ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 серпня 2012 р.
Справа № 2а/0470/7734/12
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді
Куделько Н.Є.
при секретарі
Вітушко Л.Г.
за участю:
представника позивача представників відповідача
Шульгат В.В. Кравченко А.В., Хорошевої О.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Повного товариства "Ломбард"Дельта" ПП "РІА - Фінанс" і компанія" до Західно-Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції Дніпропетровської області Державної податкової служби про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №0000032230 та №0001351742 від 27.06.2012р.,-
ВСТАНОВИВ:
11.07.2012 року Повне товариство "Ломбард"Дельта" ПП "РІА - Фінанс" і компанія" (далі - позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Західно-Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції Дніпропетровської області Державної податкової служби (далі - відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 27.06.2012р.: №0000032230 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на прибуток на суму 110420,50 грн., в тому числі: за основним платежем - 105376,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 5044,50 грн.; та №0001351742 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 101801,23 грн., в тому числі: за основним платежем - 99981,74 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 1819,49 грн. В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що дані податкові повідомлення-рішення були прийняті на підставі акту від 15.06.2012р. № 62/223/36568811 про результати планової виїзної перевірки Повного товариства "Ломбард"Дельта" ПП "РІА - Фінанс" і компанія" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2011р. по 31.03.2012р. Вважають дані рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки дані рішення відповідачем було прийнято на підставі висновків контролюючих органів, які не відповідають дійсності, чинному законодавству, наявним документам про фінансово-господарську діяльність, та є безпідставними. Просить суд позов задовольнити.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, обставини викладені у позовній заяві підтвердив.
Представники відповідача в судовому засіданні позов не визнали, позовні вимоги вважають необґрунтованими, посилаючись на те, що податкові повідомлення-рішення від 27.06.2012р.: №0000032230 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на прибуток на суму 110420,50 грн., в тому числі: за основним платежем - 105376,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 5044,50 грн.; та №0001351742 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 101801,23 грн., в тому числі: за основним платежем - 99981,74 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 1819,49 грн., прийняті на підставі у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. На підставі вищенаведеного, просять суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Заслухавши пояснення представника позивача та представників відповідача, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що Повне товариство "Ломбард"Дельта" ПП "РІА - Фінанс" і компанія" 30.06.2009р. зареєстровано виконавчим комітетом Павлоградської міської ради Дніпропетровської області, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи (а.с.13,т.1).
Повне товариство "Ломбард"Дельта" ПП "РІА - Фінанс" і компанія" перебуває на обліку в Західно-Донбаській об'єднаній державній податковій інспекції Дніпропетровської області Державної податкової служби (а.с.23,т.1).
Судом встановлено, що на підставі наказу від 07.05.2012р. № 223, наказу від 31.05.2012р. № 319 та направлень від 18.05.2012р. № 168, № 169, № 170 посадовими особами Західно-Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції Дніпропетровської області Державної податкової служби проведено планову виїзну перевірку Повного товариства "Ломбард"Дельта" ПП "РІА - Фінанс" і компанія" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2011р. по 31.03.2012р. (а.с.22,т.1).
За результатами перевірки 15.06.2012р. Західно-Донбаською об'єднаною державною податковою інспекцією Дніпропетровської області Державної податкової служби складено акт № 62/223/36568811 (а.с.22-43,т.1).
У ході документальної планової виїзної перевірки Повного товариства "Ломбард"Дельта" ПП "РІА - Фінанс" і компанія" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2011р. по 31.03.2012р. було встановлено порушення:
1) пп.4.1.2, п.п.4.1.6 п.4.1 ст. 4, п.п.11.3.6 п.11.3 ст.11, п.п.5.2.1 п.5.2 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», п.137.4, п. 137.8 ст.137, п.138.4, п. 138.8 ст.138 Податкового Кодексу України, в результаті чого занижений податок на прибуток на суму 105376 грн., в тому числі по періодах: 1 квартал 2011 року на суму 7273 грн., 2 квартал 2011 року на суму 41776 грн., 3 квартал 2011 року на суму 36087 грн., 4 квартал 2011 року на суму 66 грн., 1 квартал 2012 року на суму 20174 грн.;
2) пп. 165.1.21 п. 165.1 ст.165 Податкового Кодексу України, не нараховано, не утримано та не перераховано до бюджету податок на доходи фізичних осіб в 1 квартал 2011 р. - 162,00грн.;
3) пп. 14.1.54, пп. 14.1.56, пп. 14.1.180 п. 14.1 ст.14, п.18.1 ст. 18, п. 164.1. ст.164 Податкового Кодексу України, донараховано податок на доходи фізичних осіб у сумі 99819,74 грн., в т.ч. по періодах: І квартал 2011р. - 55570,02 грн., II квартал 2011р. - 39015,76 грн., ІІІ квартал 2011р. - 4987,95грн., IV квартал 2011р. - 201,00 грн., І квартал 2012р. - 45,00грн. Всього за результатами перевірки донараховано податок на доходи фізичних осіб в розмірі 99981,74грн.;
4) п.51.1 ст.51, п. 119.2 ст. 119, п. 176.2 „б" ст.176 Податкового Кодексу України, за період 01.01.2011р. по 31.03.2012р. податкові розрахунки сум доходу, нарахованого сплаченого на користь платників податку, відомості за формою 1ДФ до Західно-Донбаської ОДПІ надано в не повному обсязі, а саме: не зазначено в повному обсязі суми виплачених доходів працівнику підприємства за підвищення кваліфікації, суми виплачених доходів за договорами фінансового кредиту, суми виплачених доходів фізичним особам підприємцям за надані послуги та ТМЦ (а.с.42 звор.,т.1).
На підставі акта перевірки від 15.06.2012р. № 62/223/36568811, 27.06.2012р. Західно-Донбаською об'єднаною державною податковою інспекцією Дніпропетровської області Державної податкової служби були прийняті податкові повідомлення-рішення:
- №0000032230 про збільшення позивачу суми грошового зобов'язання з податку на прибуток на суму 110420,50 грн., в тому числі: за основним платежем - 105376,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 5044,50 грн. (а.с.10,т.1).;
- №0001351742 про збільшення позивачу суми грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 101801,23 грн., в тому числі: за основним платежем - 99981,74 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 1819,49 грн. (а.с.11,т.1).
Як вбачається з акта перевірки, на порушення вимог підпункту 4.1.2 пункту 4.1 статті 4, підпункту 11.3.6. пункту 11.3 статті 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» із внесеними змінами та доповненнями, пунктів 137.4, 137.8 статті 137 Податкового Кодексу України Повним товариством "Ломбард"Дельта" ПП "РІА - Фінанс" і компанія" не включено до складу доходів податкового обліку суму нарахованих процентів за договорами фінансового кредиту під заставу у розмірі 61278 грн.
Відповідно до пункту 1.14. статті 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», ломбардна операція - операція фізичних чи юридичних осіб з отримання коштів від юридичної особи, кваліфікованої як фінансова установа згідно із законодавством України, під заставу товарів або валютних цінностей. Ломбардні операції є різновидом кредиту під заставу.
Відповідно до пункту 1.11. статті 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», кредит - кошти та матеріальні цінності, які надаються резидентами або нерезидентами у користування юридичним або фізичним особам на визначений строк та під процент. Кредит розподіляється на фінансовий кредит, товарний кредит, інвестиційний податковий кредит та кредит під цінні папери, що засвідчують відносини позики.
Згідно з підпунктом 3) пункту 1 статті 1 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» із змінами і доповненнями, фінансовий кредит визначений як кошти, які надаються у позику юридичній або фізичній особі на визначений строк та під процент.
Доходом ломбарду від здійснення господарської діяльності є проценти нараховані за користування кредитами.
Відповідно до підпункту 4.1.2 пункту 4.1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», передбачено, що валовий доход включає доходи від здійснення банківських, страхових та інших операцій з надання фінансових послуг, торгівлі валютними цінностями, цінними паперами, борговими зобов'язаннями та вимогами.
Відповідно до підпункту 11.3.6. пункту 11.3. статті 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», датою збільшення валових доходів кредитора від здійснення кредитно-депозитних операцій є дата нарахування процентів (комісійних) у строки, визначені кредитним (депозитним) договором.
Згідно із пунктом 137.4 статті 137 розділу III Податкового Кодексу України, датою отримання доходів, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, є звітний період, у якому такі доходи визнаються згідно з цією статтею, незалежно від фактичного надходження коштів (метод нарахувань), визначений з урахуванням норм цього пункту та статті 159 цього Кодексу .
Згідно із пунктом 137.8. статті 137 Податкового Кодексу України, датою отримання доходів платника податку від проведення кредитно-депозитних операцій є дата визнання процентів (комісійних та інших платежів, пов'язаних зі створенням або придбанням кредитів, вкладів (депозитів), визначена згідно з правилами бухгалтерського обліку.
Порядок визнання доходів встановлений Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затвердженим Наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999р. №290 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1999р. за №860/4153. Так, згідно з вимогами пункту 20 стандарту «Визнання та класифікація доходу» проценти визнаються у тому звітному періоді, до якого вони належать, виходячи з бази їх нарахування та строку користування відповідними активами.
Як вбачається з акта перевірки, за період, який перевірявся, Повним товариством «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» було укладено 1005 договорів фінансового кредиту, які мають наступні типові умови: «Договір фінансового кредиту ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» - «Кредитодавець -Заставоутримувач», громадянин «Позичальник - Застоводавець». Предмет Договору про надання фінансового кредиту, відповідно п.2. Договору - Кредитодавець з однієї сторони, та Позичальник з іншої сторони, уклали Договір про надання Кредитодавцем на власний ризик фінансового Кредиту Позичальнику та домовились про наступне: Кредит надається під заставу майна, під визначений відсоток та на визначений строк. Кредит надається в готівковій формі через касу Кредитодавця в день підписання цього Договору. Забезпечення зобов'язань Позичальника за даним Договором є застава майна Позичальника, згідно Договору закладу майна. Кредитодавець має право, в разі не виконання Позичальником узятих на себе зобов'язань з даною угодою визнається сторонами як доручення Позичальника Кредитодавцеві розпорядитися предметом застави в цілях покриття в повному обсязі заборгованості Позичальника перед Кредитодавцем за договором Застави (включаючи відсотки). Кредитодавець самостійно і за власним розумінням визначає шляхи виконання цього пункту.». Кредит надається ломбардом під заставу майна, під визначений відсоток та на визначений строк. Кредит надається в готівковій формі через касу Кредитодавця, в день підписання цього Договору. Забезпечення зобов'язань Позичальника за даним Договором є застава майна Позичальника, згідно Договору закладу майна. Процентна ставка за користування позиками та сума процентів, нарахована відповідно до умов договору фінансового кредиту, зазначена в кожному з укладених договорів, які підписані обома сторонами. Під час укладення договорів фінансового кредиту, проценти за користування розраховуються у договорі та їх сума зазначається в пункті 15 договору.
Також, перевіркою встановлено, що одночасно з укладанням договору фінансового кредиту в періоді з січня 2011 року по першу половину червня 2011 року укладається договір поруки, сторонами якого виступають: ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» (надалі - Кредитор) з однієї сторони та ОСОБА_6 (надалі - Поручитель) з іншої сторони. Предмет договору: Поручитель поручається перед кредитором за виконання зобов'язань Боржника по договору фінансового кредиту. Поручитель відповідає перед кредитором за виконання Боржником всіх його зобов'язань за Основним зобов'язанням.
В ході судового розгляду судом встановлено, що зазначені типові договори фінансового кредиту, які і були підставою для визначення податкового зобов'язання платнику, укладалися ломбардом в періоді до липня 2011 року. В подальшому (починаючи з липня 2011 року) ломбардом змінена форма типового договору та внесено у пункт 4 цього договору умову нарахування процентів на момент фактичної оплати. Також в новій формі договору фінансового кредиту змінений Пункт 14 : «у разі неможливості з будь-яких обставин Позичальником виконати зобов'язання за цим договором самостійно, Позичальник уповноважує гр. ОСОБА_6 виконати зобов'язання Позичальника за цим договором. У цьому випадку гр. ОСОБА_6 діє на підставі ст. 528 Цивільного кодексу України. («Виконання обов'язку боржника іншою особою»).
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем надано до суду копії договорів фінансового кредиту, зміст пункту 4 яких не відповідає оригіналам тих договорів, які були надані під час проведення перевірки.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що доводи позивача щодо відсутності підстав та обов'язку нараховувати проценти за договорами фінансового кредиту є необгрунтованими.
Як вбачається з акта перевірки, за період, який перевірявся, Повним товариством «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» у зв'язку з невиконанням позичальниками умов договорів фінансового кредиту були здійснені операції з передачі предметів застави поручителю ОСОБА_6 без оприбуткування їх на балансі разом з договорами фінансового кредиту на загальну суму 665465 грн. без погашення нарахованих в договорах процентів. Передача предметів застави згідно з договорами поруки здійснена на підставі актів прийому - передачі. За умовами договорів фінансових кредитів підлягають нарахуванню проценти за користування кредитом на загальну суму 61278 грн. Реєстр договорів фінансового кредиту з інформацією про суми наданих кредитів, нарахованих процентів в розрізі звітних періодів наведено у додатку до акту.
У бухгалтерському обліку для обліку розрахунків за наданими ломбардом фінансовими кредитами застосовується рахунок №3774 «Розрахунки за позиковими грошовими коштами». За дебетом субрахунку № 3774 «Розрахунки за позиковими грошовими коштами» відображається виникнення дебіторської заборгованості за наданими фінансовими кредитами, за кредитом - її погашення або списання. Операції з передачі заборгованості за фінансовими кредитами на поручителя ОСОБА_6 відображені в бухгалтерському обліку за дебетом рахунку № 3774 «Розрахунки за позиковими грошовими коштами» по контрагенту ОСОБА_6 в кореспонденції з кредитом рахунку № 3774 по контрагентам - фізичні особи-позичальнйки. Погашення тіла кредиту (основної заборгованості) поручителем здійснювалось грошовими коштами на загальну суму 665465 грн. за договорами поруки без погашення нарахованих процентів. Що призвело до не нарахування процентів за користування фінансовими кредитами в бухгалтерському та відповідно в податковому обліку. Реєстр договорів фінансового кредиту та первинних розрахункових/платіжних документів наведено у додатку до акту перевірки. Станом на кінець перевіряємого періоду (31.03.2012 року) заборгованість по розрахункам з ОСОБА_6 за договорами поруки відсутня.
Перевіркою встановлено, що нарахування процентів в бухгалтерському обліку здійснювалось ломбардом за фактом оплати процентів проведенням по дебету рахунку № 301 «каса» в кореспонденції з кредитом рахунку №732 «проценти отримані».
Так як, поручителем ОСОБА_6 виконувались зобов'язання позичальника перед ломбардом тільки за основною заборгованістю (сума фінансового кредиту), то сплата процентів за вищевказаними договорами не відбувалась, а отже не відображалась в бухгалтерському обліку та відповідно не включалась до суми доходів податкового обліку ломбарду та не відображалась у рядку 01.6 «інші доходи» Декларації з податку на прибуток підприємства за період 1 квартал 2011 року та у рядку 03.ІД податкової декларації з податку на прибуток підприємства за період з 01.04.2011 року по 31.03.2012 року.
Враховуючи вищевикладене, суд погоджується з висновками відповідача стосовно того, що Повним товариством «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» на порушення вимог підпункту 4.1.2 пункту 4.1 статті 4, підпункту 11.3.6. пункту 11.3 статті 11 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» із внесеними змінами та доповненнями, в порушення пунктів 137.4. 137.8 статті 137 Податкового Кодексу України занижена сума доходу на суму нарахованих процентів за договорами фінансового кредиту у розмірі 61278 грн.
Як вбачається з акта перевірки, на порушення вимог підпункту 4.1.6 пункту 4.1 статті 4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» Повним товариством «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» занижена сума валового доходу на суму 30 грн. за рахунок не віднесення до складу валового доходу суми процентів, умовно нарахованих на суму поворотної фінансової допомоги, що залишається неповерненою на кінець звітного періоду, у розмірі облікової ставки Національного банку України, розрахованої за кожний день фактичного використання такої поворотної фінансової допомоги.
В ході судового розгляду судом встановлено, що за результатами попередньої перевірки було встановлено, що ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» станом на 31.12.2010 року мав заборгованість за договором про отримання поворотної фінансової допомоги від 15.06.2010 року укладеним з ТОВ «Західно Донбаська Фінансова компанія». В бухгалтерському обліку сума заборгованості станом на 01.01.2011 року (початок перевіряємого періоду) обліковувалась по кредиту рахунку № 685 «розрахунки з іншими дебіторами» у розмірі 1800 грн. В періоді, за який здійснюється перевірка, ломбардом здійснено повернення отриманої фінансової допомоги всього на суму 1800,00 грн.
Отже, кредиторська заборгованість по розрахунках за вказаним договором на кінець звітного періоду 1 квартал 2011 року склала 1585,00 грн., станом на кінець звітного періоду 2 кварталу 2011 року склала 0,00 грн.
Згідно із п.п. 1.22.1. п. 1.22 статті 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», безповоротна фінансова допомога - це сума процентів, умовно зарахованих на суму поворотної фінансової допомоги, що залишається неповерненою на кінець звітного періоду, у розмірі облікової ставки Національного банку України, розрахованої за кожний день фактичного використання такої поворотної фінансової допомоги.
Відповідно до абзацу першому підпункту 4.1.6 пункту 4.1 статті 4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», валовий доход включає доходи з інших джерел, у тому числі, але не виключно, у вигляді сум безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податку у звітному періоді, вартості товарів (робіт, послуг).
В бухгалтерському обліку операції з нарахування умовних процентів не здійснювалось, відповідно в податковому обліку та в декларації з податку на прибуток підприємства за період з 01.01.2011р . по 31.03.2012 р. не відображалось.
Враховуючи вищевикладене, суд погоджується з висновками відповідача стосовно того, що Повним товариством «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» на порушення вимог підпункту 4.1.6 пункту 4.1 статті 4 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» занижена сума валового доходу на суму 30 грн. за рахунок не віднесення до складу валового доходу суми процентів, умовно нарахованих на суму поворотної фінансової допомоги, що залишається неповерненою на кінець звітного періоду, у розмірі облікової ставки Національного банку України, розрахованої за кожний день фактичного використання такої поворотної фінансової допомоги.
Як вбачається з акта перевірки, на порушення вимог п.п.5.2.1 п.5.2 статті 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», керуючись нормами п. 138.11 ст. 138 Податкового Кодексу України; на порушення п. 138.4, п. 138.8. статті 138 Податкового Кодексу України, Повним товариством «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» включено до витрат податкового обліку вартість послуг оренди офісних приміщень, які не використовувались у господарській діяльності підприємства, що призвело до завищення витрат у загальній сумі 402670 грн.
В ході судового розгляду судом встановлено, що Повним Товариством «Ломбард «Дельта ПП «РІА - фінанси» і компанія» сума витрат які були виключені з витрат податкового обліку за результатами перевірки задекларована в податкових деклараціях з податку на прибуток підприємства в звітних періодах II - IV квартали 2011р. та 1 квартал 2012 року по рядку 05.1 «Собівартість придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів (робіт, послуг»).
При здійсненні господарської діяльності, основною діловою метою платника податків є отримання прибутку. Не можуть вважатися такими, що вчинені з діловою метою операції за наслідками яких платник податків бажає отримати виключно податкову вигоду без здійснення реальної господарської діяльності, наприклад: створення штучних валових витрат (заниження податкових зобов'язань). Визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.
Якщо придбані послуги не призначені для використання у господарській діяльності платника податку відповідні суми не можуть включатися до складу витрат для цілей оподаткування податком на прибуток навіть за наявності формально складених, але недостовірних документів або сплати грошових коштів.
Судом встановлено, що ПТ «Ломбард «Дельта ПП «РІА - фінанси» і компанія» має 7 відокремлених підрозділів, які зареєстровані в Державному реєстрі фінансових установ. Операції з видачі фінансових кредитів, їх повернення та отримання процентів за користування фінансовими кредитами відповідно до касових книг, прибуткових та видаткових касових ордерів, здійснюється у восьми підрозділах ломбарду, що зареєстровані в Державному реєстрі фінансових установ. Всі приміщення, в яких здійснюється господарська діяльність є орендованими. Всього орендується 16 приміщень. В тому числі приміщення за договорами оренди, укладеними з пов'язаними особами, які не використовуються в господарській діяльності.
Як вбачається з матеріалів справи, для здійснення господарської діяльності у сторонніх організацій в періоді, за який здійснювалась перевірка, орендувалося 11 об'єктів нерухомості, площа яких загалом складала 116 кв. м. Поряд з цим, одночасно орендувалися 7 об'єктів нерухомості у пов'язаних осіб, які є засновниками товариства та фактичним власниками цих об'єктів площа яких загалом складала 411,6 кв.м.
Під час перевірки перевіряючими було здійснено обстеження приміщень, в результаті було встановлено, що приміщення взагалі не використовуються в будь-якій господарській діяльності. Що підтверджуються також даними бухгалтерського обліку та первинними документами, тобто відсутністю касових документів, актів інвентаризації основних фондів, заставленого майна та грошових коштів на вищезазначених приміщеннях, відсутністю складського обліку, відсутністю реєстрації в Державному реєстрі фінансових установ.
Перевіркою встановлено, що ПТ «Ломбард «Дельта ПП «РІА - фінанси» були укладені договори оренди нежитлових приміщень з пов'язаними особами за наступними адресами:
1) АДРЕСА_3.
Договір оренди нежитлового приміщення № 4/11/2010 від 02.11.2010 року з ФОП ОСОБА_6 на предмет оренди приміщення за адресою: 51400, АДРЕСА_3, площею 96 кв. м. Термін дії договору з 01.01.2011 р. по 31.12.2011 р. Загальна сума договору 160000,0 грн., в тому числі: за 1 квартал 2011 року - 157000,00 грн., за 2 квартал - 1000,0 грн., за 3 квартал 2011 року - 1000,0 грн., за 4 квартал 2011 року - 1000,0 грн.
Договір оренди нежитлового приміщення № 01/01/2012 від 02.01.2012 року з ФОП ОСОБА_8 на предмет оренди приміщення за адресою: 51400, АДРЕСА_3, площею 96 кв. м. Термін дії договору з 02.01.2012 р. по 31.12.2012 р. загальна сума договору 162000,0 грн. (13500,0 грн. щомісячно).
Судом встановлено, що під час перевірки підприємству був наданий письмовий запит від 30.05.2012р. за №8244/10/223-008 щодо надання пояснень з приводу використання в господарській діяльності вищевказаних приміщень. В своїй відповіді, яка надана посадовою особою фінансовим директором Григоренко М.С. від 06.05.12 р. підприємством вказано наступне: «призначення приміщення за адресою АДРЕСА_3 в періоді з січня 2011 року по березень 2012 року був розміщений архів підприємства та робочі місця заступника директора та двох бухгалтерів. А на теперішній час за вказаною адресою ведуться ремонтні роботи та підготовка для реєстрації приміщення в Державному реєстрі фінансових установ».
Однак, вказане приміщення, як було встановлено під час огляду в ході проведення перевірки, не могло використовуватись для господарської діяльності ломбарду з причин того, що приміщення є необладнаним для діяльності ломбарду, на фасадній частині розміщена вивіска ігрового клубу «CUBA».
Згідно даних Державного електронного реєстру прав власності (наданих на адресу Західно-Донбаської ОДПІ листом КП Павлоградське міжміське бюро технічної інвентаризації від 12.06.2012 р. №9891, №8889): 1/2 частина приміщення, площею 95,2 кв.м. розташованого за адресою АДРЕСА_3 на праві власності належить ОСОБА_10 (договір купівлі-продажу /ВЕО 865740 р. н. 1-2274 від 15.05.2007 / Перша Павлорадська держнотконтора /, 1/2 частина приміщення , площею 95,2 кв.м. розташованого за адресою АДРЕСА_3 на праві власності належить ОСОБА_6 (договір купівлі-продажу /ВЕО 865740 р. н. 1-2274 від 15.05.2007 / Перша Павлорадська держнотконтора /.
Положення про відділення ломбарду за цією адресою на перевірку не надавалося, реєстрація в Державному реєстрі фінансових установ не здійснювалась. Крім того, робочі місця вказаних посадових осіб розміщені за адресою центрального офісу - вул. К. Маркса, 19/37, м. Павлоград, факт чого встановлений перевіряючими під час проведення попередньої перевірки (тривала з 13.02.11 р. по 28.03.11 р.) та під час проведення теперішньої перевірки (тривала з 18.05.12 р. по 08.06.12 року). Юридична адреса ломбарду (відповідно до реєстраційних документів) та фактична адреса (відповідно до договорів оренди) ломбарду : м. Павлоград, вул. Карла Маркса, буд. 19, кв. 37.
Посилання позивача про використання даного приміщення для нічного оперативного схову предметів закладу суд вважає необґрунтованими з огляду на наступне.
Всі ломбардні відділення для реєстрації в Державному реєстрі фінансових установ повинні виконати вимоги Положення про порядок внесення інформації про ломбарди до Державного реєстру фінансових установ затвердженого Розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 18 грудня 2003 року N 170, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 січня 2004 р. за N 30/8629, а саме: мати власне або орендоване приміщення площею не менше ніж 5 квадратних метрів, призначене для надання, фінансових послуг та супутніх ломбардних послуг, у тому числі окреме приміщення для зберігання заставленого майна, яке повинне бути обладнане необхідними засобами безпеки, зокрема охоронною сигналізацією та/або відповідною охороною (п.8.4 Положення).
Перевіркою встановлено, що власних орендованих транспортних засобів в перевіреному періоді не було, тому не встановлено та позивачем не доведено яким саме чином здійснювалось щоденне транспортування предметів застави до цього приміщення.
Отже, підприємством не доведено використання зазначеного приміщення в господарській діяльності ломбарду.
2) АДРЕСА_2
Договір оренди нежитлового приміщення № 5/11/2010 від 02.11.2010 року з ФОП ОСОБА_6 на предмет оренди приміщення за адресою: 51400, АДРЕСА_2, площею 52 кв. м. Термін дії договору з 01.01.2011 р. по 31.12.2011 р. Загальна сума договору 39469,92 грн., в тому числі: за 1 квартал 2011 року - 38269,92 грн., за період 2 квартал 2011 року - 400,0 грн., за 3 квартал 2011 року - 400,0 грн., за 4 квартал 2011 року - 400,0 грн.
Договір оренди нежитлового (приміщення № 03/01/2012 від 02.01.2012 року з ФОП ОСОБА_12 на предмет оренди приміщення за адресою: АДРЕСА_2, площею 52 кв. м. Термін дії договору з 02.01.2012 р. по 31.12.2012 р. Загальна сума договору 42000,0 грн. (3500,0 грн. щомісячно).
Судом встановлено, що під час перевірки підприємству був наданий письмовий запит від 30.05.12 р. за №8244/10/223-008 щодо надання пояснень з приводу використання в господарській діяльності вищевказаних приміщень. В своїй відповіді, яка надана посадовою особою фінансовим директором Григоренко М.С. від 06.05.12 р. підприємством вказано наступне: «призначення приміщення за адресою АДРЕСА_2 розміщувались робочі місця голови товариства ОСОБА_10, проведення переговорів, проведення звітів співробітників підприємства та інших заходів».
Однак, перевіркою встановлено, що документація (протоколи проведення зборів) щодо проведення нарад, зборів та інших заходів відсутня. Крім того, згідно з інформацією отриманою від БТІ Павлограда (довідки від 12.06.12 р. №9891, №8889) згідно даних Державного електронного реєстру прав власності вказане офісне приміщення на праві власності належить пов'язаним особам у рівних долях ОСОБА_6 (голова ПТ «Ломбард «Дельта» до 24.05.2011 р.) та ОСОБА_10 (голова ПТ «Ломбард «Дельта» з 25.05.2011 p.). Крім того, як встановлено перевіряючими під час проведення попередньої перевірки (тривала з 13.02.11 р. по 28.03.11 р.) та під час проведення теперішньої перевірки (тривала з 18.05.12 р. по 08.06.12 року) робоче місце голови товариства ОСОБА_10 знаходиться за адресою центрального офісу - вул. К. Маркса, 19/37, м. Павлоград. Положення про відділення ломбарду за цією адресою на перевірку не надавалося, реєстрація в Державному реєстрі фінансових установ не здійснювалась.
В періоді, що перевірявся, інша діяльність, крім надання ломбардних послуг не здійснювалась. Звіти співробітників під час перевірки не надані.
Щодо посилання позивача про наявність значної кількості контрагентів з посиланням на додаток №10 до акту перевірки, необхідно зазначити, що в цьому додатку дійсно наведено перелік постачальників товарів (робіт, послуг), але їх кількість склала не сто, як зазначає позивач, а п'ятдесят три у 2011 році та сорок чотири за період 1 квартал 2012 року, з яких лише 6 нових контрагентів не зазначених в попередньому періоді. Серед постачальників основними є постійні контрагенти, з яким укладені договори оренди, охорони в періоді 2010, 2011 роках, що підтверджується даними попередньої та теперішньої перевірок. А також більшість контрагентів з якими здійснені разові операції з придбання послуг та товарно-матеріальних цінностей без укладання договорів (сфера послуг та роздрібної торгівлі) на підставі, накладних, квитанцій, товарних чеків.
Отже, намагання позивача довести необхідність проведення переговорів між головою товариства та представниками інших суб'єктів є необґрунтованими та безпідставними.
Щодо посилання позивача про використання приміщення по АДРЕСА_2 для проведення зборів учасників, необхідно зазначити, що фактично в цих засіданнях приймали участь представники учасників ОСОБА_10 (діючий голова товариства) та ОСОБА_6 (попередній голова товариства), які і є власниками цього приміщення.
Перелік учасників товариства наведений в пункті 2.5.1 розділу 2 акта перевірки.
Згідно з Положенням про порядок надання фінансових послуг ломбардами, затвердженим Розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 26 квітня 2005 року N 3981 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 травня 2005 р. за N 565/10845, для надання фінансових послуг ломбард повинен мати власну облікову та реєструючу систему, що відповідає вимогам, установленим цим Положенням (пункт 2.1.8.)
Пунктом 4.1. Положення передбачено, що облікова та реєструюча система ломбарду ведеться в електронному вигляді шляхом використання відповідного програмного забезпечення, що забезпечує облік споживачів послуг ломбарду та здійснює реєстрацію їх операцій.
Згідно з пунктом 4.5. Положення програмне забезпечення облікової та реєструючої систем ломбарду повинно здійснювати обробку даних та узагальнювати щоквартальну статистичну інформацію щодо:
- загальної суми наданих фінансових кредитів у розрізі предметів застави, що їх забезпечують (виробів з дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння, побутової техніки, іншого майна);
- загальної суми погашених фінансових кредитів у розрізі способів погашення (погашено грошовими коштами, за рахунок предмета застави);
- загальної суми отриманих процентів за користування фінансовим кредитом у розрізі способів погашення грошовими коштами, за рахунок предмета застави);
- загальної суми сплачених неустойок у розрізі способів погашення (погашено грошовими коштами, за рахунок предмета застави);
- доходу, отриманого за надання послуг зі зберігання майна;
- доходу, отриманого за надання послуг з оцінки заставленого майна;
- доходу за агентськими договорами із страховими компаніями;
- доходу з реалізації заставленого майна;
- загальної кількості наданих фінансових кредитів у розрізі предметів застави, що їх забезпечують (виробів з дорогоцінних металів та дорогоцінного каміння, побутової техніки, іншого майна).
Перевіркою встановлено, що ПТ «Ломбард «Дельта» на підставі ліцензійного договору від 29.07.10 №07/64 з ОСОБА_14, було придбано право використання (ліцензія) на комп'ютерну програму PawnShop-7 для ломбардів на 6 робочих місць на загальну суму 21033,00 грн. Що підтверджується актами наданих послуг (акт №1-11110 від 16.09.11 на передачу прав на загальну суму 10242,0 грн., №1-11130 від 15.11.11 р. на оновлення до PawnShop -7 2 робочих місця на суму 2398,00 грн., акт №1-11132 від 24.11.11 на оновлення до PawnShop -7 4 робочих місця на суму 8393,00 грн.).
Згідно до умов договору на інформаційно-довідкове обслуговування від 02.01.2012 року укладеного з ФОП ОСОБА_12 на предмет проведення переходу баз даних на нову версію програми PawnShop-7.5.30 на кожному робочому місці, здійснення консультаційного обслуговування персоналу та технічне супроводження відділень протягом трьох місяців з моменту фактичного початку експлуатації. Загальна вартість договору 19500,0 грн. Послуги отримані відповідно до акту виконаних робіт від 30.03.2012 року на суму 19500,00 грн. та є неоплаченими на кінець перевірки.
Тобто, перевіркою встановлено, що кожне відділення ломбарду обладнано спеціальною електронною реєструючою системою, а отже немає необхідності в окремому отриманні звітів від відокремлених підрозділів.
Отже, суд приходить до висновку, що підприємством не доведено використання зазначеного приміщення в господарській діяльності ломбарду.
3) АДРЕСА_4.
Договір суборенди нежитлового приміщення № 05/01/2012 від 02.01.2012 року з ФОП ОСОБА_12 на предмет суборенди приміщення за адресою: 51400, АДРЕСА_4, площею 52 кв.м. Термін дії договору з 02.01.2012 р. по 31.12.2012 р. Загальна сума договору 180000,0 грн. (15000,0 грн. щомісячно).
Під час перевірки підприємству був наданий письмовий запит від 30.05.12 р. за №8244/10/223-008 щодо надання пояснень з приводу використання в господарській діяльності вищевказаних приміщень. В своїй відповіді, яка надана посадовою особою фінансовим директором Григоренко М.С. від 06.05.12 р. підприємством вказано наступне: «призначення приміщення за адресою АДРЕСА_4: розміщення відділення підприємства (всі роботи по обладнанню приміщення виконано, підготовлено на реєстрацію відділення в Держфінпослуг».
Під час огляду в ході проведення перевірки, встановлено, що приміщення не могло використовуватись для господарської діяльності з причин того, що у приміщенні триває капітальний ремонт, а також розміщені торгівельні вітрини, які не є власністю ломбарду (відсутні документи на придбання).
Крім того, ломбардні операції є виключним видом діяльності для фінансової установи. ПТ «Ломбард Дельта» ПП «РІА - фінанс» і компанія» не має ліцензії Міністерства фінансів на право здійснення роздрібної торгівлі ювелірними виробами, а отже на має права здійснювати торгівельну діяльність.
Відділення не зареєстроване в Державному реєстрі фінансових установ. Для перевірки Положення про відділення не надавалось.
Отже, підприємством не доведено використання в господарській діяльності вищевказаного приміщення за період з 01.01.2011 року по 31.03.2012 року.
4) АДРЕСА_5, приміщення магазину «ІНФОРМАЦІЯ_1».
Договір оренди нежитлового приміщення № 3/11/2010 від 02.11.2010 року з ФОП ОСОБА_10 на предмет оренди приміщення за адресою: АДРЕСА_5, приміщення магазину «ІНФОРМАЦІЯ_1», площею 60 кв. м. Термін дії договору з 01.01.2011 р. по 31.12.2011 р. Загальна сума договору 114100,0 грн., в тому числі: за 1 квартал 2011 року - 111400,00 грн., за період 2 квартал 2011 року - 900,0 грн., за 3 квартал 2011 року - 900,0 грн., за 4 - квартал 2011 року - 900,0 грн.
Під час перевірки підприємству був наданий письмовий запит від 30.05.12 р. за №8244/10/223-008 щодо надання пояснень з приводу використання в господарській діяльності вищевказаних приміщень. В своїй відповіді, яка надана посадовою особою фінансовим директором Григоренко М.С. від 06.05.12 р. підприємством вказано наступне: «призначення приміщення за адресою АДРЕСА_5 магазин «ІНФОРМАЦІЯ_1»: січень-грудень 2011 року - розміщення Першотравенського архіву підприємства, робочі місця керівника відділення ОСОБА_15, касир ОСОБА_16, сховище предметів закладу відділень міста Першотравенська. Також приміщення використовувались для проведення оперативних перевірок робітниками центрального офісу».
Проте, для перевірки не надавалось Положення про зазначене вище відділення, в Державному реєстрі фінансових установ відділення не зареєстроване. Для перевірки не було надано жодного документу, що свідчить про проведену інвентаризацію предметів закладу за цією адресою.
Крім того, договори фінансових кредитів, які залишилися не виконаними після завершення терміну дії договорів разом з предметами застави передавались ОСОБА_6, який здійснював погашення заборгованості за цими договорами (що підтверджується актами прийому-передачі, перелік яких наведений у розділі 3.1.1 «Валовий доход» акту перевірки).
Відповідно до довідки КП Павлоградське міжміське бюро технічної інвентаризації від 12.06.2012 р. №8889 згідно даних з Державного електронного реєстру прав власності ОСОБА_6 (голова товариства ПТ «Ломбард «Дельта» до 24.04.2011 року) на праві приватної власності належить: офісне приміщення за адресою вул. Горького,3/90, м. Першотравенськ / свідоцтво про право власності CAB №388720 від 25.10.2011 року; квартира за АДРЕСА_5 / свідоцтво про право власності CAB №227878
від 20.11.2008 року
В Державному реєстрі фінансових установ зареєстроване одне відділення ломбарду за адресою АДРЕСА_5 .
Відповідно до вимог пункту 14 Положення про порядок внесення інформації про ломбарди до Державного реєстру фінансових установ (затверджено розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 18 грудня 2003 p. N 170, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 січня 2004 р. за N 30/8629) / далі за текстом Положення/ : Ломбард може здійснювати діяльність з надання фінансових послуг через свої відокремлені підрозділи за умови внесення інформації про кожний з цих підрозділів до Реєстру.
У разі здійснення та/або планування здійснення діяльності через відокремлений підрозділ, що буде надавати фінансові послуги, ломбард зобов'язаний до початку діяльності цього відокремленого підрозділу повідомити Держфінпослуг та подати документи, визначені пунктом 18 цього Положення для внесення інформації про цей відокремлений підрозділ до Реєстру (пункт 15 Положення), а саме: копію документа, що засвідчує рішення ломбарду про створення відокремленого підрозділу, завірену підписом керівника ломбарду та печаткою ломбарду; копію положення про відокремлений підрозділ, ствердженого в установленому порядку, сторінки якого мають бути прошиті та пронумеровані, завірену підписом керівника ломбарду та печаткою ломбарду; інформацію про наявність у відокремленого підрозділу ломбарду окремого приміщення для зберігання заставленого майна та необхідних засобів безпеки, зокрема, охоронної сигналізації та/або відповідної охорони, завірену підписом керівника ломбарду та печаткою ломбарду.
Тобто, при реєстрації відокремлених підрозділів в Держфінпослуг, ломбардом було засвідчено, що кожен з підрозділів має обладнане приміщення для зберігання заставленого майна, а отже, не має необхідності додатково використовувати інші приміщення для зберігання предметів застави.
Отже, ломбардом не доведено використання в господарській діяльності ломбарду приміщення розташованого за адресою АДРЕСА_5, магазин «ІНФОРМАЦІЯ_1».
Судом встановлено, що відповідно до штатного розпису підприємства затвердженого головою товариства, чисельність працівників ломбарду складала від 22 до 26 осіб. В тому числі, 5 працівників, робочі м'ясця яких постійно розташовані у центральному офісі. В періоді, за який здійснюється перевірка належним чином зареєстровані 7 відокремлених підрозділів на яких працювали 7 директорів філій та всього від 10 до 13 касирів за гнучким графіком роботи.
Отже, враховуючі фактичну чисельність працюючих, фізично не можливо використовувати всі орендовані приміщення для здійснення господарської діяльності.
Крім того, в періоді за який здійснюється перевірка, підтвердженням місця зберігання заставного майна та архівних документів є результати проведеної інвентаризації предметів застави, яка проводилась на підставі наказів керівника:
- на підставі наказу від 31.10.11 №21/2 комісією у складі ОСОБА_17, ОСОБА_18 Григоренко М.С. з 01.11.11р. по 23.11.11р. проведена інвентаризація основних засобів, необоротних активів, грошових коштів в касі та на рахунках підприємства, дебіторської та кредиторської заборгованості, товарно-матеріальних цінностей у закладі станом на 01.11.11р.;
- на підставі наказу №1/1 від 01.01.12р. комісією у складі ОСОБА_17, ОСОБА_18 Григоренко М.С. проведена інвентаризація предмети застави та грошові кошти шостого відділення станом на 01.01.12 року у зв'язку з закриттям. Відділення було розташоване за адресою смт. Покровське, вул. 40р. Жовтня, 17 (повідомлення про внесення інформації до державного реєстру фінансових, установ від 21.05.10 №6387/10-8, рішення від 17.05.10 №1109-ВП).
У бухгалтерському обліку акти прийому-передачі наданих послуг оренди приміщень, які не використовуються в господарській діяльності, проведені по кредиту рахунку № 631 «розрахунки з вітчизняними постачальниками» в кореспонденції з дебітом рахунку № 92 «адміністративні витрати» у березні 2011 року на суму 306669,92 грн., у березні 2012 року на суму 96000,00 грн.
Згідно з поясненнями фінансового директора Григоренко М.С, суми витрат за актами прийому-передачі наданих послуг за 1 квартал 2011 року в податковому обліку відображені частково поступово на протязі 2-4 кварталу 2011 року. Суми витрат по актам прийому-передачі наданих послуг за 1 квартал 2012 року включені до витрат податкового обліку в 1 кварталі 2012 року.
Перевіркою встановлено, що за період, який перевірявся, ломбардом віднесено до витрат податкового обліку в звітних періодах 2-3 квартали 2011 року вартість послуг оренди приміщень, які не використовуються у господарській діяльності за актами наданих послуг 1 кварталу 2011 року та в звітному періоді 1 квартал 2012 року вартість придбаних послуг оренди за 1 квартал 2012 року на загальну суму 402670 грн.
Відповідно до пункту 138.11. статті 138 Податкового Кодексу України, до витрат включаються суми витрат, не враховані в минулих податкових періодах у зв'язку з допущенням помилок та виявлені у звітному податковому періоді в розрахунку податкового зобов'язання.
Керуючись нормами пункту 138.11. статті 138 Податкового Кодексу України, ломбардом в декларації з податку на прибуток підприємства за звітні періоди 2-3 квартали 2011 року суми витрат минулих періодів у розмірі 306670 грн. відображені по рядку 05.1 СВ «собівартість придбаних та реалізованих товарів (робіт, послуг).
Пунктом 5.1 статті 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» визначено, що Валові витрати виробництва та обігу (далі - валові витрати) - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як компенсація вартості товарів (робіт, послуг), які придбаваються (виготовляються) таким платником податку для їх подальшого використання у власній господарській діяльності.
Відповідно до підпункту 5.2.1 пункту 5.2 статті 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», до складу валових витрат включаються: суми будь-яких витрат, сплачених (нарахованих) протягом звітного періоду у зв'язку з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукції (робіт, послуг) і охороною праці, у тому числі витрати з придбання електричної енергії (включаючи реактивну), з урахуванням обмежень установлених пунктами 5.3 - 5.7 цієї статті.
Пунктом 1.32 статті 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», визначено, що господарська діяльність - будь-яка діяльність особи, направлена на отримання доходу в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи в організації такої діяльності є регулярною, постійною та суттєвою.
За звітний період 1 квартал 2012 року по рядку 05.1 СВ «собівартість придбаних та реалізованих товарів (робіт, послуг)» податкової декларації з податку на прибуток підприємства відображена сума витрат на послуги оренди приміщень, які не використовуються в господарській діяльності у сумі 96000,0грн.
Згідно з підпунктом 14.1.27. статті 14 Податкового Кодексу України, витрати - сума будь-яких витрат платника податку у грошовій, матеріальній або нематеріальній формах, здійснюваних для провадження господарської діяльності платника податку, в результаті яких відбувається зменшення економічних вигод у вигляді вибуття активів або збільшення зобов'язань, внаслідок чого відбувається зменшення власного капіталу (крім змін капіталу за рахунок його вилучення або розподілу власником.
Відповідно до підпункту 14.1.36. статті 14 Податкового Кодексу України, господарська діяльність - діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами;
Згідно з п.138.8. статті 138 Податкового Кодексу України собівартість виготовлених та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг складається з витрат, прямо пов'язаних з виробництвом таких товарів, виконанням робіт, наданням послуг, а саме: вартості придбаних послуг, прямо пов'язаних з виробництвом товарів, виконанням робіт, наданням послуг.
Вимогами п.138.4 ст. 138 Податкового Кодексу України встановлено, що витрати, що формують собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг, визнаються витратами того звітного періоду, в якому визнано доходи від реалізації таких товарів, виконаних робіт, наданих послуг.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що оскільки ломбардом не доведено використання вищезазначених орендованих приміщень в господарській діяльності та прямого зв'язку з наданням послуг, то не має законних підстав для формування витрат на суму 402 670 грн.
Як вбачається з акта перевірки, встановлено укладення Повним товариством «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» 5109 договорів фінансового кредиту з фізичними особами на загальну суму 11126тис.грн. під заставу майна.
ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» та гр. ОСОБА_6 укладено двосторонні договори поруки, згідно яких, в перевіряємому періоді внаслідок невиконання фізичними особами зобов'язань, Ломбардом передано предмети застави гр.ОСОБА_6, в обмін на грошові кошти, що надійшли на розрахунковий рахунок та до каси Ломбарду.
Перевіркою наданих актів прийому-передачі ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» передано ОСОБА_6, згідно з договорами поруки, при закінченні дії договорів фінансового кредиту в кількості 1005, на загальну суму 665464,91грн., а також перераховані в додатку до актів прийому - передачі, предмети застави в обмін на грошові кошти, які отримані ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» від гр. ОСОБА_6 відповідно банківських платіжних документів, прибуткових касових ордерів, оборотно-саьдових відомостей по pax. 301, 311, 685, 377.4.
Під час проведення перевірки гр.ОСОБА_6 було направлено лист від 05.06.2012р. №8693/17/2 про необхідність надання пояснень та їх документального підтвердження з питання джерел походження грошових коштів. Відповіддю від 06.06.2012р. гр.ОСОБА_6 повідомлено, зобов'язання за договорами поруки виконано власними коштами. Походження грошових коштів - комерційна діяльність та надання в оренду майна.
Під час проведення перевірки ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» було направлено лист від 06.06.2012р. №8863/17/2 про необхідність надання пояснень та їх документального підтвердження з питання внесення гр.ОСОБА_6 грошових коштів в рахунок погашення заборгованості фізичних осіб-позичальників за договорами фінансового кредиту. Відповіддю від 14.06.2012р. ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» повідомлено, по закінченню договорів фінансового кредиту по яким було укладено договори поруки, копії договорів застави та предмети застави передавались фізичній особі ОСОБА_6, після виконання ним зобов'язань позичальників, шляхом внесення грошових коштів.
Відповідно до пункта 1.2 «Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами», яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 травня 2005року за N565/10845, ломбард - це фінансова установа, виключним видом діяльності якої є надання на власний ризик фінансових кредитів фізичним особам за рахунок власних або залучених коштів, під заставу майна на визначений строк і під процент та надання супутніх послуг ломбарду; фінансовий кредит ломбарду - надання ломбардом коштів у позику, забезпечених заставою, на визначений строк та під процент.
Відповідно до статті 1046 Цивільного кодексу України, за договором позики одна сторона (позикодавець) передає у власність другій стороні (позичальникові) грошові кошти або інші речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов'язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошових коштів (суму позики) або таку ж кількість речей того ж роду та такої ж якості. Договір позики є укладеним з моменту передання грошей або інших речей, визначених родовими ознаками.
Відповідно до пп.14.1.54 п.14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, дохід з джерелом їх походження з України - будь-який дохід, отриманий резидентами або нерезидентами, у тому числі від будь-яких видів їх діяльності на території України (включаючи виплату (нарахування) винагороди іноземними роботодавцями), її континентальному шельфі, у виключній (морській) економічній зоні.
Відповідно до пп. 14.1.56 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, доходи - загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі у виключній (морській) економічній зоні, так і за їх межами.
Згідно з пп. 14.1.180 п. 14.1 ст.14 Податкового кодексу України, податковий агент щодо податку на доходи фізичних осіб - юридична особа (її філія, відділення, інший відокремлений підрозділ), самозайнята особа, представництво нерезидента - юридичної особи, які незалежно від їх організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками та/або форми нарахування (виплати, надання) доходу ( у грошовій або не грошовій формі) зобов'язані нараховувати, утримувати та сплачувати податок, до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, вести податковий облік, подавати податкову звітність податковим органам та нести відповідальність за порушення норм цього Кодексу в порядку, передбаченому статтею 18 та розділом IV цього Кодексу.
Згідно з п.18.1 ст. 18 Податкового кодексу України, податковим агентом визначається особа, на яку Податковим кодексом України покладається обов'язок з обчислення, утримання з доходів, що нараховуються (виплачуються, надаються) платнику, та перерахування податків до відповідного бюджету від імені та за рахунок коштів платника податків.
Відповідно до п. 38.1. ст. 38 Податкового кодексу України, виконанням податкового обов'язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов'язань у встановлений податковим законодавством строк.
Відповідно до п. 38.2. ст. 38 Податкового кодексу України, сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.
Згідно з п. 164.1. ст. 164 Податкового кодексу України, базою оподаткування є загальний оподатковуваний дохід, з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Загальний оподатковуваний дохід - будь-який дохід, який підлягає оподаткуванню, нарахований (виплачений, наданий) на користь платника податку протягом звітного податкового періоду.
Відповідно до пп. 165.1.29 п. 165.1 ст. 165 Податкового кодексу України, до загального місячного (річного) оподаткованого платника податку не включається такі доходи, зокрема, як основна сума депозиту (вкладу), внесеного платником податку до банку чи небанківської фінансової установи, яка повертається йому, а також основна сума кредиту, що отримується платником податку (протягом строку дії договору), у тому числі фінансового кредиту, забезпеченого заставою, на визначений строк та під проценти.
Відповідно до пп. 168.1.1 п. 168.1 ст.168 Податкового кодексу України, податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов'язаний утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в статті 167 цього Кодексу.
Відповідно до пп. 14.1.100 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, ломбардна операція - операція, що здійснюється фізичною чи юридичною особою, з отримання коштів від юридичної особи, що є фінансовою установою, згідно із законодавством України, під заставу товарів або валютних цінностей. Ломбардні операції є різновидом кредиту під заставу.
Згідно із ст. 589 Цивільного кодексу України, заставодержатель у разі невиконання зобов'язання, забезпеченого заставою, додатково набуває право звернення стягнення на предмет застави. Тобто ломбард як протягом дії договору застави (закладу), так і після його закінчення не є власником закладених речей. Він тільки має право володіти закладеними речами протягом дії договору застави, а при невикупі таких речей (невиконанні договору заставодавцем) лише набуває право їх реалізувати та за рахунок одержаної від продажу суми задовольнити в повному обсязі свою вимогу, що визначена на момент фактичного задоволення, включаючи сплату процентів, неустойки, відшкодування збитків, завданих порушенням зобов'язання, необхідних витрат на утримання заставленого майна, а також витрат, понесених у зв'язку із пред'явленням вимоги, якщо інше не встановлено договором, та покрити свої витрати, пов'язані з невиконанням заставодавцем договору.
Тобто під час реалізації закладеного майна ломбард на підставі визначених договором позики умов продає майно, яке на праві власності належить заставодавцю і таким чином у ломбарда в наявності фактично знаходяться гроші заставодавця - платника податку.
Відповідно до ст. 575 Цивільного кодексу України, у ломбардів позика під заставу є закладом, який передається заставодавцем лише у володіння заставодержателя (ломбарда - позикодавця), а за самим заставодавцем зберігається право користування і розпорядження предметами застави (ст. 586 Цивільного кодексу України), тобто власник закладених речей не втрачає права власності на них.
Згідно із ст. 589 Цивільного кодексу України, заставодержатель у разі невиконання зобов'язання, забезпеченого заставою, додатково набуває право звернення стягнення на предмет застави. Тобто ломбард як протягом дії договору застави (закладу), так і після його закінчення, не є власником закладених речей. Він тільки має право володіти закладеними речами протягом дії договору застави, а при невикупі таких речей (невиконанні договору заставодавцем) лише набуває право їх реалізувати та за рахунок одержаної від продажу суми задовольнити в повному обсязі свою вимогу, що визначена на момент фактичного задоволення, включаючи сплату процентів, неустойки, відшкодування збитків, завданих порушенням зобов'язання, необхідних витрат на утримання заставленого майна, а також витрат, понесених у зв'язку із пред'явленням вимоги, якщо інше не встановлено договором, та покрити свої витрати, пов'язані з невиконанням заставодавцем договору.
Отже, при укладанні договору позики ломбард виконує частку функцій, покладених на додаткового агента Податковим кодексом України, а саме, нараховує і виплачує позичальнику дохід.
Тобто під час реалізації закладеного майна ломбард, на підставі визначених договором фінансового кредиту умов, реалізовує майно, яке на праві власності належить заставодавцю.
Отже, коли ломбардом реалізовано заставлене майно, ломбард є податковим агентом відносно доходу позичальника у вигляді суми коштів від реалізації заставленого предмету рухомого майна, розмір якої дорівнює основній сумі кредиту, що залишилася неповернутою кредитору - ломбарду.
Відповідно до пп. 14.1.180 п. 14.1 ст.14, п. 18.1 ст. 18, пп.168.1.1 п.168.1 ст.168 Податкового кодексу України ломбард має нарахувати, утримати та перерахувати до бюджету податок на доходи фізичних осіб за ставкою пункту 167.1 статті 167 Закону і направити податковому органу звітність за формою Nl-ДФ.
Ломбардом не нараховано податок на доходи фізичних осіб, від реалізації заставлених предметів рухомого майна, після закінчення дії договорів про надання фінансового кредиту фізичним особам за 2011р.-2012р.
Враховуючи вищевикладене, суд погоджується з висновками відповідача стосовно того, що Повним товариством «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» на порушення вимог пп. 14.1.54, пп. 14.1.56, пп. 14.1.180 п. 14.1 ст.14, п.18.1 ст. 18, п. 164.1. ст.164 Податкового Кодексу України, донараховано податок на доходів фізичних осіб у сумі 99819,74 грн., в т.ч. по періодах: І квартал 2011р. - 55570,02 грн., II квартал 2011р. - 39015,76 грн., ІІІ квартал 2011р. - 4987,95грн., IV квартал 2011р. - 201,00 грн., І квартал 2012р. - 45,00грн. Всього за результатами перевірки донараховано податок на доходи фізичних осіб в розмірі 99981,74грн.
Як вбачається з акта перевірки, Повним товариством «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» надано зворотну фінансову допомогу відповідно до договорів:
- договір від 21.08.2010р. №б/н про надання поворотної фінансової допомоги. В перевіряємому періоді ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» надано гр. ОСОБА_10 поворотну фінансову допомогу в сумі 3194481,83грн. На кінець перевіряємого періоду сума безвідсоткового грошового займу повернута;
- договір від 30.12.2011р. №301211/1 про надання поворотної фінансової допомоги. ОСОБА_10, громадянин України - позичальник, ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» - займодавець. Займодавець надає позичальнику поворотну фінансову допомогу. Займодавець зобов'язується повернути в строк до 30.12.2012р. на умовах, передбачених даним договором, суму поворотної фінансової допомоги та відшкодувати всі витрати, пов'язані з наданням фінансової допомоги. В перевіряємому періоді ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» надано гр. ОСОБА_10 поворотну фінансову допомогу в сумі 1268493,58 грн. На кінець перевіряємого періоду сума безвідсоткового грошового займу не повернута сальдо Кт 211044,84 грн.;
- договір від 21.08.2009р. №б/н про надання поворотної фінансової допомоги. В перевіряємому періоді ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» надано гр. ОСОБА_6 поворотну фінансову допомогу в сумі 1132500,64грн. На кінець перевіряємого періоду сума безвідсоткового грошового займу повернута;
- договір від 30.12.2011р. №301211/2 про надання поворотної фінансової допомоги. ОСОБА_6, громадянин України - позичальник, ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» - займодавець. Займодавець надає позичальнику поворотну фінансову допомогу. Займодавець зобов'язується повернути в строк до 30.12.2012р. на умовах, передбачених даним договором, суму поворотної фінансової допомоги та відшкодувати всі витрати, пов'язані з наданням фінансової допомоги. В перевіряємому періоді ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» надано гр.ОСОБА_6 поворотну фінансову допомогу в сумі 84274,39 грн. На кінець перевіряємого періоду сума безвідсоткового грошового займу не повернута сальдо Кт 81824,39 грн.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позивачем правомірно визначено позивачу податкове зобов'язання по податку з доходів фізичних осіб у сумі 99819,74грн.
Як вбачається з акта перевірки, перевіркою банківських первинних документів, оборотно-сальдових відомостей по pax. 641, 311, 372. рахунку СФ-375 від 17.02.2011р., наказу від 18.02.2011р. ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія», встановлено, що в лютому 2011р. з розрахункового рахунку 26507057000300 ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» згідно платіжного доручення від 18.02.2011р. №345, на рахунок одержувача ВАТ «Райффайзен Банк Аваль» м. Київ 26006118165 Міжнародної академії фінансів та інвестицій код ЄДРПОУ 26254347, за підвищення кваліфікації керівників та головних бухгалтерів ломбарду, сплачено грошову суму 2400,00грн.
Згідно наказу ПТ «Ломбард «Дельта» ПП «РІА - Фінанс» і компанія» №6-к від 18.02.2011р. «Про підвищення кваліфікації», направлено фінансового директора ОСОБА_10 в м. Київ до Міжнародної академії фінансів та інвестицій на курси підвищення кваліфікації на 6 днів.
Згідно звіту про використання коштів наданих на відрядження або під звіт від 25.02.2011р. та посвідчення на відрядження №001, ОСОБА_10 було направлено на 6 днів до м. Києва на курси підвищення кваліфікації. Податок на доходи фізичних осіб не утримано.
Відповідно до пп.165.1.21 п. 165.-1 ст.165 Податкового кодексу України, сума, сплачена роботодавцем на користь вітчизняних вищих та професійно-технічних навчальних закладів за фізичну особу, але не вище розміру, визначеного в абзаці першому підпункту 169.4.1 пункту 169.4 статті 169 цього Кодексу, на кожний повний або неповний місяць підготовки чи перепідготовки такої фізичної особи, незалежно від того, чи перебуває ця особа у трудових відносинах з роботодавцем, але за умови, що вона уклала з ним письмовий договір (контракт) про взяті зобов'язання з відпрацювання у такого роботодавця після закінчення вищого та/або професійно-технічного навчального закладу і отримання спеціальності (кваліфікації) не менше ніж три роки.
Враховуючи вимоги пп. 165.1.21 п. 165.1 ст.165 Податкового кодексу України, податок на доходів фізичних осіб, який необхідно було нарахувати, утримати та перерахувати до бюджету з грошової компенсації у вигляді вартості навчання за найманого працівника, з врахуванням ст. 167.1. Податкового кодексу України, складає 162,00грн. = (2400,00грн.- 1320,00грн.) х 15%).
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що відповідачем правомірно визначено позивачу податкове зобов'язання по податку з доходів фізичних осіб у сумі 162,0 грн.
Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Таким чином, дії Західно-Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції Дніпропетровської області Державної податкової служби при прийняті податкових повідомлень-рішень від 27.06.2012р.: №0000032230 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на прибуток на суму 110420,50 грн., в тому числі: за основним платежем - 105376,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 5044,50 грн.; та №0001351742 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 101801,23 грн., в тому числі: за основним платежем - 99981,74 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 1819,49 грн. вчинені на підставі у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем відповідно до вимог частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, доведено правомірність прийнятих ним податкових повідомлень-рішень від 27.06.2012р.: №0000032230 та №0001351742.
Оцінуючи усі докази, які були дослідженні судом у їх сукупності, приймаючи до уваги, що дії відповідача при прийняті податкових повідомлень-рішень від 27.06.2012р.: №0000032230 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на прибуток на суму 110420,50 грн., в тому числі: за основним платежем - 105376,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 5044,50 грн.; та №0001351742 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 101801,23 грн., в тому числі: за основним платежем - 99981,74 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 1819,49 грн. вчинені на підставі у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, суд приходить до висновку про необхідність відмовити в задоволенні адміністративного позову.
Керуючись нормами Конституції України, Податкового кодексу України №2755-VI, від 02.12.2010р., Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" 283/97-ВР, 22.05.1997р, Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" №996-XIV від 16.07.1999р., ст.ст. 8,10,11,12,18,69,94,128,158-163,167,186,163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Повному товариству "Ломбард"Дельта" ПП "РІА - Фінанс" і компанія" до Західно-Донбаської об'єднаної державної податкової інспекції Дніпропетровської області Державної податкової служби провизнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №0000032230 та №0001351742 від 27.06.2012р. - відмовити повністю.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі складення постанови у повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови складено 20 серпня 2012 року
Суддя
Н.Є. Куделько