П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Справа № 348/375/17
25 квітня 2017 року м. Надвірна
Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області
в складі: головуючого-судді – Грещука Р.П.,
секретаря – Клекот Л.М.,
з участю представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Надвірна справу за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Надвірнянського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області про визнання неправомірними дій, зобов’язання зарахувати до загального трудового стажу час догляду за пенсіонером,-
В с т а н о в и в:
13.02.2017 р. ОСОБА_3 звернулася до суду з адміністративним позовом до Надвірнянського ОУПФ України Івано-Франківської області про визнання неправомірними дій, зобов’язання зарахувати до загального трудового стажу час догляду за пенсіонером.
В судовому засіданні позивач підтримала свої позовні вимоги в повному об’ємі з пістав зазначених в позові.
Просить суд постановити рішення, яким визнати неправомірними дії Надвірнянського ОУ ПФУ Івано-Франківської області щодо не зарахування їй до загального трудового стажу часу догляду за престарілим пенсіонером ОСОБА_4, 1919р.н. з 25.10.1999 року по 01.01.2004рік.
Зобов'язати Надвірнянське ОУПФУ Івано-Франківської області зарахувати до її загального трудового стажу час догляду за престарілим пенсіонером ОСОБА_4, 1919р.н. з 25.10.1999 року по 01.01.2004рік та призначити їй пенсію за віком з 25.10.2016р.
Представник відповідача в судовому засіданнні позовні вимоги не визнала та подала заперечення в якому ОУПФ України Івано-Франківської області вказує, що позовні вимоги ОСОБА_3 є безпідставними виходячи з наступного.
Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в статті 26 встановлює єдиний вік - 60 років, як для чоловіків, так і для жінок, після досягнення якого і наявності страхового стажу не менше 15 років можна претендувати на отримання пенсії за віком.
Відповідно до п. «є» ч. З ст. 56 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до стажу роботи зараховується час догляду за інвалідом 1 групи або дитиною-інвалідом віком до 16 років, а також за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду.
Стаття 11 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» № 1058 говорить, що у період догляду після 01.01.2004 року право на зарахування стажу має один із непрацюючих працездатних батьків, опікун, інші особи, які фактично здійснюють догляд за дитиною-інвалідом, а також непрацюючі працездатні особи, які доглядають за інвалідом І групи або людиною похилого віку, яка згідно із висновком медичного закладу, потребує постійного стороннього догляду або досягла 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу чи компенсацію, згідно законодавства.
Порядок встановлення часу догляду за інвалідом 1 групи, дитиною-інвалідом віком до 16 років, а також пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду встановлений п. 10 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12.08.1993 року, а саме зазначений час догляду встановлюється на підставі:-акта обстеження фактичних обставин здійснення догляду; -документів, що засвідчують перебування на інвалідності (для інвалідів І групи і дітей-інвалідів) і вік (для перестарілих і дітей-інвалідів).
Акт обстеження фактичних обставин здійснення догляду складається органами Пенсійного фонду на підставі відомостей, одержаних від органів управління житловим фондом, сільських, селищних Рад народних депутатів, опитування осіб, за якими здійснюється догляд, та їхніх сусідів, інших даних.
Документами, які підтверджують перебування на інвалідності, можуть бути виписка із акта огляду медико-соціальної експертної комісії, медичні висновки, пенсійне посвідчення, посвідчення одержувача допомоги або довідка органів праці та соціального захисту населення або Пенсійного фонду та інші документи.
До стажу позивача не взятий догляд за особою, яка досягла 80 - річного віку, гр. ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, за період 25.10.1999 р. по 31.12.2003 р., оскільки відсутній висновок ЛКК про потребу в постійному догляді за особою похилого віку.
Таким чином, просить в задоволенні позовних вимог ОСОБА_3 відмовити.
Суд, вислухавши пояснення сторін та дослідивши письмові докази, надані сторонами на виконання вимог ст. 71 КАС України і які сторони вважають достатніми для обґрунтування і заперечення позовних вимог та з’ясувавши фактичні обставини справи, прийшов до висновку про можливість задоволення позову ОСОБА_3 з наступних підстав.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Ст. 2 КАС України також передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Змістом ч. 1 ст. 11 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і доведенні перед судом їх переконливості.
Ч. 1 ст.71 КАС України закріплює, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
В судовому засіданні встановлено, що позивач- Вадюк Р.В., 1959р.н., у зв'язку із досягненням 57-ми з половиною років 25.10.2016р. звернулася до Надвірнянського ОУПФУ Івано-Франківської області із заявою про призначення їй пенсії за віком на підставі ст. 26 ч. 1 З-ну України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
При цьому до заяви нею було подано пакет документів про стаж роботи, заробітну плату та посвідчення про проживання у гірському населеному пункті.
З’ясовано також, що серед документів, які вона подала до Надвірнянського ОУПФ України були її трудова книжка, а також довідка Управління соціального захисту населення Надвірнянської РДА №1387 від 07.11.2016р., а згодом довідка Чорноославської с/ради №24 від 06.01.2017р., згідно яких вона здійснювала догляд за особою, що потребувала стороннього догляду - ОСОБА_4, 1919р.н. у період з 25.10.1999р. по 31.12.2012р.
Як вбачається з пояснень позивача, відповідно до наданих нею відповідачу документів, стаж її роботи включаючи час догляду за особою, яка потребувала стороннього догляду становить 15 років 01 місяць 06 днів, що є достатнім для призначення пенсії по віку згідно ст. 26 З-ну України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-ІV.
Однак, відповідач -Надвірнянське ОУПФУ Івано-Франківської області своїми листом від 19.12.2016 року №7445/03 відмовив ОСОБА_3 у призначені пенсії за віком у зв'язку із тим, що відповідач зарахував їй стаж роботи 10 років, 11 місяців та 16 днів, а це є недостатнім для призначення їй пенсії за віком.
Відповідно до вищевказаного листа Надвірнянське ОУПФ України відмовилося зарахувати ОСОБА_3до її загального страхового стажу час догляду за особою, що потребувала стороннього догляду - ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_2, у період з 25.10.1999 року по 01.01.2004 року.
Разом з тим, суд встановив наступне:
Як перевірено в судовому засіданні з 25.10.1999р. по 31.12.2012р. ОСОБА_3 здійснювала догляд за перестарілою особою, яка потребувала стороннього догляду -ОСОБА_4 1919р.н., жителем ІНФОРМАЦІЯ_3 та в зв’язку з цим, отримувала допомогу по догляду за перестарілим пенсіонером.
Як видно з письмових матеріалів справи, при оформленні допомоги позивач виготовила всі необхідні документи, в тому числі довідки з медичного закладу. Комісією сільської ради було підтверджено необхідність стороннього догляду за перестарілим, про що були складені відповідні акти. Всі зібрані матеріали ОСОБА_3 передала в соціальний орган, який займався призначенням та виплатою допомоги по догляду за перестарілими.
Управління соціального захисту населення Надвірнянської РДА розглянувши подані позивачем документи, прийняв рішення про призначення їй з 25.10.1999р. допомоги, як особі, яка здійснює догляд за перестарілим, який за висновком медичного закладу потребує стороннього догляду.
Наведені обставини підтверджуються оглянутими в судовому засіданні матеріалами що стосуються догляду за перестарілою особою та отримання допомоги за № 013332, витребуваними з УСЗН Надвірнянської РДА, зокрема: рішення про призначення допомоги від 31.01.2013 року, 05.03.2012 року, розрахунком розміру допомоги по догляду за перестарілим, заявою про призначення допомоги від 25.10.1999 року, довідкою виконкому Чорноославської с/ради від 18.10.1999 року за №1007, довідками Чорноославської с/ради від 10.01.2001 року за №8, від 02.01.2003 року за №2 та від 10.01.2002 року за №12, протоколами №802029 від 01.03.2005 року,№801766 від 02.11.2004 року, розпорядженням №148305 від 11.07.2001 року та 16.02.2003 року, копії яких долучені до матеріалів справи.
Відповідно до п. є ч. З ст. 56 «Про пенсійне забезпечення» до стажу роботи зараховується час догляду за інвалідом 1 групи або дитиною-інвалідом віком до 16 років, а також за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду.
Порядок встановлення часу догляду за інвалідом 1 групи, дитиною-інвалідом віком до 16 років, а також пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду встановлений п. 10 «Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 637 від 12.08.1993 року, а саме зазначений час догляду встановлюється на підставі: акта обстеження фактичних обставин здійснення догляду; документів, що засвідчують перебування на інвалідності (для інвалідів І групи і дітей-інвалідів) і вік (для престарілих і дітей-інвалідів).
Акт обстеження фактичних обставин здійснення догляду складається органами Пенсійного фонду на підставі відомостей, одержаних від органів управління житловим фондом, сільських, селищних Рад народних депутатів, опитування осіб, за якими здійснюється догляд, та їхніх сусідів, інших даних.
Документами, які підтверджують перебування на інвалідності, чи потребу сторонньої допомоги можуть бути виписка із акта огляду медико-соціальної експертної комісії, медичні висновки, пенсійне посвідчення, посвідчення одержувача допомоги або довідка органів праці та соціального захисту населення або Пенсійного фонду та інші документи.
Відповідно до п.14 ст.11 цього З-ну загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню підлягають один з непрацюючих працездатних батьків, усиновителів, опікун, піклувальник, які фактично доглядають за інвалідом 1 групи або за престарілим, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досяг 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи одержують допомогу або компенсацію відповідно до законодавства в Управлінні соціального захисту населення. Ця норма набрала чинності з 01.01.2005 року.
Стаж обчислюється на підставі індивідуальних відомостей про застраховану особу, які надаються відділом персоніфікованого обліку Пенсійного фонду.
До 01.01.2005 року час догляду за названою категорією осіб зараховується до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених чинним раніше законодавством.
Статтею 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003р. передбачено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 57 років 6 місяців - які народилися з 1 жовтня 1958 року по 31 березня 1959 року та наявності страхового стажу не менше 15 років.
Згідно наданих позивачем відповідачу документів, загальний трудовий стаж ОСОБА_3, включаючи стаж по догляду за перестарілим пенсіонером, становить 15 років 01 місяць 06 днів, що є достатнім для призначення пенсії по віку згідно ст. 26 вищевказаного Закону.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2004р. № 558 «Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги» непрацюючим фізичним особам, які постійно надають соціальні послуги громадянам похилого віку, інвалідам, дітям-інвалідам, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги (крім осіб, котрих обслуговують соціальні служби), призначається щомісячна компенсаційна виплата.
При зарахуванні до страхового стажу періоду догляду за інвалідом І групи та престарілим до управління Пенсійного фонду України надається довідка управління праці та соціального захисту населення, яка підтверджує отримання щомісячної компенсаційної виплати за яку сплачені страхові внески.
У разі, якщо до січня 2004 року непрацююча працездатна особа доглядала за інвалідом І групи або дитиною-інвалідом віком до 16 років, а також за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребував постійного стороннього догляду, час догляду зараховується до стажу роботи, який дає право на трудову пенсію, незалежно від отримання допомоги або компенсації.
Періоди догляду за пенсіонерами зараховуються до страхового стажу на вказаних вище умовах при призначенні пенсій на загальних підставах.
Відповідно до ст. 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Згідно ч. 2 ст. 162 КАС України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову, зокрема, про визнання протиправним рішення суб'єкта владних повноважень і про скасування рішення, зобов'язання відповідача вчинити певні дії, іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Оскільки відповідач по справі в силу норм ст.3 КАС України є суб'єктом владних повноважень, то застосуванню при розв'язанні спору підлягають норми ч.2 ст.71 КАС України, де зазначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до ч.І ст.64 Конституції України, конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмеженні, крім випадків передбачених Конституцією України.
За правилами ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Враховуючи те, що представник Надвірнянського ОУПФ України у Надвірнянському районі Івано-Франківської області не надав суду доказів правомірності своїх дій, суд вважає такі дії неправомірними.
Беручи до уваги наведене, суд вважає, що для захисту та відновлення порушеного права позивача необхідно зобов'язати Надвірнянське ОУПФ України Івано-Франківської області зарахувати до загального трудового стажу ОСОБА_3 час догляду за престарілим пенсіонером ОСОБА_4, 1919р.н. з 25.10.1999 року по 01.01.2004 рік, так як такий підтверджується зібраними в судовому засіданні доказами в їх сукупності та призначити їй пенсію за віком з 25.10.2016р.
Відповідно до ч.1 ст.99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
Ч.2 ст. 99 КАС України передбачає, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Враховуючи викладне, положення ч.2 ст.99 КАС України, а також те, що право на пенсію у позивача виникло з моменту звернення позивача 25.10.2016 року з заявою про призначення їй пенсії в Надвірнянське ОУПФ України, що відповідає вимогам «Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до З-ну України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», а відповідач приймає рішення про відмову в призначенні пенсії тільки 19.12.2016 року, суд вважає, що ОСОБА_3 не пропустила строк для звернення до адміністративного суду за захистом своїх прав, свобод та інтересів, тому даний адміністративний позов підлягає розгляду по суті, а порушене право підлягає захисту з 25.10.2016 року.
А тому, суд, оцінюючи в сукупності здобуті докази по справі прийшов до висновку про можливість задоволення позову ОСОБА_3
На підставі вищевикладеного, ст. 19, 124 Конституції України, п.»є» ч. 3 ст.56 Закону України «Про пенсійне забезпечення», ст. 26 З-ну України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, Постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2004 року №558 « Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги» ст. ст. 11, 17, 18, 71, 121, 160, 161, 162, 163, 186 КАС України суд, -
П о с т а н о в и в:
Адміністративний позов ОСОБА_3 до Надвірнянського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області про визнання неправомірними дій, зобов’язання зарахувати до загального трудового стажу час догляду за пенсіонером– задоволити.
Визнати неправомірними дії Надвірнянського об’єднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області щодо не зарахування ОСОБА_3 до загального трудового стажу часу догляду за престарілим пенсіонером ОСОБА_4, 1919р.н., з 25.10.1999 року по 01.01.2004рік.
Зобов'язати Надвірнянське об’єднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області зарахувати до загального трудового стажу ОСОБА_3 час догляду за престарілим пенсіонером ОСОБА_4, 1919р.н., з 25.10.1999 року по 01.01.2004рік та призначити їй з 25.10.2016р. пенсію за віком.
Апеляційна скарга на постанову може бути подана до Львівського апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному ст.186 КАС України через Надвірнянський районний суд Івано-Франківської області.
Суддя Грещук Р.П.
Повний текст постанови виготовлено 28.04.2017 року