ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2023 року справа №200/1874/23
м. Дніпро
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Гаврищук Т.Г., суддів Гайдара А.В., Компанієць І.Д., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2023 р. у справі № 200/1874/23 (головуючий І інстанції Логойда Т.В.) за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання неправомірними дій та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
УСТАНОВИВ:
Позивач звернулась до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просила:
- визнати неправомірними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 04.01.2023 року № 10, яким відмовлено в проведенні перерахунку пенсії;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області здійснити перерахунок пенсії на підставі довідки від 21.02.2019 року № 02/476 про заробітну плату для обчислення пенсії.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 04.01.2023 року №10, прийняте щодо ОСОБА_1 . Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.12.2022 року та провести перерахунок її пенсії з урахуванням заробітної плати, що зазначена в довідці від 21.02.2019 року №02/476, що видана ПАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь». В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Відповідач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції, прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позову.
В обґрунтування доводів зазначає, що відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, що затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року №309, вся територія Маріупольського району Донецької області (в тому числі м. Маріуполь) з 05.03.2022 року є тимчасово окупованою російською федерацією територією України. Враховуючи наведене, проведення перевірки обґрунтованості видачі поданої позивачем до відповідача довідки про заробітну плату, відповідності змісту довідки первинним документам, на підставі яких вона видана, є неможливим.
Обов`язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період роботи до 01 липня 2000 року є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, зокрема, виписками з особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.
Відповідно до ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області як отримувач пенсії за віком на пільгових умовах (по списку № 2), яка їй призначена з 12.02.2019 року.
12.12.2022 року позивач звернулася до органу Пенсійного фонду України із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням заробітної плати по 30.06.2020 року (до 01.07.2020 року) на підставі ст. 65 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (заява зареєстрована за № 19250), в якій просила обчислити пенсію виходячи з її середньомісячного заробітку за період роботи з 01.07.1995 року по 30.06.2000 року на ПрАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь» (60 календарних місяців).
До заяви додала довідку від 21.02.2019 року № 02/476 про заробітну плату для обчислення пенсії, що видана ПрАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь», в якій відображена її заробітна плата за вказаний період роботи.
30.12.2022 року позивач подала заяву про перерахунок пенсії з урахуванням заробітної плати по 30.06.2020 року (до 01.07.2020 року) на підставі ст. 65 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», до якої додала довідку від 21.02.2019 року № 02/476 про заробітну плату для обчислення пенсії, що видана ПрАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь». В заяві вказала адресу, на яку переїхало підприємство, що видало довідку, також просила повернутися до розгляду заяви від 12.12.2022 року.
Подану заяву за принципом екстериторіальності (відповідно до Порядку, що затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 16.12.2020 року №25-1) розглянуто Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області.
Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 04.01.2023 року №10 в перерахунку пенсії відмовлено у зв`язку з тим, що довідка про заробіток для обчислення пенсії не підлягає врахуванню, оскільки не підтверджена первинними документами (відсутній акт перевірки довідки).
Про зміст вказаного рішення позивача повідомлено листом Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві від 06.01.2023 року 2600-0205-8/3142 та пізніше - листом Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 08.03.2023 року № 3343-3569/Г-02/8-0500/23 на звернення позивача.
Судом також встановлено, що листом Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 19.01.2023 року 785-1/Г-02/8-0500/23 на звернення позивача на вебпортал від 30.12.2022 року № ВЕБ-05001-Ф-С-22-109901 (яке зареєстровано 02.01.2023 року за № 1/Г-0500-23), повідомлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області - з 12.02.2019 та отримує пенсію за віком, призначену відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Відповідно до даних електронної пенсійної справи до заяви на призначенням пенсії від 12.02.2019 року, зареєстрованої за № 280, було долучено довідку від 21.02.2019 року №02/476 про заробітну плату за період з 01.07.1995 року по 30.06.2000 року, що видана ПАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь». В наданій довідці
ім`я « ОСОБА_2 » не відповідає імені, що зазначено в паспорті НОМЕР_1 «Наталія», тому довідку не прийнято до розгляду та не створено запит на проведення її перевірки.
02.02.2023 року позивач ще раз подала заяву про перерахунок пенсії з урахуванням заробітної плати по 30.06.2020 року (до 01.07.2020 року) на підставі ст. 65 Закону України «Про пенсійне забезпечення» та ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», до якої додала ту ж довідку (довідку від 21.02.2019 року № 02/476 про заробітну плату для обчислення пенсії, що видана ПрАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь»).
Заява позивача зареєстрована 03.02.2023 року за № 2027/Г-0500-23 та розглянута Головним управлінням Пенсійного фонду України в Донецькій області відповідно до Закону України «Про звернення громадян» з наданням відповіді від 10.02.2023 року № 1940-2027/Г-02/8-0500/23, в якій зазначено, що надану нею довідку направлено на перевірку до підрозділу контрольно-перевірочної роботи органу Пенсійного фонду України. Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ПАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь» (код ЄДРПОУ 00191158) зареєстроване за адресою: 69008, м. Запоріжжя, Південне шосе, 89, каб. 12; попереднє місце реєстрації: 87500, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Лепорського, 1, яке включено до переліку тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України. З метою з`ясування фактичного місцезнаходження архівних фондів підприємства та можливості проведення перевірок довідок, наданих для призначення (перерахунку) пенсій, на підприємство направлено лист від 20.01.2023 № 0500-1001-8/7552, проте відповідь не отримана. Також повідомлено, що у разі можливості проведення перевірки та підтвердження результатів перевірки первинних документів, що слугували підставою для видачі довідки про заробітну плату, та підтвердження зазначених в довідці сум заробітної плати, обчислення пенсії буде здійснено зі строків, передбачених ч. 4 ст. 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».
Листом Пенсійного фонду України від 11.04.2023 року №2800-030201-8/19538 на звернення позивача, що надійшло з Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (вх. № 11901/Г-2800-23 від 14.03.2023 року), повідомлено, що за інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в матеріалах її пенсійної справи міститься довідка про заробітну плату від 21.02.2019 №02/476, що видана ПРАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь» (далі підприємство) за 1995-2000 роки, у якій зазначено, що первинні документи знаходяться в м. Маріуполі. У зв`язку із введенням в Україні воєнного стану та зважаючи на бойові дії на території м. Маріуполя, проведення перевірки підприємства на теперішній час неможливо. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців та громадських формувань вказане підприємство (код ЄДРПОУ 00191158) перереєстроване в м. Запоріжжя. Тому з метою з`ясування фактичного місцезнаходження архівних фондів підприємства та можливості проведення перевірки довідки, на підприємство були направлені листи від 23.09.2022 року №0500-2301-8/57392, від 20.01.2023 року №0500-1001-8/7552. Наразі відповіді не надходили.
При вирішенні справи суд виходить з наступного.
На підставі частини 1 статті 26 Закону №1058-IV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.
Згідно із статтею 64 Закону України "Про пенсійне забезпечення" пенсії обчислюються за встановленими нормами у процентах до середньомісячного заробітку, що визначається відповідно до статей 65-67 цього Закону, який громадяни одержували перед зверненням за пенсією.
Позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області як отримувач пенсії за віком на пільгових умовах, яка їй призначена з 12.02.2019 року.
Статтею 65 Закону України "Про пенсійне забезпечення" визначено загальний порядок визначення середньомісячного заробітку для обчислення пенсій, згідно якого середньомісячний заробіток для обчислення пенсій береться за будь-які 60 календарних місяців роботи підряд протягом усієї трудової діяльності незалежно від перерв у роботі та за період роботи, починаючи з 1 липня 2003 року до моменту звернення за пенсією. Заробіток за період роботи до 1 липня 2003 року враховується на підставі документів про нараховану заробітну плату (виплати, дохід), виданих у встановленому законодавством порядку, а за період роботи починаючи з 1 липня 2003 року - за даними персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування.
Разом із тим, відповідно до частини 1 статті 40 Закону №1058-IV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.
Таким чином, вищезазначена норма є диспозитивною і надає пенсіонерам право вибору різних періодів нарахування заробітної плати для обчислення пенсії на умовах, визначених чинним законодавством.
Згідно з частиною 1 статті 44 Закону №1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Більш детально питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №1058-IV врегульовано Порядком надання та оформлення документів для призначення (перерахунку), затвердженого постановою управління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1 (далі - Порядок №22-1).
Згідно з підпунктом 3 пункту 2.1 Порядку № 22-1 за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.
На підставі пункту 2.10 цього ж Порядку №22-1 довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми. Установлення заробітку для обчислення пенсії на підставі показань свідків не допускається. Виписка зі штатного розпису про посадовий оклад, профспілкові квитки, квитки партій та рухів, громадських об`єднань не є документами, що засвідчують фактичний заробіток для обчислення розміру пенсії.
Із аналізу зазначених положень діючого законодавства слідує, що підставою для проведення розрахунку пенсії згідно ч. 1 ст. 40 Закону №1058-IV на основі довідки про заробітну плату, є підтвердження відомостей про таку заробітну плату додатковою інформацією - первинними чи іншими документами про нараховану та сплачену заробітну плату тим підприємством, де працював заявник.
Як встановлено матеріалами справи, рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області від 04.01.2023 року №10 в перерахунку пенсії відмовлено у зв`язку з тим, що довідка про заробіток для обчислення пенсії не підлягає врахуванню, оскільки не підтверджена первинними документами.
Крім того, з метою з`ясування фактичного місцезнаходження архівних фондів підприємства та можливості проведення перевірки довідки, на підприємство були направлені листи від 23.09.2022 року №0500-2301-8/57392, від 20.01.2023 року №0500-1001-8/7552. Наразі відповіді не надходили.
Проте колегія суддів звертає увагу, що неможливість вчинення державним органом тих чи інших дій, у даному випадку проведення перевірки достовірності відомостей, підтверджених в особових рахунках та визначення сум, на які нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, не може бути підставою для обмеження прав пенсіонера, оскільки це не залежить від волі особи.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 26 жовтня 2022 року у справі №808/1735/18.
Окрім того, проводити планові та позапланові перевірки документів для оформлення пенсії, виданих підприємствами, установами та організаціями, а також поданих відомостей про застрахованих осіб, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсійні виплати; територіальні органи Пенсійного фонду України мають право згідно п.2 ч.1 ст. 64 Закону 1058. Таке право передбачене і в п.4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженому постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 р. № 1566/11846 (далі - Порядок 22-1).
Тому, з наведених норм права слідує, що перевірка достовірності виданих підприємством документів покладається на пенсійний орган, а сумніви останнього щодо обґрунтованості їх видачі, самі по собі не можуть бути підставою для відмови у неврахуванні заробітної плати при призначенні пенсії.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 21.02.2020 у справі №291/99/17.
Також, Верховний Суд у постанові від 08.02.2021 у справі №2487/68/17, дійшов висновку, що особа, яка звертається за отриманням пенсії, не може нести відповідальність за неналежне оформлення роботодавцем особових справ працівників, відсутність у них певних документів, їх умисне ненадання на запити уповноважених органів, зокрема під час проведення пенсійним органом зустрічних перевірок на предмет достовірності поданих йому на розгляд документів (в тому числі уточнюючих довідок) і обґрунтованості їх видачі, й так само за неналежне, неповне проведення пенсійним органом таких перевірок.
Як вбачається з матеріалів справи, подана позивачем до органу Пенсійного фонду України довідка про заробітну плату за період роботи позивача по 30 червня 2000 року (що відображений в її трудовій книжці) містить назви первинних документів, на підставі яких її видано (зазначено, що її видано на підставі розрахункових листів за вказаний в довідці період), їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам (а саме: 87500, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Лепорського, 1). Довідка підписана відповідними посадовими особами та завірена печаткою підприємства, що її видало.
Отже, довідка відповідає вимогам Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", що затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1.
Відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, що затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 року № 309, вся територія Маріупольського району Донецької області (в тому числі м. Маріуполь) з 05.03.2022 року є тимчасово окупованою Російською Федерацією територією України.
Враховуючи наведене, проведення перевірки обґрунтованості видачі поданої позивачем до відповідача довідки про заробітну плату, відповідності змісту довідки первинним документам, на підставі яких вона видана, є неможливим.
Отже, враховуючи наведені правові висновки Верховного Суду, орган Пенсійного фонду України неправомірно не врахував подану позивачем довідку про заробітну плату та оскарженим рішенням відмовив в перерахунку пенсії позивача з урахуванням заробітної плати, що зазначена в такій довідці, чим порушив пенсійні права позивача.
В даному випадку, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для неврахування довідки від 21.02.2019 року № 02/476, оскільки відсутні докази зловживання пенсіонером своїми правами чи зазначення роботодавцем неправдивих відомостей.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції правомірно скасовано спірне рішення та зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.12.2022 року та провести перерахунок її пенсії з урахуванням заробітної плати, що зазначена в довідці від 21.02.2019 року №02/476, що видана ПАТ «Металургійний комбінат «Азовсталь».
Відповідно до положень ч. 1 ст. 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду без змін, якщо визнає, що суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне залишити апеляційні скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, оскільки суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.
Керуючись статтями 308, 311, 316, 317, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2023 р. у справі №200/1874/23 - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 червня 2023 р. у справі №200/1874/23 - залишити без змін.
Повне судове рішення складено 31 жовтня 2023 року.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Т.Г. Гаврищук
Судді: А.В. Гайдар
І.Д. Компанієць