КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: №826/14224/15 Головуючий у 1-й інстанції: Погрібніченко І.М.;
Суддя -доповідач: Сорочко Є.О.
П О С Т А Н О В А
Іменем України
16 грудня 2015 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Сорочко Є.О.
суддів: Земляної Г.В.
Межевича М.В.
за участю секретаря Грисюк Г.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Проект-А", Фонду державного майна України на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 серпня 2015 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Енергомакс" до Фонду державного майна України про визнання протиправним та скасування наказу, -
В С Т А Н О В И В:
Приватне підприємство "Енергомакс" (далі - ПП "Енергомакс") звернулося до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Фонду державного майна України про визнання протиправним та скасування наказу від 08.06.2015 р. №828 "Щодо анулювання сертифіката суб'єкта оціночної діяльності".
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 серпня 2015 року позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано наказ Фонду державного майна України від 08.06.2015 р. №828 "Щодо анулювання сертифіката суб'єкта оціночної діяльності".
На вказану постанову Товариство з обмеженою відповідальністю "Проект-А", Фонд державного майна України подали апеляційні скарги, в яких просять її скасувати та ухвалити нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права.
Дослідивши матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до матеріалів справи, ПП «Енергомакс» Фондом державного майна України (далі - Фонд) 06.06.2014 р. було видано сертифікат суб'єкта оціночної діяльності №16553/14 за напрямками оцінки майна «Оцінка об'єктів у матеріальній формі»; «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об'єкти інтелектуальної власності» за спеціалізацією «Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна та нерухомості), у тому числі експертна грошова оцінка земельних ділянок»; «Оцінка машин і обладнання»; «Оцінка колісних транспортних засобів»; «Оцінка літальних апаратів»; «Оцінка судноплавних засобів»; «Оцінка речей, що становлять культурну цінність»; «Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об'єкти інтелектуальної власності»; «Оцінка прав на об'єкти інтелектуальної власності» строком дії до 06 червня 2017 року.
До Фонду державного майна України 29.05.2015 р. надійшла заява адвоката Мельника М.П. в інтересах ТОВ "Проект-А" від 28.05.2015 р. про анулювання сертифікату суб'єкта оціночної діяльності, виданого Фондом ПП «Енергомакс». Така заява була обґрунтована тим, що на підставі заяви останнього від 15.05.2015 р. до Всеукраїнської громадської організації «Союз експертів України» оцінювачами даної організації було проведено рецензування Звіту «Про незалежну оцінку вартості будинку загальною площею 18405 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Миколи Амосова, 12 літ. С» виконаний ПП «Енергомакс», директор ОСОБА_4 від 09.04.2012 р. за результатами якої була складена рецензія від 26.05.2015 р. за №135/05-15. Внаслідок проведеного рецензування встановлено, що зазначений Звіт не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним і не може бути використаний з метою, яка у ньому зазначена.
Внаслідок використання Звіту було позбавлено право власності на об'єкт ТОВ «Проект-А», що належало йому на праві власності згідно свідоцтва про право власності від 24.02.2010 р.
У зв'язку з наявністю порушень вимог Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та інших нормативно-правоих актів з оцінки майна, які призвели до визнання неякісною оцінки майна, виявленою шляхом рецензування звіту про оцінку майна Всеукраїнською громадською організацією «Союз експертів України», Фондом державного майна України 08.06.2015 р. прийнято наказ №828 «Щодо анулювання сертифіката суб'єкта оціночної діяльності», яким анульовано сертифікат суб'єкта оціночної діяльності від 06.06.2014 р. №16553/14, виданий Фондом ПП «Енергомакс».
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що оцінювач ПП «Енергомакс» ОСОБА_4, який складав рецензований в подальшому Союзом експертів України Звіт про оцінку майна, не є членом даної саморегулівної організації, а тому використана Фондом державного майна України рецензія не могла бути підставою для анулювання Сертифікату суб'єкта оціночної діяльності ПП «Енергомакс». Крім того, з рецензії Всеукраїнської громадської організації «Союз експертів України» на звіт ПП «Енергомакс» про оцінку, вбачається, що під час його складання суб'єкт оціночної діяльності діяв на підставі сертифікату від 09.06.2011 р. №12021/11, в той час як відповідачем прийнято рішення про анулювання сертифікату 2014 р. на підставі рецензії виконаної через 3 роки після проведення оцінки. Також, виходив з того, що вказаний Звіт ПП «Енергомакс» від 05.04.2012 р. був предметом рецензування Київського науково-дослідного інституту судових експертиз №8357/12-42 від 14.09.2012 р. та саморегулівної організації - Асоціації фахівців з оцінки від 05.12.2012 р., членом якої є оцінювач ПП «Енергомакс» ОСОБА_5
З таким висновком суду першої інстанції, колегія суддів не погоджується, з огляду на наступне.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 20 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" сертифікат може бути анульовано Фондом державного майна України виключно з таких підстав, зокрема, за наявності порушень вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів з оцінки майна, виявлених шляхом рецензування, які призвели до визнання неякісною оцінки майна, проведеної суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання, або оцінювачами, які працюють у його штатному складі.
Згідно п. 1.2 Наказу Фонду державного майна України "Про затвердження Положення про порядок анулювання сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання та їх поновлення після анулювання" від 27.03.2006 р. №513 (в чинній редакції на час виникнення спірних правовідносин), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.04.2006 р. за №417/12291 (далі - Наказ), анулювання Фондом державного майна України сертифікатів можливе за таких підстав: виявлення порушень вимог нормативно-правових актів з оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності, які
призвели до визнання неякісною оцінки майна, проведеної суб'єктом оціночної діяльності або оцінювачами, які працюють у його штатному складі.
Відповідно до п. 2.1 цього Наказу рецензування звітів про оцінку майна здійснюється у порядку, визначеному Національним стандартом N1 "Загальні засади
оцінки майна і майнових прав", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року N1440 (1440-2003-п ), постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2013 року N231 (231-2013-п) "Деякі питання проведення оцінки для цілей
оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства", порядком роботи атестаційно-рецензійної комісії, затвердженим Фондом державного майна України.
Пунктом 2.2 цього Наказу встановлено, що за результатами рецензування звітів про оцінку майна Фонд державного майна України може прийняти такі рішення, зокрема,
анулювати сертифікат суб'єкта оціночної діяльності - суб'єкта господарювання (у разі грубого порушення Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2658-14) та інших нормативно-правових актів з оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності, що призвело до визнання неякісним та (або) непрофесійним звіту про оцінку майна, а також таким, який не може бути виправлений та використаний згідно з абзацом п'ятим пункту 67 Національного
стандарту N1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року N1440 (1440-2003-п)).
Отже, при наявності відповідної негативної рецензії Фонд державного майна України має право анулювати сертифікат суб'єкта оціночної діяльності.
Колегія суддів зазначає, що умова рецензії для анулювання сертифікату відповідно до вказаного Наказу від 27.03.2006 р. №513, а саме відповідність згідно з абз. 5 п. 67 Національного стандарту №1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого Кабінетом Міністрів України від 10.09.2013 р. №1440 (далі - Національний стандарт №1) була дотримана.
Згідно п. 67 Національного стандарту №1 рецензія повинна містити висновок про відповідність звіту вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна та про можливість
його використання з відповідною метою, у тому числі про достовірність оцінки майна. Звіт класифікується за такими ознаками, зокрема, якщо звіт не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та (або) непрофесійним і не може бути використаний.
При цьому, положення п. 1 ч. 1 ст. 20 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та Наказу від 27.03.2006 р. №513 не містять вимог щодо здійснення рецензування лише експертною радою, членом якої є оцінювач. Тому, висновок суду першої інстанції про те, що ОСОБА_5 не є членом Всеукраїнської громадської організації «Союз експертів України», а отже рецензія є неналежною, - є помилковим та не ґрунтується на нормах чинного законодавства.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 13 Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) здійснюється на вимогу особи, яка використовує оцінку майна та її результати для прийняття рішень, у тому числі на вимогу замовників (платників) оцінки майна, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, судів та інших осіб, які мають заінтересованість у неупередженому критичному розгляді оцінки майна, а також за власною ініціативою суб'єкта оціночної діяльності. Підставою для проведення рецензування є письмовий запит до осіб, які відповідно до цієї статті мають право здійснювати рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна).
Рецензування звіту про оцінку майна (акта оцінки майна) може виконувати оцінювач, який має не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна, експертні ради, що спеціально створені саморегулівними організаціями оцінювачів з метою контролю за якістю оцінки майна, яка проводиться оцінювачами - членами саморегулівної організації, оцінювачі, які мають не менш ніж дворічний досвід практичної діяльності з оцінки майна та працюють у Фонді державного майна України, а також інших органах, зазначених у статті 5 цього Закону.
Колегія суддів зазначає, що вказана рецензія Всеукраїнської громадської організації «Союз експертів України» здійснена рецензентами ОСОБА_6 та ОСОБА_7, які є оцінювачами та мають достатній досвід відповідної практичної діяльності, що підтверджується належними сертифікатами, копії яких наявні в матеріалах справи.
Посилання суду першої інстанції на те, що звіт ПП «Енергомакс» про незалежну оцінку майна від 05.04.2012 р. був предметом рецензування Київського науково-дослідного інституту судових експертиз №8357/12-42 від 14.09.2012 р. та саморегулівної організації - Асоціації фахівців з оцінки від 05.12.2012 р., є також помилковими, виходячи з наступного.
Як вбачається з рецензії Київського науково-дослідного інституту судових експертиз №8357/12-42 від 14.09.2012 р., дослідження проведене старшим судовим експертом лабораторії інженерно-технічних та економічних видів досліджень Ліньовим С.Л., який має четвертий кваліфікаційний клас судового експерта. Тобто, таке дослідження проведене не оцінювачем в розумінні ст. 6, 13 вказаного Закону, який крім іншого мав бути внесений до Єдиного реєстру оцінювачів, а судовим експертом, що має інші правові наслідки та не вважається рецензією в розумінні Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".
Рецензія, яку провела саморегулівна організація - Асоціації фахівців з оцінки від 05.12.2012 р., спростовується рецензією, яку провела Асоціація Спеціалістів Банківської Оцінки України від 27.04.2015 р., згідно якої встановлено, що звіт не повною мірою відповідає нормам оцінки майна та має значні недоліки.
Разом з тим, необхідно зазначити, що рецензії Київського науково-дослідного інституту судових експертиз №8357/12-42 від 14.09.2012 р. та саморегулівної організації - Асоціації фахівців з оцінки від 05.12.2012 р. не були підставою для прийняття відповідачем оскаржуваного наказу та були проведені замовником звіту.
Колегія суддів зазначає, що чинним законодавством не встановлено заборони на проведення рецензії через 3 роки після складення звіту.
Крім того, обов'язок викликати суб'єкта оціночної діяльності для надання пояснень передбачений чинним законодавством лише у випадку позбавлення кваліфікаційного свідоцтва оцінювача, а не у випадку анулювання сертифікату.
Висновок суду першої інстанції про те, що оскаржуваним наказом відповідачем позбавлено сертифіката оціночної діяльності за відсутності жодного рішення щодо вжиття відповідних заходів реагування щодо оцінювача спростовується наступним.
З листа голови Фонду державного майна України від 10.07.2015 р. №10-36-12388 (копія якого наявна в матеріалах справи), вбачається, що 12.06.2015 р. відбулося засідання Екзаменаційної комісії, на якому розглянуте питання щодо професійної діяльності оцінювача ОСОБА_4 За результатами засідання, встановлено, що оцінювачем ОСОБА_4 одноразово грубо порушені національні стандарти оцінки та нормативно-правові акти з оцінки майна при складанні звіту, та прийнято рішення щодо необхідності проходження ОСОБА_4 навчання за відповідною програмою підвищення кваліфікації.
З огляду на викладене, приймаючи наказ від 08.06.2015 р. №828 "Щодо анулювання сертифіката суб'єкта оціночної діяльності", відповідач діяв у спосіб та в межах повноважень, визначених чинним законодавством України, а тому такий наказ є правомірним та не підлягає скасуванню.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції щодо задоволення позову, а тому апеляційні скарги ТОВ "Проект-А", Фонду державного майна України необхідно задовольнити, постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 серпня 2015 року - скасувати та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити, оскільки постанова ухвалена з неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи та з порушенням норм матеріального права.
Керуючись ст. ст. 160, 196, 198, 202, 205, 207 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Проект-А", Фонду державного майна України - задовольнити.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 03 серпня 2015 року - скасувати та ухвалити нову постанову, якою в задоволенні позову Приватного підприємства "Енергомакс" - відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в порядку та строки передбачені ст. 212 Кодексу адміністративного судочинства України.
головуючий суддя Сорочко Є.О.
судді: Земляна Г.В.
Межевич М.В.
Повний текст постанови складено 21.12.2015 року
Головуючий суддя Сорочко Є.О.
Судді: Межевич М.В.
Земляна Г.В.