Справа № 2-2187/12
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2012 року
Суддя Свердловського міського суду Луганської області Новосьолова Г.М., розглянувши у у відкритому судовому засіданні у залі суду міста Свердловська Луганської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахтопрохідницьке управління» про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ
Позивач звернувся до Свердловського міського суду із цивільною позовною заявою до відповідача, в якій просить: визнати дії посадових осіб Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахтопрохідницьке управління» про перерахунок заробітної плати й видачу довідки про період роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС не законними, зобов'язати видати йому, ОСОБА_1, довідку про заробітну плату за час роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з урахуванням підвищення тарифних ставок у два рази, кратності, оплати вихідних, премії в розмірі 60 %, та оплати збереженої заробітної плати по основному місцю праці.
В обґрунтування вимог позивач наводить наступне. Він є учасником ліквідації аварії в зоні ЧАЕС. У військової частині 32207 виконував службові обов'язки в 30-ти кілометровій зоні ЧАЕС з 06.09.1986р. по 13.10.1986 року.
У зв'язку із захворюванням, отриманим під час виконання службових обов'язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, позивачу була встановлена 2-а група інвалідності. До листопада 2011р. він одержував пенсію в розмірі 8-ми мінімальних пенсій за віком і додаткову пенсію в розмірі 75% від мінімальної пенсії за віком у відповідності зі ст.ст.50, 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи». Але потім розмір пенсії був значно знижений, оскільки, як пояснили в Управлінні Пенсійного Фонду України в м. Свердловську, підвищена пенсія призначається на підставі довідки про розрахунок заробітної плати за період роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. На звернення позивача до Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахтопрохідницьке управління», за наказом якої позивач був раніше відряджений до 30-ти кілометрової зони ЧАЕС, було видано відповідь, в якої говориться, що його заява розглянута керівництвом Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахтопрохідницьке управління» «що справку о заработке ОСОБА_1 предоставить нет возможности по той причине, что первичная справка воинской части не сохранилась и не возможно установить (идентифицировать) виды выплат заработной платы ввиду некоректной их шифровки при начислении зарплаты». При цьому не надана довідка про заробітну палату за період роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильської АЕС встановленого зразка. З даною відповіддю позивач не згоден, оскільки, відповідно до ст.15 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» довідки про період роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період видають підприємства, установи й організації, де працювала людина на момент відрядження в зону відчуження.
Після аварії на ЧАЕС 26.04.1986р. уряд колишнього СРСР і Української РСР прийняли багато рішень з грифом «таємно» щодо оплати праці осіб ліквідаторів, який був знятий тільки у середині 90-років, з приводу чого позивач не був достеменно обізнаний про розміри його оплати праці в зоні відчуження. Якщо роботу в зоні відчуження оплатили неправильно (зарплату нарахували без обліку деяких урядових рішень), підприємство, установа, організація на підставі первинних документів повинні зробити перерахунок заробітної плати відповідно до законодавства (лист Мінпраці, Мінчорнобиля й Мінфіну України від 29.10.1992р. № 09-3751 та Постанови КМУ № 1210 від 23.11.2011р.). Розраховану в такий спосіб заробітну плату не індексують і не виплачують, а тільки враховують при обчисленні пенсій. Якщо особа відробила в зоні відчуження один календарний місяць або більше, довідку про заробітну плату видають за звичайною формою. Якщо ж у зоні відпрацьовано менше календарного місяця й пенсію призначають із заробітку, отриманого за фактично відпрацьований час у зоні відчуження, то варто видавати довідку, що затверджена Міністерством соціального захисту населення України (лист від 27.02.96р. № 01-3/244-013-21). У довідці вказують населені пункти зони відчуження, у яких працівник виконував роботи, період безпосереднього виконання робіт, посада, посадовий оклад (тарифна ставка), який був встановлений особі на момент виконання робіт в зоні відчуження по основному місцю роботи, а також «кратність» - коефіцієнт кратності: 5-111 зона; 4-11 зона; 3-1 зона; 2- зона особливого контролю.
Позивач вважає, що розрахунок заробітної плати за час роботи, по ліквідації наслідків на ЧАЕС, відповідачем був проведений невірно, оскільки не були використані нормативні документи з грифом «таємно» і для «службового користування», що передбачають застосовувати до працівників безпосередньо зайнятим на роботах з усунення наслідків аварії на ЧАЕС оплату праці підвищувати на 100% та застосовувати максимальний розмір премії 60% від тарифної довідки, збільшеної виходячи з підвищених тарифних ставок, а також оплату праці у кратному розмірі в порівнянні із чинним законодавством нормами, з приводу чого надав правове обґрунтування.
Як вважає позивач, керівництво Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахтопрохідницьке управління» зобов'язано було видати довідку про заробітну плату (зробити перерахунок) за час роботи з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 06.09.1986р. по 13.10.1986р. з урахуванням всіх зазначених постанов, що регламентують порядок оплати праці з нарахуванням премії в розмірі 60% тарифної ставки, що повинна бути збільшена на 100%, тобто подвійно, подвійною оплатою за роботу у вихідні та святкові дні, в порівнянні з встановленими чинним законодавством нормами.
У судове засідання позивач та його представник ОСОБА_4 не з'явилися, надали суду письмові заяви про розгляд справи за їх відсутністю, позовні вимоги підтримують у повному обсязі та наполягають на їх задоволенні.
У судове засіданні представник відповідача Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахтопрохідницьке управління» не з'явився, надав суду письмову заяву про розгляд справи за їх відсутністю, не заперечує проти задоволення позову.
Суд, дослідивши матеріали справи, перевіривши надані докази, вважає позов таким, що підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст.3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
У судовому засіданні встановлено, що позивач ОСОБА_1 працював в зоні ЧАЕС з 06.09.1986р. по 13.10.1986 року, у військової частині 32207, що підтверджується записую у військовому квітку, архівною довідкою № 1785-2 від 29.11.2002 року, та посвідченням особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи НОМЕР_1 від 18.09.2009р.(а.с.8).
Також судом встановлено, що позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, підтверджується дублікатом посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи НОМЕР_1 (категорія 1).(а.с.9). Відповідно довідки з акту огляду МСЕК № 736997 від 21.09.2011р.(а.с.10) у зв'язку з виконанням військових обов'язків з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС позивачу визначено 75% втрати професійної працездатності безстроково та встановлена ІІ група інвалідності.
З звернення до УПФУ в м. Свердловську Луганської області позивачу стало відомо, що для отримання підвищеного розміру пенсії необхідно надати довідку про розрахунок заробітної плати за період роботи з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.
Відповідно до ст.15 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", підставами для визначення статусу учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС є період роботи (служби) у зоні відчуження, що підтверджено відповідними документами. Видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами).
Таким чином, убачається, що право позивача порушене, оскільки відсутність довідки про перерахунок заробітної плати позбавляє його на призначення та отримання відповідного підвищення пенсії, внаслідок чого він вимушений звернутись до суду з даним позовом. Законність вимог позивача підтверджується наступними нормативними актами.
Постановою ЦК КПРС, Президії Верховної Ради СРСР від 07.05.1986р. №524-156 і Постановою Ради Міністрів України №168-5 від 08.05.1986р. передбачено проводити оплату праці працівникам, безпосередньо зайнятім на роботах з усунення наслідків аварії на ЧАЕС по підвищеним до 100% тарифним ставкам.
Постановою Ради Міністрів СРСР і ВЦСПС№ 665-195 від 05.08.1986р. визначено встановлення працівникам підприємств, організацій і установ, що виконують роботи з усунення наслідків аварії на ЧАЕС максимального розміру премії-60% від тарифної ставки на місяць. Пункт 5 цієї постанови дозволяв залучати працівників до робіт, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії у вихідні і святкові дні з оплатою праці в подвійному розмірі.
Постанова Ради Міністрів УРСР і Укрсовпрофу №207-7 від 10.06.1986р. передбачала, що положення постанов №665-195 та №524-156 поширюється також працівників та військовослужбовців, що виконують роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС. Зазначеною постановою №207-7 встановлений максимальний розмір премії -60% тарифної ставки на місяць. При цьому премія, згідно п.1 Постанови Державного комітету СРСР по праці і соціальних питаннях і Секретаріату ВЦСПС № 153\10-43 від 07.05.1996р. повинна нараховуватися зі збільшеної заробітної плати, виходячи з підвищених (Постанова № 524-156) тарифних ставок.
Згідно ст.3 Закону України"Про правонаступництво" від 12.09.1991р., Закони УРСР і інші нормативні акти діють на території України, оскільки вони не суперечать Законам України, прийнятим після проголошення незалежності, у зв'язку з чим зазначені нормативні акти є діючими, що також підтверджується листом Міністерства праці України №18-д 1452\5 від 23.10.2000р. Крім того роз'ясненням Міністерства праці України від 23,10.1992р. №09-3751 передбачено, що у випадку неправильності оплати праці в зоні відчуження необхідно зробити перерахунок заробітної плати особам, які брали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС згідно чинного законодавства.
Постановою Держкомітету СРСР по праці і соціальним питанням та Секретаріату ВЦСПС № 15310-43 від 07.05.1986р. визначено, що працівникам, безпосередньо зайнятим на роботах, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС, установлені граничні розміри премій, які варто обчислювати з підвищених до 100% тарифних ставок й посадових окладів. Пункт 4 цієї Постанови встановлює 6-годинний робочий день і 36-годинний робочий тиждень.
Положеннями п.2 Постанови №524-156, п.1 Постанови №665-195, п.1 Постанови №207-7 передбачено, що за працівниками, спрямованими на роботу з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, за місцем основної роботи зберігається, крім того, середня заробітна плата.
Постановою КМУ №1210 від 23.11.2011р. затверджено Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, пунктами 3 та 6 якої передбачено, що у разі, коли особа працювала у зоні відчуження менше календарного місяця у 1986-1990 роках, за її бажанням пенсія може обчислюватися виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу у зоні відчуження, за весь фактично відпрацьований час, в одному із неповних календарних місяців роботи протягом цих років, без додавання суми заробітної плати за період роботи за межами відчуження… Якщо дні роботи припали на вихідні і святкові дні, розрахунок заробітної плати проводиться у такому ж порядку, як і за роботу у робочі дні, а доплата за вихідні і святкові дні, нарахована за фактично відпрацьований час, з урахуванням установленої кратності додається до суми обчисленої заробітної плати. В усіх випадках премія, передбачена п.п.3 п.1 Постанови Ради Міністрів УРСР, Укрпрофради від 10.06.1986р. №207-7 (не більш як 400 карбованців на місяць), що була визначена умовами оплати праці для осіб, які безпосередньо брали участь у роботах, пов'язаних з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи і запобігання забрудненню навколишнього природного середовища, після проведеного розрахунку додається до суми обчисленого заробітку.
Керівництво Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахтопрохідницьке управління» не мало права надавати довідку про відсутність нарахувань ОСОБА_1 у зв'язку з його відрядженням у зону відчуження, оскільки відповідно до ст. 15 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» довідки про період роботи з ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період видають підприємства, установи й організації, де працювала людина на момент відрядження в зоні відчуження.
На підставі ст.15 Закону України "Про статус га соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", керуючись ст.ст. 10,11,60,212-215, 367 ЦПК України, суд
ВИРИШИВ
Позовну заяву ОСОБА_1 до Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахтопрохідницьке управління» про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково
Визнати неправомірними дії Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахтопрохідницьке управління» з відмови видати довідку про заробітну плату та зобов'язати Державного відкритого акціонерного товариства «Свердловське шахтопрохідницьке управління» видати ОСОБА_1 довідку про заробітну плату за час роботи по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС. з урахуванням підвищення тарифних ставок з урахуванням кратності,оплати вихідних.
Апеляційна скарга на постанову суду подається до Луганського апеляційного суду протягом десяти днів з дня її отримання. Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя Г.М.Новоселова