ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2016 р.
Справа № 876/9743/15
Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду в складі:
головуючого судді Ніколіна В.В.,
суддів Гінди О.М., Качмара В.Я.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 20.05.2015 року у справі за позовом Міжнародної благодійної організації "Екологія - Право - Людина" до Державної служби геології та надр України про надання протиправною відмови у наданні інформації та зобов'язання до вчинення дій суд, -
ВСТАНОВИЛА :
Міжнародна благодійна організація "Екологія - Право - Людина" 17. 01.2015року звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Державної служби геології та надр України, в якому просить: 1) визнати протиправною відмову Державної служби геології та надр України у задоволенні запиту ЕПЛ №547 від 21.10.2014 року на інформацію; 2) зобов"язати державну службу геології та надр України надати МБО "Екологія-Право-Людина" копію спеціального дозволу на користування надрами від 09.04.2014 року №4513, виданого "Шеврон Юкрейн Б.В.". Позовні вимоги обґрунтовані тим, що запитувана інформація в запиті від 21.10.2014 року не є інформацією з обмеженим доступом, оскільки обмеженому доступу підлягає інформацію, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої обмежений, але при цьому наявність у документі інформації з обмеженим доступом не є підставою для відмови у наданні його копії. Позивач вважає неправомірними дії відповідача відмовивши у наданні копії спеціального дозволу на користування надрами, чим порушив гарантоване Конституцією право позивача на інформацію.
Оскаржуваною постановою Львівського окружного адміністративного суду від 20.05.2015 року - позов задоволено частково.
У поданій апеляційній скарзі відповідач просить зазначену постанову скасувати та прийняти нову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, покликаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права. Вимоги за апеляційною скаргою обґрунтовує, тим, що листом від 30.10.2014 року №15078/02/12-14 надано позивачу інформацію щодо спеціального дозволу на користування надрами, наданого компанії "Шеврон Юкрейн Б.В." та ТОВ "Надра Олеська", на виконання Угоди про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться у межах ділянки Олеська, між державою Україна, компанією "Шеврон Юкрейн Б.В." та ТОВ "Надра Олеська" від 05.11.2013 року. Разом з тим, на бланку спеціального дозволу зазначаються особливі умови, які передбачені в Угоді про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться в межах ділянки Олеська, і дана угода відноситься до категорії інформації з обмеженим доступом, оскільки в умовах Угоди передбачено, що Угода про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться у межах ділянки Олеська є конфіденційною інформацією. Таким чином, відповідач вважає що надав повну відповідь на запитувану інформацію, та діяв в межах Конституції, законодавчих актів, які регулюють спірні відносини.
Сторони по справі належним чином судом були повідомлені, однак з невідомих для суду причин не з'явилися в зал судового засідання, а тому відповідно до ч. 1 ст. 197 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів приходить до переконання, що подана скарга не підлягає задоволенню з наступних мотивів.
Задовольняючи частково позов суд першої інстанції виходив з того, що запитуваний позивачем документ дозвільного характеру - спеціальний дозвіл на користування надрами - є остаточним документом в адміністративній процедурі по видачі такого дозволу, який видається особі, яка подала заяву на видачу такого дозволу, не є внутрівідомчою службовою кореспонденцією і не передує прийняттю будь-якого рішення, оскільки сам є остаточним рішенням відповідної адміністративної процедури. Відповідно він не може бути віднесений до службової інформації на підставі п. 1 ч. 1 ст. 9. Також інформація, що міститься у запитуваному дозволі, не була зібрана в процесі оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності чи у сфері оборони країни, і відповідно не може бути віднесена до службової інформації на підставі п. 2 ч. 1 ст. 9.
Крім того, відповідно до ст. 34 Конституції України та ст. 6 Закону України "Про доступ ж публічної інформації" віднесення інформації до будь-якої категорії інформації із обмеженим доступом в тому числі і службової можливе : 1. Лише на підставі закону та 2. При умові дотримання сукупності таких умов : 1.виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя; 2.розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам; 3.шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Відповідно п. 12 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ від 30.05.11 року № 615, в дозволі зазначаються реєстраційний номер і дата видачі дозволу; підстави для надання дозволу; вид користування надрами; відомості про ділянку надр, що надається у користування, її назва, місцезнаходження, координати, площа, обмеження щодо глибини використання та у разі потреби обмежень щодо глибини використання; вид корисної копалини, її запаси на час надання дозволу, найменування органу, який затвердив (апробував) запаси корисної копалини; мета користування надрами; джерело фінансування робіт; особливі умови; відомості про власника дозволу; відомості про погодження надання дозволу; строк дії дозволу. Зазначена у спеціальному дозволі інформація не підпадає під обмеження, зазначені у ст. 6 Закону України "Про доступ до публічної інформації". Відповідно до ч. 6 ст. 7 цього закону обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої не обмежений. Наявність у документі інформації з обмеженим доступом не є підставою для відмови у наданні його копії.
Такі висновки суду першої інстанції, на думку колегії суддів, відповідають нормам матеріального права.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджується, що метою діяльності Міжнародної благодійної організації "Екологія -Право-Людина" є надання допомоги у захисті екологічних прав фізичним та юридичним особам, захист довкілля, сприяння розвитку природоохоронної справи та розвитку екологічної освіти, науки та культури, а також сприяння практичному здійсненню загальнодержавних, регіональних, місцевих, міжнародних програм, що спрямовані на поліпшення екологічної ситуації та захист прав громадян тощо. Серед форм здійснення діяльності позивача є здійснення громадського екологічного контролю, пропаганда еколого-правових знань та екологічного законодавства, участь у вдосконаленні практики застосування законодавства. Ст. 21 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що громадські природоохоронні об'єднання у галузі охорони навколишнього природного середовища мають право проводити громадську екологічну експертизу; вільного доступу до екологічної інформації; оскаржувати в установленому законом порядку рішення про відмову чи несвоєчасне подання за запитом екологічної інформації або неправомірне відхилення запиту та його неповне задоволення та інше. Відповідно до Положення про участь громадськості у прийнятті рішень у сфері охорони довкілля, затвердженого наказом Мінекоресурсів від 18.12.2003р., громадськість - це одна або більше фізичних чи юридичних осіб, їх об'єднання, організації або групи, які діють згідно з чинним законодавством України або практикою. Основним принципом участі громадськості в прийнятті рішень з питань, що справляють чи можуть справити негативний вплив на стан довкілля є доступ громадськості до інформації для прийняття відповідних рішень. Конституцією України передбачено, що забезпечення екологічної безпеки та підтримка екологічної рівноваги на території України є зобов'язанням держави. Кожний має право на безпечне для життя та здоров'я довкілля і зобов'язані не наносити йому шкоду. Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля (ст. 16, 50, 66). Згідно з положенням ст. 2 Оргуської конвенції "Про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля" (Конвенцію ратифіковано Законом N 832-XIV від 06.07.99р.), зацікавлена громадськість означає громадськість, на яку справляє або може справити вплив процес прийняття рішень з питань, що стосуються навколишнього середовища, або яка має зацікавленість в цьому процесі; для цілей даного визначення недержавні організації, які сприяють охороні навколишнього середовища та відповідають вимогам національного законодавства, вважаються такими, що мають зацікавленість.
Згідно зі статутом МБО "Екологія - Право - Людина", зареєстрованого Міністерством юстиції України 24.03.1999 р. Свідоцтво № 020, позивач є самоврядною, з міжнародним статусом, на добровільних засадах, благодійною організацією, яка має право звертатися до державних та громадських органів, органів місцевого самоврядування, інших юридичних і фізичних осіб з питань, що стосуються довкілля, порушень законодавства (п.п. 2.4.15).
21.10.2014 р. МБО "Екологія-Право-Людина" звернулася до Держгеонадра із запитом на публічну інформацію № 547, в якому просила: повідомити, чи видавався компанії "Шеврон Юкрейн Б.В." та ТОВ "Надра Олеська" спеціальний дозвіл на користування надрами на виконання угоди "Про розподіл вуглеводнів, які видобуватимуться у межах ділянки Олеська, між державою Україна та компанією "Шеврон Юкрейн Б.В." та ТОВ "Надра Олеська". В разі, якщо такий дозвіл видавався, повідомити дату його видачі; надіслати копію спеціального дозволу на користування надрами, виданого компанії "Шеврон Юкрейн Б.В." та ТОВ "Надра Олеська".
Листом № 15078/02/12-14 від 30.10.14 року Держгеонадра надала інформацію про дату видачі спеціального дозволу на користування надрами компанії "Шеврон Юкрейн Б.В." "Надра Олеська" та відмовила МБО "Екологія-Право-Людина" у наданні копії такого дозволу на підставі п. 2 ч. 1 ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації", відповідно до якої розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту у випадку, коли інформація, що запитується, належить до інформації із обмеженим доступом. Згідно з позицією відповідача запитувана інформація є публічною інформацією з обмеженим доступом та кваліфікується як службова.
Не погодившись з відповідю, позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.
Відповідно до до ч.1 ст.9 Закону України "Про доступ до публічної інформації" до службової може належати така інформація: 1) що міститься в документах суб'єктів владних повноважень, які становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію, доповідні записки, рекомендації, якщо вони пов'язані з розробкою напряму діяльності установи або здійсненням контрольних, наглядових функцій органами державної влади, процесом прийняття рішень і передують публічному обговоренню та прийняттю рішень; 2) зібрана в процесі оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності, у сфері оборони країни, яку не віднесено до державної таємниці.
Запитуваний позивачем документ дозвільного характеру - спеціальний дозвіл на користування надрами - є остаточним документом в адміністративній процедурі по видачі такого дозволу, який видається особі, яка подала заяву на видачу такого дозволу, не є внутрівідомчою службовою кореспонденцією і не передує прийняттю будь-якого рішення, оскільки сам є остаточним рішенням відповідної адміністративної процедури. Відповідно він не може бути віднесений до службової інформації на підставі п. 1 ч. 1 ст. 9. Також інформація, що міститься у запитуваному дозволі, не була зібрана в процесі оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності чи у сфері оборони країни, і відповідно не може бути віднесена до службової інформації на підставі п. 2 ч. 1 ст. 9.
Крім того, відповідно до ст. 34 Конституції України та ст. 6 Закону України "Про доступ ж публічної інформації" віднесення інформації до будь-якої категорії інформації із обмеженим доступом в тому числі і службової можливе : 1. Лише на підставі закону та 2. При умові дотримання сукупності таких умов :1.виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя; 2.розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам; 3.шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Відповідно п. 12 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ від 30.05.11 року № 615, в дозволі зазначаються реєстраційний номер і дата видачі дозволу; підстави для надання дозволу; вид користування надрами; відомості про ділянку надр, що надається у користування, її назва, місцезнаходження, координати, площа, обмеження щодо глибини використання та у разі потреби обмежень щодо глибини використання; вид корисної копалини, її запаси на час надання дозволу, найменування органу, який затвердив (апробував) запаси корисної копалини; мета користування надрами; джерело фінансування робіт; особливі умови; відомості про власника дозволу; відомості про погодження надання дозволу; строк дії дозволу.
Зазначена у спеціальному дозволі інформація не підпадає під обмеження, зазначені у ст. 6 Закону України "Про доступ до публічної інформації". Відповідно до ч. 6 ст. 7 цього закону обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої не обмежений. Наявність у документі інформації з обмеженим доступом не є підставою для відмови у наданні його копії.
При цьому, постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 27.05.2014 р. було визнано незаконним і скасовано п. 5.4. Переліку відомостей Державної служби геології та надр України, які містять службову інформацію, що є власністю держави, якій надається гриф "Для службового користування", затверджений наказом Держгеонадр України №140 від 20.03.2013 р. "Про організацію роботи із службовою інформацією". Згідно зі ст. 72 КАС України зазначені обставини носять преюдиційний характер.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Оскільки відповідачем частково надано відповідь на запит позивача №547 від 21.10.2014 року, колегія суддів приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають до часткового задоволення.
А тому висновки суду першої інстанції відповідають нормам матеріального та процесуального права.
На підставі наведеного колегія судів прийшла до висновку, що судом першої інстанції, при винесені оскаржуваної постанови вірно дано правову оцінку обставинам справі та ухвалено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, що згідно ст. 200 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а постанови суду першої інстанції без змін.
Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України - залишити без задоволення.
постанову Львівського окружного адміністративного суду від 20.05.2015 року у справі № 813/201/15 - залишити без змін.
Ухвала може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду у порядку адміністративного судочинства протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий В.В. Ніколін
Судді О.М. Гінда
В.Я. Качмар