Україна
Донецький окружний адміністративний суд
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 грудня 2013 р. Справа №805/15952/13-а
приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17
час прийняття постанови: 14 год. 07 хв.
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чучка В.М., при секретареві Піскурєвої Ю.А., за участі представників: позивача - Ніконовича С.В. (довіреність від 08.01.2013 року № 5), Ткачової І.В. (довіреність від 20.11.2013 року № 183), Усенка В.Ж. (довіреність від 13.11.2013 року № 176), відповідача - Лобатої О.В. (довіреність від 08.07.2013 року № 338/10/10), Чернікової Н.В. (довіреність від 12.07.2013 року №338/10/10), Завгороднього Ю.М. (довіреність від 24.10.2013 року № 8716/10/10-1), Жаркової О.Л. (довіреність від 12.07.2013 року № 623/10/10), Смирнової І.А. (довіреність від 12.07.2013 року № 622/10/10), Рибалка Т.Л. (довіреність від 16.12.2013 року № 12773/10/10), Чобана Г.В. (довіреність від 15.07.2013 року № 704/10/10-1), розглянувши адміністративну справу за позовом публічного акціонерного товариства «КОНЦЕРН СТИРОЛ» до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Головного управління Міндоходів про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 09.09.2013 року № 0000324020/4909/10/40-20 та № 0000314020/4907/10/40-20,
В С Т А Н О В И В:
Публічне акціонерне товариство «Концерн Стирол» (далі - ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ», позивач) звернулося до суду з позовом до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Головного управління Міндоходів (далі - СДПІ, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 09.09.2013 року № 0000324020/4909/10/40-20 про зменшення розміру від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 9 105 489,00 грн. та від 09.09.2013 року № 0000314020/4907/10/40-20 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податку на додану вартість у розмірі 43 046 205,00 грн. (у тому числі: за основним платежем - 34 436 964,00 грн., за штрафними санкціями - 8 609 241,00 грн.).
Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач не погоджується з висновком СДПІ про порушення ним абз.3 п.188.1 ст.188 Податкового кодексу України внаслідок реалізації імпортованого природного газу на адресу ТОВ «Лідергаз» за ціною нижче митної вартості газу придбаного у компанії «Ostchem Holding Limited», оскільки під час митного оформлення ввезеного на митну територію природного газу за кодом УКТ ЗЕД 2711 21 00 00 позивачем не справлялось жодних податків і зборів та відповідно відсутня митна вартість, з якої були визначені податки і збори, а тому базою оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання природного газу на території України являється договірна (контрактна) вартість. Відповідачем не враховані вимоги абз. 4 п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України, згідно якої не встановлюється необхідність визначення бази оподаткування від митної вартості товару, а визначається база оподаткування виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів, визначеної за регульованою ціною. Таким чином, позивач просить у судовому порядку визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 09.09.2013 року за №0000324020/4909/10/40-20 та №0000314020/4907/10/40-20.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити у повному обсязі.
Відповідачем позовні вимоги не визнані, в матеріалах справи наявні заперечення на позов у яких зазначено про безпідставність заявлених позовних вимог. Заперечення обґрунтовані тим, що за господарськими операціями з постачання природного газу, ввезеного на митну територію України, ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» визначено базу оподаткування податком на додану вартість виходячи з договірної вартості реалізації природного газу, вказаної у п. 5.2 договору від 14.12.2012 року № ЛГаз-01/2012, яка є нижчою за митну вартість згідно даних вантажно-митних декларацій за період з 01.02.2012 року по 30.04.2012 року, що є порушенням вимог абз. 3 п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України. За таких обставин, відповідач просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи Публічне акціонерне товариство «КОНЦЕРН СТИРОЛ» зареєстроване як юридична особа 26.01.2011 року, ідентифікаційний код - 05761614, місцезнаходження - 84610, Донецька область, м. Горлівка, вул. Горлівської дивізії, буд. 10 (т.1 а.с. 122).
Господарську діяльність позивач здійснює згідно зі статутом (в новій редакції), затвердженим рішенням річних загальних зборів акціонерів ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ», оформленого протоколом від 10.04.2013 року № 23 (т.1 а.с. 129-146).
З наявних у справі письмових доказів та пояснень представників сторін судом встановлено, що в період з 20.06.2013 року по 20.08.2013 року СДПІ проведено документальну позапланову виїзну перевірку ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» (код за ЄДРПОУ 05761614) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства щодо фінансово-господарських взаємовідносин з ТОВ «Лідергаз» (ЄДРПОУ 36885099) та ДК «Укртрансгаз» (ЄДРПОУ) 30019801), а саме: по операціях з придбання та постачання природного газу за період з 01.11.2012 року по 30.04.2013 року, про що складений акт від 21.08.2013 року № 113/40-20-05761614 (далі - акт від 21.08.2013 року).
Згідно висновку цього акту вбачається про порушення ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ»:
- абз 3 п. 188.1 ст. 188, п. 200.1, п. 200.2, п. 200.3, пп. «б» п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, в результаті чого завищено залишок від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду податкової декларації з податку на додану вартість за грудень 2012 року на суму 9 105 489,00 грн.;
- абз. 3 п. 188.1 ст. 188, п. 2001.1, п. 200.2 ст. 200 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податок на додану вартість в періоді що перевірявся на загальну суму 34 436 964,05 грн., у тому числі по періодах: у грудні 2012 року на 23 717 464,05 грн., у березні 2013 року на 8 575 600,00 грн., у квітні 2013 року на 2 134 900,00 грн. (т.1 а.с. 74-75).
Так, проведеною перевіркою було встановлено, що позивач імпортував природний газ за кодом УКТ ЗЕД 2711 21 00 00 від компанії Ostchem Holding Limited (Кіпр), та який звільнений від оподаткування податком на додану вартість при розмитненні у відповідності до п.197.14 ст.197 Податкового кодексу України. Постачання природного газу відбувалось згідно контракту від 10 березня 2011 року № 352 та додатковими угодами до цього контракту, якими визначено контракту вартість газу в січні 2012 року - червні 2013 року в розмірі 430 доларів США за 1000 куб. м. без ПДВ. Загальна вартість контракту встановлена сторонами в розмірі 2 271 242 809,05 доларів США.
Надалі, як слідує зі змісту акту від 21.08.2013 року, позивач реалізовував природний газ на адресу ТОВ «Лідергаз» у грудні 2012 року - квітні 2013 року за ціною, яка є нижчою за митну вартість цього ж газу згідно з даними вантажних митних декларацій за період з 01.02.2012 року по 30.04.2012 року, а саме:
- по природному газу, що було реалізовано у грудні 2012 року у підземних сховищах газу та в пунктах приймання-передачі газу в ПСГ (підземне сховище газу) в газотранспортну систему, середньозважена вартість придбання газу, закачаного до ПСГ протягом лютого-листопада 2012 року, склала 3435,98 грн./тис.куб.м.;
- по природному газу, що було реалізовано у грудні 2012 року у пунктах приймання-передачі газу на газовимірювальних станціях, які знаходяться на кордоні України з Російською Федерацією, ціна придбання згідно з імпортною ВМД № 000008 від 15.01.2013 року склала 3436,99 грн./тис.куб.м.;
- по природному газу, що було реалізовано у березні 2013 року у пунктах приймання-передачі газу на газовимірювальних станціях, які знаходяться на кордоні України з Російською Федерацією, ціна придбання згідно з імпортними ВМД № 000009 від 15.04.2013 року та № 000100 від 15.04.2013 року склала 3436,99 грн./тис.куб.м.;
- по природному газу, що було реалізовано у квітні 2013 року у пунктах приймання-передачі газу на газовимірювальних станціях, які знаходяться на кордоні України з Російською Федерацією, ціна придбання згідно з імпортною ВМД № 000134 від 15.05.2013 року склала 3436,99 грн./тис.куб.м.
Таким чином, ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» занижено базу оподаткування на загальну суму в розмірі 217 712 267,24 грн., у тому числі по періодах: у грудні 2012 року - на 2 584 442 403,71 грн., у березні 2013 року - на 687 398 000,00 грн. та у квітні 2013 року - на 171 849 500,00 грн. (т.1 а.с. 97, додаток 8 до акту від 21.08.2013 року).
Отже, як визначив відповідач, в порушення п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу України ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» занижено базу оподаткування операцій з постачання природного газу, ввезеного на митну територію України, внаслідок його реалізації нижче митної вартості, з якої були визначені податки і збори, що справляються під час їх митного оформлення, у зв'язку з чим занижено податкові зобов'язання з податку на додану вартість на загальну суму 43 542 453,45 грн., у тому числі: за грудень 2012 року - на 32 822 953,45 грн., за березень 2013 року - на 8 575 600,00 грн., за квітень 2013 року - на 2 143 900,00 грн. (т.1 а.с. 40, арк. акту від 21.08.2013 року 34, 46-47).
Крім того, в результаті наведеного порушення, перевіркою також встановлено завищення ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду (рядок 24) податкового декларації з податку на додану вартість за грудень 2012 року на суму 9 105 489,00 грн. (т.1 а.с. 47, арк. акту від 21.08.2013 року 41).
Таким чином, за результатами акту від 21.08.2013 року СДІ прийняті податкові повідомлення-рішення:
- за формою «В4» від 09 вересня 2013 року № 0000324020/4909/10/40-20 про зменшення ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» розмір від'ємного значення суми податку на додану вартість за грудень 2012 року по податковій декларації від 21.01.2013 року № 9085606348 на 9 105 489,00 грн. (т.1 а.с. 112);
- від 09 вересня 2013 року № 0000314020/4907/10/40-20 про збільшення ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» суму грошового зобов'язання за платежем «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), 14010100» на 43 046 205,00 грн. (у тому числі: за основним платежем - 34 436 964,00 грн., за штрафними санкціями - 8 609 241,00 грн.) (т.1 а.с. 112).
Як слідує з матеріалів справи, ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» (Покупець) укладено з Ostchem Holding Limited (Продавець) контракт від 10 березня 2011 року № 352 про купівлю-продаж природного газу (т.2 а.с. 1-4).
За умовами цього контракту Продавець приймає на себе зобов'язання передати, а Покупець - прийняти та оплатити в період з 01.04.2011 року по 31.12.2011 року природний газ на умовах DAР кордон Російська Федерація/Україна та/або кордон Белорусія/Україна Пункт Поставки, згідно правилам «Інкотермс-2010» у кількості 1 416 975,0 куб.м. Продавець подає газ у газотранспортну систему України через відкрите акціонерне товариство «Газпром» (РФ) або будь-яку іншу повноважену газотранспортну компанію у загальному потоці газу. Контрактна ціна на природний газ встановлена у розмірі 280,00 доларів США за 1000 (одна тисяча) куб.м. без ПДВ. Термін дії Контракту з моменту його підписання сторонами до 31 12.2011 року в частині поставок, а в частині розрахунків - до їх повного погашення.
Між Сторонами Контракту від 10.03.2011 року № 352 також укладені додаткові угоди, з огляду на які вбачається, що крім інших пунктів Контракту також змінювалась ціна на імпортований газ, а саме:
- додатковою угодою від 17.06.2011 року контрактна ціна на природний газ, який поставляється у липні-грудні 2011 року встановлена на рівні 320,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ. (т.2 а.с. 7);
- додатковою угодою від 28.07.2011 року контрактна ціна на природний газ, який поставляється у липні 2011 року встановлена на рівні 320,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється в серпні-грудні 2011 року встановлена на рівні 367,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ (т.2 а.с. 8);
- додатковою угодою від 30.09.2011 року контрактна ціна на природний газ, який поставляється у квітні-червні 2011 року встановлена на рівні 280,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ.; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у липні 2011 року встановлена на рівні 280,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у серпні-вересні 2011 року встановлена на рівні 367,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у жовтні-грудні 2011 року встановлена на рівні 412,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ (т.2 а.с. 11);
- додатковою угодою від 28.12.2011 року контрактна ціна на природний газ, який поставляється у квітні-червні 2011 року встановлена на рівні 280,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ.; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у липні 2011 року встановлена на рівні 320,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у серпні-вересні 2011 року встановлена на рівні 367,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у жовтні-грудні 2011 року встановлена на рівні 412,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у січні-грудні 2012 року встановлена на рівні 430,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ (т.2 а.с. 12);
- додатковою угодою від 29.12.2012 року контрактна ціна на природний газ, який поставляється у квітні-червні 2011 року встановлена на рівні 280,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ.; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у липні 2011 року встановлена на рівні 320,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у серпні-вересні 2011 року встановлена на рівні 367,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у жовтні-грудні 2011 року встановлена на рівні 412,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у січні 2012року - червні 2013 року встановлена на рівні 430,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ (т.2 а.с. 18);
- додатковою угодою від 27.06.2013 року контрактна ціна на природний газ, який поставляється у квітні-червні 2011 року встановлена на рівні 280,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ.; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у липні 2011 року встановлена на рівні 320,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у серпні-вересні 2011 року встановлена на рівні 367,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у жовтні-грудні 2011 року встановлена на рівні 412,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ; контрактна ціна на природний газ, який поставляється у січні 2012 року-грудні 2013 року встановлена на рівні 430,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ. Строк дії Контракту - з моменту його підписання сторонами до 31.12.2013 року в частині поставок, а в частині розрахунків - до повного погашення. (т.2 а.с. 19).
Отже ціна на імпортований природний газ в період з січня 2012 року по грудень 2013 року (тобто, в перевіряємих періодах грудень 2012 року, квітень-березень 2013 року) складала 430,00 доларів США за 1000,0 куб.м. без ПДВ.
З наданих до матеріалів справи первинних документів вбачається, що постачання природного газу згідно умовам Контракту від 10.03.2011 року № 352 та додаткових угод підтверджено належно оформленими вантажно-митними деклараціями, актами передачі-приймання природного газу, платіжними документами (т.2 а.с. 21-84), та це не спростовувалося представниками відповідача під час судового розгляду справи.
Відповідно до вантажно-митних декларацій природний газ поставлявся за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2711 21 00 00 без податку на додану вартість.
Так, згідно з пунктом 197.14 статті 197 Податкового кодексу України звільняються від оподаткування операції із ввезення на митну територію України природного газу за кодом згідно з УКТ ЗЕД 2711 21 00 00.
В подальшому імпортований газ реалізований товариству з обмеженою відповідальністю «Лідергаз» (ТОВ «Лідергаз»).
Між ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» (Продавець) та ТОВ «Лідергаз» (Покупець) укладено договір від 14.12.2012 року № ЛГаз-01/2012 на купівлю-продаж природного газу у періоді з 01.12.2012 року по 31.12.2013 року обсягом до 2 670 000,0 тис. куб.м.
Умовами пункту 5 цього договору визначена ціна на природний газ.
Так, ціна за 1000 куб.м. природного газу на момент укладення цього договору у разі передачі імпортованого газу - у пунктах приймання-передачі газу на газовимірювальних станціях (ГВС), які знаходяться на кордоні України з Російською Федерацією та в пунктах приймання-передачі газу з ПСГ в газотранспортну систему складає 3222,6 грн. без ПДВ, ПДВ 20 % - 644,52 грн., всього з ПДВ - 3867,12 грн.
Ціна за 1000 куб.м. природного газу на момент укладення цього договору у підземних сховищах газу (ПСГ) складає 3206,10 грн. без ПДВ, ПДВ 20% - 641,22 грн., всього - з ПДВ - 3847,32 грн.
У разі зміни НКРЕ ціни на природний газ, вона є обов'язковою для сторін за цим договором з моменту введення її в дію, про що сторонами підписується додаткова угода до цього договору.
Строк дії договору з 01.12.2012 року до 30.04.2013 року (згідно додатковим угодам) в частині реалізації природного газу, в частині проведення розрахунків за газ - до повного погашення заборгованості (т.2 а.с. 85-88).
Купівля-продаж природного газу з ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» на адресу ТОВ «Лідергаз» відбулася у грудні 2012 року, березні та квітні 2013 року, що оформлено належним чином податковими накладними, актами приймання-передачі, рахунками, платіжними дорученнями, актами звірки тощо (т.2 а.с. 89-123). Зауважень до цих документів з боку перевіряючи не виникло, що також підтверджено представниками відповідача у судовому засіданні.
На думку СДПІ, ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» при визначенні бази оподаткування по зазначеної господарської операції повинен був виходити саме з митної вартості імпортованого газу, а не з договірної ціни визначеної з ТОВ «Лідергаз» по договору від 14.12.2012 року № ЛГаз-01/2012.
З цього приводу суд зазначає наступне.
Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Згідно з абз. 3 п.188.1 ст.188 Податкового кодексу України(в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), база оподаткування операцій з постачання товарів, ввезених платником на митну територію України, визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, але не нижче митної вартості товарів, з якої були визначені податки і збори, що справляються під час їх митного оформлення, з урахуванням акцизного податку та ввізного мита, за винятком податку на додану вартість, що включаються в ціну товарів/послуг згідно із законом.
Водночас, абз.4 п.188.1 ст.188 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) прямо встановлено, що у разі, якщо постачання товарів/послуг здійснюється за регульованими цінами (тарифами), база оподаткування визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, визначеної за такими цінами (тарифами).
Таким чином, законодавець чітко встановив порядок визначення бази оподаткування у разі, якщо постачання товарів/послуг здійснюється за регульованими цінами (тарифами), при цьому, визначення бази оподаткування у такому випадку не пов'язане з митною вартістю товару.
А отже, ця норма є імперативною і виключень не має, діяла на момент виникнення господарських взаємовідносин між ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» та ТОВ «Лідергаз», а тому, на думку суду, правильно застосована позивачем при визначені об'єкта оподаткування під час здійснення купівлі-продажу природного газу за договором від 14.12.2012 року № ЛГаз-01/2012.
Крім того, Законом України «Про ціни і ціноутворення» визначається нові основні засади цінової політики і регулює відносини, що виникають у процесі формування, встановлення та застосування цін, а також здійснення державного контролю (нагляду) і спостереження у сфері ціноутворення.
Згідно із статтею 13 цього Закону, державне регулювання цін може здійснюватися у тому числі, шляхом: 1) установлення обов'язкових для застосування суб'єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів); 2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.
Пунктом 39.10 статті 39 Податкового кодексу України визначено, що у разі якщо ціни на товари (роботи, послуги) підлягають державному регулюванню згідно із законодавством, звичайною вважається ціна, встановлена відповідно до принципів такого регулювання.
За частиною першою статті 4 Закону України від 08.07.2010 року № 2467-VI «Про засади функціонування ринку природного газу» державне регулювання діяльності суб'єктів ринку природного газу, в тому числі суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання, які діють на суміжних ринках, здійснюється Кабінетом Міністрів України, національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, та центральними органами виконавчої влади в межах їх повноважень.
Відповідно до Законів України «Про природні монополії», «Про ціни і ціноутворення», «Про трубопровідний транспорт», «Про нафту і газ», «Про газ (метан) вугільних родовищ», «Про засади функціонування ринку природного газу», Указу Президента України від 14.03.95 № 213 «Про заходи щодо забезпечення діяльності Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України» (із змінами) та розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.05.2005 N 167-р «Про схвалення комплексного плану заходів із забезпечення фінансової стабілізації підприємств паливно-енергетичного комплексу» розроблено Порядок формування тарифів на послуги з транспортування, розподілу, постачання, закачування, зберігання та відбору природного газу, затвердженого Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 28.07.2011 року № 1384 (далі - Порядок НКРЕ № 1384).
Цей Порядок застосовується Національною комісією регулювання електроенергетики України (НКРЕ) при формуванні тарифів на природний газ та поширюється на всіх суб'єктів, які провадять господарську діяльність з транспортування, розподілу, постачання, закачування, зберігання та відбору природного газу.
Так, згідно пункту 1.3 Порядку НКРЕ № 1384 цей Порядок установлює механізм формування, у тому числі: тарифу на постачання природного газу за регульованим тарифом.
У відповідності до вимог пункту 1.4 цього Порядку, тариф на постачання природного газу за регульованим тарифом - установлений НКРЕ розмір оплати замовником вартості послуг постачання газопостачальним підприємством 1000 кубічних метрів природного газу.
За пунктом 2.10 Порядку НКРЕ № 1384 тариф на постачання природного газу за регульованим тарифом є фіксованим розміром платежу замовником послуги з постачання 1000 кубічних метрів природного газу на території здійснення ліцензованої діяльності відповідного газопостачального підприємства та застосовується цим підприємством при розрахунках із замовниками цієї послуги.
Постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики № 1395 від 31.10.2012, №1559 від 30.11.2012, №1849 від 28.12.2012, №74 від 31.01.2013, №207 від 28.02.2013, №368 від 01.04.2013 «Про встановлення граничного рівня ціни на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання», встановлений граничний рівень ціни на природний газ для промислових споживачів та інших суб`єктів господарювання без урахування податку на додану вартість, збору до затвердженого тарифу на природний газ у вигляді цільової надбавки, тарифів на транспортування, розподіл і постачання природного газу за регульованим тарифом на рівні 3509,00 грн. за 1000 куб.м.
Отже, ціна на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання регульована та становила в період з листопада 2012 року по квітень 2013 року граничний рівень 3509,00 грн. за 1000 куб.м.
Відповідно до пункту 2 Порядку розрахунку граничного рівня ціни на природний газ, який постачається для промислових споживачів та інших суб'єктів господарської діяльності, затвердженому постановою НКРЕ від 19 грудня 2003 року № 1391 визначено, що граничний рівень ціни на природний газ - максимально допустимий рівень ціни за 1000 куб. м природного газу, який постачається для промислових споживачів.
З аналізу цієї норми випливає, що ціна на природний газ не повинна перевищувати встановлений відповідними нормами НКРЕ тариф, при цьому, відсутні обмеження, якщо ціна на природний газ буде менш чим встановлений граничний рівень.
Як встановлено судом, ціна на природний газ за умовами договору від 14.12.2012 року № ЛГаз-01/2012 між ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» та ТОВ «Лідергаз» становила 3222,60 грн. за 1000 куб.м. (без ПДВ) у разі передачі в пунктах приймання передачі з ПСГ у газотранспортну систему, та 3206,00 грн. за 1000 кб.м. при передачі газу в підземних сховищах.
Таким чином, з урахуванням постанов НКРЕ щодо встановлення граничного рівня ціни на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання, вбачається, що позивач продавав природний газ контрагенту за ціною не вище встановленого максимально допустимого (граничного) рівня.
Здійснивши правовий аналіз наведених вище норм та дослідивши матеріали справи, суд погоджується з доводами позивача щодо правомірного застосування ним при визначенні об'єкта оподаткування під час господарської операції з ТОВ «Лідергаз» вимоги абзацу 4 пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України, який діяв на той момент, виходячи саме з договірної ціни (по договору від 14.12.2012 року № ЛГаз-01/2012), оскільки зазначеною нормою чітко встановлено яким чином визначається база оподаткування у разі якщо постачання товарів/послуг здійснюється за регульованими цінами (тарифами), а отже позивач діяв у відповідності до вимог діючого законодавства.
За таких обставин суд вважає, що висновок СДПІ щодо порушення ПАТ «КОНЦЕРН СТИРОЛ» податкового законодавства не відповідає нормам матеріального права та обставинам справи, а тому спірні податкові повідомлення-рішення від 09.09.2013 року № 0000324020/4909/10/40-20 про зменшення розміру від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 9 105 489,00 грн. та від 09.09.2013 року № 0000314020/4907/10/40-20 про збільшення суми грошового зобов'язання за платежем податку на додану вартість у розмірі 43 046 205,00 грн. (у тому числі: за основним платежем - 34 436 964,00 грн., за штрафними санкціями - 8 609 241,00 грн.) є протиправними, а тому підлягають скасуванню.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідачем не надано доказів, що спростовували б доводи позивача, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню у спосіб захисту права, визначений позивачем.
Оскільки адміністративний позов позивача, який не є суб'єктом владних повноважень, задоволено в повному обсязі, суд присуджує з Державного бюджету України всі документально підтверджені витрати останнього, зокрема: судові витрати у розмірі 2 752,80 грн.
Керуючись ст. ст. 71, 86, 94, ст. 105, 158 - 163 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Позов публічного акціонерного товариства «КОНЦЕРН СТИРОЛ» до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Головного управління Міндоходів про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 09.09.2013 року № 0000324020/4909/10/40-20 та № 0000314020/4907/10/40-20 - задовольнити повністю.
Скасувати податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Головного управління Міндоходів від 09.09.2013 року № 0000324020/4909/10/40-20 про зменшення публічному акціонерному товариству «КОНЦЕРН СТИРОЛ» розміру від'ємного значення суми з податку на додану вартість у розмірі 9 105 489,00 грн.
Скасувати податкове повідомлення-рішення Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Донецьку Головного управління Міндоходів від 09.09.2013 року № 0000314020/4907/10/40-20 про збільшення публічному акціонерному товариству «КОНЦЕРН СТИРОЛ» суми грошового зобов'язання за платежем з податку на додану вартість у розмірі 43 046 205,00 грн. (у тому числі: за основним платежем - 34 436 964,00 грн., за штрафними санкціями - 8 609 241,00 грн.).
Стягнути з рахунків Державного бюджету України на користь публічного акціонерного товариства «КОНЦЕРН СТИРОЛ» (ідентифікаційний код - 05761614, місцезнаходження - 84610, Донецька область, м. Горлівка, вул. Горлівської дивізії, буд. 10) судовий збір в розмірі 2 752,80 грн.
Вступну та резолютивну частини постанови виготовлено у нарадчій кімнаті і проголошено в присутності представників сторін 23 грудня 2013 року. Повний текст постанови виготовлений 28 грудня 2013 року.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення постанови апеляційної скарги.
В разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови, з подачею копій апеляційної скарги відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Суддя Чучко В.М.