ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" грудня 2014 р.
Справа № 916/3799/14
Господарський суд Одеської області у складі :
судді Никифорчука М.І.
при секретареві Ніколаєві П.В.
за участю представників сторін :
від прокурора: Корнілова Ю.Д., посвідчення № 015083 від 07.02.2013 р.;
Доброжан Н.І., посвідчення № 010038 від 17.10.2012р.;
від відповідача 1: не з'явився;
від відповідача 2: Навроцька І.С. за довіреністю № 76 від 25.07.2014 р.;
від 3-ої особи: не з'явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 916/3799/14:
За позовом: Прокурора Великомихайлівського району Одеської області;
до відповідачів:
1. Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області;
2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Укргазифікація Південь";
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державної фінансової інспекції в Одеській області;
про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів та договору про закупівлі, -
в с т а н о в и в :
Прокурор Великомихайлівського району Одеської області (далі - Прокурор) звернувся із позовом до Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» у якому просить:
Визнати недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області, оформлене протоколом оцінки пропозицій конкурсних торгів від 18.09.2013 року про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» переможцем торгів за предметом закупівлі «Проведення робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску до с. Новоборйсівка Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області».
Визнати недійсним договір від 17.10.2013 року № 01, укладений між Новоборисівською сільською радою Великомихайлівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь», очікуваною вартістю 8750293, 54 грн.
Своє звернення прокурор грунтує наступним.
Пунктом 5 статті 121 Конституції України на прокуратуру України покладено представництво інтересів громадян або держави в суді у випадках, встановлених законом.
Відповідно до ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Формою представництва, зокрема, є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави.
Прокурор самостійно визначає підстави для представництва у судах, форму його здійснення і може здійснювати представництво в будь-якій стадії судочинства в порядку, передбаченому процесуальним законом. За приписами ст. 20 Закону України «Про прокуратуру» при виявленні порушення закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до господарського суду у передбачених законом випадках.
Згідно забз. 4 ч. 1 ст. 2 ГПК господарський суд порушує справи за прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.
Відповідно до ч.2 ст.2, ч.2 ст. 29 ГПК (в редакції Закону України від 18.09.2012р. № 5288-УІ) прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це у позовній заяві і в такому випадку прокурор набуває статусу позивача. Як зазначено в п. 5 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 № З-рп/99, поняття «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах», що міститься в ч. 2 ст. 2 ГПК України, означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави.
Прокурор зазначає, що оскільки орган, на який покладено проведення відкритих торгів із закупівлі за державні кошти робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску до с.Новоборисівка Новоборисівської сільської ради Beликомихайлівського району Одеської області, а саме: на Новоборисівську сільську раду Великомихайлівського району Одеської області, яка є відповідачем у справі, то прокуратура звернулася з позовом в інтересах держави, тобто виступає позивачем у даній справі.
Відповідач 1 (Новоборисівська сільська рада Великомихайлівського району Одеської області) із позовом не згоден, відзив на позов не надав.
Відповідач 2 (Товариство з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь») із позовом також не погодився, про що надав відзив у якому, зокрема, зазначив наступне.
Прокурор не є належним позивачем у справі.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Відповідно до пункту 2 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.99 р. N З-рп/99 зі справи за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (далі - Рішення Конституційного Суду України) під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у частині статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
При цьому, згідно ч. 2 ст. 29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача
Згідно частини 3 статті 2 ГПК України у разі відсутності органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.
Разом з тим, у позовній заяві прокурором не зазначено про відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, або відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. 1197-VII державне регулювання і контроль у сфері закупівель здійснюють Уповноважений орган та інші органи відповідно до їх компетенції.
Згідно п. 29 вказаного Закону, Уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних закупівель.
Згідно п.п. 2, 15, 18 ч. 1 ст. 8 вищевказаного Закону основними функціями Уповноваженого органу є: моніторинг закупівель, співробітництво з правоохоронними органами щодо виявлення фактів рушення законодавства у сфері закупівель та подання у випадках, передбачених законами України, до правоохоронних органів матеріалів про виявлені порушення, вжиття заходів щодо забезпечення ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, максимальної їх економії під час здійснення державних закупівель.
З приведених підстав відповідач 2 вважає, що відсутні підстави визнавати Прокурора Великомихайлівського району Одеської області позивачем у справі.
Крім відзиву на позов, 10 жовтня 2014 р. Відповідач - 2 надав клопотання в порядку ст. 79 ГПК України про зупинення провадження у справі до розгляду Одеським апеляційним господарським судом апеляційної скарги прокурора Великомихайлівського району Одеської області на рішення господарський суду Одеської області від 11 серпня 2014 р. у справі № 916/2113/14 за позовом прокурора Великомихайлівського району Одеської області в інтересах держави в особі Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь», за участю 3-ої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на боці позивача - Державної фінансової інспекції в Одеській області про:
- визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області, оформлене протоколом оцінки пропозицій конкурсних торгів від 18.09.2013 року про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» переможцем торгів за предметом закупівлі «Проведення робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску до с.Новоборисівка Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області»;
- визнання недійсним договору від 17.10.2013 року № 01, укладеного між Новоборисівською сільською радою Великомихайлівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» очікуваною вартістю 8750293,54 грн.
Розглянувши та обговоривши вказане клопотання, суд відхиляє його за безпідставністю.
3-я особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на боці позивача: Державна фінансова інспекція в Одеській області, надала письмові пояснення, за якими вважає позов обґрунтованим та просить його задовольнити.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, вислухавши представників сторін, 3-ої особи, проаналізувавши приписи законодавства, що регулюють правовідносини по даному спору, господарський суд прийшов до наступного висновку.
Як свідчить зміст позову, прокурор пред'являючи позов не зазначив, що даний позов пред'являється в інтересах держави.
Прокурором зазначено, що оскільки орган, на який покладено проведення відкритих торгів із закупівлі за державні кошти робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску до с.Новоборисівка Новоборисівської сільської ради Beликомихайлівського району Одеської області, а саме: на Новоборисівську раду Великомихайлівського району Одеської області, яка є відповідачем у справі, то прокурор і зазначив, що він звернувся із позовом в інтересах держави, тобто виступає позивачем у даній справі.
Жодних уточнень позову прокурором протягом строку розгляду справи не надано.
З приведеного випливає, що прокурор, пред'являючи позов не в інтересах держави, у позові зазначив орган, на який покладено проведення відкритих торгів із закупівлі за державні кошти робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску, а не орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
При цьому суд зазначає, що якщо вважати що Новоборисівська сільська рада Великомихайлівського району Одеської області і є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, то і позов прокурор повинен був подавати в інтересах держави в особі Новоборисівської ради Великомихайлівського району Одеської області.
Таким чином, вказана рада і була б позивачем у даній справі.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави.
Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.
Відповідно до п. 3 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України 23.03.2012 № 7 „Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам", - У випадках неправильного визначення прокурором позивача, тобто органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, господарський суд, на підставі пункту 1 частини першої статті 63 ГПК повертає таку позовну заяву і додані до неї документи без розгляду.
Якщо господарський суд помилково порушив провадження у справі за позовом прокурора, в якій неправильно визначено позивача за вимогами про захист інтересів держави, такий позов підлягає залишенню без розгляду відповідно до пункту 1 частини першої статті 81 ГПК.
Однак, у разі коли прокурором подано позовну заяву в інтересах держави як позивачем (частина друга статті 2, частина друга статті 29 ГПК), то господарський суд не вчиняє процесуальних дій, зазначених в абзацах третьому і четвертому цього пункту постанови; в таких випадках повернення позовної заяви або залишення її без розгляду можливе лише за наявності підстав, зазначених відповідно у пунктах 1, 2, 3, 5 - 9 частини першої статті 63 або в пунктах 1, 2, 5, 6 частини першої статті 81 ГПК.
При цьому якщо прокурор у позовній заяві не вказав обставин, пов'язаних з порушенням інтересів держави або з обґрунтуванням необхідності захисту таких інтересів, то господарський суд повертає позовну заяву без розгляду на підставі пункту 3 частини першої статті 63 ГПК. У разі ж коли суд у зазначених випадках помилково порушив провадження у справі за позовом прокурора, відповідний позов залишається без розгляду згідно з пунктом 1 частини першої статті 81 названого Кодексу.
Крім того, у випадку :
- неправильного визначення прокурором позивача, тобто органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах;
- неправильно визначено позивача за вимогами про захист інтересів держави;
- якщо прокурор у позовній заяві не вказав обставин, пов'язаних з порушенням інтересів держави з обґрунтуванням необхідності захисту таких інтересів;
- відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому випадку прокурор набуває статусу позивача, - господарський суд або повертає позовну заяву без розгляду з підстав пунктів 1, 2, 3, 5 - 9 частини першої статті 63 або у випадку помилково порушення провадження у справі за позовом прокурора залишає позовну заяву без розгляду згідно з пунктами 1, 2, 5, 6 частини першої статті 81 ГПК.
У данному випадку прокурор пред'явив позов не в інтересах держави, про що власно і свідчить зміст позовної заяви, у якій не зазначено про подання позову саме в інтересах держави, не вказав орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, не зазначив про відсутність такого органу та про відсутність у нього повноважень щодо звернення до господарського суду, що суперечить приписам ст. 2 ГПК України.
З урахуванням викладеного, суд вважає, що у даному випадку підстав для задоволення позову немає.
Разом з приведеним господарський суд зазначає, що рішенням господарський суду Одеської області від 11 серпня 2014 р. у справі № 916/2113/14 за позовом прокурора Великомихайлівського району Одеської області в інтересах держави в особі Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю „"Укргазифікація Південь", 3-ої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на боці позивача - Державної фінансової інспекції в Одеській області про :
- визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області, оформлене протоколом оцінки пропозицій конкурсних торгів від 18.09.2013 року про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» переможцем торгів за предметом закупівлі «Проведення робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску до с.Новоборисівка Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області»;
- визнання недійсним договору від 17.10.2013 року № 01, укладеного між Новоборисівською сільською радою Великомихайлівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» очікуваною вартістю 8750293,54 грн. - у задоволенні позову прокурору відмовлено повністю.
Вказане рішення набрало законної сили 23 жовтня 2014 р., у зв'язку з відмовою прокурора від апеляційної скарги.
При цьому суд зазначає, що у вказаній справі № 916/2113/14 прокурор звернувся в інтересах держави та зазначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 43, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд , -
в и р і ш и в :
У задоволенні позову прокурора Великомихайлівського району Одеської області - відмовити повністю.
Повний текст рішення складено та підписано 08 грудня 2014 р.
Суддя М.І. Никифорчук