open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 560/8301/22
Моніторити
Ухвала суду /13.05.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /24.03.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /24.03.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.02.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.01.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /22.12.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.12.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Рішення /08.12.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.11.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.10.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 560/8301/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /13.05.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /26.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.03.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /05.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /08.05.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /24.03.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /24.03.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.02.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.01.2023/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /22.12.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.12.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Рішення /08.12.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.11.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.11.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.10.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2022/ Хмельницький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/8301/22

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Шевчук О.П.

Суддя-доповідач - Сушко О.О.

24 березня 2023 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сушка О.О.

суддів: Мацького Є.М. Залімського І. Г. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року (м. Хмельницький, 13 грудня 2022 року) у справі за адміністративним позовом Комунального підприємства "Міськтепловоденергія" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг про визнання в частині протиправною та скасування постанови №2740 від 22 грудня 2021 року,

В С Т А Н О В И В :

позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2740 від 22 грудня 2021 року "Про встановлення тарифів на виробництво теплової енергії КП МІСЬКТЕПЛОВОДЕНЕРГІЯ" в частині включення в структуру тарифу коштів в розмірі 9 500105,35 грн..

Відповідно до рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позову.

Розглянувши матеріали справи, колегія суддів апеляційної інстанції, дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.09.2020, залишеного без змін Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14.01.2021, позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг щодо перегляду та встановлення економічно обґрунтованого тарифу відповідно до Угоди про позики від 26.05.2014 №8387-UA, договору субкредитування від 20.11.2014 №13010-05/102 та заяв від 30.10.2018 №01-10/2817, від 30.10.2018 №01-10/2816. Стягнуто з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь комунального підприємства "Міськтепловоденергія" 9500105,35 грн майнової шкоди, яка завдана Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Стягнуто на користь комунального підприємства "Міськтепловоденергія" 23122,00 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.12.2021 №2740, що набрала чинності з 01 січня 2022 року, встановлено тарифи на виробництво теплової енергії Комунальному підприємству "Міськтепловоденергія".

Пунктом 1 Постанови №2740 установлено наступні тарифи: -для забезпечення послугами населення - 2117,60 грн за 1 Гкал (без ПДВ); - для забезпечення послугами установ, що фінансуються за рахунок державного і місцевих бюджетів, - 3312,85 грн за 1 Гкал (без ПДВ); - для забезпечення послугами інших споживачів - 4987,54 грн за 1 Гкал (без ПДВ).

Згідно п.2 Постанови № 2740 позивачу установлено структуру тарифів на виробництво теплової енергії, що виробляється на когенераційних установках, згідно з додатком.

Пунктом 3 Постанови №2740 визнано такою, що втратила чинність, постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 24 грудня 2020 року N 2746 "Про встановлення тарифів на виробництво теплової енергії КП "МІСЬКТЕПЛОВОДЕНЕРГІЯ" (зі змінами).

Згідно Протоколу відкритого обговорення з розгляду питання встановлення тарифів на виробництво теплової енергії КГУ на 2022 рік від 11.10.2022 року встановлено, що для сплати відсотків за користування кредитом Світового банку джерелом фінансування є фінансові витрати, які становлять 243,05 тис. грн.

Відповідачем надано відповідь стосовно наявності розбіжності між розміром фінансових витрат зазначених в Протоколі відкритого обговорення з розгляду питання встановлення тарифів на виробництво теплової енергії когенераційними установками на 2022 рік від 11.10.2021 року та розміром визначеним в структурі тарифів на виробництво теплової енергії, що виробляється на когенераційних установках КП "Міськтепловоденергія" затвердженим Постановою НКРЕКП від 22.12.2021 року №2740.

З наданої відповіді позивач встановив, що у структуру тарифів на виробництво теплової енергії враховані кошти у сумі 9648,6 тис. грн. (без ПДВ) за статтею "відсоток за кредит" які мають бути спрямовані на: поточну сплату відсотків за користування субкредитом у розмірі 245,05 тим. грн., та компенсацію відсотків за користування кредитом та плати за надання позики згідно з положень укладених договорів про субкредитування від 20.11.2014 року №13010-05/101 та №13010/05/102 та судових рішень у справі №560/1380/20.

На переконання позивача закладення в структуру тарифу коштів в розмірі 9 500 105,35 грн свідчить про порушення відповідачем процедури виконання судового рішення по справі №560/1380/20, шляхом прийняття постанови НКРЕКП №2740 від 22 грудня 2021 року, оскільки остання в односторонньому позасудовому порядку змінює спосіб та порядок виконання вказаного судового рішення, а саме стягнення понесених збитків не з Державного бюджету України, а за рахунок населення.

Суд першої інстанції при ухваленні оскарженого рішення виходив з обґрунтованості та доведеності позовних вимог, а відтак наявності підстав для задоволення адміністративного позову.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Так, згідно з ч.1 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" від 22 вересня 2016 р. № 1540-VIII (далі - Закон № 1540-VIII) Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі за текстом також Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

В силу статті 2 цього Закону №1540-VIII Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема, у сфері енергетики, а саме діяльності з виробництва, передачі, розподілу, постачання електричної енергії.

Статтею 3 Закону №1540-VІII встановлено, що Регулятор здійснює державне регулювання з метою досягнення балансу інтересів споживачів, суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, і держави, забезпечення енергетичної безпеки, європейської інтеграції ринків електричної енергії та природного газу України.

Регулятор здійснює державне регулювання, серед іншого, шляхом нормативно- правового регулювання у випадках, коли відповідні повноваження надані Регулятору законом, а також формування цінової і тарифної політики у сферах енергетики та комунальних послуг та реалізації відповідної політики у випадках, коли такі повноваження надані Регулятору законом.

У відповідності до п.13 ч.1 Закону №1540-VIII для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор, зокрема, встановлює державні регульовані ціни і тарифи на товари (послуги) суб`єктів природних монополій та інших суб`єктів господарювання, що провадять діяльність на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг, якщо відповідні повноваження надані Регулятору законом, та змінює їх за результатами перевірки або моніторингу.

Слід зазначити, що встановлення тарифів на теплову енергію належить до повноважень НКРЕКП тобто, НКРЕКП в рамках даного судового спору є суб`єктом владних повноважень. При цьому тариф має встановлюватись відповідно до затвердженого порядку (методики) таким чином, щоб забезпечити досягнення балансу інтересів між споживачами та суб`єктами господарювання. В силу статті 3 Закону №1540-VIII одним із основних завдань НКРЕКП є забезпечення захисту прав споживачів на отримання послуг за обґрунтованими цінами.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" від 09.07.2010 № 2479-VI (далі - Закон № 2479), органом державного регулювання у сфері комунальних послуг є національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг.

Порядок організації діяльності національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, визначається Законом України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг".

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 3 цього Закону, одним із завдань національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, зокрема, є здійснення державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках шляхом захисту прав споживачів товарів і послуг у частині отримання товарів і послуг належної якості та в достатньому обсязі за економічно обґрунтованими цінами, а також стимулювання підвищення їх якості і задоволення попиту на них.

Стаття 4 Закону № 2479 передбачає, що основними принципами діяльності національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, є: 1) законність; 2) гласність, доступність, прозорість та відкритість процедури державного регулювання; 3) незалежність і передбачуваність державного регулювання діяльності суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках для споживачів та суспільства; 4) колегіальність, незалежність та об`єктивність при прийнятті рішень; 5) адресність регулювання, його спрямованість на конкретний суб`єкт природних монополій та суб`єкт господарювання на суміжних ринках; 6) захист прав споживачів товарів (послуг) на ринку, що перебуває у стані природної монополії, та суміжних ринках у сфері теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів; 7) відповідальність за прийняті рішення та відшкодування завданої шкоди суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках.

За змістом статті 5 Закону № 2479 національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, застосовує такі засоби регуляторного впливу на суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках: 1) ліцензування господарської діяльності та контроль за дотриманням ліцензійних умов; 2) встановлення тарифів на комунальні послуги для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках; 3) встановлення для суб`єктів природних монополій, які провадять діяльність у сфері централізованого водопостачання та водовідведення, індивідуальних технологічних нормативів використання питної води; 4) інші засоби, передбачені чинним законодавством України.

В силу ч. 2 статті 10 Закону №2479, тарифи на комунальні послуги суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих планованих витрат на їх виробництво з урахуванням планованого прибутку.

На виконання Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" указом Президента України від 10.09.2014 № 715/2014 затверджено Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Положення), згідно якого НКРЕКП є органом державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг.

Пунктом 4 Положення визначено, що НКРЕКП відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: здійснює ліцензування господарської діяльності у сферах електроенергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання і водовідведення та у нафтогазовому комплексі відповідно до вимог чинного законодавства; установлює тарифи на комунальні послуги для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП; здійснює контроль за: додержанням ліцензіатами ліцензійних умов провадження господарської діяльності; цільовим використанням коштів, обсяги яких передбачені структурою тарифів і які одержані в результаті провадження ліцензованої діяльності суб`єктами природних монополій та суб`єктами господарювання на суміжних ринках; виконанням суб`єктами природних монополій та суб`єктами господарювання на суміжних ринках інвестиційних програм, спрямованих на оновлення основних фондів, підвищення ефективності та зменшення втрат у процесі провадження діяльності, що підлягає регулюванню; здійснює безперешкодно перевірку дотримання ліцензійних умов; вживає заходів щодо запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає відповідні рішення у межах своєї компетенції.

Беручи до уваги наведене, НКРЕКП, як орган державного регулювання у сфері комунальних послуг, наділена повноваженнями по встановленню тарифів на комунальні послуги, а також виконання покладених на неї завдань і функцій, визначених чинним законодавством України та Положенням про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

На виконання законів України "Про ринок електричної енергії", "Про теплопостачання", "Про комбіноване виробництво теплової та електричної енергії (когенерацію) та використання скидного енергопотенціалу" та "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" відповідачем було затверджено Методику формування, розрахунку та встановлення тарифів на електричну та (або) теплову енергію, що виробляється на теплоелектроцентралях, теплових електростанціях та когенераційних установках (Постанова НКРЕКП №991 від 01.08.2017 року).

Відповідно до зазначеної Методики структурою тарифу є структура обґрунтованих витрат ліцензіата (операційних, фінансових витрат та прибутку) на здійснення ліцензованої діяльності, що групуються за економічними елементами, і на основі яких розраховуються та встановлюються тарифи.

Тобто, в структуру тарифу можуть входити виключно обґрунтовані витрати КП "Міськтепловоденергія", зокрема, але не виключно такі як придбання природного газу і його транспортування, які також було затверджені в спірній постанові.

Закладені в структуру тарифу кошти в розмірі 9500105,35 грн. за своєю правовою природою на думку суду не є витратами КП "Міськтепловоденергія", а є шкодою заподіяною відповідачем, оскільки положення Методики не містять будь-яких умов, за яких така шкода може бути включена в структуру тарифу.

Вимогами ч.4 ст.78 КАС України встановлено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Слід зазначити, що Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.09.2020, залишеним в силі постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13.01.2021 по справі №560/1380/20 зокрема, вирішено стягнути з Державного бюджету України через Державну казначейську службу України на користь комунального підприємства "Міськтепловоденергія" 9500105,35 грн. майнової шкоди, яка завдана НКРЕКП.

Отже, відповідач при винесенні постанови НКРЕКП №2740 від 22 грудня 2021 року в частині включення в структуру тарифу коштів в розмірі 9 500 105,35 грн. порушив принципи балансу інтересів споживачів, тим самим створено дисбаланс між споживачами та Комунальним підприємством "Міськтепловоденергія".

При цьому, відповідно до Закону №1540-VIII одним із основних завдань НКРЕКП є забезпечення захисту прав споживачів товарів, послуг у сферах енергетики та комунальних послуг щодо отримання цих товарів і послуг належної якості в достатній кількості за обґрунтованими цінами.

В свою чергу, НКРЕКП в даній ситуації не забезпечує захист споживачів, оскільки прийнявши спірну постанову Регулятор порушує їх право отримувати товари і послуги за обґрунтованими цінами, оскільки стягнення понесених збитків за рішенням суду №560/1380/20 відбувається не з Державного бюджету України, а за рахунок населення.

З огляду на наведене, включення в структуру тарифу розміру шкоди заподіяної Регулятором відбулось з порушення встановленого порядку, а отже такі дії є протиправними.

Щодо тверджень відповідача про обраний позивачем невірний спосіб захисту, адже позивач фактично не погоджується з порядком виконання рішення у іншій справі №560/1380/20, слід зазначити наступне.

Так, Захист прав КП "Міськтепловоденергія" був би ефективним, як би полягав у відновленні балансу приватного та публічного інтересів, шляхом прийняття рішення, направленого на визнання протиправною та скасування постанови відповідача №1563 від 16 вересня 2021 року в частині включення в структуру тарифу коштів в розмірі 9500105,35 грн., оскільки таке включення відбулось в порушення визначених Методикою вимог та є таким, що призводить до стягнення з кінцевих споживачів підприємства вартості послуг за необґрунтованими цінами.

Водночас, виключення з структури тарифу коштів в розмірі 9 500 105,35 грн., як шкоди яка має бути стягнута в рамках виконання остаточного судового рішення у справі №560/1380/20 усуває юридичний конфлікт та відповідає об`єкту порушеного права.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 08 грудня 2022 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Сушко О.О. Судді Мацький Є.М. Залімський І. Г.

Джерело: ЄДРСР 109819383
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку