open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 січня 2012 року м. Київ А/9991/35/11

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі:

Головуючого: судді Харченка В.В.

Суддів: Чалого С.Я.

Бим М.Є.

Секретар судового

засідання Ніколенко Г.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за апеляційною скаргою представника ОСОБА_3 та ОСОБА_4 - ОСОБА_5 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 02 серпня 2011 року у справі за позовом Волинського транспортного прокурора в інтересах Володимир-Волинської районної державної адміністрації до ОСОБА_3 та ОСОБА_4, треті особи: Служба автомобільних доріг у Волинській області, Устилузька міська рада Володимир-Волинського району Волинської області про примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, які перебувають у приватній власності з мотивів суспільної необхідності,-

в с т а н о в и л а:

У квітні 2011 року Волинський транспортний прокурор в інтересах Володимир-Волинської районної державної адміністрації звернувся до Львівського апеляційного адміністративного суду в порядку ст. 183-1 КАС України з позовом до ОСОБА_3 та ОСОБА_4, треті особи: Служба автомобільних доріг у Волинській області, Устилузька міська рада Володимир-Волинського району Волинської області про примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, які перебувають у приватній власності з мотивів суспільної необхідності.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 02 серпня 2011 року позов Волинської транспортної прокуратури в інтересах Володимир -Волинської районної державної адміністрації задоволено.

Примусово відчужено у державну власність Володимир-Волинській районній державній адміністрації, з мотивів суспільної необхідності -під розміщення /реконструкцію/ автомобільної дороги загального користування державного значення Устилуг-Луцьк-Рівне, км 0+420 -км 3+600:

- земельну ділянку площею 800 кв.м, наданої для будівництва та обслуговування житлового будинку і господарських будівель, яка належить ОСОБА_3 на праві приватної власності на підставі Державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯД № 314201, виданого 05.09.2008р. управлінням земельних ресурсів у Володимир-Волинському районі, за викупною ціною 41 744 грн.;

- земельну ділянку площею 488 м.кв., наданої для ведення особистого підсобного господарства, яка належить ОСОБА_3на праві приватної власності на підставі Державного акта на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯД № 314172, виданого 05.09.2008р. управлінням земельних ресурсів у Володимир-Волинському районі, за викупною ціною 21 057 грн.;

- Ѕ житлового будинку з надвірними будівлями, спорудами та зеленими насадженнями, що належить ОСОБА_3 відповідно до договору дарування, посвідченого Устилузькою держнотконторою 06.03.2008 р. № 381, за викупною ціною 203 856,50 грн.;

- Ѕ житлового будинку З надвірними будівлями, спорудами та зеленими насадженнями, що належить ОСОБА_4 на праві приватної власності відповідно до договору дарування, посвідченого Устилузькою держнотконторою 06.03.2008р. № 381, за викупною ціною 203 856,50 грн.

Зобов'язано знести житловий будинок з надвірними будівлями, спорудами та зеленими насадженнями, що розташовані за адресою Волинська область Володимир-Волинський район, м. Устилуг, вул. Левінцова, 53, що підлягають примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності -під розміщення /реконструкцію/ автомобільної дороги загального користування державного значення Устилуг-Луцьк-Рівне, км 0+420 -км 3+600.

Зобов'язано Володимир-Волинську районну державну адміністрацію Волинської області здійснити виплату належних ОСОБА_3 сум за рахунок коштів, перерахованих Службою автомобільних доріг у Волинській області на рахунок за банківськими реквізитами: ТВБВ №10002/097 філії Волинського обласного управління ВАТ Державний Ощадбанк України №26200000384380. Крім того, зобов'язано виплатити кошти в сумі 266 657,50 грн. ОСОБА_3 після вступу постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 02.08.2011 року у справі № 2а-4/11/9104 у законну силу.

Зобов'язано Володимир-Волинську районну державну адміністрацію Волинської області здійснити виплату належних ОСОБА_4 сум за рахунок коштів, перерахованих Службою автомобільних доріг у Волинській області на рахунок за банківськими реквізитами: ТВБВ №10002/097 філії Волинського обласного управління ВАТ Державний Ощадбанк України №26209000384381. Крім того, зобов'язано виплатити кошти в сумі 203 856,50 грн. ОСОБА_4 після вступу постанови Львівського апеляційного адміністративного суду від 02.08.2011 року у справі № 2а-4/11/9104 у законну силу.

Зобов'язано ОСОБА_3 та ОСОБА_4 звільнити належні їм земельну ділянку та житловий будинок з надвірними будівлями спорудами протягом 15 (п'ятнадцять) днів з дня набрання постановою суду законної силі.

В апеляційній скарзі представник ОСОБА_3 та ОСОБА_4 -ОСОБА_5 просить скасувати зазначену вище постанову апеляційного суду, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, поясненням сторін, третіх осіб, поясненням свідків ОСОБА_7, ОСОБА_6, сторонами по справі є: співвласники по Ѕ частині будинковолодіння за адресою м. Устилуг, вул. Левінцова, 53 -ОСОБА_4 та ОСОБА_3, остання крім цього є власницею земельних ділянок площею 800 м.кв. та 488м.кв., які належать їй на праві приватної власності і Волинський транспортний прокурор, який захищає інтереси Володимир-Волинської районної державної адміністрації в зв'язку з нагальною потребою звернувся з позовом до суду де просив вилучити в примусовому порядку земельну ділянку та інші об'єкти нерухомого майна відповідачів в зв'язку з суспільною необхідністю, а саме реконструкцію автомобільної, дороги державного значення так, як державною програмою розвитку автомобільних доріг загального користування на 2007-2011 роки, затв. Постановою КМ України № 710 від 03.08.2005р., передбачено провести реконструкцію автомобільної дороги загального користування державного значення Н-22 Устилуг-Луцьк-Рівне, а саме збудувати за рахунок коштів державного бюджету у період до 2012 року автомобільну дорогу в обхід міста Устилуг Володимир-Волинського району Волинської обл..

Як вбачається із матеріалів справи, до складу земель, що запроектовані до відведення Службі автомобільних доріг у Волинській області під будівництво об'єкта «Реконструкція автомобільної дороги Устилуг-Луцьк-Рівне від км 0+420 до км 3+600 та ґрунтованих резервів»в межах Устилузької міської ради Володимир-Волинського району, відноситься земельні ділянки, що належить на праві власності ОСОБА_3

Наведений проект в установленому порядку погоджений та затверджений відповідними органами державної влади та місцевого самоврядування.

Окрім цього, Акт вибору та обстеження земельної ділянки, передбаченої під розміщення об'єкта реконструкції, погоджений землевласниками та представниками уповноважених органів; позитивні висновки про погодження місця розташування об'єкта реконструкції надали Державне управління екології та природних ресурсів у Волинській обл.. (№ 5/1313 від 25.09.2002р.), Володимир-Волинська санепідемстанція (№ 102 від 10.10.2002р.), Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Володимир-Волинської районної державної адміністрації (№ 237 від 10.10.2002р.), Володимир-Волинський районний відділ земельних ресурсів (№ 425 від 10.10.2002р.).

У зв'язку із реконструкцією автомобільної дороги державного значення Н-22 Устилуг-Луцьк-Рівне на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок Службі автомобільних доріг у Волинській обл.. для реконструкції автомобільної дороги Устилуг-Луцьк-Рівне на ділянці від км 0+420 до км 3+600 та розробки ґрунтових резервів в межах м.Устилуга, Володимир-Волинською районною державною адміністрацією прийнято розпорядження № 650 від 28.12.2010р. «Про викуп у земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб».

Викупна вартість земельної ділянки та іншого майна визначена експертними установами; розмір останньої врахований позивачем при прийнятті рішення про викуп майна відповідачів та під час звернення до суду із розглядуваним позовом.

На виконання Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності»районною державною адміністрацією скеровано на адресу ОСОБА_4 повідомлення № 21/27/2-11 від 04.01.2011р. та ОСОБА_3 повідомлення № 20/27/2-11 від 04.01.2011р. про викуп у них об'єктів відчуження, однак відповідачі письмового повідомлення про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмови від такого не надали.

На засіданні державної комісії по відчуженню земель при будівництві та реконструкції вказаної дороги, створеної розпорядженням позивача відповідно до вимог законодавства, ОСОБА_3 та ОСОБА_4 повідомили про свою незгоду із запропонованими їм умовами викупу.

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності»у разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення, зокрема, лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації.

Відповідно до п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" встановлено, що земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на ній розміщені, які знаходяться у власності фізичних або юридичних осіб, можуть бути викуплені, примусово відчужені для цілей, пов'язаних із будівництвом, капітальним ремонтом, реконструкцією об'єктів, визначених у Державній цільовій програмі підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу, що здійснюється на замовлення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування та/або фінансується за рахунок державного чи місцевих бюджетів, у порядку, визначеному Законом України "Про організацію та проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в України".

Державною цільовою програмою розвитку автомобільних доріг загального користування на 2007-2011 роки, затвердженою постановок Кабінету Міністрів України від 03.08.2005 року №710 «Про затвердження Державної програми розвитку автомобільних доріг загального користування на 2007-2011 роки», передбачено збудувати у період до 2011 року автомобільну дорогу в обхід міста Устилуг Володимир-Волинського району Волинської області, через яке проходить дорога Н-22 Устилуг-Луцьк-Рівне.

Метою Програми є підвищення безпеки руху, швидкості, комфортності та економічності перевезень пасажирів i вантажів автомобільним транспортом; поліпшення транспортно-експлуатацшного стану автомобільних доріг, мостів та дорожнього інфраструктури; забезпечення планомірного розвитку мерою автомобільних доріг; поліпшення технічних показників поліпшення конкурентоспроможності томобшьних доріг щодо; поліпшення транзитних перевезень i розвитку автомобільного туризму; сприяння соціально-економічному та екологічно збалансованому розвитку держави.

Координація діяльності та систематичний контроль за виконанням передбачених Програмою заходів, ефективним та цільовим використанням коштів її виконавцями, а також залучення до виконання Програми в установленому законодавством порядку підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності та відомчого підпорядкування покладається на Укравтодор.

За таких обставин, спірні земельна ділянка та інше нерухоме майно, які належать відповідачам, полягає примусовому відчуженню у державну власність з мотивів суспільної необхідності під розміщення автомобільної дороги державного значення Н-22 Устилуг-Луцьк-Рівне, яка реконструюється на ділянці км 0+420 - км 3+600, оскільки виконання робіт по реконструкції вказаної ділянки дороги без припинення права власності відповідачів на вказане майно є неможливим.

В частині визначення викупної вартості майна суд першої інстанції врахував, що відповідно до ст..5 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності»викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв'язку з достроковим припиненням його зобов'язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі.

Розпорядженням Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської обл.. № 650 від 28.12.2010р. «Про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб»було затверджено викупну вартість спірних об'єктів нерухомості. Крім цього, Володимир-Волинська районна державна адміністрація Волинської області при визначенні викупної ціни спірних об'єктів нерухомого майна не вважала за необхідне проводити рецензування звіту про оцінку майна, складеного Комунальним підприємством «Волинське бюро технічної інвентаризації»09.11.2010 року; також позивачем вказаний звіт не погоджувався, не затверджувався та не приймався, а тому в даному випадку його рецензування не можна вважати обов'язковим.

Окрім того, розпорядження Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської обл.. № 650 від 28.12.2010р. відповідачами не оспорювалося, на даний час залишається чинним та підлягає виконанню.

Пунктом 36 згаданої вище Методики передбачено, що на вартість земельної ділянки можуть впливати умови продажу та пов'язане з ним фінансування. Земельні ділянки-аналоги, які використовує оцінювач, виставлені у вільному продажі, оцінювані земельні ділянки підлягають примусовому продажу для суспільних потреб, тому, у даному випадку, необхідно застосовувати коригування, проте оцінювачем ця обставина не врахована.

При використанні земельних ділянок-аналогів оцінювачем використані земельні ділянки населених пунктів, які мають різний статус, що відрізняється від оцінюваної земельної ділянки, а саме: при визначені вартості використані земельні ділянки, що розташовані в місті обласного значення -районному центрі та приміській зоні -селах, що найближче розташовані до міста Володимира-Волинського. Оцінювана земельна ділянка розташована у периферійній частині міста Устилуга.

Статтею 19 Закону України «Про оцінку земель»передбачено, що експертна грошова оцінка вільних від будівель та споруд земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, що проводиться у зв'язку з викупом цих земельних ділянок для суспільних потреб чи їх примусовим відчуженням з мотивів суспільної необхідності, проводиться на основі використання земельних ділянок з урахуванням їх використання за цільовим призначенням (використанням), встановленим на день прийняття рішення про викуп таких земельних ділянок для суспільних потреб.

У порушення цієї статті вартість обох земельних ділянок визначена оцінювачем, як вартість земельних ділянок, наданих для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських будівель і споруд з застосуванням витратного та порівняльного підходів (висновок №0-104 про викупну ціну майна).

Для визначення вартості земельної ділянки площею 0,0488 м.кв. наданої для особистого підсобного господарства оцінювач мав би застосувати методичний підхід, що базується на капіталізації чистого операційного або рентного доходу. Такий розрахунок у звіті відсутній.

Відповідно до ст..22 Закону України «Про оцінку земель»обов'язковим є рецензування звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок у Р^і викупу земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб та примусового їх відчуження з мотивів суспільної необхідності відповідно до закону.

Частиною 5 статті 5 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності»передбачено, що у разі якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб'єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб'єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.

У ході переговорів райдержадміністрації з ОСОБА_3 згоди на добровільне відчуження майна не досягнуто. При цьому відповідачі не подавали іншої оцінки майна та не висловлювали бажання залучати іншого суб'єкта оціночної діяльності.

Згідно ч.2 ст.16 цього ж Закону вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, якщо позивач доведе, що будівництво під яке відчужується майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника. Відповідні докази про необхідність будівництва дороги саме на земельній ділянці, що є приватною власністю відповідачів, додані до позовної заяви.

Відповідно до вимог ст..14 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності»у разі викупу земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб власнику (власникам) цього майна вартість таких об'єктів може бути відшкодована у грошовій формі або може бути надано у власність іншу рівноцінну земельну ділянку чи об'єкти нерухомого майна, вартість яких враховується при визначенні викупної ціни.

За згодою власника (власників) йому може бути передано у власність іншу земельну ділянку, інші об'єкти нерухомого майна більшої вартості (але не більше ніж на 10 відсотків від їх експертної оцінки), що передбачає виплату власником різниці у вартості такого майна, або меншої вартості, що передбачає виплату власнику різниці у вартості такого майна.

Таким чином, наведеним Законом не передбачено можливості викупу у власника земельної ділянки та іншого нерухомого майна, із одночасним забезпеченням його та членів його сім'ї житлом.

Доводи апеляційної скарги зазначених висновків суду не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

Згідно ч.1 ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до приписів ст.183-1 КАС України ( в редакції Закону України від 07.07.2010 № 2453-V1) адміністративні справи за позовами про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності, розглядаються та вирішуються апеляційним судом як судом першої інстанції за місцем розташування нерухомого майна, що підлягає примусовому відчуженню. У зазначених адміністративних справах судом апеляційної інстанції є Вищий адміністративний суд України.

Керуючись ст.ст. 183-1, 197, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

у х в а л и л а :

Апеляційну скаргу представника ОСОБА_3 та ОСОБА_4 - ОСОБА_5 - залишити без задоволення.

Постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 02 серпня 2011 року - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлагає.

Джерело: ЄДРСР 32277552
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку