ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 липня 2024 року
м. Київ
справа № 160/19643/23
провадження № К/990/8348/24
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп"
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.10.2023 (суддя Олійник В.М.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 31.01.2024 (головуючий суддя Дурасова Ю.В., судді Божко Л.А., Лукманова О.М.)
у справі №160/19643/23
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп"
до Дніпропетровської обласної державної адміністрації,
третя особа - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної Державної адміністрації
про визнання нечинним нормативно-правового акта.
І. РУХ СПРАВИ
1. У серпні 2023 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Дніпропетровської обласної державної адміністрації, третя особа - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної Державної адміністрації, в якому просило:
- визнати протиправним та нечинним окреме положення Інформаційної картки адміністративної послуги "Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022, а саме вимогу щодо подачі суб`єктами господарювання звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві;
- зобов`язати Дніпропетровську облдержадміністрацію виключити слова "та звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві", з пункту 9 "Вичерпний перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи" Інформаційної картки адміністративної послуги "Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022.
2. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.08.2023 відкрито провадження у справі та зобов`язано Дніпропетровську обласну державну адміністрацію не пізніше як за сім днів до судового розгляду опублікувати оголошення про відкриття провадження у справі щодо оскарження нормативно-правового акта, дату, час та місце судового розгляду у виданні, в якому цей акт був або мав бути офіційно оприлюднений, а докази такої публікації надати до підготовчого судового засідання.
3. Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.09.2023 залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації.
4. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.10.2023, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 31.01.2024, у задоволенні позову відмовлено.
5. Не погодившись з рішенням та постановою судів попередніх інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" оскаржило їх у касаційному порядку та просило скасувати, натомість прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.
6. Від Дніпропетровської обласної державної адміністрації надійшло клопотання про закриття касаційного провадження, яке мотивовано тим, що з урахуванням наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 23.10.2023 №709 «Про затвердження типової інформаційної картки адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», розпорядженням голови облдержадміністрації від 21.02.2024 № Р-75/0/3-24 «Про затвердження інформаційних і технологічних карток адміністративних послуг у сфері охорони атмосферного повітря» було затверджено Інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, відповідно до якої вимога щодо подання суб`єктами господарювання звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві відсутня.
7. Позивач надав суду заперечення на вказане клопотання, яке обґрунтовано тим, що висновки судів, які викладені у постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 31.01.2024 у справі №160/19643/23 та рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.10.2023 у справі №160/19643/23 є помилковими (про що зазначено у касаційній скарзі), а наслідки їх застосування мають фундаментальне значення. А також інформаційна картка адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що затверджена розпорядженням голови облдержадміністрації від 21.02.2024 № Р-75/0/3- 24 «Про затвердження інформаційних і технологічних карток адміністративних послуг у сфері охорони атмосферного повітря», на яку посилається відповідач у клопотанні від 18.04.2024 про закриття справи, розроблена з порушенням, а її положення не відповідають вимогам чинного законодавства.
8. Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації відзиву на касаційну скаргу не надав, копію ухвали Верховного Суду про відкриття касаційного провадження отримав через підсистему «Електронний Суд» 11.04.2024.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
9. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) наказом від 02.08.2022 №277 затверджено типову інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єкту господарювання.
10. Листом від 03.08.2022 №25/7-14/9983-22, зареєстрованим обласною військовою адміністрацією 04.08.2022 за №5136/0/535-22, Міндовкілля направило вищезазначений наказ обласним військовим адміністраціям для використання в роботі та приведення у відповідність власних розпорядчих документів, якими затверджена інформаційна картка адміністративної послуги з видачі Дозволу.
11. Департаментом екології та природних ресурсів облдержадміністрації було приведено у відповідність до типової інформаційної картки Інформаційну картку адміністративної послуги "Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", яку затверджено заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації 12.08.2022, згодом розміщено на сайті облдержадміністрації та направлено до Центра надання адміністративних послуг м. Дніпра.
12. У пункті 9 «Вичерпний перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки зазначено перелік документів, а саме:
1. Заява суб`єкта господарювання про видачу дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на ім`я директора департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації згідно з Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
2. Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (в друкованому та електронному вигляді) та звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві.
3. Відомості, що підтверджують факт та дату опублікування в місцевих друкованих засобах масової інформації повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами із зазначенням адреси місцевої держадміністрації, до якої можуть надсилатися зауваження громадських організацій та окремих громадян.
4. Відомості щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля.
5. Повідомлення обласної державної адміністрації про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб`єкту господарювання дозволу на викиди.
13. Позивач вважає, що затвердження Інформаційної картки, в якій вимагаються документи, подання яких не передбачено чинним законодавством, призводить до порушень законних прав та інтересів суб`єкта господарювання, є наслідком протиправності вимоги щодо подачі суб`єктами господарювання звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, у зв`язку з чим представник позивача звернувся до суду.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
14. Відмовляючи у позові, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин є складовою частиною матеріалів, на підставі яких розробляється Дозвіл. Інформаційна картка адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022, розроблена на підстав вимог наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) від 02.08.2022 №277, яким затверджено типову інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єкту господарювання. Вказаний наказ міністерства є підзаконним нормативно-правовим актом і є обов`язковим для відповідача, третьої особи та суб`єктів господарювання.
15. Суди відхилили доводи позивача про те, що Департамент екології та природних ресурсів, який утворено в структурі Дніпропетровської обласної державної адміністрації, не є повноважним органом, як безпідставні.
ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
16. В обґрунтування касаційної скарги скаржник посилається на пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України та зазначає, що судами попередніх інстанцій проігноровано висновки Верховного Суду, сформульовані у постанові від 01.12.2021 у справі №540/1980/19.
17. На думку скаржника, судами попередніх інстанцій помилково визнано, що наказ Міндовкілля від 02.08.2022 №277 є підзаконним нормативно-правовим актом обов`язковим для виконання, а, також, помилково визначено, що Міндовкілля та Дніпропетровська облдержадміністрація (як дозвільні органи), або їх структурні підрозділи, наділені повноваженнями щодо визначення (встановлення) переліку документів, які суб`єкту господарювання необхідно надати для отримання дозволу на викиди.
18. Скаржник вважає, що закони України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та «Про адміністративні послуги» є спеціальними по відношенню до Закону України «Про охорону атмосферного повітря», яким встановлено необхідність отримання дозволу на викиди.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
19. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, керується таким.
20. Відповідно до Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами належить до документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.
21. За приписами статті 1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» визначено, що документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності; дозвільні органи - суб`єкти надання адміністративних послуг, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру.
22. Судами попередніх інстанцій встановлено, що на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 №523-р "Деякі питання надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг" (зі змінами) та спільного розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації та Дніпровського міського голови від 09.09.2022 №Р-150/0/3-22/1-9/9-р "Про внесення змін до спільного розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації та Дніпровського міського голови від 29.09.2016 №Р-670/0/-16/707-р" видача/анулювання Дозволів здійснюється через центри надання адміністративних послуг м. Дніпра, в рамках дії Закону України "Про адміністративні послуги".
23. Положеннями статті 1 вказаного Закону передбачено, що адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або обов`язків такої особи відповідно до закону; суб`єкт надання адміністративної послуги - орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, державний реєстратор, суб`єкт державної реєстрації, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги.
Суб`єкт надання адміністративної послуги - орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, державний реєстратор, суб`єкт державної реєстрації, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги.
24. До адміністративних послуг також прирівнюється надання органом виконавчої влади, іншим державним органом, органом влади Автономної Республіки Крим, органом місцевого самоврядування, їх посадовими особами, державним реєстратором, суб`єктом державної реєстрації витягів та виписок із реєстрів, довідок, копій, дублікатів документів та інші передбачені законом дії, у результаті яких суб`єкту звернення, а також об`єкту, що перебуває в його власності, володінні чи користуванні, надається або підтверджується певний юридичний статус та/або факт (частина 3 статті 3 Закону України «Про адміністративні послуги»).
25. Пунктами 1 та 2 статті 8 Закону України "Про адміністративні послуги" визначено, що суб`єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки.
Інформаційна картка адміністративної послуги, що надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, іншого державного органу, їх посадовими особами, які уповноважені відповідно до закону надавати адміністративну послугу, затверджується на підставі типової інформаційної картки, затвердженої відповідним центральним органом виконавчої влади, іншим державним органом.
26. Згідно з частиною 5 статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу на викиди, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища або через центри надання адміністративних послуг за погодженням з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
27. Суди попередніх інстанцій вважали, що видача дозволу на викиди забруднюючих речовин є адміністративною послугою, яка надається дозвільним органом. Видача дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єктам господарювання, об`єкти яких належать до другої та третьої групи, здійснюється обласними державними адміністраціями.
28. Позивач не погоджується з цим висновком, з посиланням на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 01.12.2021 у справі №540/1980/19.
29. У вказаній постанові є висновок про те, що видача дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єктам господарювання, об`єкти яких належать до другої або третьої групи, віднесено до компетенції, у тому числі, обласних державних адміністрацій.
30. При цьому у справі №540/1980/19 позов заявлено Херсонською обласною державною адміністрацією до Державної регуляторної служби України про визнання протиправним та скасування припису про усунення порушень вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру.
31. З урахуванням того, що і позивачем і відповідачем у справі №540/1980/19 виступали суб`єкти владних повноважень, Верховний Суд аналізував можливість розгляду подібного спору судом адміністративної юрисдикції і саме в контексті цього зробив висновок про те, що Державна регуляторна служба України є органом державної влади, діяльність якого, зокрема, полягає у здійсненні виключних функцій контролю (нагляду) здійснення дозвільної системи у сфері господарської діяльності. При цьому, позивач здійснює відповідні виключні функції контролю за додержанням вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру, а відповідач, який також є органом державної влади, - функції суб`єкта надання адміністративних послуг з видачі документів дозвільного характеру.
32. У справі, що розглядається, Департамент екології та природних ресурсів облдержадміністрації як структурний підрозділ останньої привів у відповідність до типової інформаційної картки Інформаційну картку адміністративної послуги "Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", яку затверджено заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації 12.08.2022.
33. Суди попередніх інстанцій встановили, що розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 20.07.2022 №Р-143/0/3-22 затверджено Положення про Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації у новій редакції, пунктом 1 якого визначено, що Департамент утворюється головою Дніпропетровської обласної державної адміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на нього завдань.
34. Пунктом 4 Положення передбачено основні завдання Департаменту, серед яких забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів (земля, надра, поверхневі та підземні води, атмосферне повітря, ліси, тваринний і рослинний світ).
35. Відповідно до підпунктів 5.8, 5.12 пункту 5 Положення Департамент відповідно до визначених галузевих повноважень і в межах компетенції надає адміністративні послуги; видає в установленому порядку дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
36. Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про безпідставність доводів позивача про те, що Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації, який утворено в структурі Дніпропетровської обласної державної адміністрації, не є повноважним органом.
37. Згідно з частинами 5, 6 статті 9 Закону України «Про адміністративні послуги» перелік та вимоги до документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, визначаються законом.
Забороняється вимагати від суб`єкта звернення документи або інформацію для надання адміністративної послуги, не передбачені законом.
38. Частиною першою статті 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» визначено, що виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюється перелік та вимоги до документів, які суб`єкту господарювання необхідно подати для одержання документа дозвільного характеру.
39. Частиною 3 статті 11-1 вказаного Закону визначено, що для одержання дозволу на викиди суб`єкт господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, та суб`єкт господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, подає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, або через центри надання адміністративних послуг, а суб`єкт господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, - обласним, Київській, Севастопольській міським державним адміністраціям, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища або через центри надання адміністративних послуг:
- документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин, оформлені відповідно до вимог, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, в паперовій та/або електронній формі;
- відомості, що підтверджують факт та дату опублікування в місцевих друкованих засобах масової інформації повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди, із зазначенням адреси обласної, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, до яких можуть надсилатися зауваження громадських організацій та окремих громадян у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
- відомості щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" підлягає оцінці впливу на довкілля;
- повідомлення обласної, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб`єкту господарювання дозволу на викиди, що надається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
40. Позивач, звертаючись до суду з цим позовом, наголошував, що подача звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, визначена в оскарженій Інформаційній картці, не передбачена Законом, зокрема, частиною 3 статті 11-1 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
41. Суди попередніх інстанцій вважали такі доводи необґрунтованими і врахували, що відповідно Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №302, суб`єкт господарювання, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, у тому числі проводить інвентаризацію стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, пилогазоочисного обладнання.
Інвентаризація проводиться для стаціонарних джерел викидів, через які в атмосферне повітря надходять забруднюючи речовини, що здійснюють забруднення атмосферного повітря.
Обсяг інвентаризації викидів згідно пункту 1.5 Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 № 7, визначається залежно від поставленої мети у відповідності з вимогами законодавчих актів та нормативних документів по даному питанню.
42. Наказом Мінприроди від 10.02.1995 №7 затверджено Інструкцію про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, яка містить методичні вказівки по змісту та оформленню необхідних документів для створення звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин, які утворюються на підприємстві з урахуванням технологічного процесу та його особливостей.
43. Відповідно до пункту 1.3 Інструкції, її застосування обов`язкове при проведенні інвентаризації викидів забруднюючих речовин виробничими об`єднаннями і промисловими підприємствами, організаціями і установами, які мають викиди забруднюючих речовин в атмосферу, незалежно від відомчого підпорядкування і форм власності.
44. У вказаній Інструкції також викладені вимоги до порядку проведення Інвентаризації та представлення її в Мінприроди, обласні державні адміністрації, тощо, а також вимоги до оформлення звіту по проведенню Інвентаризації.
45. Наказом Міндовкілля від 19.05.2022 №202 внесено зміни до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 №7 "Про затвердження Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві", згідно з яким звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин є складовою частиною матеріалів, на підставі яких розробляється Дозвіл, передбачений пунктом 2.9 глави 2 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006 №108 (чинної станом на момент затвердження спірної інформаційної картки).
46. Пунктом 2.9 глави 2 вказаної Інструкції було передбачено, що у відомостях щодо виду та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами наводяться дані, які готуються на підставі звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві.
47. Наказом Міндовкілля від 19.05.2022 №202 також було передбачено, що матеріали інвентаризації використовуються, зокрема, для розробки документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
48. Аналіз вказаних підзаконних актів в частині матеріалів інвентаризації та звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві свідчить про те, що вказані акти не суперечать положенням частини 3 статті 11-1 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", а конкретизують документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин, оформлені відповідно до вимог, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.
49. З урахуванням викладеного, не знайшли своє підтвердження доводи касаційної скарги про те, що оскаржена інформаційна картка зобов`язує надати документи, не передбачені Законом.
50. Колегія суддів також відхиляє клопотання Дніпропетровської обласної державної адміністрації про закриття касаційного провадження, оскільки затвердження відповідачем нової Інформаційної картки адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами не є підставою для закриття касаційного провадження відповідно до приписів статті 339 КАС України.
51. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.
52. З огляду на викладене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.
Керуючись статтями 2, 3, 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.10.2023 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 31.01.2024 у справі №160/19643/23 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя О.П. Стародуб