П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/1783/24-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Кушнір Віталіна Олександрівна
Суддя-доповідач - Залімський І. Г.
18 грудня 2024 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Залімського І. Г.
суддів: Сушка О.О. Мацького Є.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 липня 2024 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернулась до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просила суд:
- визнати бездіяльність Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації протиправною щодо нездійснення перерахунку та виплат донарахування заробітної плати за надбавку вислуги років згідно із ст.ст. 46, 52 Закону України «Про державну службу» за періоди роботи: з 06.03.2020 по 13.07.2021 на посаді заступника директора Департаменту-начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації та з 14.07.2021 по 31.12.2023 на посаді начальника управління організаційно-ресурсного, фінансового та кадрового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації;
- зобов`язати Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації здійснити перерахунок та виплатити донарахування заробітної плати за надбавку вислуги років згідно із ст.ст. 46, 52 Закону України «Про державну службу» за періоди роботи: з 06.03.2020 по 13.07.2021 на посаді заступника директора Департаменту-начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації та з 14.07.2021 по 31.12.2023 на посаді начальника управління організаційно-ресурсного, фінансового та кадрового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації.
Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.07.2024 позов задоволено, ухвалено:
Визнати протиправною бездіяльність Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації, що полягає у не зарахуванні до стажу державної служби при призначенні 05 березня 2020 року ОСОБА_1 на посаду заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної адміністрації періодів роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 згідно трудової книжки НОМЕР_1 та вкладиша до неї.
Зобов`язати Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) внести зміни до наказу №20-ос від 05.03.2020 про призначення ОСОБА_1 та в наступні відповідні накази в частині обчислення її стажу державної служби, зарахувавши до стажу державної служби ОСОБА_1 періоди роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 згідно трудової книжки НОМЕР_1 та вкладиша до неї.
Зобов`язати Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) здійснити перерахунок та виплату донарахованої заробітної плати ОСОБА_1 в частині надбавки за вислугу років за періоди роботи: з 06.03.2020р. по 13.07.2021р. на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації та з 14.07.2021р. по 31.12.2023р. на посаді начальника управління організаційно-ресурсного, фінансового та кадрового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18.07.2024 скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з`ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що у зв`язку з обмеженим бюджетним ресурсом Департаменту на 2024 рік, бюджетні асигнування затверджені на виплату зарплати саме на поточний бюджетний період. Відсутній правовий механізм порядку здійснення перерахунку стажу державної служби та фінансування (виплат) заробітної плати згідно переліку за попередні бюджетні роки.
Також вказав, що позивач не була позбавлена можливості врегулювати питання щодо зарахування наукового стажу до стажу державної служби як на момент її призначення в Департамент охорони здоров`я, так і протягом трьох наступних років своєї трудової діяльності, однак зробила це лише в січні 2024 року, після того як відповідач цю ситуацію врегулював самостійно.
Крім того, позивачка на момент ознайомлення із наказом про призначення на посаду заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації чітко була ознайомлена із змістом відповідного наказу, в якому зазначалося про відсутність стажу державної служби. Жодних зауважень чи заперечень не було.
Позивач подала відзив на апеляційну скаргу відповідача в якому вказала на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги. Зауважила, що посилання відповідача на відсутність правового механізму порядку здійснення перерахунку стажу державної служби та фінансування (виплат) заробітної плати згідно переліку за попередні бюджетні роки є необґрунтованими, оскільки перерахунок стажу державної служби по факту був здійснений 01 січня 2024 року. Таким чином, у випадку задоволення позову відповідач матиме правову підставу для проведення перерахунку стажу державної служби за попередні роки та виплат донарахувань заробітної плати за надбавку вислуги років.
Також позивач наголосила, що відповідач своїми діями фактично визнав факт при визначенні стажу порушення її прав, оскільки самостійно, без жодних заяв та повідомлень, перерахував стаж державної служби, що підтверджується наказом від 01.01.2024 №-1 ОС.
Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 18.11.2024, з урахуванням п.3 ч.1 ст.311 КАС України, суд вирішив розглядати дану справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, згідно наказу Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації від 05.03.2020 №20-ОС ОСОБА_1 з 06.03.2020 призначено на посаду заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації з випробувальним терміном на 6 місяців. Стажу державної служби станом на 06.03.2020 у ОСОБА_2 немає.
Згідно наказу Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації від 14.07.2021 №39-ОС 14.07.2021 ОСОБА_1 призначено на посаду начальника управління стратегічного розвитку медицини та організаційно - ресурсного забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації. Встановлено з 14.07.2021 ОСОБА_1 надбавку за вислугу років на державній службі у розмірі 3% посадового окладу. Стаж державної служби станом на 14.07.2021 складає 1 рік 4 місяці 8 днів.
Наказом Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) від 01.03.2022 №25-ОС наказано виплачувати щомісячно надбавку за вислугу років на державній службі з 06.03.2022 ОСОБА_1 - начальнику управління стратегічного розвитку медицини та організаційно - ресурсного забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації в розмірі 6 відсотків посадового окладу, стаж державної служби ОСОБА_1 станом на 06.03.2022 складає 2 роки.
Наказом Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) від 01.03.2023 №18-ОС наказано виплачувати щомісячно надбавку за вислугу років на державній службі з 06.03.2023 ОСОБА_1 - начальнику управління стратегічного розвитку медицини та організаційно - ресурсного забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації в розмірі 9 відсотків посадового окладу, стаж державної служби ОСОБА_1 станом на 06.03.2023 складає 3 роки.
Відповідно до витягу з наказу Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) від 01.01.2024 №1-ОС наказано виплачувати щомісячно надбавку за вислугу років на державній службі з 01.01.2024 таким державним службовцям Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації), зокрема ОСОБА_1 - начальнику управління організаційно - ресурсного, фінансового та кадрового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) у розмірі 30 відсотків посадового окладу, стаж державної служби станом на 01.01.2024 складає 19 років 6 місяців 30 днів.
Станом на 01.01.2024 позивачу здійснено обчислення стажу державної служби згідно трудової книжки та вкладишу до трудової книжки, відповідно до якого зараховано до стажу державної служби (часу перебування на посадах державної служби в Департаменті з 06.03.2020 по 31.12.2023) стаж роботи на посадах наукових (науково-педагогічних) працівників підприємств, установ, організацій, вищих навчальних закладів ІІІ-IV рівнів акредитації 15 років 9 місяців 1 день, а саме:
- 27.11.1999 - 31.08.2010 зараховано такі посади: асистента кафедри акушерства і гінекології №1; переведена на посаду 0,5 ставки асистента кафедри акушерства і гінекології №2; переведена на ставку асистента кафедри акушерства і гінекології №2; переведена на посаду асистента кафедри акушерства і гінекології з курсом дитячої і підліткової гінекології; переведена на посаду доцента кафедри, призначена на посаду завідувача кафедри; переведена на посаду доцента кафедри акушерства і гінекології;
- 01.09.2010 - 30.11.2012 - доцент кафедри гінекології факультету післядипломної освіти Вінницького національного університету ім. М.І. Пирогова;
- 01.09.2011 - 30.11.2012 професор кафедри акушерства і гінекології №1 за сумісництвом Одеського національного медичного університету;
- 03.12.2012 - 31.08.2015 - професор кафедри акушерства і гінекології №1 за основним місцем роботи Одеського національного медичного університету.
Вказані періоди роботи позивача також підтверджуються записами в трудовій книжці серії НОМЕР_1 , яка міститься в матеріалах справи.
15.02.2024 позивач звернулась до директора Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) із заявою про те, що їй стало відомо про наказ від 01.01.2024 №1-ОС щодо встановлення надбавки за вислугу років на державній службі, в якому зазначено, що станом на 01.01.2024 стаж державної служби складає 19 років 6 місяців 30 днів. У зв`язку із цим позивач просила внести відповідні зміни до наказів в частині обчислення стажу державної служби згідно з вимогами законодавства станом на 06.03.2020 та надбавки за стаж державної служби, а також до наказів, якими її переведено на інші посади та були встановлені надбавки за вислугу років на державній службі.
23.02.2024 позивач особисто звернулась до начальника Західного міжрегіонального управління Національного агентства державної служби Ольги Смалій щодо надання роз`яснень стосовно можливості зарахування до стажу державної служби періодів роботи на наукових посадах та здійснення перерахунку і виплати надбавки за вислугу років за минулі періоди роботи в Департаменті охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) з 06.03.2020 по 31.12.2023.
14.03.2024 Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) надав позивачу відповідь (лист за №П-61 від 14.03.2024), в якій зазначено про направлення запитів до Національного агентства України з питань державної служби, Західного міжрегіонального управління НАДС та юридичного управління Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації).
21.03.2024 начальник Західного міжрегіонального управління Національного агентства державної служби надав ОСОБА_1 роз`яснення стосовно порушеного питання (лист №186/15/02-08/24), в якому зазначено, що згідно трудової книжки періоди роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 можуть бути включені до стажу державної служби. Період роботи з 01.09.2011 по 30.11.2012 на посаді професора кафедри акушерства і гінекології №1 за сумісництвом Одеського національного медичного університету, який не був основним місцем роботи, може бути зарахований до стажу державної служби за умови, що вказаний період включається до стажу наукової роботи.
22.03.2024 Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) надав позивачу відповідь (лист за №П-61 від 22.03.2024), в якій зазначено, що до Департаменту надійшли роз`яснення від юридичного управління Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) та від Західного міжрегіонального управління НАДС. Від Національного агентства України з питань державної служби роз`яснень немає. В роз`ясненнях юридичного управління Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) та Західного міжрегіонального управління НАДС відсутня правова позиція щодо зарахування до стажу державної служби окремих періодів роботи позивача. Листи територіальних органів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та листи юридичного управління Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) мають лише роз`яснювальний (інформаційний) характер і не встановлюють правових норм. 21.03.2024 директор Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) Наталія Свестун звернулася до першого заступника голови обласної державної адміністрації (першого заступника начальника обласної військової адміністрації) Альони Атаманюк з ініціативою створення комісії Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) щодо перерахунку стажу державної служби позивача та механізму відшкодування коштів.
25.03.2024 позивач вдруге звернулась до директора Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) із заявою, в якій просила здійснити перерахунок заробітної плати за період роботи у Департаменті охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) відповідно до вимог чинного законодавства за період з 06.03.2020 по 31.12.2023 в частині доплати надбавки за вислугу років на підставі копії наказу від 01.01.2024 №1-ОС та листа Західного міжрегіонального управління Національного агентства державної служби від 21.03.2024 №186/15/02-08/24.
15.04.2024 Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) листом №П-90 надав позивачу відповідь, у якій зазначив, що з метою об`єктивного вирішення порушеного у зверненні питання наказом від 02.04.2024 №13-ОС «Про утворення комісії з перерахунку стажу державної служби ОСОБА_1 та механізму відшкодування коштів» було утворено комісію. Також у листі зазначено, що відповідно до статті 51 Бюджетного кодексу України керівники бюджетних установ та державних органів мають забезпечити утримання чисельності працівників та виплату заробітної плати в межах видатків, передбачених у Законі України «Про Державний бюджет України на 2024 рік». Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) дійшов висновку про відсутність правового механізму порядку здійснення перерахунку стажу державної служби та фінансування (виплат) заробітної плати згідно переліку за попередні бюджетні роки.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не проведення перерахунку і виплати надбавки за вислугу років за період з 06.03.2020 по 13.07.2021, позивач звернулась до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач допустив протиправну бездіяльність, що полягає у не зарахуванні до стажу державної служби при призначенні 05 березня 2020 року ОСОБА_1 на посаду заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної адміністрації періодів роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015.
При цьому, суд вийшов за межі позовних вимог та поновив порушене право позивача шляхом зобов`язання відповідача внести зміни до наказу про призначення позивача на посаду від 05.03.2020 та в наступні накази, зарахувавши до стажу державної служби позивача періоди наукової роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 згідно трудової книжки НОМЕР_1 .
Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує наступне.
Статтею 11 Закону України "Про державну службу" від 10.12.2015 №889-VІІІ (Закон №889-VІІІ) визначено, що у разі порушення наданих цим Законом прав або виникнення перешкод у реалізації таких прав державний службовець у місячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про це, може подати керівнику державної служби скаргу із зазначенням фактів порушення його прав або перешкод у їх реалізації.
У свою чергу, керівник державної служби зобов`язаний не пізніше 20 календарних днів з дня отримання скарги надати державному службовцю обґрунтовану письмову відповідь (рішення).
Встановлено, що позивач 15.02.2024 звернулась із заявою до Директора Департаменту охорони здоров`я Чернівецької ОДА (ОВА), у якій зазначено про те, що з наказу від 01.01.2024 №1-ОС їй стало відомо про встановлення надбавки за вислугу років та те, що згідно такого наказу її стаж державної служби станом на 01.01.2024 становить 19 років 6 місяців. У заяві позивач просила перевірити факти не врахування до її стажу протягом попередніх років державної служби (з 06.03.2020) стажу наукової роботи та просила внести відповідні зміни до наказів в частині обчислення стажу та надбавки за вислугу років.
Відповідач на заяву від 15.02.2024 надав відповідь від 14.03.2024, у якій зазначено про направлення запитів до Національного агентства України з питань державної служби, Західного міжрегіонального управління НАДС та юридичного управління Чернівецької ОДА (ОВА) стосовно надання роз`яснення із зазначеного питання. Станом на 14.03.2024р. відповідей немає.
Тобто, станом на 14.03.2024 питання, які порушувала позивач у заяві від 15.02.2024 не були вирішені.
Відповіддю від 22.03.2024 Департамент на заяву від 15.02.2024 повідомив С.Польову, що у роз`ясненнях юридичного управління Чернівецької ОДА (ОВА) та Західного міжрегіонального управління НАДС, які надійшли до Департаменту відсутня чітка правова позиція щодо зарахування до стажу державної служби окремих періодів її роботи. Враховуючи наведене, 21.03.2024 звернулись до першого заступника голови ОДА з ініціативою створення відповідної комісії щодо перерахунку стажу та механізму відшкодування коштів.
Отже, станом на 22.03.2024 питання, які порушувала позивач у заяві від 15.02.2024р. не були вирішені.
Також у поданій 25.03.2024 заяві позивач, враховуючи наказ Департаменту №1-ОС від 01.01.2024, зокрема, щодо стажу державної служби станом на 01.01.2024 - 19 років 6 місяців 30 днів, просила здійснити перерахунок її заробітної плати за період роботи у Департаменті з 06.03.2020 по 31.12.2023 в частині доплати за стаж державної служби.
Листом Департаменту від 15.04.2024 ОСОБА_1 повідомлено про відсутність правового механізму порядку здійснення перерахунку стажу державної служби та фінансування (виплат) заробітної плати згідно переліку за попередні бюджетні роки.
Позивач звернулась до суду 22.04.2024, отже, позивачем дотримано місячний строк звернення до суду, який встановлений ч.5 ст.122 КАС України, що спростовує доводи відповідача у цій частині.
Згідно із пунктом 1 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №889-VІІІ, цей Закон набрав чинності з 01.05.2016.
Статтею 2 Закону №889-VІІІ визначено, що державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
Відповідно до ч.3 ст.46 Закону №889-VIII порядок обчислення стажу державної служби затверджується Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 6 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016р. №229 стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом обчислюється відповідно до пункту 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону.
Відповідно до п.8 Прикінцевих та перехідних положень Закону №889-VIII, стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України №283 від 03.05.1994 затверджено Порядок обчислення стажу державної служби (Порядок №283), яким визначалися посади і органи, час роботи в яких зараховується до стажу державної служби до набрання чинності Законом №889-VIII.
Пунктом 2 Порядку №283 до стажу державної служби зараховується робота (служба): стаж наукової роботи, набутий в державних установах, організаціях, закладах на посадах, визначених переліком посад наукових (науково-педагогічних) працівників підприємств, установ, організацій, вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації, перебування на яких дає право на призначення пенсії та виплату грошової допомоги у разі виходу на пенсію відповідно до статті 24 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2004р. №257, незалежно від наявності перерв у роботі.
У зазначеному Переліку, затвердженому від 04.03.2004 №257 (у редакції, чинній до 21.08.2014), серед інших, зазначено вищі навчальні заклади III - IV рівнів акредитації, наукові підрозділи в їхньому складі, Національна школа суддів, зокрема, посади: завідуючий кафедрою; професор; доцент; директор бібліотеки; науковий працівник бібліотеки; старший викладач; викладач, асистент.
Згідно зі ст.24 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" від 13.12.1991 №1977-XII (який був чинний до 16.01.2015р., та на момент, що охоплює періоди наукової діяльності позивача згідно трудової книжки) для наукових (науково-педагогічних) працівників, які перейшли на роботу до органів державної влади на посади, які згідно з чинним законодавством відносяться до посад державного службовця, стаж наукової роботи на державних підприємствах, в установах, організаціях зараховується до стажу роботи державного службовця, а для наукових (науково-педагогічних) працівників, які перейшли з органів державної влади (з посад, які згідно з чинним законодавством відносяться до посад державного службовця) на посади наукового (науково-педагогічного) працівника, стаж роботи на державній службі зараховується до стажу наукової (науково-педагогічної) роботи, незалежно від дати, коли такі переходи здійснювалися.
Отже, періоди трудової діяльності з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 повинні були бути зараховані ОСОБА_1 до стажу державної служби з моменту призначення на посаду державної служби 06.03.2020 на підставі наказу від 05.03.2020 №20-ОС, в той час як у зазначеному наказі вказано, що стажу державної служби станом на 06.03.2020 у ОСОБА_1 немає.
Однак, Департамент охорони здоров`я зарахував указані вище періоди лише з 01.01.2024 на підставі наказу №1-ОС від 01.01.2024, яким визначено до виплати надбавку за вислугу років державним службовцям Департаменту, в тому числі і ОСОБА_1 .
Відповідач зазначив, що документами для обчислення стажу державної служби ОСОБА_1 для встановлення їй надбавки за вислугу за період з 06.03.2020 по 31.12.2023 та з 01.01.2024 по теперішній час були трудова книжка НОМЕР_1 та вкладиш до неї. А наказ Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) №1-ОС від 01.01.2024 "Про виплату надбавки за вислугу років державним службовцям Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації)" видано у зв`язку із змінами у законодавстві України.
При цьому, Законом України "Про Державний бюджет на 2024 рік" передбачено встановлення надбавки за вислугу років державним службовцям не більше 30 відсотків посадового окладу.
Згідно розділу "Прикінцеві положення» Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" у 2024 році заробітна плата державного службовця державного органу, який провів класифікацію посад державної служби, складається з посадового окладу, надбавки за ранг державного службовця, надбавки за вислугу років, місячної або квартальної премії, компенсації за додаткове навантаження та за вакантною посадою, грошової допомоги, що виплачується з наданням щорічної основної оплачуваної відпустки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та інших доплат, передбачених законами України. При цьому, абзацом 2 пункту 12 розділу "Прикінцеві положення Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" визначено, що надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 2 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 30 відсотків посадового окладу.
Національне агентство України з питань державної служби (НАДС України), реалізуючі свої повноваження щодо забезпечення формування у сфері державної служби та функціонального управління державною службою в державних органах відповідно до приписів Закону України "Про державну службу" підготувало Роз`яснення щодо умов оплати праці державних службовців державних органів, які провели класифікацію посад державної служби від 10 січня 2024 року № 176.
У вказаному роз`ясненні була надана вказівка про те, яким чином має відбуватися встановлення надбавки за вислугу років, передбаченої пунктом 12 розділу "Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік", а саме як зазначило НАДС України "службі управління персоналом державного органу, який провів класифікацію посад державної служби, необхідно підготувати проект наказу про встановлення надбавок за вислугу років на державній службі у відсотковому розмірі, перерахованому відповідно до абзацу другого пункту 12 розділу "Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік"".
Отже, зміни в законодавстві України, на які посилається відповідач, стосуються питання встановлення та розміру надбавки за вислугу років, а не правового регулювання питання щодо обчислення стажу державної служби.
Відтак, відповідач обчислював та продовжує обчислювати стаж позивача з моменту її призначення на посаду державної служби з 06.03.2020 до 31.12.2024 та з 01.01.2024 на підставі аналогічних за обсягом документів (трудової книжки та вкладиша до неї), при цьому в період з 06.03.2020 до 31.12.2024 спірні періоди не зараховував до стажу державної служби, а з 01.01.2024 зарахувавши їх до стажу державної служби встановив, що такий становить 19 років 6 місяців 30 днів (в тому числі час перебування на посадах державної служби в Департаменті з 06.03.2020 по 31.12.2023, який не є спірним).
При цьому, відповідач так і не надав обґрунтованого пояснення щодо причин такого підходу до обчислення стажу державної служби позивача.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку, що відповідачем протиправно не зараховано до стажу державної служби ОСОБА_1 у період з 06.03.2020 до 31.12.2024 періоди наукової роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015.
На звернення позивача із заявою щодо здійснення перерахунку надбавки за вислугу років за період з 06.03.2020 до 31.12.2024 з урахуванням включення до стажу державної служби періодів стажу наукової роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 - відповідач надавав відповіді та роз`яснення, у яких посилався на відсутність правового механізму порядку здійснення перерахунку стажу державної служби та фінансування (виплат) заробітної плати згідно переліку за попередні бюджетні роки.
Крім того, відповідачем зазначено, що позивач не мала зауважень щодо свого стажу та встановлення надбавки за вислугу років при ознайомленні із наказами про призначення її на посаду та іншими наказами, на підставі яких їй встановлювалась надбавка у період з 06.03.2020 по 31.12.2020.
Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 №229 визначено механізм обчислення стажу державної служби.
Згідно із п.2 Порядку №229 обчислення стажу державної служби здійснює служба управління персоналом державного органу. Документом для визначення стажу державної служби є трудова книжка.
Отже, саме на відповідача покладено обов`язок щодо належного обчислення стажу позивача, як і оплати праці відповідно до чинного законодавства. При цьому, відсутність правового механізму перерахунку стажу державної служби та фінансування відповідних виплат, які пов`язані з цим, не можуть бути підставою для відмови у виправленні правового становища, до якого призвела саме протиправна бездіяльність відповідача як роботодавця.
Статтею 43 Конституції України гарантовано кожному право на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Статтею 50 Закону №889-VІІІ передбачено, що держава забезпечує достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов`язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи. Заробітна плата державного службовця складається з: 1) посадового окладу; 2) надбавки за вислугу років; 3) надбавки за ранг державного службовця; 6) премії (у разі встановлення).
У відповідності до ст.52 Закону №889-VІІІ надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 3 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 50 відсотків посадового окладу (норма чинна з 01.12.2015р. та не зазнала змін).
Однією з гарантій забезпечення прав державних службовців є оплата праці залежно від займаної посади, результатів службової діяльності, стажу державної служби, рангу та умов контракту про проходження державної служби (у разі укладення), передбачена п.4 ч.1 ст.7 Закону №889-VІІІ.
Надбавка за вислугу років є складовою заробітної плати державного службовця, відтак протиправна бездіяльність відповідача порушує право позивача на власність.
З урахуванням наведеного апеляційний суд погоджується із висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі, а також для виходу за межі позовних вимог, та поновлення порушеного право позивача шляхом зобов`язання відповідача внести зміни до наказу про призначення позивача на посаду від 05.03.2020 та в наступні накази, зарахувавши до стажу державної служби позивача періоди наукової роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 згідно трудової книжки НОМЕР_1 .
Крім того, враховуючи те, що розмір надбавки у спірний період напряму залежить від стажу державної служби, оскільки встановлюється на рівні 3 відсотків за кожний календарний рік стажу державної служби, суд доречно зобов`язав Департамент здійснити нарахування та виплату позивачу надбавки за вислугу років згідно із ст.ст. 46, 52 ЗУ «Про державну службу» за періоди роботи: з 06.03.2020 по 13.07.2021 на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації та з 14.07.2021 по 31.12.2023 на посаді начальника управління організаційно-ресурсного, фінансового та кадрового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 липня 2024 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Залімський І. Г. Судді Сушко О.О. Мацький Є.М.