ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/3681/24
11 липня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 через представника адвоката Світлика Олега Мирославовича звернулася до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, в якому просить:
визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо відмови в призначенні пенсії ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про державну службу» на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23, яка оформлена листом від 12.04.2024 за вих.№1900-0306-8/18110;
зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області з 01.06.2023 перевести ОСОБА_1 з пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу», з урахуванням довідки «Про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років)» від 23.05.2023 за вих.№03-10/943, довідки «Про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією)» від 31.05.2023 вих.№03-20/994 та довідки «Про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією», виданих Бучацькою міською радою.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 01.06.2023 позивач звернулась до відповідача з заявою про переведення з пенсії за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування №1058-IV від 09.07.2003 (далі Закон №1058-IV) на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу №3723-ХІІ від 16.12.1993 (далі Закон №3723-ХІІ), подавши для обчислення пенсії довідки Бучацької міської ради. Однак Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області листом від 12.06.2023 повідомило про відмову в переведенні на вказаний вид пенсії з підстав, викладених в рішенні №192150003620 від 06.06.2023, прийнятому Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області, зокрема, через відсутність стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців.
Також вказує, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23, яке набрало законної сили, зокрема, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 05.07.2001 по 05.03.2003 на посаді секретаря Киданівської сільської ради, з 18.11.2010 по 30.11.2020 на посаді Киданівського сільського голови, з 30.11.2020 по 07.02.2022 на посаді старости села Киданів Бучацької міської ради до стажу державної служби та перевести її на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ з 01.06.2023.
У квітні 2024 року позивач отримала лист Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області від 12.04.2024 №1900-0306-8/18110, яким повідомлено про відмову у призначенні їй пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23, оскільки надані ОСОБА_1 довідки Бучацької міської ради №03-10/943 від 23.05.2023 видані по посаді старости села Киданів станом на квітень 2023 року, яка належить до посад в органах місцевого самоврядування, а тому не можуть бути враховані при призначенні пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу».
Позивач не погоджується з такою відмовою відповідача та стверджує, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23 підтверджено право позивача на призначення їй пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу», а також зараховано спірні періоди роботи на посадах в органах місцевого самоврядування до стажу державної служби.
При цьому додані до заяви позивача довідки Бучацької міської ради про складові заробітної плати, складені за формою, затвердженою постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 №1-3 Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям, відтак такі підлягають врахуванню Головним управлінням Пенсійного фонду України в Тернопільській області для обчислення пенсії державного службовця.
З огляду на вказані обставини просить позовні вимоги задовольнити повністю.
Ухвалою суду від 13.06.2024 прийнято вказану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений частиною другою статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), надано відповідачу строк для подання відзиву на позов.
27.06.2024 від Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач не погоджується з позовними вимогами та вказує, що 01.06.2023 позивач звернулась із заявою про переведення її на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу». Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області від 12.06.2023 №1900-0206-8/24940 позивача повідомлено про рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 06.06.2023 №192150003620, яким їй відмовлено у переведенні на пенсію державного службовця у зв`язку з відсутністю правових підстав.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 05.07.2001 по 05.03.2003 на посаді секретаря Киданівської сільської ради, з 18.11.2010 по 30.11.2020 на посаді Киданівського сільського голови, з 30.11.2020 по 07.02.2022 на посаді старости села Киданів Бучацької міської ради до стажу державної служби та перевести її на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону №3723- ХІІ з 01.06.2023.
Однак резолютивна частина рішення суду не містила додаткової регламентації порядку виконання задоволення позовних вимог, а саме не зазначено, які довідки про складові заробітної плати повинні бути враховані при призначенні пенсії як державному службовцю.
Без урахування довідок про складові заробітної плати розмір пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» може бути визначений з урахуванням норм постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 №265 Деякі питання пенсійного забезпечення громадян (далі Постанова №265).
Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області №1900-0306-8/18110 від 12.04.2024 позивача повідомлено про те, що на даний час призначити пенсію відповідно до Закону України «Про державну службу» на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23 можливо лише з урахуванням Постанови №265, що є недоцільним, оскільки призведе до зменшення розміру пенсійної виплати.
У відзиві також зазначено, що фактично підставою для звернення до суду із даними позовними вимогами стала незгода позивача із діями Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області під час виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23. Заявлені позовні вимоги стосуються саме порядку виконання судового рішення. Отже, має місце спір між тими самими
сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, але на стадії виконання судового рішення, відтак наявні підстави для закриття провадження у справі.
З огляду на вказане просить відмовити в задоволенні позовних вимог (а.с.19-21).
Дослідивши письмові докази та перевіривши доводи, викладені у позові та відзиві на позовну заяву, суд встановив наступні обставини.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Тернопільській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону №1058-ІV.
Позивач 01.06.2023 звернулась до відповідача із заявою про переведення її на пенсію за віком відповідно до Закону №3723-ХІІ (а.с.25). До заяви ОСОБА_1 , серед іншого, додала довідки №03-10/943 від 23.05.2023, №03-20/994 від 31.05.2023 та №03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця, що вбачається з розписки-повідомлення (а.с.26).
За принципом екстериторіальності структурним підрозділом для прийняття рішення за результатами поданої заяви визначено Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області. Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області №192150003620 від 06.06.2023 позивачу відмовлено у переведенні на пенсію державного службовця у зв`язку з відсутністю необхідного стажу державної служби.
ОСОБА_1 , не погоджуючись з таким рішенням відповідача, та вважаючи, що має достатньо стажу державної служби для призначення пенсії за віком відповідно до Закону №3723-ХІІ, звернулася до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23, яке набрало законної сили, позов задоволено повністю. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області щодо відмови ОСОБА_1 у переведенні з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону №1058-IV, на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 05.07.2001 по 05.03.2003 на посаді секретаря Киданівської сільської ради, з 18.11.2010 по 30.11.2020 на посаді Киданівського сільського голови, з 30.11.2020 по 07.02.2022 на посаді старости села Киданів Бучацької міської ради до стажу державної служби та перевести її на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ з 01.06.2023 (а.с.7).
Листом Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області №1900-0306-8/18110 від 12.04.2024 позивача повідомлено, що надані довідки Бучацької міської ради №03-10/943 від 23.05.2023 видані по посаді старости села Киданів станом на квітень 2023 року, яка належить до посад в органах місцевого самоврядування, а тому не можуть бути враховані при призначенні пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу».
Відтак на даний час призначити пенсію відповідно до Закону України «Про державну службу» на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23 можливо лише з урахуванням Постанови №265, що є недоцільним (а.с.10 зворот, 28).
Не погодившись з відмовою суб`єкта владних повноважень здійснити з 01.06.2023 нарахування та виплату їй пенсії за віком відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу, з урахуванням довідок Бучацької міської ради про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця, позивач звернулася до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Право на пенсійне забезпечення державних службовців визначено Законом України Про державну службу від 10.12.2015 №889-VII (далі Закон №889-VII), який набув чинності 01.05.2016.
Згідно з пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону №889-VIII, втратив чинність Закон №3723-XII, крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу.
Пунктом 10 Прикінцевих та перехідних положень Закону №889-VIII передбачено, що державні службовці, які на день набрання чинності цим Законом займають посади державної служби та мають не менш як 10 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців, визначених статтею 25 Закону України Про державну службу та актами Кабінету Міністрів України мають право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Згідно з пунктом 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону №889-VIII для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України Про державну службу та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Відповідно до статті 37 Закону №3723-XII на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Аналізуючи зазначені норми чинного законодавства, суд дійшов висновку, що обов`язковою умовою для збереження у особи права на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ після 01.05.2016 є дотримання сукупності вимог, визначених частиною першою статті 37 Закону № 3723-ХІІ і нормами Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VІІІ, а саме: щодо віку, страхового стажу, стажу державної служби.
Як зазначено вище, рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23, яке набрало законної сили, зокрема, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 05.07.2001 по 05.03.2003 на посаді секретаря Киданівської сільської ради, з 18.11.2010 по 30.11.2020 на посаді Киданівського сільського голови, з 30.11.2020 по 07.02.2022 на посаді старости села Киданів Бучацької міської ради до стажу державної служби та перевести її на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ з 01.06.2023.
Отже, право ОСОБА_1 на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону №3723-ХІІ підтверджено рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23, яке набрало законної сили та є обов`язковим для виконання та врахування пенсійним органом, тому в силу вимог частини четвертої статті 78 КАС України такі обставини не підлягають доказуванню у цій справі.
З приводу урахування довідок Бучацької міської ради №03-10/943 від 23.05.2023, №03-20/994 від 31.05.2023 та №03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення позивачу пенсії державного службовця, суд зазначає, що порядок призначення пенсій згідно з Законом №889-VIII, яким визначено право на пенсійне забезпечення державних службовців відповідно до статті 37 Закону №3723-XII, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 №622 Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб (далі Порядок №622).
Пунктом 4 вказаного Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб передбачено, що пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому:
посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби);
розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні;
у разі коли в осіб, зазначених в пункті 2 цього Порядку, станом на дату звернення немає 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією починаючи з 1 травня 2016 року, середньомісячна сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за наявні місяці роботи починаючи з 1 травня 2016 року на кількість таких місяців. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні. При цьому для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у травні 2016 року, а також для осіб, які не працювали починаючи з 1 травня 2016 року на посадах державної служби, сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається з розрахунку таких виплат за травень 2016 року як за повний місяць;
матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, враховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.
За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016 року, за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.
Пунктами 5 та 6 Порядку №622 передбачено, що форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики. У разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а в разі його відсутності чи перейменування (відсутності) посад, у тому числі відсутності відповідних посад державної служби, довідка видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою.
Вимоги до форми довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям встановлені постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 №1-3 Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 08.02.2017 за № 180/30048 (далі Постанова №1-3).
Такими довідками є:
про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років);
про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь- які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією);
про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
Судом встановлено, що до заяви про переведення на пенсію за віком відповідно до Закону №3723-ХІІ від 01.06.2023, позивач додала довідку №03-10/943 від 23.05.2023 про складові заробітної для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) на суму 14750,00 грн, видану Бучацькою міською радою за останньою займаною ОСОБА_1 посадою старости станом на квітень 2023 року (а.с.8 зворот).
Довідка складена за формою, затвердженою Постановою №1-3, та містить відображення складових заробітної плати: посадовий оклад, надбавка за ранг (7 ранг), надбавка за вислугу років (25%), на які нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (а.с.8 зворот).
У затвердженій постановою правління Пенсійного фонду України формі довідки складові заробітної плати складаються з: посадового окладу, надбавки за ранг, надбавки за вислугу років, на які нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Також до вказаної заяви від 01.06.2023 позивачем подано довідку №03-20/994 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь- які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), видану Бучацькою міською радою за період з 01.02.2017 по 30.11.2020 на суму 54231,00 грн (а.с.9), а також довідку №03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь- які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), видану Бучацькою міською радою за період з 01.12.2020 по 31.01.2022 на суму 10158,07 грн (а.с.10).
Судом встановлено, що довідка №03-20/994 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), видана Бучацькою міською радою, містить відображення складових заробітної плати: надбавку за інтенсивність праці, премію місячну, інші виплати (матеріальна допомога, премії тощо, нараховані за період, що перевищує календарний місяць, зокрема, матеріальна допомогу на вирішення соціально-побутових питань, допомога на оздоровлення, премія до дня місцевого самоврядування), за період з 01.02.2017 по 30.11.2020 на суму 54231,00 грн (а.с.9).
Довідка №03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), видана Бучацькою міською радою, містить відображення складових заробітної плати: надбавку за інтенсивність праці, премію місячну, інші виплати (матеріальна допомога, премії тощо, нараховані за період, що перевищує календарний місяць, зокрема, допомога на оздоровлення) за період з 01.12.2020 по 31.01.2022 на суму 10158,07 грн (а.с.10).
Вказані довідки відповідають формі, яка затверджена Постановою №1-3. На всі види оплати праці, включені в довідки, нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Всі відображені у вищевказаних довідках види оплати праці є складовими частинами заробітної плати позивача, з якої сплачені внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, тому вони мають братися до уваги при розрахунку розміру пенсії позивача.
Такий висновок суду узгоджується з положеннями пункту 1 частини першої статті 41 Закон № 1058-ІV, відповідно до якої до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинності Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону.
Стосовно доводів відповідача про неможливість врахування вищевказаних довідок про складові заробітної плати при призначенні пенсії відповідно до Закону України Про державну службу з огляду на те, що такі видані за посадою старости села, що належить до посади в органах місцевого самоврядування, то суд їх вважає безпідставними з огляду на таке.
Як вже було зазначено вище, нормами чинного законодавства встановлено вимоги щодо необхідності подачі довідок для призначення пенсії державного службовця та визначено їх форму.
Зокрема, Постановою № 1-3 затверджено форми довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією).
Досліджуючи форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), судом встановлено, що в примітці * довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) зазначено наступне: «Для осіб, які на час звернення за призначенням пенсії не займають посад державної служби, зазначаються посадовий оклад працюючого на відповідній посаді державного службовця, надбавка за відповідний ранг державного службовця та надбавка за вислугу років у відсотках посадового окладу (з урахуванням стажу державної служби особи, яка звертається за призначенням пенсії)».
Так, судом встановлено, що на момент звернення позивача із заявою про переведення на пенсію державного службовця, остання не працювала на посаді державного службовця та отримувала пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-IV.
Відтак, враховуючи вимоги пункту 4 Постанови № 622 та Постанови №1-3, позивачем для переведення її на пенсію державного службовця були подані довідки, де відображено складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), видані за посадою старости села Киданів, період роботи на якій зараховано позивачу до стажу державної служби відповідно до рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23.
Видані Бучацькою міською радою довідки складені за формою, затвердженою Постановою №1-3, та містять відображення складових заробітної плати: посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років, на які нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Такі довідки відповідають вимогам Порядку №622.
Натомість відповідач не навів жодного обґрунтування невідповідності вказаних довідок вимогам законодавства щодо форми чи змісту, чи будь-яких правових підстав для неврахування таких при обрахунку пенсії державного службовця, чим допустив порушення права позивача на належний розмір пенсії.
Отже, судом встановлено, що ОСОБА_1 дотримано усіх умов та є всі підстави для переведення її на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу з урахуванням довідок Бучацької міської ради №03-10/943 від 23.05.2023, №03-20/994 від 31.05.2023 та №03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
Таким чином, відповідач протиправно відмовив позивачу у переведенні з пенсії за віком відповідно до Закону №1058-ІV на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону №3723-XII, з урахуванням довідок Бучацької міської ради №03-10/943 від 23.05.2023, №03-20/994 від 31.05.2023 та №03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
З огляду на вказане суд дійшов висновку про допущення Головним управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області протиправної поведінки у вигляді дій щодо відмови позивачу у переведенні з пенсії за віком відповідно до Закону №1058-ІV на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону №3723-XII, з урахуванням довідок Бучацької міської ради №03-10/943 від 23.05.2023, №03-20/994 від 31.05.2023 та №03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
Згідно з частиною третьою статті 45 Закону №1058-IV переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.
Оскільки позивач звернулася до відповідача із заявою про переведення її на інший вид пенсії 01.06.2023, до якої додала всі необхідні документи, в тому числі довідки про складові заробітної плати, то саме з цієї дати необхідно здійснити переведення на інший вид пенсії з урахуванням спірних довідок.
Застосовуючи механізм захисту права позивача на пенсію, порушеного відповідачем як суб`єктом владних повноважень, суд вважає, що з урахуванням повноважень, наданих суду частиною другою статті 245 КАС України, в частині позовної вимоги зобов`язального характеру позов належить задовольнити шляхом прийняття рішення про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області перевести ОСОБА_1 з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону №1058-IV, на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ та здійснити нарахування (перерахунок) та виплату такої пенсії, починаючи з 01.06.2023, з урахуванням довідок Бучацької міської ради №03-10/943 від 23.05.2023, №03-20/994 від 31.05.2023 та №03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач як суб`єкт владних повноважень не надав суду достатніх беззаперечних доказів на обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності оскаржуваних дій.
Суд, враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, приходить до переконання, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.
Оскільки суд задовольняє позовні вимоги повністю, то відповідно до частини першої статі 139 КАС України, на користь позивача необхідно стягнути суму судового збору у розмірі 968,96 грн, сплаченого відповідно до квитанції від 10.06.2024 (а.с.5 зворот), із застосуванням коефіцієнта 0,8, передбаченого для пониження відповідного розміру ставки судового збору при поданні позову в електронній формі.
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 139, 241-246, 255, 263, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області щодо відмови у переведенні ОСОБА_1 з пенсії за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування №1058-ІV від 09.07.2003 на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу №3723-XII від 16.12.1993, з урахуванням довідок Бучацької міської ради №03-10/943 від 23.05.2023, №03-20/994 від 31.05.2023 та №03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області перевести ОСОБА_1 з пенсії за віком відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування № 1058-ІV від 09.07.2003 на інший вид пенсії - пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України Про державну службу №3723-XII від 16.12.1993 та здійснити нарахування (перерахунок) та виплату такої пенсії з 01.06.2023 з урахуванням довідки Бучацької міської ради №03-10/943 від 23.05.2023 про складові заробітної для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), довідки Бучацької міської ради №03-20/994 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією) та довідки Бучацької міської ради №03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 968,96 грн (дев`ятсот шістдесят вісім грн 96 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).
Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (Майдан Волі, 3, місто Тернопіль, 46001, ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 14035769).
Повний текст рішення складено та підписано 11 липня 2024 року.
СуддяЧепенюк О.В.