ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2024 р. м. Чернівці справа № 600/1783/24-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась з позовом до суду, в якому просить:
- визнати бездіяльність Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації протиправною щодо нездійснення перерахунку та виплат донарахування заробітної плати за надбавку вислуги років згідно з ст.ст.46, 52 ЗУ «Про державну службу» за періоди роботи: з 06.03.2020 по 13.07.2021рр на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації та з 14.07.2021 по 31.12.2023рр на посаді начальника управління організаційно-ресурсного, фінансового та кадрового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації;
- зобов`язати Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації здійснити перерахунок та виплатити донарахування заробітної плати за надбавку вислуги років згідно з ст.ст. 46, 52 ЗУ «Про державну службу» за періоди роботи: з 06.03.2020 по 13.07.2021рр на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації та з 14.07.2021 по 31.12.2023 рр на посаді начальника управління організаційно-ресурсного, фінансового та кадрового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що згідно із наказом Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації від 01.01.2024 №1-ОС її стаж державної служби станом на 01.01.2024 склав 19 років 6 місяців та 30 днів, оскільки до такого стажу відповідачем самостійно було зараховано попередні роки викладацької діяльності на посадах асистента, доцента, професора вищих навчальних закладів. Отже, вказувала, що до 01.01.2024р. посадовими особами відділу управління персоналом Департаменту не було зараховано більше ніж 15 років роботи викладацької діяльності, внаслідок чого за попередні три роки та 10 місяців роботи (державної служби) в ДОЗ їй не нараховували надбавку за вислугу років, яка є обов`язковою виплатою та підлягає щорічному перерахунку відповідно до ст.ст.46, 52 Закону України "Про державну службу".
Позивач наголошувала, що стаж державної служби перерахований згідно наказу від 01.01.2024 №1-ОС та становить 19 років 6 місяців 30 днів, проте відповідні виплати донарахування заробітної плати, а саме надбавку за вислугу років за періоди роботи з 06.03.2020 по 13.07.2021 та з 14.07.2021 по 31.12.2023р. - посадовими особами Департаменту не були здійсненими. При цьому, на її численні звернення щодо здійснення донарахування надбавки за вислугу років за попередні періоди роботи на державній службі відповідач надавав роз`яснення, однак не здійснив такі донарахування.
Зазначену бездіяльність відповідача позивач вважає протиправною та такою, яка напряму впливає на розмір її потенційної пенсії внаслідок значного зменшення її заробітної плати, а відповідно і зменшеного розміру податків, сплачених роботодавцем до ПФУ.
Ухвалою суду відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Вказаною ухвалою, серед іншого, відповідачу встановлено 15-денний термін з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в обґрунтування якого зазначив, що відповідно до статті 51 Бюджетного кодексу України керівники бюджетних установ та державних органів мають забезпечити утримання чисельності працівників та виплату заробітної плати в межах видатків, передбачених у Законі України «Про Державний бюджет України на 2024 рік». У зв`язку з обмеженим бюджетним ресурсом Департаменту на 2024 рік, бюджетні асигнування затверджені на виплату зарплати саме на поточний бюджетний період. Відтак, відсутній правовий механізм порядку здійснення перерахунку стажу державної служби та фінансування (виплат) заробітної плати згідно переліку за попередні бюджетні роки.
Відповідач також вказав, що позивачка не була позбавлена можливості врегулювати питання щодо зарахування наукового стажу до стажу державної служби як на момент її призначення в Департамент охорони здоров`я, так і протягом трьох наступних років своєї трудової діяльності, однак зробила це лише в січні 2024 року, після того як відповідач цю ситуацію врегулював самостійно.
З огляду на зазначене, на думку відповідача, позовні вимоги є безпідставними та не підлягають задоволенню.
Разом із поданням відзиву позивач заявив клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 03.07.2024р. відмовлено у задоволенні клопотання директора Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) Н.Свестун - про перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.
Позивачка подала відповідь на відзив, у якій зазначила, що посилання відповідача на відсутність правового механізму порядку здійснення перерахунку стажу державної служби та фінансування (виплат) заробітної плати згідно переліку за попередні бюджетні роки є необґрунтованими, оскільки перерахунок стажу державної служби по факту був здійснений 01 січня 2024 року. Таким чином, у випадку задоволення позову відповідач матиме правову підставу для проведення перерахунку стажу державної служби за попередні роки та виплат донарахувань заробітної плати за надбавку вислуги років.
Також позивач наголошувала, що відповідач своїми діями фактично визнав факт при визначенні стажу порушення її прав, оскільки самостійно, без жодних заяв та повідомлень, перерахував стаж державної служби, що підтверджується наказом від 01.01.2024 №-1 ОС. Крім цього, позивач вказала, що на момент призначення на посаду заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації в неї не було жодних підстав не довіряти посадовим особам відділу кадрової політики управління реформ медицини відповідача, оскільки вважала, що заробітна плата та стаж розраховані згідно положень чинного законодавства.
Відповідач подав до суду заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначив, що позивачка на момент ознайомлення із наказом про призначення на посаду заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації чітко була ознайомлена із змістом відповідного наказу, в якому зазначалося про відсутність стажу державної служби. Жодних зауважень чи заперечень не було. Крім того, відповідач вказав, що ані в позовній заяві, ані в у відповіді на відзив позивачем не зазначено жодної правової норми, яка б передбачала здійснення виплати надбавки за вислугу років за попередній період.
Ухвалою суду від 03.07.2024р. у Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) витребувано розрахунок стажу державної служби ОСОБА_1 за період з 06.03.2020р. по 01.01.2024р., який враховувався при призначенні надбавки за вислугу років в указаний період, а також розрахунок стажу державної служби ОСОБА_1 з 01.01.2024р., який враховується при виплаті надбавки за вислугу років з 01.01.2024р. з відображенням періодів роботи, які до нього включено та який у відповідності до наказу від 01.01.2024р. №1-ОС становить 19 років 6 місяців 30 днів.
На виконання ухвали суду відповідач надав відповідь, у якій зазначив, що офіційної затвердженої форми для розрахунку стажу державної служби, який враховувався (враховується) при призначенні надбавки за вислугу років з 06.03.2020 року (з дати призначення ОСОБА_1 на посаду державної служби Департаменту) до цього часу немає. Документами для обчислення стажу державної служби позивача для встановлення їй надбавки за вислугу років за період з 06.03.2020р. по 31.12.2023р. та з 01.01.2024р. по теперішній час були трудова книжка позивача та вкладиш до неї.
Разом з цим, відповідач у відповіді надав розрахунок стажу державної служби позивача станом на 01.01.2024 із врахуванням зарахованих періодів роботи на посадах наукових (науково-педагогічних) працівників підприємств, установ, організацій, вищих навчальних закладів ІІІ-IV рівнів акредитації.
Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Згідно наказу Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації від 05.03.2020 №20-ОС ОСОБА_1 з 06.03.2020 призначено на посаду заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації з випробувальним терміном на 6 місяців. Стажу державної служби станом на 06.03.2020 у ОСОБА_2 немає.
Згідно наказу Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації від 14.07.2021 №39-ОС 14.07.2021 ОСОБА_1 призначено на посаду начальника управління стратегічного розвитку медицини та організаційно ресурсного забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації. Встановлено з 14.07.2021 ОСОБА_1 надбавку за вислугу років на державній службі у розмірі 3% посадового окладу. Стаж державної служби станом на 14.07.2021 складає 1 рік 4 місяці 8 днів.
Наказом Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) від 01.03.2022 №25-ОС наказано виплачувати щомісячно надбавку за вислугу років на державній службі з 06.03.2022 ОСОБА_1 - начальнику управління стратегічного розвитку медицини та організаційно ресурсного забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації в розмірі 6 відсотків посадового окладу, стаж державної служби ОСОБА_1 станом на 06.03.2022 складає 2 роки.
Наказом Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) від 01.03.2023 №18-ОС наказано виплачувати щомісячно надбавку за вислугу років на державній службі з 06.03.2023 ОСОБА_1 - начальнику управління стратегічного розвитку медицини та організаційно ресурсного забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації в розмірі 9 відсотків посадового окладу, стаж державної служби ОСОБА_1 станом на 06.03.2023 складає 3 роки.
Відповідно до витягу з наказу Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) від 01.01.2024 №1-ОС наказано виплачувати щомісячно надбавку за вислугу років на державній службі з 01.01.2024 таким державним службовцям Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації), зокрема ОСОБА_1 начальнику управління організаційно ресурсного, фінансового та кадрового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) у розмірі 30 відсотків посадового окладу, стаж державної служби станом на 01.01.2024 складає 19 років 6 місяців 30 днів.
При цьому, з матеріалів справи вбачається, що станом на 01.01.2024 позивачу здійснено обчислення стажу державної служби згідно трудової книжки та вкладишу до трудової книжки, відповідно до якого зараховано до стажу державної служби (часу перебування на посадах державної служби в Департаменті з 06.03.2020 по 31.12.2023) стаж роботи на посадах наукових (науково-педагогічних) працівників підприємств, установ, організацій, вищих навчальних закладів ІІІ-IV рівнів акредитації 15 років 9 місяців 1 день, а саме:
1) 27.11.1999 - 31.08.2010 зараховано такі посади: асистента кафедри акушерства і гінекології №1; переведена на посаду 0,5 ставки асистента кафедри акушерства і гінекології №2; переведена на ставку асистента кафедри акушерства і гінекології №2; переведена на посаду асистента кафедри акушерства і гінекології з курсом дитячої і підліткової гінекології; переведена на посаду доцента кафедри, призначена на посаду завідувача кафедри; переведена на посаду доцента кафедри акушерства і гінекології;
2) 01.09.2010 - 30.11.2012 - доцент кафедри гінекології факультету післядипломної освіти Вінницького національного університету ім. М.І. Пирогова;
3) 01.09.2011 - 30.11.2012 професор кафедри акушерства і гінекології №1 за сумісництвом Одеського національного медичного університету;
4) 03.12.2012 - 31.08.2015 - професор кафедри акушерства і гінекології №1 за основним місцем роботи Одеського національного медичного університету.
Вказані вище періоди роботи позивача також підтверджуються записами в трудовій книжці серії НОМЕР_1 , яка міститься в матеріалах справи.
15.02.2024 позивач звернулась до директора Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) із заявою про те, що їй стало відомо про наказ від 01.01.2024 №1-ОС щодо встановлення надбавки за вислугу років на державній службі, в якому зазначено, що станом на 01.01.2024 стаж державної служби складає 19 років 6 місяців 30 днів.
У зв`язку із цим позивач просила внести відповідні зміни до наказів в частині обчислення стажу державної служби згідно з вимогами законодавства станом на 06.03.2020 та надбавки за стаж державної служби, а також до наказів, якими її переведено на інші посади та були встановлені надбавки за вислугу років на державній службі.
23.02.2024 позивач особисто звернулась до начальника Західного міжрегіонального управління Національного агентства державної служби Ольги Смалій щодо надання роз`яснень стосовно можливості зарахування до стажу державної служби періодів роботи на наукових посадах та здійснення перерахунку і виплати надбавки за вислугу років за минулі періоди роботи в Департаменті охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) з 06.03.2020 по 31.12.2023.
14.03.2024 Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) надав позивачу відповідь (лист за №П-61 від 14.03.2024), в якій зазначено про направлення запитів до Національного агентства України з питань державної служби, Західного міжрегіонального управління НАДС та юридичного управління Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації).
21.03.2024 начальник Західного міжрегіонального управління Національного агентства державної служби надав ОСОБА_1 роз`яснення стосовно порушеного питання (лист №186/15/02-08/24), в якому зазначено, що згідно трудової книжки періоди роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 можуть бути включені до стажу державної служби. Період роботи з 01.09.2011 по 30.11.2012 на посаді професора кафедри акушерства і гінекології №1 за сумісництвом Одеського національного медичного університету, який не був основним місцем роботи, може бути зарахований до стажу державної служби за умови, що вказаний період включається до стажу наукової роботи.
22.03.2024 Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) надав позивачу відповідь (лист за №П-61 від 22.03.2024), в якій зазначено, що до Департаменту надійшли роз`яснення від юридичного управління Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) та від Західного міжрегіонального управління НАДС. Від Національного агентства України з питань державної служби роз`яснень немає. В роз`ясненнях юридичного управління Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) та Західного міжрегіонального управління НАДС відсутня правова позиція щодо зарахування до стажу державної служби окремих періодів роботи позивача. Листи територіальних органів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та листи юридичного управління Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) мають лише роз`яснювальний (інформаційний) характер і не встановлюють правових норм.
Крім того, у листі зазначено, що 21.03.2024 директор Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) Наталія Свестун звернулася до першого заступника голови обласної державної адміністрації (першого заступника начальника обласної військової адміністрації) Альони Атаманюк з ініціативою створення комісії Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) щодо перерахунку стажу державної служби позивача та механізму відшкодування коштів.
25.03.2024 позивач вдруге звернулась до директора Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) із заявою, в якій просила здійснити перерахунок заробітної плати за період роботи у Департаменті охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) відповідно до вимог чинного законодавства за період з 06.03.2020 по 31.12.2023 в частині доплати надбавки за вислугу років на підставі копії наказу від 01.01.2024 №1-ОС та листа Західного міжрегіонального управління Національного агентства державної служби від 21.03.2024 №186/15/02-08/24.
15.04.2024 Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) листом №П-90 надав позивачу відповідь, у якій зазначив, що з метою об`єктивного вирішення порушеного у зверненні питання наказом від 02.04.2024 №13-ОС «Про утворення комісії з перерахунку стажу державної служби ОСОБА_1 та механізму відшкодування коштів» було утворено комісію.
Також у листі зазначено, що відповідно до статті 51 Бюджетного кодексу України керівники бюджетних установ та державних органів мають забезпечити утримання чисельності працівників та виплату заробітної плати в межах видатків, передбачених у Законі України «Про Державний бюджет України на 2024 рік». Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) дійшов висновку про відсутність правового механізму порядку здійснення перерахунку стажу державної служби та фінансування (виплат) заробітної плати згідно переліку за попередні бюджетні роки.
Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача щодо не проведення перерахунку і виплати надбавки за вислугу років за період з 06.03.2020 по 13.07.2021, позивач звернулась до суду з даним позовом.
До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.
Законом України "Про державну службу" від 10.12.2015 №889-VІІІ (далі-Закон №889-VІІІ) визначені, зокрема, правові та організаційні засади забезпечення публічної, професійної, політично неупередженої, ефективної, орієнтованої на громадян державної служби, яка функціонує в інтересах держави і суспільства.
Згідно із пунктом 1 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону №889-VІІІ, цей Закон набрав чинності з 01.05.2016.
Статтею 2 Закону №889-VІІІ визначено, що державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
Згідно із ч.3 ст.46 Закону №889-VIII порядок обчислення стажу державної служби затверджується Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 6 Порядку обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016р. №229 стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності Законом обчислюється відповідно до пункту 8 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону.
Відповідно до п.8 Прикінцевих та перехідних положень Закону №889-VIII, стаж державної служби за періоди роботи (служби) до набрання чинності цим Законом обчислюється у порядку та на умовах, установлених на той час законодавством.
Таким чином, суд, вирішуючи спір, застосовує чинне законодавство у комплексному зв`язку із тим, яке було чинне у період наукової діяльності ОСОБА_1 згідно записів трудової книжки серії НОМЕР_1 .
Постановою Кабінету Міністрів України №283 від 03.05.1994 затверджено Порядок обчислення стажу державної служби (надалі - Порядок №283), яким визначалися посади і органи, час роботи в яких зараховується до стажу державної служби до набрання чинності Законом №889-VIII.
Так, пунктом 2 Порядку №283 до стажу державної служби зараховується робота (служба): стаж наукової роботи, набутий в державних установах, організаціях, закладах на посадах, визначених переліком посад наукових (науково-педагогічних) працівників підприємств, установ, організацій, вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації, перебування на яких дає право на призначення пенсії та виплату грошової допомоги у разі виходу на пенсію відповідно до статті 24 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2004р. №257, незалежно від наявності перерв у роботі.
У зазначеному Переліку, затвердженому від 04.03.2004 №257 (у редакції, чинній до 21.08.2014), серед інших, зазначено вищі навчальні заклади III - IV рівнів акредитації, наукові підрозділи в їхньому складі, Національна школа суддів, зокрема, посади: завідуючий кафедрою; професор; доцент; директор бібліотеки; науковий працівник бібліотеки; старший викладач; викладач, асистент.
Згідно зі ст.24 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" від 13.12.1991 №1977-XII (який був чинний до 16.01.2015р., та на момент, що охоплює періоди наукової діяльності позивача згідно трудової книжки) для наукових (науково-педагогічних) працівників, які перейшли на роботу до органів державної влади на посади, які згідно з чинним законодавством відносяться до посад державного службовця, стаж наукової роботи на державних підприємствах, в установах, організаціях зараховується до стажу роботи державного службовця, а для наукових (науково-педагогічних) працівників, які перейшли з органів державної влади (з посад, які згідно з чинним законодавством відносяться до посад державного службовця) на посади наукового (науково-педагогічного) працівника, стаж роботи на державній службі зараховується до стажу наукової (науково-педагогічної) роботи, незалежно від дати, коли такі переходи здійснювалися.
Підсумовуючи зазначене, суд приходить до висновку, що періоди трудової діяльності з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 повинні були бути зараховані ОСОБА_1 до стажу державної служби з моменту призначення на посаду державної служби 06.03.2020р. на підставі наказу від 05.03.2020р. №20-ОС, в той час як у зазначеному наказі вказано, що стажу державної служби станом на 06.03.2020р. у ОСОБА_1 немає.
Натомість, як вбачається з матеріалів справи та не заперечується самим відповідачем, Департамент охорони здоров`я зарахував указані вище періоди лише з 01.01.2024р. на підставі наказу №1-ОС від 01.01.2024р., яким визначено до виплати надбавку за вислугу років державним службовцям Департаменту, в тому числі і ОСОБА_1 .
При цьому, у поясненнях, що надані відповідачем на ухвалу суду про витребування розрахунку стажу у спірний період, відповідач зазначив, що документами для обчислення стажу державної служби ОСОБА_1 для встановлення їй надбавки за вислугу за період з 06.03.2020 по 31.12.2023 та з 01.01.2024 по теперішній час були трудова книжка НОМЕР_1 та вкладиш до неї. А наказ Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) №1-ОС від 01.01.2024р. "Про виплату надбавки за вислугу років державним службовцям Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації)" видано у зв`язку із змінами у законодавстві України.
З цього приводу суд зазначає, що Верховна Рада України 9 листопада 2023 року ухвалила Закон України "Про Державний бюджет на 2024 рік", згідно якого передбачено встановлення надбавки за вислугу років державним службовцям не більше 30 відсотків посадового окладу.
Згідно розділу "Прикінцеві положення» Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" у 2024 році заробітна плата державного службовця державного органу, який провів класифікацію посад державної служби, складається з посадового окладу, надбавки за ранг державного службовця, надбавки за вислугу років, місячної або квартальної премії, компенсації за додаткове навантаження та за вакантною посадою, грошової допомоги, що виплачується з наданням щорічної основної оплачуваної відпустки, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та інших доплат, передбачених законами України. При цьому, абзацом 2 пункту 12 розділу "Прикінцеві положення Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" визначено, що надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 2 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 30 відсотків посадового окладу.
Національне агентство України з питань державної служби (далі - НАДС України), реалізуючі свої повноваження щодо забезпечення формування у сфері державної служби та функціонального управління державною службою в державних органах відповідно до приписів Закону України "Про державну службу" підготувало Роз`яснення щодо умов оплати праці державних службовців державних органів, які провели класифікацію посад державної служби від 10 січня 2024 року № 176.
Так, у вказаному роз`ясненні була надана вказівка про те, яким чином має відбуватися встановлення надбавки за вислугу років, передбаченої пунктом 12 розділу "Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік", а саме як зазначило НАДС України "службі управління персоналом державного органу, який провів класифікацію посад державної служби, необхідно підготувати проект наказу про встановлення надбавок за вислугу років на державній службі у відсотковому розмірі, перерахованому відповідно до абзацу другого пункту 12 розділу "Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік"".
Отже, зміни в законодавстві України, на які посилається відповідач, стосуються питання встановлення та розміру надбавки за вислугу років, а не правового регулювання питання щодо обчислення стажу державної служби.
Тобто, суд констатує, що відповідач обчислював та продовжує обчислювати стаж позивача з моменту її призначення на посаду державної служби з 06.03.2020р. до 31.12.2024р. та з 01.01.2024р. на підставі аналогічних за обсягом документів (трудової книжки та вкладиша до неї), при цьому в період з 06.03.2020р. до 31.12.2024р. спірні періоди не зараховував до стажу державної служби, а з 01.01.2024р. зарахувавши їх до стажу державної служби встановив, що такий становить 19 років 6 місяців 30 днів (в тому числі час перебування на посадах державної служби в Департаменті з 06.03.2020р. по 31.12.2023р., який не є спірним).
При цьому, відповідач так і не надав обґрунтованого пояснення щодо причин такого підходу до обчислення стажу державної служби позивача.
З наведених вище обставин суд приходить до висновку, що відповідачем протиправно не зараховано до стажу державної служби ОСОБА_1 у період з 06.03.2020р. до 31.12.2024р. періоди наукової роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 згідно трудової книжки та вкладишу до трудової книжки.
Суд зазначає, що на звернення позивача із заявою щодо здійснення перерахунку надбавки за вислугу років за період з 06.03.2020р. до 31.12.2024р. з урахуванням включення до стажу державної служби періодів стажу наукової роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 - відповідач надавав відповіді та роз`яснення, у яких посилався на відсутність правового механізму порядку здійснення перерахунку стажу державної служби та фінансування (виплат) заробітної плати згідно переліку за попередні бюджетні роки.
Крім того, у поданому відзиві відповідачем зазначено, що позивач не мала зауважень щодо свого стажу та встановлення надбавки за вислугу років при ознайомленні із наказами про призначення її на посаду та іншими наказами, на підставі яких їй встановлювалась надбавка у період з 06.03.2020 по 31.12.2020.
Суд не погоджується з зазначеними вище доводами відповідача з огляду на наступне.
Порядком обчислення стажу державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 №229 визначено механізм обчислення стажу державної служби (пункт 1).
У відповідності до п.2 Порядку №229 обчислення стажу державної служби здійснює служба управління персоналом державного органу. Документом для визначення стажу державної служби є трудова книжка.
Отже, саме на відповідачу (в особі управління персоналом) лежить обов`язок щодо належного обчислення стажу позивача, як і оплати праці відповідно до чинного законодавства. При цьому, відсутність правового механізму перерахунку стажу державної служби та фінансування відповідних виплат, які пов`язані з цим, не можуть бути підставою для відмови у виправленні правового становища, до якого призвела саме протиправна бездіяльність відповідача як роботодавця.
Щодо дотримання строку звернення до суду позивачем, про порушення якого зазначав відповідач, суд виходить з того, що позивач обґрунтовано не мала підстав сумніватись у правомірності обчислення її стажу, а доводи про те, що вона як державний службовець повинна була знати як обраховується її стаж, суд вважає недоречними, оскільки питання щодо обчислення стажу державної служби є категорією, яка лежить у площині обов`язків управління персоналом державного органу, де вона працює.
Суд зазначає, що статтею 11 Закону №889-VIII визначено, що у разі порушення наданих цим Законом прав або виникнення перешкод у реалізації таких прав державний службовець у місячний строк з дня, коли він дізнався або повинен був дізнатися про це, може подати керівнику державної служби скаргу із зазначенням фактів порушення його прав або перешкод у їх реалізації.
У свою чергу, керівник державної служби зобов`язаний не пізніше 20 календарних днів з дня отримання скарги надати державному службовцю обґрунтовану письмову відповідь (рішення).
З матеріалів справи вбачається, що позивач 15.02.2024р. звернулась із заявою до Директора Департаменту охорони здоров`я Чернівецької ОДА (ОВА), у якій зазначено про те, що з наказу від 01.01.2024р. №1-ОС їй стало відомо про встановлення надбавки за вислугу років та те, що згідно такого наказу її стаж державної служби станом на 01.01.2024р. становить 19 років 6 місяців. У заяві позивач просила перевірити факти не врахування до її стажу протягом попередніх років державної служби (з 06.03.2020) стажу наукової роботи та просила внести відповідні зміни до наказів в частині обчислення стажу та надбавки за вислугу років.
Відповідач у свою чергу на заяву від 15.02.2024р. надав відповідь від 14.03.2024р., у якій зазначено про направлення запитів до Національного агентства України з питань державної служби, Західного міжрегіонального управління НАДС та юридичного управління Чернівецької ОДА (ОВА) стосовно надання роз`яснення із зазначеного питання. Станом на 14.03.2024р. відповідей немає.
Тобто, станом на 14.03.2024р. питання, які порушувала позивач у заяві від 15.02.2024р. не були вирішені.
Відповіддю від 22.03.2024р. Департамент на заяву від 15.02.2024р. повідомив ОСОБА_3 , що у роз`ясненнях юридичного управління Чернівецької ОДА (ОВА) та Західного міжрегіонального управління НАДС, які надійшли до Департаменту відсутня чітка правова позиція щодо зарахування до стажу державної служби окремих періодів її роботи. Враховуючи наведене, 21.03.2024р. звернулись до першого заступника голови ОДА з ініціативою створення відповідної комісії щодо перерахунку стажу та механізму відшкодування коштів.
Отже, станом на 22.03.2024р. питання, які порушувала позивач у заяві від 15.02.2024р. не були вирішені.
Також у поданій 25.03.2024р. заяві позивач, враховуючи наказ Департаменту №1-ОС від 01.01.2024р., зокрема, щодо стажу державної служби станом на 01.01.2024р. - 19 років 6 місяців 30 днів, просила здійснити перерахунок її заробітної плати за період роботи у Департаменті з 06.03.2020р. по 31.12.2023р. в частині доплати за стаж державної служби.
Листом Департаменту від 15.04.2024р. ОСОБА_1 повідомлено про відсутність правового механізму порядку здійснення перерахунку стажу державної служби та фінансування (виплат) заробітної плати згідно переліку за попередні бюджетні роки.
Позивач звернулась до суду 22.04.2024р., отже, позивачем дотримано місячний строк звернення до суду, який встановлений ч.5 ст.122 КАС України, для звернення до суду у справах щодо проходження публічної служби.
Крім того, суд звертає увагу на те, що наголошуючи на тому, що позивач була ознайомлена з наказом від 01.01.2024 №1-ОС у січні 2024 року, відповідач не надав жодного доказу, який би підтвердив, що позивач була ознайомлена з таким наказом під підпис.
Статтею 43 Конституції України гарантовано кожному право на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Статтею 50 Закону України "Про державну службу" передбачено, що держава забезпечує достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов`язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи. Заробітна плата державного службовця складається з: 1) посадового окладу; 2) надбавки за вислугу років; 3) надбавки за ранг державного службовця; 6) премії (у разі встановлення).
У відповідності до ст.52 Закону №889-VІІІ надбавка за вислугу років на державній службі встановлюється на рівні 3 відсотків посадового окладу державного службовця за кожний календарний рік стажу державної служби, але не більше 50 відсотків посадового окладу (норма чинна з 01.12.2015р. та не зазнала змін).
Однією з гарантій забезпечення прав державних службовців є оплата праці залежно від займаної посади, результатів службової діяльності, стажу державної служби, рангу та умов контракту про проходження державної служби (у разі укладення), передбачена п.4 ч.1 ст.7 Закону №889-VІІІ.
Суд зважає на те, що надбавка за вислугу років є складовою заробітної плати державного службовця, відтак протиправна бездіяльність відповідача порушує право позивача на власність.
Стаття 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачає застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ як джерела права.
Зокрема, статтею 1 Першого Протоколу до Конвенції кожній фізичній або юридичній особі гарантовано право мирно володіти своїм майном. При цьому зазначено, що ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Правомірні очікування виникають в особи, якщо вона дотримала всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому мала всі підстави вважати таке рішення дійсним і розраховувати на певний стан речей. Тобто в зазначених рішеннях ЄСПЛ установив, що наявність «правомірних (законних) очікувань» є передумовою для відповідного захисту. У свою чергу, умовою наявності «правомірних очікувань» у розумінні практики ЄСПЛ є достатні законні підстави. Інакше кажучи, «правомірні (законні) очікування» - очікування можливості здійснення певного права як прямо гарантованого, так і опосередкованого, у разі якщо особа прямо не виключена з кола осіб, які є носіями відповідного права.
Суд також нагадує, що будь-яке втручання державного органу у право на мирне володіння майном повинно забезпечити «справедливий баланс» між загальним інтересом суспільства та вимогами захисту основоположних прав конкретної особи. Необхідність досягнення такого балансу відображена в цілому в структурі статті 1 Першого протоколу. Необхідного балансу не вдасться досягти, якщо на відповідну особу буде покладено індивідуальний та надмірний тягар (див., серед інших джерел, рішення від 23 вересня 1982 року у справі «Спорронг та Льоннрот проти Швеції» (Sporrong and Lonnroth v. Sweden), пп. 69 і 73, Series A № 52). Іншими словами, має існувати обґрунтоване пропорційне співвідношення між засобами, які застосовуються, та метою, яку прагнуть досягти (див., наприклад, рішення від 21 лютого 1986 року у справі «Джеймс та інші проти Сполученого Королівства» (James and Others v. the United Kingdom), п. 50, Series A № 98).»
Враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.
При цьому, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та поновити порушене право позивача шляхом зобов`язання відповідача внести зміни до наказу про призначення позивача на посаду від 05.03.2020 та в наступні накази, зарахувавши до стажу державної служби позивача періоди наукової роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 згідно трудової книжки НОМЕР_1 ,
Крім того, враховуючи те, що розмір надбавки у спірний період напряму залежить від стажу державної служби, оскільки встановлюється на рівні 3 відсотків за кожний календарний рік стажу державної служби, суд вважає за необхідне зобов`язати Департамент здійснити нарахування та виплату позивачу надбавки за вислугу років згідно із ст.ст. 46, 52 ЗУ «Про державну службу» за періоди роботи: з 06.03.2020р. по 13.07.2021р. на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації та з 14.07.2021р. по 31.12.2023р. на посаді начальника управління організаційно-ресурсного, фінансового та кадрового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За наслідками судового розгляду, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності оскаржуваної бездіяльності.
З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1211,20грн, який, у відповідності до ч.1 ст.139 КАС України підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною бездіяльність Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації, що полягає у не зарахуванні до стажу державної служби при призначенні 05 березня 2020 року ОСОБА_1 на посаду заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної адміністрації періодів роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 згідно трудової книжки НОМЕР_1 та вкладиша до неї.
3. Зобов`язати Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) внести зміни до наказу №20-ос від 05.03.2020 про призначення ОСОБА_1 та в наступні відповідні накази в частині обчислення її стажу державної служби, зарахувавши до стажу державної служби ОСОБА_1 періоди роботи з 27.11.1999 по 31.08.2010, з 01.09.2010 по 30.11.2012, з 01.09.2011 по 30.11.2012, з 03.12.2012 по 31.08.2015 згідно трудової книжки НОМЕР_1 та вкладиша до неї.
4. Зобов`язати Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) здійснити перерахунок та виплату донарахованої заробітної плати ОСОБА_1 в частині надбавки за вислугу років за періоди роботи: з 06.03.2020р. по 13.07.2021р. на посаді заступника директора Департаменту - начальника управління реформ медицини та кадрової політики Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації та з 14.07.2021р. по 31.12.2023р. на посаді начальника управління організаційно-ресурсного, фінансового та кадрового забезпечення Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації.
5. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять) грн. 20 коп.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_2 )
Відповідач - Департамент охорони здоров`я Чернівецької обласної державної адміністрації (обласної військової адміністрації) (вул. Грушевського Михайла, 1, м. Чернівці, 58002; код ЄДРПОУ 39302152)
Суддя В.О. Кушнір