РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
22 травня 2023 р. Справа № 120/490/23
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комара П.А., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: ОСОБА_1
до: Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області
про: визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
В суд звернувся ОСОБА_1 з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області в якому просить:
- визнати дії головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо відмови в праві пенсії на пільгових умовах за Списком №1 протиправними;
- зобов`язати головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати пільговий стаж роботи 5 років 21 день, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах за Списком №1;
- зобов`язати головне управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області призначити, нарахувати і сплачувати ОСОБА_1 пенсію на пільгових умовах за Списком №1 з моменту його звернення, тобто з 28.11.2022.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що згідно трудової книжки та довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, що видана КП "Вінницька обласна клінічна лікарня ім.М.І.Пирогова Вінницької обласної ради" №01.01-25/3292 від 23.11.2022, його пільговий стаж становить 5 років та 21 день, однак відповідачам відмовлено йому у призначенні пенсії на пільгових умовах за Списком №1 у зв`язку із відсутності необхідного пільгового стажу.
Представник головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області у запропонований судом строк подав до суду відзив згідно якого просить у задоволенні позову відмовити.
Зазначив, що до пільгового стажу позивача не зараховано періоди робити:
- з 01.08.1995 по 03.08.1996, оскільки посада лікаря-інтерна по рентгенології не передбачена Списком №1 розділу ХІХ КП 12300000-20426, затвердженого постановою КМУ від 11.03.1994 №162;
- з 05.06.1997 по 24.06.2001, оскільки не підтверджено роботу в особливо шкідливих і особливо важких умовах праці протягом повного робочого дня первинними документами. Крім того, надані копії наказів на атестацію робочих місць за умовами раці від 07.03.1995 №27, від 14.10.1998 №82-1, від 06.05.2004 №47 не завірені належним чином.
Для зарахування до пільгового стажу зазначених періодів роботи необхідно надати первинні документи та накази про результати атестації робочих місць за умовами праці завірені належним чином.
Суд, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) 28.11.2022 звернувся до головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №1 відповідно до ап.1 ч. 2 ст. 114 Закону №1058. До заяви позивач долучив: паспорт серії НОМЕР_1 , виданий 04.06.1997, трудову книжку НОМЕР_2 від 18.03.1986, картку платника податків, копії довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній КП "Вінницька обласна клінічна лікарня ім. М.І.Пирогова Вінницької обласної ради" за №01.01-25/3292 від 23.11.2022, наказ №7 по Вінницькій обласній клінічній лікарні ім. М.І.Пирогова від 06.05.2004 про затвердження атестації робочих місць за умовами праці, накази №27 від 07.03.1995, №82-1 від 14.10.1998 по Вінницькій обласній лікарні ім.М.І.Пирогова "Про затвердження атестації робочих місць за умовами праці".
Заяву позивача за принципом екстериторіальності розглянуто головним управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області та прийнято рішення №023830020514 від 02.12.2022 про відмову у призначення пенсії ОСОБА_1 у зв`язку із відсутністю необхідного пільгового стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком №1 (10 років).
Зокрема, до пільгового стажу не зараховано періоди:
- з 01.08.1995 по 03.08.1996, оскільки посада лікаря-інтерна по рентгенології не передбачена Списком №1 розділу ХІХ КП 12300000-20426, затвердженого постановою КМУ від 11.03.1994 №162;
- з 05.06.1997 по 24.06.2001, оскільки не підтверджено роботу в особливо шкідливих і особливо важких умовах праці протягом повного робочого дня первинними документами. Крім того, надані копії наказів на атестацію робочих місць за умовами раці від 07.03.1995 №27, від 14.10.1998 №82-1, від 06.05.2004 №47 не завірені належним чином.
Не погоджуючись із такою відмовою, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституції України.
Відповідно до ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписами п.6 ч.1 ст.92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам регулює Закон №1058-ІV від 09.07.2003 року «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» ( далі - Закон №1058).
Відповідно до статті 1 Закону №1058 пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її особою з інвалідністю, або отримують члени її сім`ї у випадках, визначених цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 114 Закону №1058 право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Згідно із п.1 ч.2 ст.114 Закону №1058 працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2003 № 36 затверджено Список № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Зокрема, до розділу XIX Списку № 1 включено посади працівники закладів охорони здоров`я, які безпосередньо працюють з радіоактивними речовинами з активністю на робочому місці понад 10 мілікюрі радію-226 або еквівалентною за радіотоксичністю кількістю радіоактивних речовин, а також на гамма-терапевтичних апаратах. Зазначена постанова втратила чинність 03.08.2016 року.
Постановою Кабінету Міністрів України від 24.06.2016 № 461, яка набрала чинності з 03.08.2016, затверджено Список № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах.
Зокрема, до розділу XXX Списку №1 включено посади лікарі-рентгенологи, а також лікарі, зайняті у відділеннях інтервенційної радіології (рентгенохірургічний блок).
Відповідно до пунктів 1 і 2 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року № 442 (набрав чинності з 21 серпня 1992 року, далі - Порядок № 442), атестація проводиться на підприємствах і організаціях незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому; основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
Пунктом 4 зазначеного Порядку встановлено, що атестація проводиться не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства, організації.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 442 атестація робочих місць передбачає: установлення факторів і причин виникнення несприятливих умов праці; санітарно-гігієнічне дослідження факторів виробничого середовища, важкості й напруженості трудового процесу на робочому місці; комплексну оцінку факторів виробничого середовища і характеру праці на відповідальність їхніх характеристик стандартам безпеки праці, будівельним та санітарним нормам і правилам; установлення ступеня шкідливості й небезпечності праці та її характеру за гігієнічною класифікацією; обґрунтування віднесення робочого місця до категорії із шкідливими (особливо шкідливими), важкими (особливо важкими) умовами праці; визначення (підтвердження) права працівників на пільгове пенсійне забезпечення за роботу у несприятливих умовах; складання переліку робочих місць, виробництв, професій та посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; аналіз реалізації технічних і організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію рівня гігієни, характеру і безпеки праці.
Відповідно до пункту 4.2 Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21 серпня 1992, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації.
Згідно з пунктом 4.2 Порядку результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умови і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Тобто, необхідними умовами для виникнення у особи права на пенсійне забезпечення на пільгових умовах відповідно до ст. 114 Закону №1058 є виконання нею робіт, що містяться у Списку №1, а також документальне підтвердження несприятливих умов праці за результатами атестації відповідного робочого місця.
Відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 12.08.1993 №637 у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств або організацій.
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Як встановлено судом, Пенсійний орган під час обрахунку стажу позивача не зарахував до пільгового стажу період роботи з 05.06.1997 по 24.06.2001, оскільки не підтверджено роботу в особливо шкідливих і особливо важких умовах праці протягом повного робочого дня первинними документами. Крім того, надані копії наказів на атестацію робочих місць за умовами раці від 07.03.1995 №27, від 14.10.1998 №82-1, від 06.05.2004 №47 не завірені належним чином.
Відповідно до записів трудової книжки позивач в оспорюваний період з 05.06.1997 по 24.06.2001 працював по посаді лікаря-рентгенолога в відділенні променевої діагностики у Вінницькій обласній обласній лікарні ім. М.І.Пирогова.
Відповідно до наказу від 07.03.1995 №27 по Вінницькій обласній клінічній лікарні ім.М.І.Пирогова «Про затвердження атестації робочих місць за умовами праці» проведено атестацію робочих місць за умовами праці, згідно вимог постанови Кабінету Міністрів №442 від 01.02.1992, підтверджено право на пільгову пенсію по списку №1, зокрема, по професії лікаря-рентгенолога.
Відповідно до наказу від 14.10.1998 №82-1 по Вінницькій обласній клінічній лікарні ім.М.І.Пирогова «Про затвердження атестації робочих місць за умовами праці» проведено атестацію робочих місць за умовами праці, згідно вимог постанови Кабінету Міністрів №442 від 01.02.1992, підтверджено право на пільгову пенсію по списку №1, зокрема, по професії лікаря-рентгенолога.
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383 затверджено "Порядок застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах", зареєстровано в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731 (далі - Порядок №383).
Цей Порядок № 383 регулює застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників (далі - Списки) при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах відповідно до підпунктів "а", "б" статті 13 та статті 100 Закону України "Про пенсійне забезпечення" ( 1788-12 ).
Пунктом 3 Порядку № 383 застосування Списків № 1 та № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, встановлено, що при визначені права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи.
При цьому, до пільгового стажу роботи зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати внесення цієї посади чи професії до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Відповідно до пункту 4.2 Порядку № 383 результати атестації (як уперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, упродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінились докорінні умови і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація.
Згідно з пунктом 4.3 Порядку № 383 у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах за результатами атестації, вперше проведеної до 21 серпня 1997 року (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць) до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи зі шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку.
Пунктом 10 Порядку № 383 установлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку з оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку з наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та в разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку № 637.
Водночас на працівника, зайнятого на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, не можна покладати відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць за умовами праці. Непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємств або уповноваженим ним органом не може позбавляти громадян їх конституційного права на соціальний захист, у тому числі щодо надання пенсій за віком на пільгових умовах. Контроль за додержанням підприємствами правил проведення атестації робочих місць за умовами праці покладається на відповідні повноважні державні контролюючі органи, зокрема Держпраці.
Суд вважає, що непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємства не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах. Відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не працівника. При цьому контролюючу функцію у відносинах щодо проведення атестації робочих місць на підприємстві виконує держава в особі відповідних контролюючих органів, а не працівник.
Правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.02.2020 у справі № 520/15025/16-а.
Виходячи з наведеного, позивачем було надано відповідачеві всі необхідні документи, які підтверджують наявність спірного пільгового стажу роботи зі шкідливими умовами праці, який для обчислення пенсії підлягав зарахуванню як стаж роботи за Списком №1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, проте відповідач цього не зробив, допустивши протиправність у своїх діях.
Виходячи з викладеного, суд приходить до висновку про наявність підстав для зарахування до пільгового стажу періоди роботи з 05.06.1997 по 24.06.2001 на посаді лікаря-рентгенолога в відділенні променевої діагностики у Вінницькій обласній обласній лікарні ім. М.І.Пирогова, а відтак й до задоволення вимог у цій частині.
Також суд звертає увагу, що окремі недоліки довідок також не можуть позбавляти права позивача на пенсійне забезпечення.
Що стосується позовних вимог про зарахування до пільгового стажу періоду роботи з 01.08.1995 по 03.08.1996, то суд дійшов висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.
Відповідно до записів трудової книжки позивач у спірний період проходив однорічну інтернатуру по рентгенології.
Наказом МОЗ України № 385 від 28.10.2002 року затверджено Перелік закладів охорони здоров`я, лікарських, провізорських посад та посад молодших спеціалістів з фармацевтичною освітою у закладах охорони здоров`я, відповідно до п.1.1.1. якого центральна районна лікарня є багатопрофільним лікарняним лікувально-профілактичним закладом охорони здоров`я (яким є Млинівська центральна районна лікарня). Зазначене відповідає розділу 2 Охорона здоров`я «лікарняні заклади» (лікарі та середній медичним персонал) у Переліку закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженому Постановою КМ України № 909 від 04.11.1993 року.
Наказом МОЗ України №385 від 28.10.2002 року затверджено також Перелік лікарських посад у закладах охорони здоров`я, відповідно до якого лікар-інтерн (п.35) є лікарем- спеціалістом (р.ІІІ).
Роз`ясненням МОЗ України та Профспілки працівників охорони здоров`я України від 25.01.2010 року (до Постанови КМУ № 1418 від 29.12.2009 року), стверджено, що лікарі-інтерни після закінчення вищих медичних навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації отримують диплом лікаря-спеціаліста та зараховуються до штатів закладів охорони здоров`я, на базі яких вони проходять інтернатуру на посадах лікарів-інтернів, про що у трудову книжку заноситься відповідний запис. Це регулюється пунктом 7.3 наказу МОЗ України від 19.09.1996 №291 "Про затвердження Положення про спеціалізацію (інтернатуру) випускників вищих медичних і фармацевтичних закладів освіти III - IV рівнів акредитації". На весь час проходження інтернатури лікарям-інтернам посадові оклади встановлюються у розмірах, затверджених підпунктом 2 пункту 2.2.5 спільного наказу Мінпраці та МОЗ від 05.10.2005 №308/519 "Про впорядкування Умов оплати праці працівників закладів охорони здоров`я та установ соціального захисту населення".
Спеціалізація (інтернатура) є обов`язковою формою післядипломної підготовки випускників усіх факультетів медичних і фармацевтичних вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації незалежно від підпорядкування та форми власності, після закінчення якої їм присвоюється кваліфікація лікаря (провізора)-спеціаліста певного фаху (п.1.1. Положення №291).
Інтернатура проводиться за очно-заочною формою навчання на кафедрах медичних (фармацевтичних) вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації та стажування в базових установах і закладах охорони здоров`я (п.1.4. Положення №291).
Отже, проходження стажування в закладах охорони здоров`я, що є базою стажування випускників вищих медичних навчальних закладів, які навчалися за державним замовленням передбачає їх зарахування за наказом керівників цих закладів на посади лікарів-інтернів з виплатою заробітної плати, протягом усього періоду проходження інтернатури. У такому разі для цих інтернів період проходження інтернатури буде зараховуватися до страхового стажу.
Згідно п.«д» ч.3 ст.56 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до стажу роботи зараховується навчання у вищих і середніх спеціальних навчальних закладах, в училищах і на курсах по підготовці кадрів, підвищенню кваліфікації та перекваліфікації, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі.
Згідно статті 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
З аналізу зазначеного слідує, що проходження інтернатури є видом трудової діяльності і зараховується до стажу роботи, який дає право на трудову пенсію.
В той час, пунктом 3 Порядку застосування Списків №1 та №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.11.2005 №383, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.12.2005 №1451/11731 (далі - Порядок №383) встановлено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. При цьому до пільгового стажу роботи зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати внесення цієї посади чи професії до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21 серпня 1992 року та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21 серпня 1992 року.
Аналіз наведеної правової норми свідчить про те, що однією із умов зарахування до пільгового стажу певного періоду роботи на відповідній посаді або за професією є включення цієї посади або професії до Списків, що діяли в період такої роботи.
Аналогічної правової позиції дотримується Верховний суд у своїй постанові від 31.03.2020 по справі № 127/16245/17.
З огляду на те, що посада лікаря-інтерна по рентгенології не передбачена Списком №1 розділу ХІХ КП 12300000-20426, затвердженого постановою КМУ від 11.03.1994 №162, суд дійшов висновку про відсутність підстав для зарахування періоду роботи позивача з 01.08.1995 по 03.08.1996 до пільгового стажу.
Визначаючись щодо наявності підстав для призначення позивачу пенсії на пільгових умовах за Списком №1 з 28.11.2022, суд виходить з наступного.
Як уже зазначено судом вище по тексту рішення, згідно із п.1 ч.2 ст.114 Закону №1058 працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.
Працівникам, які не мають стажу роботи з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожний повний рік такої роботи; жінкам - на 1 рік 4 місяці за кожний повний рік такої роботи.
У ході судового розгляду справи встановлено, що до пільгового стажу позивача віднесено період роботи з 05.06.1997 по 24.06.2001, що складає 4 роки 20 днів та є меншим необхідного стажу для призначення пільгової пенсії за списком №1 зі зменшенням пенсійного віку.
Тобто, вимога позивача щодо зобов`язання головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області призначити йому пенсію на пільгових умовах за Списком №1 з 28.11.2022 та здійснити нарахування і виплату пенсії, не підлягає задоволенню, оскільки ц позивача недостатньо пільгового стажу, навіть з урахуванням періодів, що зараховані в ході розгляду даної адміністративної справи.
Згідно з ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
Враховуючи наведене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (ч. 3 ст. 139 КАС України).
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області щодо відмови у зарахуванні до пільгового стажу роботи ОСОБА_1 період з 05.06.1997 по 24.06.2001.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області зарахувати ОСОБА_1 до пільгового стажу за Списком №1 період роботи з 05.06.1997 по 24.06.2001 на посаді лікаря рентгенолога в відділенні променевої діагностики.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області витрати зі сплати судового збору у розмірі 536,80 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про учасників справи:
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ід. номер НОМЕР_3 )
Відповідач: Головне управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області (21100, м. Вінниця, вул. Хмельницьке шосе, 7, код ЄДРПОУ 13322403)
СуддяКомар Павло Анатолійович