Унікальний номер справи 333/6051/23
Номер провадження 2/333/2863/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2023 року м. Запоріжжя
Комунарський районний суд м. Запоріжжя у складі головуючого - судді Ковальової Ю.В., секретар судового засідання - Дондик О.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Водоканал» про захист прав споживачів щодо здійснення перерахунку вартості спожитої холодної води за показами розподільного приладу обліку,
за участі:
позивача - ОСОБА_1 ,
представника позивача - ОСОБА_2 ,
представника відповідача - Косяк А.Ю. ,
в с т а н о в и в:
24 липня 2023 року ОСОБА_1 звернулась до Комунального підприємства «Водоканал» про захист прав споживачів щодо здійснення перерахунку вартості спожитої холодної води за показами розподільного приладу обліку. Позов обгрунтовано наступним. Вона проживає в квартирі АДРЕСА_1 , в якій зареєстровано три особи. Вказана квартира обліковується як споживач послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, постачальником (виконавцем) яких є Комунальне підприємство «Водоканал». На ім`я позивача , як споживача (абонента), відкрито особовий рахунок № НОМЕР_1 .
У квартирі, для обліку наданих послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, представником КП «Водоканал», було встановлено та опломбовано лічильник обліку холодної води КВ - 1,5, заводський номер 030915, що зафіксовано відповідним Актом від 29.05.2004 року.
Умовами Типового Договору, чинного на момент виникнення спірних правовідносин, про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженим Постановою Кабінету міністрів України від 21 липня 2005р. № 630, укладення якого між Виконавцем та Споживачем було обов`язкове, регулювалися відносини щодо надання та отримання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.
Серед іншого, Договором визначались права та обов`язки сторін, зокрема право Споживача на періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку, а також обов`язок Виконавця контролювати установлені міжповіркові інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку води і теплової енергії, забезпечувати їх обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж).
Отже, періодичну повірку приладу обліку холодної води, згідно норм міжповірочних інтервалів, проводив Відповідач, як підприємство - постачальник послуг. Останню повірку проведено 31.05.2014 року, з наступним терміном повірки ІІ-й квартал 2017 року. В подальшому, будь якої інформації щодо зміни установлених міжповіркових інтервалів, так само як і вимог про необхідність проведення повірки приладу обліку холодної води на адресу позивача з боку Відповідача не надходило.
Розрахунок плати за отримані послуги, після ІІ-го кварталу 2017р., Відповідач здійснював згідно показань лічильника холодної води наданих позивачем , як Споживачем.
З квитанції про оплату послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, позивач дізналася, що з липня 2021 року Відповідач змінив умови розрахунку оплати за централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, та почав проводити нарахування за послуги без врахування показів приладу обліку холодної води.
На письмовий запит щодо обставин, які стали підставою для неврахування показів приладу обліку холодної води, Відповідач у Листах № 2617/22/08 від 05.07.2022р. та № 3930/22/08 від 26.09.2022р. зазначив, що «Відповідно до норм діючого законодавства, міжповірочний інтервал на лічильники води, становить 4 роки, після закінчення якого, необхідне проведення періодичної повірки такого вузлу обліку, яка здійснюється за рахунок власника такого вузлу обліку. Нарахування за послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення здійснюється на підставі показань приладів обліку, які є справними та повіреними у встановленому порядку.
Повірка приладу обліку холодної води за адресою: АДРЕСА_2 виконувалась у ІІ-му кварталі 2014р.
Починаючи з ІІІ-го кварталу 2018р., КП «Водоканал», неодноразово намагався отримати доступ для зняття контрольних показань приладу обліку холодної води та оформлення направлення на повірку, в результаті чого залишало Споживачу відповідну інформацію на паперовому носії.
15.06.2021р. КП «Водоканал» надіслало лист (віх. № 11543 кв/8.5) за адресою: АДРЕСА_2 , про надання доступу представнику КП «Водоканал» для зняття контрольних показань, після чого здійснити повірки засобу обліку холодної води та дати заявку на його опломбування, та попередило Споживача про нарахування плати з 16.07.2021 року за нормативами (нормами) споживання у разі відсутності доступу до приладу обліку.
Оскільки у зазначений строк, представнику КП «Водоканал» не було надано доступу до приладу обліку холодної води, а використовувати не повірені прилади обліку не допускається, з 16.07.2021 року прилад обліку холодної води за адресою: АДРЕСА_2 , знято з абонентського обліку КП «Водоканал», нарахування за послуги з централізованого водопостачання та водовідведення за особовим рахунком № НОМЕР_1 проводиться за нормою водоспоживання, затвердженою відповідним рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради 0,245 куб. метрів на добу з розрахунку на одну особу».
09.03.2023р. вузол розподільного обліку питної води КВ - 1,5, заводський номер 030915, встановлений за адресою: АДРЕСА_2 , прийнято на абонентський облік КП «Водоканал» та опломбовано. Будь яких несправностей зазначеного засобу обліку не виявлено.
Вказує, що з положень Закону України «Про житлово-комунальні послуги», Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630, Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 474 від 08.07.2015р. випливає, що дії Відповідача, як виконавця послуг, з неврахування показів приладу обліку, не ґрунтуються на законі, оскільки покази приладу обліку не враховуються лише у випадках несправності засобів обліку, що не підлягають усуненню, але таких обставин не існувало.
Нездійснення ж своєчасної повірки приладу обліку холодної води не з вини позивача як споживача, не може мати зворотнім боком покладення на позивача невиправданих витрат за послугу, що не була нею отримана належним чином.
У відзиві на позовну заяву, надісланому на адресу суду 01.09.2023, представник відповідача посилався на безпідставність та необґрунтованість позовних вимог, просив відмовити в задоволенні позову з наступних підстав. Відповідно ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон), законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.
Згідно ч.4 ст. 17 Закону, періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором, а у разі укладення співвласниками багатоквартирного будинку індивідуальних договорів про надання відповідної комунальної послуги періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) таких вузлів обліку забезпечуються виконавцем комунальної послуги за рахунок плати за абонентське обслуговування, встановленої відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
На сьогодні, відповідно до норм Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» повноваження по встановленню тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), належать зазначеній Комісії.
Згідно з Постановою НКРЕКП № 2499 від 16.12.2020р., структурою тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення не передбачені витрати на обслуговування та повірку індивідуальних засобів обліку води.
Таким чином, повірка та ремонт приладів, що забезпечують індивідуальний облік води, які знаходяться у власності фізичних осіб, здійснюється за кошти абонентів (споживачів).
В квартирі за адресою позивача: АДРЕСА_2 встановлений прила д, що забезпечує індивідуальний облік холодної води.
Остання повірка вищезазначеного приладу була здійснена у ІІ кварталі 2014р.
Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.10.2016р. №1747 «Про затвердження міжповірочних інтервалів законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, за категоріями» (надалі Наказ), на засоби вимірювальної техніки (лічильники води) встановлено міжповірочний інтервал 4 (чотири) роки, після закінчення якого вони підлягають періодичній повірці.
На підставі наведеного КП «Водоканал», як суб`єкт господарювання, що надає послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, на адресу ОСОБА_1 надіслало лист вих.№ 11543кв/8.5 від 15.06.2021р. Даним листом позивачу було повідомлено про необхідність здійснення державної повірки засобу обліку холодної води, встановленого за адресою: АДРЕСА_2 . Також зазначеним листом позивача було попереджено, що в разі не проведення своєчасної повірки приладу обліку холодної води, підприємство буде вимушено проводити нарахування згідно з нормою водоспоживання.
Також, листом вих.№ 2617/22/08 від 05.07.2022р. на запит ОСОБА_1 КП «Водоканал» надало вичерпну інформацію щодо необхідності та порядку проведення повірки приладу обліку, встановленого у позивача.
Крім того, в період з 01.07.2018р. по 15.07.2021р. працівники КП «Водоканал» неодноразово намагались отримати доступ для зняття контрольних показань приладу обліку холодної води та надання направлення на його повірку, в результаті чого залишали відповідну інформацію на паперових носіях.
Отже, позивач був повідомлений належним чином про необхідність проведення повірки приладу обліку холодної вводи, встановленого за його адресою, а також про порядок здійснення нарахувань за надані послуги в разі не проведення такої повірки. На підтвердження цього, позивачем додані до позовної заяви копії вищезазначених листів.
Звертають увагу суду, що на підставі заяви позивача від 03.01.2023р. КП «Водоканал» було прийнято на облік прилад обліку води, встановлений за адресою: АДРЕСА_2 , про що складений відповідний акт.
На підставі наведеного, з 03.01.2023р. нарахування за послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення за адресою позивача підприємство здійснює на підставі показань приладу обліку.
Враховуючи все вищезазначене, а також те, що станом на 16.07.2021р. позивачем не була здійснена повірка приладу, що забезпечує індивідуальний обліку води за його адресою, КП «Водоканал» був позбавлений законних підстав для здійснення нарахувань за використані послуги на підставі показань такого приладу.
16.10.2023 від позивача надійшла відповідь на відзив, в якому зазначено наступне. Так, порушенням прав позивача відповідачем є невиконання останнім свого обов`язку з своєчасного повідомлення її, як споживача, про необхідність проведення повірки приладу обліку холодної води, а також безпідставне неврахування показів приладу обліку холодної води.
Отже, умовами Типового Договору, чинного на момент виникнення спірних правовідносин, про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженим Постановою Кабінету міністрів України від 21 липня 2005р. № 630, укладення якого між Виконавцем та Споживачем було обов`язкове, регулювалися відносини щодо надання та отримання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.
Вказаним Договором встановлювався обов`язок для Відповідача, як виконавця послуг, контролювати установлені міжповіркові інтервали повірки квартирних засобів обліку холодної води.
Законом України «Про житлово-комунальні послуги» № 2189-VII від 09.11.2017р., який введено в дію з 1 травня 2019 року врегулювано відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.
П.12 ч.2 ст. 8 Закону № 2189-VII (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено обов`язок для Виконавця комунальної послуги, контролювати дотримання встановлених міжповіркових інтервалів вузлів комерційного обліку.
Відповідно до п.10 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 (втрата чинності 01.05.2022), оплата послуг за показаннями засобів обліку води, встановлених у квартирі (будинку садибного типу), проводиться лише у разі здійснення обліку в усіх точках розбору холодної та гарячої води у квартирі (будинку садибного типу) незалежно від наявності засобів обліку на вводах у багатоквартирний будинок.
Справляння плати за нормативами (нормами) споживання за наявності квартирних засобів обліку без урахування їх показань не допускається, за винятком випадків, передбачених абз.5 п.15 цих Правил (у разі несправності засобів обліку води і теплової енергії, що не підлягає усуненню, плата за послуги з моменту її виявлення вноситься згідно з нормативами (нормами споживання). Виконавець і споживач не мають права відмовлятися від врахування показань засобів обліку.
Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність» № 1314-VII від 05.06.2014р. врегулювано відносини, що виникають в процесі провадження метрологічної діяльності (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).
Частиною другою ст. 8 Закону № 1314.-VII визначено, що експлуатація засобів вимірювальної техніки, які застосовуються у сфері законодавчо регульованої метрології (далі - законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки), здійснюється з дотриманням правил застосування таких засобів, встановлених у нормативно-правових актах, і вимог щодо їх експлуатації, встановлених в експлуатаційних документах на такі засоби.
Статею 17 Закону № 1314-VII зазначено, що законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.
Порядок подання таких засобів на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, а також порядок оплати за періодичну повірку, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Як слідує з п. 7 Порядку подання засобів вимірювальної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України № 474 від 08.07.2015р., виконавець не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки або протягом трьох робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення за формою згідно з додатком 1 рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем.
З наведених положень випливає, що дії Відповідача, як виконавця послуг, з неврахування показів приладу обліку, не ґрунтуються на законі, оскільки покази приладу обліку, не враховуються лише у випадках несправності засобів обліку, що не підлягають усуненню, але таких обставин не існувало.
Також, несвоєчасне здійснення повірки приладу обліку холодної, сталось в результаті невиконання Відповідачем умов Договору, та не повідомлення позивача , як споживача його послуг, у встановлений законодавством термін та спосіб, про настання строку проведення періодичної повірки засобу обліку холодної води.
23.10.2023 від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких вказано наступне. Так, в квартирі за адресою: АДРЕСА_2 був встановлений індивідуальний лічильник холодної води, передостання повірка якого проводилась у ІІ кварталі 2014 р. Вказане підтверджується актом технічного обстеження водопроводу від 31.05.2014 р., який підписано представником КП «Водоканал» та Позивачем, копію якого долучено до матеріалів справи. Крім того, в цьому акті зазначено дату наступної повірки - ІІ квартал 2017 р. Звертаємо увагу, що вказаний акт підписано споживачем ОСОБА_1 , тобто Позивач була повідомлена про строк наступної повірки.
Оскільки повірка не була проведена у встановлений законом строк, на адресу Позивача неодноразово виходили представники КП «Водоканал» для здійснення огляду приладу обліку та зняття контрольних показань та повідомлення про необхідність здійснення повірки, однак доступу до лічильника води ними отримано не було, про що свідчать акти технічного обстеження від 10.07.2018 р., 11.12.2018 р., 19.06.2019 р., 24.09.2019 р., 20.05.2020 р., 26.08.2020 р., 28.04.2021 р., які надіслані КП «Водоканал» до суду та до Позивача разом з клопотанням про приєднання доказів.
Листом №11543/8,5 від 15.06.21 р. КП «Водоканал» повідомляло Позивача про необхідність здійснення державної повірки засобу обліку холодної води та про наслідки нездійснення повірки у місячний строк - проведення нарахувань згідно з нормою водоспоживання. Вказаний лист направлено Позивачу, що підтверджується списком згрупованих поштових відправлень від червня 2021 р., відправником якого є КП «Водоканал» та копія якого міститься у матеріалах справи.
Таким чином, КП «Водоканал» вжито всіх необхідних заходів для здійснення повідомлення Позивача про здійснення повірки приладу обліку холодної води. Крім того, повірка повинна була бути проведена у ІІ кварталі 2017 р., а нарахування згідно з нормою водоспоживання почали проводити тільки з липня 2021 р.
У своїй відповіді на відзив Позивач посилається на п.7 Порядку подання засобів вимірюваної техніки на періодичну повірку, обслуговування та ремонт, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №474 від 08.07.2015 р. (далі - Порядок), згідно якого виконавець не пізніше ніж за місяць до настання строку проведення періодичної повірки засобу вимірювальної техніки або протягом трьох робочих днів з дня отримання відомостей про необхідність його ремонту інформує про це споживача шляхом надсилання повідомлення за формою згідно з додатком 1 рекомендованим листом з повідомленням про вручення або в інший спосіб, що підтверджуватиме отримання його споживачем.
Звертають увагу, що дія вказаного Порядку поширюється на операторів зовнішніх інженерних мереж (суб`єктів господарювання), що здійснюють обслуговування засобів вимірювальної техніки (результати вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду), тобто норми вказаного Порядку є обов`язковими та застосовуються відносно комерційних приладів обліку та не регулюють питання повірки розподільних приладів обліку, з приводу якого виникають спірні правовідносини.
Щодо «дій Відповідача, як виконавця послуг, з неврахування приладів обліку, оскільки покази приладу обліку не враховуються лише у випадках несправності засобів обліку, що не підлягають усунення, але таких обставин не існувало».
За приписами п.п. 17, 18 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» повірка засобів вимірювальної техніки - сукупність операцій, що включає перевірку та маркування та/або видачу документа про повірку засобу вимірювальної техніки, які встановлюють і підтверджують, що зазначений засіб відповідає встановленим вимогам; періодична повірка засобів вимірювальної техніки - повірка, що проводиться протягом періоду експлуатації засобів вимірювальної техніки через встановлений проміжок часу (міжповірочний інтервал).
До листопада 2016 р. періодичність повірки засобів вимірювальної техніки здійснювалась згідно інформації, внесеної до Держреєстру України, яка визначалась Держстандартом України та публікувалася в «Покажчику засобів вимірювальної техніки» та для крильчастих лічильників води КВ-1,5 міжповірочний інтервал становив 3 роки.
Відповідно до ч.1,2 ст.17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.
Також порядок надання комунальних послуг, права та відповідальність споживачів і виконавців цих послуг на час виникнення спірних правовідносин регламентувались Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 (далі - Правила № 630).
Згідно п. 15 Правил № 630, засоби обліку води і теплової енергії, встановлені у квартирі (будинку садибного типу) та на вводі у багатоквартирний будинок, підлягають періодичній повірці.
Пп 4 п. 32 Правил № 630 встановлено обов`язок виконавця контролювати установлені міжповіркові інтервали, проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж.
Відповідно до пп. 3 п. 4 розділу І Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 22.11.2018 № 315, для розподілу не приймаються показання вузла розподільного обліку, приладу розподільного обліку теплової енергії, що зняті (надані), починаючи з дати встановлення факту виходу його з ладу (закінчення строку повірки засобу вимірювальної техніки, що входить до його складу) або встановлення факту несанкціонованого втручання в його роботу (самовільний демонтаж, умисне знищення, пошкодження, розкомплектування, у тому числі порушення цілісності пломб, тощо), до дати прийняття на абонентський облік відремонтованого чи заміненого вузла розподільного обліку, приладу розподільного обліку теплової енергії або повіреного засобу вимірювальної техніки, що входить до його складу.
Відповідно до ч.1, 4 ст. 8 ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» у сфері законодавчо регульованої метрології застосовуються засоби вимірювальної техніки,які відповідають вимогам щодо точності, регламентованим для таких засобів,у встановлених умовах їх експлуатації. Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та в продаж і видавати напрокат лише за умови їх відповідності цьому Закону та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.
Квартирні засоби обліку беруться виконавцем на абонентський облік якщо вони пройшли повірку.
Враховуючи все вищезазначене, а також те, що споживачем не було здійснено повірку приладу, що забезпечують індивідуальний облік води за її адресою, КП «Водоканал» був позбавлений законних підстав для здійснення нарахувань за використані послуги на підставі показань такого приладу.
У зв`язку із вищевикладеним, КП «Водоканал», як виконавцем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, виконано свій обов`язок щодо контролю установлених міжповіркових інтервалів, передбаченого Правилами №630 та неодноразово повідомлено споживача про необхідність здійснення повірки приладу обліку води та порядку нарахувань за надані послуги в разі нездійснення такої повірки.
Ухвалою суду від 31 липня 2023 року відкрите провадження у справі, розгляд якої призначено в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
В судовому засіданні позивач, представник позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просили суд задовольнити позов.
Представник відповідача в судовому засіданні вимоги не визнала, просила в задоволенні позову відмовити з огляду на підстави, викладені у відзиві та запереченнях на відповідь на відзив.
Суд, заслухавши учасників справи, дослідивши надані сторонами докази, приходить до наступного.
Завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує право на справедливий судовий розгляд.
Згідно абзацу 10 пункту 9 рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003 правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Відповідно до ст.12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Згідно ст.13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Збирання доказів у цивільних справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд має право збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи лише у випадках, коли це необхідно для захисту малолітніх чи неповнолітніх осіб або осіб, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена, а також в інших випадках, передбачених цим Кодексом.
Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.
Згідно ст.ст.76-81 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для справи. Докази повинні бути належними, допустимими та достовірними. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 зареєстрована та проживає за адресою: квартира АДРЕСА_1 та є споживачем послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, постачальником (виконавцем) яких є Комунальне підприємство «Водоканал», на її ім`я, як споживача (абонента), відкрито особовий рахунок № НОМЕР_1 .
У квартирі для обліку наданих послуг з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, представником КП «Водоканал» було встановлено та опломбовано лічильник обліку холодної води КВ - 1,5, заводський номер 030915, що зафіксовано відповідним Актом від 29.05.2004 року.
Відносини між позивачем та відповідачем регулюються Законом України «Про житлово-комунальні послуги», Законом України «Про метрологію та метрологічну діяльність», Законом України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання», Законом України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», Законом України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою КМУ № 630 від 21.07.2005 року в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до переліку житлово-комунальних послуг належать, зокрема, послуги з централізованого водопостачання, централізованого водовідведення.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.
Частиною 4 статті 23 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» передбачено, що послуга з централізованого водопостачання надається згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та вимогами правил надання послуг з централізованого водопостачання, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом.
Відповідно до п.6 ч.1 ст. 1 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» вузол розподільного обліку - вузол обліку, що забезпечує індивідуальний облік споживання відповідної комунальної послуги в будівлях, де налічуються два та більше споживачів.
Згідно до ч.1 ст. 6 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» обслуговування та заміна вузлів комерційного обліку здійснюються оператором зовнішніх інженерних мереж відповідно до цього Закону, якщо інше не передбачено договорами про надання комунальних послуг, укладеними відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги", з урахуванням вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".
При цьому, відповідно до п.10 ч.1 ст. 1 Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» під обслуговуванням вузлів обліку слід розуміти: огляд, опломбування/розпломбування, періодична повірка (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж), ремонт засобів вимірювальної техніки, які є складовою частиною вузла обліку, забезпечення дистанційної передачі результатів вимірювання (за наявності), ремонт та заміна допоміжних засобів вузла обліку, а за згодою власника (співвласників) будівлі також охорона або страхування вузла обліку.
Щодо доводів позивача про те, що відповідальність за проведення повірки лічильника лежить на відповідачеві, суд зазначає наступне.
Згідно зі ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту.
Згідно з частиною четвертою статті 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», в редакції на час виникнення спірних правовідносин, періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) вузлів обліку, що забезпечують індивідуальний облік споживання теплової енергії та води в квартирах (приміщеннях) будинку, здійснюються за рахунок власників таких вузлів обліку, якщо інше не встановлено договором, а у разі укладення співвласниками багатоквартирного будинку індивідуальних договорів про надання відповідної комунальної послуги періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування і монтаж) таких вузлів обліку забезпечуються виконавцем комунальної послуги за рахунок плати за абонентське обслуговування, встановленої відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
На сьогодні, відповідно до норм Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» повноваження по встановленню тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), належать зазначеній Комісії.
Згідно ст.3 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», до її повноважень належить формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики.
Отже, керуючись положеннями Закону України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» та Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», КП «Водоканал» здійснює нарахування за послуги з водопостачання та водовідведення на підставі тарифів, затверджених НКРЕКП.
Розмір тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, структуру тарифу із зазначенням складових встановлює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідними постановами.
Так НКРЕКП прийняла Постанову № 2499 від 16.12.2020р. «Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 16 червня 2016 року № 1141».
Згідно з Постановою НКРЕКП № 2499 від 16.12.2020р., структурою тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення не передбачені витрати на обслуговування та повірку індивідуальних засобів обліку води.
Таким чином, повірка та ремонт приладів, що забезпечують індивідуальний облік води, які знаходяться у власності фізичних осіб, здійснюється за кошти абонентів (споживачів) (з дати набрання чинності Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання»- 02.08.2017 року ).
В квартирі за адресою позивача: АДРЕСА_2 встановлений прилад, що забезпечує індивідуальний облік холодної води.
Остання повірка вищезазначеного приладу, як вбачається з копії акту технічного обстеження водоводу від 31.05.2024, була здійснена у 1 кварталі 2014р., вказано дату наступної повірки- 2 квартал 2017, про що під розпис повідомлено ОСОБА_1 .
Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 13.10.2016р. №1747 «Про затвердження міжповірочних інтервалів законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, за категоріями» (надалі Наказ), на засоби вимірювальної техніки (лічильники води) встановлено міжповірочний інтервал 4 (чотири) роки, після закінчення якого вони підлягають періодичній повірці.
Встановлено, що повірка лічильника не була проведена у встановлений законом строк.
Як вбачається з копії листа, вих.№ 11543кв/8.5 від 15.06.2021р., КП «Водоканал», як суб`єкт господарювання, що надає послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, на адресу ОСОБА_1 15.06.2021р надіслало лист, яким позивачу було повідомлено про необхідність здійснення державної повірки засобу обліку холодної води. Також зазначеним листом позивача було попереджено, що в разі не проведення своєчасної повірки приладу обліку холодної води, підприємство буде вимушено проводити нарахування згідно з нормою водоспоживання.
Крім того, як вбачається з копій актів технічного обстеження від 10.07.2018 р., 11.12.2018 р., 19.06.2019 р., 24.09.2019 р., 20.05.2020 р., 26.08.2020 р., 28.04.2021 р., якими підтверджується неодноразовий вихід представниками КП «Водоканал» за адресою Позивача для здійснення огляду приладу обліку холодної води, зняття контрольних показань та видачі повідомлення для здійснення повірки, однак доступ до квартири отримано представниками не було. Крім того, у вказаних актах зазначається, що представники КП «Водоканал» залишали повідомлення для Позивача у вхідних дверях та поштовій скриньці, в яких зазначено номери засобів зв`язку представників КП «Водоканал».
Отже, суд доходить висновку, що КП «Водоканал» вжито всіх необхідних заходів для здійснення неодноразового доступу представниками КП «Водоканал» до приладу обліку холодної води встановленого у квартирі Позивача для здійснення повірки та для повідомлення Позивача про необхідність здійснення повірки, що підтверджується вищевказаними доказами.
КП «Водоканал» здійснює свою діяльність в межах, установлених законами України. Порядок розрахунків за послуги водопостачання та водовідведення передбачений Законом України «Про житлово-комунальні послуги», «Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення», які затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 року №630 (Далі Правил), станом на час виникнення спірних правовідносин.
Згідно п.11 Правил, нарахування за користування послугами водопостачання та водовідведення проводяться виходячи з розміру затверджених тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку, відповідно до кількості осіб, проживаючих за вказаною адресою.
Пунктом 10 Правил, оплата послуг за показаннями засобів обліку води, встановлених у квартирі (будинку садибного типу), проводиться лише у разі здійснення обліку в усіх точках розбору холодної та гарячої води у квартирі (будинку садибного типу) незалежно від наявності засобів обліку на вводах у багатоквартирний будинок.
Пунктами 9, 15 Правил передбачено, що квартирні засоби обліку води і теплової енергії, приймаються на абонентський облік та підлягають періодичній повірці. Періодична повірка засобі обліку води і теплової енергії проводиться у строк, що не перевищує одного місяця. За цей час споживач оплачує відповідні послуги - згідно із середньомісячними показаннями засобів обліку за попередні три місяці. У разі несправності засобів обліку води і теплової енергії, що не підлягає усуненню, плата за послуги з моменту її виявлення вноситься згідно з нормативами (нормами) споживання.
Пунктом 20 Правил № 630 передбачено, що плата за надані послуги вноситься споживачем відповідно до показань засобів обліку води і теплової енергії або затверджених нормативів (норм) споживання на підставі платіжного документа (розрахункової книжки, платіжної квитанції тощо) або відповідно до умов договору на встановлення засобів обліку.
Відповідно до пункту 21 Правил № 630, у разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку води і теплової енергії плата за надані послуги справляється згідно з установленими нормативами (нормами) споживання: з централізованого постачання холодної та гарячої води і водовідведення - з розрахунку на одну особу та на ведення особистого підсобного господарства.
Відповідно до положень вказаних Правил показники засобів обліку, які у визначений законодавством строк не пройшли повірку, не можуть прийматися до розрахунку за послуги. Використання приладів обліку без проведення повірки в строк міжповірочного інтервалу (4 роки) є порушенням норм чинного законодавства та як наслідок свідчить про ймовірну несправність такого приладу обліку без проведення відповідної повірки яка б свідчила про протилежне.
Крім того, відповідно до пп. 3 п. 4 розділу І Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затвердженої Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 22.11.2018 № 315, для розподілу не приймаються показання вузла розподільного обліку, приладу розподільного обліку теплової енергії, що зняті (надані), починаючи з дати встановлення факту виходу його з ладу (закінчення строку повірки засобу вимірювальної техніки, що входить до його складу) або встановлення факту несанкціонованого втручання в його роботу (самовільний демонтаж, умисне знищення, пошкодження, розкомплектування, у тому числі порушення цілісності пломб, тощо), до дати прийняття на абонентський облік відремонтованого чи заміненого вузла розподільного обліку, приладу розподільного обліку теплової енергії або повіреного засобу вимірювальної техніки, що входить до його складу.
Відповідно до ч.1, 4 ст. 8 ст. 17 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» у сфері законодавчо регульованої метрології застосовуються засоби вимірювальної техніки,які відповідають вимогам щодо точності, регламентованим для таких засобів,у встановлених умовах їх експлуатації.
Законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та в продаж і видавати напрокат лише за умови їх відповідності цьому Закону та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.
Квартирні засоби обліку беруться виконавцем на абонентський облік якщо вони пройшли повірку.
Отже, у зв`язку з тим, що станом на 16.07.2021р. позивачем не була здійснена повірка приладу, що забезпечує індивідуальний облік води за його адресою, КП «Водоканал» був позбавлений законних підстав для здійснення нарахувань за використані послуги на підставі показань такого приладу.
На підставі наведеного, КП «Водоканал» з 16.07.2021р. по 02.01.2023р. здійснював нарахування за послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення за адресою: АДРЕСА_2 згідно із встановленою нормою водоспоживання.
Відповідно до позиції Верховного Суду, викладеній у постанові від 11.02.2019 у справі № 233/6570/15-ц заперечення споживача щодо суми заборгованості, нарахованої за відповідними нормами споживання можуть бути визнані обґрунтованими виключно у випадку, коли споживач доведе, що за період нарахування спірної заборгованості облік спожитих послуг відбувався квартирним засобом обліку, який згідно із законом дозволяється застосовувати, тобто який пройшов повірку, що може бути підтверджено відповідним свідоцтвом про повірку.
Разом з тим, як встановлено в судовому засіданні лічильник обліку холодної води КВ - 1,5, заводський номер 030915, який був установлений за адресою мешкання позивача 29.05.2004, не проходив повірку з 2 кварталу 2014 по 16.07.2021, тобто протягом 7 років.
У той же час, відповідно до ч.4 ст. 8 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та в продаж і видавати напрокат лише за умови їх відповідності цьому Закону та іншим нормативно-правовим актам, що містять вимоги до таких засобів вимірювальної техніки.
Таким чином, у відповідності з діючим законодавством України, нарахування за послуги з централізованого водопостачання за адресою: АДРЕСА_2 з липня 2021 почали здійснюватись відповідачем згідно встановлених норм та тарифів по кількості зареєстрованих осіб, розмір яких не є предметом розгляду у даному цивільному провадженні.
Таким чином, суд дійшов висновку про те, що з липня 2021 по березень 2023 (часу повірки лічильника) відповідач правомірно здійснив нарахування за спожиті позивачем послуги з водопостачання та водовідведення згідно встановлених норм і тарифів за кількістю зареєстрованих осіб, без врахування показів лічильника, та у подальшому після проходження повірки розпочав нарахування позивачу за послуги з водопостачання відповідно до фактичних показань лічильника після повірки.
З урахуванням викладеного, оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд приходить до висновку, що вимоги позивача не підлягають задоволенню.
Оскільки судом ухвалене рішення про відмову у задоволенні позову, а позивач на підставі ст.22 Закону України «Про захист прав споживачів», звільнена від сплати судового збору, судові витрати на підставі положень ст. 141 ЦПК України компенсуються за рахунок держави.
Керуючись ст.ст. 2, 10, 12, 13, 76-81, 89, 141, 247, 258, 259, 263-265, 274, 275, 279, 354, 355 ЦПК України, суд
В и р і ш и в :
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Водоканал» про захист прав споживачів щодо здійснення перерахунку вартості спожитої холодної води за показами розподільного приладу обліку - відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Запорізького апеляційного суду протягом 30 днів з дня його складення шляхом подання апеляційної скарги в Комунарський районний суд міста Запоріжжя .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Позивач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання за адресою: АДРЕСА_2 .
Відповідач: Комунальне підприємство «Водоканал»: 69002, м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 61, код ЄДРПОУ 03327121.
Повний текст рішення складено 30.10.2023.
Суддя Ю.В. Ковальова