Справа 681/218/15-а
ПОСТАНОВА
іменем України
27 квітня 2015 року близько 17 год. 20 хв. Полонський районний суд Хмельницької області у складі головуючого судді Боб"яка Б.В., з участю секретаря Чайки Л.В., з участю позивача та представників відповідачів Калюки Л.М. та Поліщук Л.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Полонської районної державної адміністрації та її архівного відділу про визнання протиправною відмову надати інформацію та зобов'язати вчинити дії по наданню інформації, про стягнення моральної шкоди,
встановив :
14 лютого 2015 року ОСОБА_3 звернувся до архівного відділу Полонської районної державної адміністрації (далі - Архів) позовом, в якому зазначає, що 03 лютого 2015 року звернувся до Архіву з вимогою надати йому публічну інформацію у вигляді копій рішень Полонської міської ради (далі - Рада) про вилучення та надання земельних ділянок фізичним особам за 2004-2009 роки. Керівник Архіву відмовила надати таку інформацію з тих підстав, що така інформація не є публічною. Просить задовольнити його позов, визнати такі дії начальника Архіву протиправними, зобов'язати надати йому публічну інформацію. 12 березня 2015 року ОСОБА_3 збільшив позовні вимоги і просить стягнути з Архіву 1000 грн. моральної шкоди, тому що відмова надати йому публічну інформацію завдала йому таку шкоду. Ухвалою суду від 19 березня 2015 року з ініціативи суду Полонську районну державну адміністрацію (далі - РДА) залучено співвідповідачем, оскільки згідно Положення про Архів від 08 лютого 2013 року він не має повноважень бути стороною в судах.
В суді позивач позов підтримує і пояснив, що під час розгляду справ в судах він виявив фальсифікацію рішень Ради, оскільки одні і ті ж рішення мають різні редакції, частина рішень в Архіві була замінена фальсифікованими. Тому для встановлення обставин появи таких рішень він звернувся до Архіву.
Представники відповідачів заперечують проти позову, вважаючи, що інформація, яку хотів отримати позивач, є конфіденційною і без згоди фізичних осіб Архів не має права надавати її ОСОБА_3 Представник Архіву Калюка Л.М. пояснила, що архівний документ містить ідентифікаційний номер фізичної особи, а такий номер - це конфіденційна інформація. Представник РДА Поліщук Л.А. пояснила, що інформація, яка міститься в архівних документах, не відноситься до публічної інформації.
Розглянувши позов, суд вважає, що він не підлягає до задоволення з таких міркувань.
Вивченням матеріалів справи встановлено, що 03 лютого 2015 ОСОБА_3 звернувся до Архіву із заявою надати йому інформацію у вигляді копій рішень Ради за період 2004-2009 років про вилучення та виділення фізичним особам земельних ділянок. 06 лютого 2015 року начальник Архіву направила позивачу відмову надати таку інформацію, оскільки така інформація стосується третіх осіб і є конфіденційною.
Відповідно до ч.3 та ч.4 ст.16 Закону України "Про національний архівний фонд і архівні установи" доступ до документів Національного архівного фонду, що містять державну таємницю або іншу інформацію з обмеженим доступом, може бути обмежено виключно відповідно до Закону України
Доступ до документів Національного архівного фонду, що містять конфіденційну інформацію про особу, а також створюють загрозу для життя чи недоторканності житла громадян, обмежується на 75 років від часу створення цих документів, якщо інше не передбачено законом. Раніше зазначеного строку доступ здійснюється з дозволу громадянина, права та законні інтереси якого можуть бути порушені, а в разі його смерті - з дозволу спадкоємців, а також у разі, коли така інформація є суспільно необхідною або обмеження доступу до неї заборонено законом.
Відповідно до ст.ст.5, 21 Закону України „Про інформацію" кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.
Інформацією з обмеженим доступом є конфіденційна, таємна та службова інформація. Конфіденційною є інформація про фізичну особу, а також інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб'єктів владних повноважень. Конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом.
До інформації з обмеженим доступом не можуть бути віднесені такі відомості:
1) про стан довкілля, якість харчових продуктів і предметів побуту;
2) про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні ситуації, що сталися або можуть статися і загрожують безпеці людей;
3) про стан здоров'я населення, його життєвий рівень, включаючи харчування, одяг, житло, медичне обслуговування та соціальне забезпечення, а також про соціально-демографічні показники, стан правопорядку, освіти і культури населення;
4) про факти порушення прав і свобод людини і громадянина;
5) про незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб;
6) інші відомості, доступ до яких не може бути обмежено відповідно до законів та міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до ст.5 Закону України "Про захист персональних даних" об'єктом захисту є персональні дані. Персональні дані, крім знеособлених персональних даних, за режимом доступу є інформацією з обмеженим доступом.
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб'єктами владних повноважень своїх обов'язків, передбачених чинним законодавством, або знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Відповідно до ст.10 Закону України "Про доступ до публічної інформації" кожна особа має право знати у період збирання інформації, але до початку її використання, які відомості про неї та з якою метою збираються, як, ким і з якою метою вони використовуються, передаються чи поширюються, крім випадків, встановлених законом; доступу до інформації про неї, яка збирається та зберігається; вимагати виправлення неточної, неповної, застарілої інформації про себе, знищення інформації про себе, збирання, використання чи зберігання якої здійснюється з порушенням вимог закону; на ознайомлення за рішенням суду з інформацією про інших осіб, якщо це необхідно для реалізації та захисту прав та законних інтересів; обсяг інформації про особу, що збирається, зберігається і використовується розпорядниками інформації, має бути максимально обмеженим і використовуватися лише з метою та у спосіб, визначений законом.
Розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов'язані: надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом; використовувати її лише з метою та у спосіб, визначений законом; вживати заходів щодо унеможливлення несанкціонованого доступу до неї інших осіб; відмова особі в доступі до інформації про неї, приховування, незаконне збирання, використання, зберігання чи поширення інформації можуть бути оскаржені.
Відповідно до правового висновку постанови колегії суддів Судової палати в адміністративних справах та Судової палати у господарських справах Верховного Суду України від 17 лютого 2015 року у разі прийняття суб'єктом владних повноважень рішення про передачу земельних ділянок у власність чи оренду (тобто ненормативного акта, який вичерпує свою дію після його реалізації) подальше оспорювання правомірності набуття фізичною чи юридичною особою спірної земельної ділянки має вирішуватися у порядку цивільної юрисдикції, оскільки виникає спір про цивільне право.
З огляду на встановлені обставини та правові положення інформація про перебування у власності чи оренді земельних ділянок у фізичних чи юридичних осіб після прийняття рішень Ради є конфіденційною інформацією про осіб, яким вказані земельні ділянки були виділені. Така інформація не належить до публічної інформації, тому що після прийняття Радою рішень про передачу земельних ділянок фізичним чи юридичним особам вказані рішення Ради вичерпали свою дію. Дані про наявність у фізичних чи юридичних осіб земельних ділянок ОСОБА_3 має право витребувати в порядку цивільної юрисдикції для захисту своїх інтересів чи інтересів інших осіб за наявності у нього для цього передбачених законом повноважень.
Отримати витребувану конфіденційну інформацію з обмеженим доступом ОСОБА_3 може за згоди осіб, яким ця інформація належить, або за рішенням суду у разі захисту інтересів в судовому порядку. Про те, що конфіденційну інформацію витребовує в Архіві ОСОБА_3, особи, яким належать земельні ділянки, не повідомлені, тому у разі надання Архівом конфіденційної інформації фізичній особі ОСОБА_3 без згоди власників конфіденційної інформації може порушити їх право на розпорядження цією інформацією. Позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягають задоволенню, в тому числі і про стягнення моральної шкоди, оскільки відповідачі не порушили прав позивача.
Керуючись ст. ст. 9,11,162, 163 КАС України, суд
постановив:
Позовні вимоги ОСОБА_3 до Полонської районної державної адміністрації та її архівного відділу про надання йому повних копій рішень Полонської міської ради про вилучення та виділення фізичним особам земельних ділянок, стягнення моральної шкоди залишити без задоволення.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького адміністративного апеляційного суду шляхом подання до Полонського районного суду апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя Б.В. Боб"як