17.10.2014
642/3037/14а
2а/642/39/14
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2014 року Ленінський районний суд м. Харкова у складі головуючого судді Бородіної О.В., при секретарі Алімурадовій Т.Я., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Харкові справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного Управління пенсійного фонду України в Харківській області, Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації, про зобов"язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з зазначеним позовом. просив зобов"язати Головне управління пенсійного фонду України в Харківській області у відповідності до ст. 2 порядку виконання Постанови КМУ від 20.01.1997 р. № 51 вважати його статус учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії з 18.02.2011 року із записом у пенсійній справі, та провести перерахунок пенсії у відповідності до ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», ст. 13 Постанови КМУ № 1210 від 23.11.2011 р. із врахування підвищення розміру пенсії, які відбулися 01.07.2012 р., 01.09.2012 р., 01.01.2013 р., а також після проведення усіх перерахунків з 01.01.2012 року провести доплату. Вимоги позивача мотивовані тим, що йому призначена пенсія на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» . Також позивачу встановлена додаткова пенсія як постраждалому від аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорія інвалід 2 групи. Однак з таким рішенням відповідача позивач не може погодитись, оскільки він під час проходження служби брав учать у ліквідації інших ядерних аварій. Однак йому було встановлено статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії з 18.02.2011 року, тому відповідно до норм чинного законодавства як особа, що брала участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС першої категорії, повинен отримувати пенсію яка має відповідати грошовому забезпеченню у розмірі 100 відсотків відповідно до ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» та додаткову пенсію відповідно до п. 13 Постанови КМУ від 23.11.2011 № 1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». . За таких обставин, позивач просить зобов`язати відповідача встановити зазначений розмір пенсії та провести перерахунок пенсії.
У судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Представник відповідача Головного Управління пенсійного фонду України в Харківській області позовні вимоги не визнала, зазначила що позивачу виплачується пенсія у повному обсязі, також були надані письмові заперечення.
Представник відповідача Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації у судове засідання не з"вився, були надані письмові пояснення та заява про розгляд справи за їх відсутністю.
Суд, вислухавши пояснення сторін, вивчивши матеріали адміністративної справи, дослідивши особисту пенсійну справу позивача, знаходить позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню виходячи з наступних підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 була призначена та виплачується пенсія за вислугу років на підставіст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» у розмірі 90 % грошового забезпечення.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, що одночасно мають право на різні державні пенсії, призначається одна пенсія за їх вибором.
Судом з"ясовувалось який вид пенсії має намір отримувати ОСОБА_1 - визначений
Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" чи визначений Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", на що позивач категорично зазначив, що він отримує та у подальшому бажає отримувати пенсію лише на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
ОСОБА_1 має посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЄС категорія 1.
Позивач безпосередньо участі у ліквідації наслідків на ЧАЄС не приймав, а брав участь у ліквідації іншої ядерної аварії під час військової служби, а саме безпосередньо брав участь у ліквідації ядерно-радіаційної аварії на підводному човні "К-431".
Рішенням обласної комісії (протокол від 27.06.2007 року № 8) ОСОБА_1 був встановлений статус учасника інших ядерних аварій та випробувань 2 категорії. У зв"язку з отриманням інвалідності 2 групи, пов"язаної з виконанням обов"язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ядерному об"єкті 18.02.2011 року ОСОБА_1 видано посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорія 1.
Згідно з ч. 4 ст. 14 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 року № 796-XII (далі Закон № 796) та пункту 1 Порядку віднесення деяких категорій громадян до відповідних категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі Порядок № 674), громадяни, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, належать до категорії 1, або 2, або 3.
Відповідно до п. 2 Порядку № 674 громадяни із числа тих, які брали участь у ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, відносяться:
до категорії 1 - інваліди з числа учасників ліквідації ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з відповідною аварією, випробуванням або військовим навчанням, а також хворі на променеву хворобу внаслідок участі у ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї;
до категорії 2 - учасники випробувань ядерної зброї в атмосфері, бойових радіоактивних речовин і учасники військових навчань із застосуванням такої зброї та ліквідації наслідків ядерних аварій;
до категорії 3 - особи, які складали ядерні заряди і здійснювали на них регламентні роботи для проведення відповідних випробувань і військових навчань, брали участь у підземних випробуваннях ядерної зброї, а також ті, які переопромінились при охороні ядерних полігонів під час випробувань (якщо їх не віднесено до категорії 1).
Особам, зазначеним у пункті 2 цього Порядку, видаються посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС відповідної категорії на підставі довідки, що підтверджує їх участь у ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, виданої відповідною військовою частиною або Центральним військовим архівом Співдружності Незалежних Держав (пункт 4 Порядку № 674).
Єдиним документом, що підтверджує статус громадянина, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надає право на користування пільгами, встановленими Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", у тому числі призначення пенсії зі зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, є посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" або "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи". Довідки про період роботи (служби) у зоні відчуження, про евакуацію, відселення, самостійне переселення, про період проживання та роботи на забруднених територіях тощо є підставами для визначення в установленому порядку статусу учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи.
Відповідно до статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" пенсії зі зменшенням пенсійного віку, встановленого для одержання державних пенсій, призначаються лише учасникам ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи.
Зазначеній категорії осіб згідно зі статтею 65 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" за поданням районних державних адміністрацій Міністерством у справах захисту населення від наслідків аварії на Чорнобильській АЕС України, Радою міністрів Республіки Крим, державними адміністраціями областей, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями видаються посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" або "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи".
Вказані посвідчення є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими згаданим Законом.
Відповідно до статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" право на отримання державної
пенсії мають лише особи, віднесені до категорії 1, які отримали інвалідність внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Статтею 20 цього Закону встановлений перелік пільг та компенсацій громадянам, які віднесені до категорії 1.
Таким чином, особам, віднесеним згідно з Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" до категорії 1, надано право на отримання державних пенсій, а також визначеного переліку пільг та компенсацій. Державна пенсія не відноситься до пільг чи компенсацій, а є заходом соціального захисту конкретних категорій осіб.
Згідно з вимогами статей 14 та 65 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок, Чорнобильської катастрофи" громадянам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї надано право на отримання пільг і компенсацій, встановлених законодавством.
Позивач ОСОБА_1 прирівняний до учасників ліквідації наслідків аварії Чорнобильської АЕС 1-ої категорії, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 .
Відповідно до статті 9 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, є учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС - громадяни, які брали безпосередньо участь у ліквідації аварії та її наслідків та потерпілі від Чорнобильської катастрофи - громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Згідно з приписами частин 3 та 4 статті 14 Закону громадяни, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, належать до категорії 1 або 2, або 3.
З аналізу норм зазначеного закону слід дійти висновку, що громадяни, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї мають такі самі соціальні гарантії як і учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та мають один і теж самий статус - статус учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.
Порядок із тим, предметом дослідження у даному спорі є порядок призначення пенсії позивачу, який лише був прирівняний до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, тобто має відповідний статус.
Відповідно до положень ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», Максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 80 процентів відповідних сум грошового забезпечення, а особам, які під час проходження служби брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1, - 100 процентів, до категорії 2, - 95 процентів.
Оскільки позивач під час проходження служби не брав участі у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що ним не заперечується, а являється учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і віднесений до категорії -1 відповідно до Постанови КМУ №674 від 02.12.1992 року "Про порядок віднесення деяких категорій громадян до відповідних категорій осіб, які постаждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а тому посилання позивача на те, що він має право на отримання пенсії 100% відповідних сум грошового забезпечення, як учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і віднесений до категорії -1, не грунтується на законі.
Відповідно до приписів ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Позивач невірно розуміє, що статус учасника ліквідації інших ядерних аварій прирівнюється до статусу учасника ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС для визначення розміру пенсії, такі посилання не відповідають нормам діючого законодавства, оскільки між зазначеними статусами встановлюється тотожність тільки для встановлення пільг і компенсацій, у зв`язку з чим позивачу і була встановлена додаткова пенсія.
Враховуючи, що робота ОСОБА_1 із ядерною зброєю зумовлювалася проходженням ним військової служби, такий порядок встановлений приписами Закону України „Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб".
Наявність у позивача статусу ліквідатора наслідків аварій на Чорнобильській АЕС надає право на певні пільги та соціальні гарантії, оскільки останній лише прирівняний до осіб вказаної категорії.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Чинним законодавством України передбачено призначення пенсій особам, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, та віднесені до категорії 1, 2, або 3, відповідно до Законів України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування`чи «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб`з призначенням до них додаткових пенсій, встановлених для відповідних категорій ст. ст. 50, 51 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Іншого чинним законодавством України не передбачено.
Відповідно до пункту 13 постанови Кабміну від 23.11.2011 року № 1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, відповідно до Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» виплачується в таких розмірах до прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, особам, що належать до категорії 1:
з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС:
інвалідам І групи 50%;інвалідам II групи 40%;інвалідам III групи 30%;
для інших інвалідів, щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою: з 1 січня 2012 року: інвалідам І групи 30%; інвалідам II групи 20%; інвалідам III групи 15%;
з 1 липня 2012 року: інвалідам І групи 36%; інвалідам II групи 24%;інвалідам III групи 18%.
Відповідно до Закону «Про Державний бюджет України на 2013 рік» встановлені такі показники прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність у 2013 році: з 1 січня 894 гривні, з 1 грудня 949 гривень.
У разі збільшення прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, органи, що виплачують пенсії, здійснюють перерахунок щомісячної додаткової пенсії з огляду на цей прожитковий мінімум.
Відповідно до п. 5 Постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань пенсійного забезпечення " № 112, 25.03.2014 року, внесено зміни у Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затверджений постановою Кабміну від 23.11.2011 року № 1210 «Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» : щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров2ю, відповідно до закону України "Про соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", особам, що належать до категорій 1, виплачується у таких розмірах до прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність:
особам, що належать до категорій 1:
з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС: інвалідам І групи - 474,5 грн.; інвалідам ІІ - 379,6 грн.; інвалідам ІІІ групи -284,70 грн.;
для інших інвалідів, щодо яких встановлено причинний зв"язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою: інвалідам І групи - 341,64 грн.; інвалідам ІІ - 227,76 грн.; інвалідам ІІІ групи -170,82 грн.
Згідно зі статтею 10 Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження в 1986 1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а в 1988 1990 роках не менш ніж 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені в зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менш ніж 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві.
Позивачу як учаснику ліквідації ядерно-радіаційної аварії на підводному човні "К-431" встановлено 1 категорію як постраждалому внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідно до постанови Кабінету Міністрів від 02.12.1992 року №674 «Про Порядок віднесення громадян із числа тих, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї або постраждали за інших обставин від радіаційного опромінення не з власної вини, до відповідних категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».
Отже розмір щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, відповідно до Закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» Головним управлінням Пенсійного фонду в Харківській області йому встановлено як інваліду II групи і як постраждалому внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесеному до 1 категорії відповідно до законодавства.
Таким чином, пенсія позивачу виплачується в повному обсязі згідно з вимогами чинного законодавства.
Що стосується позовної вимоги зобов"язати Головне управління пенсійного фонду України в Харківській області вважати статус позивача учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії з 18.02.2011 року із записом у пенсійній справі, то суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Такого способу захисту права, як зобов"язувати визнавати будь-які факти та обставини, законом не передбачено.
Керуючись статтями 9, 11, 69-71, 86,94, 158-163, 167, КАС України
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Головного Управління пенсійного фонду України в Харківській області, Департаменту соціального захисту населення Харківської обласної державної адміністрації, про зобов"язання вчинити певні дії - відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Ленінський районний суд м. Харкова шляхом подачі в 10-денний строк з дня отримання копії постанови апеляційної скарги.
Суддя О.В. Бородіна