ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 квітня 2024 р. Справа № 480/4580/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Курило Л.В.,
Суддів: Мельнікової Л.В. , Бегунца А.О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 26.12.2023, головуючий суддя І інстанції: М.М. Шаповал, вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, по справі № 480/4580/23
за позовом ОСОБА_1
до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 прикордонний загін Державної прикордонної служби України) , Військової частини НОМЕР_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 )
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі також - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 прикордонний загін Державної прикордонної служби України) (далі також - відповідач1, ВЧ НОМЕР_1 ), Військової частини НОМЕР_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) (далі також - відповідач2, ВЧ НОМЕР_3 ), в якому з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог просив суд:
- визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), яка полягає у не повідомленні Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_4 прикордонного загону ДПС України) про безпосередню участь позивача у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах бойових дій у період здійснення зазначених заходів з 15.06.2022 по 30.06.2022, з 01.07.2022 по 31.07.2022, з 01.08.2022 по 31.08.2022, 01.09.2022 по 30.09.2022, з 01.10.2022 по 31.10.2022, з 01.11.2022 по 30.11.2022, з 01.12.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2023 по 31.01.2023, з 01.02.2023 по 28.02.2023, з 01.03.2023 по 31.03.2023;
- зобов`язати Військову частину НОМЕР_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ) здійснити повідомлення в повному обсязі Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_4 прикордонного загону ДГІС України) про безпосередню участь ОСОБА_1 у бойових діях чи заходах за формою, затвердженою наказами Адміністрації ДПСУ № 164-АГ від 31.03.2022, № 392-АГ від 30.07.2022 та № 628-АГ від 01.12.2022, № 36 від 26.01.2023 за періоди з 15.06.2022 по 30.06.2022, з 01.07.2022 по 31.07.2022, з 01.08.2022 по 31.08.2022, 01.09.2022 по 30.09.2022, з 01.10.2022 по 31.10.22, з 01.11.2022 по 30.11.2022, з 01.12.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2023 по 31.01.2023, з 01.02.2023 по 28.02.2023, з 01.03.2023 по 31.03.2023;
- визнати бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_4 прикордонного загону ДПС України), яка полягає в не нарахуванні та невиплаті позивачу у повному обсязі додаткової винагороди, встановленої п. 1 постанови Кабінету Міністрів України N 168 від 28.02.2022 у розмірі 100 000 грн за прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії за періоди з 15.06.2022 по 30.06.2022, з 01.07.2022 по 31.07.2022, з 01.08.2022 по 31.08.2022, 01.09.2022 по 30.09.2022, з 01.10.2022 по 31.10.22, з 01.11.2022 по 30.11.2022, з 01.12.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2023 по 31.01.2023, з 01.02.2023 по 28.02.2023, з 01.03.2023 по 31.03.2023, виходячи з розрахунку 100 000 грн на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
- зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 ( НОМЕР_4 прикордонний загін ДІІС України) здійснити нарахування та виплату позивачу в повному обсязі додаткової винагороди, встановленої п. 1 постанови Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 у розмірі 100 000 грн за прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії за періоди з 15.06.2022 по 30.06.2022, з 01.07.2022 по 31.07.2022, з 01.08.2022 по 31.08.2022, 01.09.2022 по 30.09.2022, з 01.10.2022 по 31.10.2022, з 01.11.2022 по 30.11.2022, з 01.12.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2023 по 31.01.2023, з 01.02.2023 по 28.02.2023, з 01.03.2023 по 31.03.2023, виходячи з розрахунку 100 000 грн на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах з урахуванням проведених виплат за цей період.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що він проходить військову службу в НОМЕР_4 прикордонному загоні Державної прикордонної служби України та у період з 15.06.2022 по 30.06.2022, з 01.07.2022 по 31.07.2022, з 01.08.2022 по 31.08.2022, 01.09.2022 по 30.09.2022, з 01.10.2022 по 31.10.2022, з 01.11.2022 по 30.11.2022, з 01.12.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2023 по 31.01.2023, з 01.02.2023 по 28.02.2023, з 01.03.2023 по 31.03.2023, безпосередньо приймав участь у бойових діях та забезпечував здійснення заходів з національної безпеки та оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів. Проте, за вказаний період виплата додаткової винагороди, яка визначена постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", відбувалась із порушенням вимог чинного законодавства, адже, виплачувалась не в повному обсязі, а саме не в розмірі 100 000 грн з розрахунку на місяць.
Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 26.12.2023 у задоволенні позову ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_4 прикордонний загін Державної прикордонної служби України), Військової частини НОМЕР_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії відмовлено.
Не погодившись із вказаним рішенням суду, позивач подав апеляційну скаргу, в якій вказав, що судом першої інстанції не в повній мірі досліджено докази, які надано НОМЕР_4 прикордонним загоном ДПС України (Військової частини НОМЕР_1 ) та взагалі не враховані додаткові пояснення позивача та докази, що призвело до прийняття необ`єктивного рішення у справі.
Вказує, що рапортом 5 ПРИКЗ від 25.11.2022 підтверджується участь позивача у бойових діях у вересні 2022 року за 24 дні, а саме: 01.09.2022-03.09.2022, 05.09.2022 - 15.09.2022, 20.09.2022 - 23.09.2022, 25.09.2022 - 30.09.2022. Рапортом 5 ПРИКЗ від 03.09.2022 підтверджується участь ОСОБА_1 у бойових діях у серпні 2022 у кількості 13 днів. Ці рапорти відповідачем не були надані ні на вимогу позивача, ні до суду, однак позивач отримав їх та долучив до матеріалів справи разом із додатковими поясненнями, проте суд першої інстанції не надав їм оцінку.
Зазначає, що суд першої інстанції помилково вважає безпідставним посилання представника позивача на бойові чергування, як на доказ виконання бойових завдань, оскільки бойове чергування відповідно до ст. 332 Закону України "Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України" є виконанням бойових завдань. Однак, суд першої інстанції не взяв до уваги положення вказаного закону та зазначив, що норма наказу Адміністрації Державної прикордонної служби № 628-Г від 09.12.2022 не визначає, що вказане в ній бойове завдання може полягати у формі бойового чергування, чим порушив норми матеріального права.
Вказує, що положеннями Наказів Адміністрації ДПС України № 164-АГ від 31.08.2023 та № 392-АГ від 30.07.2022 "Про реалізацію вимог постанови КМУ від 28.02.2022 № 168" встановлено, що підставою для виплати додаткової винагороди у розмірі до 100 000 грн є наказ командира, який видається у разі, якщо особи беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо у районах у період здійснення зазначених заходів. При цьому, підтвердженням такої участі є, зокрема, рапорт (донесення) начальника (командира) підрозділу про участь військовослужбовця у бойових діях. Таким чином, наявний приклад неналежного виконання нормативно-правових актів, що стосуються порядку нарахування та виплати додаткової винагороди.
Відповідачі не скористались правом надання відзиву на апеляційну скаргу.
Згідно зі ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши докази по справі, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в суді апеляційної інстанції, що ОСОБА_1 відповідно до Наказу №280-ОС від 14.06.2022 проходить військову службу у НОМЕР_4 прикордонному загоні Державної прикордонної служби України (а.с. 20).
Відповідно до розрахункових листів позивача за спірний період йому нараховувалась та виплачувалась додаткова винагорода, визначена постановою КМУ від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" у розмірі по 30000 грн щомісяця, а додаткова винагорода збільшена до 100 000, була виплачена: у липні 2022 в сумі 39666,67 грн, у серпні 2022 - 31612,90 грн, у вересні 2022 - 2258,06 грн, у жовтні 2022 - 4666,67 грн, у листопаді 2022 - 42903,23 грн, у січні 2023 - 11 290,32 грн (а.с. 14-19).
Вважаючи, що відповідачем протиправно додаткова винагорода за період з 15.06.2022 по 30.06.2022, з 01.07.2022 по 31.07.2022, з 01.08.2022 по 31.08.2022, 01.09.2022 по 30.09.2022, з 01.10.2022 по 31.10.2022, з 01.11.2022 по 30.11.2022, з 01.12.2022 по 31.12.2022, з 01.01.2023 по 31.01.2023, з 01.02.2023 по 28.02.2023, з 01.03.2023 по 31.03.2023 виплачувалась не у розмірі 100000 грн з розрахунку на місяць, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що факт проходження позивачем служби у НОМЕР_4 прикордонному загоні не може безспірно свідчити про виконання військовослужбовцем бойових завдань, визначених п. 2 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України №392-АГ від 30.07.2022 та №628-АГ від 09.12.2022. Відповідачем правомірно виплачено ОСОБА_1 додаткову винагороду, передбачену Постановою КМУ №168 пропорційно часу участі у бойових діях і заходах.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених ст. 308 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно зі статтею 16 Закону України «Про Державну прикордонну службу України» умови грошового забезпечення військовослужбовців та оплати праці працівників Державної прикордонної служби України визначаються законодавством.
Частиною 2 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (далі - Закон № 2011) передбачено, що до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
Згідно з абзацами 1 і 2 ч. 4ст. 9 цього Законугрошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
На виконанняУказів Президента України від 24.02.2022 №64 «Про введення воєнного стану в Україні» та № 69 «Про загальну мобілізацію» Кабінет Міністрів України прийнявпостанову від 28.02.2022 №168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», в пункті 1 якої установив, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах. Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).
Постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 №793в абзаці першому пункту 1 постанови №168 слова і цифри "додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно" замінено словами і цифрами "додаткова винагорода в розмірі до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць".
В решті зміст пункту 1 цієїпостановив частині, що стосується виплати додаткової винагороди військовослужбовцям Державної прикордонної служби, на час виникнення спірних правовідносин не змінювався.
При цьому, в постанові від 06.04.2023 року по зразковій справі №260/3564/22, яка набрала законної сили, Верховний Суд дійшов висновку, що зміст внесенихпостановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 №793змін до постанови №168 в частині визначення розміру додаткової винагороди "до 30 000 гривень пропорційно в розрахунку на місяць" замість "30 000 гривень щомісячно" не свідчить про те, що такі зміни вплинули на розмір додаткової винагороди, адже за загальним правилом заробітна плата (грошове забезпечення) виплачується щомісячно за фактично відпрацьований час, тому визначена Урядом "пропорційність" із прив`язкою до місячного періоду фактично передбачає виплату додаткової винагороди в розмірі 30000 гривень на місяць за умови відпрацювання норми робочого часу відповідного місяця.
Отже, встановлена постановою Кабінету Міністрів України №168 додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень на місяць є складовою грошового забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби, що виплачується їм на період дії воєнного стану та підлягає збільшенню до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу їх безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії під час перебування безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів.
Водночас реалізація зазначених приписів постанови Кабінету Міністрів України №168 вимагала визначення порядку й умов виплати додаткової винагороди з метою встановлення переліку бойових дій та заходів, передбачених абзацом першим пункту 1 цієї постанови, а також визначення документів, які підтверджують безпосередню участь військовослужбовця у таких діях і заходах, враховуючи, що Інструкція про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 25.06.2018 №558, не врегульовувала цих питань.
Про необхідність визначення керівниками відповідних міністерств та державних органів порядку і умов виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених постановою Кабінету Міністрів України №168, вказано і в пункті 21 цієї постанови, доповненому згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2022 №793.
17 квітня 2022 року Адміністрація Державної прикордонної служби України надіслала органам Держприкордонслужби лист №21-1215-2022 «Щодо однакового трактування положень» за підписом Голови Державної прикордонної служби України ОСОБА_2 , в якому з метою упорядкування обліку особового складу, який має право на збільшення додаткової винагороди до 100 000 гривень, були визначені бойові завдання в районах ведення бойових дій, за умови виконання яких військовослужбовцям мала виплачуватися вказана додаткова винагорода.
Адміністрація Держприкордонслужби 30.07.2022 року, посилаючись на пункт 21 постанови №168, видала наказ №392-/0/81-22-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168» (далі також - Наказ №392-/0/81-22-АГ) , який був уведений в дію з 01.08.2022 року.
Пункт другий цього наказу визначав вичерпний перелік бойових дій і заходів, передбачених пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України №168, виконання яких у відповідні дні давало військовослужбовцю право на збільшення додаткової винагороди до 100000 гривень пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Зокрема, п.п. 7 п. 2 цього наказу до таких заходів віднесено виконання бойових (спеціальних) завдань на лінії бойового зіткнення (в межах району виконання бойових (спеціальних) завдань органом (підрозділом, у тому числі зведеним) Держприкордонслужби оборони або наступу, контрнаступу (контратаки) під час перебування у складі органу військового управління, штабу угрупування військ (сил) або штабу тактичної групи, включеної до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави.
У п. 4 Наказу №392-/0/81-22-АГ встановлено, що підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або заходах, передбачених пунктом 2 цього наказу, здійснюється на підставі сукупності наявної інформації у таких документах:
1) бойового наказу (бойового розпорядження);
2) журналу бойових дій (службово-бойових дій, вахтового, навігаційно-вахтового, навігаційного журналу), журналу ведення оперативної обстановки, бойового донесення (підсумкового, термінового, позатермінового) або постової відомості (під час охорони об`єкта, на який було здійснено збройний напад;
3) рапорту (донесення) начальника (командира) підрозділу (тимчасово створеної групи військовослужбовців, зведеного загону, катерів і кораблів Морської охорони, екіпажу літака, вертольоту тощо) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань, із зазначенням військових звань, прізвищ, імен та по батькові, а також кількості днів участі військовослужбовців у таких діях та заходах.
Згідно з п. 5 наказу №392-/0/81-22-АГ для військовослужбовців, відряджених до органів військового управління Держприкордонслужби, окрім документів, зазначених у п. 4 цього наказу, безпосередня участь у бойових діях або заходах, передбачених п.2 цього наказу, додатково підтверджується довідкою за формою, наведеною у додатку 1 до цього наказу, що видається начальником органу Держприкордонслужби, який веде (вів) бойові дії та до якого для виконання завдань відряджені військовослужбовці, із зазначенням періоду (кількості днів) такої участі (абзац перший пункту 5 наказу).
Для військовослужбовців Держприкордонслужби, які відряджені до органів військового управління (штабів угрупувань військ (сил) або штабів тактичних груп), включених до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, у підпорядкування яких вони передані, безпосередня участь у бойових діях або заходах, передбачених п. 2 цього наказу, підтверджується довідкою, виданою керівником відповідного органу військового управління, з відображенням у ній термінів безпосередньої участі у бойових діях або заходах кожного військовослужбовця (абзац 2 п. 5 наказу).
У довідках, передбачених цих пунктом, обов`язково мають зазначатися відомості про підтверджуючі документи, передбачені п. 4 цього наказу (абзац третій пункту 5 наказу).
З 01.12.2022 року був уведений в дію наказ Адміністрації Держприкордонслужби від 09.12.2022 №628/0/81-22-АГ «Про реалізацію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року №168», в якому був дещо змінений перелік бойових дій і заходів, передбачених п.1 постанови Кабінету Міністрів України №168, проте залишився незмінним перелік документів для підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців, у тому числі відряджених, у таких бойових діях або заходах.
Так, пунктом четвертим Наказу №628/0/81-22-АГ передбачено, що підтвердження безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або заходах, передбачених п. 2 цього наказу, здійснюється на підставі сукупності наявної інформації у таких документах:
1) бойового наказу (бойового розпорядження);
2) журналу бойових дій (службовобойових дій, вахтового, навігаційно-вахтового, навігаційного журналу), журналу ведення оперативної обстановки, бойового донесення (підсумкового, термінового, позатермінового) або постової відомості (під час охорони об`єкта, на який було здійснено збройний напад);
3) рапорту (донесення) начальника (командира) підрозділу (тимчасово створеної групи військовослужбовців, зведеного загону, катерів і кораблів Морської охорони, екіпажу літака, вертольоту тощо) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях, у виконанні бойових (спеціальних) завдань, із зазначенням військових звань, прізвищ, імен та по батькові, а також кількості днів участі військовослужбовців у таких діях та заходах.
Відповідно до п. 11 Наказу 392-АГ склад органів і підрозділів Держприкордонслужби, які беруть (брали) участь у бойових діях або заходах у відповідних районах ведення бойових дій, визначаються щомісячно наказом Адміністрації Держприкордонслужби відповідно до рішень (наказів, директив, розпоряджень) Головнокомандувача Збройних Сил України.
Інформація про військовослужбовців, відряджених з інших органів та підрозділів Держприкордонслужби, дні їх безпосередньої участі у бойових діях або заходах, передбачених п. 2 цього наказу, подаються начальниками органів Держприкордонслужби (органів військового управління (штабів угрупувань військ (сил) або штабів тактичних груп), включених до складу діючих угрупувань військ (сил) Сил оборони держави, до 5 числа щомісячно (у поточному місяці за попередній) в органи, в яких ці військовослужбовці проходять службу, за формою, наведеною у додатку 2 до цього наказу.
Тобто, для нарахування та виплати збільшеної додаткової винагороди необхідна інформація, зокрема про позивача, відповідно до Додатку 2 пункту 11 Наказу 392-АГ, з зазначенням підстав.
Абзацом 2 п. 1 Наказу 628-АГ встановлено, що додаткова винагорода збільшується до 100 000 гривень у розрахунку на місяць пропорційно часу безпосередньої участі військовослужбовців у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах ведення бойових дій у період здійснення зазначених заходів.
Пунктом 3 наказу 628-АГ передбачено, що документами, які підтверджують безпосередню участь військовослужбовців у бойових діях або заходах, є:
1) бойовий наказ (бойове розпорядження);
2) журнал бойових дій (службово-бойових дій, вахтовий, навігаційновахтовий, навігаційний журнал, журнал ведення оперативної обстановки, бойове донесення або постова відомість під час охорони об`єкта, на який було здійснено збройний напад чи копії або витяги з них;
3) рапорт (донесення) начальника (командира) підрозділу (групи, загону, екіпажу) про участь кожного військовослужбовця (у тому числі з доданих або оперативно підпорядкованих підрозділів) у бойових діях або заходах, у виконанні бойових (спеціальних) завдань, із зазначенням військового звання, прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), а також кількості днів участі військовослужбовців у таких діях або заходах.
Зазначений перелік документів також є вичерпним.
Отже, аналіз вказаних норм дає підстави дійти висновків про те, що у період дії воєнного стану, військовослужбовці Держприкордонслужби мають право на отримання збільшеної до 100 000 грн додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022. Втім, таке право не є безумовним, а виникає у військовослужбовців виключно у разі, коли вони беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення).
Разом з цим, вказана постанова Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 містить загальні умови отримання збільшеної до 100 000 грн додаткової винагороди, а саме: безпосередня участь військовослужбовця у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, під час перебування безпосередньо в районах їх ведення (здійснення).
Право визначати конкретні бойові дії та конкретні заходи з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, здійснення яких зумовлює виникнення права на отримання збільшеної додаткової винагороди, так само, як і право визначати порядок отримання цієї винагороди, надано керівникам міністерств та державних органів, у структурах яких проходить службу військовослужбовець.
Матеріалами справи підтверджується, що позивачу у спірний період була нарахована та виплачена додаткова винагорода у розмірі 30 000 грн.
Позивачем це не оспорюється та не є спірними винесені накази про виплату позивачу додаткової винагороди в розмірі 30 000 грн, вказане не є предметом розгляду даної справи.
Спірним у цій справі питанням є протиправна, як на думку позивача, бездіяльність відповідача, яка полягала у не нарахуванні додаткової винагороди у розмірі 100 000 грн щомісячно за період з 15.06.2022 по 31.03.2023.
Судовим розглядом встановлено, що відповідно до розрахункових листів позивача за спірний період йому нараховувалась та виплачувалась додаткова винагорода, визначена постановою КМУ від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", а саме:
- у липні 2022 за червень 2022 року на підставі Наказу № 366-ОС від 13.07.2022 виплачено 39 666,67 гривні за "17" календарних днів в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
- у серпні 2022 за липень 2022 року на підставі Наказу № 4-45ОС від 07.08.2022 виплачено 31612,90 гривень за "14" календарних днів в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
- у вересні 2022 за липень 2022 року на підставі Наказу № 5720С від 03.09.2022, позивачу виплачено 2256,06 гривень за «1» календарний день в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
- у жовтні 2022 за вересень 2022 року на підставі Наказу №656 0С від 30.09.2022 виплачено 4666,06 гривень за "2" календарні дні в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах;
- у листопаді 2022 за жовтень 2022 року на підставі Наказу № № 7820С від 07.11.2022 виплачено 42903,23 гривень за "19" календарних днів в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
- у січні 2023 за грудень 2022 року підставі Наказу №9-ОС від 05.01.2022 виплачено 11290,32 гривні за "5" календарних днів в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не надано до суду у спірному періоді будь-яких інших доказів його участі у бойових (спеціальних) завданнях із переліку, встановленого пунктом 2 наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України № 392-АГ від 30.07.2022 та № 628-АГ від 09.12.2022.
Позивач в апеляційній скарзі зазначає, що він разом із додатковим поясненнями від 16.11.2023 надав до суду першої інстанції рапорти начальника відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_4 " ОСОБА_3 від 03.09.2022 та від 25.11.2022, в яких вказано, що від приймав безпосередню участь у бойових діях у серпні 2022 - 13 діб, у вересні 2022 - 24 доби, а суд першої інстанції не надав оцінку цим рапортам та доводам позивача про його безпосередню участь у бойових діях у вказаний період.
Проте, колегія суддів зазначає, що на вимогу суду апеляційної інстанції відповідачем надано рапорти начальника відділу прикордонної служби " ІНФОРМАЦІЯ_4 " ОСОБА_3 від 03.09.2022 року та від 25.11.2022 року про виплату додаткової винагороди у розмірі 70 000 грн за безпосередню участь у бойових діях.
Так, в рапорті від 03.09.2022 в. п. 176 вказано, що ОСОБА_1 у серпні 2022 року, а саме: 01, 02, 05, 07, 08, 11, 15, 17, 19, 23, 25, 27, 31 (13 діб) приймав безпосередню участь у бойових діях.
Крім того, у рапорті від 25.11.2022 року в. п. 209 вказано, що ОСОБА_1 у вересні 2022 в період з 01.09.2022 по 03.09.2022, з 05.09.2022 по 15.09.2022, з 20.09.2022 по 23.09.2022, з 25.09.2022 по 30.09.2022 (24 доби) приймав безпосередню участь у бойових діях.
Згідно з розрахунковими листами за вересень - жовтень 2022 року позивачу не виплачувалась додаткова винагорода збільшена до 100 000 грн, визначена постановою КМУ від 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" за 13 діб у серпні 2022 та за 24 доби у вересні 2022.
Таким чином, колегія суддів визнає, що рапорти начальника відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_4 » майора ОСОБА_4 від 03.09.2022 та від 25.11.2022 про встановлення позивачу додаткової винагороди за безпосередню участь у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки та оборони, відсічі і стримані збройної агресії, перебування безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів є належним документом, який має прийматися командуванням до уваги при призначенні додаткової винагороди на підставі Постанови КМУ № 168.
Проте, відповідачем не було взято до уваги наведені рапорти та прийнято рішення про нарахування грошового забезпечення без урахування додаткової винагороди збільшеної до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що невидання начальником (командиром) органу Держприкордонслужби наказу про виплату додаткової винагороди військовослужбовцям не може позбавляти військовослужбовця, який залучався до здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії додаткової винагороди.
Відтак за обставин, коли позивач залучався до виконання завдань на території ведення бойових дій, за які пунктом 1 Постанови № 168 передбачено збільшення додаткової винагороди до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах, а відповідачем не спростовано зазначену обставину доказами, які б відповідали вимогам ст.ст. 73 - 76 КАС України, то негативні наслідки відсутності відповідного наказу не можуть перекладатися на військовослужбовця.
Так, заперечуючи факт прийняття позивачем безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії відповідачами не надано жодних доказів на спростування рапортів від 03.09.2022 та від 25.11.2022, зокрема службового розслідування щодо безпідставного складення зазначених рапортів та висновків за підсумками службового розслідування (наказів про притягнення до дисциплінарної відповідальності).
Таким чином, колегія судів вважає, що відповідач1 протиправно позбавив ОСОБА_1 за серпень 2022 року та вересень 2022 року додаткової винагороди збільшеної до 100 000 грн в розрахунку на місяць пропорційно часу за період прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії.
Судом першої інстанції не зазначено підстав не врахування вказаних доводів, таких доводів не наведено і відповідачем.
З огляду на зазначене, позовні вимоги ОСОБА_1 в частині визнання протиправною бездіяльності відповідача, яка полягала в не нарахуванні та не виплаті ОСОБА_1 , передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану, додаткову винагороду збільшену до 100 000 грн пропорційно часу участі у таких заходах та діях за серпень 2022 року, а саме : 01, 02, 05, 07, 08, 11, 15, 17, 19, 23, 25, 27, 31.08.2022 - (13 діб) та за вересень 2022 року : з 01.09.2022 по 03.09.2022, з 05.09.2022 по 15.09.2022, з 20.09.2022 по 23.09.2022, з 25.09.2022 по 30.09.2022 (24 доби) та зобов`язання НОМЕР_4 прикордонний загін Державної прикордонної служби України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду встановлену пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" за прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, збільшену до 100 000 грн пропорційно часу участі у таких заходах та діях за серпень 2022 року, а саме : 01, 02, 05, 07, 08, 11, 15, 17, 19, 23, 25, 27, 31.08.2022 - (13 діб) та за вересень 2022 року : з 01.09.2022 по 03.09.2022, з 05.09.2022 по 15.09.2022, з 20.09.2022 по 23.09.2022, з 25.09.2022 по 30.09.2022 (24 доби) з урахуванням проведених виплат за цей період є обгрунтованими та підлягають задоволенню, а рішення суду першої інстанції в цій частині підлягає скасуванню.
При цьому, оскільки матеріали справи не містять жодних документів (у т.ч. рапортів), які б свідчили про неправомірне нарахування позивачу додаткової винагороди встановленої пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України № 168 за червень - липень, жовтень грудень 2022 року, січень-березень 2023 року, сторонами вказані докази не надано, а позивачем в апеляційній скарзі також не наводились відповідні доводи щодо незгоди з її обрахунком, то колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відсутності правових підстав для задоволення вказаної частини позовних вимог.
Доводи позивача щодо наявності його права на виплату додаткової грошової винагороди, збільшеної до 100 000 грн за весь спірний період з посиланням на те, що бойові чергування також є доказом виконання бойових завдань, оскільки бойове чергування відповідно до ст. 332 Закону України "Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України" є виконанням бойових завдань, колегія суддів відхиляє, оскільки, як вже зазначалось раніше п. 2 Наказів № 393-АГ від 30.07.2022 та №628-АГ від 09.12.2022 року встановлено вичерпний перелік дій та заходів, які належать до безпосередньої участі у бойових діях та заходах та за виконання яких встановлюється додаткова винагорода, передбачена п. 1 постанови КМУ № 168 та до якого не входять бойові чергування, тому позовні вимоги в цій частині є необґрунтованими та не підлягають задоволенню, а рішення суду першої інстанції в цій частині підлягає залишенню без змін.
Колегія суддів наголошує, що відповідно до змісту постанови КМУ № 168 (в редакції, що була чинною на час виникнення спірних правовідносин) лише у разі безпосередньої участі військовослужбовців Збройних Сил у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів, вони набувають права на отримання збільшеної до 100000 грн додаткової винагороди, пропорційно часу участі у таких діях та заходах. За інші періоди несення служби військовослужбовці Державної прикордонної служби України отримують додаткову винагороду в розмірі 30000 гривень.
Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Приписами п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України встановлено, що за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно з п. 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Враховуючи викладене колегія суддів дійшла висновку, що рішення Сумського окружного адміністративного суду від 26.12.2023 року про відмову у задоволенні вимог ОСОБА_1 за період - серпень 2022 (13 діб) та вересень 2022 (24 доби) підлягає скасуванню з прийняттям нового про задоволення позову в частині визнання протиправною бездіяльності відповідача, яка полягала в не нарахуванні та не виплаті ОСОБА_1 , передбачену постановою КМУ від 28.02.2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", додаткову винагороду збільшену до 100 000 грн пропорційно часу участі у таких заходах та діях за серпень 2022 року, а саме : 01, 02, 05, 07, 08, 11, 15, 17, 19, 23, 25, 27, 31.08.2022 - (13 діб) та за вересень 2022 року : з 01.09.2022 по 03.09.2022, з 05.09.2022 по 15.09.2022, з 20.09.2022 по 23.09.2022, з 25.09.2022 по 30.09.2022 (24 доби) та зобов`язання НОМЕР_4 прикордонний загін Державної прикордонної служби України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду встановлену п.1 постанови КМУ № 168 від 28.02.2022 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" за прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, збільшену до 100 000 грн пропорційно часу участі у таких заходах та діях за серпень 2022 року, а саме : 01, 02, 05, 07, 08, 11, 15, 17, 19, 23, 25, 27, 31.08.2022 - (13 діб) та за вересень 2022 року : з 01.09.2022 по 03.09.2022, з 05.09.2022 по 15.09.2022, з 20.09.2022 по 23.09.2022, з 25.09.2022 по 30.09.2022 (24 доби) з урахуванням проведених виплат за цей період. В іншій частині рішення суду підлягає залишенню без змін.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 317, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.
Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 26.12.2023 по справі № 480/4580/23 - скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 за серпень 2022 року, а саме : 01, 02, 05, 07, 08, 11, 15, 17, 19, 23, 25, 27, 31.08.2022 - (13 діб) та за вересень 2022 року : з 01.09.2022 по 03.09.2022, з 05.09.2022 по 15.09.2022, з 20.09.2022 по 23.09.2022, з 25.09.2022 по 30.09.2022 (24 доби).
Прийняти в цій частині постанову, якою позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Військової частини НОМЕР_1 ( НОМЕР_2 прикордонний загін Державної прикордонної служби України) щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 , передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану, додаткову винагороду збільшену до 100 000 грн пропорційно часу участі у таких заходах та діях за серпень 2022 року, а саме : 01, 02, 05, 07, 08, 11, 15, 17, 19, 23, 25, 27, 31.08.2022 - (13 діб) та за вересень 2022 року : з 01.09.2022 по 03.09.2022, з 05.09.2022 по 15.09.2022, з 20.09.2022 по 23.09.2022, з 25.09.2022 по 30.09.2022 (24 доби).
Зобов`язати НОМЕР_4 прикордонний загін Державної прикордонної служби України нарахувати та виплатити ОСОБА_1 додаткову винагороду встановлену пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" за прийняття безпосередньої участі у бойових діях або забезпеченні заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримуванні збройної агресії, збільшену до 100 000 грн пропорційно часу участі у таких заходах та діях за серпень 2022 року, а саме : 01, 02, 05, 07, 08, 11, 15, 17, 19, 23, 25, 27, 31.08.2022 - (13 діб) та за вересень 2022 року : з 01.09.2022 по 03.09.2022, з 05.09.2022 по 15.09.2022, з 20.09.2022 по 23.09.2022, з 25.09.2022 по 30.09.2022 (24 доби) з урахуванням проведених виплат за цей період .
В іншій частині рішення Сумського окружного адміністративного суду від 26.12.2023 року по справі № 480/4580/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя Л.В. Курило Судді Л.В. Мельнікова А.О. Бегунц