open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 160/19643/23
Моніторити
Ухвала суду /11.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /31.01.2024/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.12.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /19.10.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.08.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 160/19643/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /11.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /31.01.2024/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.12.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.12.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /19.10.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /28.09.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.08.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

31 січня 2024 року м. Дніпросправа № 160/19643/23

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Дурасової Ю.В. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Лукманової О.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м.Дніпрі апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп"

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.10.2023 року (головуючий суддя Олійник В.М.)

в адміністративній справі №160/19643/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" до відповідача Дніпропетровської обласної державної адміністрації,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної Державної адміністрації,

про визнання нечинним нормативно-правового акта,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп", звернувся 04.08.2023 до відповідача Дніпропетровської обласної державної адміністрації, в якому просив:

- визнати протиправним та нечинним окреме положення Інформаційної картки адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022, а саме вимогу щодо подачі суб`єктами господарювання звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві;

- зобов`язати Дніпропетровську облдержадміністрацію слова «та звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві», з пункту 9 «Вичерпний перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022 року, виключити.

В обґрунтування позову вказав, що на виконання частини 1 статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги», Дніпропетровською облдержадміністрацією затверджено, та у відповідності з вимогами частини 1 статті 8 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та частини 4 статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги», на офіційному сайті Дніпропетровської обласної державної адміністрації розміщено в електронній формі Інформаційну картку адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами». У частині 2 пункту 9 «Вичерпного переліку документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки зазначено перелік документів, зокрема документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (в друкованому та електронному вигляді) та звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві. Однак, подача вказаного звіту не передбачена чинним законодавством, зокрема, частиною 3 статті 11-1 Закону України «Про охорону атмосферного повітря». Товариство з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" вважає, що затвердження Інформаційної картки, у якій вимагаються документи, подання яких не передбачено чинним законодавством, призводить до порушень законних прав та інтересів суб`єкта господарювання, у зв`язку з чим виникає необхідність визнання протиправними та нечинними окремих положень Інформаційної картки адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальником обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022 року, а саме вимогу щодо подачі суб`єктами господарювання звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, що стало підставою для звернення представником позивача до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28.09.2023 року залучено до участі в адміністративній справі №160/19643/23 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 38752461).

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.10.2023 року у задоволенні позову відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що Інформаційна картка адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальника обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022, розроблена на підстав вимог наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) від 02.08.2022 №277, яким затверджено типову інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єкту господарювання. Вказаний наказ міністерства є підзаконним нормативно-правовим актом і є обов`язковим для відповідача, третьої особи та суб`єктів господарювання.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачем подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким позов задовольнити.

Вказує, що судом першої інстанції не враховано позиції Конституційного Суду України викладені у рішеннях від 14.12.2000 року № 15-рп/2000, від 16.01.2003 року № 1-рп/2003, від 27.05.2009 року № 12-рп/2009 та від 13.06.2019року№ 5-р/2019, тому помилково визнано, що наказ Міндовкілля від 02.08.2022 №277 є підзаконним нормативно-правовим актом обов`язковим для виконання, а що Міндовкілля, Дніпропетровська облдержадміністрація (як дозвільні органи), або їх структурні підрозділи, наділені повноваженням і щодо визначення (встановлення) переліку документів, які суб`єкту господарювання необхідно надати для отримання дозволу на викиди. Інформації про те, що зазначений наказ пройшов відповідну державну реєстрацію та прийнятий з додержанням принципів державної регуляторної політики не існує, незважаючи на те, що наказом Міндовкілля від 02.08.2022 №277 змінюється перелік документів, які необхідно подати суб`єкту господарювання для отримання документу дозвільного характеру, встановлений Законом, чим здійснюється правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, чим зачіпаються права, свободи, законні інтереси і стосуються обов`язків юридичних осіб, змінюється організаційно-правовий механізм їх реалізації.

Відповідачем подано відзив на апеляційну скаргу, а третьою особою пояснення, в яких просять апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Позивачем подано заяви про повернення без розгляду вказаних відзиву та пояснень, оскільки вони подані не у десятиденний строк, а пізніше.

З цього приводу колегія суддів зауважує, що Кодексом адміністративного судочинства визначено право учасникам справи для подання відзиву на апеляційну скаргу протягом строку, встановленого в ухвалі про відкриття апеляційного провадження. При цьому відсутність відзиву на апеляційну скаргу не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції. Вказівки на те, що у разі подання учасником справи відзиву на апеляційну скаргу після закінчення строку, встановленого в ухвалі про відкриття апеляційного провадження, однак до перегляду рішення суду першої інстанції по суті спору вказаний відзив підлягає залишенню без розгляду КАС України не містить.

З огляду на викладене, заяви позивача про повернення без розгляду відзиву на апеляційну скаргу відповідача та пояснень третьої особи є безпідставними та необґрунтованими, тому задоволенню не підлягають.

Розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження у відповідності до ст. 311 КАС України.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції виходить з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" відповідно до даних з відкритих джерел здійснює діяльність за кодом КВЕД:

72.19 - дослідження й експериментальні розробки у сфері інших природничих і технічних наук (основний);

28.29 - виробництво інших машин і устаткування загального призначення;

33.20 - установлення та монтаж машин і устаткування;

43.22 - монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування;

71.12 - діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах;

74.90 - інша професійна, наукова та технічна діяльність, н.в.і.у.

Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) наказом від 02.08.2022 №277 було затверджено типову інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єкту господарювання.

Позивач вважає, що затвердження Інформаційної картки, в якій вимагаються документи, подання яких не передбачено чинним законодавством, призводить до порушень законних прав та інтересів суб`єкта господарювання, є наслідком протиправності вимоги щодо подачі суб`єктами господарювання звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, у зв`язку з чим представник позивача звернувся до суду з цим позовом.

Суд першої інстанції у задоволенні позову відмовив.

Досліджуючи правильність прийняття судом першої інстанції рішення, колегія суддів апеляційної інстанції вважає за необхідне дослідити ряд норм законодавства, що регулюють дані правовідносини та обставини справи.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що до даних правовідносин слід застосовувати норми Конституції України, Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 року №2707-XII, Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 року №1264-XII, Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 року №586-XIV, Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" від 19.05.2011 року №3392-VI, Закону України "Про адміністративні послуги" від 06.09.2012 року №5203-VI.

Так, стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Отже, суб`єкти владних повноважень (до яких відноситься відповідач) мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином межі дій відповідача чітко визначені Конституцією та законами України.

У відповідності до положень статті 16 Конституції України забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов`язком держави.

Конституцією України та Законом України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що обласна державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади та входить до системи виконавчої влади.

Згідно зі статтею 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу на викиди, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища або через центри надання адміністративних послуг за погодженням з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Відповідно до Закону України "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами відноситься до документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 року №523-р "Деякі питання надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг" (зі змінами) та спільного розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації та Дніпровського міського голови від 09.09.2022 року №Р-150/0/3-22/1-9/9-р "Про внесення змін до спільного розпорядження голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації та Дніпровського міського голови від 29.09.2016 року №Р-670/0/-16/707-р" видача/анулювання Дозволів здійснюється через центри надання адміністративних послуг м.Дніпра, в рамках дії Закону України "Про адміністративні послуги".

Так пунктами 1 та 2 статті 8 Закону України "Про адміністративні послуги" визначено, що суб`єктом надання адміністративних послуг на кожну адміністративну послугу, яку він надає відповідно до закону, затверджуються інформаційна і технологічна картки.

Інформаційна картка адміністративної послуги, що надається територіальним органом центрального органу виконавчої влади, іншого державного органу, їх посадовими особами, які уповноважені відповідно до закону надавати адміністративну послугу, затверджується на підставі типової інформаційної картки, затвердженої відповідним центральним органом виконавчої влади, іншим державним органом.

Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) наказом від 02.08.2022 року №277 затверджено типову інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єкту господарювання.

При цьому, Листом від 03.08.2022 №25/7-14/9983-22, зареєстрованим обласною військовою адміністрацією 04.08.2022 за №5136/0/535-22, Міндовкілля направило вищезазначений наказ обласним військовим адміністраціям для використання в роботі та приведення у відповідність власних розпорядчих документів, якими затверджена інформаційна картка адміністративної послуги з видачі Дозволу.

Так, у пункті 9 «Вичерпний перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки зазначено перелік документів, а саме:

1. Заява суб`єкта господарювання про видачу дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами на ім`я директора департаменту екології та природних ресурсів облдержадміністрації згідно з Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

2. Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (в друкованому та електронному вигляді) та звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві.

3. Відомості, що підтверджують факт та дату опублікування в місцевих друкованих засобах масової інформації повідомлення про намір отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами із зазначенням адреси місцевої держадміністрації, до якої можуть надсилатися зауваження громадських організацій та окремих громадян.

4. Відомості щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля.

5. Повідомлення обласної державної адміністрації про наявність або відсутність зауважень громадськості щодо видачі суб`єкту господарювання дозволу на викиди.

Наказом Міндовкілля від 19.05.2022 №202 внесено зміни до наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 №7 "Про затвердження Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві", згідно яким звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин є складовою частиною матеріалів, на підставі яких розробляється Дозвіл, передбачений пунктом 2.9 глави 2 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006 року №108.

Дніпропетровською облдержадміністрацією затверджено, та у відповідності з вимогами частини 1 статті 8 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та частини 4 статті 8 Закону України «Про адміністративні послуги», на офіційному сайті Дніпропетровської обласної державної адміністрації розміщено в електронній формі Інформаційну картку адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами».

У частині 2 пункту 9 «Вичерпного переліку документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки зазначено перелік документів, зокрема документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (в друкованому та електронному вигляді) та звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві.

Таким чином, за положеннями інформаційної картки вимагається подача звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві.

Позивач вважає, що подача вказаного звіту не передбачена чинним законодавством, зокрема, частиною 3 статті 11-1 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

У свою чергу, департаментом екології та природних ресурсів облдержадміністрації було приведено у відповідність до типової інформаційної картки Інформаційну картку адміністративної послуги "Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами", яку затверджено заступником голови облдержадміністрації - начальника обласної військової адміністрації 12.08.2022 року, в подальшому розміщено на сайті облдержадміністрації та направлено до Центра надання адміністративних послуг м. Дніпра.

Щодо суб`єкта надання адміністративних послуг відповідно до Закону України "Про адміністративні послуги", колегія суддів апеляційної інстанції виходить з наступного.

Згідно до положень статті 11-1 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", видача (відмова у видачі) дозволу на викиди здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища або через центри надання адміністративних послуг протягом двадцяти робочих днів з дня надходження заяви та документів, необхідних для його видачі, безоплатно відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про адміністративні послуги" наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

1) адміністративна послуга - результат здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або здійснення обов`язків такої особи відповідно до закону;

2) суб`єкт звернення - фізична особа, юридична особа, яка звертається за отриманням адміністративних послуг;

3) суб`єкт надання адміністративної послуги - орган виконавчої влади, інший державний орган, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування, їх посадові особи, державний реєстратор, суб`єкт державної реєстрації, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги.

Положеннями частини 2 статті 5 Закону України "Про адміністративні послуги" визначено, що адміністративні послуги визначаються виключно законом.

Крім того, пунктом 82 додатку до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 року №523 (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 11.10.2017 року №782-р) визначено, що до адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центр надання адміністративних послуг, включено також видачу дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Тобто, видача дозволу на викиди забруднюючих речовин є адміністративною послугою, яка надається дозвільним органом. Видача дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єктам господарювання, об`єкти яких належать до другої та третьої групи, здійснюється обласними державними адміністраціями.

Водночас, організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій врегульовано Законом України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 року, відповідно до статті 1 якого, виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці, серед іншого, забезпечують виконання Конституції, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади вищого рівня.

Згідно статті 5 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.

У межах бюджетних асигнувань, виділених на утримання відповідних місцевих державних адміністрацій, а також з урахуванням вимог статті 18 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», їх голови визначають структуру місцевих державних адміністрацій.

Типове положення про структурні підрозділи місцевої державної адміністрації та рекомендаційний перелік її структурних підрозділів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпунктів 1, 4-1 частини 1 статті 39 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" голови місцевих державних адміністрацій: очолюють відповідні місцеві державні адміністрації, здійснюють керівництво їх діяльністю, несуть відповідальність за виконання покладених на місцеві державні адміністрації завдань і за здійснення ними своїх повноважень; затверджують положення про апарат місцевої державної адміністрації та положення про її структурні підрозділи.

Статтею 42 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій здійснюють керівництво галузями управління, несуть відповідальність за їх розвиток.

Структурні підрозділи місцевих державних адміністрацій підзвітні та підконтрольні головам відповідних місцевих державних адміністрацій, а також органам виконавчої влади вищого рівня.

Типове положення про структурний підрозділ місцевої державної адміністрації затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2012 року №887 (Типове положення), пунктом 1 якого встановлено, що структурний підрозділ місцевої держадміністрації утворюється головою місцевої держадміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на цей підрозділ завдань.

Відповідно до пунктів 3, 4, 5 Типового положення, структурний підрозділ в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, розпорядженнями голови місцевої держадміністрації, а також положенням про структурний підрозділ.

Вид структурного підрозділу (департамент, управління, відділ, сектор, інший структурний підрозділ, передбачений законом) та його статус як юридичної особи публічного права визначаються головою місцевої держадміністрації.

Основним завданням структурного підрозділу є забезпечення реалізації державної політики у визначеній одній чи кількох галузях на відповідній території.

Серед завдань, які відповідно до визначених галузевих повноважень виконує структурний підрозділ, - надає адміністративні послуги; здійснює передбачені законом галузеві повноваження (підпункти 3 та 28 пункту 6 Типового положення).

Так, Департамент екології та природних ресурсів утворено розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації в структурі Дніпропетровської обласної державної адміністрації.

Розпорядженням голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації від 20.07.2022 року №Р-143/0/3-22 затверджено Положення про Департамент екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації у новій редакції, п.1 якого визначено, що Департамент утворюється головою Дніпропетровської обласної державної адміністрації, входить до її складу і в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечує виконання покладених на нього завдань.

Пунктом 4 Положення №103 передбачено основні завдання Департаменту, серед яких забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів (земля, надра, поверхневі та підземні води, атмосферне повітря, ліси, тваринний і рослинний світ).

Відповідно до підпунктів 5.8, 5.12 пункту 5 Положення №103 Департамент відповідно до визначених галузевих повноважень і в межах компетенції надає адміністративні послуги; видає в установленому порядку дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що доводи позивача, що Департамент екології та природних ресурсів, який утворено в структурі Дніпропетровської обласної державної адміністрації, не є повноважним органом, є безпідставними.

Щодо включення звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві до пункту 9 «Вичерпний перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги для об`єктів, які належать до другої або третьої групи» Інформаційної картки адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальника обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022 року.

Відповідно до статті 31 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та статті 4 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" нормування у галузі охорони атмосферного повітря проводиться з метою встановлення комплексу обов`язкових норм, правил, вимог щодо охорони атмосферного повітря від забруднення.

Відповідно Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 року №302, суб`єкт господарювання, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, у тому числі проводить інвентаризацію стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, пилогазоочисного обладнання.

Інвентаризація проводиться для стаціонарних джерел викидів, через які в атмосферне повітря надходять забруднюючи речовини, що здійснюють забруднення атмосферного повітря.

Обсяг інвентаризації викидів згідно пункту 1.5 Наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10 лютого 1995 року №7, визначається залежно від поставленої мети у відповідності з вимогами законодавчих актів та нормативних документів по даному питанню.

Наказом Мінприроди від 10.02.1995 року №7 затверджено Інструкцію про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, яка містить в собі методичні вказівки по змісту та оформленню необхідних документів для створення звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин, які утворюються на підприємстві з урахуванням технологічного процесу та його особливостей.

Відповідно до пункту 1.3 Інструкції, застосування даної Інструкції обов`язкове при проведенні інвентаризації викидів забруднюючих речовин виробничими об`єднаннями і промисловими підприємствами, організаціями і установами, які мають викиди забруднюючих речовин в атмосферу, незалежно від відомчого підпорядкування і форм власності.

У вказаній Інструкції також викладені вимоги до порядку проведення Інвентаризації та представлення її в Мінприроди, обласні державні адміністрації, тощо, а також вимоги до оформлення звіту по проведенню Інвентаризації.

З урахуванням викладеного, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, що звіт по інвентаризації викидів забруднюючих речовин є складовою частиною матеріалів, на підставі яких розробляється Дозвіл.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції, приймаючи рішення в справі, суд першої інстанції обґрунтовано врахував, що Інформаційна картка адміністративної послуги «Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами», яка затверджена заступником голови облдержадміністрації - начальника обласної військової адміністрації Беспальчуком Максимом від 12.08.2022, розроблена на підстав вимог наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) від 02.08.2022 №277, яким затверджено типову інформаційну картку адміністративної послуги з видачі дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб`єкту господарювання.

Вказаний наказ міністерства є підзаконним нормативно-правовим актом і є обов`язковим для відповідача, третьої особи та суб`єктів господарювання.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Матеріали справи дають підстави для висновку, шо позивачем не доведені обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.

При цьому, відповідачем доведено обставини, на яких ґрунтуються заперечення проти позовних вимог, доведено правомірність дій/рішень відповідача як суб`єкта владних повноважень.

Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.

Вищезазначене є мотивом для відхилення судом апеляційної інстанції аргументів, викладених в апеляційній скарзі, оскільки аргументи позивача спростовуються доводами, викладеними відповідачем та нормами законодавства, що регулює дані правовідносини.

Доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладене в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.

Враховуючи результат апеляційного перегляду, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись 241-245, 250, 311, 316, 321, 322, 327, 328, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Аргет Групп" - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.10.2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття 31.01.2024 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду в порядку ст. 328 КАС України, протягом 30 днів згідно ст. 329 КАС України шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Учасник справи, якому повне судове рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на касаційне оскарження, якщо касаційна скарга подана протягом 30-ти днів з дня вручення йому такого судового рішення.

Повний текст постанови виготовлено 31.01.2024.

Головуючий - суддяЮ. В. Дурасова

суддяЛ.А. Божко

суддяО.М. Лукманова

Джерело: ЄДРСР 116807690
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку