open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 640/8069/22
Моніторити
Ухвала суду /17.10.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /18.08.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /18.08.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /16.08.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /16.08.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /06.07.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /28.06.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /28.06.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /14.06.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.06.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /02.06.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва
emblem
Справа № 640/8069/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /17.10.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.10.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.09.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /18.08.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /18.08.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Постанова /16.08.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /16.08.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.07.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.07.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /06.07.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /28.06.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /28.06.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /14.06.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.06.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва Ухвала суду /02.06.2022/ Окружний адміністративний суд міста Києва
Єдиний державний реєстр судових рішень

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 серпня 2022 року м. Київ № 640/8069/22

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Шулежка В.П., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства охорони здоров`я України, Державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,

В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулась ОСОБА_1 (далі- заявник, ОСОБА_1 ) з позовом до Міністерства охорони здоров`я України (далі - МОЗ України, відповідач 1), Державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України (далі також ДП «Укрмедпостач» МОЗ України, відповідач 2), в якому просить:

визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства охорони здоров`я України від 06.12.2021 №2707 «Про реорганізацію державного підприємства «Укрвакцина» Міністерства охорони здоров`я України» та державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України, яким вирішено провести реорганізацію підприємств що входять до відання Міністерства охорони здоров`я України;

визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства охорони здоров`я України від 26.05.2022 №880 «Про внесення змін до складу Комісії з реорганізації державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України;

визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства охорони здоров`я України від 09.05.2022 №771, яким ОСОБА_1 звільнено з посади директора Державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України за порушення підпункту 8.16 пункту 8 Контракту відповідно до підпункту 1 пункту 24 Контракту, пункту 8 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України;

поновити ОСОБА_1 на посаді директора Державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України;

стягнути на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.06.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.06.2022 вжито заходи забезпечення позову.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач не погоджується з наказами про реорганізацію підприємства та із звільненням з займаної посади, оскільки видані з порушенням вимог чинного законодавства. Позивач стверджує, що при видачі наказу від 06.12.2021 №2707, який оскаржується, порушено процедуру прийняття рішення про реорганізацію, а наказ про звільнення є протиправним та таким, що не містить чіткого формулювання суті вчиненого правопорушення та є способом протиправного усунення керівника з посади, а тому є незаконними та такими, що підлягають скасуванню.

Представником МОЗ України подано до суду відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти позову, посилаючись на те, що МОЗ України як орган управління ДП «Укрмедпостач» наділений правом приймати рішення щодо подальшої діяльності підприємства, зміни та розвитку напрямів діяльності підприємства, у тому числі приймати рішення щодо реорганізації та ліквідації підприємства. Оскаржувані накази прийняті МОЗ України в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією, а позовні вимоги є необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підтверджені належними доказами.

Представником ДП «Укрмедпостач» МОЗ України подано відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що забезпечення виконання вимог наказу МОЗ України від 06.12.2021 №2707 (зі змінами) у повній мірі залежало від дій самого відповідача 1, я який є уповноваженим органом управління ДП «Укрмедпостач» МОЗ України. На думку відповідача 2, процедура реорганізації не була розпочата з вини саме відповідача 1, який видав рішення про реорганізацію з помилками, що послужило винесенню рішення державним реєстратором про відмову у державній реєстрації відповідних реєстраційних змін. Відповідач 2 також зазначив про відсутність доказів бездіяльності та вини керівника підприємства, позивача у справі, під час проведення реорганізації підприємства.

Представником позивача подано відповідь на відзив відповідача 1, в якій позивач заперечує проти доводів останнього, викладених у його відзиві, просить їх відхилити, а позов задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.08.2022 закрито провадження у справі в частині позовних вимог про поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

На підставі заяви про призначення на посаду першого заступника директора Державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України, наказом від 26.07.2011 № 61-0 ОСОБА_1 призначена на вказану посаду.

Відповідно до контракту, укладеного 28.12.2020 між Міністерством охорони здоров`я України в особі ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , остання призначена на посаду директора Державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України на термін з 29 грудня 2020 року по 28 червня 2023 року, про що МОЗ України видано наказ від 28.12.2020 №67-0.

Разом з тим, наказом МОЗ України від 06.12.2021 №2707 «Про реорганізацію Державного підприємства «Укрвакцина» Міністерства охорони здоров`я України» та Державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України вирішено провести реорганізацію підприємств, що входять до відання Міністерства охорони здоров`я України, а саме державне підприємство «Укрвакцина» МОЗ України та державне підприємство для постачання медичних установ «Укрмедпостач» МОЗ України шляхом їх приєднання до державного підприємства «Медичні закупівлі України».

Вказаним наказом затверджено склад Комісії з реорганізації державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України, згідно якого ОСОБА_1 призначена головою комісії.

Наказом МОЗ України від 09.05.2022 №771 ОСОБА_1 звільнено з посади директора Державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України за порушення підпункту 8.16 пункту 8 Контракту, укладеного між ОСОБА_1 та Міністерством охорони здоров`я України від 28 грудня 2020 року № 12 відповідно до підпункту 1 пункту 24 Контракту, пункту 8 частини першої статті 36 Кодексу законів про працю України.

Підставою звільнення визначено доповідну записку ОСОБА_3 від 03.05.2022 №194/81-22, контракт від 28.12.2020 № 12.

Наказом МОЗ України від 26.05.2022 №880 «Про внесення змін до складу Комісії з реорганізації державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України» внесено зміни до складу Комісії, а саме головою Комісії з реорганізації ДП «Укрмедпостач» МОЗ України визначено Якубівського Олега Леонідовича .

Вважаючи накази з питань проведення реорганізації протиправними та такими, що видані з порушенням вимог чинного законодавства та призвели до незаконного звільнення позивача, останній звернувся за захистом порушених прав та інтересів з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» від 21 вересня 2006 року №185-V управління об`єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

За змістом статті 4 цього Закону суб`єктами управління державної власності є міністерства, інші органи виконавчої влади та державні колегіальні органи (далі - уповноважені органи управління).

Згідно з частиною першою статті 6 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань, зокрема:

приймають рішення про створення, реорганізацію і ліквідацію підприємств, установ та організацій, заснованих на державній власності;

затверджують статути (положення) підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, і господарських структур та здійснюють контроль за їх дотриманням;

призначають на посаду та звільняють з посади керівників державних унітарних підприємств, у яких не утворено наглядову раду, установ, організацій та господарських структур, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, та в яких не утворено наглядову раду, укладають і розривають з ними контракти, здійснюють контроль за дотриманням їх вимог.

Відповідно до пункту 1 Положення про Міністерство охорони здоров`я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року №267 (зі змінами) (далі - Положення), Міністерство охорони здоров`я України (МОЗ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Підпунктом 18 пункту 4 Положення встановлено що МОЗ відповідно до покладених на нього завдань утворює, ліквідовує, реорганізовує підприємства, установи та організації, у тому числі заклади охорони здоров`я, затверджує їх положення (статути), в установленому порядку призначає на посаду та звільняє з посади їх керівників.

Також підпунктом 19 пункту 4 Положення встановлено що МОЗ відповідно до покладених на нього завдань виконує в межах повноважень, передбачених законом, інші функції з управління об`єктами державної власності, що належать до сфери управління МОЗ.

Згідно із пунктом 8 Положення МОЗ у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України видає накази, організовує та контролює їх виконання.

Накази МОЗ, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Відповідно до статуту Державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України, затвердженого наказом МОЗ України від 01 березня 2017 року №196 (далі - Статут) вбачається, що ДП «Укрмедпостач» засноване на державній власності на належить до сфери управління Міністерства охорони здоров`я України.

Уповноваженим органом управління Підприємства є Міністерство охорони здоров`я України (п.2 Статуту).

Пунктом 4 Статуту визначено, що у своїй діяльності Підприємство керується Конституцією України та законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, наказами Уповноваженого органу управління, нормативно-правовими актами, як видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, а також цим Статутом.

Згідно з пунктом 1 розділу IX Статуту уповноважений орган управління відповідно до покладених на нього завдань: приймає рішення про утворення, реорганізацію і ліквідацію Підприємства.

Таким чином, Міністерство охорони здоров`я України є уповноваженим органом управління Державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України та наділене повноваженнями приймати рішення, зокрема, про утворення, реорганізацію і ліквідацію Підприємства.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до наказу МОЗ України від 10.07.2021 № 1414 «Деякі питання функціонування Робочої групи з проведення комплексної оцінки спроможності підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров`я України» проведена комплексна оцінка спроможностей підприємств, що належать до сфери управління МОЗ, а саме ДП «Укрвакцина» МОЗ України та ДП «Укрмедпостач» МОЗ України, за результатами якої складено підсумковий звіт №1 від 04.10.2021. Робочою групою були надані пропозиції щодо проведення реорганізації державних підприємств шляхом їх приєднання до ДП «Медичні закупівлі України».

Основною метою діяльності Робочої групи визначено проведення оцінки приміщень, основного та допоміжного обладнання (у тому числі транспортних засобів, медичних виробів, предметів, матеріалів та інвентарю), процесів, систем і документації (договорів/угод, настанов, стандартних операційних процедур, інструкцій, валідаційної та технічної документації, а також іншої документації, що містить інформацію про фінансові та податкові зобов`язання) ДП «Укрвакцина» МОЗ України та ДП «Укрмедпостач» МОЗ України.

У підсумковому звіті зазначено, що реалізація поставлених перед ДП «Укрмедпостач» МОЗ України завдань в цілому забезпечуються. Разом з тим, Робочою групою виявлені фактори ризику, які негативно можуть надалі вплинути на ефективність діяльності ДП «Укрмедпостач» МОЗ України.

Як вбачається зі змісту підсумкового звіту №1 від 04.10.2021 аналіз фінансово-господарської діяльності ДП «Укрмедпостач» МОЗ України проведено за 2019-2020 роки. За результатами аналізу коефіцієнтів зростання зроблено висновок, що ДП «Укрмедпостач» МОЗ України у 2019-2020 роках не забезпечено зростання за певними показниками, у тому числі коефіцієнт рентабельності активів, власного капіталу, чистого прибутку (збитку), фінансової стійкості.

Разом з тим, дослідивши подані ДП «Укрмедпостач» МОЗ України докази, судом встановлено, що підприємство суттєво збільшило фінансово-економічні показники діяльності, про що свідчать дані звіту про виконання фінансового плану за 2021 рік, копія якого наявна у матеріалах справи.

Так, за результатами роботи:

підприємством отримано чистий дохід від реалізації продукції в розмірі 85 306 тис. грн, при плановому показнику 22 138 тис. грн (зростання чистого доходу на 63 168 тис. грн, або на 385,3%). В порівнянні з 2020 роком (39 760 тис. грн), показник збільшився на 45 546 тис. грн або на 214,6%;

валовий прибуток при плановому показнику за рік 11 011,7 тис. грн. збільшено до 41 459,00 тис. грн., що більше на 30 4477,30 тис. грн., або на 376,5%; - отримання чистий прибуток - 21 986 тис. грн, що на 21 758 тис. грн. більше у порівнянні з минулим роком (228 тис. грн.) і на 21543,20 тис. грн. більше планового показника 2021 року (442,8тис.грн.);

усього витрати на користь держави при плановому показнику за 2021 рік - 9 818,50 тис. грн, збільшено до 16 825 тис. грн (зростання на 7006,50 тис. грн. або на 171,4%);

фактичний показник рентабельності діяльності підприємства на 2021 рік становить 25,8, що на 25,2 більше від показника минулого року.

За 2021 рік сплачено до бюджету податків, зборів та платежів на суму 16 823 тис. грн., що підтверджується довідкою про суми сплачених за 2021 рік податків, зборів та інших платежів до бюджету.

Крім того, відповідно до поданого фінансового звіту за 1 квартал 2022 року підприємством отримано чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) - 30719 тис. грн. Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) збільшився на 22716 тис. грн. (або на 384,8%), в порівнянні з відповідним періодом минулого року (8 003 тис. грн.), у зв`язку зі збільшенням обсягів робіт з приймання, зберігання та доставки до лікувальних закладів України лікарських засобів та медичних виробів по супроводженню бюджетних програм.

Результатом роботи підприємства за 1 квартал 2022 р. - є отримання чистого прибутку у розмірі 16 766 тис. грн, що на 16 722 тис. грн. більше у порівнянні з попереднім аналогічним звітним періодом.

За результатами діяльності підприємства за 1 квартал 2022 року розраховано частину чистого прибутку, у розмірі 80% від отриманого чистого прибутку, що підлягає відрахуванню до державного бюджету в розмірі 13 412,5 тис. грн.

Таким чином, вбачається, що дохід підприємства від надання послуг спеціалізованим організаціям з отримання, перевірки якості, зберігання та транспортування лікарських засобів та медичних виробів збільшився порівнюючи з попереднім аналогічним звітним періодом.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи. за 1 квартал 2022 року підприємством сплачено до бюджету податків, зборів та платежів на суму 31 426,1 тис. грн.

Якщо порівнювати основний фінансовий результат (чистий прибуток) за 2020 і 2021 роки, то за 2020 рік при запланованому 271,5 тис. грн, він склав лише 228,0 тис. грн, що менше від запланованого у фінансовому плані на 43,5 тис. грн. У 2021 році отримано чистий прибутку у розмірі 21 986 тис. грн, що на 21 758 тис. грн. більше у порівнянні з минулим роком (228 тис. грн.) і на 21543,2 тис. грн. більше планового показника 2021 року (442,8 тис. грн.). Тобто вбачається, зростання чистого прибутку підприємства.

При порівнянні коефіцієнта зростання валового прибутку за 2020 і 2021 роки, то у 2020 році він зменшився на 1918 тис. грн, про що зазначено у підсумковому звіті від 04.10.2021. В той час у 2021 році валовий прибуток становив 32 902 тис. грн., що значно збільшився у порівнянні з попередніми роками.

Також з поданих фінансових звітів вбачається значне зростання коефіцієнта рентабельності активів а саме з 4,9 у 2020 році до 48,4 у 2021 році.

Рентабельність власного капіталу також значно зросла в 2021 році в порівнянні з попереднім 2020 роком. Так, в 2020 році вона складала - 3,3, в 2021 - 162,4.

Таким чином, вбачається, що Робочою групою не взято до уваги та не проаналізовано в повному обсязі фінансово-господарські документи ДП «Укрмедпостач» МОЗ України.

Що стосується оцінки приміщень, основного та допоміжного обладнання ДП «Укрмедпостач» МОЗ України, то останнім у 2021 році придбано 8 спеціалізованих вантажних фургонів - рефрижераторів та 37 одиниць наднизькотемпературних морозильних камер з метою виконання завдань, поставлених перед підприємством в умовах запровадженого карантину.

Також, з наявних матеріалів справи, вбачається, що ДП «Укрмедпостач» МОЗ України 14.12.2020 отримано Сертифікат відповідності вимогам належної практики дистрибуції (Сертифікату GDP).

Відповідно до офіційно опублікованої Державною службою України з лікарських засобів та контролю за наркотиками інформації про видачу сертифікатів відповідності вимогам належної дистриб`юторської практики (GDP) станом на 08.02.2022 ні у Державного підприємства «Укрвакцина» МОЗ України, ні у Державного підприємства «Медичні закупівлі України» таких сертифікатів немає.

Крім того, ДП «Укрмедпостач» МОЗ України має наступні ліцензії:

ліцензію на оптову торгівлю лікарськими засобами, видану Державною службою України з лікарських засобів серія АВ № 599328 від 20.07.2012;

ліцензію на право здійснення господарської діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, видану 07.04.2022;

ліцензію на провадження господарської діяльності з імпорту лікарських засобів, що дозволяє ввозити лікарські засоби на територію України, видану 21.07.2020.

На відміну від інших державних підприємств, що реорганізуються, а саме ДП «Медичні закупівлі України» та ДП «Укрвакцина», ДП «Укрмедпостач» МОЗ України має:

- земельну ділянку, про що свідчить копія державного акту на право постійного користування землею 1-КВ №003876 від 10.11.2003;

- майновий комплекс: комплекс будівель, аптечний склад тощо за адресою: м.Київ, вул.Березняківська, 29, про що свідчить копія свідоцтва про право власності від 07.04.2008, видане Головним управлінням комунальної власності м. Києва Київської міської державної адміністрації серія САВ № 869038;

- автостоянку «Укрмедпостач» за адресою: м.Київ, вул.Березняківська, 29, про що свідчить копія паспорту автостоянки від 22.03.2020.

Більш того, як вбачається з матеріалів справи у 2021 році здійснювалися перевірки ДП «Укрмедпостач» МОЗ України уповноваженими органами, за результатами яких не було встановлено, що підприємство не виконує поставлені завдання та не виявлено збитковості підприємства.

Зокрема, як вбачається з матеріалів справи, Міністерством охорони здоров`я України здійснювався внутрішній аудит на виконання Операційного плану діяльності з внутрішнього аудиту на 2021 рік, затвердженого 22.12.2020, за результатами якого 04.08.2021 складений Аудиторський звіт №13-15/05. У висновках Аудиторського звіту зазначено, що результати здійсненого аудиторського дослідження підтверджують, що в процесі здійснення фінансово-господарської діяльності ДП «Укрмедпостач» реалізація поставлених перед ним завдань забезпечується.

Серед наданих рекомендацій було зазначено:

здійснення претензійно-позовної роботи в частині недопущення виникнення безнадійної дебіторської заборгованості з боку ПрАТ «ДТЕК Київські електромережі»;

розгляд можливості поповнення активів виробничими потужностями з метою самостійного забезпечення реалізації поставлених перед ДП «Укрмедпостач» МОЗ України статутних завдань та економічного зростання і розвитку Підприємства.

На виконання рекомендацій аудиторської групи ДП «Укрмедпостач» МОЗ України листом від 14.12.2021 № УС-1819 проінформувало МОЗ України, що за результатом претензійної роботи 09.12.2021 ПрАТ «ДТЕК Київські електромережі» повернуло на рахунок ДП «Укрмедпостач» МОЗ України кошти у розмірі 84 420,00 грн. та з метою зміцнення конкурентних переваг, для розширення послуг по транспортуванню товарів, зменшення транспортних витрат на оренду автотранспорту від сторонніх організацій, у 2021 придбано 8 вантажних транспортних засобів марки - Mercedes-Benz, модель Sprinter, з рефрижераторними установками та реєструючими датчиками температури.

Крім того, Рахунковою палатою відповідно до Плану роботи Рахункової палати на 2021 рік проводився аудит ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству охорони здоров`я України у 2020 році для здійснення публічних закупівель за бюджетними програмами.

За результатами аудиту Рахунковою палатою складено звіт, затверджений рішенням Рахункової палати від 14.12.2021 №33-2, який офіційно розміщений на сайті.

Згідно витягу зі звіту вбачається, що на складах ДП «Укрмедпостач» МОЗ України були наявні залишки лікарських засобів, імунобіологічних препаратів (вакцин) і медичних виробів, закуплених Міністерством охорони здоров`я України, термін придатності яких минув. Серед основних причин невикористання матеріальних цінностей: - відмови закладів охорони здоров`я України від їх отримання, зокрема, через короткі терміни придатності, надходження в обсязі, що перевищує річну потребу; відсутність наказів Міністерства охорони здоров`я України про розподіл цих матеріальних цінностей.

Аудит Рахункової палати засвідчив, що більше 10 разів ДП «Укрмедпостач» МОЗ України порушувало питання перед МОЗ України щодо необхідності утилізації матеріальних цінностей, закуплених за рахунок коштів державного бюджету за КПКВК 2301400, які рахуються на обліку Підприємства з терміном придатності, що минув, та надання Міністерством дозволу на проведення такої утилізації. Однак у відповідях МОЗ України зазначалися лише нормативні акти, згідно з якими проводиться утилізація матеріальних цінностей, а дозволу на її проведення не надано. Лише листом від 18.10.2021 №10.3-16/30364/2-21 МОЗ надано ДП «Укрмедпостач» (на його звернення від 08.10.2021 №УС-1510) дозвіл на проведення утилізації і знищення матеріальних цінностей, термін придатності яких завершився. З метою звільнення площ складу від матеріальних цінностей, термін придатності яких завершився, підприємство змушене було передати їх на відповідальне зберігання третій особі - приватному акціонерному товариству «ДАК «Ліки України» згідно договору від 09.07.2021 №03-ВЗ, а також додатково сплачувати кошти за зберігання.

Слід звернути увагу на те, що за проведення утилізації прострочених лікарських засобів відповідальним є МОЗ України. З матеріалів справи видно, що ДП «Укрмедпостач» вживало заходів щодо проведення утилізації прострочених лікарських засобів, які знаходились на складі підприємства, а саме неодноразово порушувало це питання перед МОЗ України.

Однак, як вбачається з матеріалів справи, МОЗ України лище після ініціювання проведення комплексної оцінки спроможності підприємств, у тому числі ДП «Укрмедпостач» МОЗ України, та складення підсумкового звіту №1 від 04.10.2021, листом від 18.10.2021 надано ДП «Укрмедпостач» дозвіл на проведення утилізації і знищення матеріальних цінностей, термін придатності яких завершився.

Також, у серпні 2021 року проводилася перевірка Державною службою України з лікарських засобів щодо дотримання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів), затверджених постановою КМУ від 30.11.2016 №929, за результатами якої складено акт від 11.08.2021 №15-о.

Листами від 09.09.2021 №УС-1362, від 26.08.2021 №УС-1297, від 06.09.2021 №УС-1344, від 08.09.2021 №УС-1351 ДП «Укрмедпостач» МОЗ України повідомлено Держлікслужбу України про вжиті заходи та про усунення виявлених недоліків.

Як уже зазначалось, у 2021 році підприємство збільшило фінансово-економічні показники діяльності, про що свідчать дані звіту про виконання фінансового плану за 2021 рік, які додані до матеріалів справи.

Таким чином, з наведеного вище можна дійти висновку, що викладені Робочою групою зауваження у підсумковому звіті №1 від 04.10.2021 не узгоджуються з поданими підприємством документами щодо його фінансово-господарської діяльності та ефективності роботи, наявності у підприємства приміщень, нерухомого майна, основного та допоміжного обладнання, наявності дозвільних документів та не супроводжуються детальним аналізом усіх необхідних документів у відповідності до вимог чинного законодавства та реальному здійсненню господарської діяльності підприємства.

Враховуючи викладене, з поданих документів та підсумкового звіту не вбачається в чому полягає доцільність реорганізації трьох державних підприємств та приєднання їх саме до державного підприємства «Медичні закупівлі України».

Відповідно до статутів зазначених державних підприємств, що реорганізуються, статутні капітали підприємств складають: ДП «Укрмедпостач» МОЗ України - 1 512 429,77 грн.; ДП «Укрвакцина» МОЗ України - 480 282,00 грн.; ДП «Медичні закупівлі України» - 835 577,50 грн.

При цьому, відповідно до розділу II Статуту ДП «Медичні закупівлі України» підприємство утворене з метою забезпечення консультаційної та іншої діяльності, спрямованої на організацію і проведення процедур закупівель лікарських засобів, медичних виробів, допоміжних засобів, медичної техніки та інших товарів медичного призначення (далі - медичні товари) та послуг, а також закупівель за рамковими угодами медичних товарів і послуг в інтересах замовників відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі».

Вищезазначене свідчить про те, що основним напрямом діяльності ДП «Медичні закупівлі України» не є зберігання та розвезення лікарських засобів і медичних виробів, як це передбачено в Статуті ДП «Укрмедпостач» МОЗ України, та на відміну від останнього у ДП «Медичні закупівлі України» немає необхідної матеріальної бази, власних складів та приміщень для ведення такої діяльності.

Отже, виходячи з наведеного судом не встановлено, а відповідачем не доведено необхідності та доцільності проведення реорганізації ДП «Укрмедпостач» МОЗ України, яке, як підтверджується матеріалами справи, стабільно працює та є прибутковим.

Поряд з цим, суд зазначає, що навіть за наявності певних зауважень чи порушень, ДП «Укрмедпостач» МОЗ України вживає необхідних заходів щодо їх усунення, про що свідчать подані до справи докази та висновки проведених уповноваженими органами перевірок, аудитів тощо. Крім того, ДП «Укрмедпостач» МОЗ України комунікує та постійно доводить до відома про вжиті заходи та здійснення своєї діяльності МОЗ України як уповноваженому органу управління підприємства.

Крім того, вказаний підсумковий звіт ДП «Укрмедпостач» МОЗ України не отриманий, як зазначив останній у своїх поясненнях, та до керівництва підприємства не був доведений, що позбавило підприємство вжити необхідних заходів щодо можливого усунення виявлених порушень чи надати свої зауваження на вказаний звіт.

Також суд вважає за необхідне зазначити, що Робочою групою підсумковий звіт складено поза межами встановлених для цього строків, оскільки наказом Міністра від 10.07.2021 №1414 наказано, зокрема, Голові Робочої групи за результатами роботи Робочої групи забезпечити підготовку та подання не пізніше 01 вересня 2021 року на розгляд керівництва МОЗ України підсумкового звіту. В той час як, підсумковий звіт складений 04.10.2021.

Щодо доводів позивача про обов`язкове погодження Наказу №2707 Кабінетом Міністрів України суд зазначає, що згідно з пунктом 22 частини другої статті 5 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» здійснюючи управління об`єктами державної власності, Кабінет Міністрів України погоджує рішення уповноважених органів управління щодо створення, реорганізації та ліквідації діяльності підприємств державного сектору економіки, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

Водночас станом на момент винесення оскаржуваного наказу ДП «Укрмедпостач» МОЗ України не включено до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 № 83.

Таким чином, суд відхиляє вказані доводи позивача, оскільки ДП «Укрмедпостач» МОЗ України не належить до підприємств, що має стратегічне значення для економіки і безпеки держави, а тому погодження наказу МОЗ України про реорганізацію Кабінетом Міністрів України не потрібне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що наказ від 06.12.2021 №2707 в частині реорганізації ДП «Укрмедпостач» МОЗ України видано МОЗ України не на підставі, що визначені чинним законодавством, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, за відсутності дотримання принципу рівності перед законом, принципу пропорційності, що свідчить про протиправність даного наказу та наявність правових підстав для його скасування.

Поряд з цим, як вбачається з матеріалів справи та як зазначив відповідач 1, у зв`язку з невиконанням вимог наказу МОЗ України від 06.12.2021 № 2707, на підставі доповідної записки ОСОБА_3 від 03.05.2022 №194/81-22, Контракту від 28.12.2020 №12, ОСОБА_1 звільнена, про що видано наказ від 09.05.2022 №771.

В контексті вищевикладеного та оскільки вимоги є взаємопов`язаними між собою, суд вважає за необхідне надати оцінку оскаржуваному наказу від 09.05.2022 №771 в межах спірних правовідносин.

У доповідній записці від 03.05.2022 №194/81-22 зазначено, що у зв`язку із невиконанням вимог наказу МОЗ України від 06.12.2021 № 2707 щодо реорганізації державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України та порушенням умов контракту (підпункт 8.16 пункту 8) з керівником підприємства, що є у державній власності, від 28.12.2020 № 12, укладеного між МОЗ України та ОСОБА_1 запропоновано прийняти рішення щодо розірвання зазначеного контракту та звільнення ОСОБА_1 .

Так, Наказом №2707 затверджено склад комісії з реорганізації державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України, згідно якого ОСОБА_1 призначена головою комісії.

У пункті 6 Наказу №2707 зазначено, що голові комісії з реорганізації державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України, окрім іншого, необхідно:

- затвердити плани заходів з реорганізації та забезпечити здійснення заходів, пов`язаних з реорганізацією (підпункт 1);

- забезпечити подання у триденний термін державному реєстратору документів для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про припинення державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України шляхом його реорганізації та про склад Комісій з реорганізації державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України (підпункт 2).

При цьому, згідно з підпунктом 10 пункту 6 Наказу №2707 голові Комісій з реорганізації необхідно забезпечити щомісячне звітування до 05 числа місяця, наступного за звітним, до Міністерства охорони здоров`я України про стан проведення заходів з реорганізації державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України.

Пунктом 12 Наказу №2707 передбачено, що у тримісячний термін з дня підписання цього наказу необхідно завершити заходи з реорганізації.

З матеріалів справи вбачається, що на виконання вимог Наказу №2707 ДП «Укрмедпостач» МОЗ України видано наказ від 08.12.2021 №103-адм «Щодо реорганізації», відповідно до якого наказано забезпечити подання у триденний термін державному реєстратору документів для внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису про припинення державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України шляхом її реорганізації та про склад комісії з реорганізації.

З метою виконання вказаного наказу ДП «Укрмедпостач» МОЗ України 09.12.2021 звернулось до державного реєстратора щодо проведення реєстраційної дії «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації».

Рішенням державного реєстратора Косенко О.О. від 10.12.2021 (код 164932661628) відмовлено у проведенні державної реєстрації. Підставою для відмови у державній реєстрації стало: 1) невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) відомостям, наданим відповідно до статті 13 цього Закону (щодо Члена Комісії з реорганізації ОСОБА_5 ), 2) через відсутність у вищезгаданому наказі МОЗ адреси Комісії з реорганізації.

Вказане рішення про відмову у державній реєстрації отримано ДП «Укрмедпостач» МОЗ України 04.01.2022 за вх.№ 58/1, про що свідчить відмітка на цьому ж рішенні.

При цьому, як свідчать матеріали справи, з метою вчасного виконання Наказу №2707, оскільки підприємством не було отримано зазначеного рішення від 10.12.2021, ДП «Укрмедпостач» МОЗ України направлялись листи від 21.12.2021 № УС-1848 та від 24.12.2021 №УС-1866 до державного реєстратора з проханням надати інформацію щодо реєстраційних дій.

На виконання підпункту 10 пункту 6 Наказу №2707 ДП «Укрмедпостач» МОЗ України листом від 04.01.2022 № УС-5 поінформувало МОЗ України щодо видачі наказу від 08.12.2021 №103-адм «Щодо реорганізації» та рішення державного реєстратора про відмову у проведенні державної реєстрації від 10.12.2021 у зв`язку з невідповідністю даних та відсутністю у наказі МОЗ адреси Комісії з реорганізації.

Щодо затвердження плану заходів з реорганізації, то позивач на лист МОЗ України від 20.12.2021 №10-13/38107/2-21 повідомив листом від 21.12.2021 про те, що після внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про припинення державного підприємства ДП «Укрмедпостач» МОЗ України затвердить план заходів з реорганізації, копія якого буде надана до МОЗ України.

Так, як вбачається з матеріалів справи, ДП «Укрмедпостач» МОЗ України листом від 10.01.2022 № УС-11 надало відповідачу1 план заходів з реорганізації ДП «Укрмедпостач» МОЗ України.

В подальшому, МОЗ України листом від 20.01.2022 № 10-13/1483/2-22 повідомлено ДП «Укрмедпостач» МОЗ України про прийняття наказу МОЗ України від 18.01.2022 №105 «Про внесення змін до складу Комісії з реорганізації державного підприємства «Укрвакцина» Міністерства охорони здоров`я України та до складу Комісії державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України», яким виправлено допущену помилку у відомостях щодо члена Комісії з реорганізації.

Судом встановлено, що після отримання наказу МОЗ України від 18.01.2022 №105 ДП «Укрмедпостач» МОЗ України 21.01.2022 звернулося до державного реєстратора для проведення державної реєстрації «Внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті реорганізації».

За результатами розгляду поданих документів державним реєстратором винесено рішення від 24.01.2022 про відмову у державній реєстрації.

Підставою для відмови у державній реєстрації вказано: п.5 ч.1 ст.27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» - невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта) відомостям, наданим відповідно до статті 13 цього Закону (щодо Члена Комісії з реорганізації ОСОБА_5 ).

На виконання підпункту 10 пункту 6 Наказу №2707 ДП «Укрмедпостач» МОЗ України листом від 04.02.2022 № УС-98 повідомило МОЗ України щодо отримання рішення державного реєстратора про відмову у проведенні державної реєстрації від 24.01.2022, що спростовує твердження відповідача 1 щодо недотримання підприємством вимог підпункту 10 пункту 6 Наказу №2707.

Тобто, на підставі виданих МОЗ України наказів від 06.12.2021 №2707 та від 18.01.2022 №105 було неможливо провести державну реєстрацію через наявність в них помилок та неточностей, що двічі зумовили винесення рішення про відмову у державній реєстрації та жодним чином не залежали від дій ОСОБА_1 .

Підпунктом 12 пункту 6 Наказу №2707 передбачено, що у тримісячний термін з дня підписання цього наказу необхідно завершити заходи з реорганізації, тобто до 06.03.2022 року.

Крім того, відповідач зазначив, що ним було скеровано лист від 22.02.2022 №10-13/5122/2-22 з необхідністю виконати наказ МОЗ від 06.12.2021 №2707.

Натомість, Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 165 «Про зупинення строків надання адміністративних послуг та видачі документів дозвільного характеру» зупинила строки надання, крім строків надання адміністративних послуг у сферах державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації актів цивільного стану, суб`єктами (особами), що провадять діяльність під час воєнного стану, адміністративних послуг суб`єктами їх надання та строки видачі дозвільними органами документів дозвільного характеру на час воєнного стану в Україні та протягом місяця після його скасування.

Також, постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 № 209 «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану», встановлені особливості проведення реєстраційних дій. На період активної фази бойових дій всі реєстри були відключені, внесення будь-яких змін державними реєстраторами було неможливе.

Відтак, виконання Наказу №2707 у строки, передбачені у підпункті 12 пункту 6 даного наказу, було неможливо через обставини, які об`єктивно не залежали від директора ДП «Укрмедпостач» МОЗ України ОСОБА_1.

При цьому, забезпечення виконання вимог Наказу №2707 (зі змінами) у повній мірі залежало від дій самого відповідача 1, який є уповноваженим органом управління ДП «Укрмедпостач» МОЗ України, оскільки для внесення змін до Єдиного державного реєстру повинен був надати рішення про реорганізацію. Однак, як підтверджується матеріалами справи та зазначено самим відповідачем 1, накази МОЗ видані з помилками затягнули процес проведення державної реєстрації.

Разом з тим, суд бере до уваги твердження позивача про те, що на момент складання доповідної записки ОСОБА_3 від 03.05.2022 строк передбачений на проведення реорганізації закінчився (підпункт 2), жодних рішень чи наказів про продовження терміну проведення реорганізації підприємств МОЗ України не надано.

Також у Наказі №2707 відсутня будь-яка інформація про продовження дій заходів з реалізації після спливу строку визначеного для проведення реорганізації.

За таких обставин, викладені зауваження у доповідній записці від 03.05.2022 не відповідають дійсності, не підтверджені належними доказами та спростовуються встановленими вище обставинами і наявними у справі письмовими доказами.

Таким чином, беручи до уваги те, що судом встановлено протиправність та наявність підстав для скасування Наказу №2707, а також враховуючи недоведення відповідачем 1 належними і допустимими доказами невиконання позивачем вимог Наказу №2707, суд дійшов висновку про протиправність видачі МОЗ України наказу від 09.05.2022 №771 про звільнення ОСОБА_1 .

Оскільки матеріалами справи підтверджено, що головою Комісії з реорганізації ДП «Укрмедпостач» МОЗ України ОСОБА_1. вживалися усі необхідні заходи з реорганізації ДП «Укрмедпостач», що спростовує твердження відповідача про невиконання вимог Наказу №2707, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування наказу МОЗ України від 26.05.2022 № 880.

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача є частково обґрунтованими, а отже такими, що підлягають частковому задоволенню.

Відповідно, беручи до уваги положення частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, на користь позивача підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача здійсненні ним судові витрати.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 72-77, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП: НОМЕР_1 ) задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства охорони здоров`я України від 06.12.2021 №2707 «Про реорганізацію державного підприємства «Укрвакцина» Міністерства охорони здоров`я України» та державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України» в частині реорганізації державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України.

Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства охорони здоров`я України від 09.05.2022 №771 «Про звільнення ОСОБА_1 ».

Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства охорони здоров`я України від 26.05.2022 №880 «Про внесення змін до складу Комісії з реорганізації державного підприємства для постачання медичних установ «Укрмедпостач» Міністерства охорони здоров`я України».

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2977,20 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства охорони здоров`я України.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст.293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.П. Шулежко

Джерело: ЄДРСР 106063730
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку