ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2017 року смт.Брусилів
Брусилівський районний суд Житомирської області в складі:
головуючого судді Данилюк О.С.
за участю секретаря судового засідання Марієвської Н.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Брусилів справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання рішення неправомірним та зобов'язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач ОСОБА_1 звернулась до суду з адміністративним позовом до відповідача Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання рішення неправомірним та зобов'язання вчинити дії. Позов мотивує тим, що перебуває на пенсійному обліку Коростишівському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду у Житомирській області та отримує пенсію по інвалідності згідно Закону України «Державну службу» у розмірі 90% суми від заробітку 2353, 71 грн. при загальному страховому стажі 35 років 5 місяців 19 днів. При цьому при призначенні їй у травні 2011 року пенсії відповідачем , при розрахунку розміру пенсії було враховано її посадовий оклад, надбавку за ранг, надбавку за вислугу років, надбавку за високі досягнення в праці, премії, премії до державних професійних свят за період з травня 2008 року по квітень 2011 року. Однак при нарахуванні їй пенсії залишилися неврахованими інші виплати, які складаються з індексації, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціальних проблем, грошові винагороди, на які було нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, що випливає з довідки № 252 від 05.05.2017 року, виданої Брусилівським центром зайнятості Житомирської області.
На її письмове звернення до Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду у Житомирській області про проведення перерахунку її пенсії з урахуванням виплат на індексацію, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціальних проблем, грошової винагороди, отримала відмову відповідача в проведенні перерахунку, оскільки проведення перерахунку не передбачено діючим законодавством.
Вважає, що така відмова Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду у Житомирській області є неправомірною, оскільки за змістом ст. 37-1 ч. 2 Закону України «Про державну службу» перерахунок пенсії здійснюється, виходячи із сум заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії. Тому просила визнати неправомірним рішення Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду у Житомирській області щодо відмови їй у здійсненні перерахунку пенсії як державному службовцю з урахуванням сум заробітної плати, на які нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в тому числі індексації, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціальних проблем, грошової винагороди та зобов'язати Коростишівське об'єднане управління Пенсійного фонду у Житомирській області здійснити перерахунок та виплату пенсії відповідно до законодавства.
В судове засідання позивач ОСОБА_1 не з»явилась, надала суду заяву, за змістом якої позовні вимоги підтримала у повному обсязі, просила суд позов задовольнити та справу розглянути в її відсутність.
Представник відповідача Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області в судове засідання не з'явився, надав заяву, згідно якої просив розглядати справу в його відсутність на підставі поданих заперечень та у задоволенні позову відмовити. При цьому з заперечень відповідача вбачається, що позивач ОСОБА_1 дійсно перебуває на обліку в Коростишівському ОУПФУ. З 19.05.2011р. отримує пенсію по інвалідності згідно ЗУ «Про державну службу». Пенсію обчислено, виходячи зі стажу державної служби 21 рік 0 місяців 20 днів та заробітної плати 2353, 47 грн. загальний розмір пенсії становить 2646,71 грн. при загальному страховому стажі 35 років 5 місяців 19 днів. Пенсію ОСОБА_1 призначено в розмірі 90 відсотків від сум заробітної плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
10.05.2017р. позивач дійсно звернулась з заявою про перерахунок пенсії згідно довідки від 05.05.2017р. № 252, виданої Брусилівським районним центром зайнятості, про складові заробітної плати за період з травня 2009р. по квітень 2013р. Листом від 19.05.2017р. ОСОБА_1 було відмовлено в перерахунку пенсії, оскільки вважають, що при зверненні з заявою про перерахунок пенсії застосуванню підлягає законодавство, чинне на дату подання заяви про перерахунок пенсії. При цьому у чинному з 01.05.2016р. ЗУ «Про державну службу» від 10.12.2015р. відсутня норма щодо здійснення перерахунку пенсії державного службовця. Також механізм проведення перерахунку пенсій було встановлено п. 4 Постанови КМУ від 31.05.2000р № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії». Однак Постановою КМУ від 09.12. 2015р. № 1013 « Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» п. 4 Постанови КМУ від 31.05.2000р № 865 було виключено. Тобто вважають, що на час звернення позивача до відповідача з заявою про перерахунок пенсії була відсутня законодавча норма, яка б давала можливість провести такий перерахунок державним службовцям.
Крім того, зазначили, що відповідно до п. 5 Прикінцевих положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015р. у разі неприйняття до 01.06.2015р. закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 01.06.2015р. скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до ЗУ «Про державну службу», «Про прокуратуру», «Про судоустрій і статус суддів», «Про статус народного депутата», «Про кабінет міністрів України», «Про судову експертизу», «Про Національний банк України», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про дипломатичну службу», Податкового і Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України. При цьому норми даної статті щодо державних службовців не визнано неконституційними. У зв'язку з п. 5 Прикінцевих положень вказаного Закону з 01.06.2015р. пенсії в порядку та на умовах, визначених вищевказаними законами, не призначаються, раніше призначені пенсії не перераховуються.
Дослідивши та вивчивши матеріали справи, суд вважає, що заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Коростишівському ОУПФУ, з 19.05.2009р. отримує пенсію по інвалідності згідно ЗУ «Про державну службу». Пенсію обчислено при страховому стажі 35 років 5 місяців 19 днів, в тому числі 21 рік 0 місяців 20 днів - стаж державної служби, у розмірі 90% з заробітної плати 2353, 47 грн. Для обчислення пенсії було враховано посадовий оклад, ранг, надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, премії, премії до державних, професійних свят та ювілейних дат. Інші виплати (матеріальна допомога на оздоровлення та матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань) при обчисленні пенсії не враховано.
З довідки від 05.05.2017р. № 252, виданої Брусилівським районним центром зайнятості про складові заробітної плати (за останні 24 календарні місяці роботи або за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», виданої ОСОБА_1, вбачається, що надбавки, премії та інші виплати за період з травня 2009 року по квітень 2013 року становили 58 072,13 грн., в тому числі 24191,36 грн. склали інші виплати: матеріальна допомога на оздоровлення, допомога на вирішення соціально-побутових питань, індексація, грошова допомога. На всі виплати, включені в довідку, нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а з 01 січня 2011 року - єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
10.05.2017р. ОСОБА_1 звернулась до Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області з заявою про перерахунок пенсії згідно довідки від 05.05.2017р. про складові заробітної плати за період з 01.05.2009р. по 30.04.2013р.
Листом від 19.05.2017р. ОСОБА_1 було відмовлено в перерахунку пенсії, оскільки згідно ст. 33 Закону України "Про державну службу", що діяв на момент призначення йому пенсії,заробітна плата державних службовців складається з посадового окладу, премій, доплати за ранг, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок, а будь-які інші виплати не можуть бути враховані до заробітної плати для обчислення пенсії. Також було вказано, що на час звернення позивача з заявою про проведення перерахунку пенсії норми Закону України "Про державну службу" № 3722-ХІІ від 16.12.1993 року втратили чинність на підставі Закону України «Про державну службу» № 889-VІІ від 10.12.2015 року, яким проведення перерахунку пенсії не передбачено.
Так, статтею 2 Закону України «Про оплату праці» визначено структуру заробітної плати до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати, до яких належать виплати у формі винагород за підсумками роботи за рік, премії за спеціальними системами і положеннями, компенсаційні та інші грошові і матеріальні виплати, які не передбачені актами чинного законодавства, або які провадяться понад встановлені зазначеними актами норми.
Згідно ст. 33 Закону України «Про державну службу» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок. Державним службовцям можуть установлюватися надбавки за високі досягнення у праці і виконання особливо важливої роботи, доплати за виконання обов'язків тимчасово відсутніх працівників та інші надбавки і доплати, а також надаватися матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань. Умови оплати праці державних службовців, розміри їх посадових окладів, надбавок, доплат і матеріальної допомоги визначаються Кабінетом Міністрів України. Джерелом формування фонду оплати праці державних службовців є Державний бюджет України та інші джерела, визначені для цієї мети положеннями про органи державної виконавчої влади, затвердженими указами Президента України та постановами Кабінету Міністрів України.
Отже, матеріальна допомога на оздоровлення та матеріальна допомога на вирішення соціально-побутових питань входять до системи оплати праці державного службовця.
Відповідно до ст. 37 вказаного Закону (в редакції, що була чинною на час призначення пенсії позивачу) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі. За кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати.
Пенсія по інвалідності у розмірах, передбачених частинами другою і п'ятою цієї статті, призначається за наявності страхового стажу, встановленого для призначення пенсії по інвалідності відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», особам, визнаним інвалідами I та II групи у період перебування на державній службі, які мають стаж державної служби не менше 10 років, а також особам з числа інвалідів I та II групи незалежно від часу встановлення їм інвалідності, які мають не менше 10 років стажу державної служби на посадах, віднесених до категорії посад державних службовців, якщо безпосередньо перед зверненням за призначенням такої пенсії вони працювали на зазначених посадах. Пенсія по інвалідності відповідно до цього Закону призначається незалежно від причини інвалідності за умови припинення державної служби.
Згідно ч. 1 ст. 66 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» не містить визначення заробітної плати, на підставі якої здійснюється розрахунок пенсій. Із змісту ст. 40 вказаного Закону вбачається, що з середньої заробітної плати (доходу) повинні бути сплачені страхові внески.
Відповідно до ст. 41 наведеного Закону до виплат (доходів), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, належить, зокрема: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
З аналізу вищевикладеного вбачається, що отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Вказана правова позиція викладена в Постановах Верховного суду України від 20.02.2012 по справі № 21-430а11 та від 04.03.2014 по справі № 21 -14а14.
Отже, на думку суду, відповідачем безпідставно відмовлено у здійсненні перерахунку пенсії позивача.
Згідно ст. 84 Закону України «Про пенсійне забезпечення» перерахунок призначеної пенсії при виникненні права на підвищення пенсії здійснюється з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15-го числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15-го числа.
Оскільки позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії 10.05.2017 р., то пенсія позивача повинна бути перерахована саме з 01.05.2017р.
Суд вважає безпідставними доводи відповідача про необхідність застосування до спірних правовідносин п. 5 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення», яким передбачено, що в разі неприйняття до 01 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 01 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються, зокрема, відповідно до Закону України «Про державну службу», оскільки положення зазначеної правової норми поширюються виключно на правовідносини щодо призначення пенсії та в разі зміни посадових окладів, а не у випадку, коли здійснюється перерахунок у зв'язку з неправильним визначенням розміру пенсії при первинному її призначенні.
Слід зазначити, що в силу вимог ст. 22 Конституції України конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Згідно ст.ст. 22, 64 Конституції України право на пенсійне забезпечення відповідних категорій громадян, встановлене законами України (в тому числі і Законом України «Про державну службу»), є таким, що не підлягає звуженню та обмеженню.
Отже, відповідно до ст.22 Конституції України звуження та обмеження змісту й обсягу зазначених прав, шляхом прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів, не допускається.
На підставі ст. ст. 33, 37 Закону України «Про державну службу", ст. 40, 41 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», ст.ст. 66, 84 Закону України «Про пенсійне забезпечення», ст. 2 Закону України «Про оплату праці» та керуючись ст.ст. 151-154, 158, 160, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання рішення неправомірним та зобов'язання вчинити дії, - задовольнити.
Визнати неправомірним рішення Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області від 19.05.2017р. про відмову в проведенні ОСОБА_1 перерахунку раніше призначеної пенсії по інвалідності з урахуванням всіх виплат, в тому числі матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації доходів громадян, грошової допомоги, на які були нараховані та фактично сплачені страхові внески.
Зобов'язати Коростишівське об'єднане управління Пенсійного фонду у Житомирській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 у розмірі 90% від заробітної плати, починаючи з 01.05.2017р., з урахуванням всіх виплат (доходів), отриманих нею за період, який був врахований при призначенні пенсії, тобто за 24 місяці, у тому числі матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації доходів громадян, грошової допомоги, на які були нараховані та фактично сплачені страхові внески, визначені у довідці Брусилівського районного центру зайнятості Житомирської області від 05 травня 2017 року № 252.
Постанова може бути оскаржена шляхом подачі апеляційної скарги до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції в 10-денний строк з дня отримання копії постанови.
Суддя О.С. Данилюк