ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"15" липня 2024 р. Справа№ 925/1642/23
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Євсікова О.О.
суддів: Алданової С.О.
Корсака В.А.
розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи
апеляційну скаргу
Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради
на рішення Господарського суду Черкаської області від 22.02.2024 (повний текст складено 27.02.2024)
у справі № 925/1642/23 (суддя Зарічанська З.В.)
за позовом Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради
до фізичної особи-підприємця Слинченка Миколи Анатолійовича
про стягнення 111 719,69 грн,
встановив таке.
Короткий зміст і підстави вимог, що розглядаються.
У грудні 2023 року Комунальне підприємство «Черкасиводоканал» Черкаської міської ради (далі - КП «Черкасиводоканал») звернулось до Господарського суду Черкаської області з позовною заявою, у якій просило стягнути з фізичної особи-підприємця Слинченка Миколи Анатолійовича (далі - ФОП Слинченко М.А.) 111 719,69 грн заборгованості.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, КП «Чекасиводоканал» послалось на відмову ФОП Слинченка М.А. оплатити рахунок на суму 111 719,69 грн за перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічній воді, відібраній 07.08.2023 з контрольного колодязя відповідача за адресою: АДРЕСА_2, згідно з договором №62 про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від 24.05.2022.
Короткий зміст рішення місцевого господарського суду та мотиви його прийняття.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 22.02.2024 у задоволенні позову відмовлено повністю.
Суд дійшов висновку, що позивач не дотримався вимог чинного законодавства під час відбору проб стічних вод, не відібрав арбітражну пробу, чим суттєво порушив права споживача на здійснення перевірки аналізу проби, здійсненого виробником, що спричинило неможливість перевірки та встановлення дійсних обставин наявності чи відсутності у стічних водах перевищення гранично допустимої величини такого показника якості стічних вод як АПАР (аніонні поверхнево-активні речовини).
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів.
Не погодившись із прийнятим судовим рішенням, КП «Черкасиводоканал» звернулося до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою. У поданій апеляційній скарзі заявник просить скасувати рішення Господарського суду Черкаської області від 22.02.2024 у справі №925/1642/23 повністю та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги позивача повністю та стягнути з відповідача суму сплаченого судового збору.
На обґрунтування апеляційної скарги КП «Черкасиводоканал» зазначає, що оскаржуване рішення прийнято з неправильним застосуванням норм матеріального права. Зокрема, скаржник не погоджується із застосуванням місцевим судом відповідно до ч. 7 ст. 11 ГПК України положень Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, що затверджені наказом Мінрегіону від 01.12.2017 №316, та не застосуванням місцевих Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 05.09.2022 №697, у частині порядку відібрання контрольної проби.
Позиції учасників справи.
Від ФОП Слінченка М.А. відзив на апеляційну скаргу не надійшов.
Дії суду апеляційної інстанції щодо розгляду апеляційної скарги по суті.
Згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.03.2024 сформовано колегію у складі: головуючий суддя Євсіков О.О., судді Корсак В.А., Алданова С.О.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 21.03.2024 витребувано у Господарського суду Черкаської області матеріали справи №925/1642/23 та відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, які визначені главою 1 розділу IV ГПК України, за апеляційною скаргою КП «Черкасиводоканал» на рішення Господарського суду Черкаської області від 22.02.2024 до надходження матеріалів справи №925/1642/23.
28.03.2024 матеріали справи №925/1642/23 надійшли до Північного апеляційного господарського суду.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 01.04.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою КП «Черкасиводоканал» на рішення Господарського суду Черкаської області від 22.02.2024 у справі №925/1642/23. Розгляд апеляційної скарги постановлено здійснювати у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (без проведення судового засідання). Запропоновано учасникам справи надати відзив на апеляційну скаргу протягом п`яти днів з дня вручення копії даної ухвали. Роз`яснено апелянту право подати до суду відповідь на відзив протягом п`яти днів з дня вручення йому відзиву на апеляційну скаргу.
Межі розгляду справи судом апеляційної інстанції.
Статтею 269 ГПК України встановлено межі перегляду справи в суді апеляційної інстанції.
Суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги (ч. 1).
Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї (ч. 2).
Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього (ч. 3).
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч. 4).
У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції (ч. 5).
Обставини справи, встановлені судом першої інстанції, перевірені та додатково встановлені апеляційним господарським судом.
24.05.2022 КП «Черкасиводоканал» (виконавець) та ФОП Слинченко М.А. (споживач) уклали договір №62 з власником (користувачем) будівлі (приміщення у будівлі) про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення (далі - договір), за умовами п. 1 якого виконавець зобов`язується надавати споживачу послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (далі - послуги), а споживач зобов`язується своєчасно та в повному обсязі оплачувати надані послуги за тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки і на умовах, визначених цим договором.
Згідно з п. 2 договору адреса споживача: АДРЕСА_2.
Обсяг спожитих у будівлі (приміщенні у будівлі) послуг визначається за показаннями засобів вимірювальної техніки вузла (вузлів) комерційного обліку.
Обсяг наданих споживачеві послуг з централізованого водовідведення визначається на рівні обсягів спожитих ним послуг з централізованого водопостачання та постачання гарячої води.
Для споживача - власника (користувача) будівлі, індивідуального (садибного) житлового будинку визначення додаткового обсягу стічних вод, що утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів (дощу і танення снігу та льоду) і сніготанення та неорганізовано потрапляють до систем централізованого водовідведення виконавця, здійснюється відповідно до Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затвердженого наказом Мінрегіону від 01.12.2017 №316.
Якщо будівлю (приміщення у будівлі) оснащено двома та більше вузлами комерційного обліку централізованого водопостачання відповідно до вимог Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», обсяг спожитих послуг визначається як сума показань таких вузлів обліку (п. 9 Договору).
Згідно з п. 28 договору споживач зобов`язаний: 1) раціонально використовувати питну воду, не допускати її витоку із мереж будівлі (приміщення у будівлі), індивідуального (садибного) житлового будинку; 2) утримувати в належному технічному і санітарному стані водопровідні мережі та обладнання; 3) допускати у будівлю (приміщення у будівлі) виконавців комунальних послуг або їх представників у порядку, визначеному законом і договорами про надання відповідних житлово-комунальних послуг, для ліквідації аварій, проведення технічних та профілактичних оглядів і перевірки показань засобів вимірювальної техніки; 4) своєчасно вживати заходів до усунення виявлених неполадок, пов`язаних з отриманням послуг, що виникли з його вини; 5) забезпечувати цілісність обладнання вузлів обліку послуги та не втручатися в їх роботу; 6) оплачувати надані послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, а також вносити плату за абонентське обслуговування у строки, встановлені цим договором; 10) дотримуватися правил безпеки, зокрема пожежної, та санітарних норм.
Відповідно до п. 29 договору виконавець має право: 1) вимагати від споживача дотримання правил експлуатації житлових та нежитлових приміщень у будинку, санітарно-гігієнічних правил і правил пожежної безпеки, вимог нормативно-правових актів у сфері комунальних послуг; 3) доступу до будівлі (приміщення у будівлі), індивідуального (садибного) житлового будинку для ліквідації аварій, проведення технічних та профілактичних оглядів і перевірки показань вузлів обліку у порядку, визначеному законом та умовами договору; 5) звертатися до суду в разі порушення споживачем умов договору.
До споживачів, які використовують питну воду для виробництва продукції, для виробничих потреб та скидають до систем централізованого водовідведення стічні води технологічного походження, застосовуються норми, встановлені Законом України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення», Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Мінжитлокомунгоспу від 27.06.2008 №190, Правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, що затверджені наказом Мінрегіону від 01.12.2017 №316, та місцевими правилами приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту (п. 38 договору).
Згідно з п. 40 договір набирає чинності з моменту його підписання і діє протягом одного року з дати набрання чинності.
Якщо за один місяць до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін не повідомить письмово іншій стороні про відмову від договору, цей договір вважається продовженим на черговий однорічний строк (п. 41 договору).
03.04.2023 наказом №1 ФОП Слинченко М.А. призначив осіб, уповноважених представляти його під час відбору проб стічних вод, відповідальних за організацію проведення контролю якості стічних вод у будь-який час доби з правом підпису акта відбору проб: Пшеченка М.І., Ероменка П.В.
07.08.2023 о 10:20 пробовідбірник КП «Черкасиводоканал» Бердес Ю.Ю., інженер-інспектор Збризький В.В. у присутності представника споживача Слинченка М.А. провели відбір контрольної проби стічних вод ФОП Слинченка М.А. (адреса: АДРЕСА_2, автомийка, t +23Сє) для проведення контролю якості стічної води, про що склали акта відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси №550.
Згідно з відомостями акта: мета відбору - контроль якості стічної води; вид проби - контрольна; спосіб відбору - ручний, пробовідбірник для відбору виготовлений із нержавіючої сталі; об`єм контрольної відібраної проби (2,5 л + 2,0 л + 1,0 л + 1,0 л + 0,5 л + 0,5 л) с + (0,5 л); об`єм паралельної проби та арбітражної проби - не відбирали.
Акт має примітку: номер акта відповідає номеру відібраних проб. Відбір проб здійснюється у скляний темний посуд, для визначення рН - у пластиковий. Замір температури проводиться на місці відбору проб повіреним термометром. Транспортування проб здійснюється в термосумках з холодоагентом на транспорті КП «Черкасиводоканал».
Акт підписаний представниками КП «Черкасиводоканл» та Слинченком М.А.
Згідно з протоколом №550 вимірювань величин показників якості стічних вод від 08.08.2023 Хіміко-аналітичної лабораторії стічної води КП «Черкасиводоканал», у якому зазначено результати вимірювань проби, яка надійшла 07.08.2023 о 10:40, зокрема перевищений показник АПАР - 7,66 мг/дм3 при максимально допустимому значенні показника 1,6.
09.08.2023 КП «Черкасиводоканал» телефонограмою, яку прийняв адміністратор Пшеченко Максим Ігорович , повідомив ФОП Слинченка М.А., що в пробах стічних вод ФОП Слинченка М.А. (автомийка, АДРЕСА_1 ), відібраних лабораторією КП «Черкасиводоканал» 07.08.2023, виявлені перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, а саме АПАР у кількості 7,66 мг/дм3, що є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
Складений КП «Черкасиводоканал» протокол №43 до рахунку від 31.08.2023 про сплату за скид до системи централізованого водовідведення стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми, містить відомості про таке.
Перевищення допустимих концентрацій (ДК) забруднюючих речовин, що скидалися до системи централізованого водовідведення за період з 03.06.2023 по 07.08.2023 включно, за показниками якості: АПАР - результати вимірювання 7,66 мг/дм3, максимально допустиме значення показника - 1,6 мг/дм3.
Відповідно до п. 3.15 Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 05.09.2022 №697 (у редакції рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 15.03.2023 №272 із змінами, внесеними згідно з рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 06.06.2023 №623) (далі - Правила), плата за скид ФОП Слинченком М.А. стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин стягується за розрахунковий період від дати, наступної за датою попереднього відбору контрольної проби, проведеного КП «Черкасиводоканал», до дати зафіксованого порушення включно. Плата за скид понаднормативних забруднень стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих ФОП Слинченком М. А. за цей період.
За показаннями приладу комерційного обліку Sensus iPERL 025 зав. № 8SEN01 21753854, радіомодуль № 1012-175-3854, обсяг стічних вод для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень за період з 03.06.2023 по 07.08.2023 включно становить:
4621,346 м3 - 2485,296 м3 = 2 136,05 м3.
Відповідно до п. 3.12 Правил коефіцієнт кратності для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень становить: Кк = (7,66 /1,6) - І =3,79.
Згідно з п. 3.6 Правил величина плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями становить:
3,79 х 13,80 грн/м3 х 2 136,05 м3 = 111 719,69 грн, в т. ч. ПДВ 18 619,95 грн,
де 13,80 - тариф на централізоване водовідведення, грн/м3 з ПДВ.
Додатком до протоколу від 31.08.2023 №43 є Інформація з архіватора даних (Data Logger) лічильника Sensus IPERL 025 зав. № 8SEN01 21753854, радіомодуль № 1012-175-3854, відповідно до якого показники лічильника становлять:
08.08.2023 - 4 621,346 м3;
03.06.2023 - 2 485,296 м3.
31.08.2023 КП «Черкасиводоканал» виставило ФОП Слинченку М.А. рахунок №144454 на оплату 111 719,69 грн за скид понаднормових забруднень (з ПДВ).
15.09.2023 КП «Черкасиводоканал» надіслало ФОП Слинченку М.А. лист №4457/30 від 06.09.2023 з доданим до нього протоколом до рахунку про сплату за скид до системи централізованого водовідведення стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми, та рахунок на оплату за скид ФОП Слинченко М.А. стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення м. Черкаси, а також зазначило про обов`язок споживачів сплатити рахунки у строк не більше семи робочих днів з дати їх отримання.
16.09.2023 ФОП Слинченко М.А. отримав зазначений вище лист з додатками.
КП «Черкасиводоканал» направило ФОП Слинченку М.А. досудову вимогу (вих. №5436/12 від 31.10.2023) на суму 111 719,69 грн, в якій вимагало протягом семи календарних днів з моменту отримання даної вимоги заплатити кошти в повному обсязі на зазначений у вимозі рахунок.
14.11.2023 ФОП Слинченко М.А. надав відповідь (заперечення) на досудову вимогу на суму 111 719,69 грн, в якій зазначив, що вимога є необґрунтованою через проведення непрозорої процедури відбору проб стічних вод за 07.08.2023, н надання акта відбору проб стічних вод споживачів за 03.06.2023 та нездійснення періодичних проб за період обрахунку з 03.06.2023 по 07.08.2023. Так, ФОП Слінченко М.А. просив надати копію акта відбору проб стічних вод споживачів за 03.06.2023 контрольного колодязя (автомийка) по АДРЕСА_1 та відкликати досудову вимогу від 31.10.2023 №5436/12 на суму 111 719,69 грн у зв`язку з її необґрунтованістю.
Оскільки ФОП Слінченко М.А. вимогу не виконав, суму заборгованості не сплатив, КП «Черкасиводоканал» звернулось з позовом у цій справі.
Джерела права та мотиви, з яких виходить суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови.
Порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України визначають Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, які затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 №190 (далі - Правила №190).
Правила №190 визначають порядок користування системами централізованого питного водопостачання та централізованого водовідведення населених пунктів України (п. 1 розділу І).
Договірні відносини між виконавцем послуги з централізованого водопостачання / централізованого водовідведення та споживачем здійснюються виключно на договірних засадах відповідно до Законів України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", "Про житлово-комунальні послуги" та "Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання" (п. 3 розділу І Правил №190).
Відповідно до ст. 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" у редакції до 06.08.2023 включно до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належало, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.
Згідно зі ст. 13 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" у редакції до 06.08.2023 включно до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання належало, зокрема, затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів.
Отже центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, затверджував правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, а орган місцевого самоврядування затверджував місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідного населеного пункту.
12.01.2023 прийнято Закон України "Про водовідведення та очищення стічних вод", який набрав чинності через шість місяців з дня його опублікування, а саме 07.08.2023.
Тобто зазначений закон був опублікований за шість місяців до дня його введення в дію, з огляду на що всі учасники відносин, які регулює даний Закон, мали змогу ознайомитися з його приписами.
Отже, в день складання акта №550 від 07.08.2023 діяли норми Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод" в редакції Закону України №2887-IX від 12.01.2023.
У ст. 10 Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод" продубльовано норми, що були чинні до 06.08.2023 включно, відтворені в цитованій нормі ст. 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", а саме що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, у сфері водовідведення належить, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативне скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення.
Аналогічно у ст. 12 Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод" продубльовано норми, що були до 06.08.2023 включно, відтворені в цитованій нормі ст. 13 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення", а саме що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері водовідведення належить, зокрема, затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту.
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України як центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, на виконання ст. 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" наказом від 01.12.2017 №316 затвердило Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення (далі - Правила №316) та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення. Такі Правила і Порядок зареєстровані у Міністерстві юстиції України 15.01.2018 за №56/31508.
Відповідно до п. 5 розділу ІІ Правил № 190 приймання стічних вод від споживачів до системи централізованого водовідведення здійснюється відповідно до Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 15.01.2018 за №56/31508 (далі - Правила приймання стічних вод), та Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15.01.2018 за №56/31509, а також місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту, які затверджуються органом місцевого самоврядування в установленому порядку.
Відповідно до п. 4 розділу І Правил №316 на підставі цих Правил виконавець розробляє місцеві Правила приймання, в яких враховують місцеві особливості приймання та очищення стічних вод, а також визначають допустимі концентрації (ДК) забруднюючих речовин, що можуть скидати до системи централізованого водовідведення.
Місцеві правила приймання затверджуються органами місцевого самоврядування та є обов`язковими для виконавців та споживачів.
Згідно з п. 10 розділу VІ Правил №316 у місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо:
1) відбору проб стічних вод на аналіз;
2) оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об`єм проби; тип матеріалу тари, його об`єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахування вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 "Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб", ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами", ДСТУ ISO 5667-10-2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод", КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод", Правил користування.
Відповідно до ст. 13-1 Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод" в редакції до 06.08.2023 включно місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.
Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.
Місцеві правила включають:
основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення;
популяційний еквівалент населеного пункту;
основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання;
вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму контролю за скиданням стічних вод;
розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод;
інші вимоги, передбачені законом.
Місцеві правила не можуть передбачати обов`язок фізичних чи юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також надавати повноваження органам державної влади, органам місцевого самоврядування, їх посадовим особам, підприємствам, установам, організаціям, утвореним такими органами, щодо видачі дозвільних документів.
Аналогічно у ст. 13 Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод" вказано таке.
Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги до приймання стічних вод населеного пункту.
Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативне скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.
Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту включають:
основні вимоги до приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення;
популяційний еквівалент населеного пункту;
основні вимоги до скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання;
вимоги до якості та режиму скидання стічних вод;
визначення механізму контролю за скиданням стічних вод;
розмір плати, що справляється підприємствами централізованого водовідведення за понаднормативне скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог до якості і режиму скидання стічних вод;
визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод.
Отже місцеві правила мають бути розроблені на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, тобто на підставі і з урахуванням вимог Правил №316.
05.09.2022 виконавчий комітет Черкаської міської ради ухвалив рішення №697 "Про затвердження Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси", яким затвердив Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси та Порядок відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживачів при їх скиданні до системи централізованого водовідведення м. Черкаси.
06.06.2023 виконавчий комітет Черкаської міської ради ухвалив рішення №623 Про внесення змін до Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси, яким виклав у новій редакції Правила та Порядок (далі - Місцеві Правила, Порядок).
Відповідно до п. 1.1 Місцевих Правил вони розроблені відповідно до положень Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Водного кодексу України, Основних напрямків державної політики Україні у галузі охорони довкілля, використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки, Податкового кодексу України, Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 №465, згідно з державними будівельними нормами ДБН В.2.5-75:2013 «Каналізація. Зовнішні мережі та споруди», Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими Наказом Мінжитлокомунгоспу від 27.06.2008 за №190 (із змінами) (далі - Правила користування), та Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316 зі змінами (наказ №286 від 09.11.2021), та з урахуванням специфіки функціонування системи централізованого водовідведення міста Черкаси (далі - Правила приймання).
Відповідно до п. 1.1 Порядку відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживачів при їх скиданні до системи централізованого водовідведення м. Черкаси Порядок (далі - Порядок) встановлює вимоги щодо процедури відбору проб стічних вод та доставки їх в лабораторію для проведення лабораторних досліджень з метою визначення відповідності їх складу вимогам, встановленим Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси (далі - Правила).
Згідно з п. 1.2 Порядку відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживачів при їх скиданні до системи централізованого водовідведення м. Черкаси Порядок рекомендований для використання при відборі проб стічних вод споживача.
Відповідно до п. 1.3 Порядку відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживачів при їх скиданні до системи централізованого водовідведення м. Черкаси Порядок містить загальні вимоги до: видів проб, місць відбору проб, організації відбору, реєстрації, маркування та транспортування проб, охорони праці при відборі проб стічної води.
Ці Правила регламентують умови користування системою комунального водовідведення міста Черкаси і нормативи водовідведення за кількістю і якістю стічних вод, прийнятих від споживачів у систему водовідведення міста. (п. 1.4 Місцевих Правил).
Взаємовідносини між КП "Черкасиводоканал" і споживачами регламентує договір на водовідведення, а також ці Правила і нормативні акти, що діють у період дії договору. (п. 1.6 Місцевих Правил).
Для всіх споживачів, визначених положеннями п. 1.2 розділу 1 цих Правил, що скидають стічні води в систему водовідведення м. Черкаси, встановлюються єдині допустимі концентрації забруднюючих речовин (далі - ДК) згідно з таблицею 1 п. 1.16.
ДК забруднюючих речовин встановлюються, виходячи з технічних можливостей міської мережі водовідведення та очисних споруд, на підставі затверджених гранично допустимих концентрацій (далі - ГДК) забруднюючих речовин, які надходять з очищеними стічними водами в водний об`єкт і якісного складу води з міської мережі водопостачання, та з урахуванням вимог Правил приймання, Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.1999 №465, та Правил користування (п. 1.15 Місцевих Правил).
Споживачі несуть встановлену законодавством відповідальність за порушення цих Правил і за аварійні ситуації, що можуть виникнути на міських мережах водовідведення і очисних спорудах внаслідок скидання споживачем у систему централізованого водовідведення забруднень, що кількісно і якісно не відповідають вимогам цих Правил (п. 1.18 Місцевих Правил).
КП "Черкасиводоканал", серед іншого, має право здійснювати обстеження локальних очисних споруд і мережі водовідведення споживачів, вимагати від споживачів надання інформації та документів щодо зазначених мереж і споруд, які перебувають на балансі споживачів, їх технічного стану, також документів, що підтверджують проведення відновлення пропускної здатності трубопроводів та колекторів, хімічних реагентів, що використовуються споживачами та спричиняють забруднення у стічних водах (сертифікати, переліки, проекти), вивозу та утилізації осадів стічних вод, вжиття заходів з метою дотримання якості та режиму скидання стічних вод згідно з вимогами цих Правил; контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживачами; пред`являти споживачам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні цих Правил; пред`являти споживачам претензії та позови (в установленому порядку) щодо відшкодування збитків, заподіяних системам водовідведення комунальної власності, а також виставляти рахунки за скид понаднормативних забруднень. (п. 2.1 Місцевих Правил).
Споживачі, серед іншого, зобов`язані виконувати в повному обсязі вимоги цих Правил та договору на водовідведення, своєчасно оплачувати рахунки КП "Черкасиводоканал" за надані послуги; дотримуватись встановлених КП "Черкасиводоканал" кількісних та якісних показників стічних вод на випусках водовідведення споживача; сплачувати рахунки за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин в строки встановлені цими Правилами; компенсувати збитки, заподіяні стічними водами міській системі водовідведення, водному об`єкту або іншим споживачам міської системи водовідведення; здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які скидаються ними до систем централізованого водовідведення, згідно з графіком відбору проб, погодженим з КП "Черкасиводоканал", надавати КП "Черкасиводоканал" інформацію про обсяги та якісний склад стічних вод, які скидають до систем централізованого водовідведення (п. 2.4 Місцевих Правил).
Величина плати за скид стічних вод у систему водовідведення населеного пункту розраховується КП "Черкасиводоканал" за формулою, наведеною у п. 3.6 Правил (п. 3.6 Місцевих Правил).
У разі виявлення КП "Черкасиводоканал" під час контролю якості стічних вод, що скидають споживачі, перевищення фактичної концентрації одного виду забруднення (Cf) понад установлену цими Правилами допустиму концентрацію (ДК) коефіцієнт кратності (Кк) для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень визначають за формулою, наведеною в цьому пункті. Коефіцієнт кратності при перевищенні ДК однієї речовини не може перевищувати 5, крім випадків, передбачених пунктами 3.7, 3.8 цього розділу (п. 3.12. Місцевих Правил).
Плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом відбору проб, стягується за розрахунковий період від дати, наступної за датою попереднього відбору контрольної проби, проведеного КП "Черкасиводоканал", до дати зафіксованого порушення включно, але не більше дев`яноста днів.
Обсяг стічних вод для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень визначається одним із нижченаведених способів:
- за показами приладів комерційного обліку, які мають вбудований радіомодуль та архіватор даних, який дозволяє накопичувати записи актуальних значень об`ємів;
- за показами приладів комерційного обліку при наявності таких показів на дати відповідних відборів контрольних проб. Показання приладів комерційного обліку можуть зніматися за вимогою КП «Черкасиводоканал» та/або за ініціативою споживача;
- за відсутності показів приладів комерційного обліку на дати відповідних відборів контрольних проб за формулою зазначеною в цьому пункті.
Плата за скид понаднормативних забруднень стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта (п. 3.15 Місцевих Правил).
Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься споживачем на рахунок КП "Черкасиводоканал" у строк не більше семи робочих днів з дати отримання рахунка за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протоколу до рахунка про сплату за скид до міської мережі водовідведення стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми.
У разі прострочення платежів зі споживачів стягується пеня згідно з умовами договору (п. 3.22 Місцевих Правил).
Споживачі зобов`язані здійснювати самоконтроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до міської системи водовідведення. Перелік забруднень, на наявність яких провадиться аналіз, та періодичність контролю встановлюються КП "Черкасиводоканал" (п. 6.1 Місцевих Правил).
Споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення, повинні забезпечити можливість проведення КП "Черкасиводоканал" у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод (п. 6.5 Місцевих Правил).
З метою контролю якості стічних вод споживачів КП "Черкасиводоканал" здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
Відбір контрольних разових проб стічних вод споживачів виконується уповноваженим представником КП "Черкасиводоканал", який має необхідне технічне забезпечення та несе відповідальність за відбір, доставку, зберігання, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при доставці проб до лабораторії (п. 6.9 Місцевих Правил).
У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин КП "Черкасиводоканал" виставляє споживачу рахунок за понаднормативний скид забруднень з коефіцієнтом кратності Кк, розрахованим за фактичними концентраціями забруднюючих речовин, згідно розділу 3 цих Правил, при цьому період, за який стягується плата, розраховується згідно з п. 3.15 цих Правил (п. 6.17 Місцевих Правил).
У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами, КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу шляхом надсилання тексту повідомлення телефонограмою на стаціонарний або мобільний номер телефону споживача та/або електронною поштою (за наявності) (п. 6.17 Місцевих Правил).
У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, КП "Черкасиводоканал" направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протокол до рахунку про сплату за скид до міської мережі водовідведення стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми (п. 6.22 Місцевих Правил).
Суд встановив, що з метою контролю якості стічних вод, що надходять від ФОП Слінченка М.А. до каналізаційної мережі міста Черкаси, КП «Черкасиводоканал» здійснило відбір разової контрольної проби стічних вод для вимірювання показників їх складу та властивостей.
КП «Черкасиводоканал» здійснило відбір стічних вод з контрольного колодязя в присутності безпосередньо споживача Слинченка М.А., який 07.08.2023 підписав акт №550 відбору проб.
Акт №550 відбору проб стічних вод споживачів м. Черкаси свідчить, що об`єми паралельної та арбітражної проби не відбирались. Тобто, КП «Черкасиводоканал» не здійснило відбір арбітражної проби.
Місцеві Правила відповідно до ст. 13-1 Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод" в редакції до 06.08.2023 включно та ст. 13 Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод" мають бути розроблені на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, тобто на підставі і з урахуванням вимог Правил №316.
Відповідно до п. 3 розділу І Правил №316 арбітражна проба - частина контрольної проби, аналіз якої здійснюється за рахунок споживача за його незгоди з результатами аналізу контрольної проби, яку провів виробник.
У п. 1.3 Місцевих Правил та розділі 2 Порядку дублюється вказана норма: "арбітражна проба - частина контрольної проби, аналіз якої здійснюється за рахунок споживача за його незгоди з результатами аналізу контрольної проби, яку провів виконавець".
Відповідно до п. 6 розділу VІ Правил №316 з метою контролю якості стічних вод споживачів виконавець здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.
Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виконавця, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виконавця, так і представник споживача.
У разі відмови представника споживача поставити свій підпис у журналі або акті представник виконавця зазначає про це в журналі або акті.
Згідно з п. 9 розділу VІ Правил №316 у разі незгоди споживача з результатами даних лабораторії виконавця щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок про наявність у стічних водах споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином виконавцем та споживачем.
Згідно з п. 10 розділу VІ Правил № 316 у місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо:
1) відбору проб стічних вод на аналіз;
2) оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об`єм проби; тип матеріалу тари, його об`єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахування вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 "Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб", ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами", ДСТУ ISO 5667-10-2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод", КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод", Правил користування.
Так, Правила №316 не передбачають застереження стосовно того, що відбір арбітражної проби може здійснюватися лише за ініціативою споживача. Крім того, із самого визначення поняття "арбітражна проба" випливає, що така є частиною контрольної проби, а в п. 9 розділу VІ Правил №316 прямо зазначено, що арбітражні проби відбираються одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином виконавцем та споживачем. Отже, контрольна та арбітражна проби згідно з положеннями Правил №316 відбираються одночасно та нерозривно.
Водночас у п. 4.5 Порядку, що встановлює вимоги щодо процедури відбору проб стічних вод та доставки їх в лабораторію для проведення лабораторних досліджень з метою визначення відповідності їх складу вимогам, встановленим Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси, визначено:
"4.5. При виконанні контрольного відбору проб стічних вод споживача, за його ініціативою, може бути відібрана паралельна чи паралельна та арбітражна проби стічної води. У такому випадку контрольна проба відбирається у достатньому об`ємі, який за призначенням ділиться на три проби: контрольна для виробника, паралельна для споживача та арбітражна. Для відбору паралельної проби споживач зобов`язаний надати у необхідній кількості підготовлений посуд відповідного типу, забезпечити зберігання паралельної проби та доставку її до лабораторії (згідно ДСТУ ISO 5667-3:2001 «Якість води. Відбирання проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами.»), яка буде виконувати аналіз паралельної проби. Споживач несе відповідальність за підготовку, чистоту та кількість наданого посуду. Відповідно арбітражна проба для арбітражного аналізу зберігається належним чином у КП «Черкасиводоканал».
Розділення на частини проби, призначеної для аналізу нафтопродуктів та інших речовин, що не повністю розчиняються у воді, не допускається. Необхідно провести в лабораторії виконавця екстракцію, потім отриманий екстракт розділити на проби контрольну, паралельну та арбітражну.
Про відбір паралельної та арбітражної проб робиться відповідний запис в акті відбору.".
Отже, Порядком, що є невід`ємною частиною Місцевих Правил, визначено, що арбітражна проба відбирається лише за ініціативою споживача. Порядок та Місцеві Правила навіть не передбачають роз`яснення споживачу права і сенсу відбирання арбітражної проби.
Тобто п. 4.5 Порядку, що встановлює вимоги щодо процедури відбору проб стічних вод та доставки їх в лабораторію для проведення лабораторних досліджень з метою визначення відповідності їх складу вимогам, встановленим Правилами приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси, суттєво звужено право споживача здійснити аналіз арбітражної проби, яке він має відповідно до положень Правил №316.
Наведене у сукупності свідчить, що Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси та відповідний Порядок не відповідають вимогам Правил №316, суперечать приписам як ст. 13-1 Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод" в редакції до 06.08.2023 включно, так і ст. 13 Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод", а також Правилам №316 та Місцевим Правилам, у п. 1.1 яких вказано, що останні розроблені відповідно до Правил №316.
Місцеві Правила та прийнятий на їх виконання Порядок суттєво звужують обсяг прав споживача при відборі на аналіз стічних вод, а саме позбавляють споживача можливості у випадку його незгоди з результатами даних лабораторії виконавця щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином виконавцем та споживачем.
У п. 10 розділу VІ Правил №316 передбачено, що у місцевих правилах приймання конкретизуються відбір проб стічних вод на аналіз та оформлення процедури відбору проб.
Отже, у Місцевих Правилах та Порядку можуть бути конкретизовані порядок відбору проб стічних вод та оформлення такої процедури, проте в жодному разі не передбачається право органу місцевого самоврядування на звуження прав споживача, які визначені в Правилах №316, у Місцевих Правилах та Порядку м. Черкаси.
Господарський суд доречно дослідив місцеві правила приймання стічних вод у інших містах України, що розроблені та прийняті відповідно до положень Правил № 316 та не звужують права споживачів на відібрання арбітражної проби.
Так, зокрема, у Правилах приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення міста Києва, затверджених рішенням ІІ сесії ІХ скликання Київської міської ради від 25.08.2023 №08/231-1024/ПР, зокрема у п. 9 розділу VIІ. Порядок контролю за скидом стічних вод до систем централізованого водовідведення встановлено, що у разі незгоди споживача з результатами даних лабораторії виконавця щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок про наявність у стічних водах споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, споживач має право звернутися до лабораторії виконавця, для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються одночасно з контрольними пробами і зберігаються належним чином виконавцем.
Відкриття арбітражної проби та її аналіз проводиться за ініціативою споживача, в присутності його представників в лабораторії виконавця. Споживач має право залучати представників територіального органу центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням природоохоронного законодавства (за згодою). Аналіз арбітражної проби за ініціативою споживача може проводитись в іншій акредитованій та сертифікованій у цій галузі лабораторії в присутності представників виконавця та споживача. Інша лабораторія при проведенні аналізу арбітражних проб має застосовувати ідентичні з виконавцем методики виконання вимірювань складу та властивостей проб стічних вод, вимірювальні прилади та реагенти. Результати хімічного аналізу арбітражної проби оформлюються відповідним актом, форма якого передбачена додатком 13 до цих Правил, який є достатньою правовою підставою для нарахування споживачу плати за скид стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин.
Згідно з п. 2 розділу VIIІ. Порядок відбору проб стічних вод на аналіз, визначено, що за призначенням проби поділяються на контрольну, арбітражну та проби для споживача, що відбираються одночасно.
Пункт 5 та 6 розділу VIIІ. Порядок відбору проб стічних вод на аналіз передбачають, що проба для споживача відбирається за згодою споживача, яка відображається в журналі акті (додаток 10). Згода або відмова споживача щодо відбору такої проби позначається словами "так" або "ні" відповідно та засвідчується підписом споживача. Аналіз цієї проби проводиться споживачем. Споживач може не проводити аналіз проби, погоджуючись з результатами аналізу контрольної проби.
Арбітражна проба маркується та склеюється (склеювання проводиться паперовою стрічкою із застосуванням клею ПВА) представником виконавця і зберігається в холодильній шафі виконавця три доби з моменту відбору проби.
Маркувальна паперова стрічка повинна містити наступну інформацію: дата відбору, назва та код підприємства, який присвоюється виконавцем, номер контрольного колодязя, посада, прізвище, ім`я, по батькові та підпис представника споживача.
Отже, в зазначених правилах неодноразово виділено, що контрольна, арбітражна та проба споживача відбираються одночасно і лише щодо проби для споживача зазначено, що така відбирається за згодою споживача.
Суд першої інстанції доцільно зазначив, що "згода" не є ідентичною за своїм змістом поняттю "за ініціативою" та очевидно передбачає наявність пропозиції виконавця на проведення відбору проби для споживача, яка передує згоді. Водночас суд наголосив, що наявність такої згоди передбачена лише для проби споживача та не стосується арбітражної проби, яка за змістом наведених правил відбирається одночасно з контрольною пробою.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Правилами №316 визначено обов`язковий відбір арбітражної проби виробником і зберігання її у виробника певний час до його можливого витребування споживачем для проведення аналізу арбітражної проби за рахунок споживача.
Отже, Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси та Порядок відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживачів при їх скиданні до системи централізованого водовідведення м. Черкаси, що затверджені рішенням від 05.09.2022 №697 виконавчого комітету Черкаської міської ради, зі змінами, внесеними рішенням від 06.06.2023 №623 виконавчого комітету Черкаської міської ради суперечать акту вищої сили - Правилам приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення, що затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316, а також такі Місцеві Правила та Порядок прийняті всупереч приписам ст. 13-1 Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод" в редакції до 06.08.2023 включно та ст. 13 Закону України "Про водовідведення та очищення стічних вод", оскільки Місцеві Правила включно з Порядком мають бути розроблені на підставі та з урахуванням вимог Правил №316.
Відповідно до ч. 7 ст. 11 ГПК України у разі невідповідності правового акта правовому акту вищої юридичної сили суд застосовує норми правового акта вищої юридичної сили.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що к вирішенні цього спору не підлягають застосуванню положення Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Черкаси та Порядку відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживачів при їх скиданні до системи централізованого водовідведення м. Черкаси, що затверджені рішенням від 05.09.2022 №697 виконавчого комітету Черкаської міської ради, зі змінами, внесеними рішенням від 06.06.2023 №623 виконавчого комітету Черкаської міської ради, а саме п. 4.5 Порядку в частині відбирання арбітражної проби лише за ініціативою споживача.
Суд застосовує норми Правил № 316, а саме:
- пункт 3 розділу І «Загальні положення» Правил №316, відповідно до якого арбітражна проба - частина контрольної проби, аналіз якої здійснюється за рахунок споживача за його незгоди з результатами аналізу контрольної проби, яку провів виробник;
- пункт 9 розділу VІ «Порядок контролю за скидом стічних вод до систем централізованого водовідведення», відповідно до якого у разі незгоди споживача з результатами даних лабораторії виконавця щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок про наявність у стічних водах споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином виконавцем та споживачем.
Отже, КП "Черкасиводоканал" як комунальне підприємство, єдиним засновником якого є Черкаська міська рада та яке має повноваження з контролю за діяльністю інших осіб, очевидно діяло в даних відносинах як орган влади і мало неухильно дотримуватися норм чинного законодавства, а саме Правил №316 щодо обов`язковості відбору арбітражної проби.
Доводи апеляційної скарги правильності таких висновків суду першої інстанції не спростовують.
Щодо доводів апеляційної скарги про те, що суд з власної ініціативи вдався до аналізу Правил приймання стічних вод міст Києва, Луцька, Чернігова, Дніпро, Кривого Рогу, положення яких не є релевантними до спірних правовідносин, колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції наочно продемонстрував позивачу, що у Правилах цих міст конкретизовано порядок відбору проб стічних вод, зокрема і щодо обов`язкового відібрання арбітражної проби, яка є частиною контрольної проби (як відповідно до Правил №316, так і відповідно до Місцевих Правил м. Черкаси). Тобто суд не застосовував положення Правил приймання стічних вод міст Києва, Луцька, Чернігова, Дніпро, Кривого Рогу у спірних правовідносинах, як це помилково вважає позивач.
Враховуючи встановлені у справі обставини, в т.ч. порушення позивачем порядку відбору проб стічних вод на підприємстві відповідача, а саме невідібрання арбітражної проби (обов`язок відбирання якої передбачений Правилами №316), що унеможливило здійснення її аналізу споживачем за наявності його незгоди з результатами аналізу контрольної проби, яку провів виробник (що підтверджується відповіддю (запереченнями) на досудову вимогу), неможливо зробити правильний висновок щодо якості стічних вод також за недотримання позивачем визначеної процедури, за наслідками якої нараховані до стягнення грошові кошти, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позивач не довів порушення відповідачем свого зобов`язання.
Висновки суду апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги.
Як зазначено у п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод (рішення Суду у справі Трофимчук проти України, no. 4241/03 від 28.10.2010).
Європейський суд з прав людини вказав, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними залежно від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі ст. 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, №63566/00, §23, ЄСПЛ, від 18.07.2006).
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
Суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права (ст. 276 ГПК України).
Враховуючи встановлені у справі обставини та норми чинного законодавства, які підлягають застосуванню у спірних правовідносинах, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що рішення місцевого господарського суду у цій справі є законним та обґрунтованим; підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.
Судові витрати.
У зв`язку з відсутністю підстав для задоволення апеляційної скарги витрати за її подання відповідно до ст. 129 ГПК України покладаються на апелянта.
Керуючись ст. 74, 129, 269, 275-277, 281-284 ГПК України, Північний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 22.02.2024 у справі № 925/1642/23 залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Черкаської області від 22.02.2024 у справі №925/1642/23 залишити без змін.
3. Судові витрати, пов`язані з поданням апеляційної скарги, покласти на скаржника.
4. Справу №925/1642/23 повернути до Господарського суду Черкаської області.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку та в строк, передбачені ст. 287 - 289 ГПК України, за наявності підстав, визначених ч. 3 ст. 287 ГПК України.
Головуючий суддя О.О. Євсіков
Судді С.О. Алданова
В.А. Корсак