведення зовнішнього незалежного оцінювання та переліку навчальних предметів за погодженням з громадськими об'єднаннями керівників вищих навчальних закладів.
Перелік програм зовнішнього незалежного оцінювання для осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти, затверджується МОН та не пізніше ніж за півтора року до проведення зовнішнього незалежного оцінювання оприлюднюється на його офіційному веб-сайті.
Програми зовнішнього незалежного оцінювання за результатами здобуття повної загальної середньої освіти не можуть виходити за межі навчальних програм загальної середньої освіти, затверджених відповідно до законодавства.
Згідно п. 55 Порядку від 25.08.2004 № 1095, відповіді до завдань сертифікаційних робіт зовнішнього незалежного оцінювання з кожного навчального предмета ухвалюються предметними фаховими комісіями при Українському центрі оцінювання якості освіти в день проведення зовнішнього незалежного оцінювання після його завершення. Ухвалені предметними фаховими комісіями відповіді до завдань з певного навчального предмета повинні бути оприлюднені протягом трьох робочих днів.
01.10.2014 Наказом Міністерства освіти і науки України за № 1276 затверджено Програми зовнішнього незалежного оцінювання для осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти та відповідно Перелік вказаних Програм, яким зокрема затверджено і Програму ЗНО з історії Українидля осіб, які бажають здобувати вищу освіту на основі повної загальної середньої освіти.
В Програму, зокрема, включено тему (розділ) «Україна в умовах незалежності» та наведено зміст вказаної теми, а саме факти: початок державотворчих процесів. Заснування Збройних сил. Дострокові вибори до Верховної Ради та вибори Президента України. Прийняття державної символіки, формування Інституту громадянства. Ухвалення Конституції 1996 р. та змін до неї. Приватизація засобів виробництва. Лібералізація цін. Грошова реформа. Диференціація суспільства. Інтегрування України в європейське та світове співтовариство. Соціально-економічне та культурне життя. "Газові" та "торговельні війни" з Росією. "Революція Гідності". Агресія Росії проти України. Анексія Криму. Президентські вибори 2014 р. Антитерористична операція. Угода про асоціацію з Європейським Союзом (ЄС); Дати: 06.12.1991 - заснування Збройних сил України; липень 1994 р. - обрання ОСОБА_5 Президентом України; 1995 р. - обрання України членом Ради Європи (РЄ); 28.06.1996 - ухвалення Конституції України; жовтень - грудень 2004 р. - "Помаранчева революція", обрання Президентом України ОСОБА_6; 2008 р. - вступ України до Світової організації торгівлі (СОТ); листопад 2013 - лютий 2014 рр. - "Революція гідності"; 2014 р. - підписання Україною Угоди про асоціацію з Європейським Союзом (ЄС). Червень 2014 р. - обрання ОСОБА_2 Президентом України.Персоналії:ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_2.Поняття та терміни:"революція на граніті", "Помаранчева революція", "Євромайдан", "Небесна сотня", "Революція Гідності", "сепаратизм", "антитерористична операція (АТО)", "анексія", "тимчасово окупована територія".
В пояснювальній записці до вказаного Переліку тем зазначено, що пропоновану Програму ЗНО з історії України складено, враховуючи цілі, вимоги і зміст навчання історії в школі, закладені в Державному стандарті освіти та чинній програмі з історії України для 11-річної школи. Хронологічно програма охоплює весь зміст шкільних курсів історії України від найдавніших часів до сьогодення і складається з 31 теми.
Вона передбачає перевірку сформованих в учнів знань про основні політичні, соціально-економічні, культурні події, явища та процеси минулого, діяльність видатних історичних діячів, а також сформованості в учнів загальнопредметних історичних умінь. Тестові завдання мають перевіряти такі знання й уміння учнів: називати історичні дати, хронологічні межі, періоди найважливіших подій і процесів, поняття, місця подій, обставини, учасників, результати подій, пам'ятки культури; - визначати хронологічні межі соціально-економічних і політичних подій, їх послідовність та синхронність, встановлювати відповідність між явищами, процесами, подіями та періодами, епохами; - локалізувати історико-географічні об'єкти та історичні факти (події, явища, процеси) на карті; - описувати хід, зовнішні ознаки подій, пам'ятки культури різних епох; - характеризувати (визначати істотні характерні риси, складові, етапи, віхи) подій, явищ і процесів минулого, діяльність видатних історичних постатей; - встановлювати відповідність між одиночними фактами і типовими загальними явищами, групувати (класифікувати) факти за вказаною ознакою; - розпізнавати найвидатніші культурні пам'ятки, описувати їх, визначати архітектурно-стильові та мистецько-стильові відмінності пам'яток різних періодів історії України, розкривати їхнє значення в українській культурній спадщині; - визначати найважливіші зміни, що відбувалися в житті людства, значення найважливіших подій в історії України; - встановлювати причини та наслідки подій і явищ, оцінювати їх значення; - давати визначення історичних понять й термінів, пояснювати їх і доречно вживати; - працювати з історичними документами різного змісту, а саме: встановлювати відповідність між змістом фрагмента документа та певною епохою, аналізувати зміст фрагмента історичного документа та пояснювати основні ідеї, які він висвітлює.
З наведеного вбачається, що Програму ЗНО з історії України складено не тільки з метою перевірки сформованих в учнів знань не тільки знання певних дат чи термінів, а також уміння визначати хронологічні межі соціально-економічних і політичних подій, їх послідовність та синхронність, встановлювати відповідність між явищами, процесами, подіями та періодами, епохами, встановлювати причини та наслідки подій і явищ, оцінювати їх значення, працювати з історичними документами різного змісту: встановлювати відповідність між змістом фрагмента документа та певною епохою, аналізувати зміст фрагмента історичного документа та пояснювати основні ідеї, які він висвітлює.
Разом з тим, статтею 60 ЦПК України встановлено обов'язок кожної сторони довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
З врахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що позивачем не надано доказів того, що завдання № 22 та № 28, включені до програми ЗНО з історії України, є неоднозначними та некоректними, як не доведено позивачем і тієї обставини, що відповідачем порушено п. 30 Порядку від 25.08.2004 № 1095 та включено у Програму ЗНО питання, що виходять за межі навчальних програм загальної середньої освіти, а відтак позивачем не доведено, що відповідач своїми діями порушив якимось чином права позивача.
Крім того, Порядком від 25.08.2004 № 1095 передбачено спеціальну процедуру оскарження результатів ЗНО, зокрема, п. 65 порядку визначено, що розгляд апеляційної заяви щодо результатів виконання завдань сертифікаційної роботи зовнішнього незалежного оцінювання здійснює апеляційна комісія при Українському центрі оцінювання якості освіти. Прийом відповідних заяв здійснюється протягом п'яти календарних днів з дня офіційного оголошення результатів зовнішнього незалежного оцінювання з певного навчального предмета.
За результатами розгляду апеляційної заяви саме комісія приймає рішення про її задоволення та перегляд кількості балів або про відмову в задоволенні заяви у зв'язку з недостатністю підстав для зміни результату (п. 65 Порядкувід 25.08.2004 № 1095).
З врахуванням самостійно обраного позивачем способу захисту своїх прав, суд звертає увагу останньої на ту обставину, що суд не наділений відповідними повноваженнями щодо перерахунку в бік збільшення кількості нарахованих балів.
Розподіляючи судові витрати, суд керується положеннями ст. 88 ЦПК України.
Виходячи з наведеного, керуючись ст.3, 10, 11, 57-60, 64, 74, 82, 88, 179, 208, 209, 223 , 294 ЦПК України, ст.16 ЦК України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Українського центру оцінювання якості освіти про оскарження результатів зовнішнього незалежного оцінювання з Історії України за 2016 рік та зобов»язання нарахувати, змінити тестові бали, - залишити без задоволення.
Рішення суду може бути оскаржене до Апеляційного суду м. Києва через Шевченківський районний суд м. Києва шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя: