ПОСТАНОВА
Іменем України
05 червня 2018 року
Київ
справа №275/593/17
адміністративне провадження №К/9901/771/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Бучик А.Ю.,
суддів: Гімона М.М., Мороз Л.Л.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області на постанову Брусилівського районного суду Житомирської області в складі судді: Данилюк О.С. від 27.09.2017 та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду в складі: Кузьменко Л.В., Іваненко Т.В., Франовської К.С. від 29.11.2017 у справі №275/593/17 за позовом ОСОБА_5 до Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання рішення неправомірним та зобов'язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
В серпні 2017 року позивач звернулася до суду з адміністративним позовом, в якому просила визнати неправомірним рішення Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (далі - Коростишівське ОУПФУ) щодо відмови у перерахунку пенсії з урахуванням сум заробітної плати, на які нараховано страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в тому числі індексації, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, грошової винагороди та зобов'язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії відповідно до законодавства.
Постановою Брусилівського районного суду Житомирської області від 27 вересня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2017 року, позов задоволено. Визнано неправомірним рішення Коростишівського ОУПФУ від 19.05.2017 року про відмову в проведенні перерахунку пенсії позивача з урахуванням всіх виплат, в тому числі матеріальної допомоги, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації, грошової винагороди, на які були нараховані та фактично сплачені страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Зобов'язано відповідача здійснити перерахунок та виплату позивачу пенсії у розмірі 90% від заробітної плати, починаючи з 01.05.2017 року, з урахуванням всіх виплат (доходів), отриманих нею за період, який був врахований при призначенні пенсії, у тому числі матеріальної допомоги, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації, грошової винагороди, на які були нараховані та фактично сплачені страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, визначені у довідці Брусилівського районного центру зайнятості Житомирської області від 05.05.2017 року №252.
У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове судове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що суми матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, грошова винагорода та індексація заробітної плати не відносяться до надбавок чи структури заробітної плати, а тому не мають враховуватись і при обчисленні пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про державну службу". Крім того, зазначає, що на час звернення позивача із заявою про перерахунок пенсії відсутня законодавча норма, яка б давала можливість провести такий перерахунок, а норми законодавства, чинні на час призначення пенсії, застосуванню не підлягають.
Відзив на касаційну скаргу не надходив.
Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами встановлено, що з 19.05.2009 року ОСОБА_5 отримує пенсію по інвалідності, призначену відповідно до Закону України «Про державну службу», у розмірі 90% суми заробітної плати. Для обчислення пенсії було враховано посадовий оклад, надбавку за ранг, надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи, премії, премії до державних, професійних свят та ювілейних дат.
10 травня 2017 року позивач звернулася до Коростишівського ОУПФУ із заявою про проведення перерахунку пенсії з включенням до заробітної плати, з якої обчислюється розмір пенсії, усіх виплат, з яких фактично нараховані та сплачені страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, зокрема, матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, грошової винагороди та індексації заробітної плати, згідно довідки Брусилівського районного центру зайнятості Житомирської області від 05.05.2017 року №252.
Листом від 19.05.2017 року №252 Коростишівське ОУПФУ повідомило позивача про відмову в проведенні такого перерахунку з посиланням на те, що зазначені виплати відповідно до вимог законодавства не включаються до заробітної плати державного службовця при обчисленні пенсії. Зазначено також про відсутність механізму для перерахунку пенсії.
Не погодившись з вказаною відмовою, позивач звернулась до суду з адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позивач має право на включення до складу заробітної плати для призначення пенсії державного службовця сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, грошової винагороди та індексації заробітної плати.
Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає наступне.
За змістом статті 37 Закону України "Про державну службу" (у редакції, чинній на час призначення пенсії позивачу) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 % від сум їх заробітної плати, на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Частиною 1 ст. 1 Закону України "Про оплату праці" встановлено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Статтею 2 цього Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.
Частиною другою статті 33 Закону України "Про державну службу" № 3723-XII передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.
Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що матеріальна допомога на оздоровлення, допомога для вирішення соціально-побутових питань, індексація заробітної плати, надбавка за особливі умови проходження державної служби та премії до державних і професійних свят, на які нараховувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування входила до системи оплати праці державного службовця.
Відповідно до ч. 6 ст. 95 Кодексу законів про працю України заробітна плата підлягає індексації у встановленому законодавством порядку.
Крім того, статтею 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення" врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.
Відповідно до ч. 1 зазначеної статті до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу)).
Згідно ст. 41 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» до виплат (доходів), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, належать, зокрема: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим самим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Як встановлено судами, факт сплати з матеріальної допомоги на оздоровлення, допомоги для вирішення соціально-побутових питань, індексації заробітної плати, грошової винагороди страхових внесків чи збору на обов'язкове державне пенсійне страхування підтверджується довідкою Брусилівського районного центру зайнятості Житомирської області від 05.05.2017 року №252 про складові заробітної плати ОСОБА_5 (надбавки, премії та інші виплати).
За таких обставин, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли правильного висновку про задоволення позовних вимог.
Доводи касаційної скарги про те, що до спірних правовідносин не підлягають застосуванню норми законодавства, чинні на час призначення пенсії позивачу, є безпідставними, оскільки предметом позову у даній справі є неправильне обчислення розміру пенсії позивачу при її призначенні, а не її перерахунок у зв'язку з підвищенням заробітної плати працюючим державним счлужбовцям.
Відповідно до ч. 1 ст. 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст.ст. 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Коростишівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області залишити без задоволення, а постанову Брусилівського районного суду Житомирської області від 27 вересня 2017 року та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 29 листопада 2017 року - без змін.
Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
А.Ю. Бучик
М.М. Гімон
Л.Л. Мороз ,
Судді Верховного Суду