open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 140/1367/21
Моніторити
Ухвала суду /17.06.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /18.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /18.11.2021/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2021/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.08.2021/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2021/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /24.06.2021/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2021/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2021/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2021/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2021/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 140/1367/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /17.06.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /18.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2022/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /18.11.2021/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.11.2021/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.08.2021/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2021/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /24.06.2021/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2021/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.05.2021/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2021/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2021/ Волинський окружний адміністративний суд Волинський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2024 року

м. Київ

справа № 140/1367/21

адміністративне провадження № К/9901/48260/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Ківерцівської міської ради на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 24 червня 2021 року у складі судді Ковальчука В.Д. та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року у складі колегії суддів: Давгої О.І. (головуючий), суддів: Глушко І.В., Запотічного І.І. у справі за позовом Державної екологічної інспекції у Волинській області до Ківерцівської міської ради про зупинення виконання робіт, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

- зупинити виконання робіт шляхом тимчасової заборони вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище Ківерцівської міської ради, що розташоване біля села Заброди Сокиричівського старостинського округу на земельній ділянці площею близько 4,0 га., координати: географічна широта - 50.869666, географічна довгота - 25.442316, до усунення порушень вимог законодавства, а саме: забезпечити первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються та видаляються в процесі господарської діяльності міської територіальної громади та в процесі господарської діяльності закладів, віднесених до компетенції гуманітарного відділу міської ради; забезпечити укладення договорів про передачу на утилізацію небезпечних відходів, що утворюються в процесі господарської діяльності гуманітарного відділу міської ради;

- забезпечити роздільне збирання компонентів твердих побутових відходів;

- забезпечити розробку та погодження схем санітарного очищення населених пунктів, що увійшли до складу ОТГ;

- забезпечити погодження схеми санітарного очищення міста в порядку передбаченому чинним законодавством; забезпечити максимально виконання «Програми поводження з твердими побутовими відходами на території Ківерцівської ОТГ на 2020 рік», затвердженої рішенням сесії № 15/24 від 20 березня 2020 року;

- забезпечити введення в експлуатацію полігону для захоронення твердих побутових відходів, що утворюються на території Ківерцівської міської ради;

- забезпечити розробку проекту рекультивації сміттєзвалища, на якому здійснюється захоронення твердих побутових відходів з території Ківерцівської міської ради;

- забезпечити проведення робіт щодо рекультивації сміттєзвалища Ківерцівської міської ради;

- забезпечити ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ, виявлених на території старостинських округів; забезпечити паспортизацію місць видалення відходів (сільські сміттєзвалища).

2. Волинський окружний адміністративний суд рішенням від 24 червня 2021 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року, позов задовольнив.

2.1 Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що невиконання відповідачем в повному обсязі вимог інспекції про усунення порушень природоохоронного законодавства створює загрозу для життя та здоров`я людей.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 Державною екологічною інспекцією у Волинській області на підставі наказу від 20 січня 2020 року №17 та направлення від 22 січня 2020 року №70 в період з 18 по 28 лютого 2020 року проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Ківерцівською міською радою, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від "18-28" лютого 2020 року.

3.2 Перевіркою, зокрема, встановлено наступне.

Ківерцівська міська рада зареєстрована, відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 21 травня 1997 року, та здійснює діяльність за адресою: вул. Шевченка, 14, м. Ківерці, 45200.

Рішенням Ківерцівської міської ради від 9 січня 2019 року № 1/6 утворено 2 старостинських округи, а саме: Сокиричівський (с. Сокиричі, Бодячів, Дідовичі, Заброди, Конопелька, Муравище), Суський (с. Суськ, Звози, Словатичі та с. Славне).

Надано рішення виконавчого комітету Ківерцівської міської ради від 5 квітня 2018 року №47 про затвердження протоколу конкурсної комісії з визначення виконавця послуг із збирання та вивезення твердих побутових відходів з території м. Ківерці. Виконавцем послуг визнано Ківерцівське міське виробниче управління житлово-комунального господарства з терміном до 20 березня 2023 року. Вивіз твердих побутових відходів з території м. Ківерці здійснюється автотранспортом Ківерцівського МВУЖКГ та приватними перевізниками на міське сміттєзвалище, розташоване біля села Заброди Сокиричівського старостинського округу площею біля 4,0 га. Документ на право користування земельною ділянкою під ним відсутній. Надана інформація відділу земельних ресурсів Ківецівської районної державної адміністрації від 21 жовтня 1999 року № 95, у якій зазначено що в користуванні Ківерцівської міської ради рахується земельна ділянка площею 8,5 га під сміттєзвалищем м. Ківерці (с. Заброди), асенізаційні поля площею 2,0 га в селі Муравище.

Централізованим вивозом твердих побутових відходів охоплено тільки м. Ківерці. Вивіз ТПВ з приватного сектору міста здійснюється відповідно до графіка затвердженого начальником Ківерцівського МВУЖКГ. В районах багатоповерхової забудови встановлено 35 контейнерів для збору ТПВ. В приватному секторі населення пакує ТПВ в одноразову тару та мішки.

При виїзді на міське сміттєзвалище встановлено факт розміщення ТПВ в смузі відводу автомобільної дороги. Також встановлено, що на сміттєзвалищі здійснюється захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, що є порушенням пункту «і» статті 32 Закону України від 5 березня 1998 року № 187/98-ВР «Про відходи» (далі - Закон № 187/98-ВР, який був чинний на час виникнення спірних відносин). Пересипка ґрунтом відходів на сміттєзвалищі не здійснюється, що призводить до розвіювання легкої фракції відходів і захаращення прилеглої території.

Поряд із сміттєзвалищем знаходиться недобудована І черга полігону ТПВ (викопаний котлован). Наданий витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 4,6413 га з кадастровим номером 0721886600:08:000:0161 від 23 січня 2020 року № 197333214 та технічний паспорт на об`єкт незавершеного будівництва полігон ТПВ для м. Ківерці, розроблений Приватним підприємством "Волиньексперт" на підставі договору від 3 червня 2019 року № 11-19.

На відведення земельних ділянок під сміттєзвалища в с. Муравище площею 0,05 га і в с. Сокиричі площею 0,06 га надано рішення Сокиричівської сільської ради від 24.05.1995 № 4/7. Документи на право користування цими земельними ділянками не отримано. Паспортизація цих сміттєзвалищ не проведена, що є порушенням статті 33 Закону № 187/98-ВР. При виїзді на місце виявлено факт існування несанкціонованого сміттєзвалища площею 0,036 га, неподалік відведеного. Площа земельної ділянки, зайнятої сміттям у виділеному місці складає 0,4 га.

Рішення про відведення земельних ділянок під сміттєзвалища для населених пунктів Суської сільської ради, яка увійшла до Ківерцівської об`єднаної територіальної громади, не надані, вони також не паспортизовані. Біля с. Суськ знаходиться сміттєзвалище площею 4,0 га з об`ємом відходів 8 тис. м. куб.

Схема санітарного очищення населених пунктів Ківерцівської ОТГ, відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23 березня 2017 року № 57, відсутня. По м. Ківерці схема санітарного очищення розроблена, але не погоджена з екологічною інспекцією.

Рішенням Ківерцівської міської ради №17/12 від 23 березня 2017 року затверджено Правила благоустрою в м. Ківерці.

Роздільне збирання відходів (ПЕТ-пляшка) організовано тільки в м. Ківерці, встановлено 40 металевих сіток для їх збирання. В сільських населених пунктах роздільне збирання ТПВ не організовано.

У зв`язку з виявленими порушеннями Ківерцівському міському голові Ківерцівської міської ради ОСОБА_1 видано припис від 27 лютого 2020 року №000076, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, зафіксовані актом перевірки від "18-28".02.2020, зокрема: забезпечити первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються та видаляються в процесі господарської діяльності міської територіальної громади та в процесі господарської діяльності закладів, віднесених до компетенції гуманітарного відділу міської ради; забезпечити укладення договорів про передачу на утилізацію небезпечних відходів, що утворюються в процесі господарської діяльності гуманітарного відділу міської ради; забезпечити роздільне збирання компонентів твердих побутових відходів; забезпечити розробку та погодження схем санітарного очищення населених пунктів, що увійшли до складу ОТГ; забезпечити погодження схеми санітарного очищення міста в порядку передбаченому чинним законодавством; забезпечити повне виконання «Програми поводження з твердими побутовими відходами на території Ківерцівської ОТГ на 2020 рік», затвердженої рішенням сесії № 15/24 від 20 березня 2020 року; забезпечити введення в експлуатацію полігону для захоронення твердих побутових відходів, що утворюються на території Ківерцівської міської ради; забезпечити розробку проекту рекультивації сміттєзвалища, на якому здійснюється захоронення ТПВ з території Ківерцівської міської ради; забезпечити проведення робіт щодо рекультивації сміттєзвалища Ківерцівської міської ради; забезпечити ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ, виявлених на території старостинських округів; забезпечити паспортизацію місць видалення відходів (сільські сміттєзвалища).

Термін виконання припису щодо окремих порушень зазначений до 26 березня 2020 року, щодо інших - до 26 липня 2020 року.

При ознайомленні з актом перевірки від "18-28".02.2020 та приписом від 27 лютого 2020 року посадові особи Ківерцівської міської ради підписали вказані документи без зауважень, письмових пояснень щодо їх змісту не надавали. Припис в судовому порядку відповідач не оскаржував.

У подальшому, з метою перевірки виконання вимог припису від 27 лютого 2020 року №000076, начальником Державної екологічної інспекції у Волинській області видано наказ від 9 листопада 2020 року №331, та направлення від 9 листопада 2020 року №501 на проведення позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та проведено в період з 14 по 18 грудня 2020 року позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Ківерцівською міською радою.

За наслідками позапланової перевірки складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від "14-18" грудня 2020 року, яким встановлено, що пункти припису не виконано в повному обсязі, що є порушенням статті 20-2 Закону України від 25 червня 1991 року № 1264-XII «Про охорону навколишнього природного середовища» (далі - Закон № 1264-XII).

Зокрема, під час позапланової перевірки встановлено наступне.

Не в повній мірі забезпечено ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються згідно встановленої форми 1 ВТ. Не укладено угоди про передачу небезпечних відходів (відпрацьованих люмінесцентних ламп) спеціалізованим підприємствам. Проект рекультивації сміттєзвалища, розташованого біля с. Заброди Ківерцівської об`єднаної територіальної громади не розроблено.

При виїзді на міське сміттєзвалище встановлено факт захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, що є порушенням пункту «і» статті 32 Закону № 187/98-ВР. Пересипка ґрунтом відходів на сміттєзвалищі не здійснюється, що призводить до розвіювання легкої фракції відходів і захаращення прилеглої території.

Поряд із сміттєзвалищем знаходиться недобудована І черга полігону ТПВ (викопаний котлован). Представлений витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 4,6413 га з кадастровим номером №0721886600:08:000:0161 від 23 січня 2020 року №197333214 та технічний паспорт на об`єкт незавершеного будівництва полігон ТПВ для м. Ківерці, розробленого ПП "Волиньексперт" на підставі договору від 3 червня 2019 року №11-19.

Схема санітарного очищення населених пунктів об`єднаної територіальної громади, відповідно до наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23 березня 2017 року № 57, відсутня. По м. Ківерці схема санітарного очищення розроблена, але не погоджена з екологічною інспекцією.

Оскільки припис від 27 лютого 2020 року № 000076 не виконано в повному обсязі, голові Ківерцівської міської об`єднаної територіальної громади ОСОБА_2 видано новий припис від 18 грудня 2020 року №000497, яким зобов`язано усунути порушення природоохоронного законодавства, виявлені під час проведення перевірки, а саме в частині невиконання вимог припису від 27 лютого 2020 року №000076. Встановлено термін виконання припису щодо усунення одних порушень до 18 лютого 2021 року, а щодо інших - до 18 травня 2021 року.

Припис підписано міським головою без зауважень, в судовому порядку відповідач припис не оскаржував.

У зв`язку з невиконанням вимог припису від 27 лютого 2020 року №000076 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Волинської області ОСОБА_3 притягнуто до адміністративної відповідальності начальника відділу комунального ремонту, комунального господарства і майна Ківерцівської міської ради ОСОБА_4 за статтею 188-5 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 грн, про що винесено постанову про накладення адміністративного стягнення від 15 грудня 2020 року № 000822.

Зазначена постанова ОСОБА_4 не оскаржувалась, відповідно до квитанції №0.0.1961601115.1 штраф сплачено 30 грудня 2020 року.

Крім того, у зв`язку з невиконанням вимог припису старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Волинської області ОСОБА_6 притягнуто до адміністративної відповідальності інженера фінансово- господарської групи гуманітарного відділу Ківерцівської міської ради ОСОБА_5 за статтею 188-5 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 255 грн, про що винесено постанову від 16 грудня 2020 року № 000974.

Зазначена постанова ОСОБА_5 не оскаржувалась, відповідно до квитанції №0.0.1961601115.1 штраф сплачено 24 грудня 2020 року.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Ківерцівська міська рада звернулася із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

4.1 На її обґрунтування відповідач, зокрема, посилається на порушенням норм матеріального права зазначив, що земельна ділянка, де знаходиться несанкціоноване сміттєзвалище, перебуває у державній власності, а несанкціоноване звалище не перебуває на балансі ні Ківерцівської міської ради, ні Ківерцівського ВУЖКГ. Уважає, що саме розпорядник цієї земельної ділянки має вжити заходи щодо усунення порушення порядку землекористування у разі їх наявності. Вказує, що оскільки зазначена земельна ділянка розташована за межами населеного пункту, а тому Ківерцівська міська рада не є її розпорядником та не може реалізувати права, передбачені щодо цієї земельної ділянки та вжити заходи для усунення порушень.

5. Позивач відзив на касаційну скаргу не подав, ухвалу про відкриття касаційного провадження отримав 13 квітня 2022 року.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. При розгляді касаційної скарги колегією суддів ураховуються приписи частин першої-другої статті 341 КАС України, згідно яких Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

7. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

8. Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 5 квітня 2007 року № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V).

9. Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

10. Заходи державного нагляду (контролю) - це планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

11. Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

12. Так, відповідно до частини сьомої статті 7 вищевказаного Закону на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

13. Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275 (Положення №275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

14. Згідно з п.п. "л" п.п. 2 п. 4 Положення № 275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема щодо: дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів; перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів; збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані); ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів; дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням; дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів; дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів; своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами.

15. Відповідно до п.п. 3, 5 п. 4 Положення № 275 Держекоінспекція: проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування); звертається до суду із позовом щодо: обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин; визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

16. Відповідно до пункту 7 вказаного Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

17. Згідно з пунктом 1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 7 квітня 2020 року №230 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2020 року за №350/34633, Державна екологічна інспекція відповідної області (Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

18. Повноваження Інспекції поширюються на територію Автономної Республіки Крим, відповідних областей, міст Києва та Севастополя, внутрішні морські води, територіальне море, виключну (морську) економічну зону України, континентальний шельф України та лимани. Таким чином, Державна екологічна інспекція України та її територіальні органи, зокрема, Державна екологічна інспекція у Волинській області є уповноваженим органом щодо реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

19. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Державною екологічною інспекцією у Волинській області проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Ківерцівською міською радою, за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від "18-28" лютого 2020 року, в якому зафіксовано порушення відповідачем, зокрема, вимог щодо поводження з відходами на території Ківерцівської міської ради та на території населених пунктів, що увійшли до складу Ківерцівської ОТГ.

20. Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України визначає Закон № 187/98-ВР

21. Відповідно до статті 21 вказаного Закону органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції; з) здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; и) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; і) сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини; ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів України; й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об`єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю; м) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.

Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.

22. Статтею 28 Закону № 187/98-ВР, визначено, що реєстр місць видалення відходів ведеться на підставі відповідних паспортів, звітних даних виробників відходів, відомостей уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами. Дані реєстру підлягають щорічному уточненню.

23. Згідно зі статтею 29 Закону № 187/98-ВР з метою визначення та прогнозування впливу відходів на навколишнє природне середовище, своєчасного виявлення негативних наслідків, їх відвернення та подолання виробники відходів, їх власники, а також центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища здійснюють моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів.

24. Статтею 32 цього Закону передбачено, що з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється: а) провадити будь-яку господарську діяльність, пов`язану з утворенням відходів, без одержання від місцевих органів виконавчої влади дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами відповідно до вимог цього Закону; б) використовувати результати наукових досліджень, впроваджувати в практику винаходи, застосовувати нову техніку, імпортне устаткування, технології та системи, якщо вони не передбачають запобігання чи мінімізацію обсягів утворення відходів на всіх стадіях технологічного процесу, їх утилізацію та безпечне видалення; в) визначати місця розміщення підприємств, установок, полігонів, комплексів, сховищ та інших об`єктів поводження з відходами, проектувати та будувати регіональні і міжрегіональні комплекси оброблення, знешкодження, утилізації та видалення відходів, якщо вони не відповідають екологічним та санітарно-гігієнічним вимогам; г) приймати рішення про розміщення і розвиток міст та інших населених пунктів без визначення технічних та інших заходів щодо створення умов для утилізації чи видалення побутових відходів; д) вводити в дію нові і реконструйовані підприємства та інші об`єкти, не забезпечені устаткуванням і технологіями для безпечного поводження з відходами, та в разі відсутності даних, необхідних для оцінки їх впливу на навколишнє природне середовище та здоров`я людини, згідно з установленим порядком; е) передавати чи продавати небезпечні відходи громадянам, підприємствам, установам та організаціям, якщо вони не забезпечують утилізації чи видалення цих відходів екологічно безпечним способом; є) залучати дітей і підлітків до організованого збирання відходів (як вторинної сировини), небезпечних для здоров`я; ж) порушувати строки переробки відходів, ввезених в Україну відповідно до встановлених квотами умов; з) порушувати встановлені квоти на ввезення в Україну відходів як вторинної сировини; и) ввезення в Україну, за винятком транзитного перевезення, будь-яких відходів з метою їх зберігання чи видалення; і) з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.

Законодавством України можуть передбачатися й інші спеціальні заходи щодо обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини.

Відповідно до частини четвертої статті 33 Закону № 187/98-ВР зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.

25. Стаття 33 цього Закону передбачає вимоги щодо зберігання та видалення відходів, зокрема на кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.

26. Відповідно до частини другої статті 55 Закону № 1264-XII розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних та екологічних норм.

27. Як встановлено судами попередніх інстанцій під час перевірки екологічною інспекцією встановлено вивезення та захоронення побутових відходів на несанкціоноване сміттєзвалище, що розташоване біля села Заброди Сокиричівського старостинського округу Ківерцівської ОТГ на земельній ділянці площею близько 4,0 га, координати: географічна широта - 50.869666, географічна довгота - 25.442316.

Вказане несанкціоноване звалище відходів експлуатується Ківерцівською міською радою і відповідач цього не заперечує. Водночас у відповідача відсутні правовстановлюючі документи на право користування земельною ділянкою, на якій розташоване зазначене несанкціоноване сміттєзвалище, що є порушенням норм статей 125, 126 Земельного кодексу України.

Доказів використання місць чи об`єктів зберігання або видалення відходів на території Ківерцівської ОТГ з дотриманням вимог земельного та природоохоронного законодавства на підставі спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання відповідач не надав суду.

Введення в експлуатацію полігону, що розташований поряд із несанкціонованим сміттєзвалищем на земельній ділянці площею 4,6413 га з кадастровим номером №0721886600:08:000:0161, для захоронення твердих побутових відходів, що утворюються на території Ківерцівської міської ради, не забезпечено.

28. Колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що використання відповідачем неінвентаризованої земельної ділянки площею близько 4,0 га, що знаходиться за координатами: географічна широта - 50.869666, географічна довгота - 25.442316, біля села Заброди Сокиричівського старостинського округу Ківерцівської ОТГ, та яка не перебуває у комунальній власності Ківерцівської міської ради не звільняє від обов`язку дотримуватись природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами.

29. Доводи Ківерцівської міської ради про те, що вона не є розпорядником цієї земельної ділянки та не може реалізувати права, передбачені щодо даної земельної ділянки суд до уваги не бере, оскільки відповідач не заперечує використання цієї земельної ділянки як несанкціоноване сміттєзвалище для твердих побутових відходів, що вивозяться з території міськради. А тому саме відповідач, як орган місцевого самоврядування, зобов`язаний вжити заходів для припинення порушень природоохоронного законодавства на території об`єднаної територіальної громади.

Крім того, як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідач не заперечував виявлених порушень природоохоронного законодавства та не спростовував законність вимог інспекції у вищенаведених приписах від 27 лютого 2020 року №000076 та від 18 грудня 2020 року №000497, які Ківерцівською міською радою не оскаржувались. Також не оскаржувались посадовими особами Ківерцівської міської ради постанови про притягнення їх до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами та за невиконання в повному обсязі вимог інспекції щодо усунення таких порушень.

30. Відповідно до частини третьої статті 50 Закону № 1264-XII діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.

31. Ураховуючи, що відповідач в повному обсязі не виконав вимог інспекції про усунення порушень природоохоронного законодавства, що створює загрозу для життя та здоров`я людей, а тому з метою недопущення негативних наслідків для навколишнього природного середовища тому суд обґрунтовано задовольнив позов.

32. За змістом частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

33. Ураховуючи наведене, Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судами першої та апеляційної інстанцій рішень, а тому касаційну скаргу належить залишити без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

Керуючись статтями 139, 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Ківерцівської міської ради залишити без задоволення.

Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 24 червня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2021 року, залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не оскаржується.

Суддя-доповідач В.М. Шарапа

Судді: Я.О. Берназюк Н.В. Коваленко

Джерело: ЄДРСР 118494861
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку