ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 грудня 2024 рокуЛьвівСправа № 500/3681/24 пров. № А/857/18813/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Коваля Р. Й.,
суддів Гуляка В. В.,
Обрізка І. М.,
розглянувши у письмовому провадженні у м. Львові апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року (прийняте у письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження у м. Тернополі суддею Чепенюк О.В..) в адміністративній справі № 500/3681/24 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
У червні 2024 року ОСОБА_1 звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із вказаним позовом, в якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області (далі також - ГУ ПФУ в Тернопільській області) щодо відмови в призначенні пенсії ОСОБА_1 відповідно до Закону України «Про державну службу» на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23, яка оформлена листом від 12.04.2024 за вих. № 1900-0306-8/18110;
- зобов`язати ГУ ПФУ в Тернопільській області з 01.06.2023 перевести ОСОБА_1 з пенсії за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу», з урахуванням довідки «Про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років)» від 23.05.2023 за вих. № 03-10/943, довідки «Про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією)» від 31.05.2023 вих. № 03-20/994 та довідки «Про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією», виданих Бучацькою міською радою.
Позовні вимоги обґрунтовувала тим, що 01.06.2023 вона звернулася до відповідача з заявою про переведення з пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV від 09.07.2003 (далі Закон № 1058-IV) на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" № 3723-ХІІ від 16.12.1993 (далі Закон № 3723-ХІІ), подавши для обчислення пенсії довідки Бучацької міської ради. Відповідач листом від 12.06.2023 повідомив її про відмову в переведенні на вказаний вид пенсії з підстав, викладених в рішенні № 192150003620 від 06.06.2023, прийнятому ГУ ПФУ в Донецькій області, зокрема, через відсутність стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державних службовців.
Також вказує, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23, яке набрало законної сили, зокрема, зобов`язано ГУ ПФУ в Тернопільській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 05.07.2001 по 05.03.2003 на посаді секретаря Киданівської сільської ради, з 18.11.2010 по 30.11.2020 на посаді Киданівського сільського голови, з 30.11.2020 по 07.02.2022 на посаді старости села Киданів Бучацької міської ради до стажу державної служби та перевести її на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ з 01.06.2023.
У квітні 2024 року позивач отримала лист ГУ ПФУ в Тернопільській області від 12.04.2024 № 1900-0306-8/18110, яким повідомлено про відмову у призначенні їй пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу» на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23, оскільки надані ОСОБА_1 довідки Бучацької міської ради № 03-10/943 від 23.05.2023 видані по посаді старости села Киданів станом на квітень 2023 року, яка належить до посад в органах місцевого самоврядування, а тому не можуть бути враховані при призначенні пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу».
Позивач не погоджується з такою відмовою відповідача та стверджує, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23 підтверджено право позивача на призначення їй пенсії за віком відповідно до Закону України «Про державну службу», а також зараховано спірні періоди роботи на посадах в органах місцевого самоврядування до стажу державної служби.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року позов задоволено.
Не погодившись із зазначеним рішенням, його оскаржило ГУ ПФУ в Тернопільській області, яке вважає рішення суду першої інстанції прийнятим за неповного з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, та з порушенням норм матеріального і процесуального права. Тому просило скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що 01.06.2023 позивач звернулася із заявою про переведення її на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу». Листом ГУ ПФУ в Тернопільській області від 12.06.2023 № 1900-0206-8/24940 позивача повідомлено про рішення ГУ ПФУ в Донецькій області від 06.06.2023 № 192150003620, яким їй відмовлено у переведенні на пенсію державного службовця у зв`язку з відсутністю правових підстав.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23 зобов`язано ГУ ПФУ в Тернопільській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 05.07.2001 по 05.03.2003 на посаді секретаря Киданівської сільської ради, з 18.11.2010 по 30.11.2020 - на посаді Киданівського сільського голови, з 30.11.2020 по 07.02.2022 - на посаді старости села Киданів Бучацької міської ради до стажу державної служби та перевести її на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону №3723- ХІІ з 01.06.2023.
Проте, резолютивна частина рішення суду не містила додаткової регламентації порядку виконання задоволення позовних вимог, а саме - не зазначено, які довідки про складові заробітної плати повинні бути враховані при призначенні пенсії як державному службовцю.
Без урахування довідок про складові заробітної плати розмір пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу» може бути визначений з урахуванням норм постанови Кабінету Міністрів України від 26.03.2008 № 265 "Деякі питання пенсійного забезпечення громадян" (далі Постанова № 265).
Листом ГУ ПФУ в Тернопільській області № 1900-0306-8/18110 від 12.04.2024 позивача повідомлено про те, що на цей час призначити пенсію відповідно до Закону України «Про державну службу» на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23 можливо лише з урахуванням Постанови №265, що є недоцільним, оскільки призведе до зменшення розміру пенсійної виплати.
На підставі вищезазначеного просить суд у задоволенні позову відмовити.
Відповідно до частини четвертої статті 229 КАС України у зв`язку з розглядом справи у письмовому провадженні фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Тернопільській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-ІV.
Позивач 01.06.2023 звернулася до відповідача із заявою про переведення її на пенсію за віком відповідно до Закону № 3723-ХІІ (а. с. 25).
До заяви ОСОБА_1 , серед іншого, додала довідки № 03-10/943 від 23.05.2023, № 03-20/994 від 31.05.2023 та № 03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця, що вбачається з розписки-повідомлення (а. с. 26).
За принципом екстериторіальності структурним підрозділом для прийняття рішення за результатами поданої заяви визначено ГУ ПФУ в Донецькій області.
Рішенням ГУ ПФУ в Донецькій області № 192150003620 від 06.06.2023 позивачу відмовлено у переведенні на пенсію державного службовця у зв`язку з відсутністю необхідного стажу державної служби.
ОСОБА_1 , не погоджуючись з таким рішенням відповідача, та вважаючи, що має достатньо стажу державної служби для призначення пенсії за віком відповідно до Закону № 3723-ХІІ, звернулася до суду з позовом до ГУ ПФУ в Тернопільській області, ГУ ПФУ в Донецькій області.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23, яке набрало законної сили, позов задоволено повністю.
Визнано протиправними дії ГУ ПФУ в Донецькій області щодо відмови ОСОБА_1 у переведенні з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону № 1058-IV, на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ.
Зобов`язано ГУ ПФУ в Тернопільській області зарахувати ОСОБА_1 періоди роботи з 05.07.2001 по 05.03.2003 на посаді секретаря Киданівської сільської ради, з 18.11.2010 по 30.11.2020 - на посаді Киданівського сільського голови, з 30.11.2020 по 07.02.2022 - на посаді старости села Киданів Бучацької міської ради до стажу державної служби та перевести її на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ з 01.06.2023 (а. с. 7).
Листом ГУ ПФУ в Тернопільській області № 1900-0306-8/18110 від 12.04.2024 позивача повідомлено, що надані довідки Бучацької міської ради № 03-10/943 від 23.05.2023 видані по посаді старости села Киданів станом на квітень 2023 року, яка належить до посад в органах місцевого самоврядування, а тому не можуть бути враховані при призначенні пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу».
Відтак на цей час призначити пенсію відповідно до Закону України «Про державну службу» на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23 можливо лише з урахуванням Постанови № 265, що є недоцільним (а. с. 10 зворот, 28).
Не погоджуючись з цим рішенням відповідача, позивач звернулася до суду за захистом своїх порушених прав.
Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції обґрунтовував його тим, що ОСОБА_1 дотримано усіх умов та є всі підстави для переведення її на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" з урахуванням довідок Бучацької міської ради № 03-10/943 від 23.05.2023, № 03-20/994 від 31.05.2023 та № 03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
На підставі наведеного, з урахуванням наявності у позивача необхідного стажу державної служби сукупно з досягненням відповідного віку та достатнім страховим стажем, відмова відповідача у переведенні позивача на пенсію державного службовця, відповідно до Закону України «Про державну службу» є протиправною.
Суд дійшов висновку, що ГУ ПФУ в Тернопільській області протиправно відмовило позивачу у переведенні з пенсії за віком відповідно до Закону № 1058-ІV на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону № 3723-XII, з урахуванням довідок Бучацької міської ради № 03-10/943 від 23.05.2023, № 03-20/994 від 31.05.2023 та № 03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
Також, з метою належного захисту прав позивача, суд вважав, що з урахуванням повноважень, наданих суду частиною другою статті 245 КАС України, в частині позовної вимоги зобов`язального характеру позов належить задовольнити шляхом прийняття рішення про зобов`язання ГУ ПФУ в Тернопільській області перевести ОСОБА_1 з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону № 1058-IV, на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ та здійснити нарахування (перерахунок) та виплату такої пенсії, починаючи з 01.06.2023, з урахуванням довідок Бучацької міської ради № 03-10/943 від 23.05.2023, № 03-20/994 від 31.05.2023 та № 03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця..
Надаючи правову оцінку правильності вирішення судом першої інстанції даного спору, суд апеляційної інстанції виходить із такого.
Пенсійне забезпечення державних службовців станом до 01.05.2016 регулював Закон України «Про державну службу» від 16.12.1993 № 3723-XII (далі - Закон № 3723 - ХІІ).
Водночас, з 01 травня 2016 року набрав чинності Закон України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року за № 889-VIII (далі - Закон № 889-VІІІ), відповідно до статті 90 якого встановлено, що пенсійне забезпечення державних службовців здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Згідно з пунктом 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VIII втратив чинність Закон України «Про державну службу» № 3723-XII від 16.12.1993, крім статті 37, що застосовується до осіб, зазначених у пунктах 10 і 12 цього розділу. Цими пунктами передбачено право державних службовців на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону № 3723-XII.
Зокрема, пунктом 12 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VIII встановлено, що для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України «Про державну службу» та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України «Про державну службу» у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Відповідно до частини першої статті 37 Закону № 3723-XII на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку.
Аналізуючи зазначені норми чинного законодавства, суд дійшов висновку, що обов`язковою умовою для збереження у особи права на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ після 01.05.2016 є дотримання сукупності вимог, визначених частиною першою статті 37 Закону № 3723-ХІІ і нормами Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889-VІІІ, а саме: щодо віку, страхового стажу, стажу державної служби.
Як зазначено вище, рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23, яке набрало законної сили, зокрема, зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області зарахувати ОСОБА_1 період роботи з 05.07.2001 по 05.03.2003 на посаді секретаря Киданівської сільської ради, з 18.11.2010 по 30.11.2020 на посаді Киданівського сільського голови, з 30.11.2020 по 07.02.2022 на посаді старости села Киданів Бучацької міської ради до стажу державної служби та перевести її на пенсію державного службовця відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ з 01.06.2023.
У постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 березня 2024 року, яким було змінено вказане рішення в частині мотивів задоволення позову, також зазначено, що подані позивачем разом із заявою про переведення на інший вид пенсії довідки відповідають Порядку № 622, а також формам, затвердженим правлінням Пенсійного фонду України, а відтак, мають бути враховані при переведенні позивача з пенсії за віком, призначеної відповідно до Закону № 1058-ІV, на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ, пунктів 10, 12 Розділу ХІ Закону №889
Отже, право ОСОБА_1 на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону № 3723-ХІІ підтверджено рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі № 500/5860/23, яке набрало законної сили та є обов`язковим для виконання та врахування пенсійним органом, тому в силу вимог частини четвертої статті 78 КАС України такі обставини не підлягають доказуванню у цій справі.
З приводу урахування довідок Бучацької міської ради № 03-10/943 від 23.05.2023, №03-20/994 від 31.05.2023 та № 03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення позивачу пенсії державного службовця, суд зазначає, що порядок призначення пенсій згідно з Законом № 889-VIII, яким визначено право на пенсійне забезпечення державних службовців відповідно до статті 37 Закону № 3723-XII, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2016 № 622 "Деякі питання пенсійного забезпечення окремих категорій осіб" (далі Порядок № 622).
Пунктом 4 вказаного Порядку призначення пенсій деяким категоріям осіб передбачено, що пенсія державним службовцям призначається з дати звернення, але не раніше дати виникнення права, в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи на державній службі, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. При цьому:
посадовий оклад, надбавки за ранг та вислугу років враховуються в розмірах, установлених на день звернення за призначенням пенсії за останньою займаною посадою державної служби (або прирівняною до неї у разі відсутності у державному органі відповідних посад державної служби);
розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років), що включаються в заробіток для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності перерв починаючи з 1 травня 2016 року. Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення загальної суми цих виплат на 60. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні;
у разі коли в осіб, зазначених в пункті 2 цього Порядку, станом на дату звернення немає 60 календарних місяців роботи на посаді державної служби підряд перед зверненням за пенсією починаючи з 1 травня 2016 року, середньомісячна сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається шляхом ділення загальної суми таких виплат за наявні місяці роботи починаючи з 1 травня 2016 року на кількість таких місяців. За бажанням особи неповні місяці роботи на посаді державної служби враховуються як повні. При цьому для державних службовців, які звернулися за призначенням пенсії у травні 2016 року, а також для осіб, які не працювали починаючи з 1 травня 2016 року на посадах державної служби, сума виплат (крім посадових окладів, надбавок за ранг та вислугу років) визначається з розрахунку таких виплат за травень 2016 року як за повний місяць;
матеріальна допомога та виплати, які нараховуються за період, що перевищує календарний місяць, враховуються в частині, що відповідає кількості місяців у розрахунковому періоді.
За бажанням осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, і які на момент виходу на пенсію не перебувають на державній службі, розмір зазначених в абзацах третьому - п`ятому цього пункту виплат визначається в середніх розмірах відносно визначених законодавством таких виплат за місяць, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії, але не раніше травня 2016 року, за відповідною (прирівняною) посадою (посадами) за останнім місцем роботи на державній службі.
Пунктами 5 та 6 Порядку № 622 передбачено, що форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Мінсоцполітики. У разі ліквідації державного органу довідку видає орган, який є правонаступником, а в разі його відсутності чи перейменування (відсутності) посад, у тому числі відсутності відповідних посад державної служби, довідка видається у порядку, встановленому Мінсоцполітики за погодженням із Нацдержслужбою.
Вимоги до форми довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям встановлені постановою правління Пенсійного фонду України від 17.01.2017 № 1-3 "Про форми довідок про заробітну плату для призначення пенсії державним службовцям", зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 08.02.2017 за № 180/30048 (далі - Постанова № 1-3).
Такими довідками є:
про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років);
про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь- які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією);
про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
Судом встановлено, що до заяви про переведення на пенсію за віком відповідно до Закону № 3723-ХІІ від 01.06.2023, позивач додала довідку № 03-10/943 від 23.05.2023 про складові заробітної для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) на суму 14 750,00 грн, видану Бучацькою міською радою за останньою займаною ОСОБА_1 посадою старости станом на квітень 2023 року (а.с.8 зворот).
Довідка складена за формою, затвердженою Постановою № 1-3, та містить відображення складових заробітної плати: посадовий оклад, надбавка за ранг (7 ранг), надбавка за вислугу років (25%), на які нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (а. с. 8 зворот).
У затвердженій постановою правління Пенсійного фонду України формі довідки складові заробітної плати складаються з: посадового окладу, надбавки за ранг, надбавки за вислугу років, на які нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Також до вказаної заяви від 01.06.2023 позивачем подано довідку № 03-20/994 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь- які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), видану Бучацькою міською радою за період з 01.02.2017 по 30.11.2020 на суму 54 231,00 грн (а. с. 9), а також довідку № 03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), видану Бучацькою міською радою за період з 01.12.2020 по 31.01.2022 на суму 10 158,07 грн (а. с. 10).
Судом встановлено, що довідка № 03-20/994 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), видана Бучацькою міською радою, містить відображення складових заробітної плати: надбавку за інтенсивність праці, премію місячну, інші виплати (матеріальна допомога, премії тощо, нараховані за період, що перевищує календарний місяць, зокрема, матеріальна допомогу на вирішення соціально-побутових питань, допомога на оздоровлення, премія до дня місцевого самоврядування), за період з 01.02.2017 по 30.11.2020 на суму 54 231,00 грн (а. с. 9).
Довідка № 03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), видана Бучацькою міською радою, містить відображення складових заробітної плати: надбавку за інтенсивність праці, премію місячну, інші виплати (матеріальна допомога, премії тощо, нараховані за період, що перевищує календарний місяць, зокрема, допомога на оздоровлення) за період з 01.12.2020 по 31.01.2022 на суму 10 158,07 грн (а. с. 10).
Вказані довідки відповідають формі, яка затверджена Постановою № 1-3. На всі види оплати праці, включені в довідки, нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Всі відображені у вищевказаних довідках види оплати праці є складовими частинами заробітної плати позивача, з якої сплачені внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, тому вони мають братися до уваги при розрахунку розміру пенсії позивача.
Такий висновок суду узгоджується з положеннями пункту 1 частини першої статті 41 Закон № 1058-ІV, відповідно до якої до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинності Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" - максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону.
Стосовно доводів відповідача про неможливість врахування вищевказаних довідок про складові заробітної плати при призначенні пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" з огляду на те, що такі видані за посадою старости села, що належить до посади в органах місцевого самоврядування, то суд їх вважає безпідставними з огляду на таке.
Як вже було зазначено вище, нормами чинного законодавства встановлено вимоги щодо необхідності подачі довідок для призначення пенсії державного службовця та визначено їх форму.
Зокрема, Постановою № 1-3 затверджено форми довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією).
Досліджуючи форму довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років), судом встановлено, що в примітці * довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) зазначено наступне: "Для осіб, які на час звернення за призначенням пенсії не займають посад державної служби, зазначаються посадовий оклад працюючого на відповідній посаді державного службовця, надбавка за відповідний ранг державного службовця та надбавка за вислугу років у відсотках посадового окладу (з урахуванням стажу державної служби особи, яка звертається за призначенням пенсії)".
Так, судом встановлено, що на момент звернення позивача із заявою про переведення на пенсію державного службовця, остання не працювала на посаді державного службовця та отримувала пенсію за віком відповідно до Закону № 1058-IV.
Відтак, враховуючи вимоги пункту 4 Постанови № 622 та Постанови №1-3, позивачем для переведення її на пенсію державного службовця були подані довідки, де відображено складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років) та про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця (за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд перед зверненням за пенсією), видані за посадою старости села Киданів, період роботи на якій зараховано позивачу до стажу державної служби відповідно до рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.10.2023 у справі №500/5860/23.
Видані Бучацькою міською радою довідки складені за формою, затвердженою Постановою №1-3, та містять відображення складових заробітної плати: посадовий оклад, надбавка за ранг, надбавка за вислугу років, на які нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Такі довідки відповідають вимогам Порядку №622.
Натомість відповідач не навів жодного обґрунтування невідповідності вказаних довідок вимогам законодавства щодо форми чи змісту, чи будь-яких правових підстав для неврахування таких при обрахунку пенсії державного службовця, чим допустив порушення права позивача на належний розмір пенсії.
Отже, судом встановлено, що ОСОБА_1 дотримано усіх умов та є всі підстави для переведення її на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" з урахуванням довідок Бучацької міської ради № 03-10/943 від 23.05.2023, № 03-20/994 від 31.05.2023 та № 03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
Відтак, відповідач протиправно відмовив позивачу у переведенні з пенсії за віком відповідно до Закону № 1058-ІV на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону №3723-XII, з урахуванням довідок Бучацької міської ради № 03-10/943 від 23.05.2023, № 03-20/994 від 31.05.2023 та № 03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
З огляду на вказане суд дійшов висновку про допущення ГУ ПФУ в Тернопільській області протиправної поведінки у виді дій щодо відмови позивачу у переведенні з пенсії за віком відповідно до Закону № 1058-ІV на пенсію за віком відповідно до статті 37 Закону №3723-XII, з урахуванням довідок Бучацької міської ради № 03-10/943 від 23.05.2023, №03-20/994 від 31.05.2023 та № 03-20/995 від 31.05.2023 про складові заробітної плати для призначення пенсії державного службовця.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції повно і всебічно дослідив і оцінив обставини справи, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З урахуванням викладеного колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують і при ухваленні оскарженого судового рішення порушень норм матеріального та процесуального права ним допущено не було, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 229, 308, 311, 315, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 11 липня 2024 року в адміністративній справі № 500/3681/24 - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк І. М. Обрізко