ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
08 червня 2023 року м. Дніпросправа № 280/3654/22
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження у м. Дніпро апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 09.03.2023 року (суддя Сацький Р.В., м. Запоріжжя, повний текст рішення складено 09.03.2023 року) в справі №280/3654/22 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району, Департаменту соціального захисту населення Запорізької області державної адміністрації, Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради про визнання протиправною бездіяльність щодо непризначення та невиплати житлової субсидії, зобов`язати призначити та нарахувати недоплачену житлову субсидію,-
в с т а н о в и в:
13.06.2022 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернулась до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району (далі по тексту - відповідач-1), Департаменту соціального захисту населення Запорізької області державної адміністрації (далі по тексту - відповідач-2), Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради (далі по тексту - відповідач-3) в якому просила визнати протиправною бездіяльність відповідача-1 щодо непризначення та невиплати житлової субсидії з січня 2022 року у розмірі встановленому чинним законодавством; визнати протиправною бездіяльність відповідача-2 щодо невиконання координаційно-методичних функцій у сфері надання та виплати субсидій на оплату житлово-комунальних послуг при непризначенні та невиплаті житлової субсидії позивачу з січня 2022 року; визнати протиправною бездіяльність відповідача-3 щодо невжиття достатніх дій при непризначенні та невиплаті житлової субсидії позивачу з січня 2022 року; зобов`язати відповідача-1 призначити та нарахувати недоплачену житлову субсидію з січня 2022 року; стягнути з відповідача-1 на свою користь кошти в рахунок компенсації моральної шкоди в розмірі 3000,00 грн.; стягнути з відповідача-2 на свою користь кошти в рахунок компенсації моральної шкоди в розмірі 1500,00 грн., стягнути з відповідача-3 на свою користь кошти в рахунок компенсації моральної шкоди в розмірі 500,00 грн.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 09.03.2023 року позовні вимоги задоволено частково; визнано протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району щодо непризначення та невиплати ОСОБА_1 житлової субсидії з січня 2022 року у розмірі встановленому чинним законодавством; зобов`язано Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району призначити та нарахувати ОСОБА_1 недоплачену житлову субсидію з січня 2022 року; у іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт вказував, що не погоджується з позицією суду першої інстанції по визначенню поняттів як ідентичних, що « 1/2 частка квартири за адресою: АДРЕСА_1 » є ідентичним поняттю «квартира». Згідно із ч. 1 ст. 2 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» до об`єктів приватизації належать квартири багатоквартирних будинків, одноквартирні будинки, житлові приміщення у гуртожитках (житлові кімнати, житлові блоки (секції), кімнати у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів (далі - квартири (будинки), які використовуються громадянами на умовах найму. Наявне право кожному наймачу приватизувати не тільки квартиру, а й частину квартири, то до жилих приміщень належать також ізольована кімната чи кілька кімнат у квартирі. Апелянт вказував, що відповідно до підпункту 4 пункту 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 року № 807), житлові субсидії призначаються у разі купівлі квартири (будинку) протягом шести місяців після продажу іншої квартири (будинку), що були єдиним житловим приміщенням у власності особи, на підставі підтвердних документів, і доходи від такого продажу не враховуються у сукупний дохід домогосподарства. Не передбачено право на призначення субсидії у разі купівлі квартири (будинку) їх частин протягом шести місяців після продажу іншої квартири (будинку). Апелянт вказував, що можливість призначення позивачці субсидії за умови купівлі частини квартири протягом шести місяців після продажу іншої квартири (будинку) відсутня.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги частково, виходив з того, що житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку). Суд першої інстанції вказував, що п.14 Положення про порядок призначення житлових субсидій визначено перелік підстав за якими житлова субсидія не призначається. Суд першої інстанції вказував, що житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія, за письмовим зверненням такої особи, поданим протягом трьох місяців після смерті одержувача. Отримання житлових субсидій не пов`язане і не тягне за собою зміни форми власності житла, житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком і розміром обов`язкового відсотка платежу. Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів одного з подружжя, якщо обом більше 60 років і вони проживають у сільській місцевості або селищах міського типу, доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені або не перебували у шлюбі, а також осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти). Під час призначення житлової субсидії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають у зв`язку з призовом на строкову військову службу. Фактичні доходи таких осіб не враховуються в сукупний дохід домогосподарства. Суд першої інстнції вказував, що ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району із заявою про призначення та надання їй житлової субсидії, до якої додала декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, додатково були надані копії документів, а саме: договір купівлі-продажу квартири від 30.11.2021 року, відповідно до якого позивач здійснила продаж половини свого єдиного помешкання, за адресою: АДРЕСА_2 , сума продажу якого склала 308354,00 грн., договір купівлі-продажу квартири від 30.11.2021 року, відповідно до якого позивач придбала 1/2 частину квартири, за адресою: АДРЕСА_1 , сума покупки якої склала 312500,00 грн. Житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо: будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень: купівлю земельної ділянки, квартири (будинку) (крім житла, отриманого або придбаного за рахунок державного чи місцевого бюджету), іншого нерухомого майна, транспортного засобу (механізму), цінних паперів та інших фінансових інструментів, віртуальних активів (у значенні, наведеному в Законі України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які роботи або послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному в пункті 10 Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування); платіж (платежі), що випливає з правочинів, за якими передбачено набуття майнових прав на нерухоме майно та/або транспортні засоби (механізми) (крім об`єктів спадщини та дарування); внески до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації; благодійну діяльність (виключно у вигляді сплати коштів); надання поворотної/безповоротної фінансової допомоги, позики. 11.08.2021 року Кабінет Міністрів України постановою № 842 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» підпункт 4 пункт 14 Положення № 848 доповнено абзацом такого змісту: «Житлові субсидії призначаються у разі купівлі квартири (будинку) протягом шести місяців після продажу іншої квартири (будинку), що були єдиним житловим приміщенням у власності особи, на підставі підтвердних документів.». Суд першої інстанції вказував, що у разі купівлі особою квартири (будинку) протягом шести місяців після продажу іншої квартири (будинку), що були єдиним житловим приміщенням у її власності, у такої особи виникає право на отримання житлової субсидії на загальних підставах. Відповідачами по справі не заперечується та матеріалами справи підтверджується той факт, що у власності позивача станом на дату подання заяви про призначення їй житлової субсидії перебувала частина квартири, яку вона придбала протягом шести місяців після продажу іншої квартири (будинку), що були єдиним житловим приміщенням у її власності, позивач має право на призначення житлової субсидії за адресою: АДРЕСА_1 , на загальних підставах. Бездіяльність відповідача-1, яка полягає у непризначені та невиплаті позивачу житлової субсидії з січня 2022 року у розмірі встановленому чинним законодавством є протиправною, у зв`язку із чим позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню. Суд першої інстанції вказує, що доводи відповідачів про те, що обов`язковою умовою для призначення житлової субсидії є купівля і продаж квартири (будинку), а не їх частини, оскільки вказані твердження спростовуються наявністю того факту, що позивач до моменту продажу квартири за адресою: АДРЕСА_2 отримувала житлову субсидію не дивлячись на те, що вказана квартира перебувала на правах приватної спільної сумісної власності. Матеріалами справи підтверджено те, що право позивача на отримання житлової субсидії з січня 2022 року у розмірі встановленому чинним законодавством, було порушено внаслідок протиправної бездіяльності Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району. Доказів вчинення Департаментом соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації та Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради протиправних дій чи бездіяльності по відношенню до позивача матеріали справи не містять. Належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача-1 призначити та нарахувати позивачу недоплачену житлову субсидію з січня 2022 року. Суд першої інстанції вказував, що саме по собі порушення прав особи ще не свідчить про заподіяння їй моральної шкоди, оскільки така шкода повинна мати певний прояв у вигляді, зокрема, фізичних та/або душевних страждань, приниженні честі і гідності тощо, і наявність таких обставин повинна довести особа, яка вважає, що їй заподіяно моральну шкоду. Позивач не довела, зокрема, отримання фізичних та/або душевних страждань, приниженні честі і гідності моральну шкоду, внаслідок протиправної бездіяльності відповідачів.
Матеріалами справи встановлено, що 30.11.2021 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на правах приватної спільної сумісної власності здійснили продаж квартири загальною площею 30,94 кв м, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , сума продажу якої склала 308 354,00 грн. 30.11.2021 року ОСОБА_1 разом із ОСОБА_2 , по 1/2 частці кожний, здійснили купівлю квартири, сума якої склала 625000,00 грн., загальною площею 37,66 кв м, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .
У зв`язку із придбанням нової квартири ОСОБА_1 08.01.2022 року подала до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району заяву № 34 про призначення та надання їй житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. 11.01.2022 року ОСОБА_1 додатково надала копії документів: договір купівлі-продажу квартири від 30.11.2021 року, відповідно до якого позивач здійснила продаж половини свого єдиного помешкання, за адресою: АДРЕСА_2 , сума продажу якого склала 308354,00 грн.; договір купівлі-продажу квартири від 30.11.2021 року, відповідно до якого позивач придбала 1/2 частину квартири, за адресою: АДРЕСА_1 , сума покупки якої склала 312500,00 грн.
Рішенням від 24.01.2022 року Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району відмовило у призначенні житлової субсидії за адресою: АДРЕСА_1 , з підстав того, що сума покупки квартири перевищувала 50000,00 грн.
Встановлено, що 31.01.2022 року ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради із запитом щодо надання роз`яснень з питань призначення житлової субсидії. Листом від 17.02.2022 року № К-397 Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради повідомило, що за результатами отриманих даних було встановлено, що ОСОБА_1 здійснено купівлю частини квартири, сума якої перевищує 50000,00 грн. в період, що не перевищує 6 місяців після продажу іншої квартири, Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого Кабінетом Міністрів від 21.10.1995 № 848, надано право на отримання житлової субсидії після купівлі протягом 6 місяців квартири (будинку) та не передбачено призначення субсидії після купівлі частини житла, а також наявність платежу, що випливає з правочинів, за якими передбачено набуття майнових прав на нерухоме майно, у зв`язку із чим управлінням було прийнято рішення про не призначення житлової субсидії.
14.02.2022 року ОСОБА_1 звернулася до Національної соціальної сервісної служби України із запитом щодо надання роз`яснень підпункту 4 пункту 14 постанови Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848 в частині призначення житлової субсидії, у разі продажу половини свого єдиного помешкання та купівлі половини іншого єдиного помешкання протягом 6 місяців після продажу. 21.02.2022 року Національною соціальною сервісною службою України була надана відповідь № 0000-030202-КУ-657укц/2944, в якій зазначено про те, що у разі купівлі квартири (будинку) протягом шести місяців після продажу іншої квартири (будинку), що були єдиним житловим приміщенням у власності особи, житлова субсидія призначається на загальних підставах.
01.04.2022 року ОСОБА_1 повторно звернулася до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради та Департаменту соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації із запитом щодо призначення їй субсидії з січня 2022 року, з підстав висновків наданих їй Національною соціальною сервісною службою України. Листом № Ел-735 від 02.05.2022 року Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради повідомило про відмову у призначенні житлової субсидії з вже попередньо вказаних підстав.
Встановлено, що 09.02.2022 року ОСОБА_1 звернулась до «Урядового контактного центру», відповідаючи на звернення Департамент соціального захисту населення листом від 04.03.2022 року № К.0213.1 повідомив ОСОБА_1 про відсутність підстав для призначення житлової субсидії, оскільки ОСОБА_1 здійснено купівлю частини квартири, сума якої перевищує 50000,00 грн. в період, що не перевищує 6 місяців після продажу іншої частини квартири.
Також після повторного звернення ОСОБА_1 , Департамент соціального захисту населення листом від 25.04.2022 року № К.0499.2 повідомив ОСОБА_1 про відсутність підстав для призначення житлової субсидії.
У жовтні 2022 року ОСОБА_1 вкотре звернулась до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради з заявою щодо призначення їй житлової субсидії. Листом від 26.10.2022 року № ІЗ-32-Е Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради повідомило про відсутність підстав для призначення житлової субсидії.
21.10.2022 року ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району з заявою щодо виплату їй з січня 2022 року житлової субсидії. Листом від 28.10.2022 року № К-335-2 Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району повідомило ОСОБА_1 про не призначення та відсутність підстав для виплати житлової субсидії з січня 2022 року з підстави придбання нею 30.11.2021 року квартири на суму покупки 312500,00 грн., здійснено купівлю частини квартири, сума якої перевищує 50 тис. грн. Управлінням вказано, що можливо було б призначити субсидію, оскільки профільним положенням передбачено право на отримання житлової субсидії після купівлі протягом 6 місяців квартири, однак не частини житла. Передбачена відсутність права на призначення житлової субсидії у зв`язку із здійсненням платежу, що випливає з правочинів, за якими передбачено набуття майнових прав на нерухоме майно.
Згідно статей 3, 5 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» формування державних соціальних стандартів і нормативів здійснюється за такими принципами: забезпечення визначених Конституцією України соціальних прав та державних соціальних гарантій достатнього життєвого рівня для кожного; законодавчого встановлення найважливіших державних соціальних стандартів і нормативів; диференційованого за соціально-демографічними ознаками підходу до визначення нормативів; наукової обґрунтованості норм споживання та забезпечення; соціального партнерства; гласності та громадського контролю при їх визначенні та застосуванні; урахування вимог норм міжнародних договорів України у сфері соціального захисту та трудових відносин. Державні соціальні стандарти і нормативи формуються, встановлюються та затверджуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за участю та погодженням з іншими сторонами соціального партнерства, якщо інше не передбачено Конституцією України та законами України.
Діяльність Кабінету Міністрів України, з огляду на закріплений за ним конституційно-правовий статус вищого органу у системі органів виконавчої влади, враховує, насамперед «суспільний інтерес», спрямовується на досягнення загальносуспільних цілей і забезпечення, в тому числі, проведення внутрішньої політики держави, зокрема, у сфері соціального захисту населення (постанова Верховного Суду від 18.05.2022 року у справі №640/196/19). Тобто КМУ України визначає порядок та умови надання соціальної гарантій - житлової субсидії громадянам.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 року № 420 передбачено Національній соціальній сервісній службі, обласним і Київській міській державним адміністраціям за участю органів місцевого самоврядування забезпечити дотримання умов надання житлових субсидій, визначених цією постановою, та проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи серед населення.
Відповідно до пунктів 3, 4, 5, 9 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848 (у редакції, чинній на час звернення позивача з заявою) житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія, за письмовим зверненням такої особи, поданим протягом трьох місяців після смерті одержувача. Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, що проживають у житлових приміщеннях (будинках). Житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. № 1156 «Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії». Призначення житлових субсидій здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення. Контроль за правильністю призначення і виплати житлових субсидій здійснює Нацсоцслужба та її територіальні органи.
Відповідно до п. 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848 (у редакції, чинній на час звернення позивача з заявою) житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо: 1) загальна площа житлового приміщення перевищує 130 кв. метрів для квартир у багатоквартирному будинку, 230 кв. метрів для індивідуальних будинків (крім житлових приміщень дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування; житлових приміщень, на які оформлено два і більше окремих особових рахунки на оплату житлово-комунальних послуг, за умови, що загальна площа частини або окремого житлового приміщення кожного домогосподарства, на яку призначається субсидія, не перевищує 130 кв. метрів для квартири, 230 кв. метрів для індивідуального будинку; житлових приміщень, якими забезпечено за рахунок державного чи місцевого бюджету осіб з інвалідністю з ураженнями опорно-рухового апарату, які пересуваються на візках); 2) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства на 1 число місяця, з якого призначається житлова субсидія, має у власності: транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з року випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда і причепа); більше ніж один транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з року випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа). При цьому не враховуються мотоцикли, вартість яких на дату набуття права власності не перевищує чотирьох розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня року, з якого призначається субсидія, самостійно зібрані транспортні засоби, транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля, а також транспортні засоби, придбані батьками-вихователями дитячих будинків сімейного типу. Наявність (відсутність) у власності зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації; 3) у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (далі - особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії), і в цьому періоді: за інформацією ДПС, Пенсійного фонду України, у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або нарахований середньомісячний сукупний дохід менше ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім військовослужбовців, а також осіб, стосовно яких наявна заборгованість роботодавця із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, або осіб, які відповідно до законодавства звільнені від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування); або такі особи перебували за кордоном сукупно більше 60 днів (крім випадків, зазначених в абзацах дев`ятому - одинадцятому цього підпункту). До 60-денного періоду перебування за кордоном не включаються дні службового відрядження, лікування, навчання або догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за кордоном, що підтверджується відповідними документами. Житлові субсидії у випадках, передбачених абзацами першим - п`ятим цього підпункту, призначаються, якщо особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії, протягом такого періоду не менше місяця: навчалися за денною формою навчання у закладах загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої освіти, вищої освіти або зареєстровані у службі зайнятості як безробітні; отримували хоча б один із таких видів доходу, як пенсія, стипендія, допомога при народженні (усиновленні) дитини, допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомога по догляду за особами з інвалідністю I і II групи внаслідок психічного розладу, допомога особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасова державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомога по безробіттю, допомога по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відповідно до статті 47-1 Закону України «Про зайнятість населення»; надавали соціальні послуги, перебували у місцях позбавлення або обмеження волі, або до них застосовувалися заходи забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від роботи (посади), застосовувалися запобіжні заходи у вигляді домашнього арешту або тримання під вартою, а також перебували у складних життєвих обставинах, викликаних інвалідністю, тривалою хворобою, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я встановленого зразка, алко- або наркозалежністю, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я, який забезпечує надання первинної медичної допомоги, на підставі довідки встановленого зразка закладу охорони здоров`я, що провадить діяльність з надання наркологічної допомоги населенню, в якому особа перебувала на диспансерному обліку (далі - складні життєві обставини), або перебували у відпустці без збереження заробітної плати, якщо дитина потребує домашнього догляду, відповідно до пункту 3 частини першої статті 25 Закону України «Про відпустки»; Житлові субсидії у випадках, передбачених абзацами першим - п`ятим цього підпункту, також призначаються, якщо особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії: сплатили (за них сплачено) єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, протягом кварталу, що передує кварталу перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії або перед місяцем, у якому житлова субсидія призначається без звернення громадянина. Водночас особі, яка працює за строковим трудовим договором, житлову субсидію може бути призначено лише у разі, коли строк дії строкового трудового договору є більшим, ніж строк, на який призначається житлова субсидія; 4) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень: купівлю земельної ділянки, квартири (будинку) (крім житла, отриманого або придбаного за рахунок державного чи місцевого бюджету), іншого нерухомого майна, транспортного засобу (механізму), цінних паперів та інших фінансових інструментів, віртуальних активів (у значенні, наведеному в Законі України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які роботи або послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному в пункті 10 цього Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування); платіж (платежі), що випливає з правочинів, за якими передбачено набуття майнових прав на нерухоме майно та/або транспортні засоби (механізми) (крім об`єктів спадщини та дарування); внески до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації; благодійну діяльність (виключно у вигляді сплати коштів); надання поворотної/безповоротної фінансової допомоги, позики. Житлові субсидії призначаються у разі купівлі квартири (будинку) протягом шести місяців після продажу іншої квартири (будинку), що були єдиним житловим приміщенням у власності особи, на підставі підтвердних документів, і доходи від такого продажу не враховуються у сукупний дохід домогосподарства; 5) структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії (крім заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов). Відповідна норма не застосовується під час призначення субсидії громадянам на наступний період у разі, коли Мінсоцполітики не забезпечено фінансування житлових субсидій таким громадянам. У разі коли, за даними Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, виконавцем послуги з постачання та розподілу природного газу всупереч рішенням зазначеної Комісії щодо заборони під час здійснення комерційних розрахунків за використаний побутовими споживачами природний газ приводити об`єми такого газу у відповідність із стандартними умовами відповідні нарахування проведено, заборгованість за таким виконавцем не враховується; Житлова субсидія у випадку, передбаченому абзацом першим цього підпункту, призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі) протягом двох місяців з початку такого сезону, в іншому випадку - з місяця, що настає за тим, у якому до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення надійшло документальне підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі); 6) громадянин не повернув надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії за попередні періоди її одержання на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення або не сплачує суми до повернення, визначені відповідним структурним підрозділом з питань соціального захисту населення; 7) у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, які, за даними Єдиного реєстру боржників, мають заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці (крім осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти, осіб, які є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря, осіб, до яких застосовуються заходи забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від роботи (посади), осіб, до яких застосовуються запобіжні заходи у вигляді домашнього арешту або тримання під вартою); 8) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства на 1 число місяця, з якого призначається житлова субсидія, має у власності більше ніж одне житлове приміщення (квартиру, будинок), крім житлових приміщень у гуртожитках та житла: яке належить на правах спільної сумісної або часткової власності; на яке оформлено спадщину, за умови, що жодне із житлових приміщень, яке перебуває у власності, не здається в оренду, що підтверджується актом обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства; розташованого в сільській місцевості, селищах міського типу, на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення; непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири) за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505; отриманого дитиною-сиротою, дитиною, позбавленою батьківського піклування, особою з їх числа за рахунок державного чи місцевого бюджету. Інформація про наявність (відсутність) у власності зазначених осіб житлових приміщень зазначається у декларації; 9) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства на 1 число місяця, з якого призначається житлова субсидія, має на депозитному банківському рахунку (рахунках) кошти у загальній сумі, що перевищує 100 тис. гривень, або облігації внутрішньої державної позики на загальну суму, що перевищує 100 тис. гривень, про що зазначається в декларації; 10) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив операції з купівлі безготівкової та/або готівкової іноземної валюти, а також банківських металів на загальну суму, що перевищує 50 тис. гривень.
Тобто визначено чіткий перелік підстав, за якими орган соціального захисту може відмовити у наданні особі, яка звернулась у призначенні житлової субсидії.
Як на підставу для відмови у призначенні житлової субсидії відповідач-1 посилається на пп. 4 п. 14 Положення, яким передбачено, що житлова субсидія не призначається у разі коли, будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень: купівлю земельної ділянки, квартири (будинку) (крім житла, отриманого або придбаного за рахунок державного чи місцевого бюджету), іншого нерухомого майна, транспортного засобу (механізму), цінних паперів та інших фінансових інструментів, віртуальних активів (у значенні, наведеному в Законі України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які роботи або послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному в пункті 10 цього Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування); платіж (платежі), що випливає з правочинів, за якими передбачено набуття майнових прав на нерухоме майно та/або транспортні засоби (механізми) (крім об`єктів спадщини та дарування).
Встановлено, що 30.11.2021 року ОСОБА_1 на правах приватної спільної сумісної власності здійснила продаж квартири загальною площею 30,94 кв м, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , сума продажу якої склала 308354,00 грн. 30.11.2021 року ОСОБА_1 здійснили купівлю 1/2 квартири, сума якої склала 625000,00 грн., загальною площею 37,66 кв м, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 . Тобто ОСОБА_1 протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії здійснила придбання частки квартири на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень.
Слід зважати, що ОСОБА_1 доводить, надавала подібні дані Управлінню соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району, Департаменту соціального захисту населення Запорізької області державної адміністрації, Управлінню соціального захисту населення Запорізької міської ради, що 30.11.2021 року продала частку єдиного свого житла та 30.11.2021 року придбала частку єдиного житла, іншої нерухомості не має, що зокрема підтвердила декларацією про майновий стан.
Норма пп. 4 п. 14 Положення містить виключення, яке передбачає, що житлові субсидії призначаються у разі купівлі квартири (будинку) протягом шести місяців після продажу іншої квартири (будинку), що були єдиним житловим приміщенням у власності особи, на підставі підтвердних документів, і доходи від такого продажу не враховуються у сукупний дохід домогосподарства.
Оскільки ОСОБА_1 після продажу частки свого єдиного житла, квартири протягом шести місяців придбала інше житло, що є єдиним житловим приміщенням у власності, вона має право на отримання житлової субсидії.
Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Хортицькому району вказує, що норма виключення пп. 4 п. 14 Положення не містить вказівок щодо частки квартири. У цьому разі слід звертати увагу на визначення формулювання «житлове приміщенням у власності особи». Норма, яка регламентує можливість призначення житлової субсидії не вказує на обов`язковість у власності особи, яка звертається з заявою за субсидією, мати квартиру або житловий будинок повністю, норма вказує на можливість призначення житлової субсидії у разі коли особа, яка звертається має у власності єдине житлове приміщенням.
Суд враховує роз`яснення Національної соціальної сервісної служби України від 21.02.2022 року № 0000-030202-КУ-657укц/2944, де вказано, що у разі купівлі квартири (будинку) протягом шести місяців після продажу іншої квартири (будинку), що були єдиним житловим приміщенням у власності особи, житлова субсидія призначається на загальних підставах.
Згідно п. 22 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848 (у редакції, чинній на час звернення позивача з заявою) житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства: які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку); які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому на підставі договору наймання (оренди) житла (далі - орендарі), за рішенням суду, або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію, у разі, коли їм нараховується плата за житлово-комунальні послуги; які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому без укладеного договору наймання (оренди) житла, у разі, коли вони є внутрішньо переміщеними особами. У випадках, передбачених абзацами третім і четвертим цього пункту, склад домогосподарства декларується заявником під час звернення за призначенням житлової субсидії з додаванням до заяви відповідних документів, що підтверджують проживання за фактичною адресою домогосподарства.
Передбачено, що житлова субсидія призначається мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги. Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, що проживають у житлових приміщеннях (будинках).
Верховний Суд у постанові від 09.06.2021 року у справі № 524/8130/17 виклав висновок, що субсидія призначається одній із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб та субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги.
Враховуючи, що відповідачем-1 протиправно відмовлено ОСОБА_1 у січні 2022 року у призначенні житлової субсидії, неправомірно здійснено трактування норм Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848, без звернення за роз`ясненнями до відповідальних органів, позивачці має бути призначена та нарахована житлова субсидія з моменту звернення її з заявою, з січня 2022 року.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Не передбачено повернення судового збору суб`єкту владних повноважень у тому числі й у разі відмови у задоволенні вимог апеляційної скарги.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що ухвалення з дотримання норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 242, 314, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 09.03.2023 року в справі №280/3654/22 - залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 - 329 КАС України.
Головуючий - суддя О.М. Лукманова
суддя Л.А. Божко
суддя Ю. В. Дурасова