СВАЛЯВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа №306/48/16-а
Провадження №2-а/306/32/16
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 лютого 2016 року м.Свалява
Свалявський районний суд Закарпатської області в особі:
головуючої-судді ОСОБА_1,
з участю секретаря –Куртинець А.І.,
представників відповідача – ОСОБА_2, ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Управління Пенсійного фонду України в Свалявському районі про визнання дій протиправними та зобов»язання здійснити перерахунок пенсії,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з позовом до Управління Пенсійного Фонду України в Свалявському районі про визнання дій протиправними та зобов»язання здійснити перерахунок пенсії, мотивуючи свої вимоги тим, що вона перебуває на пенсійному обліку і з 23.11.2010 року їй призначено пенсію відповідно до ЗУ «Про державну службу». Однак при перерахунку пенсії не були враховані отримані за період з 01.11.2008 року по 31.10.2010 року матеріальна допомога на оздоровлення, допомога на вирішення соціально-побутових питань та виплата індексації грошових коштів в сумі 7542,10 грн., з яких відповідно до чинного законодавства проведені відповідні відрахування на загальнообов»язкове державне соціальне страхування. Тому просить визнати неправомірними дії управління Пенсійного фонду України в Свалявському районі з приводу відмови в проведенні перерахунку раніше призначеної пенсії у відповідності зі ст. ст. 37, 37-1 Закону України «Про державну службу» та зобов»язати управління пенсійного фонду України в Свалявському районі Закарпатської області на підставі довідок про складові заробітної плати, що подаються для призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», провести на день первинного звернення, а саме з 23 листопада 2010 року у розмірі 80 % від заробітної плати перерахунок та виплату призначеної їй пенсії у відповідності зі ст. ст. 37, 37-1 Закону України «Про державну службу» та врахувати при проведенні такого перерахунку матеріальну допомогу на оздоровлення, допомогу на вирішення соціально-побутових питань, виплату індексації грошових коштів в сумі 7542,10 грн., отриманих нею за місцем роботи за період з 01.11.2008 року по 31.10.2010 року.
Позовні вимоги позивачки про зобов»язання здійснити перерахунок пенсії державного службовця з урахуванням 80 % заробітної плати з 23 листопада 2010 року по 12 липня 2015 року залишено без розгляду.
У судове засідання позивачка не з»явилася, подала заяву про розгляд справи у її відсутності.
Представники відповідача у судовому засіданні позов не визнали просили відмовити у такому, оскільки позивачці пенсія була нарахована відповідно до норм законодавства.
Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного.
Так, судом встановлено і підтверджено матеріалами справи, що позивач ОСОБА_4 перебуває на обліку у відповідача та з 23.11.2010 року їй призначено пенсію за віком відповідно до Закону України «Про державну службу».
01.12.2015 року позивач ОСОБА_4 звернулася зі заявою до УПФ України в Свалявському районі щодо перерахунку пенсії з урахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань та індексації заробітної плати (а.с. 10).
Протоколом № 7 комісії з питань призначення пенсій управління Пенсійного фонду України в Свалявському районі відмовлено позивачу у здійсненні вказаного перерахунку пенсії, з посиланням на те, що згідно ст. 33 Закону України «Про державну службу» такі види виплат як винагорода за вислугу років та індексація заробітної плати не передбачені як складові заробітної плати державного службовця на які нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування. Також відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року № 213 з 1 червня 2015 року скасовано норми щодо пенсійного забезпечення осіб, пенсії яким призначені відповідно до Закону України «Про державну службу» (а.с. 12-13).
Відповідно до ст.37 Закону України «Про державну службу» (в редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків суми їх заробітної плати, від сум їх заробітної плати, на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Згідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про оплату праці» встановлено, що заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу.
Статтею 2 цього ж Закону визначено структуру заробітної плати, до якої входить: основна та додаткова заробітна плата, а також заохочувальні та компенсаційні виплати.
Частиною 2 ст.33 Закону №3723-XII передбачено, що заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.
Аналіз наведених положень дає підстави для висновку, що матеріальна допомога на оздоровлення входить до системи оплати праці державного службовця.
Окрім цього, ст.66 Закону України «Про пенсійне забезпечення» врегульовано види оплати праці, що враховуються при обчисленні пенсій.
Відповідно до ч.1 ст.66 цього Закону до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Стаття 41 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» визначає виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії. Так, зокрема, до такого доходу (заробітної плати) враховуються: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цимЗаконом, з яких згідно із зазначеним Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
При цьому, матеріальна допомога на оздоровлення, а також індексація заробітної плати, на які нараховувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та сплачувалися страхові внески повинні бути включені до заробітку державного службовця для обчислення пенсії.
Вказана позиція суду узгоджується з рішеннями Верховного Суду України, зокрема, з постановами від 04 березня 2014 року в справах №№21-14а14, 21-3а14, постановою від 06 листопада 2013 року в справі №21-350а13 та постановою від 28 травня 2013 року в справі №21-97а13.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позов про зобов`язання відповідача провести перерахунок призначеної пенсії державного службовця з включенням до заробітку, з якого визначалась пенсія, сум матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, індексації зарплати згідно з поданими довідками від 12.11.2015 року № 54, № 55, № 56 про заробітну плату є підставним та обґрунтованим.
Вирішуючи питання про дату, з якої необхідно провести позивачу перерахунок пенсії, суд дійшов висновку, що право позивача підлягає захисту з 01.12.2015 р., тобто з дати коли позивач звернулася до відповідача про перерахунок пенсії з урахуванням сум матеріальної допомоги та індексації на підставі довідок від 12.11.2015 року.
Суд вважає необгрунтованими посилання відповідача на п. 5 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» № 213-VIII від 02.03.2015 року, з огляду на наступне.
Згідно п. 5 Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» № 213-VIII від 02.03.2015 року, у разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України "Про державну службу", «Про судоустрій і статус суддів", «Про статус народного депутата України", «Про Кабінет Міністрів України", «Про судову експертизу", «Про Національний банк України", «Про службу в органах місцевого самоврядування", «Про дипломатичну службу", Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України.
Отже, вказаною нормою права визначено, що з 01.06.2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії призначаються, зокрема, у відповідності до Закону України "Про державну службу".
У спірному випадку не йдеться про призначення або перерахунок пенсії на підставі Закону України "Про державну службу". Так, підстави для призначення та перерахунку пенсії державним службовцям, визначено ст. 37-1 Закону України "Про державну службу". В той же час, вказана норма права не передбачає такої підстави для перерахунку, як не включення при розрахунку пенсії видів виплат (доходів) державного службовця. У спірному випадку перерахунок пенсії має бути здійснений з огляду на положення ст. 41 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", якою визначено виплати (доходи), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії.
Крім того, при перерахунку пенсії державним службовцям має застосовуватися норма, що визначає розмір пенсії у відсотках, яка діяла на момент призначення пенсії, а тому внесені Законом №76-VIII зміни до статті 37 Закону № 3723-XII щодо розміру пенсії у відсотках стосується порядку призначення пенсії державним службовцям у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії, оскільки процедури призначення та перерахунку пенсії різні за змістом та механізмом їх проведення.
За таких обставин позов ОСОБА_4 підлягає до часткового задоволення.
Керуючись ст. ст. 159-163 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_4 до Управління Пенсійного фонду України в Свалявському районі про визнання дій протиправними та зобов»язання здійснити перерахунок пенсії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Свалявському районі щодо відмови в перерахунку пенсії ОСОБА_4 в розмірі 80 відсотків від суми заробітної плати з урахуванням інших виплат, а саме: допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та місячної індексації згідно довідок № № 54, 55, 56 від 12.11.2015 року.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Свалявському районі здійснити перерахунок та виплату ОСОБА_4 з 01.12.2015 р. пенсію відповідно до Закону України "Про державну службу" із розрахунку 80% суми заробітної плати, включивши до складу заробітної плати для призначення пенсії суми матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, матеріальної допомоги на оздоровлення, сум індексації відповідно до довідок від № № 54, 55, 56 від 12.11.2015 року.
В решті позову – відмовити.
Стягнути з розрахункового рахунку за рахунок бюджетних асигнувань Управління Пенсійного фонду України в Свалявському районі Закарпатської області на користь ОСОБА_4 (ідентифікаційний номер - НОМЕР_1) судові витрати в сумі 551 (п»ятсот п»ятдесят одної) грн. 20 коп.
Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Львівського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до суду апеляційної інстанції.
Головуюча Василиха Ж.В.