ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 січня 2023 року
м. Київ
справа № 640/2652/21
адміністративне провадження № К/990/31509/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Уханенка С.А.,
суддів - Мацедонської В.Е., Радишевської О.Р.
розглянув у письмовому провадженні як суд касаційної інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року (суддя-доповідач Оксененко О.М., судді Лічевецький І.О., Мельничук В.П.),
У С Т А Н О В И В:
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 17 червня 2022 року частково задоволено позов ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) про визнання протиправною бездіяльності щодо виплати індексації грошового забезпечення та зобов`язання здійснити її нарахування і виплату.
Не погодившись із цим судовим рішенням, ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) оскаржило його в апеляційному порядку.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 вересня 2022 року апеляційну скаргу залишено без руху з підстави несплати судового збору. Скаржнику встановлено десятиденний строк з моменту отримання цієї ухвали для усунення недоліку апеляційної скарги.
Ухвалою від 06 жовтня 2022 року Шостий апеляційний адміністративний суд повернув апеляційну скаргу особі, яка її подала, з мотивів невиконання вимог ухвали суду від 15 вересня 2022 року.
У касаційній скарзі ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ), посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, просить скасувати ухвалу суду від 06 жовтня 2022 року та направити справу на розгляд до суду апеляційної інстанції. Скаргу обґрунтовує тим, що згідно з довідкою начальника відділення документального забезпечення та контролю секції персонального штабу ІНФОРМАЦІЯ_2 від 08.11.2022 №1/10/2-2008 на електронну адресу відповідача ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) у період з 15.09.2022 по 07.11.2022 ухвал чи рішень Шостого апеляційного адміністративного суду у справі №640/2652/21 не надходило. Не надходило таких рішень на адресу відповідача й засобами поштового зв`язку. Таким чином, як стверджує відповідач, він не був належним чином повідомлений про залишення його апеляційної скарги без руху, що свідчить про безпідставне позбавлення його права на апеляційний перегляд судового рішення.
Позивачем не подано відзиву на касаційну скаргу.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, колегія суддів виходить з такого.
Частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Відповідно до положень абзацу двадцять третього підпункту 15 розділу VII «Перехідні положення» КАС України з 05 жовтня 2021 року в судах почали функціонувати окремі підсистеми (модулі) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі також ЄСІТС), а саме: «Електронний кабінет», «Електронний суд», підсистема відеоконференцзв`язку (відповідне оголошення Вищої ради правосуддя опубліковано в газеті «Голос України» 04 вересня 2021 року (№168 (7668) від 04.09.2021).
Початок функціонування вказаних підсистем ЄСІТС дозволив судам вчиняти окремі процесуальні дії з використанням цих підсистем, зокрема, вручати судове рішення в електронній формі шляхом його направлення на офіційну електронну адресу учасника справи, що передбачено частинами п`ятою і сьомою статті 18, частиною п`ятою статті 251 КАС України.
Згідно з підпунктом 5.8 пункту 5 Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021 №1845/0/15-21 (далі - Положення), офіційною електронною адресою є сервіс Електронного кабінету ЄСІТС, адреса електронної пошти, вказана користувачем в Електронному кабінеті ЄСІТС, або адреса електронної пошти, вказана в одному з державних реєстрів.
У силу вимог частини шостої статті 18 КАС України адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі в добровільному порядку. Особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Вимога щодо зазначення у позовній заяві, апеляційній та касаційній скаргах офіційної електронної адреси учасників справи (за наявності) встановлена у частині п`ятій статті 160, частині другій статті 296, частині другій статті 330 КАС України.
Як убачається з матеріалів справи, в апеляційній скарзі ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) адресою своєї електронної пошти зазначило ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 №851 «Деякі питання використання доменних імен державними органами в українському сегменті Інтернету» затверджені Вимоги до доменних імен державних органів в українському сегменті Інтернету (далі - Вимоги) та зобов`язано міністерства, інші центральні органи виконавчої влади, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську і Севастопольську міські державні адміністрації забезпечити, зокрема, використання посадовими особами для здійснення службового листування виключно електронних поштових скриньок, розміщених на серверах, які перебувають у доменній зоні GOV.UA або .УКР.
Згідно з пунктами 1 і 2 Вимог органи виконавчої влади, інші державні органи (далі - реєстранти) реєструють доменні імена для забезпечення представлення в Інтернеті своїх офіційних веб-сайтів, надання доступу через Інтернет до електронних реєстрів, баз даних та інших електронних інформаційних ресурсів, використання і обміну повідомленнями електронної пошти. Реєстрація доменного імені здійснюється реєстрантом у домені GOV.UA та у разі потреби у домені .УКР відповідно до правил реєстрації та використання доменних імен, установлених адміністраторами зазначених доменів.
Відповідно до Правил домену GOV.UA, розміщених на сайті www.gov.ua, цей документ визначає особливості реєстрації приватних доменних імен третього рівня в спеціальному публічному домені gov.ua.
Згідно з визначенням термінів, наведених у пункті 2 Правил, реєстр - це інформаційно-технічна система обробки даних, що містить інформацію про доменні імена в спеціальному публічному домені gov.ua, адреси мережі, реєстрантів та контактних осіб реєстрантів; реєстрант - це oргани виконавчої влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, а також державні організації (установи, заклади), що здійснюють основну діяльність у сфері управління або забезпечення діяльності державного органу, в інтересах яких здійснюється реєстрація та делегування приватного доменного імені в спеціальному публічному домені gov.ua.
Реєстрація доменного імені здійснюється на підставі офіційного листа, оформленого з урахуванням вимог ДСТУ 4163:2020 "Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів", підписаного і скріпленого печаткою реєстранта або підписаного його електронним цифровим підписом у разі надіслання листа в електронній формі (підпункт 3.8 пункту 3, пункт 4 Правил).
Таким чином, з огляду на обов`язок органів державної влади використовувати для здійснення офіційного листування поштові скриньки, зареєстровані в установленому порядку в спеціальному публічному домені gov.ua, електронна адреса з використанням такого доменного імені є офіційною в розумінні підпункту 5.8 пункту 5 Положення.
Отже, надсилання Шостим апеляційним адміністративним судом ухвали суду від 15 вересня 2022 року про залишення апеляційної скарги без руху на зазначену відповідачем адресу електронної пошти не порушує норми процесуального права.
Водночас, долучений до матеріалів апеляційного провадження технічний звіт про доставку електронного листа підтверджує його доставку 20 вересня 2022 року лише на поштовий сервер, проте не на поштову скриньку кінцевого одержувача - відповідача.
Повідомлення про одержання електронного листа матеріали апеляційного провадження не містять, тоді як складена помічником судді довідка про направлення судового рішення електронною поштою не підтверджує його отримання адресатом.
За таких обставин суд апеляційної інстанції помилково виходив з того, що відповідач 20 вересня 2022 року отримав ухвалу суду від 15 вересня 2022 року, та безпідставно повернув апеляційну скаргу відповідачу у зв`язку з неусуненням її недоліку у встановлений строк.
Згідно з частиною першою статті 353 КАС України підставою для скасування ухвали судів першої та (або) апеляційної інстанцій і направлення справи для продовження розгляду є неправильне застосування норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, що призвели до постановлення незаконної ухвали суду першої інстанції та (або) постанови суду апеляційної інстанції, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі.
Справа направляється до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду або на новий розгляд, якщо порушення допущені тільки цим судом. В усіх інших випадках справа направляється до суду першої інстанції (частина четверта статті 353 КАС України).
Таким чином, оскаржена ухвала суду апеляційної інстанції, яка перешкоджає подальшому провадженню у справі, підлягає скасуванню з направленням справи до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.
Однак колегія суддів звертає увагу ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) на його обов`язок зареєструвати свою електронну адресу в ЄСІТС, що спростить обмін процесуальними документами між ним як учасником судових процесів і судами та унеможливить виникнення подібних спірних питань з приводу надсилання чи отримання документів у майбутньому.
Керуючись статтями 345, 353, 355, 356, 359 КАС України, Суд
П О С Т А Н О В И В :
1. Касаційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_2 (військова частина НОМЕР_1 ) задовольнити.
2. Скасувати ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року, а справу направити до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.
3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає оскарженню.
Суддя-доповідач С.А. Уханенко
Судді: В.Е. Мацедонська
О.Р. Радишевська