open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 440/6751/21
Моніторити
Постанова /11.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /11.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /27.04.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /27.04.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.03.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.01.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.07.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.01.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /09.12.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /09.12.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.08.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.07.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.06.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 440/6751/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /11.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /11.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /23.08.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /12.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /27.04.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /27.04.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /21.03.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.01.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.07.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.02.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /17.01.2022/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /09.12.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Рішення /09.12.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.11.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.08.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.08.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.07.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.06.2021/ Полтавський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/6751/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,

за участю: секретаря судового засідання Волошко А.В.,

представника позивача Харенка В.М.,

представника відповідача-1 Божка Р.О.,

представника відповідача-2 Нємченка В.І.,

представника відповідача-3 Мирка Р.О.,

розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Керівника Полтавської окружної прокуратури в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави до Полтавської міської ради, Управління з питань містобудування та архітектури, фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування окремих положень рішення та паспорту прив`язки тимчасової споруди,

В С Т А Н О В И В:

Керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області /далі позивач/ звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавської міської ради /далі відповідач-1/, Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради /далі відповідач-2/, фізична особа-підприємець ОСОБА_1 /далі відповідач -3, ФОП ОСОБА_1 / про:

- визнання протиправними та скасування пунктів 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19 березня 2021 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на наступну тимчасову споруду згідно з додатком 1 до рішення ФОП ОСОБА_1 (№65): стаціонарна тимчасова споруда: торговельний павільйон на земельній ділянці площею 41,0 кв.м з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 по АДРЕСА_1 поряд із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня»;

- визнання протиправним та скасування паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 від 11 квітня 2012 року.

Позов обґрунтований тим, що рішенням Полтавської міської ради від 19 березня 2021 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" продовжено ФОП ОСОБА_1 розміщення стаціонарної тимчасової споруди та продовжено дію особистого строкового сервітуту, хоча на час прийняття оспорюваного рішення документа, що посвідчує продовження права користування відповідною земельною ділянкою був відсутній, що унеможливлювало продовження Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради терміну дії оформленого паспорта прив`язки ФОП ОСОБА_1 №01-10-17/1067-012 від 11 квітня 2012 року. За вимогами Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" тимчасова споруда може бути площею не більше 30 квадратних метрів, тоді як стаціонарна тимчасова споруда - торговельний павільйон, розміщення якого продовжено оспорюваним рішенням, перевищує визначену законом площу. Також відповідно до листа Департаменту патрульної поліції Управління патрульної поліції в Полтавській області № 4844/41/26/0-2021 від 25 березня 2021 року погодження Національної поліції на розміщення цієї споруди не надавалося, у зв`язку з чим таке розміщення тимчасової споруди є порушенням ДСТУ № 3587-97 "Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди". У цій справі предметом спору є дотримання визначеного законом порядку надання у користування земельної ділянки комунальної власності та розміщення на ній тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності. Таким чином, порушення порядку та протиправне надання землі у користування з порушенням закону завдає шкоду власності територіальної громади міста Полтави та суперечить інтересам держави в цілому у сфері земельних правовідносин, які нерозривно пов`язані із правильним застосуванням та дотриманням усіма суб`єктами законодавства в сферах життєдіяльності суспільства, що контролюється і охороняється державою. Полтавська міська рада, яка діє від імені власника землі в особі територіальної громади міста Полтави, повинна діяти в інтересах територіальної громади та виключно у спосіб і у межах повноважень, передбачених законом. Оскільки оскаржуване рішення прийнято Полтавською міською радою з порушенням закону та порушує інтереси держави в особі територіальної громади міста, то наявні підстави для звернення до суду прокурора та визначення міської ради відповідачем через відсутність іншого органу місцевого самоврядування, який би міг здійснити захист інтересів держави в особі територіальної громади міста.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 червня 2021 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20 липня 2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі № 440/6751/21, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання, витребувано докази від відповідачів.

05 серпня 2021 року до Полтавського окружного адміністративного суду від Полтавської міської ради надійшла заява про відвід судді.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2021 року для вирішення питання про відвід судді Слободянюк Н.І. заяву представника Полтавської міської ради про відвід судді передано для визначення судді у порядку, встановленому частиною першою статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 серпня 2021 року (суддя Супрун Є.Б.) у задоволенні заяви представника Полтавської міської ради про відвід судді Слободянюк Н.І. від розгляду справи №440/6751/21 залишено без задоволення.

12 серпня 2021 року до Полтавського окружного адміністративного суду від Полтавської міської ради надійшов відзив на позовну заяву. У відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на помилковість висновку керівника прокуратури стосовно можливості продовження строку дії паспорта прив`язки виключно за умови наявності документа, що посвідчує продовження права користування земельною ділянкою, та наявності факту державної реєстрації права користування земельною ділянкою. Закон України Про регулювання містобудівної діяльності, яким обмежено площу тимчасової споруди до 30 кв.м, набрав чинності 12 березня 2011 року, тоді як стаціонарна тимчасова споруда: торговельний павільйон площею 30,93 кв. м на земельній ділянці площею 41,0 кв.м з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 по вул. Мазепи, 30 поряд із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня» розміщена ще 27 січня 2011 року.

17 серпня 2021 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради на позовну заяву. У відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що продовження строку дії паспорта прив`язки ТС здійснюється за заявою замовника шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив`язки ТС органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради. Пунктом 4 рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності" від 19 березня 2021 року передбачено замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки. При цьому приписи Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244, з урахуванням змін, внесених наказом Міністерства розвитку громад та територій від 23 листопада 2020 року № 284, не визначають умову вирішення питання продовження розміщення тимчасових споруд від наявності існування відповідного оформленого права користування землею. На момент розміщення тимчасової споруди по АДРЕСА_1 поруч із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня» Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» ще не набрав чинності, а отже й не було обмежень щодо площі тимчасової споруди.

08 жовтня 2021 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив на позовну заяву від представника ОСОБА_1 , в якому відповідач-3 просив відмовити у задоволенні позову, посилаючись на ті обставини, що станом на 23 лютого 2021 року площа тимчасової споруди становить 30 кв. м, тобто не перевищує встановленого законом розміру. Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244, не містять юридичних приписів щодо обов`язкового попереднього або наступного набуття суб`єктами господарювання будь-яких прав на земельні ділянки, на які вони мають бажання встановити ТС для здійснення підприємницької діяльності.

08 жовтня 2021 року від Полтавської окружної прокуратури надійшли письмові пояснення, в яких, серед іншого, зазначено, що оспорюваний паспорт прив`язки на даний час є дійсним та відносно нього Полтавською міською радою прийнятий пункт 4 рішення від 19 березня 2021 року щодо продовження строку дії оформленого паспорта прив`язки.

13 жовтня 2021 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Полтавської міської ради про залишення позовної заяви без розгляду та клопотання про закриття провадження у справі.

За результатами розгляду вищевказаних клопотань протокольними ухвалами суду від 13 жовтня 2021 року відмовлено у їх задоволенні.

До Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь прокурора на відзив Полтавської міської ради. У відповіді на відзив прокурор додатково зазначив, що на даний час здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні за № 42021172060000012 від 30 березня 2021 року за частиною другою статті 364 Кримінального кодексу України за фактом зловживання службовим становищем посадовими особами Полтавської міської ради. В ході здійснення досудового розслідування здійснено огляд торговельного павільйону ФОП ОСОБА_1 на земельній ділянці з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097. За результатами огляду складено протокол від 20 вересня 2021 року, в якому зафіксовано, що торговельний павільйон перевищує допустимі 30 кв.м.

До Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь прокурора на відзив Управління з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради. У відповіді на відзив прокурор додатково зазначив, що на даний час здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні за № 42021172060000012 від 30 березня 2021 року за частиною другою статті 364 Кримінального кодексу України за фактом зловживання службовим становищем посадовими особами Полтавської міської ради. В ході здійснення досудового розслідування здійснено огляд торговельного павільйону ФОП ОСОБА_1 на земельній ділянці з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097. За результатами огляду 20 вересня 2021 року складено протокол, в якому зафіксовано, що торговельний павільйон перевищує допустимі 30 кв.м.

16 листопада 2021 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли додаткові пояснення до відзиву на позовну заяву, де зазначено, що пунктом 2.34 Порядку № 244 визначено, що документація щодо встановлення ТС, яка видана до набрання чинності цим Порядком, дійсна до закінчення її терміну дії.

Також 16 листопада 2021 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшли додаткові пояснення представника ФОП ОСОБА_1 , в яких представник вказав, що паспорт прив`язки не є індивідуальним актом і його не можна скасовувати, а також вказав про безпідставність наданого суду доказу- протоколу огляду, складеного 20 вересня 2021 року.

Крім того, 16 листопада 2021 року до суду надійшли письмові пояснення Полтавської окружної прокуратури, в яких прокурор обґрунтував звернення до суду, посилаючись на постанову Верховного суду від 31 березня 2021 року у справі № 922/3272/18.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16 листопада 2021 року закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті на 09 грудня 2021 року.

29 листопада 2021 року до суду надійшло клопотання представника ФОП ОСОБА_1 про закриття провадження у справі, у задоволенні якого протокольною ухвалою суду від 09 грудня 2021 року відмовлено.

09 грудня 2021 року до суду надійшло клопотання Полтавської міської ради про залишення позову без розгляду, яке протокольною ухвалою від 09 грудня 2021 року залишено без розгляду.

В судовому засіданні прокурор підтримав позов та просив задовольнити позовні вимоги, а представники відповідачів просили у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши вступне слово учасників справи та дослідивши письмові докази, суд установив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

01 березня 2011 року між Виконавчим комітетом Полтавської міської ради та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення виконавчого комітету Полтавської міської ради від 27 січня 2011 року укладено договір особистого земельного сервітуту на земельну ділянку для розміщення торговельного павільйону, який знаходиться по АДРЕСА_2 поруч із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня». Термін дії договору з 27 січня 2011 року по 27 січня 2012 року. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 10 березня 2011 року № 3-3с.

28 березня 2012 року між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення двадцятої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 16 березня 2012 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності укладено договір особистого земельного сервітуту на земельну ділянку для розміщення торговельного павільйону, який знаходиться по АДРЕСА_2 поруч із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня». Термін дії договору з 16 березня 2012 року по 16 березня 2013 року. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 03 квітня 2012 року № 3-3с.

06 квітня 2012 року ПП ОСОБА_1 звернувся до Управління з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою про оформлення паспорта прив`язки на Торговельний павільйон поряд із зупинкою громадського транспорту « 23 вересня» по АДРЕСА_2 .

11 квітня 2012 року Управлінням з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради видано ФОП ОСОБА_1 паспорт прив`язки № №01-10-17/1067-012 Торговельний павільйон поряд із зупинкою громадського транспорту « 23 вересня» по АДРЕСА_2 , згідно з яким паспорт прив`язки дійсний до 16 березня 2013 року, а згідно із схемою розміщення ТС площа стаціонарної тимчасової споруди-торговельного павільйону - 30,93 м2, площа земельної ділянки для укладення договору особистого сервітуту- 41,31 м2.

31 березня 2014 року між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення тридцять шостої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 05 грудня 2013 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності та рішення позачергової сорокової сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18 березня 2014 року «Про затвердження документації із землеустрою на розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності » укладено договір особистого земельного сервітуту для розміщення торговельного павільйону, який знаходиться по АДРЕСА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером: 5310137000:18:006:0097. Термін дії договору з 05 грудня 2013 року по 05 грудня 2014 року. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 08 квітня 2014 року № 56-3с.

До паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 Торговельний павільйон поряд із зупинкою громадського транспорту « 23 вересня» по АДРЕСА_2 внесено запис про продовження строку його дії до 05 грудня 2014 року.

05 серпня 2014 року між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення сорок третьої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 22 липня 2014 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності укладено договір особистого земельного сервітуту для розміщення торговельного павільйону, який знаходиться по АДРЕСА_2 на земельній ділянці з кадастровим номером: 5310137000:18:006:0097. Термін дії договору з 22 липня 2014 року по 22 липня 2019 року. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 13 серпня 2014 року № 268-3с.

До паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 Торговельний павільйон поряд із зупинкою громадського транспорту « 23 вересня» по АДРЕСА_2 внесено запис про продовження строку його дії до 22 липня 2019 року.

26 грудня 2019 року між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 на підставі рішення двадцять восьмої сесії Полтавської міської ради сьомого скликання від 29 листопада 2019 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності укладено договір особистого земельного сервітуту для розміщення торговельного павільйону, який знаходиться по АДРЕСА_1 поряд із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня» на земельній ділянці з кадастровим номером: 5310137000:18:006:0097. Термін дії договору з 29 листопада 2019 року по 29 листопада 2020 року. Договір зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради, про що у книзі реєстрації записів договорів на встановлення особистого строкового земельного сервітуту вчинено запис 03 січня 2020 року № 6-3с.

До паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 Торговельний павільйон поряд із зупинкою громадського транспорту « 23 вересня» по АДРЕСА_2 внесено запис про продовження строку його дії до 29 листопада 2020 року.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 260435516 від 08 червня 2021 року стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 право користування (сервітуту) земельної ділянки загальною площею 41 кв.м згідно договору особистого строкового земельного сервітуту від 31 березня 2014 року зареєстровано за ФОП ОСОБА_1 -30 травня 2014 року зі строком дії до 05 грудня 2014 року та згідно договору особистого строкового земельного сервітуту від 13 серпня 2014 року зареєстровано за ФОП ОСОБА_1 -26 серпня 2014 року зі строком дії до 22 липня 2019 року.

ФОП ОСОБА_1 звернувся до Виконавчого комітету Полтавської міської ради із заявою № 41 від 30 грудня 2020 року (вх № 04.2.2-31/1/14449 від 30 грудня 2020 року) щодо подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди площею 30,93 кв.м по АДРЕСА_1 поруч із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня» терміном на 5 років.

Згідно з протоколом засідання комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава від 16 лютого 2021 року № ПР/01.5/01 погоджено клопотання ФОП ОСОБА_1 щодо можливості подальшого розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону площею 30,93 м2 на земельній ділянці площею 41,31 кв. АДРЕСА_1 поруч із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня».

ФОП ОСОБА_1 звернувся до Полтавської міської ради із заявою № 12 від 17 лютого 2021 року (вх № 04-66/1/1915 від 17 лютого 2021 року), в якій просив на підставі позитивного висновку комісії з розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава (протокол №ПР/01.5/01 від 16 лютого 2021 року) оформити договір особистого строкового земельного сервітуту на земельну ділянку площею 41,31 кв.м. для розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону площею 30,93 м2.

Рішенням третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19 березня 2021 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава на підставі звернень суб`єктів підприємницької діяльності відповідно до Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням двадцять другої сесії Полтавської міської ради шостого скликання від 18 травня 2012 року, враховуючи розпорядження голови обласної державної адміністрації №207 від 20 травня 2016 року Про перейменування топонімічних назв, демонтаж меморіальних дощок та зображень комуністичної символіки у місті Полтаві, керуючись Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, статтями 25, 26, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні, враховуючи протоколи комісії з розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, вирішено: продовжити розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, згідно з додатком 1 на 5 років (пункт 1); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, продовжити дію особистого строкового земельного сервітуту на раніше сформовані земельні ділянки з оформленням відповідних договорів у встановленому порядку (пункт 2); замовникам, зазначеним в додатку 1 до цього рішення, в Управлінні з питань містобудування та архітектури продовжити термін дії оформлених паспортів прив`язки (пункт 4).

Згідно із додатком 1 до вказаного рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19 березня 2021 року продовжено розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава ФОП ОСОБА_1 за адресою розміщення об`єкту: АДРЕСА_1 поряд із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня» (кадастровий номер земельної ділянки 5310137000:18:006:0097).

На виконання пункту 2 рішення третьої сесії Полтавської міської ради восьмого скликання від 19 березня 2021 року Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності між ФОП ОСОБА_1 та Полтавською міською радою укладено договір особистого земельного сервітуту від 19 березня 2021 року (строк дії з 20 березня 2021 року по 19 березня 2026 року) стосовно земельної ділянки загальною площею 41 кв.м з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097, який зареєстрований у виконавчому комітеті Полтавської міської ради 07 червня 2021 року за № 115-3С .

На виконання пункту 4 вищевказаного рішення Полтавської міської ради Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради продовжено ФОП ОСОБА_1 дію паспорта прив`язки щодо "Стаціонарна тимчасова споруда - торговельний павільйон по АДРЕСА_1 (поряд з зупинкою громадського транспорту « 23 вересня») - до 19 березня 2026 року.

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 274323304 від 10 вересня 2021 року та Інформаційної довідки № 284676844 від 15 листопада 2021 року за ФОП ОСОБА_1 зареєстровано право користування (сервітуту) на підставі договору особистого строкового земельного сервітуту від 19 березня 2021 року - до 19 березня 2026 року.

Не погодившись з пунктами 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19 березня 2021 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження ФОП ОСОБА_1 розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава, продовження дії особистого строкового земельного сервітуту та паспорту прив`язки на тимчасову споруду по АДРЕСА_1 поруч із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня», керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області звернувся до суду з цим позовом в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та аргументам учасників справи, які мають значення для правильного вирішення спору, суд виходить з такого.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною першою статті 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР /далі Закон № 280/97-ВР / встановлено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною першою статті 16 Закону № 280/97-ВР передбачено, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Згідно з частиною п`ятою статті 16 Закону № 280/97-ВР від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

За приписами статті 25 Закону № 280/97-ВР сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною першою статті 122 ЗК України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування, передачі земельних ділянок в оренду визначений статтями 123, 124 ЗК. Зокрема, такий порядок передбачає розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що здійснюється на підставі дозволу, наданого органом місцевого самоврядування; передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

В розумінні Закону України "Про благоустрій населених пунктів" територія - це сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально-складських та інших об`єктів у межах населеного пункту.

За змістом статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою. Мала архітектурна форма - це елемент декоративного чи іншого оснащення об`єкта благоустрою. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до цього Закону за рішенням власника об`єкта благоустрою з дотриманням вимог законодавства, державних стандартів, норм і правил.

Згідно з частиною другою статті 4 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17 лютого 2011 року № 3038-VI /далі Закон № 3038-VI / суб`єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.

Відповідно до частин другої, третьої та четвертої статті 28 Закону № 3038-VI тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту. Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення. Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів". Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

На виконання частини четвертої статті 28 Закону № 3038-VI наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності /далі Порядок № 244/.

За визначеннями, наведеними у пунктах 1.4-1.5 Порядку № 244, паспорт прив`язки ТС - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС та благоустрій прилеглої території на топографо-геодезичній основі М 1 : 500, інженерне забезпечення, зовнішній архітектурний вигляд ТС та напрям підприємницької діяльності;

схема розміщення ТС - графічні матеріали, виконані на топографо-геодезичній основі М 1 : 500 суб`єктом господарювання, який має у своєму складі архітектора, що має кваліфікаційний сертифікат, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, які відображають розміщення ТС із прив`язкою до місцевості (будівлі, споруди, інженерні мережі тощо), планувальними обмеженнями та зазначенням заходів щодо благоустрою та озеленення прилеглої території (розташування квітників, під`їздів, урн, влаштування дорожнього покриття або мощення фігурними елементами тощо);

стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.;

комплексна схема розміщення ТС в межах вулиці (скверу, бульвару, провулку, узвозу, проїзду, площі, майдану тощо), мікрорайону (кварталу), населеного пункту - текстові та графічні матеріали, якими визначаються місця розташування ТС, розроблені з урахуванням вимог будівельних, санітарно-гігієнічних норм, а також існуючих містобудівних обмежень, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання територій, охорони історико-культурної спадщини, земельно-господарського устрою.

Згідно з пунктами 2.2 та 2.3 Порядку № 244 замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Приписами пункту 2.4 Порядку № 244 передбачено, що відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

Відповідно до пункту 2.6 Порядку № 244 для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України Про благоустрій населених пунктів України; технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви. Паспорт прив`язки ТС оформлюється органом з питань містобудування та архітектури за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку (пункти 2.7, 2.10 Порядку № 244).

Згідно з пунктами 2.11, 2.12 Порядку № 244 паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним. Паспорт прив`язки підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації.

Рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18 травня 2012 року, на підставі якого прийнято оспорюване рішення, затверджено Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава (додаток № 1) /далі Положення про розміщення ТС на території м. Полтава /.

Відповідно до пунктів 3.1 3.3 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава замовник, зацікавлений у встановленні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради із заявою про можливість розміщення ТС.

До заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив`язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Виконком Полтавської міської ради направляє заяву до управління з питань містобудування та архітектури.

Пунктами 3.4 -3.9 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що Управління з питань містобудування та архітектури протягом 10 робочих днів з дня подання зазначеної заяви встановлює відповідність намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС та направляє матеріали для розгляду та прийняття відповідного рішення на засіданні Комісії.

Рішення Комісії оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.

У разі відповідності намірів щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС, та позитивному висновку Комісії замовник звертається до міської ради із заявою щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту. До заяви додається схема розміщення ТС в М 1 500, на якій зазначені межі та площа земельної ділянки для розміщення ТС. Схема виготовляється суб`єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та отримується замовником самостійно.

Управлінням з питань містобудування та архітектури готується проект рішення міської ради щодо оформлення договору особистого строкового сервітуту на підставі поданої замовником заяви, висновку Комісії та переліку документів, визначених п. 3.2 цього Положення.

Після прийняття відповідного рішення сесією міської ради, замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір особистого строкового земельного сервітуту.

Рішення міської ради та укладений договір особистого строкового земельного сервітуту є підставою для виготовлення паспорту прив`язки ТС.

Пунктом 3.10 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава передбачено, що у разі невідповідності намірів щодо місця розташування ТС будівельним нормам, комплексній схемі розміщення ТС замовнику управлінням з питань містобудування та архітектури надається письмова відмова щодо можливості розміщення стаціонарної ТС.

Відповідно до пунктів 7.1 -7.2 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава підставою для розміщення ТС є паспорт прив`язки ТС (додаток 1).

Для оформлення паспорта прив`язки замовник звертається до управління з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив`язки ТС, до якої додає: схему розміщення ТС (додаток 1); ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб`єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1); схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб`єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України" ; договір особистого строкового земельного сервітуту (у випадках, визначених цим Положенням); технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Зазначені документи замовником отримуються самостійно.

Згідно з пунктом 7.7 Положення про розміщення ТС на території м. Полтава паспорт прив`язки включає: схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території; ескізи фасадів ТС у кольорі М 1: 50 (для стаціонарних ТС); технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж; реквізити замовника (найменування, П.І.Б., адреса, контактна інформація). Цей перелік документів є вичерпним.

Процедура розгляду звернень щодо продовження дії паспорту прив`язки стаціонарної ТС врегульована розділом 5 Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, відповідно до пунктів 5.1 - 5.9 якого замовник, зацікавлений у подальшому розміщенні стаціонарної ТС звертається до виконкому Полтавської міської ради з відповідною заявою.

До заяви додаються наступні документи: копія свідоцтва про реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності або копія виписки з єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців; паспорт прив`язки ТС;

Виконком Полтавської міської ради направляє звернення до управління з питань містобудування та архітектури.

Управління з питань містобудування та архітектури направляє необхідні матеріали для розгляду на засіданні Комісії.

Рішення Комісії оформлюється протоколом, який підписується головою Комісії та її секретарем.

Після позитивного висновку Комісії замовник звертається до міської ради із заявою щодо продовження (укладання) договору оренди землі або договору особистого строкового земельного сервітуту.

На підставі позитивного рішення Комісії та заяви замовника управління з питань містобудування та архітектури готує відповідний проект рішення Полтавської міської ради.

На виконання рішення міської ради замовник через Полтавське міське управління земельних ресурсів та земельного кадастру укладає з міською радою договір оренди землі або договір особистого строкового земельного сервітуту.

Після рішення міської ради та документа про право користування земельною ділянкою, управління з питань містобудування та архітектури продовжує строк дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати, підпису уповноваженої посадовою особи управління з питань містобудування та архітектури та печатки. Термін дії паспорту прив`язки відповідає терміну дії документу про право користування земельною ділянкою.

Отже, підставою для продовження розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди, строк дії якого продовжується відповідним органом за зверненням особи, яка бажає продовжити розміщення тимчасової споруди, у разі відповідності розміщення ТС містобудівній документації, будівельним нормам, існуючим містобудівним обмеженням тощо та наявності документа про право користування земельної ділянки.

Судовим розглядом встановлено, що Полтавською окружною прокуратурою направлено до Управління патрульної поліції в Полтавській області запит № 55-120-41 вих-21 від 17 березня 2021 року щодо надання інформації про суб`єктів (згідно доданого до запиту переліку), яким погоджено/не погоджено розміщення тимчасових споруд.

З листа Департаменту патрульної поліції в Полтавській області №4844/41/26/0_2021 від 25 березня 2021 року, направленого до Полтавської окружної прокуратури, слідує, що ФОП ОСОБА_1 погодження на розміщення (продовження розміщення) тимчасової споруди по АДРЕСА_1 поруч із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня» (кадастровий номер земельної ділянки 5310137000:18:006:0097) не отримував, хоча таке погодження для нього було обов`язковим. Так, згідно цього ж листа відповіді від УПП в Полтавській області про відсутність потреби в погодженні розміщення тимчасових споруд, враховуючи їхнє розміщення за межами червоних ліній вулиць, отримали наступні суб`єкти підприємницької діяльності (згідно переліку), в якому ФОП ОСОБА_1 не значиться.

У свою чергу пунктом 1.12 Порядку № 244 встановлено, що при розміщенні ТС ураховуються всі наявні планувальні обмеження, передбачені будівельними нормами.

Згідно з пунктом 20 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198 /далі - Постанова КМУ № 198/, у межах смуги відчуження автомобільних (позаміських) доріг і червоних ліній міських вулиць і доріг забороняється: розташовувати будь-які споруди або об`єкти без погодження з власниками автомобільних доріг та уповноваженим підрозділом Національної поліції.

Відповідно до пункту 27 Постанови КМУ № 198 у населених пунктах малі архітектурні форми (крім кіосків для продажу проїзних квитків на зупинках громадського транспорту) розміщуються за межею тротуару, пішохідних доріжок, алей на відстані не менше ніж 1 метр, але не ближче ніж 5 метрів до проїзної частини доріг і вулиць.

Мала архітектурна форма для провадження підприємницької діяльності - це невелика (площею до 30 кв. метрів) споруда торговельно-побутового призначення, яка виготовляється з полегшених конструкцій і встановлюється тимчасово без спорудження фундаменту / пункт 4 Постанови КМУ № 198/.

Вказане визначення "малої архітектурної форми" повністю відповідає визначенню "тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності", закріпленому в частині другій статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів" малі архітектурні форми є елементами (частинами) об`єктів благоустрою та їх розміщення здійснюється відповідно до цього Закону з дотриманням вимог законодавства, норм і правил.

Таким чином, тимчасова споруда для провадження підприємницької діяльності є елементом благоустрою, розміщення якої має відповідати Єдиним правилам ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 року № 198, та здійснюватися на підставі дозвільного документу - паспорта прив`язки, який видає (продовжує строк дії) відповідний орган з дотриманням вимог вищевказаної постанови.

Такий висновок суду відповідає висновку Верховного Суду, викладеному в постанові від 18 жовтня 2018 року у справі №821/140/18 та в постанові від 24 січня 2020 року у справі № 821/235/18.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що при вчиненні дій щодо продовження строку дії паспорта прив`язки відповідачі повинні були дотримуватися норм щодо розміщення тимчасової споруди для здійснення підприємницької діяльності, закріплених в Єдиних правилах ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, які за своєю суттю, серед іншого, регулюють і відносини в сфері містобудування.

Також, як вже зазначалося судом вище, частиною другою статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Згідно з пунктом Порядку № 244 стаціонарна ТС - споруда, яка має закрите приміщення для тимчасового перебування людей і по зовнішньому контуру площу до 30 кв.м.

Відповідно до ДБН В.2.2-23:2009 малі архітектурні форми - павільйони, кіоски, торговельні намети, рундуки тощо переважно збірно-розбірної конструкції, які застосовуються поряд із засобами благоустрою, включаючи невеликі споруди для відпочинку людей/покупців (лави, можливо тіньові навіси або перголи), урни для сміття, а також різноманітні елементи декоративно-прикладного мистецтва (наприклад, скульптури, декоративні басейни, фонтани тощо).

Кіоск - торговельний об`єкт для організації роздрібного продажу товарів, який має постійне просторове місце, займає окрему закриту споруду некапітального типу на одне робоче місце без торговельної зали для покупців та додаткової площі для розміщення запасу товарів (ДБН В.2.2-23:2009).

Павільйон - торговельний об`єкт у роздрібній торгівлі, призначений для організації продажу товарів кінцевим споживачам, розміщений в окремій споруді полегшеної конструкції та має торговельну залу для покупців (ДБН В.2.2-23:2009).

Згідно із схемою розміщення ТС до паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012, строк дії якого продовжено пунктом 4 рішення Полтавської міської ради від 19 березня 2021 року, площа торговельного павільону по АДРЕСА_1 поруч із зупинкою громадського транспорту «вул. 23 вересня» становить 30,93 кв.м, що не відповідає ознакам тимчасової споруди у розумінні статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності.

Відхиляючи відповідний довід ФОП ОСОБА_1 , суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження того, що Технічний паспорт на громадський будинок з господарськими (допоміжними) будівлями та спорудами (торговий павільйон) по АДРЕСА_1 , який виготовлений на замовлення ФОП ОСОБА_1 та згідно з яким площа будівлі станом на 23 лютого 2021 року складає 30 кв.м, подавався до Полтавської міської ради та Управління з питань містобудування та архітектури виконавчого комітету Полтавської міської ради та враховувався останніми при прийнятті рішення про продовження строку дії паспорта прив`язки та вчиненні запису про продовження відповідно.

Також судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що на момент прийняття оспорюваного рішення 19 березня 2021 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 містилися записи про реєстрацію 30 травня 2014 року права користування (сервітуту) земельною ділянкою на підставі договору особистого строкового земельного сервітуту від 31 березня 2014 року зі строком дії до 05 грудня 2014 року та про реєстрацію 26 серпня 2014 року права користування (сервітуту) земельною ділянкою на підставі договору особистого строкового земельного сервітуту від 13 серпня 2014 року № 268-ЗС зі строком дії до 22 липня 2019 року.

Отже, на період з 22 липня 2019 року по 28 листопада 2019 року та з 30 листопада 2020 року по 19 березня 2021 року відповідні договори особистого строкового земельного сервітуту між Полтавською міською радою та ФОП ОСОБА_1 не укладалися, а на період з 29 листопада 2019 року по 29 листопада 2020 року право користування (сервітуту) земельною ділянкою на підставі договору особистого строкового земельного сервітуту від 26 грудня 2019 року не було зареєстровано.

Водночас згідно з частиною другою статті 402 Цивільного кодексу України земельний сервітут може бути встановлений договором між особою, яка вимагає його встановлення, та власником (володільцем) земельної ділянки або особою, яка використовує земельну ділянку на праві емфітевзису, суперфіцію.

Земельний сервітут підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно.

Відповідно до частини другої статті 100 Земельного кодексу України земельний сервітут підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно.

Згідно зі статтею 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 ЗК України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Частиною першою статті 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.

Згідно з приписами статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Статтею 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державній реєстрації прав підлягають, зокрема, речові права, похідні від права власності: право користування (сервітут).

Частиною другою статті 28 цього Закону передбачено, що під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.

Пунктом 2 Прикінцевих і перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" встановлено, що державна реєстрація прав на нерухоме майно в порядку, визначеному цим Законом, здійснюється з 1 січня 2013 року.

Таким чином, земельний сервітут підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому для державної реєстрації прав на нерухоме майно, та право користування земельною ділянкою на підставі договору особистого строкового земельного сервітуту виникає з моменту державної реєстрації цього права у встановленому законом порядку.

Оскільки строк дії зареєстрованого договору особистого строкового земельного сервітуту закінчився 22 липня 2019 року, а договори особистого строкового земельного сервітуту на період з 23 липня 2019 року по 19 березня 2021 року не укладалися або укладалися та не були зареєстровані, то право користування (сервітуту) земельною ділянкою з 23 липня 2019 року у ФОП ОСОБА_1 не виникло.

Як вже зазначалося вище, відповідно до пункту 5.9 Положення про розміщення тимчасових споруд на території м. Полтава після рішення міської ради та документа про право користування земельною ділянкою, управління з питань містобудування та архітектури продовжує строк дії паспорту прив`язки ТС шляхом зазначення нової дати, підпису уповноваженої посадовою особи управління з питань містобудування та архітектури та печатки. Термін дії паспорту прив`язки відповідає терміну дії документу про право користування земельною ділянкою.

З огляду на те, що на дату прийняття оскаржуваного рішення 19 березня 2021 року був відсутній документ, що посвідчує продовження права користування земельною ділянкою, суд доходить висновку, що у Полтавської міської ради були відсутні підстави для продовження строку розміщення ТС та терміну дії паспорта прив`язки.

Беручи до уваги ту обставину, що право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 у ФОП ОСОБА_1 припинилося 22 липня 2019 року, у Полтавської міської ради були відсутні й правові підстави для продовження дії особистого строкового земельного сервітуту на період з 20 березня 2021 року по 19 березня 2026 року.

Відповідно до частини третьої, четвертої та п`ятої статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Спеціальним законом, яким визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді є Закон України "Про прокуратуру".

Згідно з частиною першої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Отже, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї конституційної норми є поняття "інтерес держави".

У Рішенні Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття інтереси держави, висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (пункт 3 мотивувальної частини).

Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій.

Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (пункт 4 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року № 3-рп/99).

Ці міркування Конституційний Суд України зробив у контексті офіційного тлумачення Арбітражного процесуального кодексу України, який уже втратив чинність. Однак, висловлене Судом розуміння поняття інтереси держави має самостійне значення і може застосовуватися для тлумачення цього ж поняття, вжитого у статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Відтак, суд вважає, що "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація інтересів держави, особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необґрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, в постановах Верховного Суду від 05 листопада 2019 року у справі №804/4585/18, від 25 квітня 2018 року у справі № 806/1000/17, від 19 вересня 2019 року у справі № 815/724/15, від 17 жовтня 2019 року у справі № 569/4123/16-а.

Частиною третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Стосовно наявності підстав, визначених частиною третьою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" для представництва інтересів держави у суді у справі, що розглядається, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, відповідно до частини першої статті 12 Земельного кодексу України, належить, зокрема: розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

В адміністративному позові прокурор стверджує, що Полтавська міська рада належним чином не виконала покладені на неї повноваження з розпорядження землею комунальної власності, територіальної громади.

За приписами статті 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Таким чином, протиправне надання землі, що перебуває під особливою охороною держави, у користування третій особі шляхом продовження дії особистого строкового сервітуту для продовження розміщення тимчасової споруди міською радою, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, суперечить інтересам держави в цілому.

При цьому, як зазначив прокурор, орган, на який покладаються повноваження щодо забезпечення виконання міською радою своїх зобов`язань у спірних правовідносинах, відсутній.

Суд зазначає, що особливістю органів місцевого самоврядування як суб`єктів владних повноважень є те, що кожен з таких суб`єктів, з урахуванням положень Конституції України, є самостійним, автономним та не знаходиться у підпорядкуванні жодного органу.

Позови прокурора до органу місцевого самоврядування, за загальним правилом, подаються з такої підстави, як відсутність суб`єкта, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження. У такій категорії справ орган прокуратури повинен лише довести, що оскаржуваним рішенням, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень завдано шкоду інтересам держави.

При цьому інтереси держави, у тому числі охоплюють інтереси мешканців територіальної громади, зокрема, у таких сферах, як земельні відносини щодо розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад.

Суд вважає, що такий підхід відповідає положенням статей 5, 7 Конституції України, згідно з якими носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування; в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

За приписами статті 2 Закону України "Про місцеве самоврядування" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

З огляду на те, що прокурором в адміністративному позові вказано, які саме інтереси держави порушено оскаржуваними положеннями спірного рішення, та враховуючи, що відсутній орган, до компетенції якого належить здійснення нагляду за діяльністю органів місцевого самоврядування, суд вважає, що прокурором доведено підстави для захисту інтересів держави у суді.

При прийнятті рішення у цій справі суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Враховуючи вищевстановлені обставини справи та підсумовуючи викладене, суд доходить висновку, що пункти 1, 2 та 4 рішення Полтавської міської ради від 19 березня 2021 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження (пункт 65) фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 розміщення стаціонарної тимчасової споруди на 5 років; в частині продовження дії особистого строкового земельного сервітуту на земельну ділянку та продовження терміну дії паспорта прив`язки на тимчасову споруду прийняті Полтавською міською радою з порушенням вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Земельного кодексу України, статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 21 жовтня 2011 року №244, та Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава, затвердженого рішенням Полтавської міської ради (двадцять другої сесії шостого скликання) від 18 травня 2012 року, а тому є протиправними та підлягають скасуванню.

Враховуючи ту обставину, що строк дії паспорта прив`язки № НОМЕР_1 не підлягає продовженню у зв`язку з невідповідністю паспорта прив`язки вимогам статті 28 Закону № 3038-VI, пункту 26 Постанови КМУ № 198, Положення про розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території м. Полтава та у зв`язку з закінченням строку його дії станом на дату прийняття міською радою рішення від 19 березня 2021 року, суд вважає за необхідне скасувати вказаний паспорт прив`язки.

В частині позовних вимог про визнання паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 протиправним суд відмовляє у задоволенні позову з огляду на те, що підставою для заявлення позовної вимоги про визнання протиправним паспорта прив`язки №01-10-17/1067-012 стала обставина невідповідності цього паспорта прив`язки вимогам законодавства на момент прийняття міською радою рішення 19 березня 2021 року щодо продовження строку його дії, а не на момент видачі такого паспорта. У зв`язку з цим, суд не давав оцінку цьому паспорту прив`язки на предмет його відповідності вимогам законодавства на дату видачі.

Отже, позов підлягає частковому задоволенню.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Полтавської окружної прокуратури (вул. В.Козака, буд. 1, м. Полтава, Полтавська область, 36020) в інтересах держави в особі територіальної громади міста Полтави до Полтавської міської ради (вул. Соборності, буд. 36, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код 24388285), Управління з питань містобудування та архітектури (вул. Соборності, буд. 36, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код 02498808), фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ) про визнання протиправними та скасування окремих положень рішення та паспорту прив`язки тимчасової споруди задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати пункти 1, 2, 4 рішення Полтавської міської ради від 19 березня 2021 року "Про розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності на території м. Полтава" в частині продовження фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 розміщення стаціонарної тимчасової споруди - торговельного павільйону на земельній ділянці площею 41,0 кв.м. з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 по АДРЕСА_1 поряд із зупинкою громадського транспорту "вул. 23 Вересня"; в частині продовження дії особистого строкового земельного сервітуту фізичній особі-підприємцю ОСОБА_1 на земельну ділянку з кадастровим номером 5310137000:18:006:0097 та в частині продовження терміну дії паспорту прив`язки на вказану тимчасову споруду.

Скасувати паспорт прив`язки № НОМЕР_1 .

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 17 грудня 2021 року.

Суддя Н.І. Слободянюк

Джерело: ЄДРСР 101982630
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку