open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2024 року Справа № 160/4960/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Ількова В.В.,

розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у місті Дніпрі адміністративну справу №160/4960/24 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії, -

УСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

22.02.2024 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, в якому позивач просить:

- визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одиноким матерям;

- визнати протиправними та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо відмови у призначенні виплати соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї та соціальної допомоги як одинокій матері, викладені у листах від 23.08.2023 року №С131/11 та від 14.09.2023 року №С 141/11;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області призначити ОСОБА_1 державну соціальну допомогу як малозабезпеченій сім`ї та соціальну допомогу як одинокій матері у розмірі визначеному законодавством з серпня 2023 року, з урахуванням невиплачених сум.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу між суддями від 22.02.2024 року ця справа була розподілена судді Ількову В.В.

Ухвалою суду від 27.02.2024 року відстрочено позивачеві сплату судового збору до ухвалення судового рішення у даній справі, відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, відповідно до ст. 262 КАС України.

Також ухвалою суду від 27.02.2024 року витребувано у відповідача додаткові докази по справі, а саме копії:

- звернення позивача про призначення виплати соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї та соціальної допомоги як одинокій матері;

- рішення Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо відмови у призначенні виплати соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї та соціальної допомоги як одинокій матері, викладені у листах від 23.08.2023 року №С131/11 та від 14.09.2023 року №С 141/11;

- відомості/інформацію, що послугувала для відмови позивачеві у призначенні державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї та соціальну допомогу як одинокій матері у розмірі визначеному законодавством та всі наявні докази щодо суту спору.

14.03.2024 року відповідачем подано відзив на позовну заяву позивача. Долучені додаткові докази по справі.

У відповідності до приписів статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно ч.5 ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

У відповідності до вимог ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Отже, рішення у цій справі приймається судом 04.04.2024 року, тобто у межах строку встановленого ст.258 Кодексу адміністративного судочинства України.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що доуправлінням їй було призначено виплату державної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям, оскільки вона є матір`ю: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , у зв`язку з чим отримувала призначену допомогу на дітей як одинокій матері та державну соціальну допомогу як малозабезпеченій сім`ї.

06.07.2023 року позивач звернулася до Урядової гарячої лінії Дніпропетровського регіонального контактного центру із заявою про призначення на наступний період допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Однак, листами від 23.08.2023 року №С131/11 та від 14.09.2023 року №С141/11 Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області повідомило позивача про відмову в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері.

Позивач вказує, що відмовляючи у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері у листах від 23.08.2023 року №С131/11 та від 14.09.2023 року №С141/11, Управлінням соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, не було враховано, що згідно виписного епікризу Дитячої міської клінічної лікарні №5 про стан здоров`я дитини ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , останній має діагноз - симптоматична епілепсія, вторинно-генералізовані напади, клінічна ремісія, синдром рухових розладів внаслідок перинатального враження ЦНС, та потребує постійного нагляду.

На цей час без вказаних виплат вони з сім`єю лишилися у скрутному матеріальному становищі, оскільки позивач - безробітня та сама виховую дітей.

Враховуючи зазначене, вважає, що Управлінням соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області безпідставно прийняті рішення, оформлені листами від 23.08.2023 року №С131/11 та від 14.09.2023 року №С141/11 про відмову у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері, у зв`язку з чим є протиправними та підлягають скасуванню, у зв`язку із чим позивач звернулась до суду із цією позовною заявою, за захистом своїх порушених прав.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

Відповідачем надано відзив на позов. В обґрунтування незгоди з позовними вимогами, представник Управліннязазначає про те, що 06.07.2023 року до УСЗН Нікопольської РДА (Томаківка) через програмний комплекс «Інтегрована інформаційна система «Соціальна громада» надійшов пакет документів на призначення і виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям ОСОБА_1 , яка зареєстрована і проживає за адресою: АДРЕСА_1 .

Зазначають, що поданий пакет документів відповідав визначеному переліку згідно п. 5 Порядку №250 та п. 35 Порядку №1751, а саме складався з: заяви, складеної за формою, встановленою Мінсоцполітики;

декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, складеної за формою, встановленою Мінсоцполітики;

витягів з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, із зазначенням підстави для внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;

- копії свідоцтв про народження дітей.

Додаткові документи які б надавали право на призначення відповідних допомог в пакеті документі відсутні, а саме відсутнє документальне підтвердження що у складі сім`ї є дитина з інвалідністю, яка згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребує постійного стороннього догляду, що унеможливлювало встановлення факту наявності в складі сім`ї дитини з інвалідністю.

Відповідач також вказує, що не було враховано виписний епікриз Дитячої міської клінічної лікарні №5 про стан здоров`я дитини ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , згідно якого він має діагноз - симптоматична епілепсія, вторинно-генералізовані напади, клінічна ремісія, синдром рухових розладів внаслідок перинатального враження ЦНС, та потребує постійного нагляду, так як по перше, він не був доданий до пакету документів, та він не відповідає переліку документів Порядку №250 та Порядку №1751.

Відповідно до законодавства для підтвердженням статусу дитини з інвалідністю необхідно надати підтвердження, а саме виписку з акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребує постійного стороннього догляду.

Щодо повернення надміру виплачених коштів зазначають про таке.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 року № 214 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги та пільг на період введення воєнного стану» (далі - Постанова №214) встановлено, що строк виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, допомоги на дітей одиноким матерям, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату (далі - державна соціальна допомога), та пільг, які були призначено раніше, продовжується особам, які проживають на територіях територіальних громад, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією відповідно до переліку територій на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року №309 (далі - Наказ №309).

Державна соціальна допомога та пільги продовжують виплачуватися до місяця, що настає за місяцем завершення на відповідній території бойових дій, припинення можливості бойових дій або завершення тимчасової окупації (включно).

У разі коли отримувачі державної соціальної допомоги у період ведення воєнного стану подають заяву з необхідними документами та/або відомостями для проведення перерахунку державної соціальної допомоги, структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій (військових адміністрацій), виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад визначають право на отримання такої допомоги і проводять розрахунок її розміру. Виплата державної соціальної допомоги проводиться у новому розмірі відповідно до поданих заяви та документів та/або відомостей.

При цьому кошти державної соціальної допомоги, виплачені отримувачам під час воєнного стану до моменту подання ними нових заяви та документів, не підлягають поверненню.

Оскільки територіальна громада, у якій зареєстрована та проживає ОСОБА_1 з 23.05.2023 року по теперішній час входить до переліку затвердженого Наказом №309, згідно Постанови №214 їй було автоматично продовжено виплати по відповідним допомога та отримано кошти за липень 2023 року, а саме по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям в сумі 6528,12 грн. та допомозі на дітей одиноким матерям в сумі 1413,60 гривень.

Виходячи з вищевикладеного було проведено перерахунок вищезазначених допомог за період з 01.07.2023 року по 31.07.2023 року.

Суми надміру отриманих коштів, а саме по державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям в сумі 6528,12 грн. та по допомозі на дітей одиноким матерям в сумі 1413,60 грн. підлягають поверненню до державного бюджету.

Отже, зазначають, що, так як при розгляді поданих позивачем заяви з необхідними документами для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям виявлено, що позивач не відповідає жодним умовам, зазначеним у Порядку №250 та Порядку №1751 необхідним для призначення допомог, а саме не працювала, не навчалася, не перебувала на обліку в центрі зайнятості та не надала документальне підтвердження, що у складі сім`ї є дитина з інвалідністю, яка згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребує постійного стороннього догляду, позивач не має права на отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

Суд, дослідив матеріали справи, з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив, оцінив докази, які мають значення для розгляду і вирішення позову по суті, проаналізував застосування норм матеріального та процесуального права, встановив таке.

Судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 , 1984 року народження, перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, як одержувач допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям.

Згідно посвідчення серії НОМЕР_1 від 27 вересня 2019 року, виданого Правобережним управлінням соціального захисту населення Дніпропетровської міської ради, позивач має право на пільги, передбачені законодавством України для багатодітних сімей.

Управлінням позивачеві було призначено виплату державної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям, оскільки позивач є матір`ю: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , у зв`язку з чим отримувала призначену допомогу на дітей як одинокій матері та державну соціальну допомогу як малозабезпеченій сім`ї.

Згідно виписного епікризу Дитячої міської клінічної лікарні №5 про стан здоров`я дитини ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , він має діагноз - симптоматична епілепсія, вторинно-генералізовані напади, клінічна ремісія, синдром рухових розладів внаслідок перинатального враження ЦНС, та потребує постійного нагляду.

06.07.2023 року позивач звернулася до Урядової гарячої лінії Дніпропетровського регіонального контактного центру із заявою про призначення на наступний період допомоги на дітей одиноким матерям та державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Однак, листами від 23.08.2023 року №С131/11 та від 14.09.2023 року №С141/11 Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області було повідомило про відмову позивачеві в призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері.

Підставою для відмови у призначенні виплати є посилання Управління на п.10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 та п. 35-2 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751, а саме: у складі малозабезпеченої сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які не працювали, не навчались, не перебували на обліку в центрі зайнятості.

Крім того, у листі від 14.09.2023 року №С141/11 Управлінням зазначено, що ними було проведено перерахунок наданої допомоги за період з 01.07.2023 року по 31.07.2023 року, та позивач має повернути до державного бюджету суми надміру отриманих коштів, а саме по Державній соціальній допомозі малозабезпеченим сім`ям в сумі 6528,12 грн. та по державній допомозі на дітей одиноким матерям в сумі 1413,60 гривень.

У подальшому, відповідачем на адресу позивача були скореговані повідомлення про відшкодування коштів по переплаченим державним соціальним допомогам від 12.09.2023 року №123 та №124 про повернення зайво нарахованої допомоги.

Такі дії Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, а також рішення, викладені у листах від 23.08.2023 року №С131/11 та від 14.09.2023 року №С 141/11 про відмову у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері, позивач вважає протиправними та такими, що не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, тому позивач звернулась до суду із цією позовною заявою за захистом своїх порушених прав.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, та доводам відповідача, викладених в відзиві на позов, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин, та релевантні їм джерела права.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Підстави та порядок призначення допомоги на дітей одиноким матерям визначені в Законі України від 21 листопада 1992 року №2811-XII «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» (далі Закон №2811-XII) та Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року №1751 (далі Порядок №1751).

Закон №2811-XII встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Відповідно до статті 18-2 Закону №2811-XII для призначення, виплати та припинення виплати допомоги на дітей одиноким матерям додатково застосовуються умови призначення, виплати та підстави для припинення виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 35 Порядку №1751 для призначення допомоги на дітей одиноким матерям подаються такі документи:

1) заява про призначення допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики;

2) декларація про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, що складається за формою, затвердженою Мінсоцполітики (далі - декларація);

3) довідка про доходи у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення. У разі неможливості підтвердження таких доходів довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

4) витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження дитини, виданий відділом державної реєстрації актів цивільного стану, або довідка про народження, видана виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, із зазначенням підстави для внесення відомостей про батька дитини до актового запису про народження дитини відповідно до абзацу першого частини першої статті 135 Сімейного кодексу України, або виданий компетентним органом іноземної держави документ про народження, в якому відсутні відомості про батька, за умови легалізації такого документа в установленому законодавством порядку;

5) копія свідоцтва про народження дитини.

Згідно із п.35-2 Порядку №1751 допомога на дітей одиноким матерям не призначається, якщо:

1) у складі сім`ї є працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, та не працювали, не проходили військової служби, не провадили підприємницької чи професійної незалежної діяльності, не здобували освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, не зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні або як такі, що шукають роботу, сумарно більше ніж три місяці протягом періоду, за який враховуються доходи (крім випадків, передбачених в абзацах дванадцятому - шістнадцятому цього пункту).

Допомога на дітей одиноким матерям у зазначеному випадку призначається, якщо особи протягом періоду, за який враховуються доходи:

сплатили або за них сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців; доглядали за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного в медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку, за дітьми, хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, за дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги, яким не встановлено інвалідності, за особою з інвалідністю I групи, за особою з інвалідністю II групи внаслідок психічного розладу, за дитиною з інвалідністю віком до 18 років, а також за особами, які досягли 80-річного віку; надавали соціальні послуги з догляду відповідно до законодавства;

2) особи, які входять до складу сім`ї, протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям здійснили на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень:

купівлю земельної ділянки, квартири (будинку) (крім житла, отриманого або придбаного за рахунок державного чи місцевого бюджету), іншого нерухомого майна, транспортного засобу (механізму), цінних паперів та інших фінансових інструментів, віртуальних активів (у значенні, наведеному в Законі України Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатили (одноразово) будь-які роботи або послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування);

купівлю безготівкової та/або готівкової іноземної валюти (крім валюти, отриманої від благодійних організацій або придбаної для оплати медичних та/або освітніх послуг), а також банківських металів;

платіж (платежі), що випливає з правочинів, за якими передбачено набуття майнових прав на нерухоме майно та/або транспортні засоби (механізми) (крім об`єктів спадщини та дарування);

внески до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації;

благодійну діяльність (виключно у вигляді сплати коштів);

надання поворотної/безповоротної фінансової допомоги, позики.

Допомога на дітей одиноким матерям призначається у разі купівлі квартири (будинку) протягом шести місяців після продажу іншої квартири (іншого будинку), що були єдиним житловим приміщенням у власності особи, на підставі підтвердних документів, і доходи від такого продажу не враховуються до сукупного доходу сім`ї;

2-1) особи, які входять до складу сім`ї, на перше число місяця, з якого призначається допомога на дітей одиноким матерям, мають на депозитному банківському рахунку (рахунках) кошти у загальній сумі, що перевищує 100 тис. гривень, або облігації внутрішньої державної позики на загальну суму, що перевищує 100 тис. гривень, про що зазначається в декларації;

3) у власності сім`ї є друга квартира (будинок), крім житла, яке розташоване в населених пунктах, зазначених у переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженому наказом Мінреінтеграції від 22 грудня 2022 р. № 309 (крім тих, які розташовані на територіях можливих бойових дій, а також тих, щодо яких зазначено дату припинення окупації), або житла, знищеного/непридатного для проживання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, або з інших причин за наявності відповідної інформації у Державному реєстрі майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, або за умови подання документального підтвердження від органів місцевого самоврядування факту знищення/пошкодження житлового приміщення (квартири, будинку), а також житла, отриманого дитиною-сиротою, дитиною, позбавленою батьківського піклування, особою з їх числа за рахунок державного чи місцевого бюджету; житлових приміщень у гуртожитках; житла, яке належить на правах спільної сумісної або часткової власності; житла, на яке оформлено право на спадщину, за умови, що жодне із житлових приміщень, яке перебуває у власності, зокрема на яке оформлено право на спадщину, не здається в оренду, що підтверджується актом обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства/фактичного місця проживання особи.

Допомога на дітей одиноким матерям призначається в разі, коли багатодітна сім`я виховує трьох і більше дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років) та у її власності є друга квартира (будинок), за винятком житла, зазначеного в абзаці першому цього підпункту, за умови, що загальна площа такого житла не перевищує 13,65 кв. метра на одного члена сім`ї та додатково 35,22 кв. метра на сім`ю;

4) у власності сім`ї є більше ніж один автомобіль, транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з дати випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа).

При цьому не враховуються транспортні засоби, отримані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через органи соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля, а також транспортні засоби, придбані батьками - вихователями дитячих будинків сімейного типу.

Наявність (відсутність) у власності членів сім`ї транспортних засобів зазначається у декларації.

Якщо у складі сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, і протягом цього періоду зареєстровані в центрі зайнятості як безробітні менше трьох місяців або які (за яких) не сплатили (не сплачено) мінімального розміру єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сумарно протягом трьох місяців періоду, за який враховуються доходи, допомога на дітей одиноким матерям призначається:

не більше ніж на два шестимісячних періоди, якщо:

- у складі сім`ї є дитина з інвалідністю або особа з інвалідністю, яка згідно з випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією потребує постійного стороннього догляду;

- відсутність будь-яких джерел для існування пов`язана з тривалою хворобою (не менше ніж три місяці підряд) одного або кількох працездатних членів сім`ї, підтвердженою висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я.

Допомога на дітей одиноким матерям за таких умов на наступний строк призначається не раніше ніж через шість місяців після завершення виплати такої допомоги;

на один шестимісячний період, якщо сім`я є багатодітною і звернулася за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям у липні - грудні 2020 року.

Якщо непрацююча працездатна особа працевлаштувалася або забезпечила себе роботою самостійно у шестимісячному періоді отримання допомоги на дітей одиноким матерям, до сукупного доходу сім`ї під час призначення такої допомоги на наступний період враховується лише 50 відсотків доходу, отриманого у вигляді заробітної плати (грошового забезпечення), або доходу від підприємницької діяльності. Ця норма застосовується одноразово під час наступного звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям.

Кожним наступним зверненням вважається повторне подання заяви та декларації у строк, який не перевищує шести календарних місяців після припинення виплати раніше призначеної допомоги.

Якщо непрацююча працездатна особа зареєстрована в центрі зайнятості як безробітна або перебуває на обліку в центрі зайнятості як така, що шукає роботу, більше ніж 12 місяців станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, та в шестимісячному періоді отримання допомоги на дітей одиноким матерям не працевлаштувалася за направленням центру зайнятості або не забезпечила себе роботою самостійно, розмір такої допомоги під час наступного звернення за її призначенням зменшується на 50 відсотків, на наступний період - на 75 відсотків. Така допомога під час наступного звернення призначається не раніше ніж через шість місяців після завершення її виплати.

Якщо непрацююча працездатна особа зареєстрована в центрі зайнятості як безробітна або перебуває на обліку в центрі зайнятості як така, що шукає роботу, більше ніж 12 місяців станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, та в шестимісячному періоді отримання допомоги на дітей одиноким матерям не працевлаштувалася у зв`язку з відсутністю підходящої роботи або направлена центром зайнятості на професійне навчання, така допомога призначається без зменшення її розміру.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

З оскаржуваних рішень Управління, викладених у листах встановлено, що підставою для відмови у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям є посилання на п. 10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 року № 250 та п. 35-2 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року № 1751, а саме: у складі малозабезпеченої сім`ї є непрацюючі працездатні особи, які не працювали, не навчались, не перебували на обліку в центрі зайнятості.

Однак, судом встановлено, матеріалами справи підтверджено, а також зазначено самим відповідачем у відзиві на позовну заяву позивача про те, що відмовляючи у призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та допомоги на дітей одинокій матері у листах від 23.08.2023 року №С131/11 та від 14.09.2023 року №С141/11, Управлінням соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, взагалі не було враховано ті обставини, що згідно виписного епікризу Дитячої міської клінічної лікарні №5 про стан здоров`я дитини ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , останній має діагноз - симптоматична епілепсія, вторинно-генералізовані напади, клінічна ремісія, синдром рухових розладів внаслідок перинатального враження ЦНС, та потребує постійного нагляду.

За наведених обставин суд дійшов висновку, що відповідач дійшов до передчасного висновку та передчасно відмовив позивачеві у призначенні державної допомоги, тому з наведених вище мотивів та підстав рішення Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні виплати соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї та соціальної допомоги як одинокій матері, викладених у листах від 23.08.2023 року №С131/11 та від 14.09.2023 року №С141/11, слід визнати протиправними та скасувати, а також зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву позивача від 06.07.2023 року, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Виходячи із меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд робить висновок, що позовна заява є обґрунтованою та підлягає частковому задоволенню.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини четвертої статті 242 КАС України судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до частини першої статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо.

Всі ці елементи права об`єднуються якістю, що відповідає ідеології справедливості, ідеї права, яка значною мірою дістала відображення в Конституції України.

Справедливість - одна з основних засад права, є вирішальною у визначенні його як регулятора суспільних відносин, одним із загальнолюдських вимірів права, яка проявляється в рівності всіх перед законом, цілях і засобах, що обираються для їх досягнення.

Справедливе застосування норм права - є передусім недискримінаційний підхід та неупередженість.

Положеннями частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позивачем обґрунтовані та доведені позовні вимоги у вказаній вище частині.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та, враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про часткове задоволення позову ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії.

Щодо розподілу судових витрат.

Частиною 1 ст. 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Ухвалою суду від 27.02.2024 року позивачці було відстрочено сплату судового збору до вирішення справи по суті.

Згідно з ч. 2 ст. 133 КАС України передбачено, що якщо у строк, встановлений судом, судові витрати не будуть оплачені, позовна заява залишається без розгляду або витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо сплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.

Враховуючи те, що позивачу було відстрочено сплату судового збору за подання позовної заяви, судовий збір у розмірі 908,40 грн. підлягає стягненню на користь Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Втім, з огляду на те, що позов задоволено частково, суд вважає за необхідне стягнути з позивача суму судового збору у розмірі 302,80 грн. на користь Державного бюджету України.

Керуючись статтями 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні виплати соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї та соціальної допомоги як одинокій матері, викладених у листах від 23.08.2023 року №С131/11 та від 14.09.2023 року №С141/11.

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 06.07.2023 року про призначення державної допомоги на дітей одиноким матерям, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 908,40 гривень.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 302,80 гривень.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , код ОКПП НОМЕР_2 ).

Відповідач: Управління соціального захисту населення Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (53211, м. Нікополь, вул. Гетьманська, 23, код ЄДРПОУ 25842378).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 04.04.2024 року.

Суддя В.В. Ільков

Джерело: ЄДРСР 118168526
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку