Суддя-доповідач - Блохін А.А.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 жовтня 2015 року справа № 805/2905/15-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Сухарька М.Г., Ястребової Л.В. розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 08 вересня 2015 року у справі № 805/2905/15-а за позовом ОСОБА_2 до Донецької міської ради, Управління Державної казначейської служби України у м. Донецьку Донецької області про стягнення заборгованості із заробітної плати, середнього заробітку за весь час затримки розрахунку із заробітної плати після звільнення, -
В С Т А Н О В И В:
21 липня 2015 року ОСОБА_2 (надалі - позивач, ОСОБА_2) звернувся до суду із адміністративним позовом до Донецької міської ради (надалі - відповідач-1), Управління Державної казначейської служби України у м. Донецьку Донецької області (надалі - відповідач-2) про стягнення заборгованості із заробітної плати у розмірі 26 074,67 грн., стягнення середнього заробітку за весь час затримки розрахунку із заробітної плати після звільнення у розмірі 165 314,78 грн. (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог), визнання бездіяльності Управління Державної казначейської служби України у м. Донецьку Донецької області щодо виконання покладених на останнього чинним законодавством функцій та обов'язків, внаслідок чого перед позивачем утворилась заборгованість із заробітної плати протиправною.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 03.11.2014р. його було звільнено з посади заступника начальника управління - начальника відділу по роботі з проектами розпорядчих актів юридичного управління Донецької міської ради, проте йому не було виплачено заборгованість по заробітній платі у розмірі 26 074,67 грн.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 08 вересня 2015 року у справі № 805/2905/15-а, у задоволенні відмовлено.
Позивач не погодився з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги, позивач зазначає, що судом першої інстанції при розгляді справи не достатньо повно з'ясовано та встановлено обставини справи, проігноровано судову практику Конституційного суду України та не взято до уваги положення актів міжнародного права.
Також апелянт зазначає, що право на отримання винагороди за працю не обумовлене жодними обмеженнями, такими як «відсутність фінансування» або «відсутність статусу розпорядника або одержувача бюджетних коштів» тощо.
У зв'язку з неприбуттям жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, відповідно до пункту 2 частини 1 статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд апеляційної скарги проводиться в порядку письмового провадження. Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги і дійшла наступного висновку.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що 28.11.2011р. позивача переведено на посаду заступника начальника управління - начальника відділу по роботі з проектами розпорядчих актів юридичного управління Донецької міської ради, та 03.11.2014р. звільнено з займаної посади за угодою сторін за п.1 ст.36 КЗпП України, відповідно до розпорядження № 276/4к від 03.11.2014р, що підтверджується копією трудової книжки НОМЕР_1 (а.с.14-16) .
Згідно довідки про заборгованість від 25.11.2014р. №269, яка видана позивачу, станом на 03.11.2014р. заборгованість із заробітної плати складає 26 074,67 грн. за період липень 2014р. - листопад 2014р. (а.с.17).
Зазначені обставини визнані відповідачем - Донецькою міською радою, що підтверджується відповідними поясненнями (а.с.36).
Донецька міська рада зареєстрована у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 26502957, місцезнаходження: 84333, Донецька обл., місто Краматорськ, вул. Транспортна, будинок 2. Юридичне управління Донецької міської ради зареєстроване у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 33905007, місцезнаходження: 83050, Донецька обл., місто Донецьк, вул. Артема, будинок 98. Виконавчий комітет Донецької міської ради зареєстрований у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 04052844, місцезнаходження: 83050, Донецька обл., місто Донецьк, вул. Артема, будинок 98.
Вказане зазначено у відомостях з Єдиного державного реєстру, безоплатний доступ до яких забезпечується на підставі "Порядку надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", затвердженого Наказом Міністерства юстиції України "Про деякі питання надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" № 466/5 від 31.03.2015р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31 березня 2015р. за № 349/26794.
За визначенням п. 15 ч. 1 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України публічна служба - це діяльність на державних політичних посадах, професійна діяльність суддів, прокурорів, військова служба, альтернативна (невійськова) служба, дипломатична служба, інша державна служба, служба в органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування. Будь-яка публічна службу є державною.
Суспільні відносини, пов'язані зі створенням правових, організаційних, економічних та соціальних умов реалізації громадянами України права на державну службу, регулює Закон України «Про державну службу».
Згідно зі ст.ст. 9 і 30 цього Закону, правовий статус окремих категорій державних службовців регулюється Конституцією України, спеціальними законами та Кодексом законів про працю України (далі - КЗпП України).
Пунктом 1 ст. 36 КЗпП України визначено, що підставами припинення трудового договору є: зокрема, угода сторін.
Як вбачається зі змісту трудової книжки, ОСОБА_2 звільнено з займаної посади за угодою сторін згідно п.1 ст. 36 Кодексу законів про працю України, розпорядження № 276 від 03.11.2014 року (а.с. 16).
Відповідно до ст. 94 КЗпП України заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку власник або уповноважений ним орган виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства, установи, організації і максимальним розміром не обмежується.
При звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред'явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум (ч. 1 ст. 116 КЗпП України ).
Відповідно до п. 2 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2014 року № 595 (далі - Тимчасовий порядок № 595), у населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження (далі - тимчасово неконтрольована територія), видатки з державного бюджету, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування здійснюються лише після повернення згаданої території під контроль органів державної влади.
Пунктом 3 Тимчасовий порядок № 595 визначено, що заробітна плата (грошове забезпечення, суддівська винагорода) працівникам (військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу) установи за період, коли установа розміщувалася на тимчасово неконтрольованій території, а у подальшому територія була повернута під контроль органів державної влади, або установа була переміщена в населений пункт, на території якого органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі (далі - контрольована територія), виплачується у повному обсязі за рахунок кошторису (плану використання бюджетних коштів) установи.
Заробітна плата (грошове забезпечення, суддівська винагорода) виплачується та виплати за час щорічної відпустки працівникам (військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу) установи, яка переміщена на контрольовану територію, здійснюються, якщо установа продовжує функціонувати і працівники (військовослужбовці, особи рядового і начальницького складу) виконують свої обов'язки (пункт 4 Тимчасового порядку № 595).
Відповідно до п. 6 Тимчасового порядку № 595 у разі переміщення установи з тимчасово неконтрольованої на контрольовану територію після набрання чинності цим Порядком видатки на забезпечення діяльності такої установи, у тому числі на оплату праці (грошове забезпечення), протягом місяця з дня переміщення здійснюються згідно із затвердженим кошторисом (планом використання бюджетних коштів).
Протягом місяця з дня переміщення установи на контрольовану територію до положення, штатного розпису та кошторису (плану використання бюджетних коштів) такої установи в установленому порядку вносяться зміни з урахуванням зміни чисельності працівників та наявних умов для здійснення їх функцій.
Після закінчення місячного строку видатки на забезпечення діяльності установи, яка переміщена на контрольовану територію, здійснюються лише відповідно до кошторису (плану використання бюджетних коштів) з урахуванням внесених змін.
Як вбачається з матеріалів справи, Донецька міська рада зареєстрована у якості юридичної особи, ідентифікаційний код: 26502957, місцезнаходження: 84333, Донецька обл., місто Краматорськ, вул. Транспортна, будинок 2 (а.с.35).
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що звернення позивача з позовом до суду, в частині стягнення заборгованості заробітної плати. є передчасним, оскільки Законом України «Про встановлення додаткових гарантій щодо захисту прав громадян, які проживають на територіях проведення антитерористичної операції, та обмеження відповідальності підприємств - виконавців/виробників житлово-комунальних послуг у разі несвоєчасного здійснення платежів за спожиті енергетичні ресурси» від 13 січня 2015 року № 85-VIII (далі за текстом Закон № 85-VIII) встановлено додаткові гарантії щодо захисту житлових та майнових прав громадян, які проживають на територіях, де проводиться антитерористична операція, та громадян, які тимчасово переселені в інші населені пункти України з територій, на яких проводиться антитерористична операція. До 31 грудня 2015 року цим громадянам має бути погашена заборгованість із виплат заробітної плати, стипендій, пенсій, що утворилася внаслідок проведення антитерористичної операції, а також встановлено додаткові гарантії захисту житлових та майнових прав громадян, звільнених на підставі зазначених обставин, до моменту їх працевлаштування, за умови отримання ними статусу зареєстрованого безробітного.
Отже, колегія суддів зазначає, що в даному випадку звернення позивача за захистом своїх прав до суду є передчасним, оскільки за приписами ст.1 Закону України від 13 січня 2015 року №85-VIII відповідні заходи повинні бути вжиті до 31 грудня 2015 року та не потребують прийняття відповідного судового рішення щодо зобов'язання нарахувати та виплатити або стягнення заробітної плати.
З урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність відмовити у задоволенні позовних вимог в даній частині..
Ухвалою Донецького апеляційного суду від 20 жовтня 2015 року позовні вимоги ОСОБА_2 до Донецької міської ради, Управління Державної казначейської служби України у м. Донецьку Донецької області в частині стягнення середнього заробітку за весь час затримки розрахунку залишено без розгляду.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що постанову суду першої інстанції слід змінити. Виключити з абзацу першого резолютивної частини постанови слова « середній заробіток за весь час затримки розрахунку із заробітної плати після звільнення та слово повністю».
Відповідно до п.1.ч.1 статті 201 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для зміни судового рішення є правильне по суті вирішення справи, але з помилковим застосуванням норм матеріального чи процесуального права. Керуючись ст. 160, ст.195-197, п.2 ч. 1 ст. 198, ст. 201, ст.ст. 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 08 вересня 2015 року у справі № 805/2905/15-а - задовольнити частково.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 08 вересня 2015 року у справі № 805/2905/15-а за позовом ОСОБА_2 до Донецької міської ради, Управління Державної казначейської служби України у м. Донецьку Донецької області про стягнення заборгованості із заробітної плати, середнього заробітку за весь час затримки розрахунку із заробітної плати після звільнення - змінити. З абзацу першого резолютивної частини постанови виключити слова «середній заробіток за весь час затримки розрахунку із заробітної плати після звільнення та слово повністю».
В решті постанову залишити без змін. Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду в порядку письмового провадження набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання законної сили.
Головуючий А.А. Блохін
Судді М.Г. Сухарьок
Л.В. Ястребова