Справа № 560/8301/22
РІШЕННЯ
іменем України
08 грудня 2022 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.
за участю:секретаря судового засідання Святецької М.В. представника позивача:Семенова С.В. представника відповідача:Балабану Д.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Комунального підприємства "Міськтепловоденергія" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання в частині протиправною та скасування постанови №2740 від 22 грудня 2021 року,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі по тексту - НКРЕКП) в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2740 від 22 грудня 2021 року "Про встановлення тарифів на виробництво теплової енергії КП МІСЬКТЕПЛОВОДЕНЕРГІЯ" в частині включення в структуру тарифу коштів в розмірі 9 500105,35 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що 22.12.2021 року постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі - НКРЕКП, відповідач) за №2740, що набрала чинності з 01 січня 2022 року, встановлено тарифи на виробництво теплової енергії Комунальному підприємству "Міськтепловоденергія".
Зі змісту структури тарифів на виробництво теплової енергії, що виробляється на когенераційних установках, яка є невід`ємним додатком до Постанови №2740, затверджено показник відсотків за кредит в розмірі 9648,6 тис. грн. Між тим, згідно Протоколу відкритого обговорення з розгляду питання встановлення тарифів на виробництво теплової енергії КГУ на 2022 рік від 11.10.2022 року вбачається, що для сплати відсотків за користування кредитом Світового банку джерелом фінансування є фінансові витрати, які становлять 243,05 тис. грн.
Позивач зазначає, що відповідачем фактично включено 9500105,35 гри. збитку, які відповідач зобов`язаний відшкодувати згідно рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.09.2020 року у справі №560/1380/20.
На переконання позивача закладення в структуру тарифу коштів в розмірі 9500105,35 грн., переконливо свідчить про порушення відповідачем процедури встановлення тарифу, а також засадам належного виконання остаточного судового рішення.
Позивач вважає, що постанова Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2740 від 22 грудня 2021 року "Про встановлення тарифів на виробництво теплової енергії КП МІСЬКТЕПЛОВОДЕНЕРГІЯ" в частині включення в структуру тарифу коштів в розмірі 9500105,35 грн є протиправною.
Ухвалою суду від 29.08.2022 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.
Від відповідача на адресу суду надійшов відзив, в якому відповідач вказує, що основними суттєвими чинниками, що мають істотний вплив на зміну тарифів на виробництво теплової енергії у 2022 році є суттєве зниження обсягів виробництва теплової енергії та зміна відпуску електричної енергії ТЕЦ та когенераційними установками, зростання середньомісячної заробітної плати штатних працівників за видом економічної діяльності "Промисловість" що у свою чергу призводить до необхідності підвищення фонду оплати праці у розрахунках тарифів на виробництво теплової енергії для ліцензіатів, зростання цін на паливно-енергетичні ресурси, зростання інших операційних витрат. У розрахунках витрат для КП "МІСЬКТЕПЛОВОДЕНЕРГІЯ" на 2022 рік враховані кошти на сплату відсотків за користування зазначеним Субкредитом у сумі 243,05 тис. грн, у тому числі за рахунок тарифів на виробництво теплової енергії 148,5 тис. грн, що необхідно сплатити відповідно до прогнозного графіку повернення кредиту та сплати відсотків по Договору про субкредитування від 20.11.2014 № 13010-05/102 "Про використання Позики, що надається Україні Міжнародним банком реконструкції та розвитку (Угода про позику "Підвищення енергоефективності в секторі централізованого теплопостачання України") № 8387-UA від 26 травня 2014 року" в м. Кам`янець-Подільський.
Також відповідно до рішення суду у справі № 560/1380/20 було враховано суму у розмірі 9500105,35 гривень в структурі тарифу КП "МІСЬКТЕПЛОВОДЕНЕРГІЯ" для компенсації відсотків відповідно до положень укладених договорів про субкредитування № 13010-05/101 та № 13010-05/102 від 20.11.2014 про використання Позики, що надається Україні Міжнародним банком реконструкції та розвитку № 8387-UA Ta №TF 016327 від 26.05.2014 (Угода про позику "Підвищення енергоефективності в секторі централізованого теплопостачання України").
Відповідач стверджує, що обраний позивачем спосіб захисту не усуває юридичний конфлікт та не відповідає об`єкту порушеного права, а тому в такий спосіб неможливо захистити чи відновити право у разі визнання його судом порушеним. При розгляді позовних вимог позивача стосовно невиконання окремого судового рішення у іншій справі, суд не може зобов`язувати виконувати рішення суду шляхом ухвалення нового судового рішення, оскільки виконавче провадження являє собою завершальну стадію судового провадження.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.
Представник відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечив, просив відмовити в їх задоволенні.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.09.2020, залишеного без змін Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14.01.2021, позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо перегляду та встановлення економічно обґрунтованого тарифу відповідно до Угоди про позики від 26.05.2014 №8387-UA, договору субкредитування від 20.11.2014 №13010-05/102 та заяв від 30.10.2018 №01-10/2817, від 30.10.2018 №01-10/2816. Стягнуто з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь комунального підприємства "Міськтепловоденергія" 9500105,35 грн майнової шкоди, яка завдана Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Стягнуто на користь комунального підприємства "Міськтепловоденергія" 23122,00 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.12.2021 №2740, що набрала чинності з 01 січня 2022 року, встановлено тарифи на виробництво теплової енергії Комунальному підприємству "Міськтепловоденергія".
Пунктом 1 Постанови №2740 установлено наступні тарифи: -для забезпечення послугами населення - 2117,60 грн за 1 Гкал (без ПДВ); - для забезпечення послугами установ, що фінансуються за рахунок державного і місцевих бюджетів, - 3312,85 грн за 1 Гкал (без ПДВ); - для забезпечення послугами інших споживачів - 4987,54 грн за 1 Гкал (без ПДВ).
Згідно п.2 Постанови № 2740 позивачу установлено структуру тарифів на виробництво теплової енергії, що виробляється на когенераційних установках, згідно з додатком.
Пунктом 3 Постанови №2740 визнано такою, що втратила чинність, постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 24 грудня 2020 року N 2746 "Про встановлення тарифів на виробництво теплової енергії КП "МІСЬКТЕПЛОВОДЕНЕРГІЯ" (зі змінами).
Згідно Протоколу відкритого обговорення з розгляду питання встановлення тарифів на виробництво теплової енергії КГУ на 2022 рік від 11.10.2022 року встановлено, що для сплати відсотків за користування кредитом Світового банку джерелом фінансування є фінансові витрати, які становлять 243,05 тис. грн.
Відповідачем надано відповідь стосовно наявності розбіжності між розміром фінансових витрат зазначених в Протоколі відкритого обговорення з розгляду питання встановлення тарифів на виробництво теплової енергії когенераційними установками на 2022 рік від 11.10.2021 року та розміром визначеним в структурі тарифів на виробництво теплової енергії, що виробляється на когенераційних установках КП "Міськтепловоденергія" затвердженим Постановою НКРЕКП від 22.12.2021 року №2740.
З наданої відповіді позивач встановив, що у структуру тарифів на виробництво теплової енергії враховані кошти у сумі 9648,6 тис. грн. (без ПДВ) за статтею "відсоток за кредит" які мають бути спрямовані на: поточну сплату відсотків за користування субкредитом у розмірі 245,05 тим. грн., та компенсацію відсотків за користування кредитом та плати за надання позики згідно з положень укладених договорів про субкредитування від 20.11.2014 року №13010-05/101 та №13010/05/102 та судових рішень у справі №560/1380/20.
На переконання позивача закладення в структуру тарифу коштів в розмірі 9 500 105,35 грн свідчить про порушення відповідачем процедури виконання судового рішення по справі №560/1380/20, шляхом прийняття постанови НКРЕКП №2740 від 22 грудня 2021 року, оскільки остання в односторонньому позасудовому порядку змінює спосіб та порядок виконання вказаного судового рішення, а саме стягнення понесених збитків не з Державного бюджету України, а за рахунок населення.
Позивач вважає, що дії Відповідача носять протиправний характер, оскільки відповідач фактично перекладає тягар відповідальності за протиправність власних дій встановлених судовими рішеннями у справі №560/1380/20 на споживачів КП "Міськтепловоденергія", тому із звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Спеціальним законом, який визначає правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення є Закон України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22 вересня 2016 р. № 1540-VIII (далі - Закон № 1540-VIII).
Згідно ч.1 Закону №1540-VІІІ Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі за текстом також Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 2 цього Закону №1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері енергетики, а саме діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії.
Статтею 3 Закону №1540-VІII встановлено, що Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.
Регулятор здійснює державне регулювання, серед іншого, шляхом нормативно- правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом, а також формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом.
Відповідно до п.13 ч.1 Закону №1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема, встановлює державні регульовані ціни і тарифи на товари (послуги) суб`єктів природних монополій та інших суб`єктів господарювання, що провадять діяльність на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг, якщо відповідні повноваження надані Регулятору законом, та змінює їх за результатами перевірки або моніторингу.
Суд зазначає, що встановлення тарифів на теплову енергію належить до повноважень НКРЕКП тобто, НКРЕКП в рамках даного судового спору є суб`єктом владних повноважень. При цьому тариф має встановлюватись відповідно до затвердженого порядку (методики) таким чином, щоб забезпечити досягнення балансу інтересів між споживачами та суб`єктами господарювання. В силу статті 3 Закону №1540-VIII одним із основних завдань НКРЕКП є забезпечення захисту прав споживачів на отримання послуг за обґрунтованими цінами.
У відповідності до статті 2 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" від 09.07.2010 № 2479-VI (далі - Закон № 2479), органом державного регулювання у сфері комунальних послуг є національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.
Порядок організації діяльності національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, визначається Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".
Відповідно до пунктом 3 частини першої статті 3 цього Закону, одним із завдань національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, зокрема, є здійснення державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках шляхом захисту прав споживачів товарів і послуг у частині отримання товарів і послуг належної якості та в достатньому обсязі за економічно обґрунтованими цінами, а також стимулювання підвищення їх якості і задоволення попиту на них.
Стаття 4 Закону № 2479 передбачає, що основними принципами діяльності національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, є: 1) законність; 2) гласність, доступність, прозорість та відкритість процедури державного регулювання; 3) незалежність і передбачуваність державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках для споживачів та суспільства; 4) колегіальність, незалежність та об`єктивність при прийнятті рішень; 5) адресність регулювання, його спрямованість на конкретний суб`єкт природних монополій та суб`єкт господарювання на суміжних ринках; 6) захист прав споживачів товарів (послуг) на ринку, що перебуває у стані природної монополії, та суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів; 7) відповідальність за прийняті рішення та відшкодування завданої шкоди суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках.
Згідно статті 5 Закону № 2479 національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, застосовує такі засоби регуляторного впливу на суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках: 1) ліцензування господарської діяльності та контроль за дотриманням ліцензійних умов; 2) встановлення тарифів на комунальні послуги для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках; 3) встановлення для суб`єктів природних монополій, які провадять діяльність у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, індивідуальних технологічних нормативів використання питної води; 4) інші засоби, передбачені чинним законодавством України.
Відповідно до ч. 2 статті 10 Закону №2479, тарифи на комунальні послуги суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих планованих витрат на їх виробництво з урахуванням планованого прибутку.
На виконання Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" указом Президента України від 10.09.2014 № 715/2014 затверджено Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Положення), згідно якого НКРЕКП є органом державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг.
Пунктом 4 Положення визначено, що НКРЕКП відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: здійснює ліцензування господарської діяльності у сферах електроенергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання і водовідведення та у нафтогазовому комплексі відповідно до вимог чинного законодавства; установлює тарифи на комунальні послуги для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП; здійснює контроль за: додержанням ліцензіатами ліцензійних умов провадження господарської діяльності; цільовим використанням коштів, обсяги яких передбачені структурою тарифів і які одержані в результаті провадження ліцензованої діяльності суб`єктами природних монополій та суб`єктами господарювання на суміжних ринках; виконанням суб`єктами природних монополій та суб`єктами господарювання на суміжних ринках інвестиційних програм, спрямованих на оновлення основних фондів, підвищення ефективності та зменшення втрат у процесі провадження діяльності, що підлягає регулюванню; здійснює безперешкодно перевірку дотримання ліцензійних умов; вживає заходів щодо запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає відповідні рішення у межах своєї компетенції.
Враховуючи наведене, суд вважає, що НКРЕКП, як орган державного регулювання у сфері комунальних послуг, наділена повноваженнями по встановленню тарифів на комунальні послуги, а також виконання покладених на неї завдань і функцій, визначених чинним законодавством України та Положенням про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
На виконання законів України "Про ринок електричної енергії", "Про теплопостачання", "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу" та "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" відповідачем було затверджено Методику формування, розрахунку та встановлення тарифів на електричну та (або) теплову енергію, що виробляється на теплоелектроцентралях, теплових електростанціях та когенераційних установках (Постанова НКРЕКП №991 від 01.08.2017 року).
Відповідно до зазначеної Методики структурою тарифу є структура обґрунтованих витрат ліцензіата (операційних, фінансових витрат та прибутку) на здійснення ліцензованої діяльності, що групуються за економічними елементами, і на основі яких розраховуються та встановлюються тарифи.
Отже, в структуру тарифу можуть входити виключно обґрунтовані витрати КП "Міськтепловоденергія", зокрема, але не виключно такі як придбання природного газу і його транспортування, які також було затверджені в спірній постанові.
Закладені в структуру тарифу кошти в розмірі 9500105,35 грн. за своєю правовою природою на думку суду не є витратами КП "Міськтепловоденергія", а є шкодою заподіяною відповідачем, оскільки положення Методики не містять будь-яких умов, за яких така шкода може бути включена в структуру тарифу.
Відповідно до ч.4 ст.78 КАС України встановлено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Суд зазначає, що Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.09.2020, залишеним в силі постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13.01.2021 по справі №560/1380/20 зокрема, вирішено стягнути з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь комунального підприємства "Міськтепловоденергія" 9500105,35 грн. майнової шкоди, яка завдана НКРЕКП.
Таким чином, відповідач при винесенні постанови НКРЕКП №2740 від 22 грудня 2021 року в частині включення в структуру тарифу коштів в розмірі 9 500 105,35 грн. порушив принципи балансу інтересів споживачів, тим самим створено дисбаланс між споживачами та Комунальним підприємством "Міськтепловоденергія".
Разом з тим, відповідно до Закону №1540-VIII одним із основних завдань НКРЕКП є забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами.
Суд вважає, що НКРЕКП в даній ситуації не забезпечує захист споживачів, оскільки прийнявши спірну постанову Регулятор порушує їх право отримувати товари і послуги за обґрунтованими цінами, оскільки стягнення понесених збитків за рішенням суду №560/1380/20 відбувається не з Державного бюджету України, а за рахунок населення.
Враховуючи наведене вище, суд вважає, що включення в структуру тарифу розміру шкоди заподіяної Регулятором відбулось з порушення встановленого порядку, а отже такі дії на думку суду є протиправними.
Стосовно тверджень відповідача про обраний позивачем невірний спосіб захисту, адже позивач фактично не погоджується з порядком виконання рішення у іншій справі №560/1380/20, суд зазначає наступне.
Суд вважає, що Захист прав КП "Міськтепловоденергія" був би ефективним, як би полягав у відновленні балансу приватного та публічного інтересів, шляхом прийняття рішення, направленого на визнання протиправною та скасування постанови відповідача №1563 від 16 вересня 2021 року в частині включення в структуру тарифу коштів в розмірі 9500105,35 грн., оскільки таке включення відбулось в порушення визначених Методикою вимог та є таким, що призводить до стягнення з кінцевих споживачів підприємства вартості послуг за необґрунтованими цінами.
При цьому, виключення з структури тарифу коштів в розмірі 9 500 105,35 грн., як шкоди яка має бути стягнута в рамках виконання остаточного судового рішення у справі №560/1380/20 усуває юридичний конфлікт та відповідає об`єкту порушеного права.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи наведені вище обставини, суд вважає, що позовні вимоги Комунального підприємства "Міськтепловоденергія" необхідно задовольнити.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов комунального підприємства "Міськтепловоденергія" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання в частині протиправною та скасування постанови №2740 від 22 грудня 2021 року - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2740 від 22 грудня 2021 року "Про встановлення тарифів на виробництво теплової енергії КП МІСЬКТЕПЛОВОДЕНЕРГІЯ" в частині включення в структуру тарифу коштів в розмірі 9500105 (дев`ять мільйонів п`ятсот тисяч сто п`ять) грн.35 коп.
Стягнути на користь комунального підприємства "Міськтепловоденергія" сплачений судовий збір в розмірі 2481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня) 00 коп., за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 13 грудня 2022 року
Позивач:Комунальне підприємство "Міськтепловоденергія" (вул. Тімірязєва, 123,Кам`янець-Подільський,Хмельницька область,32307 , код ЄДРПОУ - 36588183) Відповідач:Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Смоленська, 19,Київ 57,03057 , код ЄДРПОУ - 39369133)
Головуючий суддя О.П. Шевчук