ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 березня 2017 р.
Справа № 591/5984/16-а
Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого судді: Курило Л.В.,
Суддів: Русанової В.Б. , Присяжнюк О.В. ,
за участю секретаря судового засідання - Дудки О.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційними скаргами Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради, Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області на постанову Зарічного районного суду м. Суми від 03.02.2017р. по справі № 591/5984/16-а
за позовом ОСОБА_1
до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради , Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області, третя особа - Сумський обласний військовий комісаріат -
про зобов'язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди,
ВСТАНОВИЛА:
У листопаді 2016 року ОСОБА_1 (далі по тексту - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Зарічного районного суду м. Суми з адміністративним позовом до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради, в якому просив суд:
- зобов'язати здійснити перерахунок розміру раніше призначеної йому пенсії за особливі заслуги перед Україною, у зв'язку з нагородженням його орденом "Червоної зірки" та орденом ""За службу Батьківщині у Збройних Силах СРСР" ІІІ ступеня та донарахувати недоплачені суми;
- стягнути моральну шкоду, завдану діями відповідача.
На обґрунтування позову ОСОБА_1 зазначив, що у 2004 році звертався до управління праці та соціального захисту населення Зарічного району в місті Суми з проханням провести перерахунок розміру встановленої пенсії за особливі заслуги перед Україною у зв'язку з нагородженням його орденом "Червоної Зірки" та орденом "За службу Батьківщині у Збройних Силах СРСР" ІІІ ступеня, однак такий перерахунок пенсії здійснено не було. Крім того, позивач зазначив, що під час звернення до Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради він пред'являв посадовим особам Департаменту ордени та медалі, якими був нагороджений, а також відповідні посвідчення до орденів.
Ухвалою Зарічного районного суду м. Суми від 06.12.2016р. до участі у справі залучено другого відповідача - Головне Управління Пенсійного фонду України в Сумській області.
Ухвалою Зарічного районного суду м. Суми від 06.12.2016р. залучено до участі у справі як третю особу - Сумський обласний військовий комісаріат.
Постановою Зарічного районного суду м. Суми від 03.02.2017р. позов задоволено частково.
Зобов'язано Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради розглянути питання щодо наявності підстав для збільшення розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною ОСОБА_1 в зв'язку з нагородженням його орденом "Червоної Зірки", орденом "За службу Родине в Вооруженных Силах СССР" та прийняти вмотивоване рішення.
Зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області перевірити наявність підстав для збільшення розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною ОСОБА_1 в зв'язку з нагородженням його орденом "Червоної Зірки", орденом "За службу Родине в Вооруженных Силах СССР" та прийняти вмотивоване рішення. У задоволенні іншої частини вимог - відмовлено.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану постанову в частині зобов'язання Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради розглянути питання щодо наявності підстав для збільшення розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною ОСОБА_1 в зв'язку з нагородженням його орденом "Червоної Зірки", орденом "За службу Родине в Вооруженных Силах СССР" та прийняти вмотивоване рішення, справу розглянути без участі представника Департаменту.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану постанову в частині зобов'язання Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області перевірити наявність підстав для збільшення розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною ОСОБА_1 в зв'язку з нагородженням його орденом "Червоної Зірки", орденом "За службу Родине в Вооруженных Силах СССР" та прийняти вмотивоване рішення, справу розглянути без участі представника Управління.
У судове засідання суду апеляційної інстанції сторони та третя особа не прибули, про дату, час та місце судового розгляду повідомлялись своєчасно та належним чином.
Неприбуття в судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, відповідно до ч. 4 ст. 196 Кодексу адміністративного судочинства України ( далі - КАС України), не перешкоджає судовому розгляду справи.
Відповідно до ч.6 ст. 12 та ч.1 ст. 41 КАС України фіксування судового засідання 23.03.2017 р. за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.
Відповідно до ч.1 ст. 195 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, сторони, переглянувши в межах апеляційних скарг постанову суду, перевіривши наведені в апеляційних скаргах доводи, дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області підлягає задоволенню, апеляційна скарга Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що ОСОБА_1 отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ від 09.04.1992 р. (далі- Закон № 2262-ХІІ), виплату якої з 01.01.2007 р. здійснює Головне управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області (а.с. 61).
Відповідно до витягу з протоколу № 40 засідання Комісії з встановлення пенсій за особливі заслуги перед Україною при Кабінеті Міністрів України від 23 квітня 2003 р., ОСОБА_1 з 22 січня 2003 р. встановлено пенсію за особливі заслуги перед Україною за віком. До призначеної йому пенсії відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" встановлено надбавку згідно із Законом України " Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" в розмірі 20% від прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність (а.с.33).
Як убачається із довідки Сумського міського військового комісаріату № 79, ОСОБА_1 з 24.09.1958 р. по 15.05.1990 р. проходив службу в Радянській Армії, в тому числі у діючій армії приймав участь у бойових діях в Республіці Афганістан з 04.11.1986 р. по 14.02.1989 р., був нагороджений орденом Красной Звезди НОМЕР_1 від 23.01.2003 р., орденом "За службу Родине в ВС СССР" 3 ст. НОМЕР_2 від 21.02.1978 р. (а.с.36).
15.03.2004 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до голови Сумської обласної ради про порушення клопотання щодо збільшення пенсії за особливі заслуги перед Україною в зв'язку з нагородженням його орденом "За службу Родине в ВС СССР ІІІ ст.", орденом Червоної Зірки (а.с.31).
Сумська обласна рада звернулась до Комісії з встановлення пенсій за особливі заслуги перед Україною при Кабінеті Міністрів України із клопотанням від 12.05.2004 р. № 01-19/3333 про збільшення ОСОБА_1 надбавки за особливі заслуги, пославшись на те, що отримані нові дані про нагородження, а саме: орден Червоної Зірки (а.с.30).
Відповідно до витягу з протоколу №125 засідання Комісії з встановлення пенсій за особливі заслуги перед Україною при Кабінеті Міністрів України від 07 червня 2004 року, збільшено ОСОБА_1 з 15 березня 2004 р. розмір встановленої надбавки за особливі заслуги перед Україною відповідно до ст. 10 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною", встановивши її у розмірі 24% від прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність (а.с.29).
Із архівної довідки № общ./10087 Міністерства оборони Російської Федерації, наданої на запит Сумського ОГВК, яка надійшла до Сумського ОВК 14.02.2012 р, вбачається, що в картотеці обліку нагороджених міститься облікова картка, в якій зазначено, що полковник ОСОБА_1, 1939 року народження, уродженець Сумської області нагороджений:
- медаллю "За бойові заслуги" без номеру Указом Президента СРСР №VП-3061 від 19 грудня 1991 року, нагорода вручена, посвідчення НОМЕР_3;
- орденом Красної Звезди НОМЕР_1 Указом Президента СРСР №VП-3061 від 19 грудня 1991 року, нагорода вручена, орденська книжка НОМЕР_4;
- орденом "Слави" ДРА без номера Указом ПРС ДРА ¹54 від 05 травня 1987 року (а.с.115-117).
Судовим розглядом встановлено, що на звернення ОСОБА_1 Департамент соціального захисту населення Сумської обласної державної адміністрації листом від 13.01.2015 р. №338-01/П повідомив, що відповідно до листа від 30.12.2014 р. №11/1520 Сумського обласного військового комісаріату в матеріалах особово-пенсійної справи ОСОБА_1 відсутні документи про підстави нагородження його орденом Червоної Зірки, за винятком ксерокопії довідки Центрального архіву Міністерства оборони Російської Федерації від 05.10.2009 р. Ураховуючи викладене, підстав для розгляду питання щодо збільшення розміру встановленої пенсії за особливі заслуги недостатньо ( а.с.94).
Не погодившись з вказаними діями відповідача, ОСОБА_1 звернувся із зазначеним позовом до суду.
Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що за зверненнями позивача про перерахунок (збільшення) йому розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною в зв'язку з нагородженням його орденом Червоної Зірки відповідачем не приймались мотивовані рішення, тому суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивача буде зобов'язання Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради розглянути питання щодо наявності підстав для збільшення розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною ОСОБА_1 у зв'язку з нагородженням його орденом Червоної Зірки, орденом "За службу Родине в вооруженных силах СССР" та прийняти вмотивоване рішення з цього питання. З урахуванням того, що позивач перебуває на пенсійному обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Сумській області, тому суд дійшов висновку щодо зобов'язання Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області перевірити наявність підстав для збільшення розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною ОСОБА_1 в зв'язку з нагородженням його орденом Червоної Зірки, орденом "За службу Родине в вооруженных силах СССР" та прийняти вмотивоване рішення з цього питання.
Враховуючи оскарження відповідачами судового рішення першої інстанції фактично лише в частині задоволення позовних вимог та межі перегляду, передбачені ст. 195 КАС України, слід зазначити наступне.
Під час розгляду справи встановлено, що на момент призначення позивачу пенсії за особливі заслуги перед Україною чинним було положення про Комісію з встановлення пенсії за особливі заслуги перед Україною при Кабінеті Міністрів України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2000 р. № 1578, яким передбачено, що до завдань Комісії з встановлення пенсії за особливі заслуги перед Україною при Кабінеті Міністрів України віднесено встановлення пенсії за особливі заслуги перед Україною.
Механізм призначення пенсії за особливі заслуги перед Україною регламентовано Законом України від 01.06.2000 р. № 1767-ІІІ "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" (далі - Закон № 1767-ІІІ).
Відповідно до п.6 статті 1 Закону № 1767-ІІІ пенсії за особливі заслуги перед Україною (далі - пенсії за особливі заслуги) встановлюються громадянам України особам, відзначеним почесним званням України, колишніх Союзу РСР та Української РСР "заслужений", почесним званням України "Мати-героїня", державними преміями України, колишніх Союзу РСР та Української РСР, нагородженим одним із орденів України або колишнього Союзу РСР, Почесною грамотою Президії Верховної Ради Української РСР або Грамотою Президії Верховної Ради Української РСР, а також особам, яким до 1 січня 1992 року було встановлено персональні пенсії союзного чи республіканського значення.
За приписами статті 2 цього Закону, особам, зазначеним у пунктах 2, 6 - 8 статті 1 цього Закону, пенсії за особливі заслуги встановлюються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері пенсійного забезпечення, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями.
Органи виконавчої влади, зазначені у частинах першій та другій цієї статті, здійснюють підготовку документів для встановлення пенсій за особливі заслуги.
Відповідно до ст. 5 Закону № 1767-ІІІ за особливі заслуги встановлюється як надбавка до розміру пенсії, на яку має право особа згідно із законом, у таких розмірах прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність: від 35 до 40 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 1 і 8 статті 1 цього Закону; від 25 до 35 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 2 - 5 статті 1 цього Закону; від 20 до 25 відсотків - особам, зазначеним у пунктах 6 і 7 статті 1 цього Закону.
Розмір надбавки визначається відповідними органами виконавчої влади, зазначеними у статті 2 цього Закону, залежно від заслуг особи. У разі, коли особа одночасно має право на надбавки, зазначені в кількох пунктах статті 1 цього Закону, призначається та надбавка, яка є більшою у максимальному розмірі.
Відповідно до статті 8 Закону № 1767-ІІІ клопотання про призначення пенсій за особливі заслуги порушується Президентом України, Головою Верховної Ради України, Прем'єр-міністром України, міністрами та керівниками інших центральних органів виконавчої влади, Главою Адміністрації Президента України, Керівником Апарату Верховної Ради України, Керівником Секретаріату Кабінету Міністрів України, Головою Рахункової палати, Головою Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Головою Конституційного Суду України, Головою Верховного Суду України, головами вищих спеціалізованих судів України, Генеральним прокурором України, Головою Національного банку України, Головою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головами обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій, головами обласних, Київської і Севастопольської міських рад у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Клопотання про призначення пенсій за особливі заслуги особам, зазначеним у пунктах 2, 6 - 8 статті 1 цього Закону, порушуються особами, зазначеними у частині першій цієї статті, або головами районних, районних у містах державних адміністрацій та міськими головами міст обласного значення.
Відповідно до статті 8 Закону № 1767-ІІІ Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок порушення клопотання про призначення пенсій за особливі заслуги перед Україною від 29.05.2013 р. № 378 (далі - Порядок № 378), яким визначено механізм порушення клопотання про призначення пенсій за особливі заслуги перед Україною (далі - клопотання).
Згідно з п.2. Порядку № 378 клопотання порушується посадовими особами, зазначеними у статті 8 Закону № 1767-ІІІ .
За приписами п.п. 1 п.3 Порядку № 378 до клопотання для призначення пенсії особі, яка має особливі заслуги перед Україною додаються копії документів, що підтверджують такі заслуги; копія сторінки паспорта із зазначенням прізвища, імені та по батькові особи українською мовою.
Відповідно до статті 9 Закону № 1767-ІІІ про призначення пенсії за особливі заслуги подається у відповідні органи виконавчої влади, зазначені у статті 2 цього Закону, які розглядають його в місячний строк з дня подання документів.
Рішення про встановлення пенсії за особливі заслуги або про відмову в її встановленні, прийняте відповідними органами виконавчої влади, зазначеними у статті 2 цього Закону, повідомляється не пізніше 10 днів після його прийняття громадянам, які звернулися за встановленням пенсії за особливі заслуги, і посадовим особам, які порушили клопотання.
Статтею 10 зазначеного Закону № 1767-ІІІ визначено, що питання про збільшення розміру пенсії за особливі заслуги у разі виявлення нових даних про заслуги особи розглядається відповідними органами виконавчої влади, зазначеними у статті 2 цього Закону, за клопотанням посадових осіб, зазначених у статті 8 цього Закону.
Таким чином, Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради за зверненням ОСОБА_1 зобов'язаний був прийняти відповідне рішення.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про зобов'язання Департамент соціального захисту населення Сумської міської ради розглянути питання щодо наявності підстав для збільшення розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною ОСОБА_1 в зв'язку з нагородженням його орденом "Красной звезды", орденом "За службу Родине в вооруженных силах СССР" та прийняти вмотивоване рішення.
Щодо позовних вимог про зобов'язання Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області здійснити перерахунок пенсії колегія суддів зазначає наступне.
Головне управління відповідно до п.4 п.п.5 Положення про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014р. №28-2 здійснює призначення (перерахунок) та виплату пенсій військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та іншим особам (крім військовослужбовців строкової служби та членів їх сімей), які мають право на пенсію згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби , та деяких інших осіб".
Судовим розглядом встановлено, що на момент призначення позивачу пенсії за особливі заслуги перед Україною чинним було положення про Комісію з встановлення пенсії за особливі заслуги перед Україною при Кабінеті Міністрів України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2000 р. № 1578, яким передбачено, що до завдань Комісії з встановлення пенсії за особливі заслуги перед Україною при Кабінеті Міністрів України віднесено встановлення пенсії за особливі заслуги перед Україною.
Отже, органи Пенсійного фонду України не наділені повноваженнями щодо встановлення пенсії за особливі заслуги перед Україною, чи збільшення розміру встановленої надбавки за особливі заслуги перед Україною, а проводять її виплату відповідно до законодавства про пенсійне забезпечення на підставі наданих їм відповідними органами протоколів засідань Комісії, на підставі яких збільшено пенсію за особливі заслуги перед Україною.
Матеріали справи не містять доказів щодо одержання відповідачем документів, на підставі яких ОСОБА_1 збільшено пенсію за особливі заслуги перед Україною.
За таких обставин у відповідача - Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області не було підстав для перерахунку позивачу пенсії, доказів порушення відповідачем прав позивача судом не встановлено.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з п.п. 1, 4 ст. 202 КАС підставою для скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин справи, що мають значення для справи, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Відповідно до ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим; законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права; обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Враховуючи встановлені обставини справи, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувана постанова в частині зобов'язання Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області перевірити наявність підстав для збільшення розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною ОСОБА_1 в зв'язку з нагородженням його орденом "Червоної зірки", орденом "За службу Родине в Вооруженных Силах СССР" та прийняти вмотивоване рішення не відповідає вимогам ст. 159 КАС України, прийнята без з'ясування всіх обставин справи, а тому апеляційна скарга Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню, з прийняттям в цій частині нової постанови про відмову в задоволенні позову.
В іншій частині постанова Зарічного районного суду м. Суми від 03.02.2017р. по справі №591/5984/16-а підлягає залишенню без змін.
Судові витрати по справі не підлягають розподілу в порядку ст. 94 КАС України.
Керуючись ст. 41, 160, 167, 195, 196, п. 3 ч.1 ст. 198, ст. 202, ч.2 ст.205, ст. 207, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Департаменту соціального захисту населення Сумської міської ради залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Сумській області задовольнити.
Постанову Зарічного районного суду м. Суми від 03.02.2017р. по справі № 591/5984/16-а скасувати в частині зобов'язання Головне управління Пенсійного фонду України в Сумській області перевірити наявність підстав для збільшення розміру пенсії за особливі заслуги перед Україною ОСОБА_1 в зв'язку з нагородженням його орденом "Красной звезды", орденом "За службу Родине в вооруженных силах СССР" та прийняти вмотивоване рішення. Прийняти в цій частині нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 - відмовити.
В іншій частині постанову Зарічного районного суду м. Суми від 03.02.2017р. по справі №591/5984/16-а залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя
Курило Л.В.
Судді
Русанова В.Б. Присяжнюк О.В.
Повний текст постанови виготовлений 24.03.2017 р.